MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tømmervogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tømmervogner

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tømmervogner
    Posted: 11 september 2005 at 23:51

Finnes det noen vogner i denne stilen på markedet?



Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2005 at 00:05

Dette er vel det nærmeste en kommer til den derre der

 

Nå er den ikke helt lik, men lik nok? 

Vogna er en Klein containervogn, stakene og endegitteret kommer fra Modellproduktion i Sverige. Egentlig en enkel sak å lage nye korrekte endegittre og staker, så er det noen som ser sitt snitt i å lage ombyggingssett?



Edited by SveinR
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2005 at 00:23

Det kan se ut som originalen har 10 staker pr. vogn, mens du bare har satt ni på modellen Svein?

Eirik

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2005 at 01:24

Noen form for vare# eller lignende på de stakene og gitteret? Dette kan bli mitt første "sjælbygger"-prosjekt

Samme med vogna fra Klein egentlig. Vare# eller lignende....

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2005 at 09:25
Originally posted by eika eika wrote:

Det kan se ut som originalen har 10 staker pr. vogn, mens du bare har satt ni på modellen Svein?

Eirik

Elendig at du oppdaget det Jeg brakk en under montering, og når jeg satt en på midten så ble de så fint så Trodde ingen skulle merke det

Men den vogna lever ikke mer, stakene var bare satt på med dobbelsidig tape. GRunnen var bare for å se om de gikk ann å lage en  slik vogn. Jeg synes at den containervogna fra Klein er så fin at jeg ikke vil ofre den

Nr til Klein vogna vil jeg komme tilbake til når jeg kommer  hjem fra jobb

 

 

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2005 at 02:09

 

""Nr til Klein vogna vil jeg komme tilbake til når jeg kommer  hjem fra jobb""

Uff da, er SveinR på jobb ennå....da kan ikke de bussene være særlig samarbeidsvillige

Roger Abel

 

 

 

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2005 at 09:52
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

""Nr til Klein vogna vil jeg komme tilbake til når jeg kommer  hjem fra jobb""

Uff da, er SveinR på jobb ennå....da kan ikke de bussene være særlig samarbeidsvillige

Roger Abel

Nei glemte det helt vekk jeg.

Men var først på jobb i går, så på bussenjobben der en buss nektet å kjøre (fortsatt et mysterium) og så hos NJK bergen for å frese noen fallerspor

 

Men nummeret til Klein vogna er 3651. og si ifra vist noen får tak i denne, fordi den er bare nydelig

Stakene kommer fra modellproduktion i sverige



Edited by SveinR
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2005 at 11:32

Denne kan vel også brukes da, regner jeg med. Nærmeste jeg fant på Klein sine hjemmesider.



Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2005 at 12:16

Hvis ikke så har jo Fleischmann en vogn som kanskje ikke ser så helt ulik ut da?

http://www.gntrains.no/bilder/flm/5246.JPG

Eirik

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2005 at 13:49

Den Fra Fleischmann ser jo kliss lik ut. Nå har jeg ikke holdt en slik i hånden, kanskje jeg får gjort det på en messe i nærmere framtid?? hint hint..

Ellers så lurer jeg på hvem som selger Klein på berget her, nydelig vogn forresten. Er yndlingsvogna mi for tiden

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2005 at 15:00
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Den Fra Fleischmann ser jo kliss lik ut. Nå har jeg ikke holdt en slik i hånden, kanskje jeg får gjort det på en messe i nærmere framtid?? hint hint..

Ellers så lurer jeg på hvem som selger Klein på berget her, nydelig vogn forresten. Er yndlingsvogna mi for tiden

Jeg har et par av de Klein containervognene som kom for noen år siden med norske containere. Mine ble kjøpt av Collector, men jeg lurer på om ikke NMJ og forhandler Klein?

Mine to vogner er nå forøvrig totalt ubrukelige... etter å ha tilbragt nær 10 år i esken sin så ser de nå ut som en banan Det er så stort spenn i dem at ved å sette dem på sporet så er det bare ytterste akselen i hver boggie som går ned på skinnen

Dette skyldes trolig at mens selve vognrammen er i plast så er toppdelen i metall som så har utvidet seg opp gjennom årene.
Skal du derfor ha en mest mulig varig modell tror jeg en som er helt i plast, eller helt i metall vil være å foretrekke

Mvh

Eirik

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2005 at 17:37

Hei

Mange kleinvogne, udgivet i Danmark har den skade. Det er desværre et vanligt problem med Kleins lange vogne, specielt vogne fra midten af nititallet. Pas derfor på, når i får dem tilbudt på brugtmarkedet eller via nettet.

Om det også gælder nyere vogne, ved jeg ikke.

Med modelbanehilsen

Dan

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2005 at 12:02
Hei!

Hva med å ta en kollektiv bygging av denne vogna over nettet? Da kan vi alle lære av hverandre og andre folk kan se og lære av våre feil.

En Tømmervogn blogg


Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2005 at 12:39

Hei !

En Tømmervogn blogg

EN GOD IDE !!

MJ-hilsen

Tom Lynga

 

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2005 at 15:22
Først må vi vel "samle inn" interesserte i dette tømmervogn prosjektet, før vi starter en ny tråd/blogg. Så kan vi kanskje gå for en kollektiv innkjøping av vogner
VestfoldMJ-import har jo Fleischman typen, så kanskje vi kunne få til noe "tilbud" der?




Edited by SveinR
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2005 at 16:42

Jeg som kjører tog i Nord-Trøndelag burde vel egentlig hatt noen tømmervogner ja....og barna har spurt etter det lenge

Et prosjekt på Fleishmann-vogna er jeg med på....avhengig av pris, 5 til 10 vogner for mitt vedkommende. Håper de vognene kan leveres uten container om det sparer noen kroner.

Kan innkjøp vente til f.eks januar er jo det flott -da er det også god tid til å få med flere på prosjektet og å gjøre det billigere kanskje...

Roger Abel

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2005 at 18:41

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Først må vi vel "samle inn" interesserte i dette tømmervogn prosjektet, før vi starter en ny tråd/blogg. Så kan vi kanskje gå for en kollektiv innkjøping av vogner
VestfoldMJ-import har jo Fleischman typen, så kanskje vi kunne få til noe "tilbud" der?


Ellers så har Amundsen planer om å føre komplett program fra Fleischman

A matter of life and death
Back to Top
Robert View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 26 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Robert Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2005 at 19:54
Jeg vil også ha tømmervogner......
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2005 at 20:49
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Ellers så har Amundsen planer om å føre komplett program fra Fleischman

Ja nå har Vestfold MJ-import Fleischman allerede, så saken er vel grei egentlig

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2005 at 22:03
Blir med på blogg jeg!
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2005 at 23:55
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Ellers så har Amundsen planer om å føre komplett program fra Fleischman

Ja nå har Vestfold MJ-import Fleischman allerede, så saken er vel grei egentlig

Amundsen har noe på Lager, men skal ta inn resten, så d blir komplett. Vestfold bestiller inn når de får orderene. Men gutta har en del på lager, allerede.

A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2005 at 00:35
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

Håper de vognene kan leveres uten container om det sparer noen kroner.

Roger Abel

Tror dessverre ikke du finner den vogna i katalogen uten container
Men containeren burde vel om nødvendig kunne omlakkeres til noe som passer her hjemme, evt. kan du ta utgangspunkt i denne vogna: http://www.gntrains.no/bilder/flm/5245.JPG

For maersk containere er vel ganske dagligdags her hjemme?

Eirik 

Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2005 at 02:28

Da blir det nok å lakkere om containeren til noe som passer...og så finne dekaler...? Det ser egentlig ganske flott ut med hvite tømmervogner.....men hva er det mest gjengse her i Norge?

Roger Abel

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2005 at 10:45

Hva med denne vognen fra Roco? Da får man jo både containere som kan brukes og en vogn som kan moddes og males...

(Bildet er hentet fra NMJ webshop, http://shop.nmj.no)



Edited by GeirC
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2005 at 13:36
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

Da blir det nok å lakkere om containeren til noe som passer...og så finne dekaler...? Det ser egentlig ganske flott ut med hvite tømmervogner.....men hva er det mest gjengse her i Norge?

Roger Abel

 

Blend har dekaler til Cargonet (www.blend.no)

A matter of life and death
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2005 at 21:50

Apropos tømmervogner:

Jeg så at det hang en tegning av Cargonet`s nye tømmervogner hos Oslo Modeljernbanesenter. Glemte å spørre da, men er det noen her som vet noe om dette kanskje er et konkret prosjekt fra disse folka?

Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2005 at 00:41

Da har jeg sjekket med Modellproduktion i sverige. de leverer stakene for kr 10 pr. stk. Tipper det blir noe rabatt om vi etter hvert kanskje ber om f.eks 1000 stk ( 100 vogner )

Så var det endegitterne da... Hvem tryller frem 200 av disse ?

Roger Abel

 

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2005 at 09:10
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

Da har jeg sjekket med Modellproduktion i sverige. de leverer stakene for kr 10 pr. stk. Tipper det blir noe rabatt om vi etter hvert kanskje ber om f.eks 1000 stk ( 100 vogner )

Så var det endegitterne da... Hvem tryller frem 200 av disse ?

Roger Abel

Modellproduktion lager endegitter også.

 

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2005 at 10:15
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

Da har jeg sjekket med Modellproduktion i sverige. de leverer stakene for kr 10 pr. stk. Tipper det blir noe rabatt om vi etter hvert kanskje ber om f.eks 1000 stk ( 100 vogner )

Så var det endegitterne da... Hvem tryller frem 200 av disse ?

Roger Abel

Modellproduktion lager endegitter også.

 

Ja det stemmer at Modellproduktion lager de endegitterne jeg har brukt! De kommer fra et byggesett de har.

Men siden de er i et byggesett så er jeg ikke helt sikker på om man får kjøpt disse løse, og de er vel heller ikke helt korrekte.

Men å få lagt slike burde ikke være så veldig vanskelig, så blir det endel som skal bygge slike vogner så burde en få til noe greit med den saken. Eller?

 



Edited by SveinR
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2005 at 12:33

Modellproduktion sine gitter er en del av byggesettet ja. ...og er heller ikke så veldig forbildelik

Da blir det å etse eller å støpe...Kan du SveinR sjekke hva det vil koste å få etset 200 stk (ca pris) dersom du vet hvor du kan få gjort det?? England?

Om dette skal støpes, så bør det vel støpes i en plast som ikke knekker så lett. vet det er noen som driver med vakumstøp på vestlandet...men dette er små deler da

Jeg kan godt sette opp en påmeldingsliste a la "limamotor&ATC", og hente inn pristilbud når vi har konkkludert med hvilken vogn som er det beste utgangspunktet -og hvordan vi lager endegitteret.

Roger Abel

 

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.