Så langt har nok desverre FREMO-Norge hatt sitt tyngdepunkt i sydlige deler av Norge (strekningen Oslo-Drammen-Kongsberg-Arendal-Kristiansand-Stavanger). Nå skal vi en tur til Bergen om et par uker for å vise FREMO-anlegg og drift der, så kanskje vi vil se en ekspansjon vestover. Det er selvsagt ingen grunn til at det ikke skulle være FREMO-aktiviteter nordover i retning Trondheim og videre, men det krever at "noen" tar et initiativ, og helst sørger for å få litt førstehånds erfaring med hva FREMO er først. Selv hadde jeg et par turer på FREMO-treff i Tyskland før vi begynte for alvor her i Arendal. Besøk på et FREMO-treff kan gi mange nye ideer og aha-opplevelser.
Vi har i de senere årene ikke hatt problemer med å fremskaffe nok materiell (digitalisert og med våre "sære" koplinger") til treffene. Men det krever selvsagt at nok deltakere ved selvsyn har sett hva FREMO-treff er og at det er en vits i å konvertere materiellet. Jeg tror nok at de fleste som stiller med materiell på treffene er personer som ikke har eget anlegg hjemme, og som ser på FREMO-treff som en god mulighet til å få kjørt med materiellet sitt. Dermed er det også naturlig å tilpasse materiellet til denne bruken.
Trafikkspill kan man selvsagt kjøre på ethvert anlegg som har flere stasjoner med en rimelig logisk plassering i forhold til hverandre. Poenget med et FREMO-anlegg er delvis at der normalt er et større antall stasjoner og lengre strekninger enn på et hjemmeanlegg, og at man tar seg jobben med å forberede skikkelig dokumentasjon (ruteplaner, sjekkskjemaer, fraktoppdrag, osv). Nå har jo et FREMO-anlegg den litt kompliserende faktoren at det er forskjellig fra gang til gang, og dermed blir all dokumentasjon i prinsippet annerledes for hver gang. Derfor har FREMO utviklet systemer som gjøre det mulig å "gjenbruke" for eksempel fraktoppdrag fra treff til treff.
Kombinasjonen fast anlegg og moduler som er nevnt ovenfor er en fin måte å komme igang på, man må bare ha en klar målsetting om at disse modulene skal kunne flyttes på, og tas ut av anlegget, slik at de ikke til sist blir skrudd fast der hvor de står. Da er man like langt.
FREMO har også skilt seg ut ved at vi har en klar tanke bak treffene våre, som er at vi skal kjøre mest mulig forbilderiktig. Det betyr at moduler skal ha en viss standard på landskap og teknisk utførelse, rullende materiell skal være fra den valgte epoke, og her i Norge skal det være norsk (eller ha kjørt i Norge i den gjeldende epoken), og vi forventer at alle som kommer på treffet følger de "regler" som er satt opp. Dette har aldri vært noe "problem" (som noen tror), tvert imot så er det med på å gjøre treffene enda mer fokusert, og gjør at den enkelte kan leve seg inn i den rollen som blir tildelt (Txp, lokfører, skifteansvarlig osv).
Med tanke på "træge trøndere" eller andre som lurer på hva FREMO er så er nok et besøk på et (eller flere) treff den beste måten å oppleve noe av stemningen og moroa på. Første mulighet er førstkommende helg på Kongsberg. Det går tog nesten helt fram .
I Danmark skal første treffet arrangeres i oktober, i Kolding. Vi håper selvsagt å kunne ha felles aktiviteter med danskene (og kanskje svenskene) etterhvert.
Neste år fyller FREMO 25 år, og skal arrangere et kjemptreff midt i Tyskland. Vi håper å få med en stor gjeng her fra Norge, og skal stille med et rimelig stort norsk bane som en del av H0 anlegget som skal settes opp i den 3000 m2 store hallen. Alle "FREMO-skalaer" og forbilder (også USA) skal være med, og der kommer deltakere fra "hele" Europa.
FREMO-Norge er åpne for forslag og tanker om hvordan vi kan hjelpe nye grupper igang, og vi ønsker selvsagt å inkludere også dere "nord for Oslo" i vårt MJ-miljø. Det er bare å ta kontakt.
Hilsen Halvor
|