MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvorfor ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedHvorfor ?

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Topic: Hvorfor ?
    Posted: 17 august 2014 at 01:34
Hvorfor?
Under en visit til Gamle Fredrikstad stakk jeg en tur innom Gamlebyen modelljernbanesenter for å ta anlegget i øyesyn.

Jeg må si jeg angret på besøket. Skuffet ?. Nei jeg ble ikke skuffet. Jeg ble "jævlig" skuffet. Å bygge et anlegg med tysk forbilde er rene falitterklæringen. Idag hvor det er så mye norsk rullende maeriell tilgjengelig burde et anlegg etter norsk forbilde vært det eneste svaret. Nå kjenner ikke jeg utgangspunktet for anlegget, men når det gjelder et besøksanlegg åpent for vanlig publikum, i Norge, så forventer jeg at motivet er norsk. I tillegg burde det også vært gjenkjennbare motiver/temaer. Ettersom alt er tysk og uten temaer så blir det bare formålsløst lekeøty for privat bruk. Etter min mening ikke noe å vise publikum.

Mitt spørsmål blir faktisk: Hvorfor. Hvorfor har man bygget et slikt anlegg for å vise publikum.
Jeg har sett flere anlegg, faste og på messer i utlandet. Alle hadde et tema, en ide som anlegget var bygget over. Anlegget i Gml. Fredrikstad er totalt formålsløst, helt uten tema eller ide. Jeg kunne ihvertfall ikke oppdage noe slikt. Det virket som både spor, veier og bygninger var kastet tilfeldig utover. Landskapet, i den mon det kan kalles slik, skal jeg ganske enkelt hoppe over.

Det beste som ble vist var modellen av Gamle Fredrikstad, satt dit av bymuseet, og Märklinanlegget for barn hvor barna selv kunne kjøre togene på gammeldags vis via trafoen. Det øvrige var, enkelt og greit, ikke severdig.
Terje V.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 10:15
Kanskje man bør se Gamlebyen Modelljernbanesenter som en turist-greie i stedet for et flott modelljerbaneanlegg for "nagletellerne".

Arne Børresen liker vel heller det enkle som appelerer til massene. I tillegg er det brukt bygninger fra hans tidligere anlegg - og disse var for det meste etter tyske forbilder. Anlegget er ellers mest bygget for at togene skal kjøre hele tiden - med automatisk styring via pc og windigipet.

For øvrig; så står vel prisen på inngangsbilletten i forhold til hva man får oppleve.

Men, jeg skulle også gjerne sett noen flere norske tog på anlegget.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 10:44
Hei !

Enig med Kjell An. Uten masse kapital i ryggen må en begynne med det en har tilgjengelig. Har selv vært på besøk der og visste hva jeg gikk til. Ser klart at det er rom for forbedring, men det er ting som kan tas over langs. Og når en ser på antall besøkende så er det mange som har vært der flere ganger, for det er imponerende hvor mange besøkende som har vært innom.

Har også lekt med tanken om å bygge et stort anlegg, men har verken guts, kapital eller lokale til det ennå.
Mvh le
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 11:58
Originally posted by Ole P Ole P wrote:

Hei !

.....Ser klart at det er rom for forbedring, men det er ting som kan tas over langs. ......


Det der er et understatement. De har tross alt holdt på siden 2007 (rettet til 2007 fra 2010 se link i senere innlegg) og om det er korrekt at de har hatt 200.000 besøkende etter 2010 så utgjør det en inntekt i størrelsesorden kr 800.000. vel det koster sikkert å drifte, men ikke ubetydelig inntekt.

Utseendemessig synes jeg anlegget nesten er pinlig. Det enkle for massene, javel, men det er noe som heter oppdragende virkning. Et flott anlegg virker bedre som magnet for hobbyen enn et middelmådig.

(rettet årstall jfr senere innlegg)

Edited by TeVe - 18 august 2014 at 21:27
Terje V.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 13:27
Jeg er enig med det Terje, men samtidig tror jeg at dette tiltaket med sitt lave nivå og lave billettpris er med på å verve nye til hobbyen. Det viser for nybegynnere at slikt er mulig å få til. De som begynner med dette, vil nok søke mer inspirasjon i blader og butikker. Der vil jeg tro at ønske om høyere nivå kommer av seg selv..

Men hvis noen kunne tenke seg å starte et lignende prosjekt, er nok valg av lokale med lavest mulig husleie det aller viktigste. Samtidig bør nok beliggenheten ligge såpass sentralt at turister kan komme dit på en enkel måte. Rett ved en stasjon / stoppested, midt i sentrum, på eller like ved en turistattraksjon osv. Tror f.eks et av folkemuseene kunne vært en perfekt beliggenhet for slikt..

Kapital til skinner, bygninger etc kan jo subsidieres med klubb- og støttemedlemsskap, billettinntekter, stønader, reklame etc.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 13:32
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by Ole P Ole P wrote:

Hei !

.....Ser klart at det er rom for forbedring, men det er ting som kan tas over langs. ......


Det der er et understatement. De har tross alt holdt på siden 2010 og om det er korrekt at de har hatt 200.000 besøkende på denne tiden så utgjør det en inntekt i størrelsesorden kr 800.000. vel det koster sikkert å drifte, men ikke ubetydelig inntekt.

Utseendemessig synes jeg anlegget nesten er pinlig. Det enkle for massene, javel, men det er noe som heter oppdragende virkning. Et flott anlegg virker bedre som magnet for hobbyen enn et middelmådig.
800.000 fordelt på 4 år er ikke rare sumen om det skal dekke lønninger, materiell, lokaler etc.
 
 
Når det gjelder påstanden din om at et flott anlegg skal være større magnet for hobbyen så tror jeg det at for de jevne besøkerene på dettet så virker anlegget som et flott anlegg.
 
For over-middels interesserte entusiaster med lang fartstid derimot så virker anlegget simpelt og "slengt sammen".
 
Men om en familie ser anlegget og får lyst til å starte med hobbyen er jeg sikker på de blir mer fornøyd om de ser at det de da får til utseendemessig hjemme ikke ser så mye dårligere ut enn det de så på utstillingen enn om de hander inn masse utstyr og føler at de ikke får til noe som helst fordi nivået på anlegget de hadde sett hadde lagt lista så høyt at nybegynnere ikke har sjans til å nå opp til det nivået og dermed heller mister lysten på hobbyen
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 17:28
Jeg mener nok at det går an å bygge et MJ-anlegg som både kan være en apell til noe å starte med MJ, og også noe for de mer erfarne MJ-ere. Men å servere en slik slakt av Arne Børresens forsøk på å promotere MJ til folket på, som Terje gjør i denne tråden, synes jeg blir for drøyt og for unyansert.

Jeg skrev en anmeldelese av anlegget da det var nytt, som stod i MJ-bladet 3/2010. Har du lest den, Terje, så ville du kanskje blitt mer forberedt og mindre skuffet. I artikkelen i MJ-bladet prøver jeg å balansere mellom hva mange kan trenge for å starte med hobbyen, og at det kanskje går an å kombinere det med noe for de mer erfarn. Her er utdrag av artikkelen:

...

Målgruppen for utstillingen er folk flest og de som kanskje kan tenke seg å starte med MJ. Arne presiserte at målgruppen var ikke de som hadde drevet med MJ en stund, dvs. ikke for majoriteten av dette bladets lesere. Hensikten er å reklamere for hobbyen for å få flere ikke minst unge til å drive med en kreativ hobby.

Anlegget må først og fremst vurderes ut fra denne hensikten og målgruppen. I så måte tegner dette til kunne bli nettopp noe som kan få folk flest til å få øynene opp for denne hobbyen.

...

Men om hovedmålgruppen er folk flest, så gikk det kanskje an å fri litt til den mer etablerte MJ-entusiast også, uten at det på noen som helst måte vil gå ut over den allmenne appellen. Så med tanke på flere byggetrinn og generell oppgradering av anlegget, har jeg en liten ønskeliste som Arne og medarbeiderne hans kan tenke litt på:

* Bruk av fleksibelt spor for å få til overgangskurver og store radier der det er plass til slikt.
* Un
ngå gjenstander på anleggsbakgrunnen som enten er helt ute av proporsjon eller er direkte fremmedelemente.
*
Innhente mer jernbanekompetanse og gjøre bruk av det i utforming av sporarrangement for stasjoner, valg av bygningstyper på stasjoner som står i forhold til sporarrangement, oppstilling av togsett, valg av rullende materiell, utforming av broer og trasering av banen i terrenget.
*
Ta i bruk litt mer oppdaterte landskapsbyggemetoder enn det som var standard for 30-40 år siden.

For all del. Det står stor respekt av det Arne har fått til, ikke minst bare det å sette i gang med et slikt gigantprosjekt og klare å gjennomføre det. Anlegget kommer helt sikkert til å være et incitament for hobbyen, og som så bør vi alle støtte opp om det på best mulig måte. Besøk det, og besøk det på nytt om noen år.  De som betjener anlegget da jeg var der var i hvert fall hyggelige og imøtekommende, ikke minst Arne Børresen selv. Han får sikkert solgt mange startsett i årene framover.



Edited by ses - 17 august 2014 at 17:36
Back to Top
Jadahl View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 18:39
Jeg antar at Børresen eller minst en av hans medarbeidere leser disse innleggene, og jeg håper at futten ikke går ut av dem. Jeg besøkte anlegget like etter at første byggetrinn åpnet, og jeg ble imponert og takknemlig. Ikke for anleggets kvalitet, men for at en ildsjel for hobbyen hadde våget - og satset - på å åpne Norges muligens eneste anlegg for publikum. Og som publikum tenker jeg på de som befinner seg utenfor hobbyen i dag, men kanskje innenfor i morgen. De ser at listen ikke behøver å ligge så høyt.
Jadahls Privatbane
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 19:41
Det beste med denne hobbyen synes jeg at det ikke trenger å være noe konkret forbilde og modellere etter. Og selv om man har et publikums anlegg i Norge, er ikke det ensbetydende med at det MÅ være et Norsk forbilde. Spiller ingen rolle om det er Norsk, Svensk, Dansk, Tysk osv. Vi skal være glad for at det er noen der ute som har en iver etter å vise frem MJ-hobbyen til mennesker som ikke bygger selv. Det er en måte å kanskje skaffe rekruttering til MJ-miljøet. Alle har sitt eget syn på hvordan et slikt anlegg bør være og se ut, og anlegget i Gamlebyen er bygget av en/flere som har et annet syn på hvordan et anlegg skal være. Det er et godt tiltak synes jeg. En annen ting som er nevnt her er at modelljernbane kan være på ulike nivåer av utførelse, nybegynner, viderekommende og "proff".

Som det er nevnt tidligere så koster hobbyen vår penger, materialer til rammeverk, bygninger, vogner, lokomotiver osv. Hvis man skal bygge et forbilde riktig anlegg for publikum med mye detaljer osv så krever dette en viss kapital og ikke minst arbeidskraft. Jeg var innom der i fjor sommer så snakket jeg med de som jobbet der og Børresen selv, og han fortalte at de driver dette som en klubb. Og vi som er medlem i en klubb vet at det ikke alltid er masse folk som dukker opp,Hvis man har satt en deadline for åpning så velger man enklere løsninger for å få det presentabelt. Jeg synes at det var et allright anlegg å vise frem, det kan hende det blir ombygginger og forbedringer ved tiden som kommer.

Når det gjelder å motta stønad for et slikt prosjekt så er det en god del kriterier som skal fylles mener jeg å huske, uten at jeg vet dette for sikkert.


Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 19:52
Originally posted by Jadahl Jadahl wrote:

Og som publikum tenker jeg på de som befinner seg utenfor hobbyen i dag, men kanskje innenfor i morgen. De ser at listen ikke behøver å ligge så høyt.

Mer eller mindre direkte er det flere i denne tråden som har nevnt akkurat dette momentet, og det er jeg helt enig i.
En av modelljernbanehobbyens store utfordringer i dag er nettopp rekrutteringen. Man kan lett bli motløs - "dette får aldri jeg til". Et for sterkt fokus på ekstrem modelltrohet og avansert teknikk retter også oppmerksomheten mot svært kostbare modeller og utstyr, noe som igjen gir inntrykk av at alt som har med hobbyen å gjøre er forferdelig dyrt.
Det er riktignok over 20 år siden jeg arbeidet i MJ-butikk, men allerede den gang skjedde det ofte at far og sønn kom inn i butikken og stilte spørsmål om prisen det største og fineste lokomotivet som stod utstilt i vinduet - noe som var naturlig siden det selvfølgelig var det som tiltrakk seg mest oppmerksomhet. På direkte spørsmål må man jo oppgi prisen, men før man rakk å opplyse om at man kunne få startsett til en brøkdel av dette var de gjerne på vei ut igjen. I døren hørte man da gjerne "der kan du se gutten min - sånne tog er aaaaaaaaalt for dyre for oss". Med den tekniske og modellmessige utviklingen vil jeg tro at dette er ytterligere forsterket.

Derfor er det veldig flott at noen bygger anlegg for "allmennheten" som kan vekke interesse og kanskje rekruttere noen nye interesserte, og som viser noe som de fleste kan greie å få til, om enn i noe mindre omfang. Når de først er fanget inn kan interessen for mer modelltrohet og avansert komme etter hvert. Og hvis noen fortsetter på et enkelt og lite modelltro nivå uten å utvikle seg videre, men er fornøyde med det - hva betyr vel det? Enhver må da få lov til å drive sin hobby på den måten man selv vil.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 21:28
Originally posted by eika eika wrote:

800.000 fordelt på 4 år er ikke rare sumen om det skal dekke lønninger, materiell, lokaler etc.

Jeg synes det er ganske bra å ha dratt inn kr 800.000 de fire første år man har holdt på.
Tror de nå får støtte fra kommunen, unasett så får de støtte fra Innovasjon Norge

Fra NRK.
Pengestøtte til modelljernbanen
Gamlebyen modelljernbanesenter får 300.000 kroner i støtte per år i 2014 og 2015 av Innovasjon Norge. Det skriver Fredriksstad Blad. Primus motor Arne Børresen sier til avisen at dette åpner for mange muligheter på markedsføring og produktutvikling.


Originally posted by eika eika wrote:


......
Men om en familie ser anlegget og får lyst til å starte med hobbyen er jeg sikker på de blir mer fornøyd om de ser at det de da får til utseendemessig hjemme ikke ser så mye dårligere ut enn det de så på utstillingen enn om de hander inn masse utstyr og føler at de ikke får til noe som helst fordi nivået på anlegget de hadde sett hadde lagt lista så høyt at nybegynnere ikke har sjans til å nå opp til det nivået og dermed heller mister lysten på hobbyen


Det der kjøper jeg simpelthen ikke. Om du legger de samme kriterier på andre ting godtfolk skaffer seg ville det bli mange skuffelser i hjemmene i det ganske land. Tenk på interørmagasiner, utstillinger. De fleste har ikke sjans til å få det slik hjemme, men de mister ikke lysten på å pusse opp hjemme, tvertimot. Pene hjem i magasiner osv fremmer lysten til å gjøre noe liknende selv.
Terje V.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 21:38
Hei
Svært skuffet over at man faktisk bruker energi på å kritisere andres arbeid !

PUNKTUM
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 21:46
Originally posted by Jadahl Jadahl wrote:

Jeg antar at Børresen eller minst en av hans medarbeidere leser disse innleggene, og jeg håper at futten ikke går ut av dem. ......


Om man ikke kan ta imot kritikk, også ramsalt, så skal men ikke stikke nesa frem.
Terje V.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 21:47
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei
Svært skuffet over at man faktisk bruker energi på å kritisere andres arbeid !

PUNKTUM


Og du leser aldri aviser !
Terje V.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 22:06
Originally posted by SES SES wrote:


.....for drøyt og for unyansert.


Er det for drøyt å påpeke at
"Anlegget i Gml. Fredrikstad er totalt formålsløst, helt uten tema eller ide. Jeg kunne ihvertfall ikke oppdage noe slikt. Det virket som både spor, veier og bygninger var kastet tilfeldig utover. Landskapet, i den mon det kan kalles slik, skal jeg ganske enkelt hoppe over."

Hvor er tema eller idé for anlegget, bortsett fra at man skal kunne kjøre rundt, og rundt.
Hadde spor, veier og bygninger noen relasjon på anlegget ?
Var landskapet godt modelert ?

Du påpeker jo selv:

Originally posted by SES SES wrote:


* Bruk av fleksibelt spor for å få til overgangskurver og store radier der det er plass til slikt.
* Unngå gjenstander på anleggsbakgrunnen som enten er helt ute av proporsjon eller er direkte fremmedelemente.
* Innhente mer jernbanekompetanse og gjøre bruk av det i utforming av sporarrangement for stasjoner, valg av bygningstyper på stasjoner som står i forhold til sporarrangement, oppstilling av togsett, valg av rullende materiell, utforming av broer og trasering av banen i terrenget.
* Ta i bruk litt mer oppdaterte landskapsbyggemetoder enn det som var standard for 30-40 år siden.


Hvilket ville vært et formidabel forbedring.

Hadde det enda blitt vist en stigning i byggingen. At man kunne starte enkelt men at man kunne forbedre senere, dvs bedre detaljering, mer modelltrohet osv. Det hadde vært noe å vise frem.

Men jeg holder fortsatt på at anlegget burde ha norsk forbilde. Norske tog, norske skilt på butikker osv. Tyske hus kunne man etterhvert ha fornorsket. Auhagens DDR boligblokker trenger knapt noen forbedringer. De illustrerer godt. norske boliger fra samme tid. Bare tatt bort arker og løft og eventuelt satt inn takvinduer. Mange tyske byhus kunne man enkelt fornorske ved å fjærne bygningsdeltaljer, satt til noen få nye. Styre unna hus fra Bayern.

Modelltrohet ble nevnt. Ikke nødvendig i det store, men i det små. LOX i Berlin er ikke modelltro, men ideen rundt det er interessant. Å vise jernbanemiljøer fra Berlin slik du kan se dem fortsatt eller slik de var tidligere er ideen. Jo det var meget dygitige byggere som var mer til inspirasjon en avstandstagen for egen modellbygging. Har aldri lest slike innlegg i utenlandske tidsskrifter som vi finner her om at et godt modellanlegg skulle virke avskrekkende.

Så får vi håpe at man kan besøke det senere og virkelig se forbedringer. Men tyske anlegg det ser jeg på i Tyskland. De vet hvordan det skal være. Vi vet hvordan et norsk anlegg skal være, derfor et norsk anlegg til utstilling i Norge.
Terje V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 23:10
Originally posted by TeVe TeVe wrote:



Om man ikke kan ta imot kritikk, også ramsalt, så skal men ikke stikke nesa frem.


Det spørs hva hensikten med kritikken er. Hvis man ønsker av den man kritiserer skal ta den til seg med tanke på å gjøre noe med den, vil ramsalt kritikk neppe virke.

Hvis kritikkens hensikt er å få stoppet en virksomhet eller lignende, dvs. at man egentlig ikke henvender seg til den man kritisere,r men andre, så kan sikkert ramsalt kritikk være effektiv, dersom den er treffende.

Så hva er din hensikt, Terje?

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 23:21
Originally posted by TeVe TeVe wrote:



Du påpeker jo selv:

Originally posted by SES SES wrote:


* Bruk av fleksibelt spor for å få til overgangskurver og store radier der det er plass til slikt.
* Unngå gjenstander på anleggsbakgrunnen som enten er helt ute av proporsjon eller er direkte fremmedelemente.
* Innhente mer jernbanekompetanse og gjøre bruk av det i utforming av sporarrangement for stasjoner, valg av bygningstyper på stasjoner som står i forhold til sporarrangement, oppstilling av togsett, valg av rullende materiell, utforming av broer og trasering av banen i terrenget.
* Ta i bruk litt mer oppdaterte landskapsbyggemetoder enn det som var standard for 30-40 år siden.


...


Ja, men innledningen til det du siterer meg på er viktig, så den må ikke skjæres bort, dersom budskapet skal ha en sjanse til å bli mottatt som et vennlig råd og ikke "ramsalt kritikk":

"... har jeg en liten ønskeliste som Arne og medarbeiderne hans kan tenke litt på: "

Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 18 august 2014 at 00:30
Husk, dette anlegget er ikke et privat anlegg til personlig bruk. Da ville jeg ganske enkelt ikke kommentert det. Jeg kritiserer heller aldri personlig modellbygging. Kunnskap og evner er forskjellig så hver man er fritt til å gjøre som man ønsker.

Dette er et anlegg til offenlig visning. Det får nå også offentlige midler. Anlegget står heller ikke et tilfeldig sted. Det står på en svært fremtredende plass i Norges og Nordens eneste gjenværende bevarte festningsby. En av Norges mest besøkte turiststeder. Der må man kunne sette noen forventninger til utstillingen.

Jeg skjønner bare ikke at man ikke kan kritisere et middelmådig anlegg. Uten kritikk ville det jo ikke bli noen fremgang. Man kan ikke pakke kritikken sånn inn i bomull at den ikke blir hørt eller forstått. Vi applauderer ikke middelmådighet i andre sammenhenger. Hvorfor skulle vi det når det fremføres i offentlig rom..

Ramsalt kritikk betyr sterk kritikk. Ja av og til må man trå til med sterk kritikk. Vel å bra med initiativ og pågangsmot. Men er det det som er målet. Burde ikke målet være å vise noe fint. Gjerne noe å kunne strekke seg etter for de besøkende. Å se på noe man selv kunne lage gir jo ikke inspirasjon til noe som helst. Tenk om kunstutstillinger skulle vise det man selv kan lage. Det er nettopp det å kunne betrakte det fantastiske som gir glede. Jeg så andre utstillinger i Gamle Fredrikstad den dagen. Det var noe jeg ikke kunne lage selv og det ga stor glede å se på det. Dessverre gjaldt det ikke modelljernbaneustillingen. Der ble man bare trist.
Terje V.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Direct Link To This Post Posted: 18 august 2014 at 06:31
Hei Terje
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei
Svært skuffet over at man faktisk bruker energi på å kritisere andres arbeid !

PUNKTUM


Og du leser aldri aviser !


Og dette har hvilken sammenheng ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 18 august 2014 at 08:26
Om ramsalt kritikk og hva man tror man kan oppnå med det.

Hvis målet med kritikken er å få til en forbedring, viser lang pedagogisk erfaring at kritikken må framføres på en slik måte at det når fram til mottageren uten at denne enten får alle pigga ut, eller går i depresjon. Du kan ikke bare slå, du må gi ros og klapp også for det som er rosverdig. Skal man bli bedre, må man ha noe å strekke seg etter, og man må få motstand. Det gjelder i idrett, i læring og i å utvikle ferdigheter. Og det gjelder når det gjelder dyktighet i hobbyvirksomhet også. Slik sett er kritikk nyttig. Mange er sin egen kritiker, og driver seg selv videre. Her snakker vi imidlertid om når andre kritiserer ens MJ-utøvelse. Terje har et poeng at man må kunne stille større krav til MJ som vises fram offentlig, særlig når det tas betaling for det.

Men skal kritikken ha en konstruktiv funksjon, må motstanden ikke være for stor. Da mister man motet, og gir kanskje opp hele prosjektet. Utvikling skjer i balansen mellom mestring og motstand. Hvis målene blir for store eller ligger for langt vekk i forhold til der man er, gir man opp på veien. Ensidig kritikk der idealene som framsettes ligger langt vekk fra der man er, vil sjelden føre til noe som helst endring. Hvis man oppnår en allianse mellom ytre kritikk og mål man setter seg selv, er det mye større sjanse for at noe skjer, enn at man blir fortalt hvor skapet burde ha stått, og man selv ikke skjønner hvorfor skapet burde stått der. Da kan man kanskje handle ut fra ren plikt en tid, men gleden ved hobbyen tapes fort.
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Direct Link To This Post Posted: 18 august 2014 at 08:32
Jeg har tatt med mange (både barn og voksne) til anlegget i Gamlebyen. Alle har gledet seg meget over den storvokste "togbanen". Selv uten Superlines, fleksibelt spor og norskt forbilde...
 
Og det for en minimal inngangspenge.
 
Fantastisk - det blir flere besøk. Så kan jeg innimellom klå på Superlinemodellene mine hvis jeg får behov for å telle nagler... 
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Direct Link To This Post Posted: 18 august 2014 at 10:47
Anlegget i Fredrikstad har alltid stått høyt på bucketlista mi.

Og står enda høyere nå.

Jeg har utallige ganger sett unger (inklusive mine egne) stå med nesa inn i glasset på visningsanlegget som står på Trondheim stasjon. Jeg tror de færreste har brydd seg om forbilderiktige landskap og omgivelser. Det viktigste er at det er tog som kjører rundt av seg selv.

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 18 august 2014 at 12:22
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei Terje
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei
Svært skuffet over at man faktisk bruker energi på å kritisere andres arbeid !

PUNKTUM


Og du leser aldri aviser !


Og dette har hvilken sammenheng ?


Hørt om kunstkritikk, teaterkritikk, kinoanmeldelser. Hva er det? Du leser ikke slikt nei.
Terje V.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 18 august 2014 at 12:59
Originally posted by ses ses wrote:

.......
Men skal kritikken ha en konstruktiv funksjon, må motstanden ikke være for stor. Da mister man motet, og gir kanskje opp hele prosjektet. Utvikling skjer i balansen mellom mestring og motstand. Hvis målene blir for store eller ligger for langt vekk i forhold til der man er, gir man opp på veien. .....]


Skulle denne personen ikke tåle kritikk. Dra meg langsomt i ........

Intervju

Han kritiserer jo andres arbeid midt i intervjuet.

Også her kritiserer han andre for arbeidet de har gjort eller ikke gjort.

Om egen arbeidsplass

Skulle denne mannen virkelig ikke tåle kritikk. Om så har alle språk et ord for det. Men jeg tror Arne Børresen er robust nok til å ta slik kritkk.

De har holdt på siden 2007, har investert 3 mill i selve anlegget så de skulle hatt god anledninge til å bygge fornuftig. Noen eksterne rådgivere hadde kanskje ikke vært så dumt.

Er virkelig forventning om

Norsk forbilde.
Synligjort ide for anlegget.
Gjenkjennbare motiver . Temaer.
Vel gjennomarbeidet landskap.

for mye å forvente.
Er nordens største i seg selv kriterium godt nok?

(rettet på rettskrivningen)

Edited by TeVe - 18 august 2014 at 21:21
Terje V.
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Direct Link To This Post Posted: 18 august 2014 at 13:39
Originally posted by einjen einjen wrote:

Anlegget i Fredrikstad har alltid stått høyt på bucketlista mi.

Og står enda høyere nå.

Jeg har utallige ganger sett unger (inklusive mine egne) stå med nesa inn i glasset på visningsanlegget som står på Trondheim stasjon. Jeg tror de færreste har brydd seg om forbilderiktige landskap og omgivelser. Det viktigste er at det er tog som kjører rundt av seg selv.

 
Ta deg (m/familie) en tur til Gamlebyen og besøk anlegget til Børresen. Anbefales!
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Direct Link To This Post Posted: 19 august 2014 at 23:34
Anbefaler alle å stoppe diskusjonen i denne tråden nå. For meg som leser føler jeg både å ha sett et brennende engasjement og at noen ikke klarer å stoppe når de burde det.

Kanskje misnøyen kan skape nye anlegg med bedre potensiale? Eieren har tydeligvis klart å skaffe både støtte, lokaler, medhjelpere og interesse for hobbyen fra folk utenfor miljøet.

Gleder meg til å besøke landets neste store anlegg når det åpnes for publikum:-)

Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Direct Link To This Post Posted: 20 august 2014 at 01:45
Stoppe? Det er da en interessant diskusjon, som drar opp noen interessante skillelinjer.

Det er da bra at dette anlegget fenger så mange! Det tyder på at byggerne har gjort noe riktig. Som det sies over her: Folk liker tog som rører på seg av seg selv. Og visst kan det være gøy! Særlig bra er det at det fenger unger - så får de forhåpentligvis interesser også utenfor dataskjerm, korps, idrett og andre underlige fritidsaktiviteter. Denne siden av dette anlegget er jo strålende! Det er sikkert de fleste enige om.

For meg er det imidlertid ikke av særlig interesse. Egentlig, om jeg skal være helt, absolutt ærlig: ikke interessant i det hele tatt. Og det er nok ikke så underlig, for min interesse er ikke kun modelltog, altså tog som går av seg selv, først og fremst (IKKE AT DET ER NOE GALT I DET!), men modellbygging med jernbane som rød tråd og tematikk. Egentlig er det på noen avgjørende måter en helt annnen hobby, i alle fall en gren av mj-hobbyen som har et helt annet verdisett.

Derfor blir det feil å sammenlikne disse to tildels svært ulike grenene. Å kritisere den ene grenen med verdisettet til den andre gir ikke mening, siden motivasjon og mål er helt ulike.
Kritikken må skje på premissene til det man kritiserer hvis det skal bli konstruktivt, slik Svein er inne på, ellers blir det bare slakt og fordømmelse ut av det. Nå kan jo det være både morsomt og i seg selv tilfredsstillende, det å slenge med leppa overfor ting man ikke liker … men stort sett kan man nøye seg med å si at nagletelling eller enkel moro med gammel Märklin ikke er noe man er særlig interessert i, uten å verken grave seg ned i skyttergraver, eller gjøre det til et etisk spørsmål. For det er det nemlig ikke. Det ligger ingen moral i dette.

Det er ikke et snev av fordømmelse eller nedlatenhet eller arroganse i det, når jeg sier at jeg ikke begriper hva det er som fenger med dette anlegget. For det er jo helt på siden av mitt interessefelt, i grunnen. Med mitt utgangspunkt kunne jeg sagt mye det samme som kritikken av anlegget over her sier - og vel så det - men de har jo aldri prøvd å bygge etter mine verdier eller ut fra mine mål. Og da gir det ikke mening å benytte mitt eget verdisett som sannhet. Jeg kan bare si at for meg i min dyrking av egen hobby er det uinteressant. Som et ganske nøytralt faktum.

Jeg vil nok aldri forstå de som liker dette så godt fullt ut, men det kan sikkert alle leve fint med.

Edited by Henning L - 20 august 2014 at 02:33
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 20 august 2014 at 09:01
Skjelningen mellom "for meg" og "for MJ-hobbyen" er viktig, ikke minst for å kunne omgås på en skapelig måte nettopp fordi denne mangfoldige og mangefasetterte hobbyen gjør at den tiltrekkes av folk med svært ulike motiver og tilknytningspunkter. Siden det er så mange måter å drive MJ på, er MJ-ere seg i mellom faktisk virkelig multikulturelle. Vi vet litt fra andre områder for tiden hvilken utfordring multikulturalitet innebærer.

Derfor kan Gamlebyanlegget på samme tid være viktig for MJ-hobbyen i Norge som sådan, og total uinteressant for noen MJ-individer, mens det er viktig for andre. Derfor er det også fullt mulig for uniteresserte for egen del, å skjønne verdien av anlegget for MJ i Norge som sådan, bredt forstått.

Jeg tror Gamlebyanlegget kan ha noe av den samme effekten i dag, som de to MJ-anleggene på Norsk Teknisk Museum på Etterstad hadde på mange av oss på 1960 og -70-tallet. De gav inspirasjon til at MJ er artig, samtidig som mange utviklet seg som MJ-er på en måte som indirekte var en kritikk av NTM-anleggene. 
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Direct Link To This Post Posted: 20 august 2014 at 10:06
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

... Derfor blir det feil å sammenlikne disse to tildels svært ulike grenene. Å kritisere den ene grenen med verdisettet til den andre gir ikke mening, siden motivasjon og mål er helt ulike.
Kritikken må skje på premissene til det man kritiserer hvis det skal bli konstruktivt, slik Svein er inne på, ellers blir det bare slakt og fordømmelse ut av det. Nå kan jo det være både morsomt og i seg selv tilfredsstillende, det å slenge med leppa overfor ting man ikke liker … men stort sett kan man nøye seg med å si at nagletelling eller enkel moro med gammel Märklin ikke er noe man er særlig interessert i, uten å verken grave seg ned i skyttergraver, eller gjøre det til et etisk spørsmål. For det er det nemlig ikke. Det ligger ingen moral i dette. ...
Meget bra skrevet Henning.
Modelljernbane er så mangt - alt fra de nydelige anleggene som enkelte lager med flotte, smussede Superlinemodeller - til enkle anlegg for dem som mest er opptatt av bare å kjøre togene sine. Og så er det det alle avskygningen der i mellom - inklusive de som ikke bryr seg om at det midtkontakter mellom skinnestrengene.

Hilsen en som gjerne kjører Märklin H0 når han ikke holder på med livesteam i hagen.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 20 august 2014 at 19:08
Nå har ikke jeg nevnt nagletelling, superline eller andere lines som grunnlag for min kritikk. For å si det som det er; jeg hverken teller nagler eller eier noen super-, top- eller lines i det hele tatt. Jeghar heller ikke sagt noe om spor eller strømsystem osv.

Jeg har tre-fire ankepunkter som jeeg fremførte allerede i mitt første innlegg. forventning om

Norsk forbilde
Synbart tema eller ide for anlegget,
Gjenkjennbare temaer eller landskapsdetaljer om man vil,.
Bedre utført landskap

De har holdt på siden 2007. åpnet i 2010 og kunne således ha startet med tysk og videreført med norsk, noe a la MIWUBA i Hamburg. Jeg savner en klar ide for anlegget og bedre modelert og planlagt landskap.

Originally posted by SES SES wrote:

Jeg tror Gamlebyanlegget kan ha noe av den samme effekten i dag, som de to MJ-anleggene på Norsk Teknisk Museum på Etterstad hadde på mange av oss på 1960 og -70-tallet. De gav inspirasjon til at MJ er artig, samtidig som mange utviklet seg som MJ-er på en måte som indirekte var en kritikk av NTM-anleggene..


Tror du tar feil Svein. Det som fikk positiv virkning ved anlegget på teknisk museum var gjennkjenning. Vi så norske tog og vogner i et norsk landskap. I togkatalogene var alt tysk, kanskje et svensk lok. Landskapene i katalogen var tyske. Og på museet fikk vi midt i fleisen et norsk forbilde. Hvordan jeg drømte om ha noe liknende. Skalaen var underordnet. Jeg hadde tyske lok og vogner. Etterhvert fikk savnet av norsk meg til å miste interessen, men da jeg så igjen Limas EL13 og norske vogner våknet interessen for fullt på nytt og har vært der siden.

Et norsk anlegg i gamlebyen med gjenkjennbare temaer ville fått en helt annen virkning. Nå oppfordrer det bare til å kjøre utenlandsk. Hvorfor velge norsk når selv norges største ikke gjør det. Trist.

Jeg må legge til:
I tillegg til Limas EL13 og norske vogner var det oppdagelsen av MR med amerikanske landsskapsbygging som vekket interessen. Dette var så annerledes enn det tyske landskapsbygging med flaskekoster til trær. sliksom vi finner på det nybyggd anlegget i gamlebyen nå 40 år senere.


Edited by TeVe - 20 august 2014 at 19:16
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.