Hvorfor ? |
Post Reply | Page <1234> |
Author | ||
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Posted: 25 august 2014 at 10:36 | |
Anlegget til Børresen mener jeg fungerer etter hensikten – og som kanskje bekreftes av den stadige tilstrømningen av folk som gladelig betaler de få kronene det koster å komme inn. De aller fleste har det gøy mens togene skvetter i alle retninger på ”togbanen”. Det er begeistrede barn i all aldre (inkl. undertegnede) som engasjert surrer rundt og samler inntrykk. Og da er vel hensikten med anlegget oppnådd? At andre ikke liker det, og i enkelte tilfeller blir ”jævlig”(!) skuffet er kanskje ingen større overraskelse. Altså for enkelte et ’ formålsløst leketøy for privat bruk’… Jeg skulle selv selvfølgelig ønske å se et anlegg i Jon Einar Vistad detaljklasse, men hadde Børresen & Co noen gang blitt ferdig med noe slikt (eller noe i nærheten) - og i den størrelsen? Jeg tviler… Intet fryder meg mer enn et anlegg med riktig farge på takpappen, dompap i trær etter norsk standard og naglene på lokene sitter der de skal og i riktig antall. Men jeg er også i stand til å fryde meg over en gigantisk ”togbane” - høre / se togene suser i alle retninger over lange strekninger, broer og fjell. Selv uten korrekte(?) detaljer på bygd og by… |
||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Posted: 25 august 2014 at 08:49 | |
Hva mener du her? |
||
Truls Slevigen
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Posted: 25 august 2014 at 08:04 | |
Hei John. Interessant å se at en av veteranene i norsk MJ melder seg på diskusjonen. Men med forbehold om at jeg kan ha misforstått ditt anliggende her, vil jeg imidlertid utfordre deg på det du skriver her:
En debatt om man er for eller mot Gamlebyanlegget synes jeg er begrenset interessant. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal trekke sin egen konklusjon om dette? Er det nødvendig? Nyansene blir da lett helt borte, og et "yes" eller "No" til anlegget bidrar bare til å polariserer debatten. Det går jo an å ha flere tanker i hodet på en gang, som det heter. Og det må gå an å se både kvaliteter ved det omtalte anlegget og forbedringspotensialer ved det. Nå har vi sikkert ulike motiver for å delta i en slik debatt - eller la være og bare forbli en leser av den. Mitt håp om hva en slik debatt fører til, går på minst områder: 1. Det ville selsvagt vært interessant om Arne Børresen selv leste den, men noen indisier på det har ikke kommet fram her. Men et ønske om påvirke, har vel alle som deltar i et ordskifte. Men uansett så skriver man i slike ordskifter også til de tause majoriteten av lesere. 2. Det å debattere en sak eller lese en debatt er i seg selv en måte å få stilt spørsmål ved hva man selv tenker og mener om saken eller ting som påvirkes av saken (i dette tilfelle bl.a. hvordan man selv praktiserer sin MJ). Det å måtte forholde seg til spørsmål kan føre til endring eller befesting av egne meninger eller praksiser. Slik kommer man videre. |
||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Posted: 25 august 2014 at 07:04 | |
Det er en kjennsgjerning at tilbehøret som har tysk forbilde er enormt i forhold til norsk.
Samme gjelder for alt i kategorien "tog" også. De aller fleste har heller intet medlemskap i MJF, noe jeg heller aldri har hatt behov for. Landets største forhandler selger lite norsk i forhold til alt det tyske som daglig omsettes. Et par forhandlere har som meg lite bra å si om MJF pga alle problemene opp gjennom årene, og de medlemmene som alltid skal forsure diskusjoner hele tiden med å fortelle alle andre at de gjør ting "feil" og at det ikke finnes flere måter å bedrive hobbyen. En spørreundersøkelse blandt foreningens medlemmer bør det altså hefte sterk tvil ved om representerer hele det norske markedet. Selvsagt kan det stilles spørsmål ved hvordan et besøksanlegg drives. Men med en så lite ydmyk tilnærming og krass omtale i startinnlegget så ser jeg jo at det ikke kun er jeg som har reagert og oppfattet det som nok et forsøk på å fortelle at visse standarder MÅ være oppfylt. Heldigvis sitter disse "standardene" kun i hodet til enkeltpersoner. Utifra det enorme besøket anlegget i Fredrikstad opplever så er det da tydelig at folk er mer enn fornøyd nok med hva som presenteres. Jeg synes heller ikke anlegget apellerer særskilt godt til hva jeg ønsker fra et anlegg, kvalitet og oppbygging er under mine krav til både form og utseende. Likvel blir jeg ikke personlig fornærma, betaler med glede hva det koster å komme inn, og det kommer til å bli gjentatt. Begeistringen over anlegget hos hovedgjestene som jeg har med meg er uansett ikke svekket av det jeg anser som dårlig bygga. For 20 år siden hadde heller ikke mitt anlegg sett annerledes ut, og om min interesse hadde dreid seg mer om kjøring og å bygge stort så ville det nok ikke vært annerledes i dag heller. Tilskuddene de mottar er heller ikke betinget av at de skal hverken promotere norske leverandører eller norsk natur, så å kritisere noen for det blir bare ren misunnelse. Jeg har ingen tro på at debattform vil endre seg i dette eller andre tråder som omhandler hva andre SKAL gjøre for at NOEN skal bli fornøyd. Innleggsredigeringer, sitatspam ut av milde h.. og alt annet som bare er med på å flytte fokus fordi man ikke vil svare når noen stiller spørsmål ved utsagn. Så ikke forvent noen oppfølgningssvar fra meg :) |
||
Jadahl
Medlem i MJF Joined: 18 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 21 |
Posted: 25 august 2014 at 01:19 | |
Jeg synes det er interessant å se at innholdet i innlegget som startet denne tråden, har engasjert en del personer til de grader. Jeg antar at mange flere har hatt lyst til å skrive sin mening, enten for eller i mot. Men jeg tror de fleste poengene etter hvert har kommet frem i tilstrekkelig grad til at hver enkelt kan trekke sin egen konklusjon: enten liker man ikke anlegget i Fredrikstad slik det fremstår unorsk og (se anm.) for publikum, eller man synes det er en grei fremstilling av hva mj kan være for en uvitende. Anm.: I kladden til dette innlegget skrev jeg også "lite spennende" men strøk det, for det kommer an på øynene som ser og tilskuerens alder.
PS! Jeg er ganske ny tilskuer til MJ Forumet, og det har slått meg at noe av det som har stått i tråden, eller hele innlegg kunne vi andre vært spart for. Neste gang noen tar opp et emne, håper jeg at debattantene holder seg bedre til kjernen slik at tråden kan bli kortere. |
||
Jadahls Privatbane
|
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 24 august 2014 at 23:04 | |
Hvorfor ønske og forventning om et norsk anlegg.
I denne forumtråden ble det fremført en del påstander/antakelser om hvor mange som kjørte norsk kontra utenlandsk. Først uten noen form for dokumntasjon men så dukket denne informasjonen opp i dette foruminnlegget. Dessverre så druknet informasjonen i den videre diskusjonen om mjbladets fremtid , redaksjon eller mer korrekt manglende sådan og passivt styre. Det vil være naturlig å ta opp statistikken i her og spesielt ettesom vi fåtr innlegg som dette Foruminnlegget der ErikS kommer med en udokumentert påstand om at de fleste kjører det det finnes mest materiell av; inneforstått tysk. Statistikken er fra 2006, som Roger påpeker i nevnte innlegg, og at de gjelder medlemmer av mjf, men jeg tror de fortsatt har gyldighet også som generelt for norske mj-ere, og jeg postulerer videre at jeg tror den norske andelene er øket. Etter 2006 har vi fått et kraftig øket norsk modellutbud slik at jeg tror den norske andelen er mye større i dag enn i 2006. Statistikken viser at 40,1% kjørte norsk, dvs mer enn dobblet så mange enn de som kjører tysk, 18,3%. . Blant H0-DC er dette ennå mer forsterket da det er 4 gangler mer interesse for norsk en for tysk, Ja selv blant H0-AC er det dobbelt så stor interesse for norsk enn tysk. Jeg vil tro at andelen norsk idag er mer enn 50%. Vil tro også tyskandelen er minket til kanskje ned mot 10 prosent idag. Det er de norske modellene som mer og mer promoteres. Det hjelper ikke om enkelte kjøper materiell i utlandet da det er bruksinteressen som gjenspeiles i statistikken, ikke hvor materiellet er kjøpt. Kunne noen forhandlere som selger både norsk og tysk mj-materiell uttale seg kvalifisert ville det vært bra. Om man er spesialisert på det ene eller det andre er det vanskelig å bruke salgsstatistikker. Disse tallene synes jeg forsterker min krtikk mot gamlebyanlegget for å velge "tysk" forbilde Det mest naturlige ville faktisk vært å bygge med norsk,. Hvorfor er det bygget et anlegg med tysk motiv og ikke et norsk. Mitt hvorfor er faktisk forsterket, Hvorfor et tysk og ikke norsk anlegg i gamlebyen, Fredrikstad. Om statistikken kan leses slik som beskrevet over så er det klart at de fleste har interesse av norsk. Det vil da være naturlig å promotere dette i anlegget i Gamlebyen i Fredrikstad. Edited by midnight - 25 august 2014 at 17:28 |
||
Terje V.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Posted: 24 august 2014 at 20:58 | |
Jeg håper jeg og leserne av MJ-bladet blir mer kjent med de ulike klubbanleggene rundt om i landet, for jeg tror det er mange bra anlegg som "ingen vet om" av ulike grunner. Markedsføring betyr veldig mye for rekruttering, muligheter for stønadsordninger og inntektspotensiale for å subsidiere de enkelte prosjektene.
Selv kjenner jeg best til Drammen Modelljernbaneklubb (DMJK) og TMJK som begge holder svært høye ambisjoner og standarder. Dmjk burde fortjent mer omtale med sin overdådige fremdrift hver eneste torsdag året rundt og en fast og aktiv gjeng. Det burde altså være mulig for flere turistattraksjoner her i landet! |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Posted: 23 august 2014 at 15:46 | |
Det er interessant å trekke fram TMJK i denne sammenhengen. Med en viss rett kan man hevde at TMJK har kjørt i grøfta på den motsatte siden av GMJS. Problemet med TMJK sine høye ambisjoner er at alt går så himla tregt. Etter år med innsats har vi ikke all verden å vise fram. Ting skal planlegges og utredes ad nauseum før man setter i gang med byggingen. Den dårlige progresjonen har også ført til at man ikke har arrangert messer de senere årene og ikke drevet særlig annen utadrettet virksomhet. Og slik sett har vi vel etterhvert innesett at ambisjonsnivået kanskje har vært en for stor bremse på progresjonen, og at dette også har gått utover rekrutteringen. Så det gjelder vel som så mange andre felt i livet å finne en gylden middelvei! |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Posted: 23 august 2014 at 10:52 | |
Øystein har selvfølgelig helt rett. Av det jeg har kjennskap til, er det ingen annen arena enn MJ der høye idealer og kvalitet blir sett på som et problem, fordi det kan ta motet fra folk med å drive med dette, slik det hevdes. Vi må ikke legge lista for høyt, for da vil ikke folk begynne med eller fortsette med MJ. At dette er reelle innvendinger, er jeg ikke tvil om.
Vi mener å ha merket dette godt i TMJK. Ja, vi har lagt lista høyt der, og dermed er det noen som mener seg utstøtt fordi de ikke er flinke nok, får vi som tilbakemelding. Den utstøtelsen og dommen over seg selv, har de imidlertid funnet på selv (evt. hørt formidlet av andre). Den har ALDRI vært uttalt fra noen sentralt i TMJK. Tvert i mot sier vi at her er det rom for at alle kan prøve seg, men du må tåle at du kanskje får beskjed om at du prøve en gang til, og se om du får det til bedre da - og du må gjerne få tips og hjelp til å komme videre. Eller, nettopp på grunn av MJs mangfolde aspekter, spør vi også: Hva er det du tror du vil og kan bidra med? Har du noen ferdigheter som vi andre mangler, men som vi har bruk for? Vi hadde en som kom (etter en messe?) og hadde null erfaring med MJ, men syntes dette så ut som en artig hobby. Han var villig til å lære, og han endte etter få år opp som leder av TMJK. Hva er så grunnen til denne motstanden mot å framheve kvalitets-MJ, enn si diskutere hva kvalitet i MJ er? Jeg har gjort meg noen tanker om dette i løpet av denne debatten. Her kommer den første: Tese 1 MJs mangfoldighet er på en side dens styrke, men også dens svakhet mht kvalitet. Nettopp fordi det er så mange måter å drive MJ på, finnes det ikke noe omforent forståelse av hva som er kvalitet i MJ. Kvaliteten kan nok beskrives på enkeltområdene, men det er ikke lett å beskrive den for MJ som sådan på en måte som alle nikker anerkjennende til, fordi noen vil legge vekt på noe som andre synes er helt uvesentlig. Derfor blir MJ-kvalitet privatisert og individualisert. Det er greit nok på det individuelle plan, dvs. hva jeg synes er ok for min MJ-utøvelse. Men en slik individualisert MJ-kvalitet fungerer dårlig straks et MJ-anlegg skal involvere flere (klubber) eller når det er snakk om offentlige utstillingsanlegg som mange forholder seg til, slik som Gamlebyanlegget. Likevel finnes nok begrepet MJ-kvalitet som sådan i hodene på oss som driver med denne hobbyen, og jeg mener den egentlig ligger til grunn for alle innleggene i denne tråden. Jeg mener å se spor av følgende helhetsforståelser: 1. Helhetlig MJ-kvalitet er det når en person får utfolde sine MJ-drømmer. (Innenfrastyrt sett fra MJ-utøveren(e)) 2. Helhetlig MJ-kvalitet er det når jeg gjenfinner det jeg for meg selv forbinder med MJ-kvalitet. (Match mellom MJ-utøver og MJ-betrakter) 3. Helhetlig MJ-kvalitet er det når flertallet som møter et anlegg synes dette er artig. (Statistisk fornøydhet) 4. Helhetlig MJ-kvalitet er summen av kvaliteten på enkeltområdene man kan drive med MJ på. (Gjennomsnittskvalitet) 5. Helhetlig MJ-kvalitet er det når man på alle områder som inngår i anlegget anvender de siste metodene og teknikkene som er tilgjengelig. (Frontkvalitet) Det kan sikkert settes opp flere beskrivelser. Utvid deng gjerne. Poenget i forhold tild ebatten i denne tråden, at når man med så forskjellig underliggende utgangspunkt skal debattere et anlegg, så er det meget lett snakke forbi hverandre. Edited by ses - 23 august 2014 at 10:55 |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Posted: 23 august 2014 at 10:24 | |
GMJS har en frontmann som er et unikum når det gjelder PR, gjennoføringsevne og entusiasme. Han har gjort en fantastisk innsats med å få senteret på skinnene og markedsføre det.
Det som man skulle ønske er at han hadde fått med seg noen kompetente modellbyggere og utstillingsdesignere på laget. Vi snakker ikke om at det burde vært bygd et anlegg av Pendon-kvalitet, men med litt mer planlegging og litt mer modellbyggerferdigheter burde det vært mulig å få til et langt bedre resultat. Edited by Håvard H - 23 august 2014 at 10:25 |
||
ØysteinW
Viderekommen Joined: 29 juni 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 9 |
Posted: 23 august 2014 at 01:25 | |
Få blir vel særlig inspirert og begeistret over å høre på en konsert hvor det spilles dårlig og surt. Jeg har aldri hørt om noen som tenker at de skal begynne å spille et instrument fordi man tenker at man sikkert kan spille like bra eller t.o.m. mindre ille enn en eller annen elendig amatørmusiker. I følge noe av argumentasjonen / forklaringene her vil det være ok for en musiker å spille surt og dårlig fordi man ikke spiller for de som kan spille men for folk flest. Det er jo en fornærmelse mot folk! Etter en sur konsert i det offentlige hadde de samme forlangt penga tilbake. Helt sikkert.
Begynner noen å male bilder fordi det virker så lett å rable ned noe? Nei men jeg hører stadig noen som omtaler det de oppfatter som rabbel på papir eller lerret med forakt. “Ær’e kunst det der lissom. Kan jeg gjørra like bra sjæl.” Fnys! Kanskje det er hva noen tenker om dårlige utstillingsanlegg også? Jeg synes det er et tullete argument at det er bra at Gmjs, det omtalte anlegget, er på et nivå som alle kan klare å få til. Det sier forresten kanskje litt om anlegget. Jeg vet ikke. Jeg har ikke sett det annet enn på bilder og de tyder ikke på at det er særlig imponerende. Vanligvis så imponeres vel de fleste av det som er bra. Det er gjerne det som hylles i media og folk i mellom. Men det er kanskje annerledes med mj? Jeg ser og hører jo titt og ofte mer eller mindre foraktfulle kommentarer om de fæle nagletellerne. Det framgår mer eller mindre uttalt at de er noen hovne folk som er elitistiske og lite folkelige i sin angivelige/ påståtte visdom og flinkhet. I noen avkroker i Norge er det tydeligvis enda en dødssynd. Du skal ikke kunne noe som Per og Pål ikke kan. Da begynnerer de å mene ting om deg. For ikke å snakke om hvis du ytrer noe negativt om noe mj-relatert. Du må'kke komme her og komme her............. Man får holde seg til det middelmådige! Ikke gå i dybden på noe. Bland hummer og kanari. Det finnes som kjent et forbilde for alt sies det her. Flaskekosttrær har jo alle rett utenfor døra og fjell ser som kjent ut som gråmalte gipsbandasjer de fleste steder i verden. Bindingsverkshus i tyrolerstil er det det er mest av over alt. Alle tog kjører rundt i ring i 260km/t og stopper aldri. Uten mål og mening. Ikke tenk, men bland heller mer gips for å bygge større. Om dette er greit for en selv så er det helt ok det, men blir det en attraksjon verdt å ta inngangspenger for å vise? Folket liker ikke det omtalte anlegget fordi det er likegyldig hvordan ting er gjort, men fordi det ikke er noe tilsvarende her i steinrøysa. Store mj-anlegg er i seg selv imponerende for de som ikke holder på med mj. Har man ikke hørt musikk før så er kanskje sur musikk godt nok? På NMJF hadde vi en liten diskusjon om hvorvidt det var ok å gi elendige produkter den omtalen de fortjener. Det kom vi til at det var. Det var vel det Terje ville praktisere her (Gmjs er et produkt) og etter det jeg kan se er det han skrev et helt ok uttrykk for hans mening. Så kan man selvsagt være uenig med ham og det er jeg sikker på at han tåler. Selv de groveste og mest ufine / usaklige taklingene enkelte har prøvd seg på etter den gamle, velprøvde oppskriften om at har man ikke noe saklig å melde så finn noe annet å skrike om. |
||
ØW
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Posted: 22 august 2014 at 12:24 | |
Det slutter aldri å forundre meg hvor hårsåre folk er på dette forumet. Hvorfor er det så farlig med en litt frisk diskusjon?
Hva er det som er så farlig med uenighet? Og om jeg spissformulerer meg og utbasunerer at alle norske mj-anlegg skal ha norsk forbilde, hva så? Jeg er enig i at det er en uting å trampe inn i eksisterende tråder og kritiskere folks arbeid uten at de har bedt om det. Men å starte en tråd med en spisset kritikk mot et prosjekt som Gamlebyen Modelljernbanesenter mener jeg er helt innenfor. Fordi: -Arne Børresen bruker media alt han kan for å eksponere GMJS, han bruker det offentlige rom særdeles aktivt for å fremme prosjektet. -GMSJ er åpent for offentligheten og tar inngangspenger. Vi snakker om en profesjonell aktør på lik linje med musikere, forfattere, malere osv. -GMJS mottar støtte fra Innvasjon Norge. De får 300 000,- i markedføringsstøtte i 2014 og 2015, dvs 600 000,- tilsammen. Med fare for å låte som en Frpér, dette er våre skattepenger. Så kjør debatt. De som ikke har intresse av å være med på den får bare la være å lese tråden. Edited by Håvard H - 22 august 2014 at 12:30 |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 22 august 2014 at 12:16 | |
Man må da kunne ha to tanker i hodet samtidig.
Man kan la seg imponere over at han har hatt stayervilje til å fullføre sin guttedrøm om stort anlegg på loftet. og samtidig Ikke la seg imponere over hva han har laget. Edited by TeVe - 22 august 2014 at 13:18 |
||
Terje V.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Posted: 22 august 2014 at 10:32 | |
Skuffelse eller positiv overraskelse henger sammen med forventningene man har til noe. Forventningene er på en side helt personlige og noe man til en viss grad har styring på selv. På den andre siden skapes forventningene av noe. Markedsføring, omtaler og rykter er en del av dette ytre som skaper forventinger.
Flere har snakket om forventninger til Gamlebyanlegget. Kanskje var forventningene skrudd for høyt når man går skuffet derfra? Hvem har skyld i det? Feil markedsføring, omtaler osv, eller at man selv har laget seg noe forestillinger av hva dette burde være ut fra egne idealer om hvordan anlegget burde være? Men dette har ikke bare en personlig side. Og det må jeg gi Terje Vold rett i, at man nok bør kunne forvente noe mer av et anlegg til offentlig beskuelse som man tar inngangspenger for å se, enn et hvilket som helst annet privat anlegg. Så spørs det hva det både er rimelig å stille opp som legitime forventinger til et slikt anlegg, sett fra tilskuernes ståsted, og hvilke forventinger det kan være lurt å etterkomme, sett fra utstillers ståsted med tanke på å nå flest mulig (som da gir mer inntekt).
Edited by ses - 22 august 2014 at 10:33 |
||
rebelego
Veteran Joined: 16 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 228 |
Posted: 22 august 2014 at 10:07 | |
Jeg er enig med Henning L. Jeg skjønner heller ikke den holdningen om at
det man viser frem ikke skal være "for bra". Om jeg hjemme i stua eller på balkongen ikke er så opptatt av så mye mer enn å se toget røre på seg, så vil jeg når jeg besøker et publikumsanlegg, se noe mer. Jeg vil bli imponert og inspirert. At pengene fra fellesskapets kasse er øremerket markedsføring, spiller liten rolle. GBMJ er en attraksjon som MJ-interesserte og andre med interesse for tog og teknisk hobby vil reise ens ærend til Fredrikstad for å besøke. Folk er forskjellig. Noen vil bli skuffet, og de er i sin fulle rett til å gi kritikk. Jeg er forøvrig imponert over hva Arne Børresen har fått til. Dog ble jeg skuffet ved andre besøk når forventningene tydeligvis var feil. Jeg drar helt sikkert innom igjen hvis jeg er i Gamlebyen, men jeg tar neppe turen til Fredrikstad ens ærend for å besøke GBMJ med mindre de utvider enda mer og den nye markedsføreren overbeviser. Edited by rebelego - 22 august 2014 at 10:09 |
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 503 |
Posted: 22 august 2014 at 09:19 | |
Børresen får ingenting fra fellesskapets kasse. Han har derimot møtt mye byråkratisk motgang i kommunen. Innovasjon Norge har i år gitt midler til å ansette en mann som skal markedsføre senteret for å om mulig trekke enda flere besøkende til Gamlebyen. Men disse pengene er øremerket markedsføring. Ellers er Arne en ildsjel som har investert flere millioner i bygningmassen som huser anlegget. Det han får inn av inntekter er småpenger i forhold til hva slags utgifter han har hatt. |
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Posted: 22 august 2014 at 09:12 | |
Christer Sjögren fra Vikigarna skal visstnok ha uttalt at "det ikke nødvendigvis er bedre kunst fordi det er flere mennesker på scenen enn i salen". Arne Børresen og co har brukt av sin fritid og pantsatt hus for å skape Modelljernbaneopplevelser for "folket". Så får vi innse at vi er forskjellige og at enkelte av oss stiller andre krav til slike opplevelser. Selv går jeg heller i Operaen enn på dansebandgalla.
Men jeg fascineres av hva de har fått til i Gamlebyen og siden jeg skal til Fredrikstad i helgen kan det kanskje hende at jeg tar turen innom. Edited by Morten Jacobsen - 22 august 2014 at 09:12 |
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Posted: 22 august 2014 at 00:24 | |
Ja, jeg har etter hvert forstått at det er mange (i alle fall de som aktiviserer seg fx på dette forumet ) som er av den mening at man absolutt må ville noe ut over det å se tog lée på seg.
Da tenker jeg: vil jeg egentlig det? På død og liv? Er det bare meg, eller kanskje jeg er en del av den 'tause majoritet'. Feil å si 'tause' siden jeg skriver dette, men dog ... Ses har en 'opplisting' av forskjellige typer mj'er. Jeg husker ikke detaljene i den, men er selv en som er fascinert av all slags teknisk hobby. Jeg har på sett og vis 'landet på' (hovedsaklig) mj. Jeg har 'hummer og kanari' når det gjelder materiell, dog inget anlegg (ennå), men når den tid kommer, vil alt materiell få kjøretid Men jeg lar meg også imponere av alt det fine som skapes i messing, landskapsbygging etcetera, etcetera. Samtidig er jeg imponert over det Arne Børresen har fått til; kjenner ingen annen sammenlignbar historie ... Det har blitt en del messebesøk, ikke minst i utlandet. Jeg har sett engelske anlegg som kan tidsfestes til et konkret klokkeslett en gitt dato, helt naturtro, men som faller gjennom (for meg) fordi det rullende materiellet 'går som e' krøkke' |
||
Bjørn Egil
|
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Posted: 21 august 2014 at 21:45 | |
Jeg forstår ikke hvorfor dere så engasjert diskuterer uvesentligheter om hvem som har sagt hva, framfor å diskutere f.eks temaet?
Til temaet: Kan man f.eks si at det som kan være sørgelig med publikumsanlegg som ligger på et relativt sett lavt nivå utførelsesmessig og/eller planleggingsmessig er at det ligger en tapt mulighet i dette? Er det ikke litt synd at man investerer SÅ mye penger, og så planlegges det tilsynelatende etter innfallsmetoden? Med litt mer plan og retning kunne det lett blitt mye bedre. En annen sak som jeg finner interessant er dette at ganske mange tillegger nybegynnere og andre utenforstående interesserte den litt defensive holdningen at flotte ting virker uoppnåelige og at det kan være at disse kan komme til å tenke "at det der vil i alle fall aldri jeg få til, og da kan det være det samme"? Jeg har alltid hatt det helt motsatt. Kan andre, kan jeg. Kan jeg det ikke, er det bare et spørsmål om å ville det og om øvelse. Hvorfor anses det som potensielt skremmende for eventuelle nybegynnere når ting blir "for bra" – ? Hva slags holdning er nå det? Det middelmådige har aldri inspirert meg – men så har jeg alltid strukket meg lenger enn behagelig, også. Litt smerte må til. I dette ligger det fortsatt ikke noe krav om at sjanger og tema skal være etter min smak. Bygger man med Märklin blikkskinner kan det gjøres flott, det også, men på en helt annen måte enn hvis alt håndbygges ned i minste detalj, som jeg liker godt. Uansett hva man driver med kan det alltid bli bedre, og alltid gjøres finere, mer interessant, spennende, fengende! Hovedtanken min er at man må da ville noe ut over å se toget røre på seg? Edited by Henning L - 21 august 2014 at 22:00 |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 21 august 2014 at 20:57 | |
Du kan like gjerne stenge den for over ditt innlegg står et innlegg fra en som heller ikke leser tråden før man skriver innlegg.
Påstanden til innsenderen er svart på opptil flere ganger i tråden, men den som skrev gidder ikke lese. Latskapen er tydeligvis for stor. Det er heller få som er interessert i problemstillingen som jeg forsøkte å styre tråden inn på et par ganger. Så min oppfordring er å stenge. |
||
Terje V.
|
||
midnight
Administratorgruppen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1145 |
Posted: 21 august 2014 at 20:00 | |
I utgangspunket er dette en interessant diskusjon rundt hvordan utstillingsanlegg kan bygges og presenteres for publikum, MEN om det kommer flere innlegg med bannskap og meningsløs krangling rundt hvem som skrev hva eller sletta noe så stenges tråden ASAP! |
||
Morten W
H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+ O USA - Lehigh Valley ca 1975 Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org Besøk www.onorway.com |
||
Märklinist
Viderekommen Joined: 05 februar 2011 Status: Offline Points: 6 |
Posted: 21 august 2014 at 15:37 | |
Her står det, de skal bygge norsk..
|
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 21 august 2014 at 11:33 | |
For å komme tilbak til temaet
Noen som vil forsøke å svare på:. Hvorfor har man bygget et slikt anlegg for å vise publikum. Om det bare er for kjøre rundt og rundt datastyrt kunne dette vært gjort mer effektivt og billigere på annen måte. Finnes ferdiganlegg fra Noch. her Ok spøk tilside. Han ønsket jo å bygge ut guttedrømmen. Senere presisert med Jeg har tre-fire ankepunkter som jeg fremførte allerede i mitt første innlegg. Forventning om Norsk forbilde Synbart tema eller ide for anlegget, Gjenkjennbare temaer eller landskapsdetaljer om man vil,. Bedre utført landskap Senere spurte jeg: Hvor er tema eller idé for anlegget, bortsett fra at man skal kunne kjøre rundt, og rundt. Hadde spor, veier og bygninger noen relasjon på anlegget ? Var landskapet godt modelert ? Da blir neste spørsmål til dere som tydeligvis fant dere godt til rette der. Hvor i Tyskland kjenner dere igjen landskapet. Er feks veier og bygninger godt laget. Trær ser ikke ut som flaskebørster. Det finnes bra trær til fornuftige priser. her Han er vel ikke så dum at han kjøper utstyret rundt hjørnet i Fredrikstad. Med slike planer ville han blitt tatt imot med åpne armer hos produsenter. Jeg må også si at internettpresentasjonen er tvilsom. Modellen av Gamlebyen er ikke gjort av dem og detaljbildene fra det er skarpe fordi dette er godt bygget. Detaljbildene fra anlegget er uskarpe fordi skarpe bilder ville avsløre hvor dårlig det er. |
||
Terje V.
|
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Posted: 21 august 2014 at 10:44 | |
Hva venter du på? |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 21 august 2014 at 09:30 | |
Et smalsporanlegg i skala 1:45 altså spor 0e eller 0m med norsk forbilde hadde vært noe det. Tenk de mulighetene. Nestun -osbanen, Thamshavnbanen, Sulitjelmabanen, setesdalsbanen, ellr fra dalstroka innafor dvs Sørumsand med tilligende herligheter i Aurskog-Høland. |
||
Terje V.
|
||
rebelego
Veteran Joined: 16 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 228 |
Posted: 21 august 2014 at 09:09 | |
Folk må få bygge det de vil, og folk må få lov til å være skuffet og komme med kritikk
av et MJ-anlegg man betaler inngangspenger for å se. Selv har jeg besøkt GBMJ to ganger. Første gangen helt uten forventninger. Det var en positiv overraskelse. Det var litt sånn MJ-anlegget på loftet som hadde vokst ut av alle proporsjoner og bygget av en som hadde tatt MJ-drømmen heeelt ut. Moro og sjarmerende. Andre gangen dro jeg for å se på nyutvidelsen. Det var skikkelig nedtur. Jeg hadde bare fått med meg at det skulle være en modell av Fredrikstad, og så for meg et MJ-anlegg med norsk forbilde og materiell. Modellen av gamlebyen er forsåvidt fin, men helt statisk og appelerte ikke til meg. Det nye MJ-anlegget var rett og slett kjedelig og virket temmelig formålsløst. Det gikk også veldig lang tid mellom hver gang man kunne se et tog i bevegelse på anlegget. På toppen av det hele var det gamle anlegget skåret i stykker for å gi adgang til nyutvidelsen. En skuffelse. Selv driver jeg med ekte damp på balkongen og LEGO-tog, så det er hverken nagletelling eller norsk vs utenlandsk forbilde som er poenget. Generelt mener jeg utvilsomt at GBMJ er et positivt tiltak, men det er jo å håpe at de ved evt nye utvidelser tar noe av kritikken og forslagene i denne tråden til etterretning. Enda mer av det samme blir litt dumt, og med offentlig tilskudd bør man tenke litt utover egen gigantomani. Hva med et anlegg i annen skala eller et lite hagebaneanlegg ute? |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 21 august 2014 at 08:55 | |
Vi omtaler ikke ditt private anlegg. Jeg har påpekt og andre har påpekt at som privatperson bygger man som man vil. Dette er et visningsanlegg. Helt andre "krav" må settes til kvalitet. At å bygge tysk er så mye billigere enn å bygge norsk er ikke sant. Er det billigere med spor, sporvekseler, landskapsmateriell. Eller snakker du om modellsamling, altså statisk samling av modeller i en vitrine. Da kan du samle både billigere og dyrere enn norsk. De er bare et spm om hva man samler. Byggekostnader for et anlegg er akkurat likt om man da ikke har en 40 år samling med tysk bygninger.
Du har kanskje ikke forstått det ennå, men vi omtaler ikke ditt aeller andre private anlegg så bruk ikke stråmannsteknikk. Dette er ikke et privat anlegg til personlig bruk, men et visningsanlegg som søker og har fått offentlige økonomisk støtte. Da kan man begynne å sette forventninger. |
||
Terje V.
|
||
rebelego
Veteran Joined: 16 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 228 |
Posted: 21 august 2014 at 08:49 | |
Vanskelig å tilfredsstille alle...
|
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 595 |
Posted: 21 august 2014 at 08:26 | |
Og når man ikke har argumenter går man selvfølgelig løs på mannen eller diskuterer med seg selv (stråmannsteknikk). Hvem omtaler nagletelling, finescale, Rp25- osv. Ikke jeg. |
||
Terje V.
|
||
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Posted: 21 august 2014 at 07:20 | |
Hadde kvaliteten vært dårlig så hadde dette blitt fanget opp og folket fant noe annet å se på. Kvaliteten er nok mer enn god nok for de aller fleste - det er veldig mange som lar seg begeistre. Flere av de jeg har "fraktet" dit har tatt turen en gang til. Tenk det!
Neida, besøket er godt, kvaliteten er mer enn god nok og folket er fornøyd. Men det finnes selvfølgelig noen få som har hengt seg opp i at trestammene ikke holder mål og takpappen har feil farge...
|
||
Post Reply | Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |