MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplan veilledning III
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplan veilledning III

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplan veilledning III
    Posted: 15 juli 2014 at 22:52
I stimen av forespørsler og gode diskusjoner tar jeg sjansen på å legge ut en sporplan for vurdering (selv om den har vært lagt ut tidligere i en annen versjon).  Min yngste sønn flyttet hjemmefra i dag og jeg har et 16 kvm rom til rådighet; begrenset av en dør og et vindu.  Opprinnelige planer fylte rommet; først med et anlegg a la Grimstadbanen (http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1152&PID=17059526&title=grimstadbanen-en-norsk-sidebane-i-h0#17059526) med en halvøy midt i rommet, deretter med en rundbane med en avtagbar bro foran hhv dør og vindu.  Nå har jeg falt ned på en "point til Point" med tre stasjoner der den ene er en nedfellbar travers (foran vinduet).  Jeg har tatt hensyn til at jeg vil ha plass til et romslig arbeidsbord og plass til annen aktivitet enn bare tog.  Følgende krav er utgangspunktet for utkastet til løsning:

  • Norge i begynnelsen av 60 tallet
  • Minst tre stasjoner
  • Sidebane med skifting av godstog og trafikkspill tilsvarende FREMO
  • Moduler/seksjoner for å kunne flytte anlegget (vet aldri når huset blir skiftet ut men en leilighet)
  • Kontinuerlig trafikk for barnebarnas skyld (ikke tatt hensyn til)
  • PECO finescale
Anlegget bygges med en sporhøyde på 130cm med hyller under.

Jeg tar gjerne i mot råd og kommentarer til denne skissen som er utarbeidet i RailModeller. Stasjonen til høyre har medium penser og minste radius (over broen) er 70cm




Edited by Morten Jacobsen - 15 juli 2014 at 22:55
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2014 at 06:45
Jeg søkte meg litt tilbake og fant igjen den tråden du sikter til. Ser at du allerede har vært innom tanken på en hylle over arbeidsbordet men har tydeligvis gått vekk fra den, noen spes grunn til det? Bare tenker at 130cm høyde vil uansett gi god klaring ned til arbeidsbordet (med PC-skjerm?), så hvis du flytter traversen ned dit kan du forskyve den ene stasjonen lenger ned langs venstre vegg og få litt mer avstand mellom stasjonene dine. I tillegg bør det da være mulig å få til en løs seksjon foran døra for kontinuerlig kjøring via traversen når barnebarna er på besøk.

Men du vil kanskje ha minst mulig anlegg foran vinduet til venstre? Tenker du FREMO grensesnitt noen steder på dette anlegget, eller blir det kun seksjoner?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2014 at 10:45
Tusen takk for svaret, Svein. Du har alltid gode råd og ideer. Jeg har foreløpig forlatt sporet over arbeidsbordet og muligheten for kontinuerlig kjøring pga adkomst til vindu og dør. Opprinnelig tenkte jeg to avtagbare seksjoner der den foran vinduet var tenkt som en rett bro, men radiusen etter vinduet ble litt krapp. Tanken er at jeg starter som skissert og legger inn muligheten til å flytte traversen etter hvert. Jeg hadde tenkt FREMO grense, muligens med en overgangsmodul for stasjonen til høyre. Men det er vel helst gjennomgående stasjoner man ønsker i miljøet. Jeg er ikke helt sikker på om mine gode venner i Skaarerbanen aksepterer medium penser heller (c:
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2014 at 12:08
I så fall kan man tenke seg en slik skisse, der sporene til venstre får landskap, men er enkle å ta ned for tilgang til vinduet, mens "koblingen" foran døren bare tas på ved spesielle anledninger.


Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2014 at 17:08
Det var noe sånt jeg tenkte på ja, men jeg ville vurdert å flytte stasjonen oppe i venstre hjørne lenger ned langs veggen. Med 4 meters lengde på veggen burde det gå fint å få inn en fullverdig (om enn litt forkortet, ekstra seksjoner kan evt settes inn i midten ved treff) stasjonsmodul der. Hvis du f.eks lar hovedlinja gå parallellt med veggen og ende blindt oppe og nede (med FREMO grensesnitt) kan anlegget ditt grene ut fra denne stasjonen som hhv sidebane oppe (r1000) og industrispor nede (r700).

Om det ikke frister med en 50-60cm bred stasjonsmodul foran vinduet kan du jo også plassere den langs øvre vegg. Sporplanen kan da evt speilvendes, med travers langs høyre vegg og endestasjon på hylla over arbeidsbordet. Svingskive og lokstall kan plasseres over hylla nede i venstre hjørne hvis mulig, du kan evt få plass til en liten FREMOdul over vinduet, og forbi dør og vindu kan du ha enkle forbindelser som lett kan løftes ut ved behov.

Vet ikke hvordan dette høres ut for deg? Har du en målsatt tegning du kan legge ut?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2014 at 23:51
Dette høres spennende ut. Jeg legger ut en målsatt tegning Ila helgen (er på reise). Et ønskelig krav er lett tilgang til vinduet; dvs ingen 50-60 cm stasjonsmodul der.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2014 at 22:37
Her kommer en målsatt tegning av rommet.  Alle mål i mm.




Som det fremgår er det skråtak på den ene langveggen, men med god plass siden taket først begynner på ca 150cm høyde.  Døren slår innover og skal helst ikke endres pga en annen dør som slår utøver i gangen utenfor.  Det bør være mulig å komme til vinduet, spesielt fordi det er rømningsvei, men også for lufting og vask.  

Siden rommet bør kunne bringes tilbake til soverom, f eks ved salg av huset, skal anlegget bestå av flyttbare seksjoner og bare unntaksvis av veggfaste elementer.  Om noen ønsker å lage et forslag til et nytt anlegg, eller foreslå endringer til det foreliggende har jeg følgende krav og begrensninger (i tillegg til de begrensningene jeg allere har nevnt):

  • H0 - normalspor (gjerne med litt plass til H0e)
  • Norge 50-60 tall
  • Ikke elektrifisert sidebane med arbeidende godstog, motorvogner og korte passasjertog
  • FREMO grensesnitt hvis mulig og sporøhøyde = 130cm
  • Point til Point med tre stasjoner med ulike mottagere/leverandører av an variasjon av last
  • Mulighet for kontinuerlig kjøring, f eks ved avtagbar seksjon foran døren
  • Plass til arbeidsbenk (60x200cm)
  • Peco finescale med lange penser (eller medium) og min radius 70cm (helst større)
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.