Nytt FREMO-prosjekt |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror også du bør gjøre noe med innkjøringen, slik at den blir mer indirekte slik at du kan bevege deg innenfor hele området uten å måtte belegge hovedsporet. I et trafikkspill vil det være veldig nyttig om kjørsel på området og hovedsporet kan skje samtidig av ulike aktører. Du kan ordne på flere måter, se skissen. Den stiplede linjen er et alternativ med innkjøring midt på, i stedet for en fra hver endre. Men behold uttrekket mot venstre slik at man kommer inn på området også med materiell med litt lengde.
Ellers har jeg en kommentar til terminologien din. Du kaller dette et verksted, men jeg tror dette heller er en driftsbanegård / lokomotivstasjon, eventuell i kombinasjon med et lite verksted for enkle reparasjoner. For du snakker om vedlikehold av materiell, men da ikke av den typen at et lok eller vogn gjennomgår en omfattende reparasjon slik at den er ute av drift i månedsvis, men ganske kortvarige saker for du snakker om "lokomotiver og vogner som må inn for vedlikehold, vask, påfylling av drivstoff og lignende.". Dette er daglig vedlikehold og er også slik som kan skape interessant trafikk i et trafikkspill. Ved Fremo-moduler er det tilstrekkelig ved grensesnittet at sporet går vinkelrett på modulenden, men modulen kan selv være vinklet. Se strek til høyre som viser hvordan du kan unngå S-kurven i hovedsporet og samtidig tilfredsstille Fremo-kravet for modulgrensesnitt. |
|
Svein S
|
|
el18
Viderekommen Joined: 08 oktober 2008 Location: Switzerland Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan ikke skifte inn i område uten å komme på hovedspor og dette er vel ikke så bra. Jeg tror at du skal flytte sporveksel for å komme inn i verkstadsområde lengre mot venstre sånn at minst en hel lok har plass mellom denne sporvekseln og den første inne i verkstad.
|
|
esg
Viderekommen Joined: 19 mai 2014 Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter mange års dvale har jeg funnet frem hobbyen igjen og
jeg gleder meg til å kunne komme i gang med modulbygging. Nå er jeg noen år
eldre, har lært litt mer om generelt håndverk og er klar over at ting tar tid.
Så tålmodigheten har blitt større – og da er det lov å håpe at resultatet blir
bra etter hvert også. Grunnen til at jeg skriver her nå er først og fremst for
å dele med dere andre FREMOister, men også for å få innspill fra dere med lang
fartstid og mye praktisk erfaring.
Jeg har planlagt prosjektet en stund nå, og noen kompromisser har det allerede blitt. Visse forutsetninger eksisterer også her og derfor var jeg nødt til å sette meg noen krav og mål underveis i planleggingen. Disse var:
Jeg gjorde mye research på forhånd og fant en interessant
artikkel i MRR om en fyr i USA som hadde bygget modell av et verksted for
damplokomotiver. Jeg trigget på ideen, og i kombinasjon med mine egne preferanser
innenfor modelljernbane så bestemte jeg meg derfor for å bygge et lite verksted
for diesel- og elektriske lok. I og med at plassen også er noe begrenset har
jeg til slutt kommet opp med denne sporplanen (hvert «grid» er 10x10 cm): Av bygninger inneholder dette verkstedet 2 vanlige
dobbellokstaller og 1 lengre dobbellokstall til vedlikehold av motorvognsett og
personvogner. Jeg har også tenkt en plattform på det nederste «hovedsporet» som
går utenom verkstedet, samt en plattform med et ombygd stasjonshus for kontorer
og lignende langs det lange buttsporet til venstre (etter lokstallen). I
tillegg kommer litt dieselpumper og andre verksted-rekvisita. Som det fremgår
er det også en travers på verkstedet, og ingen svingskive. Dette verkstedet ble
nok ikke bygd for damplokomotiver, men for en litt nyere tid. For de som liker sånt så har jeg også tenkt ut en liten
historie rundt verkstedet: Perioden skal være rundt 1979 – 1982 og verkstedet
ligger i tilknytning til endestasjonen på en (godt trafikkert) sidebane. Det
ble i sin tid bygd litt for lite for oppgavene det skal utføre i fremtiden, og
verkstedet er derfor i ferd med å legges ned. Enn så lenge er det imidlertid
oppe og går i påvente av byggingen av et større anlegg lengre unna, men dette
tar sin tid. Dette åpner for interessant landskap synes jeg, med en blanding av
skitne hus, nedlagte plattformer og desperat vedlikehold av viktige bygninger. Nå er det lenge siden jeg har vært på et FREMO-treff (sist i
2003 tror jeg), men som en persontog-entusiast savnet jeg da et naturlig «spill»
også med person- og motorvogner. I mine øyne kan et slikt verksted tilføre en
morsom dimensjon til et trafikkspill, med lokomotiver og vogner som må inn for
vedlikehold, vask, påfylling av drivstoff og lignende. Dette er også noe av det
jeg gjerne vil høre fra dere andre om; er dette en dimensjon som kunne
interessert andre også? Takknemlig for innspill og diskusjon
|
|
Mvh. Espen
|
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |