MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt FREMO-prosjekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt FREMO-prosjekt

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2015 at 23:03
Jeg tror også du bør gjøre noe med innkjøringen, slik at den blir mer indirekte slik at du kan bevege deg innenfor hele området uten å måtte belegge hovedsporet. I et trafikkspill vil det være veldig nyttig om kjørsel på området og hovedsporet kan skje samtidig av ulike aktører. Du kan ordne på flere måter, se skissen. Den stiplede linjen er et alternativ med innkjøring midt på, i stedet for en fra hver endre. Men behold uttrekket mot venstre slik at man kommer inn på området også med materiell med litt lengde.

Ellers har jeg en kommentar til terminologien din. Du kaller dette et verksted, men jeg tror dette heller er en driftsbanegård / lokomotivstasjon, eventuell i kombinasjon med et lite verksted for enkle reparasjoner. For du snakker om vedlikehold av materiell, men da ikke av den typen at et lok eller vogn gjennomgår en omfattende reparasjon slik at den er ute av drift i månedsvis, men ganske kortvarige saker for du snakker om "lokomotiver og vogner som må inn for vedlikehold, vask, påfylling av drivstoff og lignende.". Dette er daglig vedlikehold og er også slik som kan skape interessant trafikk i et trafikkspill.

Ved Fremo-moduler er det tilstrekkelig ved grensesnittet at sporet går vinkelrett på modulenden, men modulen kan selv være vinklet. Se strek til høyre som viser hvordan du kan unngå S-kurven i hovedsporet og samtidig tilfredsstille Fremo-kravet for modulgrensesnitt.


Svein S
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2015 at 22:08
Du kan ikke skifte inn i område uten å komme på hovedspor og dette er vel ikke så bra. Jeg tror at du skal flytte sporveksel for å komme inn i verkstadsområde lengre mot venstre sånn at minst en hel lok har plass mellom denne sporvekseln og den første inne i verkstad.
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2015 at 18:51
Etter mange års dvale har jeg funnet frem hobbyen igjen og jeg gleder meg til å kunne komme i gang med modulbygging. Nå er jeg noen år eldre, har lært litt mer om generelt håndverk og er klar over at ting tar tid. Så tålmodigheten har blitt større – og da er det lov å håpe at resultatet blir bra etter hvert også. Grunnen til at jeg skriver her nå er først og fremst for å dele med dere andre FREMOister, men også for å få innspill fra dere med lang fartstid og mye praktisk erfaring.

Jeg har planlagt prosjektet en stund nå, og noen kompromisser har det allerede blitt. Visse forutsetninger eksisterer også her og derfor var jeg nødt til å sette meg noen krav og mål underveis i planleggingen. Disse var:

  • Modulen kunne ikke ta stor plass under oppbevaring, så hvis jeg for eksempel ville bygge en stasjon måtte den deles i flere mindre deler. Dette fordi jeg bor i leilighet i Oslo.
  • Det måtte være en modul jeg kunne ha det moro med på egen hånd, altså som kunne brukes uten å være koblet til andre moduler.
  • Det måtte finnes nok varierte utfordringer for meg i byggeperioden. Dette kunne være både rammeverket, elektronikken, bygging av hus (fra scratch), landskap osv. Det burde være rom for mange små detaljer slik at jeg kunne holde på ganske lenge, selv om jeg har begrenset plass.

Jeg gjorde mye research på forhånd og fant en interessant artikkel i MRR om en fyr i USA som hadde bygget modell av et verksted for damplokomotiver. Jeg trigget på ideen, og i kombinasjon med mine egne preferanser innenfor modelljernbane så bestemte jeg meg derfor for å bygge et lite verksted for diesel- og elektriske lok. I og med at plassen også er noe begrenset har jeg til slutt kommet opp med denne sporplanen (hvert «grid» er 10x10 cm):


Av bygninger inneholder dette verkstedet 2 vanlige dobbellokstaller og 1 lengre dobbellokstall til vedlikehold av motorvognsett og personvogner. Jeg har også tenkt en plattform på det nederste «hovedsporet» som går utenom verkstedet, samt en plattform med et ombygd stasjonshus for kontorer og lignende langs det lange buttsporet til venstre (etter lokstallen). I tillegg kommer litt dieselpumper og andre verksted-rekvisita. Som det fremgår er det også en travers på verkstedet, og ingen svingskive. Dette verkstedet ble nok ikke bygd for damplokomotiver, men for en litt nyere tid.

For de som liker sånt så har jeg også tenkt ut en liten historie rundt verkstedet: Perioden skal være rundt 1979 – 1982 og verkstedet ligger i tilknytning til endestasjonen på en (godt trafikkert) sidebane. Det ble i sin tid bygd litt for lite for oppgavene det skal utføre i fremtiden, og verkstedet er derfor i ferd med å legges ned. Enn så lenge er det imidlertid oppe og går i påvente av byggingen av et større anlegg lengre unna, men dette tar sin tid. Dette åpner for interessant landskap synes jeg, med en blanding av skitne hus, nedlagte plattformer og desperat vedlikehold av viktige bygninger.

Nå er det lenge siden jeg har vært på et FREMO-treff (sist i 2003 tror jeg), men som en persontog-entusiast savnet jeg da et naturlig «spill» også med person- og motorvogner. I mine øyne kan et slikt verksted tilføre en morsom dimensjon til et trafikkspill, med lokomotiver og vogner som må inn for vedlikehold, vask, påfylling av drivstoff og lignende. Dette er også noe av det jeg gjerne vil høre fra dere andre om; er dette en dimensjon som kunne interessert andre også?

Videre ønsker jeg gjerne også generelle innspill til sporplanen; hva tenker dere? Realismen er kanskje så som så (tar gjerne i mot innspill om dette også), men den er nå engang ikke bygd etter et konkret forbilde, og begrenset av plass. En ting jeg har vurdert har vært å sette inn en sporveksel nede til høyre for å få et krysningsspor på hovedlinjen, men i utgangspunktet er det sporet tenkt for å stille opp persontog eller rangere vogner/motorvogner.

Takknemlig for innspill og diskusjon Smile
Mvh. Espen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,045 seconds.