NMJ Topline Nohab |
Post Reply | Page <1234 5> |
Author | ||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bilde av prototypen, snakkes om januar muligens. Vi får se
|
||
A matter of life and death
|
||
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Betyr dette at nydesign utgaven har kommet i salg?
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Blir spennede å se MY'en til B-modeles i Belgia, disse levers med røykgenerator. Sies at noen forhandlere i Danmark venter på disse fremfor å ta inn fra NMJ. Synd Belgierne ikke lager DI3. Ellers hadde jeg måtte ha kjøpt den også
Edited by Wickerman - 06 desember 2014 at 20:56 |
||
A matter of life and death
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Legger merke til at de ikke har fått med batterikassa. Det har de både på Heljan og Nmj Superline. Loket klarer 9 B3 vogner mot 5 for EL17 på stigningen på klubbanlegget. Plogen sitter ikke godt. Ende nr 2 hvor koblingen sitter løsnes den, da det blir bevegelser. Plogen blir liggende igjen langs skinnegangen. Skulle ha brukt samme løsning som på Rocos og festet med en liten skrue. Heljans Di3 er tyngre og vill klare å trekke flere vogner. Har testet 2 av mine 3 lok og de går uten problemer.
Legger linker til 2 videoer på youtube. Di3.626 på Modellmessa på Hamar Di3.628 på Kløfta modelljernbaneklubb Edited by Wickerman - 06 desember 2014 at 00:22 |
||
A matter of life and death
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg snakket med en pensjonert lokfører stasjonert Mo i Rana på Museet sist helg. Han har kjørt siden dampen og kjørt alle 35 lok + Di4. gikk av med tjeneste i 1988. Han sa lokene gikk uten gitter et pr år. Etter at man hadde kjørt inn i snøskavler og ruta gikk i stykker, og det kom inn i føre rom sammen med snøen. Fant NSB ut at de måtte sette inn gitter, for at ruta ikke skulle gi etter. Seinere fikk de som kjent panserglass. Han nevnte ikke noen lok nr.
Edited by Wickerman - 11 november 2014 at 16:15 |
||
A matter of life and death
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noen år? Om du mener at samme lok gikk flere år uten gitter, må det ha vært på slutten av 50-tallet. Jeg tviler på om andre enn 602 gikk særlig lenger enn et års tid uten gitter, jfr. denne diskusjonen: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=innlegg&innl=177897&rom=74 Det eneste bildene jeg har sett av en rødbrun Di.3 uten gitter, er et fra fabrikken ved leveransen, og et som var tatt noen dager etter leveransen. På sistnevnte bilde sto loket foran et tog, så det er ikke helt urealistisk med en slik Di.3 uten gitter i tog, bare lite typisk. I så fall bør den ikke være smusset, og den skal ha dører på begge sider av førerrommene, med unntak av de fire lokene fra 1969-leveransen. I den perioden er det vel sannsynlig at de fikk gitter første gang de var innom Marienborg. |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis man skal kjøre Di3 fra den ble levert så kan man kjøre uten gitter. Etter som den gikk noen år uten. Jeg regner med at de seinere utgavene av Di3 muligens fikk gitter med en gang. |
||
A matter of life and death
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Runde 1: Var 626 + 627 og Europeiske varianter(Belgia) Runde 2: Europeiske utgaver. Levering rundt okt/nov. Runde 3: Nydesign, leveres enn gang etter runde nr 2. Edited by Wickerman - 03 oktober 2014 at 20:07 |
||
A matter of life and death
|
||
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
noen som husker i farta når nydesign utgavene skulle komme i handelen?
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
A matter of life and death
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lokene fikk plog i ende nr 1, seinere i begge for de som gikk frem til 2000. De lokene som gikk i snøbrøyting, på Bergensbanen om vinteren. Disse fikk skjørt i begge ender, for feste til stor frontplog. Jernbaneverkets Di3.628 fikk også skjørt i begge ender. Men denne har en annen fasong, da det er montert sporrenser.
|
||
A matter of life and death
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det i ende 2 på bildet er ikke en plog, men kalles "skjørt". Di.3 ble opprinnelig levert med skjørt. Siden fikk de fleste (alle?) plog, men enkelte bare i én ende. Av de som fikk plog i bare én ende, var det normalt i ende 1. P.g.a. støyforhold ble lokene helst kjørt med ende 1 først, så da var det neppe bruk for plog i ende 2 særlig ofte. Et par unntak var 610 og 605, som etterhvert fikk byttet tilbake fra plog til skjørt i ende 1, antagelig for å kunne kjøres med stor plog (høyfjellsplog) i den enden. På nettsiden til NMJ står det om modellen: "- Både ploger og skjørt følger med alle modellene (åpne og lukket)". Så da kan man velge selv.
|
||
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva er sammenhengen med "plogen" i ende 2 i forhold til ende 1? Har akkurat kjøpt en heljan 641 og den har spiss plog i begge ender. Ser den ene nohaben i nydesign fra nmj har den "kjedelige" typen også.
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Drammen Modelljernbaneklubb arrangerte "kjørekveld" 25. september, og en rekke NMJ Topline Di3 var å se. Her kan man se hvordan gitteret tar seg ut på en av dem når førerromslyset er tent:
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det skal godt gjøres å få alle dimensjoner i rett skala, men å få rett antall stenger som samtidig er vesentlig smalere enn glipene imellom, burde være mulig. I H0 måler gitteret ca. 15mm over stengene (ekskl. ramme), dvs. at senteravstanden mellom to nabostenger er ca. 0,6mm. Kan man etse stenger fra en 0,1mm tykk plate, blir glipene fem ganger så brede som stengene, og det tror jeg vil se bra nok ut, og utvilsomt vesentlig bedre enn noen av de nåværende alternativene. Grunnen til at jeg nevnte nysølv fremfor messing, er at en da kanskje kan unngå maling. Med så tynne stenger kan til og med malingtykkelsen bli et problem. Stål er kanskje enda bedre visuelt sett, men da får en lime i stedet for å lodde. |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skal man bedømme ut fra tråden på www.njk.no så er det nok ikke lett å få laget rett skala gitter. Da det er snakk om veldig små stenger for å å rett antall og rett fasong på disse.
|
||
A matter of life and death
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Problemet i den forbindelse er at det originale gitteret er laget i flattjern, med den brede siden i lokets lengderetning, for at gitteret skal kunne ta opp støt forfra uten å sperre for sikten fremover. I forhold til en etseplate står stengene altså 90 grader feil. Jfr. nærbildet i et av mine tidligere innlegg. Jeg tviler på om går an å etse detaljer som er vesentlig smalere enn plata som etses, f.eks. 0,1mm tynne strimler på en 0,5mm tykk plate. Dette fordi etsemiddelet ikke bare etser rett nedover, men også etterhvert vil krype under fotoresisten der det har etset seg nedover. |
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bare for å avsløre at jeg ikke har mye greie på etsing og lodding etc
Når vi nå snakker om ca skalastenger i gitteret, må det vel gå an å etse gitteret 'helt' og bøye til ramma? Uten lodding. Eller .. ? |
||
Bjørn Egil
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
PPD ltd. i Skottland har nysølv ned til 0,2mm. Men stål kan de etse ned til 0,01mm. Vanskelig å lodde og håndtere! Fosforbronse ned til 0,15. Den er det vel litt spenst i også. Messing 0,1mm. Tror ikke at det er noe i veien for å etse nysølv ned til 0,1 mm, det er vel litt tilfeldig at ikke PPD har denne tykkelsen i standardsortimentet. Med en fiks liten loddejigg og noen smarte designløsninger burde det være mulig å lage et byggesett. |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nagletellere teller også detaljer som er større enn nagler, som eiker, planker og gitter-stolper. Så trenger vi et begrep for de av oss som bare teller detaljer som er større enn nagler?
Her er vi uenige om hva som gir best visuelt inntrykk. Superline-gitteret synes jeg ser påfallende glissent ut, selv uten å telle stolpene. Muligens hadde det vært marked for et gitter-byggesett i etset nysølv, der "stolper" og ramme er deler som loddes eller limes sammen. I så fall burde det kanskje inngå deler til en jigg blant etsedelene, for å holde delene sammen når de loddes eller limes. Hvor tynne kan en få etsede plater i nysølv? |
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Jeg følger med stigende undring diskusjonen om gitter, og må si jeg ville foretrekke det gitteret som gir det visuelt beste inntrykket. De fleste mj-vindusgitter har jo så tykke stenger (jeg forstår at det kan være vanskelig å lage de tynnere og samtidig være håndterbare) at spalten mellom de blir alt for tynn for et akseptabelt utsyn (og innsyn ) For min del kunne gjerne antall stenger være redusert. For meg vil det gjøre det visult mest likt forbildet (vist i bildet tilhørende sitatet ovenfor); i tillegg til at de forskjellige modellbildene viser at det ser best (og smekrest) ut når det blir smusset ned en smule .... |
||
Bjørn Egil
|
||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg kommentere for Knut (NMJ) at det så ut som at utsparingene til vindusviskerne i toppen av gitteret var noe stort da bildene av proto kom. Jeg tok turen til butikken og fikk et annet totalinntrykk da jeg fikk se modellen med egne øyne. Dog, når man sammenlikner de forskjellige gittervariantene, kan man tydelig se forskjellen. Jeg har nå uansett fått meg en 627 og gitterets visuelle effekt på modellen totalt sett er i mine øyne meget bra, selv om det skulle mangle et jern eller to. Hva angår Superlinegitteret reagerte jeg ikke på dette i det hele tatt da disse modellene kom,- først da Roco leverte sin grønne modell med gitter ble jeg oppmerksom på forskjellen. (Roco sitt gitter er i mine øyne det mest filigrane gitteret,- men alle mine modeller med gitter tilfredsstiller til fulle mine krav til troverdighet når alt kommer til alt).
Når det gjelder totalinntrykket / visuell "gjenkjennelse" av modellen i sin helhet må jeg nok si at Topline-versjonen til NMJ er den som er ligger fremst av alle versjoner jeg har sett til nå. ...i MINE øyne:)... ellers er det jo opp til hver enkelt å justere/forbedre detaljene der de har behov for det:) |
||
Svein
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Synes det er en merkelig form på gitterene til NMJ sin utgave iforhold til orginal og Roco og de andre sin. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For mitt vedkommende ble ikke Roco-gittere erstattet med Superline-gittere, de første Roco Di3-modellene ble levert uten gittere (og speil)...
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den påstanden bekreftes når en ser på understellsblokka. Der er det bare gjort utsparinger for feste av stigtrinn på venstre side av hvert førerhus: Egentlig er dette litt merkelig, for selv om de nå ikke har planer om noen 4-dørs kort utgave, ville det vært mye enklere å ombestemme senere seg dersom utsparinger til høyre stigtrinn hadde vært lagt inn i støpen. |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er jeg helt enig. Superline-gitteret har bare 2/3 av korrekt antall stolper - det ser alt for glissent ut. Også Roco og NMJ Topline har noen for få, men der er ikke avviket så påfallende. Her er et nærbilde av et vindusgitter i 1:1, for sammenligning: |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter å ha studert bildene og min egen friserte modell av Di 3 fra Roco, synes jeg gitterne fra Roco er veldige bra utført - dog krever også de en omgang smussing. Jeg har faktisk aldri skjønt hvorfor disse erstattes med Superline gitteret?
Derimot er det et stort minus for sidevinduet til førerrommet på Roco modellen, som er helt ut av både mål og proposjon. Jeg ser gjerne en sammenligning av kjøreegenskaper, trekkraft, strømopptak og konstruksjon av drivverket mellom de "store" MJ leverandørene av NOHAB i H0: Heljan, NMJ, Roco og nye Trix. |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her kan du se en sammenligning mellom NMJs Superline-gitter og en NMJ Topline Di3, sett rett forfra: |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Humbrol matt 26 med litt sort (matt 33) i.
|
||
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ser veldig bra ut på hjulsidene Bjørn R. Larsen! Hva slags maling har du brukt der?
Edited by mjens1 - 24 september 2014 at 12:47 |
||
Post Reply | Page <1234 5> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |