MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sokna stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sokna stasjon

 Post Reply Post Reply
Author
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sokna stasjon
    Posted: 17 oktober 2014 at 22:24
Jeg bygger Sokna stasjon på Bergensbanen som FREMO-modul, og har laget en side på Facebook med en slags byggeblogg her. Foreløpig går det mest i sikringsanlegg:


Truls Slevigen
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2014 at 22:43
Originally posted by trulss trulss wrote:

Jeg bygger Sokna stasjon på Bergensbanen som FREMO-modul, og har laget en side på Facebook med en slags byggeblogg her. Foreløpig går det mest i sikringsanlegg:


Ser veldig lovende ut!

Kommenterte også borte på FjaseBroka, men foretrekker egentlig å ta spørsmål her.

Hvor mye sånn ca. har du forminsket originalen? Hva er målestokken?

Lurer også på om du vurderte å stikke av med originalstillverket for å lage en restaurert versjon til å styre modellen. Det kunne kanskje vært litt fett? Men et stillverk i full størrelse blir kanskje litt voldsomt.

Hadde vært flott med en littt nærmere beskrivelse av hvordan du har bygd stillverket.

Ser fram til oppdateringer!


Edited by Håvard H - 17 oktober 2014 at 22:45
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2014 at 23:54
Kan jo svare her på det du ikke spurte om på Facebook, Håvard.

Har bygget i 1:3 av originalen. Størrelsen er bestemt ut fra at jeg skal bruke 3mm lysdioder - og hva som er en hendig størrelse å flytte på og betjene.

Selve transparenten er to sammenlimte lag med 2mm akryl og med en utskrift på glanset fotopapir limt utenpå der igjen. På den endelige versjonen vil utskriften få et strøk eller to med klar spraylakk. Det er to lag med akryl for å øke stivheten. 2mm er tykkelsen som passer best til lysdiodene. Har større hull i bakre plate for dem, slik at de kommer passe langt ut.

Kassa er bygget av 3,5 mm MDF-lignende plater som jeg hadde liggende.
Truls Slevigen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2014 at 10:51
Ser veldig fint ut, gleder meg til å se Sokna på treff. Smile
Hva bruker du til stillere?
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2014 at 15:49
Har noen veldig dumme spørsmål, men det er sikkert mange andre som lurer på det samme her.

Hvordan fungerer et slikt stillverk? Jeg har aldri sett et slikt i bruk, hverken i virkeligheten eller i modell.
Hvordan sitter bryterne for styring av penser/signaler? Hva betyr de ulike lysene? Hvordan fungerer forriglingen? Hvor mye kan man forenkle et slikt stillverk for modellbruk?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2014 at 17:14
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Har noen veldig dumme spørsmål, men det er sikkert mange andre som lurer på det samme her.

Hvordan fungerer et slikt stillverk? Jeg har aldri sett et slikt i bruk, hverken i virkeligheten eller i modell.
Hvordan sitter bryterne for styring av penser/signaler? Hva betyr de ulike lysene? Hvordan fungerer forriglingen? Hvor mye kan man forenkle et slikt stillverk for modellbruk?

En del av dette er det svart på i NJKS forum. Jeg tror det er flere med stillverkskunnskaper som frekventerer det forumet enn dette. Anbefaler at du stiller spørsmålet der, enten i en ny tråd eller ved å henge deg på en av disse:
Sikringsanlegg Sokna stasjon
Stillerapparat - flere spørsmål
Det har vært mange tråder om stillverk, sikringsanlegg og signaler i NJKs forum. Søk og du vil finne.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2014 at 18:34
Ja, det med stillverk og sikringsanlegg er en hel vitenskap - nesten.

Jeg fikk forresten se stillverket til Truls på Fremo-treffet for en uke siden, og det var flotte saker.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2014 at 18:45
Vi driver med det samme i TMJK for tiden, blant anent dette stillverket:



Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2014 at 19:35
Slikt blir man inspirert av. Jeg har aldri hatt i tankene å bygge et slikt stillverk til mitt anlegg men nå gjør jeg det. 
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2014 at 23:18
Lett å spore av og miste fokus fra vanlig spor- og landskapsbygging når en ser slike eksempler.
Med fare for å spore av bloggen og over på dvergsignal:
På TMJK stillpulten, skal det være dvergsignal som viser om veksel er lagt til spor 2 eller 3?
Se vedlagte lenke fra Støren stillpult, skal være mulig å zoome i bildet.
 
Terje
 
 
Terje
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2014 at 23:57
Jeg vet ikke om jeg skjønner spørsmålet siden spor 2 og 3 er utenfor det stillverket viser. Men generelt viser en dverg ikke om en veksel er lagt om direkte, men inderekte gjør det den i den forstand at skifteveien fra en dverg som viser skifting tillatt må lede ut i spor der vekslene ligger riktig for den aktuelle skifteveien, altså mellom to dverger.

På tablåtegningen er angitt hvor stillerene står (de røde, grønne eller røde med grønn ring (kombinerte)). De røde legger togveier, de grønne skifteveier. Man legger en tog vei ved å betjene to stillere samtidig som man legger i samme retning, som da angir togets kjøreretning. Hvis togveien er mulig å sette opp, legges da først vekselene korrekt for togveien, og så stilles signalet inn i togveien i "kjør". TIlsvarende for skifteveier. Da legges dvergen(e) mellom de to grønne stillerne man betjener i "skifting tillatt", og veklsene også.

På et slikt prototyp stillverkt legger man til vanlig altså verken veksler eller signaler, men man legger strekning som tog eller skift skal kjøre på. (Man kan legge enkeltveksler, og da benytter man de blå stillerne på nedre del av tablået.) Ideelt skal det da på forhånd foretas tester om veien man vil legge er ledig i sikkerhetsmessig forstand, dvs. at det ikke står materiell der eller at det allerede er lagt veier som kommer i konflikt med den man vil legge. Slikt krever et ganske omfattende styringssystem som ligger "under". Hvis man ikke vil eller kan ordne dette i MJ, kan man likevel benytte seg av metoden med å legge veier framfor enkeltveksler og -signaler, fordi det gir en mye raskere og sikrere måte å legge de riktige vekslene kombinert med de riktige signalene ut fra hvor man vil fra og til. Dette krever også et ekstra styringssystem utover akkurat det å legge vekslene og signalene enkeltvis, men er atskillig enklere, avhengig av hvordan veksler og signaler drives rent elektrisk/elektronisk. Med en enkel diodematrise har vi laget dette stillverket på denne enkle måten i TMJK, og det fungerer:


Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2014 at 11:55
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Ser veldig fint ut, gleder meg til å se Sokna på treff. Smile
Hva bruker du til stillere?


Helt vanlige miniatyr vippebrytere med fargede plasthetter til hendelen som jeg fant på ebay.:




Edited by trulss - 20 oktober 2014 at 12:13
Truls Slevigen
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2014 at 12:09
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Hvordan fungerer et slikt stillverk? Jeg har aldri sett et slikt i bruk, hverken i virkeligheten eller i modell.
Hvordan sitter bryterne for styring av penser/signaler? Hva betyr de ulike lysene? Hvordan fungerer forriglingen? Hvor mye kan man forenkle et slikt stillverk for modellbruk?


Som du har fått tips om har det vært mange tråder om dette på Plattformen. Ellers har Jernbaneverket en grei beskrivelse her: https://trv.jbv.no/wiki/Signal/Prosjektering/Betjeningsanlegg#Lokal_operat.C3.B8rplass_-_Stillerapparat

Når det gjelder forenkling vil jo det enkleste være å kutte ut alt av sikring i sikringsanlegget, dvs kutte ut alt av forriglinger.
Truls Slevigen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.