Har dekoderen "låst" seg i analogt modus? |
Post Reply |
Author | |
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 august 2014 at 17:33 |
Jeg har overtatt tre Märklinlok som ble gitt opp av sin forhenværende eier. Han kjørte lokene med den infrarøde fjernstyringen Märklin leverer i startsett. Etterhvert opplevde han å ikke lenger ha kontroll på lokomotivene - enten sto de stille, eller kjørte på full spiker.
Ved forsøk med en Mobile Station II går det ene loket som det skal, problemfritt - dekoderen fungerer som den skal. For de to andre, En "Steppehest" fra DB, og et skiftelokomotiv med blinklys (startsett 29182) er status en annen. De går for full gass, og MS kjenner ikke igjen om det er lok på sporet (Keine lok). Begge lok har, ved inspeksjon, dekoder som for meg synes som en konvensjonell dekoder. (Altså ikke noe Deltagreier, museklaviatur, e.l.) Nå har jeg ikke dypere kjennskap til alle Märklins dekodere, men disse lokomotivene later til å være av nyere dato. Det er ingen tegn til skade, varmeutvikling eller noe annet. Ved analog kjøring oppfører lokomotivene seg eksemplariske. Retningsskift og lyssetting er som de skal. Jeg lurer på: Er det slik at dersom dekoderen "tar kvelden", går de da automatisk over i analogt modus? I og for seg en fiffig "fall back." Eller er det noe det går an å fikse på? Noen CS har jeg ikke tilgang på. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjøring for "full spiker" skjer gjerne når dekoderen tolker signalet som om det skulle være et analogsignal.
Sjekk om dette er multiprotokoll-dekodere og om de er "låst" til en spesiell protokoll? Velges dekoderen "bare" til å lytte etter en bestemt protokoll, så er det enkelte dekodere som blir "forvirret" om det kommer en blanding av flere protokoller. Dette mener jeg at CS gjør? Den sender ut MM og MFX samtidig. Enkelte dekodere før MFX var multiprotokoll for Motorola og DCC. Med MFX risikerer man at dekoderen tolker produktet som analogstrøm og "gir full spiker". |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for forklaring, Kjell.
Jeg er ganske sikker på at det er originaldekodere som sitter i de 2 lokomotivene - altså originale Märklindekodeer. Disse er vel ikke multiprotokolldekodere? Jeg vet ikke hva slags dekodere som er innstallert, men de er helt klart de originale fra fabrikk.
Er det noe man kan gjøre med en MS2 for å sende bare en protokoll ut, slik at dekoderen ikke skulle bli forvirret - dersom det da er slik at MS2 sender ut ulike typer protokoller. (Det gjør den nok, ettersom kjøring av lok med ESU 3.0 i DCC-format går helt fint)
Er det annet man kan gjøre for å få dekoderne for disse to lok "på bedre tanker" slik at mistolkning ikke skjer?
Digresjon: Med kjøring av lok med ESU-dekodere programmert for DCC (altså andre lok enn nevnt ovenfor) går nevnte DCC-lok nydelig når jeg bruker System One kjørekontroll. Dekoderne er da også programmert via System One. Når jeg bruker MS2 i DCC-modus, oppfører lokene seg som om de går på dop - igansetting er alt annet enn myk, og de har en eventyrlig toppfart. Kan dette skyldes ulik spenning på skinnene? Edited by Lars Gjertsen - 29 august 2014 at 09:07 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal prøve meg på en noe forenklet forklaring, slik at flest mulig henger med?
Jeg tror at fenomenet du beskriver ovenfor skyldes at dekoderne ikke er beregnet for multiprotokoll? Hust at i "digitaltidens barndom" var det kun snakk om Motorola og DCC (- og noen andre). DCC er en protokoll der signalet bare har 2 tilstander (før RailCom) mens Motorola har 3 tilstander. Ikke alle dekodere var tidligere konstruert for å kunne fange opp 3 tilstander. det var heller ikke snakk om å blande protokoller "i en herlig suppe". - Først da Uhlenbrock kom med sin Intellibox og "Digital2-system" var det aktuelt å ta hensyn til at det kunne være andre protokoller. Moderne dekodere gir blaffen i protokoller og adresser den ikke er programmert til - en viss tid. Tidligere kunne denne tiden være liten da det alltid kom et nytt telegram med samme protokoll. Nå kan sentralene sende ut telegrammer med forskjellig protokoll etter behov. Det kan være at timingen er marginal for enkelte gamle dekodere? En annen sak er at bremsesignalet til Motorola er likestrøm. Derfor er tiden på slike dekodere satt kortest mulig, slik at loket ikke kjøre for langt inn i stoppavsnittet før det begynner å bremse. Dette kan forårsake en del "rykk og napp"? I den gamle Motorolaverden var det kun snakk om Motorolaprotokoll og likestrøm, slik at andre protokoller kan bli oppfattet som likerettet vekselstrøm (likestrøm). Blir loket spenningsløst slik at prosessoren mister spenning, vil dekoderen begynne å analysere signalet på nytt når strømmen kommer tilbake for å se om hvilken protokoll det skal lystre og om det er analogdrift. Derfor kan loket nøle litt før det kjøre videre. |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har et 'løst' Mä #3000 (DB 89-006) som jeg i min digital-oppstart-tid oppdaget (også) var digitalt.
Så langt var det bare kjørt analogt. Det viste seg at i stedet for det som jeg hadde antatt var en elektronisk omskifter, var en dekoder Denne 'svarte boksen' kjenner og skiller ergo automatisk på analog og digital drift, men den har kun en fast adresse = 78. Dette er posisjon 1 på Delta-boksen (m/damploksymbol). Det kunne vært av interesse å prøve dette loket på MS2; noe jeg tror ikke er gjort. Det er imidlertid pakket ned og vil ta litt tid å finne .... |
|
Bjørn Egil
|
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mulig at det da er flere protokolltelegrammer Mobile Station 2 fra Märklin sender ut slik at lokomotivenes dekodere blir forvirret? Jeg forstår jo den forenklede forklaringen , men har likevel problemer med å sette det inn i den aktuelle problemstillingen når jeg bruker produkter fra samme leverandør:
Jeg synes uansett det er underlig at et Märklinlok med Märklin dekoder ikke lystrer en Märklinsentral - lokomotivene virker å være av nyere dato. Lokomotivet fra startsett 29182 er ikke såååå gammelt, og BR24-modellen er ikke eldre. Som sagt ble de kjørt med den infrarøde fjernkontrollen som følger med startsett 29182. Spesifikasjonene fra Märklin sier i lenken at loket har en digital dekoder som skal la seg kjøre med Mobile Station 2. Lokomotivet settes på skinnene. Jeg går da ut i fra at det vil stå helt stille, helt til MS2 oppdager loket selv, og setter det opp på displayet. MS2 rapporterer istedet "Keine lok". Lokomotivet går altså på full guffe med MS2, og later altså til å tolke spenningen som analog. Spørsmålet står enda: Hva kan ha skjedd? Kan dekoderen "resettes"? Må det en Central Station til for å få ryddet opp i "digitalrotet"? |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har ikke dette loket og denne IR-styringen selv, så dette kan jeg derfor ikke verifisere. Jeg har heller ikke MS2 - kun en eldre MS1 + CS2, så jeg kjenner ikke dette produkt.
Loket er av en ganske nylig produksjon, så det er oppgitt til å støtte både Motorola- og MFX-protokoll. Hvilken protokoll IR-styringen 24089 har, er ikke angitt hos Märklin (jeg finner det i hvert fall ikke). Trolig er dette derfor en Motorola-sak i-og-med Motorola-adressen er angitt? Er dette en nyere dekoder fra Märklin er det mulig å koble ut både Motorola- og MFX-protokollene ved å endre i CV#50. Her kan man også sette hvordan loket skal oppføre seg med analog AC- og DC-spenning. Disse nyere dekodere har også mulighet for å kunne kjøres digtialt på DCC-protokoll. Denne er alltid innkoblet! (For så vidt en pussighet at alle Märklins egne protokoller kan kobles ut - men ikke DCC!!? - Man skulle derved kunne tro at Märklin har tanker om å støtte kun DCC i fremtiden?) Sjekk at CV# 50 er satt til 15. Da er alle protokoller og analogmodus aktivert. Er verdien < 8 er MFX utkoblet og < 4 er både MFX og Motorola utkoblet. Jeg ville tro at dette er tilfelle for de symptomer du beskriver? Ellers kan dekoderen resettes ved å sette CV#8 til 8. Virker da loket, så kan man i ettertid ikke finne ut hvorfor loket ikke virket (-om det er av interesse?). Kom også til å tenke på at ved en resett, vil adressen settes til 3 og ikke den som var tidligere 72. - Kan det være så enkelt som at du har trodd at loket har adresse 78 - eller noen annen adresse? Edited by Kjell H. - 30 august 2014 at 13:50 |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(1)
|
Sånn, nå er det i orden.
Saken var altså at to lokomotiver raste avgårde på skinnene, selv når det var tilkoplet en Mobile Station II (MS2). Kanskje litt nybegynnertro da jeg antok at Märklinlok med Märklins dekoder ville stå helt i ro inntil lokomotivets dekoder mottok et "telegram" ment for nettopp det lokomotivet. Å programmere syntes å bli noe vanskelig, ettersom lokene oppførte seg som om de handlet på egenhånd, og ikke ventet på "ordre" fra MS2eren. Jeg har akkurat begynt å "snuse" litt på Märklins digitalsystem, og har ikke mange måneders erfaring med det systemet. Jeg har hatt nytte av Nils´Småservice før, og ettersom innehaveren sjøl er godt kjent for å ha god greie på Märklin, både bygging av anlegg og ikke minst togstyring - tok jeg kontakt for å høre om problemet var kjent fra før. Det var det. Han mente dekoderne helt sikkert var i orden. Nils forklarte at det er bare MFX-dekodere som melder seg automatisk. MS2 sender ut digitalprotokollene for MFX (Märklin/Motorola) , MM2, (også Märklin/Motorola) og DCC. ("2-leder"-digitalformatet, for å si det litt kronglete) Typisk husker dekoderen hva den drev med før strømmen ble brutt. Det kunne tyde på at lokene hadde blitt tatt av sporet mens de hadde fart i analogt modus, og dekoderen husket dette. Selv om de nå mottok strøm med digitale signaler, holdt de på moduset de hadde da strømmen sist ble brutt; altså analogformatet. Få lokene til å stoppe Med MS2eren jeg har, hadde jeg først kjørt et lok med MFX, så med DCC. Jeg fikk råd om å legge inn et nytt lok i minnet på MS2-eren, et helt fiktivt lok - det viktige var at jeg la inn dette fiktive loket med en MM2-adresse. Etter å ha gjort dette, simulerte jeg kjøring med dette fiktive loket ved å vri på hastighetsregulator, slå lys av og på, etc. Digitalstyringen ville nå sende ut MM2-protokoll. Ettersom de løpske lokene sannsynligvis også hadde MM2-dekodere ville de oppfatte at det nå var MM2-protokoll i skinnene, og dermed gå bort fra å være i analogmodus. Det stemte. Men først ved 2. forsøk. I første forsøk spant de som før, men andre gang jeg satte dem på skinnene sto de helt stille. Finne riktig adresse Lokene sto nå stille og "hørte etter". Søket etter rett dekoderadresse kunne begynne. I teorien kunne adressen være alt fra 1 - 80. Det er imidlertid slik at noen adresser brukes oftere (Det gamle Deltasystemet hadde forkjærlighet for 4 spesifikke) og det kunne være lurt å begynne med disse; 24, 72 og 78. Jeg forsøkte nå å legge inn enda et nytt lok i databanken på MS2-eren, men nå var det "Steppehesten", BR24 fra Deutsche Bundesbahn jeg ville legge inn. Først forsøkte jeg med adresse 72. Intet resultat. Loket sto dønn stille. Forsøk med adresse 78 ga full klaff. Nå lystret det alle kommandoer. Med Henschel-loket fra startsettet valgte jeg en annen tilnærming; MS2 tillater at du søker i en databank basert på artikkelnummeret for loket. Ettersom jeg hadde artikkelnummeret til startsettet, scrollet jeg nedover i databanken til jeg fant riktig artikkelnummer. Bingo! Jeg behøvde ikke bry meg med å finne riktig adresse, ettersom jeg nå søkte i databanken. Adressen kan helt sikkert sjekkes, men dette har jeg ikke gjort. Databanken kaller lokomotivet for "Baustelle" (Byggeplass), men dette kunne jeg endre til eget forgodtbefinnende. Jeg omdøpte loket til "Henschel" ved å velge redigeringsfunksjonen på MS2-eren. Sluttnote Alt i alt synes jeg Märklin har lyktes godt med brukervennlighet på MS2. Det blir ikke bare tall på adresser og cv-verdier, men navn og menyer som gjør det hele litt mer brukervennlig, også når besøkende skal prøve seg som lokførere. Selv om fenomenet med "løpske lok" synes å være litt merkelig at ikke er løst på en annen måte når det sendes ut strøm med digitale signaler. Edited by Lars Gjertsen - 04 september 2014 at 00:24 |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rene Scherlock, jo!.. og
Kan være godt å kjenne han ... og det var magefølelelsen som satt trådnavnet .. ? |
|
Bjørn Egil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |