Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2015 ?? |
Post Reply | Page <1 23456> |
Author | ||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mener å ha lest / hørt eller noe sånt, at NMJ ikke kommer med Di 3 med de nye lyskasterne mellom vinduene. JBV - Di 3.628 har jo det. Men vist den kommer, så er jo det flotte greier, for da kommer det helt sikkert flere utgaver av Di 3 med de lyktene. Jepp, vi får sjå ka som kjæm .. Edited by Tåge - 31 januar 2015 at 21:06 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Satsingen på vogner til Ofotbanen gjør at jeg lurer på om det kan gjemme seg en El.15 bak spørsmålstegnene. Her har NMJ allerede hatt en Superline-utgave, som de har solgt ut, så de har allerede underlagene, og vil ikke konkurrere mot sitt eget produkt. Dessuten kan det være greit å ha et annet passende lok til malmvognene når Rocos El.12 blir utsolgt. Om NMJ skulle komme med et damplok i plast, blir det kanskje av en type som ikke er aktuelt å gi ut som Superline. Jeg har forstått det slik at markedet ikke er villige til å betale så mye det vil koste for små tanklok i Superline, så kanskje vi får se en type 23, 25 eller 7 i Topline i stedet. Type 7 har enklere gangtøy, og såvidt jeg kan se færre detaljer som f.eks. Knorr-pumpe, så den er kanskje rimeligere å produsere. Til gjengjeld er det ikke noen store tanker over fotbrettene man kan gjemme motoren bak, slik som på 23b og 25a-d. Av Topline-vogner er det vel dessuten bare G4 som tidsmessig passer sammen med type 7, mens type 23 og 25 var i drift helt til 1969 eller 1970, slik at de også passer sammen med G5/His, Gr5/Gbs og muligens Os, og for den saks skyld B3 om man bytter ut vulstene med belger. Siden det foreløpig bare ser ut til å være én variant for DC og én for AC, kan man spekulere i om det er en modell av noe som kun har gått i én "design". Da er BM72 en mulighet, men jeg tror ikke de slipper det når de har annonsert BM69C, og fortsatt selger BM69A. En annen mulig motorvogn-kandidat kunne være BM87, som også har vært gitt ut i Superline. Jeg tror egentlig at markedet for disse er for beskjedent, men typen har samme boggihjulstand som BM69 (2400 mm), slik at de kanskje kan bruke samme drivverk, med kortere kardanger. Edited by TorsteinS - 01 februar 2015 at 17:08 |
||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En videopresentasjon fra NMJ stand i Nurnberg. Her fremkommer også at Mr Moe erter med spørsmålstegnene som fortsatt ikke er avslørt mvh Arne L |
||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Messa varer helt til den 2. Februar. Kanskje vi får svar i morgen?
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er mulig at det gjemmer seg en El15 bak "???" ?
Dette skulle være en modell som opprinnelig var lansert av ACME som er en (tidligere?) samarbeidspartner til NMJ. https://mylocomotives.wordpress.com/2011/12/29/ea-060-locomotive-from-acme/ ACME skulle lage de rumenske utgaver og NMJ El15 og HectorRail. Det har vært stille om dette prosjektet i årevis. Utviklingsarbeidet er vel gjort for drivverk, så dette burde være en overkommelig modell å lage? Ellers har vel en BM87 mindre hjuldiameter enn BM69 selv om akselavstand skulle være lik. Det er derfor vanskelig å kombinere drivboggier - i hvert fall for vekselstrømsutgaver? |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sant nok. Det er for liten klaring mellom boggirammene og skinnene på NMJs BM69 til at man kan redusere hjuldiameteren så mye. Så det må i så fall støpes andre boggirammer. Men det går kanskje an å bruke samme tannhjul, snekkedrev og kontaktfjærer. Bunnplata i boggiene er ganske tykk, og den har ikke hull for tannhjulene på drivakslene, så kanskje det går om en lager åpninger til tannhjulene. Den reduserte hastigheten som følge av mindre hjuldiameter med samme utveksling passer bra, siden maks. hastighet for BM89 var 80 km/t, mot 130 km/t for BM69, mens hjuldiametre var hhv. 600 og 920 mm. Men jeg tror egentlig at El.15 er en langt mer sannsynlig kandidat. |
||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja i lys av den kraftige satsing flere av produsentene har gjort og gjør mot malmtransport er vel "timingen" for EL15 optimal. Lokene ferdes jo nå i Norge og Sverige i flere designvarianter i egi av Hector rail. Håper dere gjetter riktig
På den annen side vil heller ikke en EL8, EL14 eller Bm86 skuffe noe særlig mvh Arne L
|
||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
A.c.m.e har jo en haug med class 060-søstre til el 15 i sitt sortiment, så jeg tror det markedet er mettet. "Bare" en El 15 tror jeg da er lite sannsynlig.
Det har jo ikke kommet noen dampere i år. Kanskje vi får se noe der? |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Halvor
Medlem i MJF Joined: 20 september 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 7 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Heisann!
Jeg tror at en skiftetraktor Z71 Ofotbanen kan være en model som gjemmer seg bak spørsmålstegnet |
||
Halvor
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om du har rett Halvor sier jeg bare:
Måha - bare må ha . . . |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeco kommer jo med den allerede.
|
||
Halvor
Medlem i MJF Joined: 20 september 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 7 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vet det men den er fjernet fra sidene deres
|
||
Halvor
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Siden NMJ fortsatt har en haug med Skd.224 på lager, tror jeg ikke de kommer med enda en skiftetraktor i år.
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men noen som vet når de skal avduke den mystiske modellen? |
||
E L K
Medlem i MJF Joined: 01 januar 2007 Location: NORGE Status: Offline Points: 50 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men siden de kommer med en stk DC og en stk AC og om det er norskt
hva er det som har eller går med et design? |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje det er nytt tannhjul til Skd 224 - men dette er like feil i AC og DC? - Da blir de kanskje kvitt flere?
Det burde være på tide å bytte til lik utveksling på begge aksler for å rette opp misæren? |
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tror NMJ kommer med noe svensk materiell bak ????.
|
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da tar jeg to stk. takk
|
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har jo stått til utsilling på Ensjø i lang tid, så det kan vel ikke være noen hemmelig nyhet? |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Alle lok og motorvogner går vel med et "design"? Derimot er det ikke så mange som bare har gått med bare ett "design", særlig om vi ekskluderer de typene som kun har hatt ett "design" i Norge, men som også har vært brukt av utenlandske selskaper. Det er mulig det kan gjelde Di.1 og enkelte tidlige elektriske lok som El.1-El.4, men med mulig unntak av El.1, tror jeg de er for ukurante/gamle for Topline. Kanskje gjelder det enkelte damplok også, men generelt har vel de fleste damplokene vært gjennom flere moderniseringer og "design"-faser. (Med/uten stafferinger, grå/blågrå kjel, "indigo i sort", sort, ...). Av motorvogntypene som aldri kom lenger enn til "gammeldesign", var det gjerne varianter både med og uten den ekstra smale gule stripen nederst, og dessuten endret litrering i 1956 og 1970. Motorvogner som ble utrangert før den smale gule stripen forsvant, tror jeg er lite aktuelle for Topline. I tillegg til FLIRT (BM74/BM75) og nevnte BM72, tror jeg heller ikke den roterende snøplogen av type DiR1 (nr. 501) har vært igjennom flere "design", men den fikk i alle fall ettermontert ventilasjonsskjermer: Om det er FLIRT som skjuler seg bak spørsmålstegnene, er det vel naturlig at de lanserer både BM74 og BM75.
|
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Di 4 er vel det nærmeste vi kommer når det gjeller lok som fortsatt går neste uforandret - (rettelse 4.2.2015 - "nesten uforandret )
Var vel røde ploger og håndtak til og begynne med, men gammel design er der fremdeles.. Og vil vel mest sannsynlig være der også, tils de går av med pensjon om noen år eller så... Fikk vel noen nye (klumper) foran da, til bedre lys, for noen år siden.... Edited by Tåge - 04 februar 2015 at 16:28 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tenkte kanskje spørsmålstegnene kunne skjule BM69c i "agenda-design", men så oppdaget jeg at alle annonserte BM69c er borte fra nettsiden. Nå ser det ut til at det ikke blir noen 3 vogns Bm69.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
3 vogners ligger da fortsatt under 2015 nyheter den da. |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeco lager ikke noen Obas versjon. |
||
A matter of life and death
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvorfor ikke?
|
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
-Elg beskyttelse mellom buffere mot slanger osv ved påkjørsel av dyr -Ører på ventilasjonen på taket 1984. Hindre at det kom snø i motorrom -Guleploger 1989. Gulehåndtak. -Stigen satt på innsiden av veggen i motorrom ca 1994. Hindrer sikt da snø pakket seg rundt stigen om vinteren. -Horn trukket inn på taket slik som på Di3, ca 1994. Mindre støy for lokfører. -Nye lykter og dieselmåler ved tanken ca 2005-08 Edited by Wickerman - 03 februar 2015 at 17:05 |
||
A matter of life and death
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det må du høre med Jeco om. Ble bare fortalt at den ikke kom, og at den var tatt bort fra nettsiden. |
||
A matter of life and death
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
OK
|
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
El Loco
Viderekommen Joined: 13 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I og med at det (foreløpig) er annonsert en ukjent nyhet i kun én variant, tyder mye på at det kan dreie seg om en ny designvariant av en allerede eksisterende modell. Selv om jeg ønsker meg El 14, regner jeg med at den evt ville presenteres i et vell av loknummer og i de fleste designvarianter. Det samme gjelder vel for de fleste lok og motorvogner, om det da ikke endelig kommer et damplok i Topline. Selv om jeg tror at markedet for dette ville være noe begrenset, kan det jo tenkes at vi får en utgave av Flytoget BM 71 i gul VM- dekor? Lurer på hvor lenge Finn Moe skal holde oss på pinebenken?
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja der ja. Nå fant jeg dem. Rart at jeg har misset det...
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Post Reply | Page <1 23456> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |