Print Page | Close Window

Sokna stasjon

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8804
Printed Date: 03 mai 2024 at 11:37
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Sokna stasjon
Posted By: trulss
Subject: Sokna stasjon
Date Posted: 17 oktober 2014 at 22:24
Jeg bygger Sokna stasjon på Bergensbanen som FREMO-modul, og har laget en side på Facebook med en slags byggeblogg http://www.facebook.com/pages/Sokna-stasjon/322101981245236" rel="nofollow - her . Foreløpig går det mest i sikringsanlegg:




-------------
Truls Slevigen



Replies:
Posted By: Håvard H
Date Posted: 17 oktober 2014 at 22:43
Originally posted by trulss trulss wrote:

Jeg bygger Sokna stasjon på Bergensbanen som FREMO-modul, og har laget en side på Facebook med en slags byggeblogg http://www.facebook.com/pages/Sokna-stasjon/322101981245236" rel="nofollow - her . Foreløpig går det mest i sikringsanlegg:


Ser veldig lovende ut!

Kommenterte også borte på FjaseBroka, men foretrekker egentlig å ta spørsmål her.

Hvor mye sånn ca. har du forminsket originalen? Hva er målestokken?

Lurer også på om du vurderte å stikke av med originalstillverket for å lage en restaurert versjon til å styre modellen. Det kunne kanskje vært litt fett? Men et stillverk i full størrelse blir kanskje litt voldsomt.

Hadde vært flott med en littt nærmere beskrivelse av hvordan du har bygd stillverket.

Ser fram til oppdateringer!


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: trulss
Date Posted: 17 oktober 2014 at 23:54
Kan jo svare her på det du ikke spurte om på Facebook, Håvard.

Har bygget i 1:3 av originalen. Størrelsen er bestemt ut fra at jeg skal bruke 3mm lysdioder - og hva som er en hendig størrelse å flytte på og betjene.

Selve transparenten er to sammenlimte lag med 2mm akryl og med en utskrift på glanset fotopapir limt utenpå der igjen. På den endelige versjonen vil utskriften få et strøk eller to med klar spraylakk. Det er to lag med akryl for å øke stivheten. 2mm er tykkelsen som passer best til lysdiodene. Har større hull i bakre plate for dem, slik at de kommer passe langt ut.

Kassa er bygget av 3,5 mm MDF-lignende plater som jeg hadde liggende.


-------------
Truls Slevigen


Posted By: jevistad
Date Posted: 18 oktober 2014 at 10:51
Ser veldig fint ut, gleder meg til å se Sokna på treff. Smile
Hva bruker du til stillere?


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 18 oktober 2014 at 15:49
Har noen veldig dumme spørsmål, men det er sikkert mange andre som lurer på det samme her.

Hvordan fungerer et slikt stillverk? Jeg har aldri sett et slikt i bruk, hverken i virkeligheten eller i modell.
Hvordan sitter bryterne for styring av penser/signaler? Hva betyr de ulike lysene? Hvordan fungerer forriglingen? Hvor mye kan man forenkle et slikt stillverk for modellbruk?


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 18 oktober 2014 at 17:14
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Har noen veldig dumme spørsmål, men det er sikkert mange andre som lurer på det samme her.

Hvordan fungerer et slikt stillverk? Jeg har aldri sett et slikt i bruk, hverken i virkeligheten eller i modell.
Hvordan sitter bryterne for styring av penser/signaler? Hva betyr de ulike lysene? Hvordan fungerer forriglingen? Hvor mye kan man forenkle et slikt stillverk for modellbruk?

En del av dette er det svart på i NJKS forum. Jeg tror det er flere med stillverkskunnskaper som frekventerer det forumet enn dette. Anbefaler at du stiller spørsmålet der, enten i en ny tråd eller ved å henge deg på en av disse:
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=175559&rom=24" rel="nofollow - Sikringsanlegg Sokna stasjon
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=190118&rom=24" rel="nofollow - Stillerapparat - flere spørsmål
Det har vært mange tråder om stillverk, sikringsanlegg og signaler i NJKs forum. Søk og du vil finne.


Posted By: ses
Date Posted: 18 oktober 2014 at 18:34
Ja, det med stillverk og sikringsanlegg er en hel vitenskap - nesten.

Jeg fikk forresten se stillverket til Truls på Fremo-treffet for en uke siden, og det var flotte saker.


Posted By: ses
Date Posted: 18 oktober 2014 at 18:45
Vi driver med det samme i TMJK for tiden, blant anent dette stillverket:





Posted By: Laurenz
Date Posted: 18 oktober 2014 at 19:35
Slikt blir man inspirert av. Jeg har aldri hatt i tankene å bygge et slikt stillverk til mitt anlegg men nå gjør jeg det. 


Posted By: GETEL57
Date Posted: 18 oktober 2014 at 23:18
Lett å spore av og miste fokus fra vanlig spor- og landskapsbygging når en ser slike eksempler.
Med fare for å spore av bloggen og over på dvergsignal:
På TMJK stillpulten, skal det være dvergsignal som viser om veksel er lagt til spor 2 eller 3?
Se vedlagte lenke fra Støren stillpult, skal være mulig å zoome i bildet.
 
Terje
 
http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=22&with_photo_id=102329756&order=date_desc&user=8045599" rel="nofollow - http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=22&with_photo_id=102329756&order=date_desc&user=8045599
 


-------------
Terje


Posted By: ses
Date Posted: 18 oktober 2014 at 23:57
Jeg vet ikke om jeg skjønner spørsmålet siden spor 2 og 3 er utenfor det stillverket viser. Men generelt viser en dverg ikke om en veksel er lagt om direkte, men inderekte gjør det den i den forstand at skifteveien fra en dverg som viser skifting tillatt må lede ut i spor der vekslene ligger riktig for den aktuelle skifteveien, altså mellom to dverger.

På tablåtegningen er angitt hvor stillerene står (de røde, grønne eller røde med grønn ring (kombinerte)). De røde legger togveier, de grønne skifteveier. Man legger en tog vei ved å betjene to stillere samtidig som man legger i samme retning, som da angir togets kjøreretning. Hvis togveien er mulig å sette opp, legges da først vekselene korrekt for togveien, og så stilles signalet inn i togveien i "kjør". TIlsvarende for skifteveier. Da legges dvergen(e) mellom de to grønne stillerne man betjener i "skifting tillatt", og veklsene også.

På et slikt prototyp stillverkt legger man til vanlig altså verken veksler eller signaler, men man legger strekning som tog eller skift skal kjøre på. (Man kan legge enkeltveksler, og da benytter man de blå stillerne på nedre del av tablået.) Ideelt skal det da på forhånd foretas tester om veien man vil legge er ledig i sikkerhetsmessig forstand, dvs. at det ikke står materiell der eller at det allerede er lagt veier som kommer i konflikt med den man vil legge. Slikt krever et ganske omfattende styringssystem som ligger "under". Hvis man ikke vil eller kan ordne dette i MJ, kan man likevel benytte seg av metoden med å legge veier framfor enkeltveksler og -signaler, fordi det gir en mye raskere og sikrere måte å legge de riktige vekslene kombinert med de riktige signalene ut fra hvor man vil fra og til. Dette krever også et ekstra styringssystem utover akkurat det å legge vekslene og signalene enkeltvis, men er atskillig enklere, avhengig av hvordan veksler og signaler drives rent elektrisk/elektronisk. Med en enkel diodematrise har vi laget dette stillverket på denne enkle måten i TMJK, og det fungerer:




Posted By: trulss
Date Posted: 20 oktober 2014 at 11:55
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Ser veldig fint ut, gleder meg til å se Sokna på treff. Smile
Hva bruker du til stillere?


Helt vanlige miniatyr vippebrytere med fargede plasthetter til hendelen som jeg fant på ebay.:




-------------
Truls Slevigen


Posted By: trulss
Date Posted: 20 oktober 2014 at 12:09
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Hvordan fungerer et slikt stillverk? Jeg har aldri sett et slikt i bruk, hverken i virkeligheten eller i modell.
Hvordan sitter bryterne for styring av penser/signaler? Hva betyr de ulike lysene? Hvordan fungerer forriglingen? Hvor mye kan man forenkle et slikt stillverk for modellbruk?


Som du har fått tips om har det vært mange tråder om dette på Plattformen. Ellers har Jernbaneverket en grei beskrivelse her: https://trv.jbv.no/wiki/Signal/Prosjektering/Betjeningsanlegg#Lokal_operat.C3.B8rplass_-_Stillerapparat" rel="nofollow - https://trv.jbv.no/wiki/Signal/Prosjektering/Betjeningsanlegg#Lokal_operat.C3.B8rplass_-_Stillerapparat

Når det gjelder forenkling vil jo det enkleste være å kutte ut alt av sikring i sikringsanlegget, dvs kutte ut alt av forriglinger.


-------------
Truls Slevigen



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net