MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - FREMO Nord for OSLO ???
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FREMO Nord for OSLO ???

 Post Reply Post Reply
Author
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: FREMO Nord for OSLO ???
    Posted: 21 september 2005 at 20:14

Har det ofte vært arrangert FREMO-treff Nord for Oslo, eller er FREMO-treff et "sydlansk" fenomen i Norge. Spør fordi jeg godt kunne tenkt meg innom og sett fenomenet en gang, men synes avstanden er litt stor for en visitt

Tenker å bygge MJ-anlegget mitt etter FREMO-standard, og føler derfor det kunne være godt med en skikkelig "befaring" på et treff før jeg startet bygginga -bare for å se tingene i praksis

Roger Abel

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2005 at 22:16

Men hva med å arrangere et FREMO-treff UTEN Fremo-moduler???

Dvs jeg føler at det er et stort behov for å forklare flere hvorfor det er så usannsynlig morsomt å drive med trafikkspill og dette har jo egentlig ikke noe med Fremo-modulene å gjøre. Dersom man finner et passende stort anlegg så kan man jo ha trafikkspill uansett.

Når Nye Glomfjordbanen etterhvert kommer opp på et anstendig teknisk nivå så synes jeg det hadde vært usedvanlig interessant å invitere til et slikt møte hos oss i Trondheim.  Vi sysler også med tanken om å kunne lage en kobling til Fremo-moduler i forlengelsen nordover fra gamle Vindheim stasjon.  Der går det fint an å få plass til veldig mange moduler i store deler av kjelleren på Nidarvoll skole...

Hva sier dere i "Fremo-Norge"??? Er dere avhengig av de riktige modulene for å kjøre tog eller er spillet viktigere enn hva det kjøres på? Kan dere sende en delegasjon for å ha et kurs i trafikkspill?

Synes det er noe å vanskelig å forklare endel "træge trøndere" om hvorfor vi bør ha oppstillingsstasjon(er) og hvorfor det bør være en logisk linjeføring fra A til B til C. Det blir fort hissige diskusjoner når jeg argumenterer for at muligheten vi tross alt har for å kunne kjøre i sirkel IKKE skal være det som vi bruker ved realistiske trafikkspill. De aller, aller fleste er desverre altfor hjernevaska av europeiske "travbaneanlegg" og når jeg i tillegg har en enorm sans for amerikansk jernbane blir dette veldig "skummelt" i manges øyne... Heldigvis finnes det "nordmenn" som driver med trafikkspill og som viser at det faktisk går an å gjøre dette med norske modeller også.

Men jeg må innrømme at jeg ser et praktisk problem med å kunne avholde "nye slag på Nidarvoll", fordi det viser seg jo at det ikke er akkurat overflod av norskt materiell som kan brukes hjemme hos medlemmene, enten fordi de ikke vil montere digitaldekoder eller fordi de har veldig mye hummer og kanari slik at mye av realismen i spillet forsvinner.  Hvordan klarer dere å løse dette problemet på treffene?

Og Robel... har du noen gang vært på besøk hos oss? Du er herved invitert og med din interesse for Fremo så hadde det vært interessant å få til et samarbeid om et Fremo-treff også nord for Dovre...

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2005 at 01:32

Hei midnight.

Var å kikka på anlegget såvidt under siste messa dere arrangerte i Trondheim. Men har tenkt lenge på å ta med eldste sønnen på 11 og stikke innom -det skal bare klaffe med alt annet...svømmeturen over fjorden og leggetid for gutten. 

Jeg holder bare Norskt materiell, epoke 4 og 5 + teakvogner som "museums" attraksjon ....også et par ICE -sånn for moro skyld...og sønnens BR212? som da, eh, er et innleid, øh, ekstralok...Nevnte jeg min brors Damplok(fleishmann) som jeg kapra da jeg var 6-7 år

Har vel en 13-14 norske lok fordelt på El 13, 14, 16 og Di 3 og 5 +Iore og Sj Dm3. Men jeg har ikke de litt sære FREMO-koblingene. Har satset på koblingene til Roco(de siste)...og prøver nå ut Kadee magnetkoblinger mellom lok og vognstammer.

Ser at modellgruppa til Jernbaneforeninga i Mosjøen driver å bygger et anlegg med Fremo-moduler, og om et år eller to har kanskje jeg også noen moduler... Et anlegg i Trondheim bør  så absolutt ha tilkoblingsmuligheter for FREMO med tanke på FREMO-treff i regionen  Muligheter for laaange strekker nede i kjelleren dere holder til ja..og sidestasjoner på egne rom til og med

Når det gjelder fenomenet "træge trøndere" så burde det kanskje vært arrangert en "obligatorisk" tur til et FREMO-treff slik at de(vi) fikke ta og føle på hva dette er for noe...det er jo litt sånn at hvis en har gått i sirkel i alle år, ja så er det både tryggest og enklest å fortsette i sirkel da.....for da kommer jo toget tilbake igjen

Har prøvd å følge med på sidene til TMJK for å finne ut når det kunne passe å ta en tur...for det må være en kveld med mulighet for kjøring når min sønn skal være med. (driver MJ litt for ungenes skyld også...de er ikke BARE undskyldning for å holde på.)

Har forresten du midnight FREMO-moduler?

Roger Abel

 

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2005 at 09:33

Så langt har nok desverre FREMO-Norge hatt sitt tyngdepunkt i sydlige deler av Norge (strekningen Oslo-Drammen-Kongsberg-Arendal-Kristiansand-Stavanger). Nå skal vi en tur til Bergen om et par uker for å vise FREMO-anlegg og drift der, så kanskje vi vil se en ekspansjon vestover. Det er selvsagt ingen grunn til at det ikke skulle være FREMO-aktiviteter nordover i retning Trondheim og videre, men det krever at "noen" tar et initiativ, og helst sørger for å få litt førstehånds erfaring med hva FREMO er først. Selv hadde jeg et par turer på FREMO-treff i Tyskland før vi begynte for alvor her i Arendal. Besøk på et FREMO-treff kan gi mange nye ideer og aha-opplevelser.

Vi har i de senere årene ikke hatt problemer med å fremskaffe nok materiell (digitalisert og med våre "sære" koplinger") til treffene. Men det krever selvsagt at nok deltakere ved selvsyn har sett hva FREMO-treff er og at det er en vits i å konvertere materiellet. Jeg tror nok at de fleste som stiller med materiell på treffene er personer som ikke har eget anlegg hjemme, og som ser på FREMO-treff som en god mulighet til å få kjørt med materiellet sitt. Dermed er det også naturlig å tilpasse materiellet til denne bruken.

Trafikkspill kan man selvsagt kjøre på ethvert anlegg som har flere stasjoner med en rimelig logisk plassering i forhold til hverandre. Poenget med et FREMO-anlegg er delvis at der normalt er et større antall stasjoner og lengre strekninger enn på et hjemmeanlegg, og at man tar seg jobben med å forberede skikkelig dokumentasjon (ruteplaner, sjekkskjemaer, fraktoppdrag, osv). Nå har jo et FREMO-anlegg den litt kompliserende faktoren at det er forskjellig fra gang til gang, og dermed blir all dokumentasjon i prinsippet annerledes for hver gang. Derfor har FREMO utviklet systemer som gjøre det mulig å "gjenbruke" for eksempel fraktoppdrag fra treff til treff.

Kombinasjonen fast anlegg og moduler som er nevnt ovenfor er en fin måte å komme igang på, man må bare ha en klar målsetting om at disse modulene skal kunne flyttes på, og tas ut av anlegget, slik at de ikke til sist blir skrudd fast der hvor de står. Da er man like langt.

FREMO har også skilt seg ut ved at vi har en klar tanke bak treffene våre, som er at vi skal kjøre mest mulig forbilderiktig. Det betyr at moduler skal ha en viss standard på landskap og teknisk utførelse, rullende materiell skal være fra den valgte epoke, og her i Norge skal det være norsk (eller ha kjørt i Norge i den gjeldende epoken), og vi forventer at alle som kommer på treffet følger de "regler" som er satt opp. Dette har aldri vært noe "problem" (som noen tror), tvert imot så er det med på å gjøre treffene enda mer fokusert, og gjør at den enkelte kan leve seg inn i den rollen som blir tildelt (Txp, lokfører, skifteansvarlig osv).

Med tanke på "træge trøndere" eller andre som lurer på hva FREMO er så er nok et besøk på et (eller flere) treff den beste måten å oppleve noe av stemningen og moroa på. Første mulighet er førstkommende helg på Kongsberg. Det går tog nesten helt fram.

I Danmark skal første treffet arrangeres i oktober, i Kolding. Vi håper selvsagt å kunne ha felles aktiviteter med danskene (og kanskje svenskene) etterhvert.

Neste år fyller FREMO 25 år, og skal arrangere et kjemptreff midt i Tyskland. Vi håper å få med en stor gjeng her fra Norge, og skal stille med et rimelig stort norsk bane som en del av H0 anlegget som skal settes opp i den 3000 m2 store hallen. Alle "FREMO-skalaer" og forbilder (også USA) skal være med, og der kommer deltakere fra "hele" Europa.

FREMO-Norge er åpne for forslag og tanker om hvordan vi kan hjelpe nye grupper igang, og vi ønsker selvsagt å inkludere også dere "nord for Oslo" i vårt MJ-miljø. Det er bare å ta kontakt.

Hilsen Halvor

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2005 at 16:53
Jeg driver å bygger på min stasjon (Grungen) her i Bodø og den er en Fremo modul så det er ihvertfall én som bygger Fremo nord for Polarsirkelen!
Jeg har nå kontakt med flere her i Bodø m. omegn og kanskje blir vi flere som bygger Fremo etterhvert.
Muligens blir det Finneid stasjon med Sulitjelmabanen som 12mm smalspor i Fremo!

Uansett så er jo Fremo genialt når man ikke har et klubblokale!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.