MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Utfordring: portåpner/lukker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Utfordring: portåpner/lukker

 Post Reply Post Reply
Author
kengel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kengel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Utfordring: portåpner/lukker
    Posted: 24 februar 2015 at 22:43
Jeg er novise i dette gamet og har sikkert et dumt spørsmål:
Jeg bygger en bane som går gjennom ulike rom og ønsker et system for å åpne og lukke "tunnellinngangene" der toget går gjennom fra rom til rom.
Jeg ønsker altså en magnet/motor som hever porten når toget kommer og som senker porten når toget har passert.
Er det noen som vennligst kan tipse meg om hvordan jeg kan få det til og hva utstyr som trengs (altså utstyr som registrerer at toget passerer et punkt før åpningen og som sender signal til en motor/magnet som kan heve en port og videre en som registrere når toger er passert og som da trigger at porten senkes.

mvh Knut Steinar
PS: på forhånd tusen takk for hjelpen.

Gjelde Maerklin gammel analog modell (HO?)
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2015 at 16:33
Sånn for ordens skyld:
Jeg ser du poster innlegget under 'H0 2-skinne', men nevner 'Maerklin gammel analog modell (H0+)' under navnet ditt.
Hvilket system gjelder det du spør om?
Bjørn Egil
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2015 at 18:23
Et alternativ kan være en tilbakemedlingsmodul (belegningsføler) som gir signal når et skinnestykke har et lokomotiv eller annet som bruker strømm på det skinne stykket. signalet kan styre en srvo som åpner porten. Skinnestykket som er isolert og som melderen følger på må være like langt på hver side av porten som lengste toget som skal kjøre. ellers går porten igjen før alle vogner er forbi. Ville satt en motstand eller lampe i siste ogn i togstammen. det er ulike leverandøer av meldere
Terje
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2015 at 18:34
Det enkleste er vel å bruke en teknikk som har vært i bruk i mange år, nemlig den samme som senker bommene ved en jernbaneovergang når toget kommer. Märklin bruker vel kontaktskinner for å aktivere bommene tror jeg, og strekningen mellom kontaktskinnene kan enkelt forlenges ved å sette inn flere skinnestykker. Det bør vel ikke være noe stort problem å få til å heve en port i stedet for å senke en bom, uten at jeg har prøvd det selv...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2015 at 18:54
Hvis man kjører "gammel analog Märklin" (som muligens også betyr M-skinner?) er jeg enig i at det aller enkleste vil være å bruke Märklins egne systemer med kontaktskinner, men det har noen ulemper.
De såkalte "omskifterskinnene" med en føler som påvirkes av lokomotivets slepesko er retningsbestemte og relativt driftssikre, men det hender de svikter etter en tids bruk. Da begrenses dessuten maksimal toglengde av hvor langt fra porten de kontaktskinnene som skal senke porten står.
Kontaktskinner med en isolert skinnestreng er uavhengige av toglengde, de vil kunne holde porten åpen så lenge sporfeltet er belagt. Ulempen med disse er at de er avhengige av god kontakt med begge skinnestrenger, og det er ikke alltid tilfelle med gammel Märklin. Dessuten må man ha uisolerte hjul på alle vogner.

Jeg tror jeg ville gått for IR-lysdiode med fotoceller på hver side av porten, stilt i akkurat passe høyde over understellet på alminnelige vogner slik at også flatvogner med sikkerhet bryter strålen. Den må stilles nokså mye på skrå slik at strålen ikke går igjennom mellomrommet mellom vognene ved passering. Så lenge minst en stråle er brutt skal porten være åpen.

Så spørs det jo hvor fort disse portene reagerer og hvor lenge det er akseptabelt at de står åpne.

Jeg ville også lagt inn et isolert sporfelt på begge sider av porten som er strømløst når ikke porten er helt åpen, i tilfelle åpneautomatikken svikter. Å prøve å kjøre gjennom lukkede porter er ikke å anbefale, verken i 1:1 eller 1:87. De som har prøvd har stort sett dårlige erfaringer.

Forøvrig høres dette ut som et ukonvensjonelt, men spennende prosjekt.
Hva er årsaken til at det må være porter i åpningene?
Hvorfor kan de ikke stå åpne hele tiden mens man bedriver kjøring, men må lukkes mellom hver togpassering? Det aller enkleste ville jo vært å åpne og lukke dem manuelt, alternativt ha en bryter som åpner portene når man skal kjøre, og som man lukker dem med igjen når man ikke skal kjøre mer.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2015 at 19:52
Svaret er Arduino (Hva var spørsmålet?)

Er det lov å også anbefale Arduino for dette ?
Se f.eks. her :

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9003&KW=arduino&PID=17061963&title=vendeslyfe-peco-75-dcc#17061963

Men det krever jo litt programmering av Arduinoen - men det er vel bare gøy (å evt. lære noe nytt)
Vil vel også kanskje anbefale et rele - eller en microbryter som kopler ut strømmen i skinnestykket - når porten er lukket.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2015 at 20:04
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Vil vel også kanskje anbefale et rele - eller en microbryter som kopler ut strømmen i skinnestykket - når porten er lukket.

Jeg vil heller anbefale et rele - eller en microbryter - som kobler inn skinnestykket når porten er helt åpen.
Back to Top
kengel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kengel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2015 at 19:26
Tusen takk til alle for gode og instruktive svar. Fantastisk å
Få så god respons fra tydeligvis veldig kompetent hold. Skinnene jeg bruker er punktvis strømførende i midten, sltså slik at lokomotivet har slepesko.
Noen tips hvor jeg eksempelvis kan få kjøpe diode/fotocellebrytere og srvo?
Mvh knut steinar
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2015 at 20:48
Hei, dette er de leverandørene jeg har brukt hittil i 2015

http://www.digitalimpuls.no (Butikk Oslo og Trondheim + nett)
http://kjell.com (Butikk + post i Sverige)
https://www.elfaelektronikk.no (post i Norge)
http://no.rs-online.com/web/(post i Norge)
http://www.digikey.no/(post i Norge)

De tre siste er "norske" nettbutikker.  Varene sendes fra utlandet - men fordi du bestiller fra en norsk leverandør - betaler du ikke tollgebyrer. - leveringstid er ca 2 -3 dager.

To viktige leverandører er :

http://www.adafruit.com/
https://www.sparkfun.com/

Har aldri bestilt direkte fra disse to - men mange av produktene kan bestilles fra forhandlerne over - og de har veldig mange bra tutorials - som kan tilpasses modeljernbane


Edited by programmeringssporet - 26 februar 2015 at 20:53
Back to Top
kengel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kengel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2015 at 10:19
Tusen takk igjen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.