MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flankedetektor (imppuls fra vippebryter)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flankedetektor (imppuls fra vippebryter)

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flankedetektor (imppuls fra vippebryter)
    Posted: 27 oktober 2014 at 09:15
Hei,
Har såvidt begynt å tenke på stillverket på anlegget jeg driver og bygger. Blir noe helt enkelt noe. Siden jeg bruker tortoiser, så tenkte jeg å bruke vippebrytere og tofargede leds. Kablingen blir helt minimal. Det aller beste ville sikkert være å bruke tortoisens andre rele, men på mitt lille anlegg synes jeg det ikke er verdt kablingen. Så til problemet: To steder har jeg montert peco motorer av plasshensyn (var ikke så lett med tortoise remote mount heller akkurat der) + at jeg har en liten skjult skiftetomt under anlegget som er bygd opp med gamle rocoveksler. Jeg vil jo gjerne ha en indikator på vekselposisjon på disse vekslene også, og helst uten masse ekstra kabling til vekslene. Først tenkte jeg på å styre vekslene som vanlig med impulsbrytere og en vippe med utgang til panelets lysdioder. Problemet blir jo å få minne i denne vippen når man bryter strømmen. Hvis noen har et skjema på en enkel krets for dette, evt. en link til noe ferdig som ikke koster helt skjorta, blir jeg takknemlig. 

Men så tenkte jeg å snu problemet på hodet. Hva om en bruker vippebryter på disse vekslene også, slik at kontrollpanelets led ganske enkelt er styrt av vippebryteren? Da trenger jeg bare en enkel flankedetektor som gir høy (~16v)  ut på en utgang på positiv flanke og en annen utgang på negativ flanke. Også bør man sikkert ha en måte å stille flankens helling for å få impulsen til å var litt. Jeg innbiller meg at dette kan løses med en ganske enkel  RC krets, men mine ferdigheter på området er ganske rustne. Har dessuten ikke tilgang til skop for tiden, så lite lysten på å starte helt fra scratch. Noen som har bygd eller sett noe lignende?

Mvh
StenR
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2014 at 18:08
Er Peco-motoren av type dobbeltspole?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2014 at 20:12
De tradisjonelle Peco-motorene ser ut til fortsatt å være den gode gamle PL-10, som er en dobbeltspole med en pinne og knapt noe mer enn det. De jeg har liggende er 25 år gamle og bruker så mye strøm at det trengs et halvt Nore-kraftverk for å legge dem over. Hvis spenningen ikke brytes straks blir det fort mer spennende enn man setter pris på, og den særegne lukten av svidd spole brer seg i rommet.
I tillegg finnes nå en "Low Amps-motor" PL-10W som ser helt lik ut, men som har beskrivelsen "Specially wound coils make this motor suitable for use with small, low-output transformer controllers, popular with European manufacturers. Der har de tydeligvis imøtekommet et ønske om mindre strømforbruk. Dette tyder på at den originale PL-10 fortsatt bruker enorme mengder strøm.
Både PL-10 og PL-10W disse finnes med lang pinne.
Peco PL10 m.m.

Til PL-10-variantene finnes også en tilsatsbryter PL-13 som kan brukes til styring av hva man vil.
PL-13 og diverse

Jeg ser at Peco nå også er kommet med noe de kaller "SmartSwitch", som tydeligvis er en servo som ligner de som brukes til radiostyrte modeller.
Peco SmartSwitch
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2014 at 21:16
Tror jeg har funnet ut hvordan jeg skal løse det. Finnes å få kjøpt bistabile låsende dpdt releer til en god pris på ebay. Ser det er å få tak i ned i 15kr/relè, og det er absolutt akseptabelt. Bør vel ha en sokkel og litt eksperimentkort også, hvis man vil få det ordentlig gjort. Men uansett ok pris. Fikk litt bakoversveis av prisen på løsningene fra Viessmann og Roco, med unntak av Rocos stillpult med tilbakemelding. Den er det neimen ingen upris på....

Har PL-10W med tilsatsbryter for polarisering av hjertestykket. 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2014 at 22:59
For dobbeltspolevekselmaskin er det nyttig med en såkalt "kanon". I hvert fall var det navnet Jan Arne Rødland gav det på 1970-tallet da vi drev med Hammersborganlegget. Den består helt riktig av en RC-krets, men jeg har ikke koblingskjemaet for hånden lenger, fordi det er lenge siden jeg har brukt den typen pensemotorer. Men jeg tror den består av et RC-ledd der motstanden (R) lader opp kondensatoren fra kraftforskyningen, og vippebryteren kobler "toppen" av kondensatoren til den aktuelle spolen som dermed lader ut kondensatoren i et jafs, fordi den indre motstanden i spolen er mye mindre enn oppladingsmotstanden for kondensatoren. Derfor virker denne også strømbegrensende og samtidig gir den spolen et kraftig, men kortvarlig spark. Kondensatoren bør være ganske stor.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2014 at 02:23
Originally posted by ses ses wrote:

For dobbeltspolevekselmaskin er det nyttig med en såkalt "kanon". [...]

Er det det samme som en "Capacitor Discharge Unit" (CDU)? Jfr. denne diskusjonen:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6513&PID=17042495#17042495

Løsningen som EirikS viste litt lenger opp i samme tråd, gjør også samme nytten. Den krever én stor kondensator pr. veksel, i stedet for én totalt (eller pr. stillverk), men ingen transistor, og bruker en vippebryter. Om man bare har noen få dobbeltspoler, er den spesielt hensiktsmessig. Samme løsning finner en også igjen mot slutten på denne siden:
http://www.brian-lambert.co.uk/Electrical.html

Ved den siste løsningen kan man la samme bryter-utgang styre indikatorer, men da kan man ikke bruke en tofarge-LED av typen med felles katode. Man kan imidlertid bruke en 2-pins tofarge-LED (hvor den røde og grønne er koblet i motsatt retning), der den ene pinnen kobles til to formotstander - den ene til pluss, den andre til minus.

For Pecos vekselmotorer, spesielt den originale PL-10, tror jeg det kan bli litt knapt med 2200µF. Det gjelder begge løsningene. Jeg ville heller prøvd med 4700µF.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2014 at 11:06
Hei, nei det der er en litt annen problemstilling. Ser ikke ut til å ha problemer med å veksle uten CDU når jeg bruker 10W. Jeg er ute etter å få vekselposisjon på LED, slik den ble satt av bryteren siste gang. Dette løses enklest med en låsende vippe (rele), men jeg trodde det var så dyrt (jf. Viessmann og Rocos universale releer) at jeg var ute etter en annen og rimeligere løsning. Nå viste det seg at det likevel var mulig å få billige releer, så da blir det nok den løsningen. 

Det som innlegget egentlig handlet om var å finne en krets som muliggjør betjening av dobbeltspole sporveksler (Peco og Roco) med låsende vippebryter, som dermed også kan betjene stillverk-LEDs direkte. Dette krever:
- At det gis en puls på en utgang i en kort periode i det bryteren vippes fra lav til høy
- At "steady state" output alltid er 0V, for å ikke brenne spolene
- At det gis en puls på en annen utgang (den andre spolen) når bryteren vippes fra høy til lav

Jeg kan f.eks tenke meg at det gis høy ut i den tiden det tar å lade opp/ut en kondensator i en RC krets. F.eks styrt med et potmeter. I utgangspunktet tenkte jeg at dette kunne bli en enkel krets. Ved nærmere ettertanke er jeg ikke så sikker, da utgangene vel helst skal være AC. Så det er mulig at kretsen blir litt mer komplisert enn jeg først trodde. Blir i alle fall noen dioder og et par transistorer. Uansett merkelig om ingen har designet en slik krets. Men som sagt; jeg berger med låsende releer. 

StenR 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2014 at 11:52
Originally posted by StenR StenR wrote:

Det som innlegget egentlig handlet om var å finne en krets som muliggjør betjening av dobbeltspole sporveksler (Peco og Roco) med låsende vippebryter, som dermed også kan betjene stillverk-LEDs direkte. Dette krever:
- At det gis en puls på en utgang i en kort periode i det bryteren vippes fra lav til høy
- At "steady state" output alltid er 0V, for å ikke brenne spolene
- At det gis en puls på en annen utgang (den andre spolen) når bryteren vippes fra høy til lav

Løsningen i skjemaet fra EirikS gjør nettopp det, bortsett fra det siste punktet, som egentlig er unødvendig. Skjemaet er altså dette:

http://forum.mjf.no/uploads/1212/endebryter.jpg

Virkemåten er som følger:

  • Når en legger bryteren fra GND til +12V, lades kondensatoren opp via den ene spolen.
  • Når en legger bryteren fra +12V til GND, lades kondensatoren ut via den andre spolen.

Forutsatt at kondensatoren er stor nok, vil ladningen i begge tilfeller være nok til å veksle.

LEDs kan som sagt kobles til utgangen av den samme èn-polete vippebryteren, via hver sin motstand mot henholdsvis +12V og GND.

Spenningen kan godt være høyere enn 12V, f.eks. vil likerettet og glattet 14-16 V AC gi rundt 20 V DC. Det krever høyere merkespenning på kondensatoren, men til gjengjeld kan man klare seg med noe mindre kapasitans. 12 V DC var nok tenkt for veksler til Märklin Mini-Club.

Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2014 at 13:51
Se der ja:-) Tenkte de kretsene der var kun for å sparke over vekselen der det ikke var nok "pulver" i strømforsyninga, men kan godt tenkes det kan brukes slik jeg hadde tenkt også.

Dette må prøves!

StenR
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.