MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - REFUSJON AV ABONNEMENT-PENGER!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedREFUSJON AV ABONNEMENT-PENGER!

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 01:49
@damp:
Bankene, staten - og MJF-eliten. Jeg tror jeg ler meg i hjel ...
Du har et litt overdrevent konfliktorientert sinn, hva? Maler konflikter med bred pensel og bruker mange ord, igjen og igjen, på å ta opp samme tema.
Jeg tror ikke du oppnår noe særlig med å rope det samme på forumet jevnt og trutt.

Ikke at jeg i grunntrekk er uenig i det som sies her i tråden. Sånn ser jeg det:

Det som må skje er enten at styret tar ansvar eller at ansvarlige og handlekraftige medlemmer tar ansvar og rydder opp. Men. Fins det noen som kan? Har tid? Kapasitet?
Hvis ikke styret innen kort tid kommer bredt på banen - og da mener jeg alle, ikke bare Morten W - og deltar i denne essensielle diskusjonen, har vi en komplett krise. Styrets medlemmer må ta ansvar for at lederen ikke leder, og gjøre noe drastisk.

1. Styret må møtes snarest, og om lederen ikke vil endre på noe mhp kommunikasjon og ledelse og synlighet, ta i bruk lovene og få innkalt til ekstraordinær GF, der disse alvorlige forholdene diskuteres og korrigeres.
2. Styret må uansett ut med noe til medlemmene snarest, om det nå kun er 16 sider MJ-blad, med konstruktiv problematisering av MJFs virke og framtid.
3. Styret må også legge seg flate og uten omsvøp beklage at ting har gått galt. Det er deres ansvar.
4. Redaktøren må avlastes, ev. fratre. Her har Eika noe på gang?

Hvis det trengs hjelp til å sette opp et krisedebattnummer av bladet, er vi flere med masse typografisk erfaring som kan bidra her.

Edited by Henning L - 28 juni 2014 at 01:50
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 02:16
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

@damp:
Bankene, staten - og MJF-eliten. Jeg tror jeg ler meg i hjel ...
Du har et litt overdrevent konfliktorientert sinn, hva? Maler konflikter med bred pensel og bruker mange ord, igjen og igjen, på å ta opp samme tema.
Jeg tror ikke du oppnår noe særlig med å rope det samme på forumet jevnt og trutt.


Bankforbindelsen min lo også, og sa når jeg klaget på gebyrene at "nordmenn bytter ikke bank selv om vi mishandler dere". Det har noe med nordmenns frykt for å stikke seg ut og si sin mening. (Snillest i EU-klassen) PK-konsensusens feighet lammer Norge. Et umælende styre lar alt bare surre og gå. Og innkaller til styremøte i juli når flere er på ferie.

Vel, nå er jeg glad for at du også tar opp det samme temaet. Selv om du møter deg selv i døren og "roper på det samme forumet" - det samme som meg - jevnt og trutt. Jaja...

Edited by Damp - 28 juni 2014 at 02:19
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 08:57
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Det som må skje er enten at styret tar ansvar eller at ansvarlige og handlekraftige medlemmer tar ansvar og rydder opp. Men. Fins det noen som kan? Har tid? Kapasitet?
Hvis ikke styret innen kort tid kommer bredt på banen - og da mener jeg alle, ikke bare Morten W - og deltar i denne essensielle diskusjonen, har vi en komplett krise. Styrets medlemmer må ta ansvar for at lederen ikke leder, og gjøre noe drastisk.

1. Styret må møtes snarest, og om lederen ikke vil endre på noe mhp kommunikasjon og ledelse og synlighet, ta i bruk lovene og få innkalt til ekstraordinær GF, der disse alvorlige forholdene diskuteres og korrigeres.
2. Styret må uansett ut med noe til medlemmene snarest, om det nå kun er 16 sider MJ-blad, med konstruktiv problematisering av MJFs virke og framtid.
3. Styret må også legge seg flate og uten omsvøp beklage at ting har gått galt. Det er deres ansvar.
4. Redaktøren må avlastes, ev. fratre. Her har Eika noe på gang?

Hvis det trengs hjelp til å sette opp et krisedebattnummer av bladet, er vi flere med masse typografisk erfaring som kan bidra her.



Dette oppsummerer situasjonen bra.
Men synes vi vanlige medlemmer skal begynne å legge konkrete planer for hva vi gjør om styret *ikke* kommer på banen og tar de nødvendige grep.

Siden det nå er sommerferietid er det imidlertid ikke gunstig å forsøke å tromme sammen til ekstraordinær GF umiddelbart.

Mitt forslag er at om det ikke kommer noen særdeles klare utspill fra styret innen 1 september må det innkalles til ekstraordinær GF.

Målet på denne GFén må være å få på plass ny redaktør og nytt styre.

Men om dette ikke lykkes må vi ta konsekvensen av at MJF er ferdig som forening, og starte en styrt avvikling av forreningen.

Det er trist om MJF har kommet til veis ende som forening, men ikke tragisk. Men jeg synes det er tragisk om foreningens aktiva ikke overdras til beslektede formål etter en demokratisk og åpen prosess.



Edited by Håvard H - 28 juni 2014 at 09:00
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 12:22
Originally posted by Damp Damp wrote:

 
Vel, nå er jeg glad for at du også tar opp det samme temaet. Selv om du møter deg selv i døren og "roper på det samme forumet" - det samme som meg - jevnt og trutt. Jaja...

Nå renner vel ikke jeg ned dørene i dette forumet med innlegg om foreningen og jeg forsøker også å droppe krisemaksimeringssnakk og å dempe min harmdirrende pekefinger om den skulle finne på å dirre alt for mye. 

Jeg har vel bare ett innlegg her om situasjonen siden jul, tror jeg, med påfølgende diskusjonsdeltakelse. Det dreier seg om et nokså omfattende og forsøksvis konstruktivt innspill til MJFs styreseminar i januar, dit jeg var invitert til å delta. Dessverre hadde jeg ikke anledning til dét.

Dette innlegget kan leses HER.

Jeg mener fortsatt at det oppsummerer det meste av hva jeg (og Håvard H, vi skrev dette sammen) mener kan og bør gjøres. Dessverre har situasjonen blitt forverrret, i og med det verken kommer blad, noe informasjon eller at noen andre enn Morten W fra styret deltar i noen som helst debatt om foreningen, de manglende utgivelsene av bladet og de utfordringene alt dette gir. Det er ganske uforståelig.

I innlegget tar vi opp styret, bladet, forumet og MJ-nettverket. Om forumet skriver vi:
Quote MJF må innse at i et nettbasert samfunn er ikke en forening nødvendig for å bygge nettverk mellom utøvere. Hvem som helst kan starte et diskusjonsforum. Det krever imidlertid ressurser å drive dette, og det er også klart at et forum som regel er mest interessant med en viss trafikk. Trafikken til MJF sitt forum bør derfor stimuleres. Styret kan gjøre dette ved aktivt å bruke det selv. Ta opp debatter. Vedlikehold debatter. Være konstruktive.

Dette vil gjøre at foreningsdriften, styret og styrearbeidet blir mer synlig blant medlemmene, og at ulike initativ kan få større oppmerksomhet og deltakelse. Dette er tungrodde saker, og ingen må bli skuffet og oppgitt over manglende deltakelse, vær klar over at omtrent alle forumbrukere vil lese styrets innlegg, og over tid vil dette endre folks oppfatning av styret og driften av foreningen. Det kan etterhvert føre til at det blir lettere å engasjere folk til faktiske oppgaver.

Jeg mener at det aller enkleste enkelttiltaket ledelsen i foreningen kan gjøre, er å gå bredt og målrettet inn i debattene om foreningen her på forumet.
Det er ganske destruktivt at ledelsen av foreningen (og da tenker jeg på alle i styret) ikke deltar i debatten. På grunn av mangelfull intern kommunikasjon ser det ut til at Morten W ikke kan sies å representere styret, men deltar her som en slags mellommann, med en (liten) fot i styret, og en fot i foreningen ellers.

Håvard H skriver at en eventuell ekstra-GF ikke bør skje før i september. Det er jeg enig i. Det gir også dagens styre et par måneder til å endre på ting. 

Kom dere på banen! 
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 12:43
On topic:

Flere har vært inne på at refusjon av abonnementpenger er meningsløst å snakke om, all den tid det dreier seg om en medlemsskapsavgift. At MJF er synonymt med MJ-bladet er i praksis nesten sant, men det er jo ikke sånn at man abonnerer direkte kun på bladet. Man melder seg inn i en forening, et felleskap av mennesker samlet rundt en felles interesse, slik at man sammen skal kunne bedre vilkårene for denne interessen. En av disse tiltakene som bedrer vilkårene er den felles utgivelsen av bladet. 
Det dreier seg altså om en gjensidighet. Alle må delta. 

Når Damp og de fleste - med rette - er skuffet over at bladet ikke kommer ut, er det altså ikke sånn at man ikke har fått et produkt man har kjøpt og at man er et offer for villedende markedsføring der noen sitter bak og har noe utbytte av dette. 

Man er offer for en uheldig kombinasjon av dårlig ledelse, manglende utadrettede initiativ og manglende kommunikasjon samtidig som de praktiske rettede initativ fra medlemmene i foreningen er svært begrensede. 
Den sentrale svikten ligger i det som er nevnt mange ganger, ingen VET noe om noe. Ingen snakker sammen. Ingen VET når det kommer noe blad. Ingen aner hvor redaktøren er. Ingen hører et knyst fra lederen.

I en forening er dette etter mitt syn en intern sak, og ikke noe som handler om forbrukerrettigheter. Det er vi som er medlemmer som må ta affære, få fram kompetente folk på ledelse og kommunikasjon, og støtte opp om de initativ som tas. 

Alternativet man har er å melde seg ut. Da sier man samtidig at man ikke har behov for å ha en norsk MJ-forening som et felleskap av mennesker samlet rundt vår felles interesse. Det kan det være noe i. Jeg er selv ikke sikker. 

Alternativene er enkle: Enten jobber man for å bygge en forening som fungerer, eller man melder seg ut. Alt annet snakk er etter mitt syn misforstått.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 13:12
Og melder man seg ut (eller lar være å melde seg inn), vil ens ytringer om foreningen ha begrenset tyngde fordi det er å forstå som en stemme utenfra som foreningen kan forholde seg mye friere til, enn om et medlem ytrer seg om forhold i foreningen. Medlemmene har styret en eller annen forpliktelse overfor, i motsetning til alle som ikke er medlemmer.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 13:26
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

On topic:

Flere har vært inne på at refusjon av abonnementpenger er meningsløst å snakke om, all den tid det dreier seg om en medlemsskapsavgift. At MJF er synonymt med MJ-bladet er i praksis nesten sant, men det er jo ikke sånn at man abonnerer direkte kun på bladet. Man melder seg inn i en forening, et felleskap av mennesker samlet rundt en felles interesse, slik at man sammen skal kunne bedre vilkårene for denne interessen. En av disse tiltakene som bedrer vilkårene er den felles utgivelsen av bladet. 
Det dreier seg altså om en gjensidighet. Alle må delta. 


Formelt sett er det nok helt riktig at MJF ikke har brutt noen lover ved å ta imot kontigent uten å gi noe som helst tilbake.

Men jeg vil hevde at MJF faktisk *er* synonymt med MJ-bladet. Hva annet har foreningen vært for medlemmene de siste ti årene? Man har driftet et forum, men det har også Norsk MJ-forum gjort uten å kreve ett øre fra brukerne.

Som flere har nevnt står det også på foreningens websider at bladet kommer med 4 utgaver i året.

De som betaler kontigenten har hatt all mulig grunn til å forvente at de ville få tilsendt 4 utgaver av MJ-bladet i året.

Jeg har full forståelse at folk føler seg lurt etter å ha betalt MJF-kontigenten. Jeg sitter faktisk med den følelsen selv etter å ha betalt kontigenten min på siste GF.




Edited by Håvard H - 30 juni 2014 at 11:03
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 13:33
Originally posted by ses ses wrote:

Medlemmene har styret en eller annen forpliktelse overfor, i motsetning til alle som ikke er medlemmer.


Da er det litt interessant å klargjøre hva disse forpliktelsene overfor medlemmene egentlig består i.

Jeg mener at når det står på websidene at MJ-bladet kommer med 4 nummer i året er det god grunn til å hevde at utgivelse og utsendelse av MJ-bladet til medlemmene er blant disse forpliktelsene.

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 13:40
Svindlet?! Så du mener det ligger en hensikt bak? Altså: Selvsagt forventer folk å få bladet. Ingen hevder vel noe annet?

Du snakker helt forbi poenget mitt. Som er: som medlem i en forening er du selv med på å forme den. Med manglende engasjement i dette har det blitt sånn at folk ser det som et abonnement i praksis. Dette er en feilslutning. EDIT: Det er selvsagt katastrofalt at bladet ikke kommer ut, og jeg mener også at medlemmene har krav på dette. Jfr mine andre innlegg.

Det jeg sier er at Norsk lovverk er irrelevant i denne sammenhengen, da det er foreningens egne lover som gjelder og foreninges egne medlemmer som må håndheve dem.

Jeg mener at mange lar seg overmanne av egen indignasjon i disse sakene, og disse tildels lange og forurettede innleggene med ofte høy moraliserende flaggføring vitner om en manglende forståelse av grunnpremisset: Du er medlem av en forening og deltar i denne. Eller så er du det ikke og deltar ikke.

Hvis vi vil ha orden på ledelsen, hvis vil vil ha gitt ut bladet, men det ikke skjer, da må vi selv som medlemmer ta affære. Ingen andre gjør det. Ingen forbrukermyndighet har noe med å stramme opp en dysfunksjonell forening. Vi har det, imidlertid. Hvis vi syns det er verdt det.


Edited by Henning L - 28 juni 2014 at 13:42
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 14:30
Men det er ikke så lett å skjønne hvordan man skal delta i en forening der det som er av foreningsaktivitet (styre, medlemsblad, forum) ikke lar seg kommunisere med, bortsett fra forumet der vi kan skrive innlegg, men uten at vi aner om de vi henvender oss til (styre og medlemsblad) en gang leser innleggene. Vel, vi har muligheten til å be om ekstraordinær GF dersom mange nok står bak et slik krav, men også da må vel sittende styre på en eller annen måte respondere? Eller kan X antall medlemmer sammenkalle og gjennomføre en slik ekstra GF helt på egen hånd, og at den da er gyldig og overprøvende i forhold til ordinært valgt styre?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 14:48
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Svindlet?! Så du mener det ligger en hensikt bak? Altså: Selvsagt forventer folk å få bladet. Ingen hevder vel noe annet?

Du snakker helt forbi poenget mitt. Som er: som medlem i en forening er du selv med på å forme den. Med manglende engasjement i dette har det blitt sånn at folk ser det som et abonnement i praksis. Dette er en feilslutning. EDIT: Det er selvsagt katastrofalt at bladet ikke kommer ut, og jeg mener også at medlemmene har krav på dette. Jfr mine andre innlegg.

Det jeg sier er at Norsk lovverk er irrelevant i denne sammenhengen, da det er foreningens egne lover som gjelder og foreninges egne medlemmer som må håndheve dem.

Jeg mener at mange lar seg overmanne av egen indignasjon i disse sakene, og disse tildels lange og forurettede <span style="line-height: 1.4;">innleggene </span><span style="line-height: 1.4;">med ofte høy moraliserende flaggføring vitner om en manglende forståelse av grunnpremisset: Du er medlem av en forening og deltar i denne. Eller så er du det ikke og deltar ikke.</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
Hvis vi vil ha orden på ledelsen, hvis vil vil ha gitt ut bladet, men det ikke skjer, da må vi selv som medlemmer ta affære. Ingen andre gjør det. Ingen forbrukermyndighet har noe med å stramme opp en dysfunksjonell forening. Vi har det, imidlertid. Hvis vi syns det er verdt det.




Forbisnakkingen går i tilfelle to veier, Henning.

Jeg har aldri hevdet noe annet enn at juridisk sett har sikkert formann/ styre sitt på det tørre.

Det er derfor jeg snakker om en *følelse* av å bli svindlet. Det er ikke slik at jeg tror at det ligger et forsett bak, og jeg har ingen tro på den miserable ståa i foreningen er en sak for rettsvesenet eller at det har skjedd noe kriminellt. Så hvis du vil spikke fliser så var det feil å skrive "en følelse av å bli svindlet", en "følelse av å bli holdt for narr" er mer presist.

Jeg var på siste GF, og det kom ingen som helst signaler fra formannen om at han ikke ville ta grep for å få foreningnen på skinner igjen. Tvert imot henviste formannen til utgivelsesplanen som stod på trykk i siste MJ-blad og hevdet at denne stod ved lag.

All den tid det ikke kommer et knyst om grunnen til at man ikke følger denne utgivelsesplanend føler jeg at vi som medlemmer blir holdt for narr.

Det er selvsagt mulig at det finne gode grunner for at styrets inaktivitet.

Men jeg er lei av la tvilen komme fomannen til gode. Alt som trengs er en telefon fra Morten S til Morten W med en forklaring som sistnevnte så kan legge på forumet.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 15:05
Quote
Eller kan X antall medlemmer sammenkalle og gjennomføre en slik ekstra GF helt på egen hånd, og at den da er gyldig og overprøvende i forhold til ordinært valgt styre?

Ja, det kan vi. 

Og det er jo det jeg skriver om i et innlegg lenger oppe, om at hvis ikke styret kommer seg på banen så må noe skje. Håvard skriver i et svar til dette at det ikke bør skje før i september, slik at alle er på plass etter sommeren. Til dette skriver jeg at da får jo også styret tid til å foreta seg noe fornuftig med situasjonen først. 

Vedtektene sier:

§ 7 – Ekstraordinær Generalforsamling
Ekstraordinær Generalforsamling skal avholdes innen to måneder dersom ett av følgende krav er innfridd:
a) Minst 3 av styrets medlemmer skriftlig forlanger det og oppgir grunnen.
b) Minst 5 % av medlemmene skriftlig forlanger det og oppgir grunnen.
c) Ved suppleringsvalg (§6g).
Kun de saker som er grunnlag for kravet kan behandles på Ekstraordinær Generalforsamling. Innkalling sendes ut med samme bestemmelser som for Ordinær Generalforsamling.

Det enkleste ville selvsagt vært om styret gjorde det som trengs for å få toget på skinnene igjen. Sekundært at 3 styremedlemmer tok affære. (Må det være faste medlemmer, eller kan varamedlemmer telles med?) 5% av medlemsmassen er – hvis vi er 1400 – 70 stk. Godt mulig at det lar seg gjøre, hvis er mulig å nå ut til dem?

Som flere har påpekt nytter det imidlertid ikke å reise mistillit mot leder eller styre uten å ha et alternativ å stille med. Kanskje vil et slik sak kunne løses minnelig, hvis det fins noen til å ta over og lederen får et tilbud om å gå på forhånd? Uten en utadvendt, iderik og samlende kandidat er det uansett ikke noe poeng å kaste noe som helst.

Det samme med bladet. Uten en praktisk løsning nytter det ikke å blåse seg opp her på forumet, eller å gå inn med slegga og hamre ned dagens red.
Eika skriver i et innlegg at han har snakket litt med folk og kan ha et alternativ som vil være i stand til å få ut bladet på gang. 
Redaktøren er ansatt av styret, og styret burde dermed kunne organisere redaksjonen etter det overordnede ansvaret de har. 

Men igjen – uten et fungerende styre vil ikke dette la seg gjøre. Så styret er både hinderet og løsningen her. Jeg ser ingen annen råd her enn at de i styret som faktisk kan og vil ta ansvar gjør det. Så får andre ting og framtidige styrer komme etterhvert.

Først og fremst må noe ut til medlemmene, og det NÅ. De må vite at det skjer noe.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 15:07
Originally posted by ses ses wrote:

Men det er ikke så lett å skjønne hvordan man skal delta i en forening der det som er av foreningsaktivitet (styre, medlemsblad, forum) ikke lar seg kommunisere med, bortsett fra forumet der vi kan skrive innlegg, men uten at vi aner om de vi henvender oss til (styre og medlemsblad) en gang leser innleggene. Vel, vi har muligheten til å be om ekstraordinær GF dersom mange nok står bak et slik krav, men også da må vel sittende styre på en eller annen måte respondere? Eller kan X antall medlemmer sammenkalle og gjennomføre en slik ekstra GF helt på egen hånd, og at den da er gyldig og overprøvende i forhold til ordinært valgt styre?


Generalforsamlingen er foreningens øverste organ, og en ekstraordinær GF (X-GF) må ha samme status.

Den eneste begrensningen på hva som kan tas opp på X-GF er at sakene må være nevnt i kravet om å avholde X-GF. Det er ingen begrensing på antallet saker.

Det står ingenting i vedtektene om at medlemmer i det sittende styret må skrive under et slikt krav om det fremmes av medlemmene selv.

Men det er jo svært vanskelig å avholde en X-GF uten at man har med seg minimum sittende kasserer og sekretær.

Hvordan skal man ellers kunne kontrollere at alle tilstedeværende personer faktisk er betalende medlemmer, eller sjekke at det faktisk er 5% av medlemmene som har skrevet under kravet?
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 15:07
Til orientering har jeg i dag mottatt en betenkning fra en bekjent som er en skarpskodd jurist.

Han mener det ser ut til at denne foreningen ikke har et funksjonelt styre som gjenspeiler de ansvarsforpliktelser et styre skal utøve etter norsk lov.

Det er klart at det foreligger en avtale mellom abonnent/medlem og styret der styret forplikter seg til å gjøre alt som er mulig for å gjennomføre sin del av forpliktelsene. I dagens situasjon mener advokaten at det er høyst klanderverdig at ikke styret kommuniserer med abonnentene/medlemmene om at hele foreningen i praksis ligger nede og medlemsbladet uteblir uten noen form for forklaring fra utgiver.

Senest mandag skal et medlem i Halden ha fått beskjed pr telefon om fra nestleder om at de ikke får tak i styreleder. Det samme har varamedlem Morten Wæraas tidligere forklart.

Advokaten mener at slik situasjonen er har medlemmene krav på å få sin kontingent refundert. Etter hans skjønn er det særlig alvorlig at sårbare grupper som barn og unge blir forledet til å abonnere på fire blad i året via medlemskap uten at styret oppfyller sin del av avtalen.
At styreleder selv er jurist er også skjerpende. Og at det ikke foreligger noen kommunikasjon mellom styret og medlemmene.

Om intet nå skjer mener advokaten at det bør innkalles til nytt GF der ett av punktene er nedleggelse av foreningen - også formelt. Han understreker at medlemmene i en slik sak har krav på tilbakebetaling av kontingentene. Det resterende beløpet kan så GF velge å gi til et veldedig formål e.l.

Dersom ikke dette skjer kan det være snakk om teknisk underslag. At dette ikke skjer står styremedlemmene personlig ansvarlige for. Og det er nå altså nevnt for dem som leser sitt eget forum.

Et slikt teknisk underslag kan anmeldes via nærmeste lensmannskontor eller politistasjon og vil bli behandlet i Halden der styreleder har forankring. Det blir da en påtalemessig politisak. Utgifter til sivil erstatningssak mot styremedlemmene vil i dette tilfellet kunne få dekning via fri rettshjelp av fylkesmannen siden det rammer så mange.

Skulle det gå så galt vil også mediene ha stor samfunnsmessig interesse av en slik sak. Det er nemlig ikke ofte foreninger som mottar store pengebeløp via kontingenter og annet kommer i søkelyset på denne måten.

Jeg håper derfor at styret nå umiddelbart starter kommunikasjon med medlemmene på en konstruktiv måte. Total taushet og tilsynelatende null initiativ fra det øvrige styret kan ikke lenger tolereres. La oss derfor håpe det beste og tro at det skjer noe positivt.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 15:20
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Som flere har påpekt nytter det imidlertid ikke å reise mistillit mot leder eller styre uten å ha et alternativ å stille med. Kanskje vil et slik sak kunne løses minnelig, hvis det fins noen til å ta over og lederen får et tilbud om å gå på forhånd? Uten en utadvendt, iderik og samlende kandidat er det uansett ikke noe poeng å kaste noe som helst.

Det samme med bladet. Uten en praktisk løsning nytter det ikke å blåse seg opp her på forumet, eller å gå inn med slegga og hamre ned dagens red.


Jo, det finnes et alternativ som jeg har nevnt før.

Om man ikke får noen til å ta på seg arbeidet med å lede foreningen samt gi ut bladet har man ikke lenger noen forening. Da er alternativet en styrt avvikling.

Det er bedre at "foreningens eventuelle aktiva skjenkes til et modelljernbane eller jernbanemusealt formål" (Vedtektene § 15-C) enn at ting ender i et kaos der opportunister kan få kloa i foreningens aktiva.

Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 15:25
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Som flere har påpekt nytter det imidlertid ikke å reise mistillit mot leder eller styre uten å ha et alternativ å stille med. Kanskje vil et slik sak kunne løses minnelig, hvis det fins noen til å ta over og lederen får et tilbud om å gå på forhånd? Uten en utadvendt, iderik og samlende kandidat er det uansett ikke noe poeng å kaste noe som helst.

Det samme med bladet. Uten en praktisk løsning nytter det ikke å blåse seg opp her på forumet, eller å gå inn med slegga og hamre ned dagens red.


Jo, det finnes et alternativ som jeg har nevnt før.

Om man ikke får noen til å ta på seg arbeidet med å lede foreningen samt gi ut bladet har man ikke lenger noen forening. Da er alternativet en styrt avvikling.

Det er bedre at "foreningens eventuelle aktiva skjenkes til et modelljernbane eller jernbanemusealt formål" (Vedtektene § 15-C) enn at ting ender i et kaos der opportunister kan få kloa i foreningens aktiva.



Greit nok, men under et slikt bostyre har medlemmene juridisk førsteprioritet på tilbakebetaling av kontingenten. Resten kan gis vekk til et av flertallet dedikert formål. Selv om vi lever i et samfunn der et demokratisk flertall gjerne gir bort mindretallets penger så gjelder ikke dette i dette tilfellet før medlemmene - kreditorene - eventuelt har fått tilbake sine utestående som styret ikke har oppfylt sine avtalemessige forpliktelser til å levere motytelser for.

Edited by Damp - 28 juni 2014 at 15:29
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 15:29
Det er soleklart at foreningen i dag ikke har et fungerende styre, all den tid det ikke kommer noe ut, ingen ting blir sagt, og det ikke avholdes noen styremøter.

Løsningen er meget enkel: Når lederen er fraværende og ikke til å få tak i, må et utvalg av styrets mer engasjerte medlemmer tar ansvar for saken og får fortgang i å løse denne floken. Alt annet snakk om X-GF og forbrukerombud og media og alt det andre Damp skriver om får komme siden. 

Hvis ingen vil ta ansvar, jepp: nedleggelse.
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 16:31
Til orientering var Knut Pedersen - redaktør for Modell & Elektronikk - sist jeg snakket med ham klar for å inkorporere MJ-bladet i sitt eget blad dersom en slik avtale kunne falle i smak for alle parter. Da vil MJ få konkurranse fra andre hobbyer som båt, bil og fly. Men Pedersen mener at minst 50 prosent av hans blad vil kunne inneholde MJ. Pedersens blad kommer i alle fall ut. Og det med 5 nr. i året. Og alt er vel bedre enn ingenting..? Innsigelser???

Synergieffekten kunne kanskje bli årlige messer med større potensial der flere hobbygrener drar lasset sammen? Har ikke fintenkt på dette, men muligheten er der.

Edited by Damp - 28 juni 2014 at 16:35
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 16:39
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Det er soleklart at foreningen i dag ikke har et fungerende styre, all den tid det ikke kommer noe ut, ingen ting blir sagt, og det ikke avholdes noen styremøter.

Løsningen er meget enkel: Når lederen er fraværende og ikke til å få tak i, må et utvalg av styrets mer engasjerte medlemmer tar ansvar for saken og får fortgang i å løse denne floken.


Enig.

Men det er vanskelig å se for seg at denne floka kan løses uten en ekstraordinær GF. Virker opplagt at styret må kompletteres.

Jeg tror det kan være veldig sunt med en ekstraordinær GF til høsten.

Gjerne med et foreningsutviklingsseminar i etterkant.

Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 16:44
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


...må et utvalg av styrets mer engasjerte medlemmer tar ansvar for saken og får fortgang i å løse denne floken.


Et vesentlig spørsmål er også hva slags avtale styret har inngått med den nåværende redaktøren. Har de "gjort bort seg" og glippet helt her? Er han uavsettelig? Hvor stor fallskjerm skal han ha for å gi fra seg roret?

Før noen kan tenke på å ta i styrerattet bør dette være absolutt avklart. Slik at ikke en ny leder sitter med et uoverstigelig problem. Kan dette være grunnen til tausheten?
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 16:51
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Jeg tror det kan være veldig sunt med en ekstraordinær GF til høsten.

Gjerne med et foreningsutviklingsseminar i etterkant.


Et nytt GF bør på forhånd sikre seg at vedtektene endres slik at styret også i vedtekts form har kommunikasjonsplikt overfor medlemmene. Styreleder bør avkreves å være kommunikasjonsansvarlig - med et annet styremedlem som vara/medansvarlig overfor medlemsmassen.

I MJ-bladet med en egen liten eller stor spalte avhengig av hvilke saker som verserer. ELLER - dersom bladet av ymse grunner ikke er oppe og går - gjennom MJF-forumet på regelmessig basis. Og helst alltid i begge fora.

Det bør også vedtektsfestes at styret bryter sine plikter dersom de unnlater dette. Og at dersom intet høres fra styret innen en viss tid, så oppløser de automatisk seg selv. Eller noe liknende...


Edited by Damp - 28 juni 2014 at 16:54
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 17:28
Originally posted by Damp Damp wrote:

Senest mandag skal et medlem i Halden ha fått beskjed pr telefon om fra nestleder om at de ikke får tak i styreleder. Det samme har varamedlem Morten Wæraas tidligere forklart.
Dette høres veldig merkelig ut all den tid vi i styret har kontakt med styreleder i et par uker nå og han har forklart hvorfor han har vært fraværende. Jeg har flere ganger bedt ham om å legge ut noen ord her for å forklare situasjonen. Nestleder har dog såvidt jeg vet ikke svart på noen av epostene som har gått mellom oss i styret.

Situasjonen i forhold til redaktøren er for meg ukjent og jeg vet ikke hvem som evt har kontakt med ham.

Det jobbes med å få til et styremøte om et par uker, men det er uklart hvor mange som kan stille på det nå i ferietiden. Kanskje kunne noen utenfra som har lyst til å bidra til å få bladet i gang igjen også delta her slik at vi kanskje får gjort noe fornuftig på et slikt møte.  Vi må uansett ikke bli så byråkratiske og formelle at vi ikke kan skjære gjennom og komme videre!

Jeg vil aller helst bare leke med togene mine... Wink
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 17:42
Hørte at både du og Augestad var på ferie i juli. Bra at du ikke er, for nå er det viktig at styret er så fulltallig som mulig. Ditt forslag om å forene krefter og la f. eks. andre bli med på styremøtet høres også veldig lurt ut. Men er dette også et soloutspill, eller har du styret i ryggen for dette?
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 17:51
Originally posted by Damp Damp wrote:

Hørte at både du og Augestad var på ferie i juli. Bra at du ikke er, for nå er det viktig at styret er så fulltallig som mulig. Ditt forslag om å forene krefter og la f. eks. andre bli med på styremøtet høres også veldig lurt ut. Men er dette også et soloutspill, eller har du styret i ryggen for dette?
Hvem er det egentlig som er kilden din??? Jeg har ikke ferie før i slutten av juli så dette er jo bare tull!

Angående styremøte og andre deltagere så er det kun tanker jeg har selv, men jeg vil selvsagt foreslå det for resten av styret.
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 18:09
Det høres ut som det er beveglese i styret nå. Meget bra!
Jeg foreslår at det umiddelbart settes på agendaen for styret å få noe ut til alle medlemmer. Det kan være:

1. En særutgave av Mj-bladet, f.eks, gjerne i en optimistisk og målrettet tone. Jeg ser for meg en 16 eller 24 sider stor utgave, som bare handler om mj-hobbyen i Norge, MJF, og hva man kan få til.
Et slikt hefte kan f.eks problematisere og diskutere de punktene Håvard H og jeg diskuterte tilbake i januar, før styreseminaret, styrets handlingsplan, mjfs formålsparagraf, et utvalg personers tanker om hva man skal med en slik forening i dag, gjerne i form av en enquette om temaet, eller kortintervju, eller som svar på spørsmål om Hvorfor-Hva-Hvordan-Hvem ... Så dessuten noe skikkelig bra MJ, bare for å piffe opp litt.

2. Styret bør forfatte et skriv til medlemmene, som legges ut på nettfora og på forsiden av mjf.no, for å forklare, beklage, og høyne stemningen.
Det kan også sendes ut pr epost til alle som man har epostadresse til.

3. Dessuten må styret starte og delta ivrig i en debatt her om hva vi kan gjøre for å finne ut hva MJF skal være og om MJF i det hele tatt er liv laga. Handlingsplanen fra styreseminaret kan være et utgangspunkt, denne er vel ikke diskutert så mye her? Hensikten må uansett være å komme fram til et begrenset, gjennomførbart utvalg av handlinger, som så iverksettes.

Er det noen i styret som tror de kan få til dette, tro?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 18:11
Dere trenger vel ikke styremøte for å få komme i gang med arbeidet mot medlemmene, kan dere ikke ta diskusjonen på styreforumet her? Det viktige nå, før ferien, er å få sådd noen positive frø!
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 18:44
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Dere trenger vel ikke styremøte for å få komme i gang med arbeidet mot medlemmene, kan dere ikke ta diskusjonen på styreforumet her? Det viktige nå, før ferien, er å få sådd noen positive frø!
 
Problemet er at foreningens leder er advokat, og fryktelig opptatt av å følge formelle regler, tidsfrister og systemer også i det private. Dessuten er mitt inntrykk at han er temmelig oppttt jobbmessig, og plutselig kan finne på å avlyse et styremøte på ei ukes varsel fordi han må på et viktig jobbmøte i utlandet. Og så må det da etterpå innalles til nytt syremøte med passende forhåndsvarsel... og slik går no daganConfused
 
 
Lederen har jo og flere gangeer gjort klart at det ikke er et alternativ å bruke forumet til styrearbeide fordi han ikke "har tid" hvilket i mine ører virker som den eneste tiden han har til foreningen er der og da på et styremøte og så må det være opp til andre å jobbe for foreningen mellom styremøtene fordi han selv ikke har tid da
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 18:50
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Dere trenger vel ikke styremøte for å få komme i gang med arbeidet mot medlemmene, kan dere ikke ta diskusjonen på styreforumet her? Det viktige nå, før ferien, er å få sådd noen positive frø!
Det er jeg helt enig i og jeg har forsøkt, men så langt er det tydeligvis ikke mulig å få styremedlemmene til å benytte forumet til noe annet enn en sjelden gang ta en tur innom og lese... Confused
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 18:51
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Dere trenger vel ikke styremøte for å få komme i gang med arbeidet mot medlemmene, kan dere ikke ta diskusjonen på styreforumet her? Det viktige nå, før ferien, er å få sådd noen positive frø!
 
Problemet er at foreningens leder er advokat, og fryktelig opptatt av å følge formelle regler, tidsfrister og systemer også i det private. Dessuten er mitt inntrykk at han er temmelig oppttt jobbmessig, og plutselig kan finne på å avlyse et styremøte på ei ukes varsel fordi han må på et viktig jobbmøte i utlandet. Og så må det da etterpå innalles til nytt syremøte med passende forhåndsvarsel... og slik går no daganConfused
 
 
Lederen har jo og flere gangeer gjort klart at det ikke er et alternativ å bruke forumet til styrearbeide fordi han ikke "har tid" hvilket i mine ører virker som den eneste tiden han har til foreningen er der og da på et styremøte og så må det være opp til andre å jobbe for foreningen mellom styremøtene fordi han selv ikke har tid da
Du er inne på noe vesentlig her ja...
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2014 at 18:54
Originally posted by Damp Damp wrote:

Til orientering var Knut Pedersen - redaktør for Modell & Elektronikk - sist jeg snakket med ham klar for å inkorporere MJ-bladet i sitt eget blad dersom en slik avtale kunne falle i smak for alle parter. Da vil MJ få konkurranse fra andre hobbyer som båt, bil og fly. Men Pedersen mener at minst 50 prosent av hans blad vil kunne inneholde MJ. Pedersens blad kommer i alle fall ut. Og det med 5 nr. i året. Og alt er vel bedre enn ingenting..? Innsigelser???
 
Innsigelsen er at den prosentandelen han lover deg nok forutsetter at tilstrekkelig mange mj-folk bidrar med gratis stoff til bladet hans slik at han får artikler å trykke.
 
Da blir det et spørsmål om bidragsyterene i så stor grad vil bidra med gratis stoff til et blad som så en enkeltperson skal tjene mer på, eller om bidragsyterene da heller sender artiklene til På Sporet som tross alt er et dugnadsbasert blad til inntekt for en forening av frivillige.
 
 
I tillegg så er det vel slik at R/C bil-båt-fly er et vesentlig større felt her i landet enn modelljernbane, og jeg vil tro at om et hobbyblad satte av "minst 50%" av sidetallet sitt til modelljernbane så ville leserne innen de andre temaområdene fort oppfatte det som negativt og kanskje vurdere å avslutte sitt forhold til det bladet. Det er noe enhver redaktør av slike bladet må ha i bakhodet, så antydningen om "minst 50% mj" tror jeg nok kom fra salgsavdelingen uten at redaksjonen går god for eller kommer til å følge opp et slikt salgsfremstøt i praksis.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,110 seconds.