MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvorfor ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedHvorfor ?

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 19:52
Originally posted by Jadahl Jadahl wrote:

Og som publikum tenker jeg på de som befinner seg utenfor hobbyen i dag, men kanskje innenfor i morgen. De ser at listen ikke behøver å ligge så høyt.

Mer eller mindre direkte er det flere i denne tråden som har nevnt akkurat dette momentet, og det er jeg helt enig i.
En av modelljernbanehobbyens store utfordringer i dag er nettopp rekrutteringen. Man kan lett bli motløs - "dette får aldri jeg til". Et for sterkt fokus på ekstrem modelltrohet og avansert teknikk retter også oppmerksomheten mot svært kostbare modeller og utstyr, noe som igjen gir inntrykk av at alt som har med hobbyen å gjøre er forferdelig dyrt.
Det er riktignok over 20 år siden jeg arbeidet i MJ-butikk, men allerede den gang skjedde det ofte at far og sønn kom inn i butikken og stilte spørsmål om prisen det største og fineste lokomotivet som stod utstilt i vinduet - noe som var naturlig siden det selvfølgelig var det som tiltrakk seg mest oppmerksomhet. På direkte spørsmål må man jo oppgi prisen, men før man rakk å opplyse om at man kunne få startsett til en brøkdel av dette var de gjerne på vei ut igjen. I døren hørte man da gjerne "der kan du se gutten min - sånne tog er aaaaaaaaalt for dyre for oss". Med den tekniske og modellmessige utviklingen vil jeg tro at dette er ytterligere forsterket.

Derfor er det veldig flott at noen bygger anlegg for "allmennheten" som kan vekke interesse og kanskje rekruttere noen nye interesserte, og som viser noe som de fleste kan greie å få til, om enn i noe mindre omfang. Når de først er fanget inn kan interessen for mer modelltrohet og avansert komme etter hvert. Og hvis noen fortsetter på et enkelt og lite modelltro nivå uten å utvikle seg videre, men er fornøyde med det - hva betyr vel det? Enhver må da få lov til å drive sin hobby på den måten man selv vil.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 19:41
Det beste med denne hobbyen synes jeg at det ikke trenger å være noe konkret forbilde og modellere etter. Og selv om man har et publikums anlegg i Norge, er ikke det ensbetydende med at det MÅ være et Norsk forbilde. Spiller ingen rolle om det er Norsk, Svensk, Dansk, Tysk osv. Vi skal være glad for at det er noen der ute som har en iver etter å vise frem MJ-hobbyen til mennesker som ikke bygger selv. Det er en måte å kanskje skaffe rekruttering til MJ-miljøet. Alle har sitt eget syn på hvordan et slikt anlegg bør være og se ut, og anlegget i Gamlebyen er bygget av en/flere som har et annet syn på hvordan et anlegg skal være. Det er et godt tiltak synes jeg. En annen ting som er nevnt her er at modelljernbane kan være på ulike nivåer av utførelse, nybegynner, viderekommende og "proff".

Som det er nevnt tidligere så koster hobbyen vår penger, materialer til rammeverk, bygninger, vogner, lokomotiver osv. Hvis man skal bygge et forbilde riktig anlegg for publikum med mye detaljer osv så krever dette en viss kapital og ikke minst arbeidskraft. Jeg var innom der i fjor sommer så snakket jeg med de som jobbet der og Børresen selv, og han fortalte at de driver dette som en klubb. Og vi som er medlem i en klubb vet at det ikke alltid er masse folk som dukker opp,Hvis man har satt en deadline for åpning så velger man enklere løsninger for å få det presentabelt. Jeg synes at det var et allright anlegg å vise frem, det kan hende det blir ombygginger og forbedringer ved tiden som kommer.

Når det gjelder å motta stønad for et slikt prosjekt så er det en god del kriterier som skal fylles mener jeg å huske, uten at jeg vet dette for sikkert.


Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Jadahl View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 18:39
Jeg antar at Børresen eller minst en av hans medarbeidere leser disse innleggene, og jeg håper at futten ikke går ut av dem. Jeg besøkte anlegget like etter at første byggetrinn åpnet, og jeg ble imponert og takknemlig. Ikke for anleggets kvalitet, men for at en ildsjel for hobbyen hadde våget - og satset - på å åpne Norges muligens eneste anlegg for publikum. Og som publikum tenker jeg på de som befinner seg utenfor hobbyen i dag, men kanskje innenfor i morgen. De ser at listen ikke behøver å ligge så høyt.
Jadahls Privatbane
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 17:28
Jeg mener nok at det går an å bygge et MJ-anlegg som både kan være en apell til noe å starte med MJ, og også noe for de mer erfarne MJ-ere. Men å servere en slik slakt av Arne Børresens forsøk på å promotere MJ til folket på, som Terje gjør i denne tråden, synes jeg blir for drøyt og for unyansert.

Jeg skrev en anmeldelese av anlegget da det var nytt, som stod i MJ-bladet 3/2010. Har du lest den, Terje, så ville du kanskje blitt mer forberedt og mindre skuffet. I artikkelen i MJ-bladet prøver jeg å balansere mellom hva mange kan trenge for å starte med hobbyen, og at det kanskje går an å kombinere det med noe for de mer erfarn. Her er utdrag av artikkelen:

...

Målgruppen for utstillingen er folk flest og de som kanskje kan tenke seg å starte med MJ. Arne presiserte at målgruppen var ikke de som hadde drevet med MJ en stund, dvs. ikke for majoriteten av dette bladets lesere. Hensikten er å reklamere for hobbyen for å få flere ikke minst unge til å drive med en kreativ hobby.

Anlegget må først og fremst vurderes ut fra denne hensikten og målgruppen. I så måte tegner dette til kunne bli nettopp noe som kan få folk flest til å få øynene opp for denne hobbyen.

...

Men om hovedmålgruppen er folk flest, så gikk det kanskje an å fri litt til den mer etablerte MJ-entusiast også, uten at det på noen som helst måte vil gå ut over den allmenne appellen. Så med tanke på flere byggetrinn og generell oppgradering av anlegget, har jeg en liten ønskeliste som Arne og medarbeiderne hans kan tenke litt på:

* Bruk av fleksibelt spor for å få til overgangskurver og store radier der det er plass til slikt.
* Un
ngå gjenstander på anleggsbakgrunnen som enten er helt ute av proporsjon eller er direkte fremmedelemente.
*
Innhente mer jernbanekompetanse og gjøre bruk av det i utforming av sporarrangement for stasjoner, valg av bygningstyper på stasjoner som står i forhold til sporarrangement, oppstilling av togsett, valg av rullende materiell, utforming av broer og trasering av banen i terrenget.
*
Ta i bruk litt mer oppdaterte landskapsbyggemetoder enn det som var standard for 30-40 år siden.

For all del. Det står stor respekt av det Arne har fått til, ikke minst bare det å sette i gang med et slikt gigantprosjekt og klare å gjennomføre det. Anlegget kommer helt sikkert til å være et incitament for hobbyen, og som så bør vi alle støtte opp om det på best mulig måte. Besøk det, og besøk det på nytt om noen år.  De som betjener anlegget da jeg var der var i hvert fall hyggelige og imøtekommende, ikke minst Arne Børresen selv. Han får sikkert solgt mange startsett i årene framover.



Edited by ses - 17 august 2014 at 17:36
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 13:32
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by Ole P Ole P wrote:

Hei !

.....Ser klart at det er rom for forbedring, men det er ting som kan tas over langs. ......


Det der er et understatement. De har tross alt holdt på siden 2010 og om det er korrekt at de har hatt 200.000 besøkende på denne tiden så utgjør det en inntekt i størrelsesorden kr 800.000. vel det koster sikkert å drifte, men ikke ubetydelig inntekt.

Utseendemessig synes jeg anlegget nesten er pinlig. Det enkle for massene, javel, men det er noe som heter oppdragende virkning. Et flott anlegg virker bedre som magnet for hobbyen enn et middelmådig.
800.000 fordelt på 4 år er ikke rare sumen om det skal dekke lønninger, materiell, lokaler etc.
 
 
Når det gjelder påstanden din om at et flott anlegg skal være større magnet for hobbyen så tror jeg det at for de jevne besøkerene på dettet så virker anlegget som et flott anlegg.
 
For over-middels interesserte entusiaster med lang fartstid derimot så virker anlegget simpelt og "slengt sammen".
 
Men om en familie ser anlegget og får lyst til å starte med hobbyen er jeg sikker på de blir mer fornøyd om de ser at det de da får til utseendemessig hjemme ikke ser så mye dårligere ut enn det de så på utstillingen enn om de hander inn masse utstyr og føler at de ikke får til noe som helst fordi nivået på anlegget de hadde sett hadde lagt lista så høyt at nybegynnere ikke har sjans til å nå opp til det nivået og dermed heller mister lysten på hobbyen
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 13:27
Jeg er enig med det Terje, men samtidig tror jeg at dette tiltaket med sitt lave nivå og lave billettpris er med på å verve nye til hobbyen. Det viser for nybegynnere at slikt er mulig å få til. De som begynner med dette, vil nok søke mer inspirasjon i blader og butikker. Der vil jeg tro at ønske om høyere nivå kommer av seg selv..

Men hvis noen kunne tenke seg å starte et lignende prosjekt, er nok valg av lokale med lavest mulig husleie det aller viktigste. Samtidig bør nok beliggenheten ligge såpass sentralt at turister kan komme dit på en enkel måte. Rett ved en stasjon / stoppested, midt i sentrum, på eller like ved en turistattraksjon osv. Tror f.eks et av folkemuseene kunne vært en perfekt beliggenhet for slikt..

Kapital til skinner, bygninger etc kan jo subsidieres med klubb- og støttemedlemsskap, billettinntekter, stønader, reklame etc.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 11:58
Originally posted by Ole P Ole P wrote:

Hei !

.....Ser klart at det er rom for forbedring, men det er ting som kan tas over langs. ......


Det der er et understatement. De har tross alt holdt på siden 2007 (rettet til 2007 fra 2010 se link i senere innlegg) og om det er korrekt at de har hatt 200.000 besøkende etter 2010 så utgjør det en inntekt i størrelsesorden kr 800.000. vel det koster sikkert å drifte, men ikke ubetydelig inntekt.

Utseendemessig synes jeg anlegget nesten er pinlig. Det enkle for massene, javel, men det er noe som heter oppdragende virkning. Et flott anlegg virker bedre som magnet for hobbyen enn et middelmådig.

(rettet årstall jfr senere innlegg)

Edited by TeVe - 18 august 2014 at 21:27
Terje V.
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 10:44
Hei !

Enig med Kjell An. Uten masse kapital i ryggen må en begynne med det en har tilgjengelig. Har selv vært på besøk der og visste hva jeg gikk til. Ser klart at det er rom for forbedring, men det er ting som kan tas over langs. Og når en ser på antall besøkende så er det mange som har vært der flere ganger, for det er imponerende hvor mange besøkende som har vært innom.

Har også lekt med tanken om å bygge et stort anlegg, men har verken guts, kapital eller lokale til det ennå.
Mvh le
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 10:15
Kanskje man bør se Gamlebyen Modelljernbanesenter som en turist-greie i stedet for et flott modelljerbaneanlegg for "nagletellerne".

Arne Børresen liker vel heller det enkle som appelerer til massene. I tillegg er det brukt bygninger fra hans tidligere anlegg - og disse var for det meste etter tyske forbilder. Anlegget er ellers mest bygget for at togene skal kjøre hele tiden - med automatisk styring via pc og windigipet.

For øvrig; så står vel prisen på inngangsbilletten i forhold til hva man får oppleve.

Men, jeg skulle også gjerne sett noen flere norske tog på anlegget.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Direct Link To This Post Posted: 17 august 2014 at 01:34
Hvorfor?
Under en visit til Gamle Fredrikstad stakk jeg en tur innom Gamlebyen modelljernbanesenter for å ta anlegget i øyesyn.

Jeg må si jeg angret på besøket. Skuffet ?. Nei jeg ble ikke skuffet. Jeg ble "jævlig" skuffet. Å bygge et anlegg med tysk forbilde er rene falitterklæringen. Idag hvor det er så mye norsk rullende maeriell tilgjengelig burde et anlegg etter norsk forbilde vært det eneste svaret. Nå kjenner ikke jeg utgangspunktet for anlegget, men når det gjelder et besøksanlegg åpent for vanlig publikum, i Norge, så forventer jeg at motivet er norsk. I tillegg burde det også vært gjenkjennbare motiver/temaer. Ettersom alt er tysk og uten temaer så blir det bare formålsløst lekeøty for privat bruk. Etter min mening ikke noe å vise publikum.

Mitt spørsmål blir faktisk: Hvorfor. Hvorfor har man bygget et slikt anlegg for å vise publikum.
Jeg har sett flere anlegg, faste og på messer i utlandet. Alle hadde et tema, en ide som anlegget var bygget over. Anlegget i Gml. Fredrikstad er totalt formålsløst, helt uten tema eller ide. Jeg kunne ihvertfall ikke oppdage noe slikt. Det virket som både spor, veier og bygninger var kastet tilfeldig utover. Landskapet, i den mon det kan kalles slik, skal jeg ganske enkelt hoppe over.

Det beste som ble vist var modellen av Gamle Fredrikstad, satt dit av bymuseet, og Märklinanlegget for barn hvor barna selv kunne kjøre togene på gammeldags vis via trafoen. Det øvrige var, enkelt og greit, ikke severdig.
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.