Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2015 ?? |
Post Reply | Page <1 456 |
Author | ||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For at en modell skal selges i store opplag til annet enn "hardcore MJ-entusiaster" (som skriver her på forum), bør det være en modell av materiell som er i daglig drift. "Entusiastmiljøet" i Norge er dessverre for lite til å selge tilstrekkelig kvantum til å komme ut på plussiden med en nyutviklet modell.- Hadde det vært tilfelle, så hadde nok andre europeiske fabrikanter for lengst "oppdaget" Norge.
Nå har prisutviklingen for utvikling og produksjon i Kina vært meget stor de siste årene, så det å kunne produsere relativt små opplag for Norge der er svært begrenset. Modeller beregnet for Norge er derfor oftest varianter av europeisk materiell hos de fleste produsenter. Dette gjelder nok for NMJ også?! Det som var mulig for få år siden, vil være for kostbart å utvikle i dag. - Mange hevder derfor at "Kina-epoken er på hell. - Bare siste året har lønningene der nede doblet seg. Dette krever høyere priser over disk - og stadig færre eksemplarer solgt. Modeller for Norge må derfor ha en større kjøpergruppe i utlandet for å være regningssvarende. Et annet moment er antall versjoner/design og epokevalg. BM87 er derfor nærmest utelukket. - Først nylig ble alle modellene i Superline solgt. En BM86/91 er nok for spesiell til at drivverk og andre detaljer kan "deles" med andre modeller slik at utviklingskostnadene blir lavere? Dessuten er antall design/epoker noe begrenset til at de som er i stand til å kjøpe mange, kun får nummervarianter - og det er ikke like attraktivt for mange. - Selvfølgelig hadde det vært fint med en ny BM86-modell men det tror jeg er lite trolig. I år tror jeg NMJ har nok med å levere alle NoHABene de har avertert pluss 3-vognsett av BM69 og Flytoget. De må nok ha en formnyhet også - og det tror jeg blir Y1, El14 - eller et Staedler-sett. Noe mer tror jeg de ikke er i stand til å levere? (Husk at "nyheter" fra NMJ kommer ikke lengre med samme tempo som tidligere.) |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men tidligere har de vell sluppet hele serien med en gang? Mens med Nohaben kommer det i puljer. Men de kom med EL17 i nytt opplag selv om andre nyheter. Så ingen ting er vell umulig. Men er jo fritt frem for andre å lage DI2, EL14, 86/91 som ferdig modeller. Ikke minst BF13/BFC13/Bf14. Kommer disse som ferdig modell, blir nok kun lang versjon. NMJ ler godt av denne tråden |
||
A matter of life and death
|
||
Disel
Viderekommen Joined: 12 august 2012 Location: norge Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Virker som NMJ har komt med el-lok og diesel-lok annen hvert år, tenk 13 og året etter di8 og året etter El 11 og siste Nohab, så hvis "skjemaet" er riktig, bør det komme El?
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det begynner vel å bli på tide med et nytt opplag G4-vogner. Utgavene med tretak er utsolgt de fleste steder. En annen vogntype jeg gjerne ser i modell, er flisvognene som var ombygd fra G4: http://medlem.njk.no/forum/pix.php?fid=171814 http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=107819 http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=4&u=3879 I følge artikkelen om G4 i På Sporet nr. 143, ble såpass mange som 325 stk. bygget om, med litra Fb i serien 601 8000-8324. Siden så mye er felles med G4, er det kanskje ikke helt urealistisk å håpe på en Topline-utgave? (Hvis ikke kan dette være grunnlag for et ombyggingssett, som Skala Design gjorde for Iblps.) |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg vet ikke noe om det, men jeg har sett 4 stk BM/BS 92 sett sammen. Mener og huske at det ble kjørt et sånt 8 vogners sett fra Trondheim st til Ranheim st på 17 mai noen år. Var vist noen som ordnet med det, for og frakte hjem folk som har vært med på noe. (Litt usiker på om det var 17 mai da). Men jeg har i alle fall sett det en eller to ganger .. Edited by Tåge - 02 januar 2015 at 19:53 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det som ikke har kommet i 2014 av Nyheter står i katalogen i år, mener ene var 3vogns 69. Så da kommer det kanskje ikke flere andre varianter av 69?.
En ting som er sikkert er at vi får flere Di3 varianter i år. 615/621 er ikke lagt unna. Så da slipper de nok neste runder med Di3 litt ut på Året tenker jeg. Kommer startsett med Di3 og personvogner fra Roco. Spurte NMJ om de hadde noe kjennskap til starsettet, men det hadde de vist ikke. Men det vill tiden vise. Spørs om de lager plass til EL14, etter som det kommer flere Di3? Kommer Di2 eller 86/91/92/92 som toppline blir det dyrt mj år for meg. Kjøper heller flere nr varianter av 86/91 enn 1 stk dyr superline med tvilsom gange. Dessuten er Flytoget også på veg. Spørs om de gir ut noe annet, enn flere versjoner av 71 og 69? Hørt snakk om at wlab er etterspurt, også vært snakk om nytt opplag av vogner fra Flåmsbana. Disse har ikke kommet.Men vogner dukker opp, om ikke personvogner så flere varianter av godsvogner. Og dukker vell opp etter eller annet i superline også. Hva som kommer er vell litt avhening av som ligger på lager. De har fortsatt Di8,EL11,EL13 og EL17 på lager. Så spørs om de venter til beholdningen har blitt lavere føre de går løs på EL14. Men jeg vet Finn Moe har vært på Grorud med kamera, og tatt en haug bilder av EL14. Om EL14 ikke kommer nå, har han i alle fall sikkeret seg mer dokumentasjon. Edited by Wickerman - 02 januar 2015 at 19:45 |
||
A matter of life and death
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ble det kjørt 8-vognstog med 86/91-materiell? I bestemmelsene for togstørrelse i Trykk 422 er den største tillatte togstørrelsen jeg kan jeg kan finne 6-vognsett (3 motorvogner og 3 styrevogner). Bestemmelsene ble noe endret over tid. På 50-tallet var det ikke angitt noen konkret togstørrelse, bare at et normalt togsett var 1 motorvogn og 1 styrevogn. På 1960-tallet var det tillatt med 2 motorvogner og 2 styrevogner (4- vognsett). På baner "hvor distriksjefen tillater det" kunne det tilkobles ytterligere 1 styrevogn (5-vognsett). Dessuten kunne en enkelt motorvogn tilkobles 2 styrevogner hvis motorvognen var utstyrt med Rolls-Royce-motorer. På den tiden var det vel fortsatt en del vogner som ikke hadde fått nye motorer, for senere forsvant kravet om at det skullevære RR-motorer. Når vi kommer ut på 1970-tallet blir det tillatt med 6-vognsett med 3 motorvogner og 3 styrevogner. Bak siste arbeidende motorvogn tillates maksimalt 2 styrevogner (max 60 tonn). Å kjøre mer enn 2 motorvogner i fellesstyring betyr at føreren ikke har instrumentkontroll for den bakerste motorvognen (det er ekstra instrumenter i førerbordet bare for 1 ekstra motorvogn). Det er imidlertid mulig å betjene de bakre motorvognene. Siden vognene har lett buffer- og dragstell vil det også være uheldig med svært lange tog. Faren for rykk som kan overbelaste dragstellet blir stor selv om det er fordelt virksomme motorvogner i toget. Det ovenstående er selvfølgelig ikke i seg selv noe hinder for at det kan ha blitt kjørt tog med mer enn seks 86-/91-vogner. Jeg kan dog ikke huske å ha sett det, eller sett bilder av det. Modellmessig vil det vel dessuten være et rimelig voksent tog med 6 vogner, det vil fylle godt på anlegget. Edited by H. Lindholm - 02 januar 2015 at 15:18 |
||
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Håper på DI 2 og ei motorvogn av eldre årgang enn BM 69
|
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Må si meg veldig enig med Svein her. For meg er BM 86/91 på "løp og kjøp" listen. Men jeg skal ha den til å kjøre med. Ikke et utstillingsobjekt med tvilsomme kjøreegenskaper.
At Y1 vil selge i Sverige kan så være, men hvor mange var/er det her? 3-4 stykker som tusler opp og ned mellom Notodden og Porsgrunn. Litt merkelig om det skulle bli noen salgsvinner her hjemme. Er også litt forundret over at El8 ikke er fremme i diskusjonen. Åtterane ruslet og gikk da i årevis i de fleste togtyper, men Oslo V og "Drammenssida" var kanskje ikke like spennende som Bergens- og Dovrebanen. Dårlig med høyfjell liksom. Tillegg: Når det gjelder multippelkjøring så har jeg i det minste hatt meget gode erfaringer med 2XDi8. Oppskriften er enkel; samme dekoder med samme innstillinger og samme adresse i begge lokene. Eneste jeg gjorde noe med ut over dette var lyset. Ingen fancy multioppsett etc som kan rote til verden for meg. Som skrevet, funka toppers. mvh Bjørn i ønsker meg modus Edited by Bhal - 02 januar 2015 at 13:35 |
||
mvh
Bjørn |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå kan det jo hende at prisnivået nettopp var årsaken til at den ble "hyllevarmer". jeg tror at en Top Line modell av type 86 eller 91 faktisk vil selge bra, ut fra alle de som har nevnt nettopp ønsket om en slik modell. 87-vognene har vel gått ut rimelig bra, men på alle de Fremo-treffene jeg har vært har jeg knapt sett en 86/91-vogn, mens "alle" sier at den typen savnes. Det er hyggelig med en 87-vogn for enkelte tog, men et flervognsett med 86/91-materiell blir det liksom mer tog utav. Da NSB brukte disse, var de karakterisert ved at de gikk i nær sagt alle mulige konstellasjoner fra enkeltvogner til vel opptil 8 vogner sammenkoblet (påsketrafikk), motorvogner som styrevogner i god blanding. Det kan selvfølgelig by på noen MJ-utfordringer å kjøre flere slike motoriserte sammenkoblet, men en dummyutgave og en motorvogn med god trekkevne vil løse det. For de som måtte være usikker på hva motorvogn type 86 er, så legger jeg ved et bilde av et standardsett med motorvogn (nærmest) og styevogn: |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mange gode forslag i tidligere innlegg!
Jeg tror ikke NMJ kommer med en ny BM86/91. Dersom man skulle huske tilbake, ble Superline-utgaven en "hyllevarmer" som til slutt ble solgt til redusert pris. Det husker nok NMJ! Selv om i ettertid noen ønsker denne modellen, mener jeg at dette ikke vil bli noen volumselger som forsvarer en ny plastmodell. Likeså har det vist seg at El 2 ikke har solgt som forventet. - Kanskje fordi det ble laget dobbelt antall (2 nye utgaver) ut fra det som først ble annonsert? Slike "eksotiske" forbilder har nok begrenset salg/interesse. Derfor tror jeg ikke noen Di 1 kommer. Det eneste som taler imot, er at dette er et tyskprodusert lok - og det vil alltid finne noen interesserte "der nede". Mht. El14 og Di2, så er det et visst håp. Små lok er like dyre å produsere som store lok men folk er ikke like villige til å betale mer for et lite lok som et stort. Derfor er det mer sannsynlig at El14 er mer aktuell enn Di2. dessuten er dette et lok som fremdeles er i drift - og det øker salget. Jeg tror imidlertid at de nye motorvognsettene fra Stadler kommer når man er ferdig med "Flytoget" som har trukket ut i tid. Det er jo også aktuelt for Sverige med noen forandringer. Videre tror jeg at tiden er inne for en Y1 som finnes både i Sverige, Norge og Israel(?) - i utallige farger/design. Det som blir mest spennende, er hvordan produksjons-/leverings-situasjonen i Kina utvikler seg. - Og dette gjelder ikke bare NMJ. Edited by Kjell H. - 02 januar 2015 at 10:46 |
||
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Helt klart at di 2 må komme snart. For mitt vedkommende håper jeg de konsentrer seg om å lage flere lok istede for en hel haug med forskjellige vogner, men det er som sagt meg da. B5 hadde vært fint da kom jeg på Fortsatt spent på di3 i nydesign.
Di2 Bm 92 B5 |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men hva er realistisk at NMJ kommer med?
Flere Nohab varianter. Kontainervogner med andre kontainere. Ny bygning i Skyline serien. --- El14 eller Di2 kommer helt sikkert, men tror kanskje Nohab bølgen må lande før disse kommer? Et damplok i topline er kanskje ikke så urealistisk(Type 24 eller type 21), men i år? Jeco annonserte jo tidligere damplok i plast. Dieselmotorvogn av type Bm86/91 ville vært en positiv overraskelse, men har ikke det store håpet. Elektriske motorvogner har jeg ingen tro på nå, da Bm69 dekker dette markedet. Superline: Ingen anelse.. Type 21? Edited by SveinR - 02 januar 2015 at 09:38 |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
At jeg aldri husker på de |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Enig. Forrige Di.2 synes jeg var for dyr (mellom "normal" Topline og Superline i pris), særlig når en tar i betraktning at den brukte et understell med feil innbyrdes akselavstand (Fra Rocos Di.5/V.60) Di.1 tror jeg det blir liten etterspørsel etter, da det bare fantes ett eksemplar av originalen, som fikk heller kort driftstid. I Topline finnes det dessuten begrenset med vogner fra epoken Di.1 eksisterte. Selv om Limas El.14 har dårligere detaljering enn NMJs modeller, var den bedre enn Limas El.13. Derfor synes jeg ikke El.14 er noe stort savn. Jeg skulle heller sett en Topline-utgave av El.8. Av godsvogner skulle jeg gjerne sett noen stakevogner av type T4/Kbmp/Om i Topline-utgave, dvs. generasjonen før Kbps/Os. De var tallrike, og var i bruk i omtrent samme periode som G4-vognene. Understellet har de samme dimensjonene som G4 med 6.0 m akselavstand. Siden NMJ har annonsert disse i Superline, kommer de nok ikke som Topline med det første. Større håp er det kanskje for flere Lgjs-vogner i NSB-utgave, fortrinnsvis med containere som passer for 80-tallet. Hittil har det kun vært én NSB-utgave, resten var CargoNet-vogner. Personvogner: BF14 og BF13, så klart. Og gjerne noen av de litt eldre stålvognene, som B2/B9, B4, B10, og BF10, samt eldre sovevogner. Flere av disse har NMJ laget eller annonsert i skala 0 eller Superline, så kanskje er det håp om at det etterhvert kommer i Topline-utgaver? |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, jeg glemte og legge til at, vist Di 1 kommer, så blir det som du sier mest sannsynlig en "Superline" serie. Edited by Tåge - 01 januar 2015 at 21:12 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Di2. Det er nesten uforståelig om det kommer en Di1 før det foreligger en serieprodusert Di2. Kommer det en Di1 er det garantert som superline i en svært liten serie. |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Same Procedure as Last Year ..
Skal vi prøve og gjenta gjetteningen og spekulere litt, i hva NMJ kommer med av "nyheter" på Nürnberg messen i 2015 ?? Superline tar ikke jeg med, siden det liger litt utenfor hva lommeboka mi liker .. Lok - Topline: På lok siden så er vel fremdeles EL 14 som står øverst på listen. Et Norsk damplok har vel ikke skadet heller. Her er det en del og velge i. På diesel lok siden, er vel det meste kommet, Di 1 mangler vi da. Om Di 1 har blitt noen salgs sukkes vet jeg ikke, mulig det har blitt det, den fikk vel ca 15 år+ i Norge. Men en ny "Topline" av Di 2, var vel et savn etter det jeg har fått med meg. Flere nr varianter av Di 3 lokene, gjerne lave nr 603 til 614 (gjerne i GD), og 607 i MD, siden 615 kommer i NYD .. ((GD=Gammel design - MD=Mellom design - NYD=Ny design)) Motorvogn - Topline: BM 86/91 eller BM 92. (BM 66/88 hadde man vel heller ikke sakt nei til .. ) Siden både BM 69 - 71 - 73 har kommet, mangler det no da et dieselmotor vogn i Topline serien. Personvogner: Får vel gjenta det fra 2014, noen varianter av "teak" vogner. De nye oppussete vogn type 5. ((Disse er kommet på i etter kant, siden jeg til stadig het glemmer de - BF 13 og 14.. Kanskje jeg husker på de i 2016 )) Godsvogner: Her har jeg ikke noe forslag. Men kanskje NMJ kommer med en Topline utgave av de "doble container vognene med hjulbrønn for semihengere" Hus: Skyline - Gods huset på Hell st. Så da blir vel listen den samme som i 2014: El 14. Diesel motorvogn. Gods huset på Hell st. Edited by Tåge - 02 januar 2015 at 00:14 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Post Reply | Page <1 456 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |