MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging av SM Gfo2-3 & Gfo2-1
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging av SM Gfo2-3 & Gfo2-1

 Post Reply Post Reply
Author
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging av SM Gfo2-3 & Gfo2-1
    Posted: 23 februar 2015 at 12:07
Dette er en modell som SM lagde for ca 2 år siden. Jeg hadde liggende en plate av denne som var fra pre produksjons serien, men denne er nesten helt lik den utgitte utgaven. Jeg vil her vise litt fra byggingen av en GFo2-3.


Selve etseplaten til denne modellen er ganske stor, ca 30x25 cm.


Konsollene brettes ned og den andre understellplaten settes på undersiden av vognen.


Vognkassen er satt sammen med endevegger og en av de midtre avstivere på plass.


I byggesettet står det at strekkavstiverne kan bygges på to måter. Her har jeg brukt delene som følger med byggesettet, men kappet av endene for å bruke festene på yttersiden av rammen.


Edited by PR - 26 juni 2015 at 08:48
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2015 at 08:40
Dag II



Nå er det understellet som det jobbes med. Først ble det satt på stigtrinn til godsrom dørene.



SM var en tur på Jernbanemuseet og tittet under Gfo2-2 vognen som de har stående der. Etter dette besøket måtte bare vognen ha bremsedeler. Modellen som jeg bygger avviker fra den utgitte utgaven fra SM ved at det på denne modellen stemmer ikke anvisningen til montering av bremseutstyret. Så her måtte delene holdes på plass under lodding. Det er også satt på stag som går fram til boggiebolster og stag mot konduktørrommet hvor bremserattet sitter.




I profil synes bremsedelene godt. En liten takk til en sta SM medlem som tvang igjennom at SM skal ha bremse detaljer på sine byggesett.




Monteringen av understell detaljer tok ca 1 time. Siden jeg begrenset med tid til bygging på kvelden, ble det kun tid til å dette inn vinduer i konduktør avdelingen før dagens arbeid måtte avsluttes.



Jeg har som vane og ikke ta ut deler fra messingplaten før de settes på. Unntaket er deler som sitter inne i andre deler, de må naturligvis fjernes. Dette er statur på messingplaten etter dag II

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2015 at 08:53
Takk for at du deler dette! Selv om ikke dette er min epoke fikk jeg lyst til å bygge en slik vogn selv etter dette!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2015 at 08:36
Litt om forbildet.

NSB fikk sine første lukkete godsvogner med boggier i 1905. Slike vogner ble anskaffet fram til 1932 og var i vanlig bruk helt opp på 1970-tallet.
Disse vognene er i prinsippet bygget opp på samme måte som de vanlige G-vognene men er «sammensatt» av to vogner og har i tillegg en konduktøravdeling med plattform i den ene enden. Bremsingen forgår fra konduktørkupeen. Plattformen og døren i godsenden gjorde det mulig for konduktøren å bevege seg mellom flere vogner og bremse disse samtidig. Noen fikk også ballast da godsvekten i seg selv ikke ga nok bremsevekt.
Vognene hadde skrubrems og fikk aldri montert noen andre bremser. De fleste hadde imidlertid gjennomgående ledninger for vakuum brems, eller senere, for trykkluftbrems.
I konduktørrommet var det opprinnelig et høytsittende vindu på hver side. Innvendig belysning var én parafinlampe i hele vognenes brukstid. Oppvarming var med en vedovn.
Vognene gikk igjennom små endringer før 2. verdenskrig. Etter krigen fikk de gjennomgående trykkluftledning og utvidet konduktørrom (type 1 og 2). Da fikk de fleste også endret vinduene i konduktørrommet fra et smalt vertikalt vindu til et høytliggende vannrett vindu på hver side. Noen fikk bare det ene vinduet endret. Firkantet vindu er sett på noen på slutten av bruksperioden. Hylsebuffere overtok etter hvert for de gamle korsbufferne etter krigen.
I 1952 gikk det ut skriv om at det ikke lenger var bruk for dør i godsenden. Denne kunne paneles igjen og overgangsluke og veggbeslag kunne fjernes. Dette ble ikke alltid fulgt, slik at varierende spor etter dette kunne ses i vognenes siste brukstid. Noen fikk forsterkning av endegavlen med U-jernsbeslag ned på rammen. Fra 1956 fikk mange av vognene stålforsterkning av dørene.
Norsk Jernbane Museum har en Gfo type 2 utstilt, og Norsk Jernbane Klubb har tatt vare på og restaurert en vogn av type 3. Noen flere eksemplarer brukes som lagervogner til deres videre skjebne blir avgjort.

Gfo2 type 1
Mellom 1903 og 1919 ble det levert 40 vogner av denne typen. Vognene hadde en boggi senteravstand på 8,70 meter og en boggi akselavstand på 1,65 meter. De 4 første hadde boggi akselavstand på bare 1,60 meter.

Gfo2 type 2
40 vogner av type 2 ble levert i løpet av 1923. Disse hadde 2 dører på hver side men like lite konduktørrom som type 1. Boggisenteravstanden var økt til 9,50 meter, og boggi akselavstand var øket til 1,85 meter.

Gfo2 type 3
Den siste serien av boggi godsvogner ble levert fra 1925 til 1932. Den besto av 50 vogner. Konduktørrommet var økt fra 1,30 meter til 1,80 meter, noe som ga en vognkasse som var 0,50 meter lengre. Det medførte også at boggi senteravstanden økte til 9,50 meter. Boggiene var like de som ble introdusert på type 2, akselavstand 1,85 meter.

Kilde: SM bruksanvisning for modellen. PS 51 s43-45 Gfo artikkel
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2015 at 09:33
Og ved enkelte anledninger kan man reise med Gfo2 10241 på Krøderbanen
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2015 at 09:52
Interessant tråd, denne skal jeg følge med på! Jeg har faktisk flere av disse byggesettene selv, liggende urørt i en eske. Flaut å innrømme at jeg nesten hadde glemt de, men de gjør jo ikke stort leven av seg der de ligger...Embarrassed
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2015 at 09:58
Dag III. And then there were two.
Da ble navnet i byggetråden forandret. Det dukket opp en plate til med Gfo2 type 1. Hvorfor bygge en når man kan bygge to.
Selve platen for Gfo2-1 er også en pre produksjonsplate. Denne avviker fra den utgitte ved at skruefestene til boggien ikke stemmer med den utgitte utgaven. Og at utstyret på undersiden for bremsene har en fester som gjør at denne delen må settes på uten fester på understellet.



Platen er litt mindre enn den for Gfo2 type 3 men mange deler er gjenkjennelig fra denne.



Sammensetningen av understellet var lik som på Gfo2 type 3. Forskjellen i lengde kommer godt fram her på bilde.



Begge understellene fikk stigtrinn til plattformen i løpet av kvelden. Med unntak av buffere og feste til boggie er understellene ferdige.



Etter dag III ser platen til Gfo2 type 1



Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2015 at 09:53
Dag IV
Det ble litt mindre tid til jobbing enn vanlig i går kveld. Men noe ble gjort.



Vognkassen til GFo2-1 ble brettet opp og endevegger ble montert. Her kommer forskjellen mellom vognene godt frem. Gfo2-1 har denne typen vindu også på den andre siden, mens Gfo2-3 har liggende vindu.



Detaljer på andeveggen i godsrommet har begynt å få montert noen detaljer. Min tidsepoke for disse vognene skal være midt på 60-tallet, og kunne da lages uten overgang i enden. Men siden disse detaljene gjør at vognene avviker fra de andre lukkede godsvogner, får begge disse detaljene.

Slutt på dag IV.
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2015 at 08:51
Dag V.
Det ble ikke bygging på Gfo vogner i går. Men en lang samtale om bygging av understell i messing. Siden messingunderstellene til de nye SM modellene er ganske like i konstruksjon kommer det bilder av sammensetningen av et understell til den nye Fv3 vognen.



Delene tas ut av messingplaten og kantene på alle deler får et drag med filen. Dette gjør at kantene blir helt glatte. Understellet består av fire deler. To plater, en under og en over. Den platen med tekst er den som blir underst. I tillegg er det to rammebjelker.



Brett ned konsollene. Jeg bruker en viklet nebbtang til dette. (Kjøpt i et sett med tenger fra Biltema). Rammebjelken brettes også. (Jeg får ta noen bilder av hvordan dette gjøres siden det kommer noen spørsmål hvordan dette gjøres)



Siden denne vognen har bufferbjelke på understellet, brettes den nederste delen av bufferbjelken. Husk at hvis en del skal brettes 90 grader, skal halvetsingen ligge inne i bretten, mens hvis den skal brettes 180 grader skal den ligge på yttersiden.



De to underplatene legges slik at konsollene stikker gjennom bunnplaten.



Sett inn rammebjelkene i understellet.



Akselgaffel og bommer til bremser tas ut fra messingplaten. Bremsebommene kan monteres på to måter. Med den ene varianten legges det inn en tråd under montering, mens den andre loddes denne bare fast. Fil ned kantene på delene som tas ut.



Brett opp akselgaffel og bremsesko holder. Brett samtidig bremseskoen dobbelt. På bremsebommene er det ikke lagt inn halvetsing, så den må brettes på frihånd.



Sett inn akselgaffel.



Lodd fast bremseklossene.



Bremsebommene loddes på plass. Dette er varianten uten tråd.

Håper at dette hjelper på problemet med å sette sammen understellet.
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2015 at 09:01
Dag VI
Dør produksjon. Vognene er nå utstyrt med dører. Hver dør består av to deler. Disse må loddes sammen og etterpå må de settes de på veggen av vognen. I hver dør skal det borres opp 2 hull, og dette ble gjort. Ved siden av døren skal det være to hull til håndtak. På døren er det hull til naglen på slåen på døren. Denne ble boret opp. Over hver dør skal det settes inn en tråd for feste til døren. I tillegg bel det boret opp hull til håndtak til endeplattform. To på hver side. Disse ble det ikke tid til å gjøre på dag VI
Oppsummering:
Produksjon av 6 dører
Montering av 6 dører
Boring av 50 hull
Tilpassing av hull til tråd.
Montering av 16 tråder.
Dessverre bare ett bilde.


Edited by PR - 03 mars 2015 at 09:03
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2015 at 08:50
Dag VII
Det ble kun tid til en 40 min med jobbing.



De siste håndtakene som manglet etter gårsdagens jobb ble montert.




Så var det å deksel over dører som sto for tur.



Tilslutt ble taket tatt ut og montert på, men ikke loddet. Loddebolten lå for å bli kald, og taket var jobben som ble gjort mens denne ble kjølt ned for ned pakking.



Nå begynner det å se ut som en vogn.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2015 at 08:54
Takk for at du tar deg tid til denne tråden!Clap
Kanskje det kan føre til at flere tør begynne å lodde sammen messingbyggesett.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2015 at 08:50
Det har vært en tid siden siste oppdatering av denne tråden, men det har ikke vært gjort mye på disse vognene i det siste.
Men taket har blitt filt på GFo2-1 vognen.

Kommer tilbake med bilder når det har skjedd mer som kan vises fram.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2016 at 01:24
I endeveggen uten plattform er det et hull til høyre for døren, hva skal monteres her?. Har ikke greid å finne ut hva?

Har også noen etsedeler på den ene plata jeg ikke finner ut av. Det er fire like deler som befinner seg mellom bunnplate og vindusrammene på det ene brettet.
Kan muligens være grinden i rekkverket på plattformen, som jeg ikke fant, lagde derfor en selv.

Det er flere deler til byggesettet som ikke fulgte med, slik det står i byggeveiledningen.
Tar kontakt med SM om dette.


Forøvrig en fin tråd dette.


Edited by VA - 13 mars 2016 at 01:48
MVH

VA
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2016 at 08:38
Syntes dette ser imponerende ut. Spesielt er jeg imponert av lodding i denne sammenheng. Brukes der noe spesielt loddeutstyr til dette, eller er det bare en vanlig loddepenn (Biltema) pluss masse erfaring og dyktighet? Føler når jeg selv skal lodde at det har lett for å bli for "klumpete" og grovt.
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2016 at 09:29
Hei
jeg bruker en loddebolt fra biltema og diverse nålfilsett samt en god metall fil fra samme levrandør eller fra claes olshon.

Når det gjelder endeveggen uten plattform skal det settes inn en del som blir endesignal holder. Ta en titt på byggebeskrivelsen til g3 vognene fra sm så står det der. Denne brettes først dobbel og senere trekked selve holderen en gang tilbake for å lage en klump. Fil denne til

Hilsen fra konstruktøren
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2016 at 17:43
Originally posted by PR PR wrote:

Når det gjelder endeveggen uten plattform skal det settes inn en del som blir endesignal holder.


Jeg antar det er denne delen det er snakk om. Det er en holder for ekstratogsignaler.
Sluttsignaler skal også være synlige forfra, derfor skal sluttsignalholdere alltid stå på sidene av vognen.




Ekstratogsignaler ble brukt for å varsle banearbeidere om ekstratog som ble kjørt på så kort varsel at det ikke hadde vært tid til å underrette dem om ekstratoget. Ekstratogsignaler var store runde signalskiver (grønn med hvitt kors eller rød med gul kantring, nattsignal var grønt eller rødt lys) som ble hengt opp bak på siste vogn i det siste toget som kjørte over strekningen før det aktuelle ekstratoget. Disse signalene gikk ut av bruk i 1970.

Alle vogner skulle frem til 1970 ha holder for ekstratogsignaler i begge ender. På vogner med åpne endeplattformer ble de vanligvis satt opp på et flattjern som gikk fra enderekkverket opp til taket. På noen vogner er holderen plassert oppunder takkanten, der er det ikke noe flattjern.
Tidligere var det vanlig at vogner hadde en stige i den ene enden for å komme opp på taket, på vogner med åpen endeplattform var stigen plassert på enderekkverket. Ekstratogsignalholderen var da vanligvis plassert på stigen i den enden. Etter hvert som baner ble elektrifisert ble de fleste slike stiger fjernet av sikkerhetshensyn.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2016 at 10:09
Takk for nyttige tips.
MVH

VA
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2016 at 21:46
Legg også merke til at sluttsignalholderne står mye høyere i plattformenden enn i enden uten plattform.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.