Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2015 ?? |
Post Reply | Page <12345 6> |
Author | ||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da tar jeg to stk. takk
|
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tror NMJ kommer med noe svensk materiell bak ????.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje det er nytt tannhjul til Skd 224 - men dette er like feil i AC og DC? - Da blir de kanskje kvitt flere?
Det burde være på tide å bytte til lik utveksling på begge aksler for å rette opp misæren? |
||
E L K
Medlem i MJF Joined: 01 januar 2007 Location: NORGE Status: Offline Points: 50 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men siden de kommer med en stk DC og en stk AC og om det er norskt
hva er det som har eller går med et design? |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men noen som vet når de skal avduke den mystiske modellen? |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Siden NMJ fortsatt har en haug med Skd.224 på lager, tror jeg ikke de kommer med enda en skiftetraktor i år.
|
||
Halvor
Medlem i MJF Joined: 20 september 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 7 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vet det men den er fjernet fra sidene deres
|
||
Halvor
|
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeco kommer jo med den allerede.
|
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om du har rett Halvor sier jeg bare:
Måha - bare må ha . . . |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Halvor
Medlem i MJF Joined: 20 september 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 7 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Heisann!
Jeg tror at en skiftetraktor Z71 Ofotbanen kan være en model som gjemmer seg bak spørsmålstegnet |
||
Halvor
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
A.c.m.e har jo en haug med class 060-søstre til el 15 i sitt sortiment, så jeg tror det markedet er mettet. "Bare" en El 15 tror jeg da er lite sannsynlig.
Det har jo ikke kommet noen dampere i år. Kanskje vi får se noe der? |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja i lys av den kraftige satsing flere av produsentene har gjort og gjør mot malmtransport er vel "timingen" for EL15 optimal. Lokene ferdes jo nå i Norge og Sverige i flere designvarianter i egi av Hector rail. Håper dere gjetter riktig
På den annen side vil heller ikke en EL8, EL14 eller Bm86 skuffe noe særlig mvh Arne L
|
||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sant nok. Det er for liten klaring mellom boggirammene og skinnene på NMJs BM69 til at man kan redusere hjuldiameteren så mye. Så det må i så fall støpes andre boggirammer. Men det går kanskje an å bruke samme tannhjul, snekkedrev og kontaktfjærer. Bunnplata i boggiene er ganske tykk, og den har ikke hull for tannhjulene på drivakslene, så kanskje det går om en lager åpninger til tannhjulene. Den reduserte hastigheten som følge av mindre hjuldiameter med samme utveksling passer bra, siden maks. hastighet for BM89 var 80 km/t, mot 130 km/t for BM69, mens hjuldiametre var hhv. 600 og 920 mm. Men jeg tror egentlig at El.15 er en langt mer sannsynlig kandidat. |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er mulig at det gjemmer seg en El15 bak "???" ?
Dette skulle være en modell som opprinnelig var lansert av ACME som er en (tidligere?) samarbeidspartner til NMJ. https://mylocomotives.wordpress.com/2011/12/29/ea-060-locomotive-from-acme/ ACME skulle lage de rumenske utgaver og NMJ El15 og HectorRail. Det har vært stille om dette prosjektet i årevis. Utviklingsarbeidet er vel gjort for drivverk, så dette burde være en overkommelig modell å lage? Ellers har vel en BM87 mindre hjuldiameter enn BM69 selv om akselavstand skulle være lik. Det er derfor vanskelig å kombinere drivboggier - i hvert fall for vekselstrømsutgaver? |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Messa varer helt til den 2. Februar. Kanskje vi får svar i morgen?
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En videopresentasjon fra NMJ stand i Nurnberg. Her fremkommer også at Mr Moe erter med spørsmålstegnene som fortsatt ikke er avslørt mvh Arne L |
||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Satsingen på vogner til Ofotbanen gjør at jeg lurer på om det kan gjemme seg en El.15 bak spørsmålstegnene. Her har NMJ allerede hatt en Superline-utgave, som de har solgt ut, så de har allerede underlagene, og vil ikke konkurrere mot sitt eget produkt. Dessuten kan det være greit å ha et annet passende lok til malmvognene når Rocos El.12 blir utsolgt. Om NMJ skulle komme med et damplok i plast, blir det kanskje av en type som ikke er aktuelt å gi ut som Superline. Jeg har forstått det slik at markedet ikke er villige til å betale så mye det vil koste for små tanklok i Superline, så kanskje vi får se en type 23, 25 eller 7 i Topline i stedet. Type 7 har enklere gangtøy, og såvidt jeg kan se færre detaljer som f.eks. Knorr-pumpe, så den er kanskje rimeligere å produsere. Til gjengjeld er det ikke noen store tanker over fotbrettene man kan gjemme motoren bak, slik som på 23b og 25a-d. Av Topline-vogner er det vel dessuten bare G4 som tidsmessig passer sammen med type 7, mens type 23 og 25 var i drift helt til 1969 eller 1970, slik at de også passer sammen med G5/His, Gr5/Gbs og muligens Os, og for den saks skyld B3 om man bytter ut vulstene med belger. Siden det foreløpig bare ser ut til å være én variant for DC og én for AC, kan man spekulere i om det er en modell av noe som kun har gått i én "design". Da er BM72 en mulighet, men jeg tror ikke de slipper det når de har annonsert BM69C, og fortsatt selger BM69A. En annen mulig motorvogn-kandidat kunne være BM87, som også har vært gitt ut i Superline. Jeg tror egentlig at markedet for disse er for beskjedent, men typen har samme boggihjulstand som BM69 (2400 mm), slik at de kanskje kan bruke samme drivverk, med kortere kardanger. Edited by TorsteinS - 01 februar 2015 at 17:08 |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mener å ha lest / hørt eller noe sånt, at NMJ ikke kommer med Di 3 med de nye lyskasterne mellom vinduene. JBV - Di 3.628 har jo det. Men vist den kommer, så er jo det flotte greier, for da kommer det helt sikkert flere utgaver av Di 3 med de lyktene. Jepp, vi får sjå ka som kjæm .. Edited by Tåge - 31 januar 2015 at 21:06 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kommer sikkert til å kjøpe DI3 i gammeldesign med smal stripe, men DI 2 eller El 14 ville hatt høyere prioritet. Et NSB damplok i Topline serien forblir vel med drømmen. Gul JBV DI3 har jeg ikke bruk for, da dette blir for moderne.
Edited by Skiftetraktor - 31 januar 2015 at 21:05 |
||
Toftebanen
Medlem i MJF Joined: 30 august 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hadde gladelig betalt 3500 - 4000 for et skikkelig norsk damplok i plast........ men det forblir vel bare en våt drøm????? Tipper som noen andre her at det blir JBV Di3.
|
||
Jarle
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En 14 maskin hadde vært en kjempe god nyhet. Eller kanskje det kommer et damplok i plast?
|
||
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et par lok er jo ikke å forakte |
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den som overlever får se.
mvh Bjørn Som heldigvis er bedt om å komme ut av pensjonisthulen og ta et vikariat et par måneder. Kan bli et par lok av slikt. |
||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ehhhh NMJ har i sin katalog 2 sider med de samme spørsmålstegn. Så det tyder jo på at noe er på gang.
Edited by Laurenz - 31 januar 2015 at 18:31 |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er flere som trur at de spørsmålstegnenen skjuler JBV Di3.628. Vi får vel se.
Ellers så er kanskje eneste formnyheten i topline serien, Bistro/Meny Kafé interiøret i Fr3-2 vogna. (hvis de ikke bruker BR interiøret da)
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hadde jo vært morsomt med en formnyhet i Topline, men norske MJere har kanskje vært bortskjemt med norske modeller i dette prissegmentet de siste årene. Produksjons utfordringer resulterer vel i at vi kanskje må skru forventningene til nyheter noe ned.
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ehhhh NMJ har lagt ut sin katalog for 2015 og det er ingen formnyheter i Topline i år! Så det er ikke så mye å gruble på...... |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Synes det blir veldig barnehage mentalitet ut av det........ jeg vet om noe, men det eneste du får lov til og vite er at jeg vet, men du får ikke vite det. Neste trekk blir vel og peke nese
|
||
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bør være noe i det kaliberet ja, siden alt det andre bare var "myke pakker" etter mitt sjønn |
||
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er lagt ut to ikoner med spørsmålstegn et merket DC og et AC på hjemmesidene til NMJ under Topline nyheter. Spent på hva det kan være, noen som våger seg på kvalifisert gjetning?
Kan El 14 eller DI 2 være kandidater? |
||
Post Reply | Page <12345 6> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |