Ska 207
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9343
Printed Date: 25 november 2024 at 18:16 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Ska 207
Posted By: Flåm
Subject: Ska 207
Date Posted: 26 juli 2015 at 14:41
Jeg har en mulighet til å kjøpe et byggesett av en skiftetraktor Ska 207, men det mangler drivverk/motor. Er det noen som vet om drivverk er mulig å få tak i til denne modellen? HO/DC.
Mvh Erling Flåm
------------- NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
|
Replies:
Posted By: lokomotiv2770
Date Posted: 26 juli 2015 at 18:46
Kanskje SB Modellbau har ett drivverk som kan tilpasses?
|
Posted By: lokomotiv2770
Date Posted: 26 juli 2015 at 18:48
Eller kanskje du kan sende den ferdigbygde modellen til SB Modellbau og få de til å spesiallage ett drivverk for modellen?. ( kostbart!!)
|
Posted By: Laurenz
Date Posted: 26 juli 2015 at 19:03
drivverket som er tenkt til den mener jeg er en Bachmann trikk. Jeg aner ikke hvor byggesettet mitt er nå så får ikke sjekket med det første. Men det skal nok gå greit å få tak i det drivverket.
|
Posted By: Stein
Date Posted: 26 juli 2015 at 20:59
Jeg har bygget en Skb 202, og den har drivverk fra en Bachmann trikk. Hele boggien og motor er i en del, som festes inne i / under traktoren med et par braketter. Ska 207 er imidlertid en mye mindre traktor, og jeg tviler på det nevnte drivverket passer inn der. Mener å ha lest her på forumet tidligere at et alternativ vil være å få tak i et lite drivverk, fjerne den ene akslingen, og montere det på skrå med drift på ene akslingen. Vet dessverre ikke hva slags drivverk det er snakk om. Tok et kjapt søk på forumet, men fant ingenting der heller.
------------- NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 26 juli 2015 at 21:18
Jeg mener å huske at byggesettet tok utgangspunkt i et drivverk med drift på den ene akslingen. Ettersom det aktuelle drivverket var vanskelig å få tak i, har flere byggere benyttet en Tenshodo motorboggi med eikehjul.
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: Arne Lie
Date Posted: 26 juli 2015 at 21:19
Hei Flåm Har et par Tenshodo motorboggier liggende, har du akselavstanden i HO så kan jeg sjekke. mvh Arne L
------------- Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
|
Posted By: TeVe
Date Posted: 26 juli 2015 at 22:01
Har lagt ut byggebeskrivelsen til Ska207 http://www.k49.no/div/ska207.pdf" rel="nofollow - her
Dette er den orignale beskrivelsen fra Pünther og der beskrives to drivverk for Tenshodo boggi og enkelaksedrift fra SB. Hverken Tenshodoboggien eller SB-drivet har jeg ikke lykkes å skaffe Byggesettet er nor gjort for enkelaksedrivet som også beskrives da bunnplaten har hull for motoraksel og skrue. Dette har jeg aldri sett så jeg vet ikke mere.
Jeg sjekket et Variaontrieb fra Halling i Østerrike. Dette er det som vil passe best bortsett fra motoren som må byttes med en liten Mashima motor. Dette krever tilpassing i byggesettets deler. Jeg har drivverket men ikke passende motor ellers ville jeg prøvd.
Terje V.
------------- Terje V.
|
Posted By: Flåm
Date Posted: 27 juli 2015 at 07:04
Arne Lie wrote:
Hei FlåmHar et par Tenshodo motorboggier liggende, har du akselavstanden i HO så kan jeg sjekke. mvh Arne L |
Akselavstand 26,5mm og hjuldiameter 10,5. I følge byggebeskrivelsen som ble lagt ut her av Terje V.
Mvh Erling Flåm
------------- NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
|
Posted By: Arne Lie
Date Posted: 27 juli 2015 at 09:44
Hei Har sjekket og akselavstanden er desverre 31mm. Hjuldiameteren er korrekt. Mvh Arne L
------------- Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
|
Posted By: Flåm
Date Posted: 27 juli 2015 at 10:31
Arne Lie wrote:
Hei Har sjekket og akselavstanden er desverre 31mm. Hjuldiameteren er korrekt. Mvh Arne L |
Hei og takk for at du tok deg tid. Jeg har funnet en på denne siden
http://motorbogies.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_22&products_id=228
Akselavstand 26mm og 10,5mm hjuldiameter. 0,5mm for liten akselavstand, men er foreløpig den som er nærmest. Noen tanker om dette?
Mvh Erling Flåm
------------- NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
|
Posted By: Arne Lie
Date Posted: 27 juli 2015 at 11:50
Litt av hvert av interesse der ja! Ser de også er forhandler for Hollywood foundries (Australia :-) Som skreddersyr chassis til kundens ønsker. Meget bra saker, ta en kikk , dog ikke til 207 😓 Mvh Arne L
------------- Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
|
Posted By: Flåm
Date Posted: 29 juli 2015 at 12:21
Da er modellen bestilt, også en Tenshodo motorboggi med 26mm akselavstand og 10,5mm eike hjul. Det er 0,5mm for lite i akselavstand. Er det noen som har erfaring med Tenshodo, er det justeringsmuligheter?
Mvh Erling Flåm
------------- NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 29 juli 2015 at 13:16
0,5mm tilsvarer drøyt 4,3cm i H0 og er vel knapt synlig i modell selv om man har en korrekt versjon rett ved siden av, så betyr det veldig mye om akselavstanden er 26mm eller 26,5mm..?
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 29 juli 2015 at 15:20
Ska 207 har stjerneikehjul og en drivhjulsdiameter på 810 mm som tilsvarer 9,3 mm i H0. Jeg fikk for mange år siden tak på riktige hjul fra Bemo. Understellet jeg brukte var et forkortet trikkeboggie fra SB med drift på begge hjulene og Faulhabermotor. Drivverket bygget veldig lite i høyden og passet dermed relativt godt med batterikassene, samtidig som det ble fri sikt gjennom førerhytten. Jeg ønsket å modelere Ska 207 på 50-tallet så førerhytten ble scratchbygget, og hele traktoren ble lakkert i gammelrød.
Dessverre møtte traktoren en hard endebutt et års tid senere og løste seg opp i sine enkeltdeler..........
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 30 juli 2015 at 01:04
Flåm wrote:
Arne Lie wrote:
Hei FlåmHar et par Tenshodo motorboggier liggende, har du akselavstanden i HO så kan jeg sjekke. mvh Arne L |
Akselavstand 26,5mm og hjuldiameter 10,5. I følge byggebeskrivelsen som ble lagt ut her av Terje V.
Mvh Erling Flåm
| Jeg har en slik Tenshodo boggi med eikehjul liggende, som er innkjøpt til samme prosjekt. Send meg pm så blir vi enige om pris og overlevering.
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: Flåm
Date Posted: 30 juli 2015 at 09:47
[/QUOTE] Jeg har en slik Tenshodo boggi med eikehjul liggende, som er innkjøpt til samme prosjekt. Send meg pm så blir vi enige om pris og overlevering.[/QUOTE]
Takk for tilbudet. PM er sendt.
Mvh Erling Flåm
------------- NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
|
|