MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Topline Nohab
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Topline Nohab

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2014 at 12:15
Bilde av prototypen, snakkes om januar muligens. Vi får se
A matter of life and death
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2014 at 23:25
Betyr dette at nydesign utgaven har kommet i salg?

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Blir spennede å se MY'en til B-modeles i Belgia, disse levers med røykgenerator. Sies at noen forhandlere i Danmark venter på disse fremfor å ta inn fra NMJ. Synd Belgierne ikke lager DI3. Ellers hadde jeg måtte ha kjøpt den også
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2014 at 20:53
Blir spennede å se MY'en til B-modeles i Belgia, disse levers med røykgenerator. Sies at noen forhandlere i Danmark venter på disse fremfor å ta inn fra NMJ. Synd Belgierne ikke lager DI3. Ellers hadde jeg måtte ha kjøpt den også


Edited by Wickerman - 06 desember 2014 at 20:56
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2014 at 00:20
Legger merke til at de ikke har fått med batterikassa. Det har de både på Heljan og Nmj Superline. Loket klarer 9 B3 vogner mot 5 for EL17 på stigningen på klubbanlegget. Plogen sitter ikke godt. Ende nr 2 hvor koblingen sitter løsnes den, da det blir bevegelser. Plogen blir liggende igjen langs skinnegangen. Skulle ha brukt samme løsning som på Rocos og festet med en liten skrue. Heljans Di3 er tyngre og vill klare å trekke flere vogner. Har testet 2 av mine 3 lok og de går uten problemer.

Legger linker til 2 videoer på youtube.

Di3.626 på Modellmessa på Hamar

Di3.628 på Kløfta modelljernbaneklubb

Edited by Wickerman - 06 desember 2014 at 00:22
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2014 at 16:10
Jeg snakket med en pensjonert lokfører stasjonert Mo i Rana på Museet sist helg. Han har kjørt siden dampen og kjørt alle 35 lok + Di4. gikk av med tjeneste i 1988. Han sa lokene gikk uten gitter et pr år. Etter at man hadde kjørt inn i snøskavler og ruta gikk i stykker, og det kom inn i føre rom sammen med snøen. Fant NSB ut at de måtte sette inn gitter, for at ruta ikke skulle gi etter. Seinere fikk de som kjent panserglass. Han nevnte ikke noen lok nr.


Edited by Wickerman - 11 november 2014 at 16:15
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2014 at 12:00

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Hvis man skal kjøre Di3 fra den ble levert så kan man kjøre uten gitter. Etter som den gikk noen år uten. Jeg regner med at de seinere utgavene av Di3 muligens fikk gitter med en gang.

Noen år? Om du mener at samme lok gikk flere år uten gitter, må det ha vært på slutten av 50-tallet. Jeg tviler på om andre enn 602 gikk særlig lenger enn et års tid uten gitter, jfr. denne diskusjonen:

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=innlegg&innl=177897&rom=74

Det eneste bildene jeg har sett av en rødbrun Di.3 uten gitter, er et fra fabrikken ved leveransen, og et som var tatt noen dager etter leveransen. På sistnevnte bilde sto loket foran et tog, så det er ikke helt urealistisk med en slik Di.3 uten gitter i tog, bare lite typisk. I så fall bør den ikke være smusset, og den skal ha dører på begge sider av førerrommene, med unntak av de fire lokene fra 1969-leveransen. I den perioden er det vel sannsynlig at de fikk gitter første gang de var innom Marienborg.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2014 at 18:37
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Etter å ha studert bildene og min egen friserte modell av Di 3 fra Roco, synes jeg gitterne fra Roco er veldige bra utført - dog krever også de en omgang smussing. Jeg har faktisk aldri skjønt hvorfor disse erstattes med Superline gitteret?


For mitt vedkommende ble ikke Roco-gittere erstattet med Superline-gittere, de første Roco Di3-modellene ble levert uten gittere (og speil)...


Hvis man skal kjøre Di3 fra den ble levert så kan man kjøre uten gitter. Etter som den gikk noen år uten. Jeg regner med at de seinere utgavene av Di3 muligens fikk gitter med en gang.
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2014 at 20:06
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

noen som husker i farta når nydesign utgavene skulle komme i handelen?


Runde 1: Var 626 + 627 og Europeiske varianter(Belgia)
Runde 2: Europeiske utgaver. Levering rundt okt/nov.
Runde 3: Nydesign, leveres enn gang etter runde nr 2.

Edited by Wickerman - 03 oktober 2014 at 20:07
A matter of life and death
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2014 at 00:05
noen som husker i farta når nydesign utgavene skulle komme i handelen?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2014 at 17:28
Test av Di3.627

NMJ Di3.627 (tysk tale)
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2014 at 22:46
Lokene fikk plog i ende nr 1, seinere i begge for de som gikk frem til 2000. De lokene som gikk i snøbrøyting, på Bergensbanen om vinteren. Disse fikk skjørt i begge ender, for feste til stor frontplog. Jernbaneverkets Di3.628 fikk også skjørt i begge ender. Men denne har en annen fasong, da det er montert sporrenser.
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2014 at 20:50
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Hva er sammenhengen med "plogen" i ende 2 i forhold til ende 1? Har akkurat kjøpt en heljan 641 og den har spiss plog i begge ender. Ser den ene nohaben i nydesign fra nmj har den "kjedelige" typen også.
Det i ende 2 på bildet er ikke en plog, men kalles "skjørt". Di.3 ble opprinnelig levert med skjørt. Siden fikk de fleste (alle?) plog, men enkelte bare i én ende. Av de som fikk plog i bare én ende, var det normalt i ende 1. P.g.a. støyforhold ble lokene helst kjørt med ende 1 først, så da var det neppe bruk for plog i ende 2 særlig ofte.

Et par unntak var 610 og 605, som etterhvert fikk byttet tilbake fra plog til skjørt i ende 1, antagelig for å kunne kjøres med stor plog (høyfjellsplog) i den enden.

På nettsiden til NMJ står det om modellen: "- Både ploger og skjørt følger med alle modellene (åpne og lukket)". Så da kan man velge selv.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2014 at 00:33
Hva er sammenhengen med "plogen" i ende 2 i forhold til ende 1? Har akkurat kjøpt en heljan 641 og den har spiss plog i begge ender. Ser den ene nohaben i nydesign fra nmj har den "kjedelige" typen også.

Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Nå har jeg fått lagt litt smuss på modellen og begynner å bli fornøyd med den. Det sorte sidegitteret synes jeg ble "riktig" når man fikk lagt et lag med sot fra taket og ned til gitteret:



De blanke hjulsidene har også fått et lag maling, og de synlige delene av strømopptaket er malt sort.





Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2014 at 20:31
Drammen Modelljernbaneklubb arrangerte "kjørekveld" 25. september, og en rekke NMJ Topline Di3 var å se. Her kan man se hvordan gitteret tar seg ut på en av dem når førerromslyset er tent:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2014 at 00:49

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Skal man bedømme ut fra tråden på www.njk.no så er det nok ikke lett å få laget rett skala gitter. Da det er snakk om veldig små stenger for å å rett antall og rett fasong på disse.

Det skal godt gjøres å få alle dimensjoner i rett skala, men å få rett antall stenger som samtidig er vesentlig smalere enn glipene imellom, burde være mulig. I H0 måler gitteret ca. 15mm over stengene (ekskl. ramme), dvs. at senteravstanden mellom to nabostenger er ca. 0,6mm. Kan man etse stenger fra en 0,1mm tykk plate, blir glipene fem ganger så brede som stengene, og det tror jeg vil se bra nok ut, og utvilsomt vesentlig bedre enn noen av de nåværende alternativene.

Grunnen til at jeg nevnte nysølv fremfor messing, er at en da kanskje kan unngå maling. Med så tynne stenger kan til og med malingtykkelsen bli et problem. Stål er kanskje enda bedre visuelt sett, men da får en lime i stedet for å lodde.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2014 at 00:06
Skal man bedømme ut fra tråden på www.njk.no så er det nok ikke lett å få laget rett skala gitter. Da det er snakk om veldig små stenger for å å rett antall og rett fasong på disse.
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 23:55

Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Når vi nå snakker om ca skalastenger i gitteret, må det vel gå an å etse gitteret 'helt' og bøye til ramma?

Problemet i den forbindelse er at det originale gitteret er laget i flattjern, med den brede siden i lokets lengderetning, for at gitteret skal kunne ta opp støt forfra uten å sperre for sikten fremover. I forhold til en etseplate står stengene altså 90 grader feil. Jfr. nærbildet i et av mine tidligere innlegg.

Jeg tviler på om går an å etse detaljer som er vesentlig smalere enn plata som etses, f.eks. 0,1mm tynne strimler på en 0,5mm tykk plate. Dette fordi etsemiddelet ikke bare etser rett nedover, men også etterhvert vil krype under fotoresisten der det har etset seg nedover.

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 23:38
Bare for å avsløre at jeg ikke har mye greie på etsing og lodding etc Embarrassed

Når vi nå snakker om ca skalastenger i gitteret, må det vel gå an å etse gitteret 'helt' og bøye til ramma?
Uten lodding. Eller .. ?
Bjørn Egil
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 22:55
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Hvor tynne kan en få etsede plater i nysølv?


PPD ltd. i Skottland har nysølv ned til 0,2mm. Men stål kan de etse ned til 0,01mm. Vanskelig å lodde og håndtere!

Fosforbronse ned til 0,15. Den er det vel litt spenst i også.

Messing 0,1mm.

Tror ikke at det er noe i veien for å etse nysølv ned til 0,1 mm, det er vel litt tilfeldig at ikke PPD har denne tykkelsen i standardsortimentet.

Med en fiks liten loddejigg og noen smarte designløsninger burde det være mulig å lage et byggesett.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 19:51
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

[...] Må vi få inn et nytt begrep i vokabularet i tillegg til 'nagletelling'? 'Gittertelling' Wink
Nagletellere teller også detaljer som er større enn nagler, som eiker, planker og gitter-stolper. Så trenger vi et begrep for de av oss som bare teller detaljer som er større enn nagler?  Geek

Quote Jeg følger med stigende undring diskusjonen om gitter, og må si jeg ville foretrekke det gitteret som gir det visuelt beste inntrykket. [...]
Her er vi uenige om hva som gir best visuelt inntrykk. Superline-gitteret synes jeg ser påfallende glissent ut, selv uten å telle stolpene.

Muligens hadde det vært marked for et gitter-byggesett i etset nysølv, der "stolper" og ramme er deler som loddes eller limes sammen. I så fall burde det kanskje inngå deler til en jigg blant etsedelene, for å holde delene sammen når de loddes eller limes. Hvor tynne kan en få etsede plater i nysølv?

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 14:31
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

.... Superline-gitteret har bare 2/3 av korrekt antall stolper - det ser alt for glissent ut. Også Roco og NMJ Topline har noen for få, men der er ikke avviket så påfallende. ...
Åja nei ja, javel. Må vi få inn et nytt begrep i vokabularet i tillegg til 'nagletelling'? 'Gittertelling' Wink

Jeg følger med stigende undring diskusjonen om gitter, og må si jeg ville foretrekke det gitteret som gir det visuelt beste inntrykket. De fleste mj-vindusgitter har jo så tykke stenger (jeg forstår at det kan være vanskelig å lage de tynnere og samtidig være håndterbare) at spalten mellom de blir alt for tynn for et akseptabelt utsyn (og innsyn Smile)
For min del kunne gjerne antall stenger være redusert. For meg vil det gjøre det visult mest likt forbildet (vist i bildet tilhørende sitatet ovenfor); i tillegg til at de forskjellige modellbildene viser at det ser best (og smekrest) ut når det blir smusset ned en smule  ....
Bjørn Egil
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 09:14
Jeg kommentere for Knut (NMJ) at det så ut som at utsparingene til vindusviskerne i toppen av gitteret var noe stort da bildene av proto kom. Jeg tok turen til butikken og fikk et annet totalinntrykk da jeg fikk se modellen med egne øyne. Dog, når man sammenlikner de forskjellige gittervariantene, kan man tydelig se forskjellen. Jeg har nå uansett fått meg en 627 og gitterets visuelle effekt på modellen totalt sett er i mine øyne meget bra, selv om det skulle mangle et jern eller to. Hva angår Superlinegitteret reagerte jeg ikke på dette i det hele tatt da disse modellene kom,- først da Roco leverte sin grønne modell med gitter ble jeg oppmerksom på forskjellen. (Roco sitt gitter er i mine øyne det mest filigrane gitteret,- men alle mine modeller med gitter tilfredsstiller til fulle mine krav til troverdighet når alt kommer til alt).
Når det gjelder totalinntrykket / visuell "gjenkjennelse" av modellen i sin helhet må jeg nok si at Topline-versjonen til NMJ er den som er ligger fremst av alle versjoner jeg har sett til nå. ...i MINE øyne:)...
ellers er det jo opp til hver enkelt å justere/forbedre detaljene der de har behov for det:)
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 06:52

Synes det er en merkelig form på gitterene til NMJ sin utgave iforhold til orginal og Roco og de andre sin.

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 06:36
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Etter å ha studert bildene og min egen friserte modell av Di 3 fra Roco, synes jeg gitterne fra Roco er veldige bra utført - dog krever også de en omgang smussing. Jeg har faktisk aldri skjønt hvorfor disse erstattes med Superline gitteret?

For mitt vedkommende ble ikke Roco-gittere erstattet med Superline-gittere, de første Roco Di3-modellene ble levert uten gittere (og speil)...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 02:20

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

De har ingen planer om 4 dører, da flere som Roco og andre har lagget disse. De lager kort versjon med 2 dører. [...]

Den påstanden bekreftes når en ser på understellsblokka. Der er det bare gjort utsparinger for feste av stigtrinn på venstre side av hvert førerhus:


Egentlig er dette litt merkelig, for selv om de nå ikke har planer om noen 4-dørs kort utgave, ville det vært mye enklere å ombestemme senere seg dersom utsparinger til høyre stigtrinn hadde vært lagt inn i støpen.

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2014 at 01:34

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Etter å ha studert bildene og min egen friserte modell av Di 3 fra Roco, synes jeg gitterne fra Roco er veldige bra utført - dog krever også de en omgang smussing. Jeg har faktisk aldri skjønt hvorfor disse erstattes med Superline gitteret?

Her er jeg helt enig. Superline-gitteret har bare 2/3 av korrekt antall stolper - det ser alt for glissent ut. Også Roco og NMJ Topline har noen for få, men der er ikke avviket så påfallende.

Her er et nærbilde av et vindusgitter i 1:1, for sammenligning:



Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2014 at 23:11
Etter å ha studert bildene og min egen friserte modell av Di 3 fra Roco, synes jeg gitterne fra Roco er veldige bra utført - dog krever også de en omgang smussing. Jeg har faktisk aldri skjønt hvorfor disse erstattes med Superline gitteret?



Derimot er det et stort minus for sidevinduet til førerrommet på Roco modellen, som er helt ut av både mål og proposjon.

Jeg ser gjerne en sammenligning av kjøreegenskaper, trekkraft, strømopptak og konstruksjon av drivverket mellom de "store" MJ leverandørene av NOHAB i H0: Heljan, NMJ, Roco og nye Trix.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2014 at 19:58
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Modellen er fin den, men jeg forstår ikke NMJ. Her lager de en flott modell med fine detaljer.
Så henger de på et monster til plastklump foran vinduene og kaller det gitter. Jeg skjønner det bare ikke.

Her kan du se en sammenligning mellom NMJs Superline-gitter og en NMJ Topline Di3, sett rett forfra:



Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2014 at 16:15
Originally posted by mjens1 mjens1 wrote:

Det ser veldig bra ut på hjulsidene Bjørn R. Larsen! Hva slags maling har du brukt der?


Humbrol matt 26 med litt sort (matt 33) i.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
mjens1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 april 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mjens1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2014 at 12:47
Det ser veldig bra ut på hjulsidene Bjørn R. Larsen! Hva slags maling har du brukt der?


Edited by mjens1 - 24 september 2014 at 12:47
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,093 seconds.