Hvorfor ? |
Post Reply | Page <1234> |
Author | |||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Posted: 21 august 2014 at 02:02 | ||
... med "finescale"-hjul og skala-koblinger på rullende materiell. Slepesko skal kun forekomme på modeller av T-banevogner, og da på sidene, i skalariktig størrelse. Det skal føres nøye regnskap over antall nagler (inkl. skinnespiker), og for hver prosent gjennomsnittlig avvik fra forbildene, legges tilsvarende antall år til soningstiden. Dette regnskapet inkluderer også antall planker og murstein i modeller av bygninger, og avvik i lengde, bredde og høyde for alle typer modeller. |
|||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Posted: 21 august 2014 at 01:53 | ||
Du hadde sikkert fått igjen inngangspengene om du hadde spurt.
Jeg klarer ikke å tolke dine ord som noe annet enn et krav. Helt ordrett skriver du "De skal bygge norsk...." Jeg bygger med tysk forbilde. Det er rett og slett fordi kostnadene er mikroskopiske i forhold til norsk og at alt jeg kan ønske meg er laget i modell. På det viset kan jeg legge mer penger i å få alt akkurat slik jeg vil. At tysk landskap og bygninger også er mer spennende enn et standard norsk husbankhus har gjort at jeg aldri har vært i tvil. Jeg bryr meg overhodet ikke om mitt anlegg skal se ut sånn eller slik, det er jeg som bestemmer. Klarer ikke å se det skal være annerledes for et anlegg som vises frem. Selvom jeg rister på hodet over feilplasserte vanntårn, stillverkstårn, kullskur, lokstaller, rådhus, preisere og alt mulig annet på andres anlegg, så er dette fortsatt kun mitt problem og ikke noe anleggseier må stå ansvarlig for. Man bygger selv slik man ønsker og finner naturlig. Noen bygger for gleden av togkjøring, andre for detaljrikdom, og noen for å kunne leke med automatisering. Jeg dekker alle kategorier. At andre MÅ gjøre det samme for at de ikke skal bli utsatt for surmaga kritikk fra meg er kun tåpelig. Så selvom anlegget i Fredrikstad er åpent for publikum så MÅ det overhodet ikke følge en smal plan for hvordan ting skal se ut. Om noen har tanker om ting som kunne vært annerledes eller har tips til forbedringer så er jeg sikker på at kan nevnes for vedkommende om det ikke fremsettes på en slik måte som gjøres i denne tråden. |
|||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 21 august 2014 at 01:09 | ||
Krav? Hvor har jeg skrevet krav. Forventning kamerat er noe helt annet enn krav. Man forventer seg et interessant anlegg bygget etter de muligheter dagens materialer og utstyr gir og så finner man et anlegg bygget i 2010 med utseende fra 50 år tilbake. Helt håpløst. |
|||
Terje V.
|
|||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 21 august 2014 at 00:55 | ||
Så antall besøkende er kriterium for kvaliteten på anlegget. Altså er et publikumsnalegg som har 10 ganger så mange besøkende 10 ganger så flott. Merkelig kriterium. Antall besøkende er det ikke satt spørsmålstegn ved fra min side, skjønt da jeg var der sist lørdag (16.aug) var det ikke mange besøkende innom. Ikke gikk det så mange tog ruslende rundt heller, et kriterium som flere her nevner skulle skape interesse. Edited by TeVe - 21 august 2014 at 00:59 |
|||
Terje V.
|
|||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Posted: 21 august 2014 at 00:16 | ||
Dette er ikke noe å bekymre seg for. Siden de ikke har vært der allerede kommer nok Statens Modelljernbanetilsyn på uanmeldt besøk om ikke lenge. I et så graverende tilfelle som dette vil de nok øyeblikkelig tilkalle Modelljernbanepolitiets Beredskapstropp i Østfold, som med sikkerhet vil rykke ut med alt tilgjengelig mannskap. Om nødvendig vil de få bistand fra Modelljernbanepolitistyrkene i nabofylkene, kanskje også fra Det Hemmelige Statsmodelljernbanepolitiet og Modelljernbaneheimevernet.
Utfallet av den uunngåelige rettsaken i Østfold Modelljernbanerett vil nok bli at denne Børresen, som ikke vet å følge Den Norske Modelljernbanegrunnloven, får en dom på mellom 15 og 20 år som skal sones i en straffeanstalt hvor han må sitte og bare bygge norske modeller. Det er til pass for sånne rebeller...... |
|||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Posted: 20 august 2014 at 23:42 | ||
Ja vel.. Hvorfor ringer du ikke Børresen og gjør han klar over at han ikke har hørt på deg? Det er hvertfall bare du som har fremsatt et slik krav, jeg kan nemlig ikke finne noen paragrafer som omhandler utseende og utforming i Lov om Modelljernbane der det settes et slikt absolutt krav når et utstillingsanlegg befinner seg på norsk grunn. |
|||
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Posted: 20 august 2014 at 23:24 | ||
Som tidligere nevnt er anlegget meget godt besøkt og alle de jeg har tatt med er begeistret. Små som store. Og det selv om landskapet er hverken tysk eller norsk (altså nada...). Så interessen er stor.
Så kan jo de som absolutt må ha norsk takstein besøke et annet anlegg...
|
|||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 20 august 2014 at 22:26 | ||
De skal bygge norsk frdi vi kjenner norsk landskap best og gjenkjenningseffekten styrker interessen. Tyskerne kjenner tysk landskap bes og kan moderlere det bedre enn vi. Det illustrerer anlegget i gamlebyen til fulle. Landskapet der er ikke tysk fordi om det står noen hus fra Bayern der.. Det er hverken fugl eller fisk. Landskapet der er Nada..Og det er selvfølgelig heller ikke norsk. |
|||
Terje V.
|
|||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Posted: 20 august 2014 at 20:59 | ||
Hvorfor skal det være norsk forbilde??
De fleste forholder seg til hva det er størst utvalg av, og det er ikke norsk for å si det pent. Så hvorfor skal ikke et anlegg som vises frem være tysk av utseende? Ser jo ut til at det funker, smekk fullt der hver gang det er åpent. |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Posted: 20 august 2014 at 19:53 | ||
Responsen på denne tråden tyder nok på at Gamlebyenanlegget har en lignende effekt som NTM-anleggene hva inspirasjon til mange angår, og da tenker jeg på det å ville starte med MJ i det hele tatt. Situasjonen for MJ var en helt annen på 50-og 60-tallet enn i dag. Da var elektrisk tog noe nesten alle gutter hadde, eller hadde kamerater som hadde. Du kunne få Märklin i nesten annenhver sportsbutikk i Oslo den gangen. Den gang var ikke utfordringen å få folk interessert i MJ, men mer hva man så gjorde ut av det, og ikke forlot hobbyen når man ble eldre. I dag er utfordringen å få folk til å skjønne at dette i det hele tatt kan være et alternativ til dataspill o.l. Som døråpner for MJ tror jeg gamlebyanlegget kan fungere.
Men jeg er også enig i at det gikk an å bygge annerledes enn slik de har gjort det i Fredriksstad, og samtidig ivareta denne innføringsinspirasjonskilden. Det har jeg da også gitt uttrykk for i min anmeldelse i MJ-bladet. Men at det er " totalt formålsløst" er ikke sant. Det har nettopp det formålet å vise fram MJ for et bredt publikum - hvori neppe inngår Terje Vold, Henning Larsen eller Svein Sando. - Men jeg tar gjerne en ny tur til Gamlebyen for å se hvordan anlegget utvikler seg og for å se på tilskuernes reaksjoner.
|
|||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 20 august 2014 at 19:08 | ||
Nå har ikke jeg nevnt nagletelling, superline eller andere lines som grunnlag for min kritikk. For å si det som det er; jeg hverken teller nagler eller eier noen super-, top- eller lines i det hele tatt. Jeghar heller ikke sagt noe om spor eller strømsystem osv.
Jeg har tre-fire ankepunkter som jeeg fremførte allerede i mitt første innlegg. forventning om Norsk forbilde Synbart tema eller ide for anlegget, Gjenkjennbare temaer eller landskapsdetaljer om man vil,. Bedre utført landskap De har holdt på siden 2007. åpnet i 2010 og kunne således ha startet med tysk og videreført med norsk, noe a la MIWUBA i Hamburg. Jeg savner en klar ide for anlegget og bedre modelert og planlagt landskap.
Tror du tar feil Svein. Det som fikk positiv virkning ved anlegget på teknisk museum var gjennkjenning. Vi så norske tog og vogner i et norsk landskap. I togkatalogene var alt tysk, kanskje et svensk lok. Landskapene i katalogen var tyske. Og på museet fikk vi midt i fleisen et norsk forbilde. Hvordan jeg drømte om ha noe liknende. Skalaen var underordnet. Jeg hadde tyske lok og vogner. Etterhvert fikk savnet av norsk meg til å miste interessen, men da jeg så igjen Limas EL13 og norske vogner våknet interessen for fullt på nytt og har vært der siden. Et norsk anlegg i gamlebyen med gjenkjennbare temaer ville fått en helt annen virkning. Nå oppfordrer det bare til å kjøre utenlandsk. Hvorfor velge norsk når selv norges største ikke gjør det. Trist. Jeg må legge til: I tillegg til Limas EL13 og norske vogner var det oppdagelsen av MR med amerikanske landsskapsbygging som vekket interessen. Dette var så annerledes enn det tyske landskapsbygging med flaskekoster til trær. sliksom vi finner på det nybyggd anlegget i gamlebyen nå 40 år senere. Edited by TeVe - 20 august 2014 at 19:16 |
|||
Terje V.
|
|||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Posted: 20 august 2014 at 10:06 | ||
Modelljernbane er så mangt - alt fra de nydelige anleggene som enkelte lager med flotte, smussede Superlinemodeller - til enkle anlegg for dem som mest er opptatt av bare å kjøre togene sine. Og så er det det alle avskygningen der i mellom - inklusive de som ikke bryr seg om at det midtkontakter mellom skinnestrengene. Hilsen en som gjerne kjører Märklin H0 når han ikke holder på med livesteam i hagen. |
|||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Posted: 20 august 2014 at 09:01 | ||
Skjelningen mellom "for meg" og "for MJ-hobbyen" er viktig, ikke minst for å kunne omgås på en skapelig måte nettopp fordi denne mangfoldige og mangefasetterte hobbyen gjør at den tiltrekkes av folk med svært ulike motiver og tilknytningspunkter. Siden det er så mange måter å drive MJ på, er MJ-ere seg i mellom faktisk virkelig multikulturelle. Vi vet litt fra andre områder for tiden hvilken utfordring multikulturalitet innebærer.
Derfor kan Gamlebyanlegget på samme tid være viktig for MJ-hobbyen i Norge som sådan, og total uinteressant for noen MJ-individer, mens det er viktig for andre. Derfor er det også fullt mulig for uniteresserte for egen del, å skjønne verdien av anlegget for MJ i Norge som sådan, bredt forstått. Jeg tror Gamlebyanlegget kan ha noe av den samme effekten i dag, som de to MJ-anleggene på Norsk Teknisk Museum på Etterstad hadde på mange av oss på 1960 og -70-tallet. De gav inspirasjon til at MJ er artig, samtidig som mange utviklet seg som MJ-er på en måte som indirekte var en kritikk av NTM-anleggene.
|
|||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Posted: 20 august 2014 at 01:45 | ||
Stoppe? Det er da en interessant diskusjon, som drar opp noen interessante skillelinjer.
Det er da bra at dette anlegget fenger så mange! Det tyder på at byggerne har gjort noe riktig. Som det sies over her: Folk liker tog som rører på seg av seg selv. Og visst kan det være gøy! Særlig bra er det at det fenger unger - så får de forhåpentligvis interesser også utenfor dataskjerm, korps, idrett og andre underlige fritidsaktiviteter. Denne siden av dette anlegget er jo strålende! Det er sikkert de fleste enige om. For meg er det imidlertid ikke av særlig interesse. Egentlig, om jeg skal være helt, absolutt ærlig: ikke interessant i det hele tatt. Og det er nok ikke så underlig, for min interesse er ikke kun modelltog, altså tog som går av seg selv, først og fremst (IKKE AT DET ER NOE GALT I DET!), men modellbygging med jernbane som rød tråd og tematikk. Egentlig er det på noen avgjørende måter en helt annnen hobby, i alle fall en gren av mj-hobbyen som har et helt annet verdisett. Derfor blir det feil å sammenlikne disse to tildels svært ulike grenene. Å kritisere den ene grenen med verdisettet til den andre gir ikke mening, siden motivasjon og mål er helt ulike. Kritikken må skje på premissene til det man kritiserer hvis det skal bli konstruktivt, slik Svein er inne på, ellers blir det bare slakt og fordømmelse ut av det. Nå kan jo det være både morsomt og i seg selv tilfredsstillende, det å slenge med leppa overfor ting man ikke liker … men stort sett kan man nøye seg med å si at nagletelling eller enkel moro med gammel Märklin ikke er noe man er særlig interessert i, uten å verken grave seg ned i skyttergraver, eller gjøre det til et etisk spørsmål. For det er det nemlig ikke. Det ligger ingen moral i dette. Det er ikke et snev av fordømmelse eller nedlatenhet eller arroganse i det, når jeg sier at jeg ikke begriper hva det er som fenger med dette anlegget. For det er jo helt på siden av mitt interessefelt, i grunnen. Med mitt utgangspunkt kunne jeg sagt mye det samme som kritikken av anlegget over her sier - og vel så det - men de har jo aldri prøvd å bygge etter mine verdier eller ut fra mine mål. Og da gir det ikke mening å benytte mitt eget verdisett som sannhet. Jeg kan bare si at for meg i min dyrking av egen hobby er det uinteressant. Som et ganske nøytralt faktum. Jeg vil nok aldri forstå de som liker dette så godt fullt ut, men det kan sikkert alle leve fint med. Edited by Henning L - 20 august 2014 at 02:33 |
|||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Posted: 19 august 2014 at 23:34 | ||
Anbefaler alle å stoppe diskusjonen i denne tråden nå. For meg som leser føler jeg både å ha sett et brennende engasjement og at noen ikke klarer å stoppe når de burde det.
Kanskje misnøyen kan skape nye anlegg med bedre potensiale? Eieren har tydeligvis klart å skaffe både støtte, lokaler, medhjelpere og interesse for hobbyen fra folk utenfor miljøet. Gleder meg til å besøke landets neste store anlegg når det åpnes for publikum:-) |
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Posted: 18 august 2014 at 13:39 | ||
Ta deg (m/familie) en tur til Gamlebyen og besøk anlegget til Børresen. Anbefales!
|
|||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 18 august 2014 at 12:59 | ||
Skulle denne personen ikke tåle kritikk. Dra meg langsomt i ........ Intervju Han kritiserer jo andres arbeid midt i intervjuet. Også her kritiserer han andre for arbeidet de har gjort eller ikke gjort. Om egen arbeidsplass Skulle denne mannen virkelig ikke tåle kritikk. Om så har alle språk et ord for det. Men jeg tror Arne Børresen er robust nok til å ta slik kritkk. De har holdt på siden 2007, har investert 3 mill i selve anlegget så de skulle hatt god anledninge til å bygge fornuftig. Noen eksterne rådgivere hadde kanskje ikke vært så dumt. Er virkelig forventning om Norsk forbilde. Synligjort ide for anlegget. Gjenkjennbare motiver . Temaer. Vel gjennomarbeidet landskap. for mye å forvente. Er nordens største i seg selv kriterium godt nok? (rettet på rettskrivningen) Edited by TeVe - 18 august 2014 at 21:21 |
|||
Terje V.
|
|||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 18 august 2014 at 12:22 | ||
Hørt om kunstkritikk, teaterkritikk, kinoanmeldelser. Hva er det? Du leser ikke slikt nei. |
|||
Terje V.
|
|||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Posted: 18 august 2014 at 10:47 | ||
Anlegget i Fredrikstad har alltid stått høyt på bucketlista mi.
Og står enda høyere nå. Jeg har utallige ganger sett unger (inklusive mine egne) stå med nesa inn i glasset på visningsanlegget som står på Trondheim stasjon. Jeg tror de færreste har brydd seg om forbilderiktige landskap og omgivelser. Det viktigste er at det er tog som kjører rundt av seg selv. |
|||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|||
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Posted: 18 august 2014 at 08:32 | ||
Jeg har tatt med mange (både barn og voksne) til anlegget i Gamlebyen. Alle har gledet seg meget over den storvokste "togbanen". Selv uten Superlines, fleksibelt spor og norskt forbilde...
Og det for en minimal inngangspenge.
Fantastisk - det blir flere besøk. Så kan jeg innimellom klå på Superlinemodellene mine hvis jeg får behov for å telle nagler...
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Posted: 18 august 2014 at 08:26 | ||
Om ramsalt kritikk og hva man tror man kan oppnå med det.
Hvis målet med kritikken er å få til en forbedring, viser lang pedagogisk erfaring at kritikken må framføres på en slik måte at det når fram til mottageren uten at denne enten får alle pigga ut, eller går i depresjon. Du kan ikke bare slå, du må gi ros og klapp også for det som er rosverdig. Skal man bli bedre, må man ha noe å strekke seg etter, og man må få motstand. Det gjelder i idrett, i læring og i å utvikle ferdigheter. Og det gjelder når det gjelder dyktighet i hobbyvirksomhet også. Slik sett er kritikk nyttig. Mange er sin egen kritiker, og driver seg selv videre. Her snakker vi imidlertid om når andre kritiserer ens MJ-utøvelse. Terje har et poeng at man må kunne stille større krav til MJ som vises fram offentlig, særlig når det tas betaling for det. Men skal kritikken ha en konstruktiv funksjon, må motstanden ikke være for stor. Da mister man motet, og gir kanskje opp hele prosjektet. Utvikling skjer i balansen mellom mestring og motstand. Hvis målene blir for store eller ligger for langt vekk i forhold til der man er, gir man opp på veien. Ensidig kritikk der idealene som framsettes ligger langt vekk fra der man er, vil sjelden føre til noe som helst endring. Hvis man oppnår en allianse mellom ytre kritikk og mål man setter seg selv, er det mye større sjanse for at noe skjer, enn at man blir fortalt hvor skapet burde ha stått, og man selv ikke skjønner hvorfor skapet burde stått der. Da kan man kanskje handle ut fra ren plikt en tid, men gleden ved hobbyen tapes fort.
|
|||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Posted: 18 august 2014 at 06:31 | ||
Hei Terje
Og dette har hvilken sammenheng ? |
|||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 18 august 2014 at 00:30 | ||
Husk, dette anlegget er ikke et privat anlegg til personlig bruk. Da ville jeg ganske enkelt ikke kommentert det. Jeg kritiserer heller aldri personlig modellbygging. Kunnskap og evner er forskjellig så hver man er fritt til å gjøre som man ønsker.
Dette er et anlegg til offenlig visning. Det får nå også offentlige midler. Anlegget står heller ikke et tilfeldig sted. Det står på en svært fremtredende plass i Norges og Nordens eneste gjenværende bevarte festningsby. En av Norges mest besøkte turiststeder. Der må man kunne sette noen forventninger til utstillingen. Jeg skjønner bare ikke at man ikke kan kritisere et middelmådig anlegg. Uten kritikk ville det jo ikke bli noen fremgang. Man kan ikke pakke kritikken sånn inn i bomull at den ikke blir hørt eller forstått. Vi applauderer ikke middelmådighet i andre sammenhenger. Hvorfor skulle vi det når det fremføres i offentlig rom.. Ramsalt kritikk betyr sterk kritikk. Ja av og til må man trå til med sterk kritikk. Vel å bra med initiativ og pågangsmot. Men er det det som er målet. Burde ikke målet være å vise noe fint. Gjerne noe å kunne strekke seg etter for de besøkende. Å se på noe man selv kunne lage gir jo ikke inspirasjon til noe som helst. Tenk om kunstutstillinger skulle vise det man selv kan lage. Det er nettopp det å kunne betrakte det fantastiske som gir glede. Jeg så andre utstillinger i Gamle Fredrikstad den dagen. Det var noe jeg ikke kunne lage selv og det ga stor glede å se på det. Dessverre gjaldt det ikke modelljernbaneustillingen. Der ble man bare trist. |
|||
Terje V.
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Posted: 17 august 2014 at 23:21 | ||
Ja, men innledningen til det du siterer meg på er viktig, så den må ikke skjæres bort, dersom budskapet skal ha en sjanse til å bli mottatt som et vennlig råd og ikke "ramsalt kritikk": "... har jeg en liten ønskeliste som Arne og medarbeiderne hans kan tenke litt på: " |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Posted: 17 august 2014 at 23:10 | ||
Det spørs hva hensikten med kritikken er. Hvis man ønsker av den man kritiserer skal ta den til seg med tanke på å gjøre noe med den, vil ramsalt kritikk neppe virke. Hvis kritikkens hensikt er å få stoppet en virksomhet eller lignende, dvs. at man egentlig ikke henvender seg til den man kritisere,r men andre, så kan sikkert ramsalt kritikk være effektiv, dersom den er treffende. Så hva er din hensikt, Terje? |
|||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 17 august 2014 at 22:06 | ||
Er det for drøyt å påpeke at "Anlegget i Gml. Fredrikstad er totalt formålsløst, helt uten tema eller ide. Jeg kunne ihvertfall ikke oppdage noe slikt. Det virket som både spor, veier og bygninger var kastet tilfeldig utover. Landskapet, i den mon det kan kalles slik, skal jeg ganske enkelt hoppe over." Hvor er tema eller idé for anlegget, bortsett fra at man skal kunne kjøre rundt, og rundt. Hadde spor, veier og bygninger noen relasjon på anlegget ? Var landskapet godt modelert ? Du påpeker jo selv:
Hvilket ville vært et formidabel forbedring. Hadde det enda blitt vist en stigning i byggingen. At man kunne starte enkelt men at man kunne forbedre senere, dvs bedre detaljering, mer modelltrohet osv. Det hadde vært noe å vise frem. Men jeg holder fortsatt på at anlegget burde ha norsk forbilde. Norske tog, norske skilt på butikker osv. Tyske hus kunne man etterhvert ha fornorsket. Auhagens DDR boligblokker trenger knapt noen forbedringer. De illustrerer godt. norske boliger fra samme tid. Bare tatt bort arker og løft og eventuelt satt inn takvinduer. Mange tyske byhus kunne man enkelt fornorske ved å fjærne bygningsdeltaljer, satt til noen få nye. Styre unna hus fra Bayern. Modelltrohet ble nevnt. Ikke nødvendig i det store, men i det små. LOX i Berlin er ikke modelltro, men ideen rundt det er interessant. Å vise jernbanemiljøer fra Berlin slik du kan se dem fortsatt eller slik de var tidligere er ideen. Jo det var meget dygitige byggere som var mer til inspirasjon en avstandstagen for egen modellbygging. Har aldri lest slike innlegg i utenlandske tidsskrifter som vi finner her om at et godt modellanlegg skulle virke avskrekkende. Så får vi håpe at man kan besøke det senere og virkelig se forbedringer. Men tyske anlegg det ser jeg på i Tyskland. De vet hvordan det skal være. Vi vet hvordan et norsk anlegg skal være, derfor et norsk anlegg til utstilling i Norge. |
|||
Terje V.
|
|||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 17 august 2014 at 21:47 | ||
Og du leser aldri aviser ! |
|||
Terje V.
|
|||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 17 august 2014 at 21:46 | ||
Om man ikke kan ta imot kritikk, også ramsalt, så skal men ikke stikke nesa frem. |
|||
Terje V.
|
|||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Posted: 17 august 2014 at 21:38 | ||
Hei
Svært skuffet over at man faktisk bruker energi på å kritisere andres arbeid ! PUNKTUM |
|||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 17 august 2014 at 21:28 | ||
Jeg synes det er ganske bra å ha dratt inn kr 800.000 de fire første år man har holdt på. Tror de nå får støtte fra kommunen, unasett så får de støtte fra Innovasjon Norge Fra NRK. Pengestøtte til modelljernbanen Gamlebyen modelljernbanesenter får 300.000 kroner i støtte per år i 2014 og 2015 av Innovasjon Norge. Det skriver Fredriksstad Blad. Primus motor Arne Børresen sier til avisen at dette åpner for mange muligheter på markedsføring og produktutvikling.
Det der kjøper jeg simpelthen ikke. Om du legger de samme kriterier på andre ting godtfolk skaffer seg ville det bli mange skuffelser i hjemmene i det ganske land. Tenk på interørmagasiner, utstillinger. De fleste har ikke sjans til å få det slik hjemme, men de mister ikke lysten på å pusse opp hjemme, tvertimot. Pene hjem i magasiner osv fremmer lysten til å gjøre noe liknende selv. |
|||
Terje V.
|
|||
Post Reply | Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |