MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Topline Nohab
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Topline Nohab

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ Topline Nohab
    Posted: 01 september 2014 at 17:45
Så noen etterlyste omtale av NMJ Topline NoHaber. Jeg har anskaffet en Di3 gammeldesign og har kikket litt på denne. Legger ut et par bilder som sammenligner den med Heljans Di3.622. 622 var en av de få som var like lange som sine søstre i utlandet. NMJ sin modell er av type Di3a som var mest vanlig her i landet. 626 var av den siste serien som ble levert, og har aldri vært grønn.

Det er + og - med begge modellene. Spørsmålet er kanskje mer om du har nok slike lok fra før, om du ønsker å kjøre tidsriktige tog og om detaljene teller mest.

Kjøreegenskapene har jeg ikke selv testet, men ESU skal visstnok komme med en lyddekoder som har ny og bedre lyd, med mange funksjoner som slukking av topplanterne, lys i førrerrom etc.

Uansett bedømming er NMJ sine modeller av den norske utgaven aldri vært utgitt tidligere, da den er litt kortere enn alle andre som har kommet ut til nå. Mulig det ikke fremkommer helt av bildene, men NMJ sin modell en bufferlengde kortere. Det følger med speil til NMJ sin modell, men disse er så tynne at de må limes fast. Det har jeg ikke begitt meg ut på ennå.


NMJ til venstre, Heljan til høyre


NMJ øverst, Heljan nederst


NMJ øverst, Heljan nederst

Edited by Pelle - 01 september 2014 at 17:47
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 20:22
Takk, slike bilder har jeg ventet på!
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 20:42

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

[...] 626 var av den siste serien som ble levert, og har aldri vært grønn.

626 var fra den nest siste serien, fra 1965. Den aller siste serien, nr. 630-633 fra 1969, ble levert uten dører på høyre side av førerrommene, og har derfor kortere takrenne på den siden.

Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 21:25


Edited by VA - 28 september 2014 at 19:06
MVH

VA
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 22:22
Saknar NMJ's NYA modell kuliskoppel ?

Bara vänta till Märklin och B-models versioner kommer, då speciellt B-models med ESU rök aggregat....

Edited by jonas_sth - 01 september 2014 at 22:24
modelltag Forum Facebook
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2014 at 22:28
Jeg syns NMJs modell absolutt ser pen ut, og kommer sikkert til å åpne lomeboka når det dukker opp en Tågab og Obas utgaveSmile
 
Men, Pelle, kan du zoome inn på lyktepartiet og få et klarere bilde enn jeg får til her:
 
 
Det er noe som jeg syns ser litt rart ut med lyktene på venstre loket. For meg ser det ut som snuteykten er konisk utover med et lite hull i midten. Nesten så jeg kunne mistenke at den var montert bak/frem og at det som ser ut som et hull egentlig er der et lysfiber skal treffe innenfra ?
Og hva er de grå greiene foran de nedre lyktene? Jeg har minimal Nohab-kunnskap, så kanskje det er slik de skal være?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2014 at 00:17
Hvorfor er 3. 626 fra nmj mer populær enn 3.627 fra samme produsent? Dvs hva er så forskjellig?

Tom
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2014 at 06:42
Synd med bufferne på NMJ sin utgave alle 4 er buet, Heljan sin har 2 buede og 2 flate, når en ser på boggiene på de 2 ved siden av hverandre så har heljan sin kun 3 gule deksler men NMJ sin har 4, i virkeligheten så hadde Nohaben vel bare 3.
 
Jeg synes fargen på NMJ sin er litt for mørk, har vært med og restaurert en del passasjervogner og orginalfargen er mye lysere, det
samme er stripen, skal være mere kremgul ikke mere hvit.
 
Ellers er det en pen og detailert modell.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2014 at 11:27
Originally posted by Svein Svein wrote:

... når en ser på boggiene på de 2 ved siden av hverandre så har heljan sin kun 3 gule deksler men NMJ sin har 4, i virkeligheten så hadde Nohaben vel bare 3.
 


Ja, DI 3 har bare tre slike deksler.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2014 at 11:32
Originally posted by Svein Svein wrote:


Synd med bufferne på NMJ sin utgave alle 4 er buet, Heljan sin har 2 buede og 2 flate, når en ser på boggiene på de 2 ved siden av hverandre så har heljan sin kun 3 gule deksler men NMJ sin har 4, i virkeligheten så hadde Nohaben vel bare 3..........


Nå klarer ikke jeg å se den 4. på fotoet. Det ser ut til mangle en nederst til venstre. Dekslene er sorte på modellen, men er gule på alle jeg minnes å ha sett.
Terje V.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2014 at 12:14
Dekslene var opprinnelig samme farge som boggiene. Det er vel først 80-tallet at de ble målt gule.
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2014 at 12:16
Ja det er tydelig på de fleste bilder av alle maskinene,
synd de har slurvet sånn på en del ting på modellen.
 
Men folk godtar modellen som den er og betaler nesten 2000.- for den,
sånn er det bare, blir spennende og høre fra andre hvordan modellen går.
Back to Top
Togbutikken View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører
Avatar

Joined: 02 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 235
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Togbutikken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2014 at 15:04
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Hvorfor er 3. 626 fra nmj mer populær enn 3.627 fra samme produsent? Dvs hva er så forskjellig?

Tom


Det er så enkelt som at når det er to like modeller som tilbys, og man ikke har noe spesielt forhold til noen av dem samtidig som man har lyst på bare én modell, så ender man på den som står først på lista Smile


Edited by Togbutikken - 03 september 2014 at 14:08
Back to Top
hev View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 07 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2014 at 18:43
Hvis vi tar en titt på detaljene originalene hadde;
gangbrettene over sidegitterne langs motorrommet og rekkverkene på taket ble montert ca 1978. Lokene hadde den gang 2 bremseslanger i hver ende.

3.626: Modellen har 4 bremseslanger i frontene. Di3 mener jeg fikk 4 slanger rundt 1981. Dette loket fikk, som den første Di3, topplykt i ende 1 i 1983. Tar jeg ikke feil ble topplykten montert på tyfon festet. Tyfonen ble flyttet opp på taket, rett bak topplykten (kun en tyfon).

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=121580&aut=1&eng=

Loket fikk ny-design sommeren 1987, samtidig med topplykt og doble tyfoner i front av taket i begge ender.


3.627: Modellen har 4 bremseslanger i frontene. Di3 mener jeg fikk 4 slanger rundt 1981. Loket gikk slik frem til våren 1988. Da fikk loket også topplykt og doble tyfoner i front av taket i begge ender.


Så for meg, er 3.627 den mest kurante, da dette loket gikk slik modellen er i den lengste tidsperioden.

Edited by hev - 02 september 2014 at 22:39
Hans Egil

Norsk damp og diesel
Back to Top
mjens1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 april 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mjens1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2014 at 19:28
Det er veldig store forskjeller på de lange sidegitterne langs motorrommet på disse to lokene. Hvilken av disse modellene er mest korrekt i forhold til originalen?
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2014 at 23:04
Følger det med to gitter typer eller alle svarte ? På prototypen er de sølvfarget i alle fall.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2014 at 02:25

Originally posted by hev hev wrote:

[...] gangbrettene over sidegitterne langs motorrommet og rekkverkene på taket ble montert ca 1978. [...]

Blant bildene av Di.3 i MDB finner jeg ingen med gangbrett og rekkverk på taket som er datert før 1979, og ingen uten datert etter 1980. Jeg fant noen med gangbrett fra februar 1979:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=165379

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=165035

Det er dårlig med bilder fra slutten av 1978, så det er godt mulig at de første lokene fikk gangbrett i 1978.

Noen hadde ikke gangbrett på bilder fra 1980:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=71751

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=18781&org=1

Så jeg tror vi kan anta at de fleste Di.3 fikk gangbrett og rekkverk på taket i løpet av 1979 og 1980.

Rundt 1980 ser det ut til at dekslene på boggiene enten var sorte eller stripete. De var ikke helgule da. Muligens kan de som ser sorte ut, egentlig ha vært stripete med masse møkk, jfr. det bakre dekslet her:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=121581

Her er stripene ganske tydelige:

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=99802

http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=165379


Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2014 at 12:12
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Følger det med to gitter typer eller alle svarte ? På prototypen er de sølvfarget i alle fall.

Gitterne på den første prototypen er håndmalte. Dette loket er også blankmalt, så det skiller seg mye fra produksjonsutgaven. Gitterne er beholdt sort for å fremme detaljgraden i følge NMJ. Det bør være en smal sak å male disse sølvfarget selv hvis man ønsker dette. Da bør nok også stiger, speil og 1000v-kontakter males i rødbrun farge i samme slengen.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2014 at 18:43
Jeg synes lufte gitterne på siden på Heljans modeller var de beste jeg har sett på noen Nohab modell foruten NMJ's Superline serie........ og etter å ha sett bildene i denne tråden synes jeg fortsatt det samme.
NMJ's nye modell har altså svarte sidegitter ala Marklins modeller fra 60 tallet, røde stiger, røde speil, svarte 1000v kontakter, svarte gitter....... så m.a.o en modell som det må gjøres en del med for og få den noenlunde korrekt, det synes jeg er skuffende og høre da jeg ikke er av de som har hverken NSB rødbrun maling, utstyr, tid eller tålmodighet til og lage en korrekt modell.
Desuten må jeg si at jeg hater og kjøpe en ny modell til flere tusen kroner og det første jeg må gjøre er å begynne og modifisere den.
NMJ har valgt svarte frontrutegittere... for og få frem detaljene ????.... har noen NSB Nohab noen gang hatt det ? Jeg trodde de var sølvfarget alle sammen. 


Edited by pkonc - 05 september 2014 at 18:48
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2014 at 18:58
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

[...] da jeg ikke er av de som har hverken NSB rødbrun maling, [...]
Rødbrun maling til små detaljer burde være lett å ordne:

Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2014 at 22:26
Fint det at det nå finnes maling tiljengelig, men det forandrer alikevel ikke min mening om at jeg ikke liker at det første jeg må gjøre når jeg kjøper et lok til flere tusen kroner er at jeg må kjøpe maling og pensler og begynne og flikke på en helt ny modell. At man skal måtte drive og male frontgitterne også synes jeg ikke skal forekomme heller.
Loket ellers ser jo ellers veldig fint ut, detaljene på taket og ventilatorne er meget bra. Jeg synes godt det kunne vært hull i gjennom inne i eksosrørene.
Jeg synes godt at NMJ kunne laget en serie med lok som var ferdig detaljerte og ikke minst korrekte både i farger og med riktige tigerstriper etc etc, jeg hadde vært villig til og betale litt ekstra for det jeg, men og kjøpe lokomotiver som man skal måtte drive og borre og lime og male, det er helt uintresannt for meg......... og svarte gittere på gammel design lok synes jeg er omtrendt like stilig som 4 dører på Marklins nydesign lok....... men det er nå min mening og jeg begynner kanskje og bli litt gammel og sær. 
    
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2014 at 01:51
Lakere i feil farge for å fremme detaljer? Utrolig dårlig forklaring synes jeg. Ting bør komme i korrekt farge så for man eventuelt smusse selv. 
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2014 at 08:22
Alltid et interessant tema dette med maling og virkeligheten
Det er ikke mange timer etter utkjøring fra lakkboksen et lok i drift beholder farger og glans. Et utall av fargenyanser sees i drifta. Sølvfargede gittere, ja korrekt men hvor lenge holdt de seg sølvfargede?
Innser at jeg har et nokså avslappet forhold til dette,- og for all del full respekt for de som vil ha en eksakt tilstand på materiellet

mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2014 at 09:24
Originally posted by Arne Lie Arne Lie wrote:

Alltid et interessant tema dette med maling og virkeligheten
Det er ikke mange timer etter utkjøring fra lakkboksen et lok i drift beholder farger og glans. Et utall av fargenyanser sees i drifta. Sølvfargede gittere, ja korrekt men hvor lenge holdt de seg sølvfargede?

mvh
Arne L
 
I så fall burde man jo like godt lakkert taket også sort da ?
 
 
Ellers lurer jeg fortsatt på hva det er med lyktene på bildet til Pelle. Ingen som har noen forklaring eller et bedre nærbilde av den nye modellens lykter?
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2014 at 09:55
Det er riktig ar fargen falmet og ble slitt etterhvert. Men i utganspunktet var modellen rødbrun fra NSB. Ikke sjokoladebrun som modellen er. Og så man sier når man betaler 2000 kr. for en modell så forlanger man at produktet er litt mer korrekt enn dette. Med tanke på farger, buffere, beskyttelseboksene på boggiene 3stk ikke 4, skjeve håndtak osv.
Back to Top
BM65A View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 08 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BM65A Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2014 at 11:39

 
Ellers lurer jeg fortsatt på hva det er med lyktene på bildet til Pelle. Ingen som har noen forklaring eller et bedre nærbilde av den nye modellens lykter?
[/QUOTE]

Ut fra bildene ovenfor skjønner jeg spørsmålet, men lyktene på min egen modell synes jeg ikke det er noe rart med. 



Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2014 at 12:02
Originally posted by VA VA wrote:

Stigene foran på snuta så ikke imponerende ut, men ellers så ser jo Nmj sin Nohab bra ut. Får nå vente på en med stort vingehjul i fronten og fire dører i førerhytta. Et par grønne varianter hadde også vært fint.


De har ingen planer om 4 dører, da flere som Roco og andre har lagget disse. De lager kort versjon med 2 dører. Det er 2 dørs variant markedet etterspør. Marklin/Trix kommer med en rødbrun 4 dørsversjon
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2014 at 14:16

Originally posted by Svein Svein wrote:

[...] Ikke sjokoladebrun som modellen er. [..] Med tanke på farger, buffere, beskyttelseboksene på boggiene 3stk ikke 4, skjeve håndtak osv.

Når du kaller modellen "sjokoladebrun", baserer du det på bildene, eller har du sett den med egne øyne? Ulik hvitbalanse og eksponering gir ofte feil inntrykk av fargen, noe man ser om man sammenligner fargen på de to øverste bildene i denne tråden. Men "sjokoladebrun" er jeg sikker på at er en sterk overdrivelse, uansett.

På bildene kan jeg bare se 3 deksler/bokser på boggiene, men de er plassert forskjellig fra Heljans modell. På bildene i MDB som jeg linket til tidligere, ser det ut til at det ikke skal være noen slik boks på venstre side (dør-siden) i ende 2, slik som hos Heljan. På Pelles NMJ-modell mangler dekslet på høyre side i ende 1. Tipper den bare er skrudd sammen feil fra fabrikken, og forhåpentligvis kan man relativt enkelt bytte om på boggirammene.

Når det gjelder ventilasjonsgitterne langs sidene, så klarer jeg såvidt å skimte en antydning til strukturen bak på et par av NMJs egne bilder. På akkurat det punktet lurer jeg på om til og med Märklins gamle modell var bedre. Dette er mye vanskeligere å fikse selv enn å male noen stiger eller bytte om  boggirammene.

Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2014 at 15:14
Sjokolade brun er vel litt og ta i, det er jeg enig om, har kjøpt begge modellene, som sagt
så har jeg vært med på og restaurere ett par stålvogner og lakkert disse i rødbrun farge, da fikk vi tak i orginallakken fra leverandør, og den er mye lysere enn den til NMJ.
 
Helt klart avhengig av grunning, det ser jeg når jeg lakkerer modeller,
benytter man hvit grunning i forhold til grå grunning så er det stor forskjell.
 
Mine modeller har ihvertfall 4 bokser på boggiene og det er feil.
Håper NMJ retter noen av feilene på neste modell, og kanskje skaffer riktige buffere til de som har kjøpt modellen alt, og man skal huske på at utenlanske kunder også stiller store krav til sine modeller.
 
Ellers går modellene flott, og har mye flotte detaljer.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2014 at 20:06
Originally posted by Svein Svein wrote:

Sjokolade brun er vel litt og ta i, det er jeg enig om, har kjøpt begge modellene, som sagt
så har jeg vært med på og restaurere ett par stålvogner og lakkert disse i rødbrun farge, da fikk vi tak i orginallakken fra leverandør, og den er mye lysere enn den til NMJ.

 

Helt klart avhengig av grunning, det ser jeg når jeg lakkerer modeller,

benytter man hvit grunning i forhold til grå grunning så er det stor forskjell.

 

Mine modeller har ihvertfall 4 bokser på boggiene og det er feil.

Håper NMJ retter noen av feilene på neste modell, og kanskje skaffer riktige buffere til de som har kjøpt modellen alt, og man skal huske på at utenlanske kunder også stiller store krav til sine modeller.

 

Ellers går modellene flott, og har mye flotte detaljer.


Boksene går ann å ta av, slik at du har de 3 som skal være.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.