MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ska 207
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ska 207

 Post Reply Post Reply
Author
Flåm View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ska 207
    Posted: 26 juli 2015 at 14:41
Jeg har en mulighet til å kjøpe et byggesett av en skiftetraktor Ska 207, men det mangler drivverk/motor. Er det noen som vet om drivverk er mulig å få tak i til denne modellen? HO/DC.

Mvh
Erling Flåm
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 18:46
Kanskje SB Modellbau har ett drivverk som kan tilpasses?
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 18:48
Eller kanskje du kan sende den ferdigbygde modellen til SB Modellbau og få de til å spesiallage ett drivverk for modellen?. ( kostbart!!)
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 19:03
drivverket som er tenkt til den mener jeg er en Bachmann trikk. Jeg aner ikke hvor byggesettet mitt er nå så får ikke sjekket med det første. Men det skal nok gå greit å få tak i det drivverket. 
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 20:59
Jeg har bygget en Skb 202, og den har drivverk fra en Bachmann trikk. Hele boggien og motor er i en del, som festes inne i / under traktoren med et par braketter. Ska 207 er imidlertid en mye mindre traktor, og jeg tviler på det nevnte drivverket passer inn der. Mener å ha lest her på forumet tidligere at et alternativ vil være å få tak i et lite drivverk, fjerne den ene akslingen, og montere det på skrå med drift på ene akslingen. Vet dessverre ikke hva slags drivverk det er snakk om. Tok et kjapt søk på forumet, men fant ingenting der heller.
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 21:18
Jeg mener å huske at byggesettet tok utgangspunkt i et drivverk med drift på den ene akslingen. Ettersom det aktuelle drivverket var vanskelig å få tak i, har flere byggere benyttet en Tenshodo motorboggi med eikehjul.

Edited by RuneH - 26 juli 2015 at 21:19
Mvh

Rune H
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 21:19
Hei Flåm
Har et par Tenshodo motorboggier liggende, har du akselavstanden i HO så kan jeg sjekke.
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 22:01
Har lagt ut byggebeskrivelsen til Ska207 her

Dette er den orignale beskrivelsen fra Pünther og der beskrives to drivverk for Tenshodo boggi og enkelaksedrift fra SB. Hverken Tenshodoboggien eller SB-drivet har jeg ikke lykkes å skaffe Byggesettet er nor gjort for enkelaksedrivet som også beskrives da bunnplaten har hull for motoraksel og skrue. Dette har jeg aldri sett så jeg vet ikke mere.

Jeg sjekket et Variaontrieb fra Halling i Østerrike. Dette er det som vil passe best bortsett fra motoren som må byttes med en liten Mashima motor. Dette krever tilpassing i byggesettets deler. Jeg har drivverket men ikke passende motor ellers ville jeg prøvd.

Terje V.
Terje V.
Back to Top
Flåm View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2015 at 07:04
Originally posted by Arne Lie Arne Lie wrote:

Hei Flåm
Har et par Tenshodo motorboggier liggende, har du akselavstanden i HO så kan jeg sjekke.
mvh
Arne L


Akselavstand 26,5mm og hjuldiameter 10,5. I følge byggebeskrivelsen som ble lagt ut her av Terje V.

Mvh Erling Flåm


Edited by Flåm - 27 juli 2015 at 07:05
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2015 at 09:44
Hei
Har sjekket og akselavstanden er desverre 31mm. Hjuldiameteren er korrekt.
Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Flåm View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2015 at 10:31
Originally posted by Arne Lie Arne Lie wrote:

Hei
Har sjekket og akselavstanden er desverre 31mm. Hjuldiameteren er korrekt.
Mvh
Arne L


Hei og takk for at du tok deg tid.
Jeg har funnet en på denne siden

http://motorbogies.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_22&products_id=228

Akselavstand 26mm og 10,5mm hjuldiameter. 0,5mm for liten akselavstand, men er foreløpig den som er nærmest. Noen tanker om dette?

Mvh
Erling Flåm
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2015 at 11:50
Litt av hvert av interesse der ja!
Ser de også er forhandler for Hollywood foundries (Australia :-)
Som skreddersyr chassis til kundens ønsker. Meget bra saker, ta en kikk , dog ikke til 207 😓
Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Flåm View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 12:21
Da er modellen bestilt, også en Tenshodo motorboggi med 26mm akselavstand og 10,5mm eike hjul. Det er 0,5mm for lite i akselavstand. Er det noen som har erfaring med Tenshodo, er det justeringsmuligheter?

Mvh
Erling Flåm
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 13:16
0,5mm tilsvarer drøyt 4,3cm i H0 og er vel knapt synlig i modell selv om man har en korrekt versjon rett ved siden av, så betyr det veldig mye om akselavstanden er 26mm eller 26,5mm..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 15:20
Ska 207 har stjerneikehjul og en drivhjulsdiameter på 810 mm som tilsvarer 9,3 mm i H0. Jeg fikk for mange år siden tak på riktige hjul fra Bemo.
Understellet jeg brukte var et forkortet trikkeboggie fra SB med drift på begge hjulene og Faulhabermotor. Drivverket bygget veldig lite i høyden og passet dermed relativt godt med batterikassene, samtidig som det ble fri sikt gjennom førerhytten.
Jeg ønsket å modelere Ska 207 på 50-tallet så førerhytten ble scratchbygget, og hele traktoren ble lakkert i gammelrød.



Dessverre møtte traktoren en hard endebutt et års tid senere og løste seg opp i sine enkeltdeler..........
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 01:04
Originally posted by Flåm Flåm wrote:

Originally posted by Arne Lie Arne Lie wrote:

Hei Flåm
Har et par Tenshodo motorboggier liggende, har du akselavstanden i HO så kan jeg sjekke.
mvh
Arne L


Akselavstand 26,5mm og hjuldiameter 10,5. I følge byggebeskrivelsen som ble lagt ut her av Terje V.

Mvh Erling Flåm


Jeg har en slik Tenshodo boggi med eikehjul liggende, som er innkjøpt til samme prosjekt. Send meg pm så blir vi enige om pris og overlevering.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Flåm View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 09:47
[/QUOTE]
Jeg har en slik Tenshodo boggi med eikehjul liggende, som er innkjøpt til samme prosjekt. Send meg pm så blir vi enige om pris og overlevering.[/QUOTE]

Takk for tilbudet. PM er sendt.

Mvh
Erling Flåm
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,086 seconds.