MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvorfor ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedHvorfor ?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 20 august 2014 at 19:53
Responsen på denne tråden tyder nok på at Gamlebyenanlegget har en lignende effekt som NTM-anleggene hva inspirasjon til mange angår, og da tenker jeg på det å ville starte med MJ i det hele tatt. Situasjonen for MJ var en helt annen på 50-og 60-tallet enn i dag. Da var elektrisk tog noe nesten alle gutter hadde, eller hadde kamerater som hadde. Du kunne få Märklin i nesten annenhver sportsbutikk i Oslo den gangen. Den gang var ikke utfordringen å få folk interessert i MJ, men mer hva man så gjorde ut av det, og ikke forlot hobbyen når man ble eldre. I dag er utfordringen å få folk til å skjønne at dette i det hele tatt kan være et alternativ til dataspill o.l. Som døråpner for MJ tror jeg gamlebyanlegget kan fungere.

Men jeg er også enig i at det gikk an å bygge annerledes enn slik de har gjort det i Fredriksstad, og samtidig ivareta denne innføringsinspirasjonskilden. Det har jeg da også gitt uttrykk for i min anmeldelse i MJ-bladet. Men at det er " totalt formålsløst" er ikke sant. Det har nettopp det formålet å vise fram MJ for et bredt publikum - hvori neppe inngår Terje Vold, Henning Larsen eller Svein Sando. - Men jeg tar gjerne en ny tur til Gamlebyen for å se hvordan anlegget utvikler seg og for å se på tilskuernes reaksjoner.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Direct Link To This Post Posted: 20 august 2014 at 20:59
Hvorfor skal det være norsk forbilde??
De fleste forholder seg til hva det er størst utvalg av, og det er ikke norsk for å si det pent.
Så hvorfor skal ikke et anlegg som vises frem være tysk av utseende?
Ser jo ut til at det funker, smekk fullt der hver gang det er åpent.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 20 august 2014 at 22:26
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Hvorfor skal det være norsk forbilde??
..........
Så hvorfor skal ikke et anlegg som vises frem være tysk av utseende?
.........................


De skal bygge norsk frdi vi kjenner norsk landskap best og gjenkjenningseffekten styrker interessen. Tyskerne kjenner tysk landskap bes og kan moderlere det bedre enn vi. Det illustrerer anlegget i gamlebyen til fulle. Landskapet der er ikke tysk fordi om det står noen hus fra Bayern der.. Det er hverken fugl eller fisk. Landskapet der er Nada..Og det er selvfølgelig heller ikke norsk.
Terje V.
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Direct Link To This Post Posted: 20 august 2014 at 23:24
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Hvorfor skal det være norsk forbilde??
..........
Så hvorfor skal ikke et anlegg som vises frem være tysk av utseende?
.........................


De skal bygge norsk frdi vi kjenner norsk landskap best og gjenkjenningseffekten styrker interessen. Tyskerne kjenner tysk landskap bes og kan moderlere det bedre enn vi. Det illustrerer anlegget i gamlebyen til fulle. Landskapet der er ikke tysk fordi om det står noen hus fra Bayern der.. Det er hverken fugl eller fisk. Landskapet der er Nada..Og det er selvfølgelig heller ikke norsk.
 
Som tidligere nevnt er anlegget meget godt besøkt og alle de jeg har tatt med er begeistret. Små som store. Og det selv om landskapet er hverken tysk eller norsk (altså nada...). Så interessen er stor.
 
Så kan jo de som absolutt må ha norsk takstein besøke et annet anlegg... 
 
 
 
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Direct Link To This Post Posted: 20 august 2014 at 23:42
Originally posted by TeVe TeVe wrote:



De skal bygge norsk....


Ja vel.. Hvorfor ringer du ikke Børresen og gjør han klar over at han ikke har hørt på deg?
Det er hvertfall bare du som har fremsatt et slik krav, jeg kan nemlig ikke finne noen paragrafer som omhandler utseende og utforming i Lov om Modelljernbane der det settes et slikt absolutt krav når et utstillingsanlegg befinner seg på norsk grunn.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 00:16
Dette er ikke noe å bekymre seg for. Siden de ikke har vært der allerede kommer nok Statens Modelljernbanetilsyn på uanmeldt besøk om ikke lenge. I et så graverende tilfelle som dette vil de nok øyeblikkelig tilkalle Modelljernbanepolitiets Beredskapstropp i Østfold, som med sikkerhet vil rykke ut med alt tilgjengelig mannskap. Om nødvendig vil de få bistand fra Modelljernbanepolitistyrkene i nabofylkene, kanskje også fra Det Hemmelige Statsmodelljernbanepolitiet og Modelljernbaneheimevernet.
Utfallet av den uunngåelige rettsaken i Østfold Modelljernbanerett vil nok bli at denne Børresen, som ikke vet å følge Den Norske Modelljernbanegrunnloven, får en dom på mellom 15 og 20 år som skal sones i en straffeanstalt hvor han må sitte og bare bygge norske modeller. Det er til pass for sånne rebeller......
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 00:55
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

......
Som tidligere nevnt er anlegget meget godt besøkt .....

Så antall besøkende er kriterium for kvaliteten på anlegget. Altså er et publikumsnalegg som har 10 ganger så mange besøkende 10 ganger så flott. Merkelig kriterium.
Antall besøkende er det ikke satt spørsmålstegn ved fra min side, skjønt da jeg var der sist lørdag (16.aug) var det ikke mange besøkende innom. Ikke gikk det så mange tog ruslende rundt heller, et kriterium som flere her nevner skulle skape interesse.

Edited by TeVe - 21 august 2014 at 00:59
Terje V.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 01:09
Originally posted by EirikS EirikS wrote:



........
Det er hvertfall bare du som har fremsatt et slik krav, ....


Krav? Hvor har jeg skrevet krav. Forventning kamerat er noe helt annet enn krav.
Man forventer seg et interessant anlegg bygget etter de muligheter dagens materialer og utstyr gir og så finner man et anlegg bygget i 2010 med utseende fra 50 år tilbake.
Helt håpløst.
Terje V.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 01:53
Du hadde sikkert fått igjen inngangspengene om du hadde spurt.
Jeg klarer ikke å tolke dine ord som noe annet enn et krav. Helt ordrett skriver du "De skal bygge norsk...."

Jeg bygger med tysk forbilde. Det er rett og slett fordi kostnadene er mikroskopiske i forhold til norsk og at alt jeg kan ønske meg er laget i modell. På det viset kan jeg legge mer penger i å få alt akkurat slik jeg vil. At tysk landskap og bygninger også er mer spennende enn et standard norsk husbankhus har gjort at jeg aldri har vært i tvil.
Jeg bryr meg overhodet ikke om mitt anlegg skal se ut sånn eller slik, det er jeg som bestemmer.
Klarer ikke å se det skal være annerledes for et anlegg som vises frem.
Selvom jeg rister på hodet over feilplasserte vanntårn, stillverkstårn, kullskur, lokstaller, rådhus, preisere og alt mulig annet på andres anlegg, så er dette fortsatt kun mitt problem og ikke noe anleggseier må stå ansvarlig for. Man bygger selv slik man ønsker og finner naturlig.

Noen bygger for gleden av togkjøring, andre for detaljrikdom, og noen for å kunne leke med automatisering. Jeg dekker alle kategorier. At andre MÅ gjøre det samme for at de ikke skal bli utsatt for surmaga kritikk fra meg er kun tåpelig.
Så selvom anlegget i Fredrikstad er åpent for publikum så MÅ det overhodet ikke følge en smal plan for hvordan ting skal se ut. Om noen har tanker om ting som kunne vært annerledes eller har tips til forbedringer så er jeg sikker på at kan nevnes for vedkommende om det ikke fremsettes på en slik måte som gjøres i denne tråden.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 02:02
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

[...] en dom på mellom 15 og 20 år som skal sones i en straffeanstalt hvor han må sitte og bare bygge norske modeller. [...]

... med "finescale"-hjul og skala-koblinger på rullende materiell.  Slepesko skal kun forekomme på modeller av T-banevogner, og da på sidene,  i skalariktig størrelse. Det skal føres nøye regnskap over antall nagler (inkl. skinnespiker), og for hver prosent gjennomsnittlig avvik fra forbildene, legges tilsvarende antall år til soningstiden. Dette regnskapet inkluderer også antall planker og murstein i modeller av bygninger, og avvik i lengde, bredde og høyde for alle typer modeller.  Evil Smile

Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 07:20
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

......
Som tidligere nevnt er anlegget meget godt besøkt .....

Så antall besøkende er kriterium for kvaliteten på anlegget. Altså er et publikumsnalegg som har 10 ganger så mange besøkende 10 ganger så flott. Merkelig kriterium.
Antall besøkende er det ikke satt spørsmålstegn ved fra min side, skjønt da jeg var der sist lørdag (16.aug) var det ikke mange besøkende innom. Ikke gikk det så mange tog ruslende rundt heller, et kriterium som flere her nevner skulle skape interesse.
 
Hadde kvaliteten vært dårlig så hadde dette blitt fanget opp og folket fant noe annet å se på. Kvaliteten er nok mer enn god nok for de aller fleste - det er veldig mange som lar seg begeistre. Flere av de jeg har "fraktet" dit har tatt turen en gang til. Tenk det!
 
Neida, besøket er godt, kvaliteten er mer enn god nok og folket er fornøyd. Men det finnes selvfølgelig noen få som har hengt seg opp i at trestammene ikke holder mål og takpappen har feil farge...  
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 08:26
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

[...] en dom på mellom 15 og 20 år som skal sones i en straffeanstalt hvor han må sitte og bare bygge norske modeller. [...]

... med "finescale"-hjul og skala-koblinger på rullende materiell.
 Slepesko skal kun forekomme på modeller av T-banevogner, og da på sidene,  i skalariktig størrelse. Det skal føres nøye regnskap over antall nagler (inkl. skinnespiker), og for hver prosent gjennomsnittlig avvik fra forbildene, legges tilsvarende antall år til soningstiden. Dette regnskapet inkluderer også antall planker og murstein i modeller av bygninger, og avvik i lengde, bredde og høyde for alle typer modeller.  Evil Smile



Og når man ikke har argumenter går man selvfølgelig løs på mannen eller diskuterer med seg selv (stråmannsteknikk).
Hvem omtaler nagletelling, finescale, Rp25- osv.
Ikke jeg.
Terje V.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 08:49
Vanskelig å tilfredsstille alle... Smile

Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 08:55
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Jeg bygger med tysk forbilde. Det er rett og slett fordi kostnadene er mikroskopiske i forhold til norsk og at alt jeg kan ønske meg er laget i modell. På det viset kan jeg legge mer penger i å få alt akkurat slik jeg vil. At tysk landskap og bygninger også er mer spennende enn et standard norsk husbankhus har gjort at jeg aldri har vært i tvil.
Jeg bryr meg overhodet ikke om mitt anlegg skal se ut sånn eller slik, det er jeg som bestemmer.


Vi omtaler ikke ditt private anlegg. Jeg har påpekt og andre har påpekt at som privatperson bygger man som man vil. Dette er et visningsanlegg. Helt andre "krav" må settes til kvalitet.

At å bygge tysk er så mye billigere enn å bygge norsk er ikke sant. Er det billigere med spor, sporvekseler, landskapsmateriell. Eller snakker du om modellsamling, altså statisk samling av modeller i en vitrine. Da kan du samle både billigere og dyrere enn norsk. De er bare et spm om hva man samler. Byggekostnader for et anlegg er akkurat likt om man da ikke har en 40 år samling med tysk bygninger.


Originally posted by EirikS EirikS wrote:


Noen bygger for gleden av togkjøring, andre for detaljrikdom, og noen for å kunne leke med automatisering. Jeg dekker alle kategorier. At andre MÅ gjøre det samme for at de ikke skal bli utsatt for surmaga kritikk fra meg er kun tåpelig.
Så selvom anlegget i Fredrikstad er åpent for publikum så MÅ det overhodet ikke følge en smal plan for hvordan ting skal se ut. Om noen har tanker om ting som kunne vært annerledes eller har tips til forbedringer så er jeg sikker på at kan nevnes for vedkommende om det ikke fremsettes på en slik måte som gjøres i denne tråden.


Du har kanskje ikke forstått det ennå, men vi omtaler ikke ditt aeller andre private anlegg så bruk ikke stråmannsteknikk. Dette er ikke et privat anlegg til personlig bruk, men et visningsanlegg som søker og har fått offentlige økonomisk støtte. Da kan man begynne å sette forventninger.
Terje V.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 09:09
Folk må få bygge det de vil, og folk må få lov til å være skuffet og komme med kritikk
av et MJ-anlegg man betaler inngangspenger for å se.

Selv har jeg besøkt GBMJ to ganger. Første gangen helt uten forventninger.
Det var en positiv overraskelse. Det var litt sånn MJ-anlegget på loftet
som hadde vokst ut av alle proporsjoner og bygget av en som hadde tatt
MJ-drømmen heeelt ut. Moro og sjarmerende.

Andre gangen dro jeg for å se på nyutvidelsen. Det var skikkelig nedtur.
Jeg hadde bare fått med meg at det skulle være en modell av Fredrikstad,
og så for meg et MJ-anlegg med norsk forbilde og materiell.
Modellen av gamlebyen er forsåvidt fin, men helt statisk og appelerte ikke til meg.
Det nye MJ-anlegget var rett og slett kjedelig og virket temmelig formålsløst.
Det gikk også veldig lang tid mellom hver gang man kunne se et tog i bevegelse på anlegget.
På toppen av det hele var det gamle anlegget skåret i stykker for å gi adgang
til nyutvidelsen. En skuffelse.

Selv driver jeg med ekte damp på balkongen og LEGO-tog, så det er hverken
nagletelling eller norsk vs utenlandsk forbilde som er poenget.
Generelt mener jeg utvilsomt at GBMJ er et positivt tiltak, men
det er jo å håpe at de ved evt nye utvidelser tar noe av kritikken
og forslagene i denne tråden til etterretning.
Enda mer av det samme blir litt dumt, og med offentlig tilskudd bør
man tenke litt utover egen gigantomani.
Hva med et anlegg i annen skala eller et lite hagebaneanlegg ute? Smile

Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 09:30
Originally posted by rebelego rebelego wrote:

.......
Hva med et anlegg i annen skala eller et lite hagebaneanlegg ute? Smile


Et smalsporanlegg i skala 1:45 altså spor 0e eller 0m med norsk forbilde hadde vært noe det. Tenk de mulighetene. Nestun -osbanen, Thamshavnbanen, Sulitjelmabanen, setesdalsbanen, ellr fra dalstroka innafor dvs Sørumsand med tilligende herligheter i Aurskog-Høland.
Terje V.
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 10:44
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by rebelego rebelego wrote:

.......
Hva med et anlegg i annen skala eller et lite hagebaneanlegg ute? Smile


Et smalsporanlegg i skala 1:45 altså spor 0e eller 0m med norsk forbilde hadde vært noe det. Tenk de mulighetene. Nestun -osbanen, Thamshavnbanen, Sulitjelmabanen, setesdalsbanen, ellr fra dalstroka innafor dvs Sørumsand med tilligende herligheter i Aurskog-Høland.

Hva venter du på?

--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 11:33
For å komme tilbak til temaet

Noen som vil forsøke å svare på:.
Hvorfor har man bygget et slikt anlegg for å vise publikum.

Om det bare er for kjøre rundt og rundt datastyrt kunne dette vært gjort mer effektivt og billigere på annen måte. Finnes ferdiganlegg fra Noch.
her

Ok spøk tilside. Han ønsket jo å bygge ut guttedrømmen.
Senere presisert med
Jeg har tre-fire ankepunkter som jeg fremførte allerede i mitt første innlegg.

Forventning om
Norsk forbilde
Synbart tema eller ide for anlegget,
Gjenkjennbare temaer eller landskapsdetaljer om man vil,.
Bedre utført landskap

Senere spurte jeg:
Hvor er tema eller idé for anlegget, bortsett fra at man skal kunne kjøre rundt, og rundt.
Hadde spor, veier og bygninger noen relasjon på anlegget ?
Var landskapet godt modelert ?

Da blir neste spørsmål til dere som tydeligvis fant dere godt til rette der.

Hvor i Tyskland kjenner dere igjen landskapet.
Er feks veier og bygninger godt laget.
Trær ser ikke ut som flaskebørster. Det finnes bra trær til fornuftige priser.
her

Han er vel ikke så dum at han kjøper utstyret rundt hjørnet i Fredrikstad. Med slike planer ville han blitt tatt imot med åpne armer hos produsenter.

Jeg må også si at internettpresentasjonen er tvilsom. Modellen av Gamlebyen er ikke gjort av dem og detaljbildene fra det er skarpe fordi dette er godt bygget. Detaljbildene fra anlegget er uskarpe fordi skarpe bilder ville avsløre hvor dårlig det er.

Terje V.
Back to Top
Märklinist View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 februar 2011
Status: Offline
Points: 6
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 15:37
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Hvorfor skal det være norsk forbilde??
..........
Så hvorfor skal ikke et anlegg som vises frem være tysk av utseende?
.........................


De skal bygge norsk frdi vi kjenner norsk landskap best og gjenkjenningseffekten styrker interessen. Tyskerne kjenner tysk landskap bes og kan moderlere det bedre enn vi. Det illustrerer anlegget i gamlebyen til fulle. Landskapet der er ikke tysk fordi om det står noen hus fra Bayern der.. Det er hverken fugl eller fisk. Landskapet der er Nada..Og det er selvfølgelig heller ikke norsk.



Her står det, de skal bygge norsk.. 
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 20:00
I utgangspunket er dette en interessant diskusjon rundt hvordan utstillingsanlegg kan bygges og presenteres for publikum, MEN om det kommer flere innlegg med bannskap og meningsløs krangling rundt hvem som skrev hva eller sletta noe så stenges tråden ASAP!


Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 20:57
Du kan like gjerne stenge den for over ditt innlegg står et innlegg fra en som heller ikke leser tråden før man skriver innlegg.
Påstanden til innsenderen er svart på opptil flere ganger i tråden, men den som skrev gidder ikke lese. Latskapen er tydeligvis for stor.
Det er heller få som er interessert i problemstillingen som jeg forsøkte å styre tråden inn på et par ganger. Så min oppfordring er å stenge.
Terje V.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Direct Link To This Post Posted: 21 august 2014 at 21:45
Jeg forstår ikke hvorfor dere så engasjert diskuterer uvesentligheter om hvem som har sagt hva, framfor å diskutere f.eks temaet?

Til temaet: Kan man f.eks si at det som kan være sørgelig med publikumsanlegg som ligger på et relativt sett lavt nivå utførelsesmessig og/eller planleggingsmessig er at det ligger en tapt mulighet i dette? Er det ikke litt synd at man investerer SÅ mye penger, og så planlegges det tilsynelatende etter innfallsmetoden? Med litt mer plan og retning kunne det lett blitt mye bedre.

En annen sak som jeg finner interessant er dette at ganske mange tillegger nybegynnere og andre utenforstående interesserte den litt defensive holdningen at flotte ting virker uoppnåelige og at det kan være at disse kan komme til å tenke "at det der vil i alle fall aldri jeg få til, og da kan det være det samme"?
Jeg har alltid hatt det helt motsatt. Kan andre, kan jeg. Kan jeg det ikke, er det bare et spørsmål om å ville det og om øvelse.
Hvorfor anses det som potensielt skremmende for eventuelle nybegynnere når ting blir "for bra" – ? Hva slags holdning er nå det? Det middelmådige har aldri inspirert meg – men så har jeg alltid strukket meg lenger enn behagelig, også. Litt smerte må til. 

I dette ligger det fortsatt ikke noe krav om at sjanger og tema skal være etter min smak. Bygger man med Märklin blikkskinner kan det gjøres flott, det også, men på en helt annen måte enn hvis alt håndbygges ned i minste detalj, som jeg liker godt. Uansett hva man driver med kan det alltid bli bedre, og alltid gjøres finere, mer interessant, spennende, fengende!

Hovedtanken min er at man må da ville noe ut over å se toget røre på seg? 


Edited by Henning L - 21 august 2014 at 22:00
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Direct Link To This Post Posted: 22 august 2014 at 00:24
Ja, jeg har etter hvert forstått at det er mange (i alle fall de som aktiviserer seg fx på dette forumet Wink) som er av den mening at man absolutt må ville noe ut over det å se tog lée på seg.
Da tenker jeg: vil jeg egentlig det? På død og liv? Er det bare meg, eller kanskje jeg er en del av den 'tause majoritet'. Feil å si 'tause' siden jeg skriver dette, men dog ...

Ses har en 'opplisting' av forskjellige typer mj'er. Jeg husker ikke detaljene i den, men er selv en som er fascinert av all slags teknisk hobby. Jeg har på sett og vis 'landet på' (hovedsaklig) mj. Jeg har 'hummer og kanari' når det gjelder materiell, dog inget anlegg (ennå), men når den tid kommer, vil alt materiell få kjøretid Smile

Men jeg lar meg også imponere av alt det fine som skapes i messing, landskapsbygging etcetera, etcetera.
Samtidig er jeg imponert over det Arne Børresen har fått til; kjenner ingen annen sammenlignbar historie ...

Det har blitt en del messebesøk, ikke minst i utlandet. Jeg har sett engelske anlegg som kan tidsfestes til et konkret klokkeslett en gitt dato, helt naturtro, men som faller gjennom (for meg) fordi det rullende materiellet 'går som e' krøkke' Ouch
Bjørn Egil
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Direct Link To This Post Posted: 22 august 2014 at 09:12
Christer Sjögren fra Vikigarna skal visstnok ha uttalt at "det ikke nødvendigvis er bedre kunst fordi det er flere mennesker på scenen enn i salen". Arne Børresen og co har brukt av sin fritid og pantsatt hus for å skape Modelljernbaneopplevelser for "folket". Så får vi innse at vi er forskjellige og at enkelte av oss stiller andre krav til slike opplevelser. Selv går jeg heller i Operaen enn på dansebandgalla.

Men jeg fascineres av hva de har fått til i Gamlebyen og siden jeg skal til Fredrikstad i helgen kan det kanskje hende at jeg tar turen innom.

Edited by Morten Jacobsen - 22 august 2014 at 09:12
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Direct Link To This Post Posted: 22 august 2014 at 09:19
Originally posted by TeVe TeVe wrote:



Børresen må bygge som han vil, men jeg vil ha retten til å kritisere, ikke minst all den grunn han får fra felleesskapets kasse.


Børresen får ingenting fra fellesskapets kasse. Han har derimot møtt mye byråkratisk motgang i kommunen.

Innovasjon Norge har i år gitt midler til å ansette en mann som skal markedsføre senteret for å om mulig trekke enda flere besøkende til Gamlebyen. Men disse pengene er øremerket markedsføring.

Ellers er Arne en ildsjel som har investert flere millioner i bygningmassen som huser anlegget. Det han får inn av inntekter er småpenger i forhold til hva slags utgifter han har hatt.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Direct Link To This Post Posted: 22 august 2014 at 10:07
Jeg er enig med Henning L. Jeg skjønner heller ikke den holdningen om at
det man viser frem ikke skal være "for bra".
Om jeg hjemme i stua eller på balkongen ikke er så opptatt av så mye mer
enn å se toget røre på seg, så vil jeg når jeg besøker et publikumsanlegg,
se noe mer. Jeg vil bli imponert og inspirert.

At pengene fra fellesskapets kasse er øremerket markedsføring, spiller liten rolle.
GBMJ er en attraksjon som MJ-interesserte og andre med interesse for tog og teknisk hobby
vil reise ens ærend til Fredrikstad for å besøke. Folk er forskjellig. Noen vil bli skuffet,
og de er i sin fulle rett til å gi kritikk.

Jeg er forøvrig imponert over hva Arne Børresen har fått til.
Dog ble jeg skuffet ved andre besøk når forventningene tydeligvis var feil.
Jeg drar helt sikkert innom igjen hvis jeg er i Gamlebyen, men
jeg tar neppe turen til Fredrikstad ens ærend for å besøke GBMJ
med mindre de utvider enda mer og den nye markedsføreren overbeviser. Wink

Edited by rebelego - 22 august 2014 at 10:09
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 22 august 2014 at 10:32
Skuffelse eller positiv overraskelse henger sammen med forventningene man har til noe. Forventningene er på en side helt personlige og noe man til en viss grad har styring på selv. På den andre siden skapes forventningene av noe. Markedsføring, omtaler og rykter er en del av dette ytre som skaper forventinger. 

Flere har snakket om forventninger til Gamlebyanlegget. Kanskje var forventningene skrudd for høyt når man går skuffet derfra? Hvem har skyld i det? Feil markedsføring, omtaler osv, eller at man selv har laget seg noe forestillinger av hva dette burde være ut fra egne idealer om hvordan anlegget burde være?

Men dette har ikke bare en personlig side. Og det må jeg gi Terje Vold rett i, at man nok bør kunne forvente noe mer av et anlegg til offentlig beskuelse som man tar inngangspenger for å se, enn et hvilket som helst annet privat anlegg. Så  spørs det hva det både er rimelig å stille opp som legitime forventinger til et slikt anlegg, sett fra tilskuernes ståsted, og hvilke forventinger det kan være lurt å etterkomme, sett fra utstillers ståsted med tanke på å nå flest mulig (som da gir mer inntekt). 


Edited by ses - 22 august 2014 at 10:33
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 22 august 2014 at 12:16
Man må da kunne ha to tanker i hodet samtidig.

Man kan la seg imponere over at han har hatt stayervilje til å fullføre sin guttedrøm om stort anlegg på loftet.

og samtidig

Ikke la seg imponere over hva han har laget.



Edited by TeVe - 22 august 2014 at 13:18
Terje V.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 22 august 2014 at 12:24
Det slutter aldri å forundre meg hvor hårsåre folk er på dette forumet. Hvorfor er det så farlig med en litt frisk diskusjon?

Hva er det som er så farlig med uenighet? Og om jeg spissformulerer meg og utbasunerer at alle norske mj-anlegg skal ha norsk forbilde, hva så?

Jeg er enig i at det er en uting å trampe inn i eksisterende tråder og kritiskere folks arbeid uten at de har bedt om det.

Men å starte en tråd med en spisset kritikk mot et prosjekt som Gamlebyen Modelljernbanesenter mener jeg er helt innenfor.

Fordi:

-Arne Børresen bruker media alt han kan for å eksponere GMJS, han bruker det offentlige rom særdeles aktivt for å fremme prosjektet.

-GMSJ er åpent for offentligheten og tar inngangspenger. Vi snakker om en profesjonell aktør på lik linje med musikere, forfattere, malere osv.

-GMJS mottar støtte fra Innvasjon Norge. De får 300 000,- i markedføringsstøtte i 2014 og 2015, dvs 600 000,- tilsammen. Med fare for å låte som en Frpér, dette er våre skattepenger.

Så kjør debatt. De som ikke har intresse av å være med på den får bare la være å lese tråden.


Edited by Håvard H - 22 august 2014 at 12:30
Back to Top
ØysteinW View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 juni 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Direct Link To This Post Posted: 23 august 2014 at 01:25
Få blir vel særlig inspirert og begeistret over å høre på en konsert hvor det spilles dårlig og surt. Jeg har aldri hørt om noen som tenker at de skal begynne å spille et instrument fordi man tenker at man sikkert kan spille like bra eller t.o.m. mindre ille enn en eller annen elendig amatørmusiker. I følge noe av argumentasjonen / forklaringene her vil det være ok for en musiker å spille surt og dårlig fordi man ikke spiller for de som kan spille men for folk flest. Det er jo en fornærmelse mot folk! Etter en sur konsert i det offentlige hadde de samme forlangt penga tilbake. Helt sikkert.

Begynner noen å male bilder fordi det virker så lett å rable ned noe? Nei men jeg hører stadig noen som omtaler det de oppfatter som rabbel på papir eller lerret med forakt. “Ær’e kunst det der lissom. Kan jeg gjørra like bra sjæl.” Fnys! Kanskje det er hva noen tenker om dårlige utstillingsanlegg også?

Jeg synes det er et tullete argument at det er bra at Gmjs, det omtalte anlegget, er på et nivå som alle kan klare å få til. Det sier forresten kanskje litt om anlegget. Jeg vet ikke. Jeg har ikke sett det annet enn på bilder og de tyder ikke på at det er særlig imponerende.

Vanligvis så imponeres vel de fleste av det som er bra. Det er gjerne det som hylles i media og folk i mellom. Men det er kanskje annerledes med mj? Jeg ser og hører jo titt og ofte mer eller mindre foraktfulle kommentarer om de fæle nagletellerne. Det framgår mer eller mindre uttalt at de er noen hovne folk som er elitistiske og lite folkelige i sin angivelige/ påståtte visdom og flinkhet. I noen avkroker i Norge er det tydeligvis enda en dødssynd. Du skal ikke kunne noe som Per og Pål ikke kan. Da begynnerer de å mene ting om deg. For ikke å snakke om hvis du ytrer noe negativt om noe mj-relatert.
Du må'kke komme her og komme her.............

Man får holde seg til det middelmådige! Ikke gå i dybden på noe. Bland hummer og kanari. Det finnes som kjent et forbilde for alt sies det her. Flaskekosttrær har jo alle rett utenfor døra og fjell ser som kjent ut som gråmalte gipsbandasjer de fleste steder i verden. Bindingsverkshus i tyrolerstil er det det er mest av over alt. Alle tog kjører rundt i ring i 260km/t og stopper aldri. Uten mål og mening. Ikke tenk, men bland heller mer gips for å bygge større.
Om dette er greit for en selv så er det helt ok det, men blir det en attraksjon verdt å ta inngangspenger for å vise?

Folket liker ikke det omtalte anlegget fordi det er likegyldig hvordan ting er gjort, men fordi det ikke er noe tilsvarende her i steinrøysa. Store mj-anlegg er i seg selv imponerende for de som ikke holder på med mj.
Har man ikke hørt musikk før så er kanskje sur musikk godt nok?

På NMJF hadde vi en liten diskusjon om hvorvidt det var ok å gi elendige produkter den omtalen de fortjener. Det kom vi til at det var. Det var vel det Terje ville praktisere her (Gmjs er et produkt) og etter det jeg kan se er det han skrev et helt ok uttrykk for hans mening. Så kan man selvsagt være uenig med ham og det er jeg sikker på at han tåler. Selv de groveste og mest ufine / usaklige taklingene enkelte har prøvd seg på etter den gamle, velprøvde oppskriften om at har man ikke noe saklig å melde så finn noe annet å skrike om.
ØW
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.