MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - SJ E2 i modell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

SJ E2 i modell

 Post Reply Post Reply
Author
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SJ E2 i modell
    Posted: 29 juni 2015 at 10:58
Nå som SJ E2 1122er i drift på Krøderbanen er jo dette et aktuelt spørsmål: Finnes den i modell?




Edited by cfsalicath - 29 juni 2015 at 11:00
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 811
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2015 at 12:56
Ja, http://www.mjhobby.se/webarkiv/Jeco/JECO_2010.pdf, men jeg tror du må lete for å finne en.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2015 at 13:29
Vurdert ut fra bildet i brosjyren ser det ut som proporsjonene i understellet på Jecos E2 er mildt sagt underlige. Både avstanden mellom løpeakselen og første kobleaksel og mellom første og andre kobleaksel ser ut til å være alt for liten.

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2015 at 14:38
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Ja, http://www.mjhobby.se/webarkiv/Jeco/JECO_2010.pdf, men jeg tror du må lete for å finne en.


JECOs ferdigmodell i plast og metall som ble annonsert for flere år siden, er foreløpig ikke realisert (= modellen i brosjyren).

Derimot har modell av både E og E2 blitt levert i flere omganger som et hvitmetall / messing byggesett fra DJH - JECO. Dette er sluttsolgt for flere år siden, men dukker stadig opp på bruktmarkedet i Sverige i både som urørte, halvbygde og som ferdig modeller. Byggesettet er relativt enkelt og noe grovt, men pent bygde med nye hjul og drivverk ser helt greie ut.

Imidlertid har en liten produsent i Sverige gående et byggesettprosjekt i messing og skikkelig drivverk. Jeg så første prøvemodell for 2 år siden og det så veldig bra ut. Har hørt lite om det siste året, men produsenten Tumba Lokstation ved Sture Holmberg er ensbetydende med høy kvalitet når det endelig er klart for levering.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2015 at 20:53
Loket havarerte like fort som det ble tatt i bruk. Ikke så rart etter som loket har stått i ro siden 2008. Loket blir ute av drift, minst et pr uker.
A matter of life and death
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2015 at 21:21
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Loket havarerte like fort som det ble tatt i bruk. Ikke så rart etter som loket har stått i ro siden 2008. Loket blir ute av drift, minst et pr uker.

Interessante utsagn.
Hva mener du med "havarert"?
Hvordan kan du fastslå at stillstandsperioden har hatt betydning for utviklingen av feilene som ble konstatert under belastningsprøvene?
Hvilken informasjon har du om progresjonen i reparasjonsarbeidet?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2015 at 09:49
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Loket havarerte like fort som det ble tatt i bruk. Ikke så rart etter som loket har stått i ro siden 2008. Loket blir ute av drift, minst et pr uker.

Interessante utsagn.
Hva mener du med "havarert"?
Hvordan kan du fastslå at stillstandsperioden har hatt betydning for utviklingen av feilene som ble konstatert under belastningsprøvene?
Hvilken informasjon har du om progresjonen i reparasjonsarbeidet?


Den havarerte i den forstand at røret sprakk, og klarer ikke å holde trykket oppe. Da blir belastningen for å trekke vogner blir for stor, og det måtte det ut av drift. Progresjonen for å få det rep er minst et pr uker.


Etter som loket har stått en stund, er det rart man ikke har testet og sjekket loket var i orden føre man leide det inn. Alle vet at Krøderbanen får mer omtale når man kjører med damp.
A matter of life and death
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2015 at 11:41
Slik du skrev virket det nesten som du hadde vært med på både vurdering av loket før det ble leid, belastningsprøvene hvor feil ble konstatert, og reparasjonsarbeidet. Det fremstod for meg som litt underlig, for jeg har vært med på alt sammen, men jeg kan ikke huske at du har vært involvert i noe av det.

Lokomotivet ble både inspisert og prøvekjørt i Sverige før transporten til Norge. Feilen som resulterte i at loket nå gjennomgår en reparasjon ble oppdaget ved en belastningsprøve, og den er av en slik art at den kan oppstå på alle damplok når som helst uten forvarsel, og den kan like gjerne oppstå på lokomotiver som har vært i daglig drift i lang tid som på lokomotiver som har stått hensatt i årevis.

Reparasjonen er forøvrig i full gang. De nødvendige deler ble hentet i Sverige i går, og vil bli montert i kommende uke. Hvis det ikke oppstår uforutsette problemer er det beregnet at loket skal være i bruk igjen neste helg. I morgen blir det dessverre diesellok.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.