MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvorfor ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedHvorfor ?

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Direct Link To This Post Topic: Hvorfor ?
    Posted: 12 september 2014 at 20:26
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Men jeg hadde det veldig moro å høre alle kommentarene over detaljene på anlegget, dvs ikke detalejene på togene, men alle små scener som var rundt omkring.
To av oss gledet oss med togene. De tre andre med alt det andre.


Nettopp. Det viktigste er at mange mennesker har glede av det de ser. Selvfølgelig er det aller best hvis alle besøkende kunne glede seg over alt de ser, men til lags åt alle kan ingen gjera, som det er sagt. Det er jo klart at Fredrikstadgjengen gleder mange.
Jeg tror ikke at anlegget i Frerikstad kommer til å skape grunnlag for en gigantisk rekruttering til en relativt smal hobby, men jeg er sikker på at det gir en positiv gevinst for hobbyen generelt. Jo fler anlegg folk ser, og jo mer forskjellige de er, desto mer alminneliggjort blir hobbyen og desto mindre rare tror jeg "folk flest" tror at vi som driver med dette er. For det har dessverre vært slik i alle år at "folk flest" har sett litt skjevt på modelljernbanefolk - at voksne mannfolk kan drive med sånt barneleketøy.
Forøvrig rekrutteres neppe nagletellere til vår hobby av slike anlegg i det hele tatt, for nagleteller blir man vel først etter å ha holdt på en stund.

Minimenneskene som bor i MiWuLa driver med mye rart som ikke er jernbanerelatert i det hele tatt. Noen graver tunneler inn i bankhvelv. Andre bedriver mer dagligdagse sysler - skjønt personene er kanskje ikke så dagligdagse......



Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Direct Link To This Post Posted: 12 september 2014 at 19:39
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:


Folk flest som ikke driver med MJ bryer seg ikke om det går Di3 og østeriske vogner bak loket. Heller ikke om de alle detaljene som man finner i Hamburg. Ungene er gla de bare ser et tog som går og hus, selv om de er norske eller ikke. Og det har vært en suksess, i alle fall blant folk flest.
 


Jeg tror at for mange, både toginteresserte og ikke toginteresserte, så der nettopp alle detaljene på MiWuLa i Hamburg som er mye av moroa.
For manger år siden var jeg der sammen med familien min. Eldstemann er toginteressert, men de to yngste, som den gang var tenåringer, og kona mi var ikke spesielt interessert i togene.
Men jeg hadde det veldig moro å høre alle kommentarene over detaljene på anlegget, dvs ikke detalejene på togene, men alle små scener som var rundt omkring.
To av oss gledet oss med togene. De tre andre med alt det andre.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Direct Link To This Post Posted: 12 september 2014 at 17:42
Synes det du endte opp med var greit jeg Henning
Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Direct Link To This Post Posted: 12 september 2014 at 17:37
Du skulle sett den setningen jeg hadde, før jeg tok bort halvparten!
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Direct Link To This Post Posted: 12 september 2014 at 10:42
Blir'u mer' filosofisk nå, Henning, så vetta fa' .... Wink

Men én ting vil jeg pirke i: det er vel ingen naturlov som sier at en mening skal begrunnes i innsikt og forståelse? Se bare på politikerne ... Cool
Bjørn Egil
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Direct Link To This Post Posted: 11 september 2014 at 21:34
Du glemte en nødvendig nyansering:
– Alle har rett til å mene hva de vil, men det betyr ikke at de nødvendigvis har innsikt i og forståelse for det de snakker om … selv om de mener det selv … og siden alle har rett til å mene og si hva de vil, står de fritt til å avsløre denne manglende innsikten og forståelsen, både overfor de som vil høre på, og overfor de som helst ikke vil høre på men som er så uheldige at de er i nærheten når man går rundt og mener det man vil og atpåtil sier det høyt … Pinch
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Direct Link To This Post Posted: 11 september 2014 at 20:54
Ja da er det vel bred oppslutning om følgende to konklusjoner:
- Alle har rett til å mene hva de vil
- vi er enige om at vi ser forskjellig på Gamlebyanleggets berettigelse



Kan ikke tenke meg at vi gir oss her men det kunne vært like greit

mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 11 september 2014 at 20:41
"Heller ikke om de alle detaljene som man finner i Hamburg."

Så da mener du at dette har vært bortkastet møye for Miniatur Wunderland?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Direct Link To This Post Posted: 11 september 2014 at 18:28
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by TeVe TeVe wrote:

 Når jeg går på utstilling venter jeg å se noe utover det vanlige, og spesielt når det slås litt på stortromma. Det så jeg ikke på Gamlebyanlegget.



 

Men det er det heldigvis mange andre som gjør...


Folk flest som ikke driver med MJ bryer seg ikke om det går Di3 og østeriske vogner bak loket. Heller ikke om de alle detaljene som man finner i Hamburg. Ungene er gla de bare ser et tog som går og hus, selv om de er norske eller ikke. Og det har vært en suksess, i alle fall blant folk flest.

Nagle tellere får heller gå et annet sted.

Edited by Wickerman - 11 september 2014 at 18:30
A matter of life and death
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Direct Link To This Post Posted: 26 august 2014 at 23:23
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

 Når jeg går på utstilling venter jeg å se noe utover det vanlige, og spesielt når det slås litt på stortromma. Det så jeg ikke på Gamlebyanlegget.
 
Men det er det heldigvis mange andre som gjør...
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 26 august 2014 at 18:32
SES helt korrekt. Kom med en feil bokstav i farten.

Mange vil sikkert se at jeg har en del skrivefeil i mine innlegg. Kommer ganske enkelt av at jeg har en nakkeskade som gjør at nervesignalene ut i den ene armen ikke går korrekt. Jeg skriver touch på tastatur og derfor så hender det at bokstaver kommer i feil rekkefølge eller ikke i det hele tatt ved at den ene hånden ikke klarer farten til den andre.
Terje V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 26 august 2014 at 18:25
Originally posted by Nedernoor Nedernoor wrote:

Ad nauseum?

Lurte også litt på det. Det er brukt en gang tidligere også. Men Wikipedia gir som vanlig svar på det meste:

Ad nauseam er et latinsk uttrykk. «Nausea» er latin for kvalme, altså betyr uttrykket på norsk noe i nærheten av «til det kvalmende». Uttrykket anvendes gjerne i forbindelse med diskusjoner hvor et argument eller poeng er gjentatt til det kjedsommelige. [http://no.wikipedia.org/wiki/Ad_nauseam]
Back to Top
Nedernoor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 februar 2013
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 42
Direct Link To This Post Posted: 26 august 2014 at 17:57
Ad nauseum?
Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 26 august 2014 at 16:43
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Det må da gå an å se forskjellen på kritikk og skittkasting?

Jeg har også vondt for å se at 'regelen' skal være: Dersom et utstillingsanlegg ikke bygges med høy (nok) standard, kan en like godt la det være.

Den som gidder, kan jo telle, men jeg aner at minst halvparten av skribentene her er av den oppfatning at Gamlebyen har blitt en attraksjon rikere.


Nå er det slik at jeg måtte kjøpe en bilett for å komme inn til anlegget. Som kunde har jeg rett til synge ut når jeg ikke er fornøyd med varen. På samme måte som feks filmkritikk hvor det også kan forkomme slakt av produktet så er det alltid flere meninger, noen gir til og med 6 poeng der andre gir 2 poeng. Det klarer jeg å leve med. Min mening har jeg gitt uttrykk for i startinnlegget.

Det rare er at i mitt startinnlegg så står det ingenting om regel, standard, finescale osv osv ad nauseum tillagt meg av tilhengerne av anlegget. Når jeg går på utstilling venter jeg å se noe utover det vanlige, og spesielt når det slås litt på stortromma. Det så jeg ikke på Gamlebyanlegget.

Terje V.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 26 august 2014 at 15:42
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Det må da gå an å se forskjellen på kritikk og skittkasting?

Jeg har også vondt for å se at 'regelen' skal være: Dersom et utstillingsanlegg ikke bygges med høy (nok) standard, kan en like godt la det være.

Den som gidder, kan jo telle, men jeg aner at minst halvparten av skribentene her er av den oppfatning at Gamlebyen har blitt en attraksjon rikere.


Men hva er så galt med en liten provokasjon i ny og ne? Folk har nå sin egen stil, og Terje har ihvertfall guts til å kommentere med fullt navn.

Problemet med denne tråden var at den ble en håpløs floke av meta-innlegg med en særdeles slitsom flisespikking omkring et bydende konjunktiv.

Forøvrig synes jeg at om man ikke bygger finskala med Thamshavnbanen som forbilde kan man heller begynne med hekling. Bare så det er sagt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 26 august 2014 at 15:25
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:



Den som gidder, kan jo telle, men jeg aner at minst halvparten av skribentene her er av den oppfatning at Gamlebyen har blitt en attraksjon rikere.

Og hva skulle det vise? Ikke mer enn hva nettopp disse få skribentene mener. Man kan ikke slutte derfra til noe som helst om det tause flertallet.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Direct Link To This Post Posted: 26 august 2014 at 15:11
Det må da gå an å se forskjellen på kritikk og skittkasting?

Jeg har også vondt for å se at 'regelen' skal være: Dersom et utstillingsanlegg ikke bygges med høy (nok) standard, kan en like godt la det være.

Den som gidder, kan jo telle, men jeg aner at minst halvparten av skribentene her er av den oppfatning at Gamlebyen har blitt en attraksjon rikere.
Bjørn Egil
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 26 august 2014 at 12:51
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

.................
Det er en god del som holder på med andre skala'er, bl.a. T, Z, N og 0, samt diverse i smalspor. Her finnes lite norskt. For ikke å snakke om hagejernbane. Om en skal se i forhold til aktiviteten her på forumet, er den størst i G-skala og deromkring. Ikke mye norskt å skue i de(n) gården(e) heller. Og, skulle du hørt, det er til og med mange 'ektedampere' som liker å 'fyre opp et lok' og kjøre uten mål og mening! ...........

H0 er ganske så dominerende med sine 75% ifølge MJF undersøkelsen i 2006. Legger man til H0e H0m så er andelen oppe i 80%. Om LIve Steam skulle øke fra feks 5 til 10 interesenter så er det en formidabel øknnig innen segmentet men betyr null totalt. I undersøkelsen utgjør norskinteressen 40%. Med sitt øket utbud av norske modeller tror jeg ikke den andelen er minket. At øket interesse for de sære skalaene skulle endre norskinteressen eller dominans av H0 er lite sansynlig.

Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:


Det snakkes om å ha flere tanker i holdet på én gang (ille poppulært det Wink), men da må en kunne gi plass til tanken om at "utstillingsanlegg" ikke har en entydig definisjon.
Min mening om de forskjellige klubb- og utstillings-anlegg jeg har sett, kan nok variere ille mye, men det foretrekker jeg ikke å utbasunere i dette mediet ...

Det synes jeg har kommet bra frem i denne tråden. Pendon i en ende med eksepsjonell modellbygging og Gamlebyanlegget helt i den andre enden. Og er det ikke litt trist at det eneste anlegget vi har her i landet ligger i den enden. Når noen fasineres av størrelse og ståpåvilje så kan man altså ha den andre tanke at det man ser ikke er bra    
Litt vanskelig å sammenligne klubbanlegg og anlegg på messer med faste offentlige visnigsanlegg. De to første er jo private anlegg som bygges ut fra egne premisser og evner. på linje men helt personlig og private anlegg.   Kritikk av disse hører hjemme i klubben eller i vennegjengen som møtes rundt dem..
Tar man seg betalt må men regne med og akseptere kritisk gjennomgang av det som vises. Hvorfor ikke?


Terje V.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Direct Link To This Post Posted: 26 august 2014 at 01:22
Originally posted by trulss trulss wrote:

I 2012 omsatte Amundsen for 8,5 mill og NMJ for 16 mill. Nå er jo ikke dette bare rullende materiell, og en andel av Amundsens omsetning har ikke noe med MJ å gjøre, men det kan likevel tolkes i retning av at norske forbilder har en større andel av markedet enn noen hevder her i tråden. NMJ sin omsetning inkluderer trolig videresalg av deres egne modeller til til forhandlere, og der er vel andelen med norsk forbilde opp mot 100% (ja, litt svenskt er det jo også da). Dette videresalget representerer jo en god del høyere omsetning i sisteleddet. Hvis en ser på omsetningen av rullende materiell så tror jeg at norskandelen i dag er på godt over 50%.
Tolke og tro kan vi alle (ikke minst i denne tråden). Når jeg fx ser på Roco-lokene til NMJ, er det et forsvinnende mindretall med NSB-logo. Jeg kunne da velge å tro at NMJ har en stor del av omsetningen sin i dette segmentet ... Wink Neppe så enkelt som å se på omsetningstall for å finne norskandelen innen mj.

Det er en god del som holder på med andre skala'er, bl.a. T, Z, N og 0, samt diverse i smalspor. Her finnes lite norskt. For ikke å snakke om hagejernbane. Om en skal se i forhold til aktiviteten her på forumet, er den størst i G-skala og deromkring. Ikke mye norskt å skue i de(n) gården(e) heller. Og, skulle du hørt, det er til og med mange 'ektedampere' som liker å 'fyre opp et lok' og kjøre uten mål og mening! Smile

Det snakkes om å ha flere tanker i holdet på én gang (ille poppulært det Wink), men da må en kunne gi plass til tanken om at "utstillingsanlegg" ikke har en entydig definisjon.
Min mening om de forskjellige klubb- og utstillings-anlegg jeg har sett, kan nok variere ille mye, men det foretrekker jeg ikke å utbasunere i dette mediet ...
Bjørn Egil
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Direct Link To This Post Posted: 25 august 2014 at 23:55
Svar til Pluggen

Du har med andre ord samme Ole Brum holdning som meg - "ja takk, begge deler"

Jeg er en stor beundrer av de som klarer å gjenskape modeller ned til den minste nagle, men har minst like stor respekt for det arbeidet som er lagt ned i gamlebyen. Jeg har hatt med nevøen min på 6 år noen ganger og tilbakevendene spørsmål til onkel er stadig vekk "når skal vi dit neste gang". Dette er bekreftelse god nok for meg at Børresen har gjort noe riktig.

PS: Diskusjonen om "skal" bør tas av de involverte på "PM"

Edited by Toftebanen - 25 august 2014 at 23:56
Jarle
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 25 august 2014 at 23:06
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

..........Langt flere? De fleste modeller av norske lok har i de senere årene vært levert både som AC- og DC-utgave. .......


Det er vel ikke den minste tvil om at det er med utangspunkt i 2R (DC) at de norske modellene har kommet. Märklin har vel idag fire norske lok. Jeg tror ikke et hakk at selv om de fleste er kommet også i 3R (AC) utgaver at produksjoneantallet er identisk med forholdstallene i statistikken.
I dette ligger nå et stadig økende press på at vil du kjøre norsk velger du fortrinnsvis 2R da lokene er optimalisert for det skinne/strømsystemet. For de som allerede kjører 3R er det oftest ikke noe valg å skulle bytte system da investeringene eksistrende materiell vanskeliggjør dette. Det er vel for den siste gruppen at 3R-utgavene av 2R-modellene lages.

Men dette er egentlig utenfor debatten om visningsanlegget. Jeg tok netopp ikke opp dette i mitt startinnlegg da det ville tilsløre min skuffelse over anlegget. Jeg tenkte overholdet ikke på skinnesystemet.
Terje V.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 25 august 2014 at 22:07
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

[...] Blandt de som kjører norsk er forskjellen ennå større 53,3 mot 37,1 prosent, dvs 45% flere kjører DC enn AC. Jeg tror denne forskjellen også har øket da utbudet av norske modeller er langt flere i DC enn i AC utgave. [...]
Langt flere? De fleste modeller av norske lok har i de senere årene vært levert både som AC- og DC-utgave. Da ser jeg bort fra Superline og enkelte andre småserie-modeller, der de fleste uansett ikke kan forsere "trikkespor-radiene" på et typisk hjemmeanlegg. Og de fleste vognene kan brukes på begge systemer ved å justere flens-avstanden eller bytte hjul.

Så hva som har skjedd med fordelingen mellom "AC" og "DC" de senere årene, blir bare spekulasjoner så lenge det ikke foreligger mer statistikk.

Det innebærer imidlertid også at de med Märklin-anlegg ikke kan bruke dårligere utvalg som unnskyldning for ikke å kjøre norsk. Men for en ekte Märklinist er det vel utenkelig å "besudle" anlegget med AC-utgaver fra Roco, NMJ og Hobbytrade?  Ermm
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Direct Link To This Post Posted: 25 august 2014 at 21:39
Originally posted by eika eika wrote:

Dette er jo en avsporing i forhold til trådens egentlige hovedtema, men jeg tror nok det er en betydelig privatimport av utenlandske modeller også, kanskje spesielt til AC-markedet, som du bør ta hensyn til når du regner på hvilke markedsandeler de forskjellige systemer og modellnasjonaliteter har Smile  

Ventet på den Eirik. Selvsagt er det privatimport å ta hensyn til, og mesteparten av den er trolig til Märklinkatalognummersamlere. Men mitt inntrykk er at det blir stadig færre av dem, etterhvert som de trer av for aldersgrensen. Men det er selvsagt umulig å si noe skråsikkert om dette for noen.
Truls Slevigen
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 25 august 2014 at 20:40
Originally posted by eika eika wrote:

......Dette er jo en avsporing i forhold til trådens egentlige hovedtema, men jeg tror nok det er en betydelig privatimport av utenlandske modeller også, kanskje spesielt til AC-markedet, som du bør ta hensyn til når du regner på hvilke markedsandeler de forskjellige systemer og modellnasjonaliteter har Smile  


Ikke så veldig stor avsporing. Diskusjonen rundt et visiningsanlegg handler mye om hvorfor vise/ikke vise norsk forbilde i anlegget.
Med henvisning til statistikken fra MJF jeg kommenterte over så merk at den viser hva man kjører ikke hvor og hvordan man kjøper.

En annen ting å merke seg også er at når märklinister påstår at Märklin er så dominerende så gjenspeiles ikke det i statistikken.
Den viser at det er 39,3% flere som kjører DC enn AC i spor H0, hhv 43% mot 31%. Blandt de som kjører norsk er forskjellen ennå større 53,3 mot 37,1 prosent, dvs 45% flere kjører DC enn AC. Jeg tror denne forskjellen også har øket da utbudet av norske modeller er langt flere i DC enn i AC utgave. Jeg vet DC kontra AC er et foreldet begrep, hadde vært bedre med 2-skinne (2R) kontra 3-skinne (3R) , men statistikken skriver  DC og AC.
Blant de som kjørte tysk er det  flere ACere enn DCere, Tysk anlegginteresse er oftest knyttet til Märklin. Og ser man skalaene totalt så utgjør Märklin ikke mer enn 31,7% dvs under en tredel av totalen. Vil tro dette er minket idag hvor også¨nye produsenter og større skalaer har fått øket interesse.
Terje V.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Direct Link To This Post Posted: 25 august 2014 at 20:03
Originally posted by trulss trulss wrote:

I 2012 omsatte Amundsen for 8,5 mill og NMJ for 16 mill. Nå er jo ikke dette bare rullende materiell, og en andel av Amundsens omsetning har ikke noe med MJ å gjøre, men det kan likevel tolkes i retning av at norske forbilder har en større andel av markedet enn noen hevder her i tråden. NMJ sin omsetning inkluderer trolig videresalg av deres egne modeller til til forhandlere, og der er vel andelen med norsk forbilde opp mot 100% (ja, litt svenskt er det jo også da). Dette videresalget representerer jo en god del høyere omsetning i sisteleddet. Hvis en ser på omsetningen av rullende materiell så tror jeg at norskandelen i dag er på godt over 50%.
 
Dette er jo en avsporing i forhold til trådens egentlige hovedtema, men jeg tror nok det er en betydelig privatimport av utenlandske modeller også, kanskje spesielt til AC-markedet, som du bør ta hensyn til når du regner på hvilke markedsandeler de forskjellige systemer og modellnasjonaliteter har Smile  
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Direct Link To This Post Posted: 25 august 2014 at 17:31
Da er det rydda opp i tråden og usaklige innlegg er fjerna!
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Direct Link To This Post Posted: 25 august 2014 at 16:31
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Originally posted by trulss trulss wrote:

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Landets største forhandler selger lite norsk i forhold til alt det tyske som daglig omsettes.

Hva mener du her?

Siden EirikS antyder at han ikke ønsker å komme med nye innlegg i tråden, frister jeg meg frampå med å anta at det er Viggo (Amundsen) han sikter til ...


I 2012 omsatte Amundsen for 8,5 mill og NMJ for 16 mill. Nå er jo ikke dette bare rullende materiell, og en andel av Amundsens omsetning har ikke noe med MJ å gjøre, men det kan likevel tolkes i retning av at norske forbilder har en større andel av markedet enn noen hevder her i tråden. NMJ sin omsetning inkluderer trolig videresalg av deres egne modeller til til forhandlere, og der er vel andelen med norsk forbilde opp mot 100% (ja, litt svenskt er det jo også da). Dette videresalget representerer jo en god del høyere omsetning i sisteleddet. Hvis en ser på omsetningen av rullende materiell så tror jeg at norskandelen i dag er på godt over 50%.
Truls Slevigen
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 25 august 2014 at 16:03
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Nå har ikke jeg lest alt svada i denne tråden, men et enkelt svar på hvorfor det ikke er bygget etter norsk forbilde, er at Arne Børresen bygde dette med utganspunkt i det materiell han allerede hadde fra før dette anlegget var påtenkt. Og han hadde faktisk så mange som tre tusen ferdig bygde hus og bygninger! Da er det lett å forstå at han velger å benytte seg av disse fremfor å bruke masse tid på å bygge nye. Både ut i fra et økonomisk perspektiv og et økonomisk sådan.


Jeg fatter ikke hvor de påstaåtte tre millioner kroner nedlagt i anlegget er. De må i så fall innbefatte alt det gamle rasket som er montert opp der, også disse tre tusen husene, hvor de nå står.
Terje V.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Direct Link To This Post Posted: 25 august 2014 at 15:57
Nå har ikke jeg lest alt svada i denne tråden, men et enkelt svar på hvorfor det ikke er bygget etter norsk forbilde, er at Arne Børresen bygde dette med utganspunkt i det materiell han allerede hadde fra før dette anlegget var påtenkt. Og han hadde faktisk så mange som tre tusen ferdig bygde hus og bygninger! Da er det lett å forstå at han velger å benytte seg av disse fremfor å bruke masse tid på å bygge nye. Både ut i fra et økonomisk perspektiv og et økonomisk sådan.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Direct Link To This Post Posted: 25 august 2014 at 14:57
Originally posted by trulss trulss wrote:

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Landets største forhandler selger lite norsk i forhold til alt det tyske som daglig omsettes.

Hva mener du her?

Siden EirikS antyder at han ikke ønsker å komme med nye innlegg i tråden, frister jeg meg frampå med å anta at det er Viggo (Amundsen) han sikter til ...
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.