Brekina Volvo N88 |
Post Reply |
Author | |
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 18 september 2014 at 18:28 |
Brekinas Volvo Viking/Titan/N88 er jo et funn for det norske markedet!
Denne kan brukes til ekstremt mange modeller, og over en lang tidsepoke. Med Brekinas smarte, men billige produksjonsmetode, kan man bygge mange ulike modeller ut fra den samme. Man kan bytte fra f.eks. en Scania til en Volvo bare ved å splitte sjassiet under hytta. Den bakre delen av sjassiet står i to pinner opp i hyttegulvet. På denne måten lagde jeg denne modellen, men jeg bygget samtidig et nytt lasteplan i polystyren og treverk, for å få den mer norsk. Edited by Claes Lislerud - 10 april 2017 at 16:47 |
|
Modellhilsen
Claes |
|
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
........... og bilen du har laget burde vel være en N86 og ikke en N88 da 99% av 2 akslede tippbiler med dette utseende var N86'er...... hilsen en som har hatt N88 som arbeidsplass for maaaaaange år siden
|
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
N86 erstattet vel Viking, mens N88 erstattet Titan. Alle hadde samme førerhus, det var motor og understell som ble endret. Før N86 og N88 kom skjedde det på et tidspunkt en liten endring på grillen, og da turbomotorene kom ble det to hull for luft foran til høyre på motorkassen. For den som vil vite mer anbefales boken "Volvo lastebiler i Norge": http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41393 I tillegg finnes det nok et uttall svenske bøker om emnet. |
|
Truls Slevigen
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da lærte vi noe nytt idag også. Ut fra den svenske Wikipedian så stemmer det at Viking ble N86 og Titan N88 da Volvo lanserte 8-systemet i 1965.
Utseendemessig er det lite som skiller disse, det er mest emblemer som er forskjeller på de ulike modellene. Det var under skallet som de store forskjellene var, slik som jeg har lest meg til. Det var større forskjeller på de ulike Scania modellene.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(1)
|
Pen modell uansett! Fikk du bekreftet fargene eller måtte du gjette? |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(1)
|
Supert Claes! Veldig artig bil.
|
|
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(1)
|
Synes Scania'ne var vanskelige og skille også, enten det var en gammel L55/56 modell fra femtitallet eller en LBS111 fra 1980 så er de temmelig like for meg, selvfølgelig ikke under huven, men utseendemessig synes jeg de er veldig like. Jeg har kjørt mange av disse også opp gjennom årene, 110'ere både med og uten turbo til og med, LS85, LS76, LS56. En ting som man kan legge merke til er at Floby som laget førerhus, laget førerhus til både Volvo's N biler og Scania, så på mange er det bare foran vindusruta det er forskjell. Floby laget "hytter" ala BM65a....... dvs tre-ramme med metall utenpå.
Bilen du har laget førte meg rett tilbake til 60-70 tallet og sågar til langt opp på åttitallet hvor de florerte før N7-N10-N12 tok over det meste. Her ute i Vestby ser jeg rett som det er en og annen N84 og N86 fra gårdene når de skal inn til mølla. Hvis du lager en bil med noenlunde samme planlengde, men med 2,5 ganger så høye lemmer og boggie, så har du nesten den siste N88'en jeg kjørte flis, bark og sand, grus, støpesand med den bilen var gull og burgunder-rød om jeg ikke husker helt feil....... det jeg husker var jeg likte den veldig godt, den gikk godt og var fin og stabil på veien. Når man fikk en henger på den med fullt lass så gikk det seff litt trådt i de værste motbakkene, men alt i alt så gikk den helt ok........ gode minner. |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tack Håvard, vi må vel ta den historien her også da: Lastebilen jeg har bygget er fra et stort anleggsfirma med adresse i Bodø men som jobbet med store anlegg over hele Nordnorge under gjenresingen etter krigen. Man var med å bygget de store NATO-utbygningene på flyplassene bl.a. her i Bodø, Andøya, Evenes og Lakselv. Man jobbet også med store damprosjekter. Firmaet het Siv. Ing. Per Gulbransen A/S og ved en anledning kjøpte man inn 21 Volvo Titaner. Når det gjelder farger så er det eneste jeg har hatt bevist er bildet som står i bakgrunnen. Der er det vanskelig å se mer enn at det er en mørkere farge på fronten av lastebilen. Min svigerfar jobbet en periode på verkstedet og fortalte meg at de var røde. Samtidig kom kassereren i MJ-klubben vår med at han kjente sønnen til Per og jeg fikk tlf nr hans. Han har jeg nå kommet i kontakt med og han skal vise meg flere bilder fra perioden. Han sa også at de bilene var slik som jeg har malt dem da de ennå var Viking men når de gikk over til Titan ble de grå og mer oransje på hytta/lasteplan. Så får vi se da hva jeg har bygget eller om jeg må lakkere om modellen. Dette fikk jeg vite etter at jeg hadde lakkert lastebilen.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
keld1234
Viderekommen Joined: 21 februar 2018 Location: danmark Status: Offline Points: 1 |
Post Options
Thanks(0)
|
hej vil hører dig om den er tilsalg den Brekinas Volvo Viking/Titan/N88 :-)
|
|
jeg søger model lastbiler
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |