Print Page | Close Window

REFUSJON AV ABONNEMENT-PENGER!

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8633
Printed Date: 14 mai 2024 at 15:12
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: REFUSJON AV ABONNEMENT-PENGER!
Posted By: Damp
Subject: REFUSJON AV ABONNEMENT-PENGER!
Date Posted: 25 juni 2014 at 10:12
Jeg har i dag pr. mail bedt kasserer Kristian Røgeberg om å refundere mitt abonnementsbeløp kr. 400,- til min konto da jeg ikke har mottatt noe blad halveis ut i året 2014.

Røgeberg svarer at han har bedt styreleder om godkjenning og skriver at han avventer svar fra ham.

I ny mail viser jeg til varastyremedlem Morten Wæraas som på forumet har gitt uttrykk for at man ikke oppnår kontakt med styreleder. Jeg har derfor sendt kasserer en ny mail der jeg gjør oppmerksom på Wæraas' utsagn, og at jeg forventer at pengene er inne på konto innen syv - 7 - dager. Er ikke pengene kommet til da vil saken først oversendes forbrukermyndighetene.

Henning R.

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980





Replies:
Posted By: Damp
Date Posted: 25 juni 2014 at 10:27
Til orientering for andre medlemmer som ikke lenger ønsker å betale for noe de ikke får viser jeg til lovnaden fra MJF som er å finne under "Mj-bladet"s fane:

Sitat: "MJ-bladet

MJ-bladet utgis av Modelljernbaneforeningen i Norge.
Medlemmene får fire utgaver hvert år."

I fjor (2013) kom det bare tre - 3 - utgaver. Og til nå i 2014 er det ikke kommet noen.

Henning R


-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: midnight
Date Posted: 25 juni 2014 at 11:56
Originally posted by Damp Damp wrote:

Jeg har i dag pr. mail bedt kasserer Kristian Røgeberg om å refundere mitt abonnementsbeløp kr. 400,- til min konto da jeg ikke har mottatt noe blad halveis ut i året 2014.

Røgeberg svarer at han har bedt styreleder om godkjenning og skriver at han avventer svar fra ham.

I ny mail viser jeg til varastyremedlem Morten Wæraas som på forumet har gitt uttrykk for at man ikke oppnår kontakt med styreleder. Jeg har derfor sendt kasserer en ny mail der jeg gjør oppmerksom på Wæraas' utsagn, og at jeg forventer at pengene er inne på konto innen syv - 7 - dager. Er ikke pengene kommet til da vil saken først oversendes forbrukermyndighetene.

Henning R.
Roooolig nå Henning! Det er en god stund siden jeg skrev det og styreleder er nå kommet på banen igjen... Så får vi se om vi klarer å få kjørt litt med togene våre også før det blir sommerferie... LOL

Forøvrig er vel ikke en masserefusjon av kontingentpenger særlig lurt om vi skal klare å komme videre, men om ingen vil bidra med annet enn penger så er det kanskje eneste utvei!


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: Damp
Date Posted: 25 juni 2014 at 12:40
Vi har en lov her i Norge. Forbrukerombudet er varslet om villedende markedsføring. Under fanen "MJ-Bladet" heter det:

http://www.mjf.no/default.asp?s=3

Her loves altså medlemmene fire blader pr. år. At det kan forekomme et unntak kan nok mange leve med. Men at det rett og slett ikke kommer noen blad er ikke i samsvar med markedsføringen. Villedende markedsføring har både juridiske og pekuniære konsekvenser.

Forbrukerombudet ser problemstillingen med den villedende markedsføringen overfor særlig barn og unge som ikke får noe igjen for sparepengene sine. Modelljernbane er - selv om voksne er sterkt inne i bildet - en typisk aktivitet der barn og unge er en målgruppe. Ombudet er derfor sterkt interessert i at sårbare grupper som den oppvoksende slekt ikke møter slike forhold og således mister både illusjoner og pengene sine.

At styret ikke gir lyd fra seg ser de på som skjerpende. Neste skritt etter at ombudet tar stilling til den villedende markedsføringen er Forbrukerrådet, som vurderer hva som skal skje med de som alt har betalt og ikke fått noe igjen. Saken synes opplagt ifølge de jeg har snakket med.

Varastyremedlem Wæraas ber meg ta det "rooolig". Det har jeg gjort i hele år. Hvor mange år mener Wæraas at medlemmene må ta det "rooolig"? Så rooolig som styret nå har vist seg å opptre finner vi vel egentlig bare hos fremtoninger som har gått ut av tiden.

http://www.mjf.no/default.asp?s=3" rel="nofollow - Villedende markedsføring

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: ses
Date Posted: 25 juni 2014 at 15:02
Det er mangt å si om MJF-styret, særlig ved dens leder, med tanke på hvordan klubben er (mis)ledet den senere tiden, men jeg støtter IKKE HenningRs eskalering av problemet ved å ville dra i Forbrukerombudet, i hvert fall ikke på nåværende tidspunkt. Styret ble valgt på lovlig vis på GF for noen måneder siden. La Styret få en sjans til å komme til sans og samling. Nå går vi dessuten inn i ferietiden, da vi ikke kan forvente at noe særlig skjer uansett. 



Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 25 juni 2014 at 16:58
Her er jeg enig Svein. MJF er en forening der medlemmene velger styret. Jeg er ikke så overbevist om at forbrukerloven gjelder siden vi som medlemmer er gjensidig ansvarlig for foreningens handlinger. Når det er sagt håper jeg at MJF snart kommer på sporet igjen med fire blader i året. Jeg oppfordrer de som ønsker å støtte redaktøren med stoff eller lede en ny redaksjon å ta ett skritt frem.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Håvard H
Date Posted: 25 juni 2014 at 18:55
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Her er jeg enig Svein. MJF er en forening der medlemmene velger styret. Jeg er ikke så overbevist om at forbrukerloven gjelder siden vi som medlemmer er gjensidig ansvarlig for foreningens handlinger. Når det er sagt håper jeg at MJF snart kommer på sporet igjen med fire blader i året. Jeg oppfordrer de som ønsker å støtte redaktøren med stoff eller lede en ny redaksjon å ta ett skritt frem.


Jeg tok et skritt fram for over to uker siden.
Sendte mail til formann og redaktør hvor jeg meldte meg til tjeneste for MJ-bladet.

Fikk umiddelbart et hyggelig svar fra formannen om at de skulle komme tilbake til saken når de hadde fått "behandlet dette i styret". Etter det, ingenting.

Ingen reaksjon fra redaktøren.

Uansett hvordan man snur og vender på situasjonen er min konklusjon at man må få på plass en ny redaktør. Snarest.


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: eika
Date Posted: 25 juni 2014 at 19:11
SES viser til at styret for i år først ble valgt på en GF for et par åneder siden, og trenger tid for å komme "til sans og samling".
 
Det er mulig det kunne vært et godt poeng, om ikke situasjonen hadde vært den at 6 medlemmer/varamedlemmer i styret inklusive formannen faktik har vært med i styret også hele fjoråret og således ikke burde trenge noen tid i det hele tatt på å fortsette den jobben de tross alt har bedrevet, eller skulle ha bedrevet, over ett år.
De har jo til og med vært med på foreningens seminar og produsert en handlingsplan som ble vedtatt på årets GF og som de jo selv nå skulle forsøke drive foreningen etter..
 
MJ oppfordrer folket til å støtte redaktøren med stoff, men har foreningen egentlig noen fungerende redaktør?? Hadde så vært tilfelle burde da vedkommende frekventert dette forumet like jevnlig som han tydeligvis frekventerer NJKs forum, og bidratt med innlegg og opplysninger om stoffbehov og produksjonsfremgang for foreningens tidsskrift.
 
 
Jeg tror ingen egentlig ønsker å bidra med noe som helst før foreningens ledelse viser seg for medlemmene og beviser at de har det som skal til for å snu skuta. Endringer må skje fra toppen og nedover i rekkene.
 
 
Min opplevelse/følelse så langt er faktisk at de fleste i styret gjør de arbeidsoppgavene de har, men at det dessverre svikter totalt hos den øverste lederen.
 
 
Jeg blir derfor mer og mer overbevist om at foreningen ikke vil klare å komme seg videre før foreningen får en ny leder som evner å kommunisere med medlemmene, lytte til deres meninger, gjennomføre drastiske endringer og sørge for at ting skjer.
 
 
Jeg har i lengre forsøkt å fiske rundt i det skjulte blant mange av mine venner og bekjente i miljøet etter en som kunne tenke seg å ta over ledervervet i foreningen noen måneder nå. Dessverre uten hell så langt.
 
 
Derimot så har jeg en eget habil og oppegående redaktørkandidat, trolig med tilhørende redaksjonsmedarbeider som med mindre noe har forandret seg den siste tiden er klar for å få foreningens blad tilbake på rett kjøl igjen. Men det betinger altså en ny leder av foreningen som klarer handle og samarbeide, samt enkelte justeringer og mer strømlinjeforming av foreningens drift og aktiviteter.
 
 
Det er lite poeng i å diskutere ekstraordinære GF'er etc. eller kreve det sittende styrets avgang med mindre man faktisk har kandidater som er villige til å ta over vervene. Og personlig syns jeg faktisk de fleste i styret gjør den lille biten av styrearbeide som de skal ganske så utmerket tatt i betrakning den tydeligvis totalt fraværende oppfølgingen og styringen fra toppen.
 
 
Så det jeg egentlig lurer mest på er fortsatt; finnes det en person der ute som kan tenke seg å ta over ledervervet i foreningen?
(send meg gjerne et PM i så fallWink)
 
Hvis ikke er det nok bare å sette på popcornet og fortsette å skrive klagende innlegg her på forumet mens man ser foreningen dø langsomt.
 
 
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Damp
Date Posted: 25 juni 2014 at 20:11
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Her er jeg enig Svein. MJF er en forening der medlemmene velger styret. Jeg er ikke så overbevist om at forbrukerloven gjelder siden vi som medlemmer er gjensidig ansvarlig for foreningens handlinger. Når det er sagt håper jeg at MJF snart kommer på sporet igjen med fire blader i året. Jeg oppfordrer de som ønsker å støtte redaktøren med stoff eller lede en ny redaksjon å ta ett skritt frem.


Det fremgår ikke av markedsføringen på foreningens hjemmesider at medlemmene er kollektivt ansvarlige for utgivelsen av MJ-bladet. Det fremgår heller ikke av vedtektene at medlemmmene har et slikt ansvar. Styret er ansvarlig utgiver, og det er styret som da må benytte foreningens midler til å knytte til seg mannskap som kan oppfylle forpliktelsene som fremgår av markedsføringen. Noe annet er et klart avtalebrudd mellom medlem/abonnent og ansvarlig styre/redaksjon. Her må man ikke blande kortene, men holde hodet kaldt - mens hjertet selvfølgelig kan være varmt.

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: jrodlan
Date Posted: 25 juni 2014 at 23:26
Hvis redaktøren ikke får inn stoff fra medlemmene har han intet å fylle bladet med. Så kan man si det er redaktørens plikt å skaffe stoff, tja, kanskje.


-------------
JAR


Posted By: ses
Date Posted: 25 juni 2014 at 23:33
Problemet er vel først og fremst at det er fulltendig taust fra både redaktør og leder. Det taler nok til begges disfavør, fordi taushet genererer all verdens teorier om hva som er årsaken til denne tausheten og hvordan taushet kan forenes med å være leder av en forening og redaktør for et blad som i hovedsak baserer seg på at medlemmer leverer stoff.


Posted By: Damp
Date Posted: 25 juni 2014 at 23:34
Originally posted by jrodlan jrodlan wrote:

Hvis redaktøren ikke får inn stoff fra medlemmene har han intet å fylle bladet med. Så kan man si det er redaktørens plikt å skaffe stoff, tja, kanskje.


Styret er ansvarlig utgiver. Det er styrets ansvar og plikt å sørge for å skaffe folk som kan produsere bladet til rett tid. Det er det de sitter på pengebingen for. Styret innsetter , avsetter og betaler redaktøren/redaksjonen. Dette er en sak mellom styret og redaktøren. Styret er imidlertid ansvarlig overfor medlemmene/abonnentene for at bladet utkommer. Derfor er det styret som skal stilles til ansvar av medlemmene dersom ikke redaktøren gjør jobben sin. Styret kan avsette ham og skaffe nye koster.

Dersom medlemmene skal stilles til ansvar for at redaksjonen får nok stoff, så må dette fremgå eksplisitt i markedsføring av medlemskap og i vedtekter. Det gjør det IKKE og derfor er dette er et forsøk på å overføre styreansvar til medlemmene som ikke er akseptabelt. Slik ansvarspulverisering er utbredt i hele samfunnet og fører helt galt av sted og har heller ikke noe juridisk eller moralsk grunnlag.

Som gammel journalist og redaktør kan jeg umiddelbart slå fast at det ikke er abonnentene som skal stilles til ansvar for at bladet ikke kommer ut. Makan til vås!

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Ola Ahlström
Date Posted: 26 juni 2014 at 00:31
Mot bättre vetande gör jag ett inlägg i debatten. Jag skall dock inledningsvis göra klart att jag inte är medlem i föreningen eller har tillgång till dess tidning, har dock tidigare läst tidningen från och till. Diskussionen om "refusjon" är intressant då den aktualiserar en förenings anvar gentemot dess medlemmar.
 
Handlar det om en prenumeration anser jag det enkelt men när det handlar om ett medlemskap är det inte fullt lika enkelt. Nu vet jag inte riktigt hur det förhåller sig här men jag kan i alla fall utläsa av hemsidan följande;
 
"MJ-bladet er MJF`s eget organ. Bladet kommer ut fire ganger i året og sendes til foreningens medlemmer."
 
På annat ställe läser jag att man ansöker (?) om medlemskap så jag tolkar det som att det är en medlemskapsavgift som betalas till föreningen och inte en prenumerationsavgift (abonnenemt?). Sedan kommer givetvis föreningens/styrelsens ansvar och vad medlemmarna kan förvänta sig därav - i detta fall säkert en tidskrift 4 ggr/år (förutom administartion/hemsida/(års-) möten/träffar). Är detta, 4 nr/år ett bindande löfte? Jo kanske, jag förstår i alla fall medlemmarnas frustation och avsaknad av information från ordförande/styrelse/redaktör och jag hade också varit väldigt irriterad om jag vore medlem. Att kräva tillbaka en prenumerationsavgift som egentligen är en medlemsavgift (om jag nu inte misstolkat allt) ser jag nog som fel metod och tveksam, avsaknad av medlemstidskrift kommer ändå på sikt att straffa ut en förening, i alla fall året efter när medlemsavgiften förväntas att förnyas. Dessutom kan/bör årsmötet bli intressant.
 
Ola Ahlström
Malmö


Posted By: Damp
Date Posted: 26 juni 2014 at 00:40
Originally posted by Ola Ahlström Ola Ahlström wrote:

Mot bättre vetande gör jag ett inlägg i debatten. Jag skall dock inledningsvis göra klart att jag inte är medlem i föreningen eller har tillgång till dess tidning, har dock tidigare läst tidningen från och till. Diskussionen om "refusjon" är intressant då den aktualiserar en förenings anvar gentemot dess medlemmar.
 

Handlar det om en prenumeration anser jag det enkelt men när det handlar om ett medlemskap är det inte fullt lika enkelt. Nu vet jag inte riktigt hur det förhåller sig här men jag kan i alla fall utläsa av hemsidan följande;

 

"<FONT face=Arial>MJ-bladet er MJF`s eget organ. Bladet kommer ut fire ganger i året og sendes til foreningens medlemmer."

<FONT size=2 face=Arial> 

<FONT size=2 face=Arial>På annat ställe läser jag att man ansöker (?) om medlemskap så jag tolkar det som att det är en medlemskapsavgift som betalas till föreningen och inte en prenumerationsavgift (abonnenemt?). Sedan kommer givetvis föreningens/styrelsens ansvar och vad medlemmarna kan förvänta sig därav - i detta fall säkert en tidskrift 4 ggr/år (förutom administartion/hemsida/(års-) möten/träffar). Är detta, 4 nr/år ett bindande löfte? Jo kanske, jag förstår i alla fall medlemmarnas frustation och avsaknad av information från ordförande/styrelse/redaktör och jag hade också varit väldigt irriterad om jag vore medlem. Att kräva tillbaka en prenumerationsavgift som egentligen är en medlemsavgift (om jag nu inte misstolkat allt) ser jag nog som fel metod och tveksam, avsaknad av medlemstidskrift kommer ändå på sikt att straffa ut en förening, i alla fall året efter när medlemsavgiften förväntas att förnyas. Dessutom kan/bör årsmötet bli intressant.

<FONT face=Arial> 

<FONT size=2 face=Arial>Ola Ahlström

<FONT size=2 face=Arial>Malmö


MJF selger et medlemsskap der bladet inngår som hovedingrediens. Hva skulle medlemsskapet være for uten bladet? Det dreier seg derfor etter fleres presumptivt sakkyndiges mening om villedende markedsføring. Dersom et medlemsskap skal innebære dugnad må dette klart defineres i vedtektene på forhånd. Derfor blir manglende utgivelser å regne som avtalebrudd, noe som rammes av norsk lov - uavhengig om det dreier seg om en forening eller i et vanlig arbeidsliv.

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: EirikS
Date Posted: 26 juni 2014 at 01:10
Å tro at forsømmelser ovenfor medlemmer i en frivillig forening er noe som forbrukermyndighetene har noen såpass klare meninger om som det forsøkes fremmet her, eller tro at hva som er inkludert i en medlemsavgift er dekket under noen forbrukerlover er i beste fall en villfarelse. Mer folkelig vil jeg kalle det dumskap og bortkasta bruk av store ord.
Selger i forbrukerkjøpsrettslig forstand innebærer at selgeren eller dennes representant opptrer i næringsvirksomhet. Å tro at man kan hevde at en forening for de som leker med modelltog er næringsvirksomhet er forsiktig sagt optimistisk.


Posted By: Damp
Date Posted: 26 juni 2014 at 09:43
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Å tro at forsømmelser ovenfor medlemmer i en frivillig forening er noe som forbrukermyndighetene har noen såpass klare meninger om som det forsøkes fremmet her, eller tro at hva som er inkludert i en medlemsavgift er dekket under noen forbrukerlover er i beste fall en villfarelse. Mer folkelig vil jeg kalle det dumskap og bortkasta bruk av store ord.
Selger i forbrukerkjøpsrettslig forstand innebærer at selgeren eller dennes representant opptrer i næringsvirksomhet. Å tro at man kan hevde at en forening for de som leker med modelltog er næringsvirksomhet er forsiktig sagt optimistisk.


Det er godt for oss øvrige forbrukere at Forbrukerombudet umiddelbart konstaterte at saken hadde krav på ombudets oppmerksomhet da jeg forela dem forholdet muntlig pr. telefon. Enhver som i det norske samfunnet tar inn kontingent-penger og reklamerer med motytelser plikter å oppfylle sin del av avtalen.

Mjf sitter nå på store, ubenyttede midler. En kan bare tenke seg hvor mange lykkejegere som ville komme på markedet dersom det ikke fantes lovreguleringer for denne typen aktiviteter.

Etter å ha lagt frem saken i detalj for juristene hos Forbrukerombudet var deres første reaksjon at klage burde sendes inn til dem for brudd på lov om villedende markedsføring. Deretter anbefalte de å sende inn ny klage til Forbrukerrådet, som er den instansen som behandler avtalebrudd i det norske samfunn. Disses uttalelser er nyttig ballast med på veien når en sak skal tas opp juridisk.

Man slipper altså ikke unna med villedende markedsføring eller avtalebrudd. Norske lover gjelder heldigvis også de som "bruker store eller små ord", praktiserer "dumskap", "leker med modelltog", er "optimistiske" eller pessimistiske. Og takk for det. Vi har da heldigvis også til gode å se medie-titler som: "Mann kom unna med avtalebrudd fordi han lekte med tog og praktiserte store ord!"

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: TorsteinS
Date Posted: 26 juni 2014 at 16:54
Originally posted by Damp Damp wrote:

Mjf sitter nå på store, ubenyttede midler. [...]
Er du helt sikker på det? Hva om styret har drukket opp pengene og ført regnskap som den greske staten?  Beer


Posted By: Bonden
Date Posted: 26 juni 2014 at 17:26
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:

Mjf sitter nå på store, ubenyttede midler. [...]

Er du helt sikker på det? Hva om styret har drukket opp pengene og ført regnskap som den greske staten?  Beer

Du er kansje inne på noe der,men jeg håper inderlig ikke det.Eneste utvei etter hvert er ikke bare styreleder,men hele styret tar hatten og går.ellers er denne foreningen lukt på vei til helvete uansett pengebruk.
Det må vel blant foreningens 1000+ medlemmer være 7-8 personer som er oppegående nok til å sitte i et styre?


Posted By: midnight
Date Posted: 26 juni 2014 at 18:24
Originally posted by Bonden Bonden wrote:

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:

Mjf sitter nå på store, ubenyttede midler. [...]

Er du helt sikker på det? Hva om styret har drukket opp pengene og ført regnskap som den greske staten?  Beer

Du er kansje inne på noe der,men jeg håper inderlig ikke det.Eneste utvei etter hvert er ikke bare styreleder,men hele styret tar hatten og går.ellers er denne foreningen lukt på vei til helvete uansett pengebruk.
Det må vel blant foreningens 1000+ medlemmer være 7-8 personer som er oppegående nok til å sitte i et styre?
Altså... jeg tar gjerne hatten min og går jeg... og jeg tror også at flere av de andre i styret gjerne gjør det samme, men vi så jo på siste GF at det til tross for at det er enormt mange her på forumet som forteller om sin kompetanse på organisasjonarbeid og bladutgivelser så er det omtrent umulig å skaffe noen som faktisk vil bidra. Det er vel knapt noen som svarer når Valgkomiteen spør!


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: Damp
Date Posted: 26 juni 2014 at 19:09
Originally posted by midnight midnight wrote:


Altså... jeg tar gjerne hatten min og går jeg... og jeg tror også at flere av de andre i styret gjerne gjør det samme, men vi så jo på siste GF at det til tross for at det er enormt mange her på forumet som forteller om sin kompetanse på organisasjonarbeid og bladutgivelser så er det omtrent umulig å skaffe noen som faktisk vil bidra. Det er vel knapt noen som svarer når Valgkomiteen spør!


Nå er vel ikke du den som har hatt grunn til å høste kritikk her. Men jeg tror rett og slett ikke medlemsmassen har vært klar over hvor galt det hele har vært fatt. Selv har jeg ikke vært medlem før etter GF på Jevnaker der jeg deltok som dugnadsarbeider for den lokale arrangøren.

Spørsmålet for å løse den aktuelle situasjonen må jo være å

A)
få på bordet hva redaktøren krever

B)
fremforhandle en minnelig løsning med ham slik at kontrakten kan heves

C)
få frem et nytt styre nå som så mange medlemmer er gjort oppmerksomme på saken

D)
raskt få på plass en ny redaksjon

Det trenges kun at 3 styremedlemmer skriftlig krever ny GF. Men det ser ikke ut til at det finnes 3 av styremedlemmene som klarer å få til dette. Da kan det maks være to av medlemmene i styret som skjønner dette uten å få gjennomslag.

Et nytt GF må få nedfelt i vedtektene at styret må være forpliktet til enhver tid til å holde god kontakt med medlemmene gjennom bladet OG forumet. Formannen må forpliktes til å "tale til folket" med jevne mellomrom akkurat slik de gjør det i Norsk Jernbaneklubb. Viktigheten av dette kan ikke presiseres nok.

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: TorsteinS
Date Posted: 26 juni 2014 at 20:09
Originally posted by midnight midnight wrote:

Altså... jeg tar gjerne hatten min og går jeg... [...]
Tvert i mot! Etter aktiviteten på forumet å dømme, har du som aktivt varamedlem bidratt mer til kommunikasjonen med medlemmene enn resten av styret til sammen. Jeg synes derfor du bør vurdere å stille til valg som fast styremedlem på neste generalforsamling.

Quote [...] det er enormt mange her på forumet som forteller om sin kompetanse på organisasjonarbeid og bladutgivelser 
Det er kanskje en del som klager, men det er da bare noen få som har sagt noe om egen kompetanse?

Quote så er det omtrent umulig å skaffe noen som faktisk vil bidra. Det er vel knapt noen som svarer når Valgkomiteen spør!
Det er bedre folk sier nei til, eller sier fra seg, verv de ikke ser seg stand til å utføre på en tilfredsstillende måte, enn at de sier ja og ikke gjør noe likevel. I det første tilfellet har i det minste generalforsamlingen mulighet til å gjøre noe før det sklir helt ut, selv om "løsningen" kan måtte bli å avvikle foreningen eller redusere ambisjonsnivået. Det siste kan f.eks. innebære at MJ-bladet legges på is inntil det evt. blir valgt et styre og rekruttert en redaktør som er i stand til å få det gitt ut, mens kontingenten reduseres til et nivå som er tilstrekkelig til å drifte forumet.


Posted By: ses
Date Posted: 26 juni 2014 at 20:44
Originally posted by Damp Damp wrote:


Etter å ha lagt frem saken i detalj for juristene hos Forbrukerombudet var deres første reaksjon at klage burde sendes inn til dem for brudd på lov om villedende markedsføring. Deretter anbefalte de å sende inn ny klage til Forbrukerrådet, som er den instansen som behandler avtalebrudd i det norske samfunn. Disses uttalelser er nyttig ballast med på veien når en sak skal tas opp juridisk.

Hvis du går til det skritt og klager formelt til Forbrukerombudet/Forbrukerrådet, tror jeg det blir enda vanskeligere å stille på beina noen som er villig til å sitte i et nytt styre. Det er greit å være kritisk til det som skjer i MJF, men det får være måte på å agere som solist uten å ha brei støtte blant medlemmene, og uten å ha prøvd alle tenkelige interne virkemidler først. Det står faktisk ikke om livet til noen av oss, om MJF ikke klarer å beskikke sitt bo i løpet av verken ett år eller fem. Dertil er denne saken faktisk for lite viktig, virker det som, med tanke på at svært få kompetente er villig til å nedlegge arbeidstid i styre og stell.


Posted By: trulss
Date Posted: 26 juni 2014 at 21:09
Originally posted by Damp Damp wrote:

Selv har jeg ikke vært medlem før etter GF på Jevnaker...


Du har altså ikke vært medlem i mer enn tre måneder? Da er det imponerende hvilket engasjement du viser for å redde foreningen...


-------------
Truls Slevigen


Posted By: Damp
Date Posted: 26 juni 2014 at 23:11
Originally posted by trulss trulss wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:

Selv har jeg ikke vært medlem før etter GF på Jevnaker...


Du har altså ikke vært medlem i mer enn tre måneder? Da er det imponerende hvilket engasjement du viser for å redde foreningen...



Det er synd ikke du kan ta på deg redaktørjobben igjen. Du laget etter mitt skjønn habile blad. Men jeg kjenner jo ikke til noe rundt det administrative den gangen.

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Damp
Date Posted: 26 juni 2014 at 23:23
Originally posted by ses ses wrote:

Om MJF ikke klarer å beskikke sitt bo i løpet av verken ett år eller fem. Dertil er denne saken faktisk for lite viktig.


For meg er det helt uinteressant å vente "i fem år" på at foreningen skal komme ut med et MJ-blad. Ditt innlegg virker på meg temmelig merkelig. For meg ER foreningen MJ-bladet, og det har jeg hørt at den er for svært mange andre også.

Jeg meldte meg inn for å abonnere på bladet, og klarer ikke "foreningen" å produsere sin viktigste merkevare i tråd med markedsføringen så ønsker jeg pengene tilbake og sier opp medlemskapet straks pengene er inne på konto. Det er en prinsippsak. Om det hadde manglet et blad som et engangstilfelle, så skulle jeg nok klart å leve med det, men da måtte styret og redaksjon ha henvendt seg til medlemmene og gitt en forklaring. Dette frekke surret som nå pågår får styret ta med seg til en annen sandkasse. Nok er nok.

Bare en kraftig kursendring kan få meg til å endre oppfatning. Og da må det nye koster til på toppen og i redaksjonen. Dette virvaret er ikke en forening verdig. Om noen vil betale 400 kroner i året de neste fem år sammen med deg for at styret skal hygge seg på strategimøter her og der så vel bekomme. Men det blir nok uten svært mange av oss.

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: ses
Date Posted: 26 juni 2014 at 23:48
Som enkeltmedlem må hver og en selvsagt vurdere om det er verdt kontingenten når bladet ikke kommer som forventetn, og gjerne be om kontingenten tilbakebetalt når bladet ikke leveres. Jeg tror også at mange velger å ikke fornye sitt medlemsskap dersom ikke ting kommer på stell igjen.

Men du vil på den ene side anmelde MJF til forbrukerombudet, og på den annen side at det skal innkalles til en ny generalforsamling for å få et nytt handlekraftig styre på beina, og de to tingene tror jeg er en dårlig miks. Skal noen orke å redde MJF ved å ta et styreansvar/redaktøransvar, bør det ikke være under en eller annen trussel fra Forbrukerrådet el.l. om sanksjoner. Så vidt jeg kan se av debatten, er det bare du som vil gå så langt som å "sladre" oppover, og det bare etter noen få måneder etter at nytt styre ble lovlig valgt av Årsmøtet. Interne virkemidler bør utprøves i rimelig omfang før man roper på ytre makter. Hvis ikke målet er å rasere MJF helt, da?


Posted By: Damp
Date Posted: 27 juni 2014 at 00:01
Det går faktisk an å ha to tanker i hodet samtidig. Det er ikke kommet noe blad siden nr. 3 for 2013. Dette skjer under samme styreleder. Da er det etter mitt skjønn helt normalt å kreve at enten får dere informere, handle og skaffe resultater, eller så får dere pakke sammen og overlate skuta til andre - eller til nedleggelse.

Man kan ikke fortsette å forlede mennesker til å melde seg inn i en forening som lover fire blad pr. år til medlemmene, men som ikke leverer et eneste ett. Å utsette spesielt sårbare ungdommer - som ofte har lite penger å rutte med - for dette avtalebruddet, og ikke engang be om unnskyldning eller gi den minste forklaring er etter både mitt skjønn og juristers skjønn totalt uholdbart.

Ønsker ikke foreningen å gi meg et minste pip om hvor pengene mine blir av uten at de leverer noe som helst er dette absolutt noe samfunnet har plikt til å kikke nærmere etter i sømmene. Timeglasset renner og ett sted går det en grense for alle.



-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: ses
Date Posted: 27 juni 2014 at 00:23
Ikke uenig i det meste, men nok om hvor fort timeglasset renner ut, og hva man i tilfelle bør ha prøvd i mellomtiden.


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 27 juni 2014 at 23:34
Originally posted by Damp Damp wrote:

Det går faktisk an å ha to tanker i hodet samtidig.
.. er blitt et alt for 'populært' uttrykk. Sier ingenting om de to tankene er forenelige; kanskje faktisk brukt mest når de ikke er det. Som å ønske å gå til både høyre og venstre på én gang ...


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Damp
Date Posted: 27 juni 2014 at 23:50
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:

Det går faktisk an å ha to tanker i hodet samtidig.
.. er blitt et alt for 'populært' uttrykk. Sier ingenting om de to tankene er forenelige; kanskje faktisk brukt mest når de ikke er det. Som å ønske å gå til både høyre og venstre på én gang ...


Men uttrykket "gulrot og pisk" har du kanskje hørt om? Typisk norsk å ikke forstå sin egenverd.

Eksempel: "Vi må bøye oss for EU's direktiver eller så får vi ikke tilgang til det indre markedet."

Men hva med å snu på flisa og svare: "Vi har hørt det blir litt kaldt i Brüssel om vinteren, at man blir sultne også i Europa og at bilene deres faktisk går på oljeprodukter. Hva med litt fisk og olje og gass? Så slipper vi å true med å stenge eksporten..."

Men både forbrukermakt og andre argumenter ser ut til å mangle i toppetasjen hos mange. Derfor kan bankene bare fortsette å øke gebyrene, staten håve inn og MJF...

Men nei da. Man bare legger seg flate for eliten og logrer.

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Henning L
Date Posted: 28 juni 2014 at 01:49
@damp:
Bankene, staten - og MJF-eliten. Jeg tror jeg ler meg i hjel ...
Du har et litt overdrevent konfliktorientert sinn, hva? Maler konflikter med bred pensel og bruker mange ord, igjen og igjen, på å ta opp samme tema.
Jeg tror ikke du oppnår noe særlig med å rope det samme på forumet jevnt og trutt.

Ikke at jeg i grunntrekk er uenig i det som sies her i tråden. Sånn ser jeg det:

Det som må skje er enten at styret tar ansvar eller at ansvarlige og handlekraftige medlemmer tar ansvar og rydder opp. Men. Fins det noen som kan? Har tid? Kapasitet?
Hvis ikke styret innen kort tid kommer bredt på banen - og da mener jeg alle, ikke bare Morten W - og deltar i denne essensielle diskusjonen, har vi en komplett krise. Styrets medlemmer må ta ansvar for at lederen ikke leder, og gjøre noe drastisk.

1. Styret må møtes snarest, og om lederen ikke vil endre på noe mhp kommunikasjon og ledelse og synlighet, ta i bruk lovene og få innkalt til ekstraordinær GF, der disse alvorlige forholdene diskuteres og korrigeres.
2. Styret må uansett ut med noe til medlemmene snarest, om det nå kun er 16 sider MJ-blad, med konstruktiv problematisering av MJFs virke og framtid.
3. Styret må også legge seg flate og uten omsvøp beklage at ting har gått galt. Det er deres ansvar.
4. Redaktøren må avlastes, ev. fratre. Her har Eika noe på gang?

Hvis det trengs hjelp til å sette opp et krisedebattnummer av bladet, er vi flere med masse typografisk erfaring som kan bidra her.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Damp
Date Posted: 28 juni 2014 at 02:16
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

@damp:
Bankene, staten - og MJF-eliten. Jeg tror jeg ler meg i hjel ...
Du har et litt overdrevent konfliktorientert sinn, hva? Maler konflikter med bred pensel og bruker mange ord, igjen og igjen, på å ta opp samme tema.
Jeg tror ikke du oppnår noe særlig med å rope det samme på forumet jevnt og trutt.


Bankforbindelsen min lo også, og sa når jeg klaget på gebyrene at "nordmenn bytter ikke bank selv om vi mishandler dere". Det har noe med nordmenns frykt for å stikke seg ut og si sin mening. (Snillest i EU-klassen) PK-konsensusens feighet lammer Norge. Et umælende styre lar alt bare surre og gå. Og innkaller til styremøte i juli når flere er på ferie.

Vel, nå er jeg glad for at du også tar opp det samme temaet. Selv om du møter deg selv i døren og "roper på det samme forumet" - det samme som meg - jevnt og trutt. Jaja...

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Håvard H
Date Posted: 28 juni 2014 at 08:57
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Det som må skje er enten at styret tar ansvar eller at ansvarlige og handlekraftige medlemmer tar ansvar og rydder opp. Men. Fins det noen som kan? Har tid? Kapasitet?
Hvis ikke styret innen kort tid kommer bredt på banen - og da mener jeg alle, ikke bare Morten W - og deltar i denne essensielle diskusjonen, har vi en komplett krise. Styrets medlemmer må ta ansvar for at lederen ikke leder, og gjøre noe drastisk.

1. Styret må møtes snarest, og om lederen ikke vil endre på noe mhp kommunikasjon og ledelse og synlighet, ta i bruk lovene og få innkalt til ekstraordinær GF, der disse alvorlige forholdene diskuteres og korrigeres.
2. Styret må uansett ut med noe til medlemmene snarest, om det nå kun er 16 sider MJ-blad, med konstruktiv problematisering av MJFs virke og framtid.
3. Styret må også legge seg flate og uten omsvøp beklage at ting har gått galt. Det er deres ansvar.
4. Redaktøren må avlastes, ev. fratre. Her har Eika noe på gang?

Hvis det trengs hjelp til å sette opp et krisedebattnummer av bladet, er vi flere med masse typografisk erfaring som kan bidra her.



Dette oppsummerer situasjonen bra.
Men synes vi vanlige medlemmer skal begynne å legge konkrete planer for hva vi gjør om styret *ikke* kommer på banen og tar de nødvendige grep.

Siden det nå er sommerferietid er det imidlertid ikke gunstig å forsøke å tromme sammen til ekstraordinær GF umiddelbart.

Mitt forslag er at om det ikke kommer noen særdeles klare utspill fra styret innen 1 september må det innkalles til ekstraordinær GF.

Målet på denne GFén må være å få på plass ny redaktør og nytt styre.

Men om dette ikke lykkes må vi ta konsekvensen av at MJF er ferdig som forening, og starte en styrt avvikling av forreningen.

Det er trist om MJF har kommet til veis ende som forening, men ikke tragisk. Men jeg synes det er tragisk om foreningens aktiva ikke overdras til beslektede formål etter en demokratisk og åpen prosess.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Henning L
Date Posted: 28 juni 2014 at 12:22
Originally posted by Damp Damp wrote:

 
Vel, nå er jeg glad for at du også tar opp det samme temaet. Selv om du møter deg selv i døren og "roper på det samme forumet" - det samme som meg - jevnt og trutt. Jaja...

Nå renner vel ikke jeg ned dørene i dette forumet med innlegg om foreningen og jeg forsøker også å droppe krisemaksimeringssnakk og å dempe min harmdirrende pekefinger om den skulle finne på å dirre alt for mye. 

Jeg har vel bare ett innlegg her om situasjonen siden jul, tror jeg, med påfølgende diskusjonsdeltakelse. Det dreier seg om et nokså omfattende og forsøksvis konstruktivt innspill til MJFs styreseminar i januar, dit jeg var invitert til å delta. Dessverre hadde jeg ikke anledning til dét.

Dette innlegget kan leses http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8356&title=innspill-til-mjfs-styreseminar-24-til-26-januar" rel="nofollow - HER .

Jeg mener fortsatt at det oppsummerer det meste av hva jeg (og Håvard H, vi skrev dette sammen) mener kan og bør gjøres. Dessverre har situasjonen blitt forverrret, i og med det verken kommer blad, noe informasjon eller at noen andre enn Morten W fra styret deltar i noen som helst debatt om foreningen, de manglende utgivelsene av bladet og de utfordringene alt dette gir. Det er ganske uforståelig.

I innlegget tar vi opp styret, bladet, forumet og MJ-nettverket. Om forumet skriver vi:
Quote MJF må innse at i et nettbasert samfunn er ikke en forening nødvendig for å bygge nettverk mellom utøvere. Hvem som helst kan starte et diskusjonsforum. Det krever imidlertid ressurser å drive dette, og det er også klart at et forum som regel er mest interessant med en viss trafikk. Trafikken til MJF sitt forum bør derfor stimuleres. Styret kan gjøre dette ved aktivt å bruke det selv. Ta opp debatter. Vedlikehold debatter. Være konstruktive.

Dette vil gjøre at foreningsdriften, styret og styrearbeidet blir mer synlig blant medlemmene, og at ulike initativ kan få større oppmerksomhet og deltakelse. Dette er tungrodde saker, og ingen må bli skuffet og oppgitt over manglende deltakelse, vær klar over at omtrent alle forumbrukere vil lese styrets innlegg, og over tid vil dette endre folks oppfatning av styret og driften av foreningen. Det kan etterhvert føre til at det blir lettere å engasjere folk til faktiske oppgaver.

Jeg mener at det aller enkleste enkelttiltaket ledelsen i foreningen kan gjøre, er å gå bredt og målrettet inn i debattene om foreningen her på forumet.
Det er ganske destruktivt at ledelsen av foreningen (og da tenker jeg på alle i styret) ikke deltar i debatten. På grunn av mangelfull intern kommunikasjon ser det ut til at Morten W ikke kan sies å representere styret, men deltar her som en slags mellommann, med en (liten) fot i styret, og en fot i foreningen ellers.

Håvard H skriver at en eventuell ekstra-GF ikke bør skje før i september. Det er jeg enig i. Det gir også dagens styre et par måneder til å endre på ting. 

Kom dere på banen! 


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Henning L
Date Posted: 28 juni 2014 at 12:43
On topic:

Flere har vært inne på at refusjon av abonnementpenger er meningsløst å snakke om, all den tid det dreier seg om en medlemsskapsavgift. At MJF er synonymt med MJ-bladet er i praksis nesten sant, men det er jo ikke sånn at man abonnerer direkte kun på bladet. Man melder seg inn i en forening, et felleskap av mennesker samlet rundt en felles interesse, slik at man sammen skal kunne bedre vilkårene for denne interessen. En av disse tiltakene som bedrer vilkårene er den felles utgivelsen av bladet. 
Det dreier seg altså om en gjensidighet. Alle må delta. 

Når Damp og de fleste - med rette - er skuffet over at bladet ikke kommer ut, er det altså ikke sånn at man ikke har fått et produkt man har kjøpt og at man er et offer for villedende markedsføring der noen sitter bak og har noe utbytte av dette. 

Man er offer for en uheldig kombinasjon av dårlig ledelse, manglende utadrettede initiativ og manglende kommunikasjon samtidig som de praktiske rettede initativ fra medlemmene i foreningen er svært begrensede. 
Den sentrale svikten ligger i det som er nevnt mange ganger, ingen VET noe om noe. Ingen snakker sammen. Ingen VET når det kommer noe blad. Ingen aner hvor redaktøren er. Ingen hører et knyst fra lederen.

I en forening er dette etter mitt syn en intern sak, og ikke noe som handler om forbrukerrettigheter. Det er vi som er medlemmer som må ta affære, få fram kompetente folk på ledelse og kommunikasjon, og støtte opp om de initativ som tas. 

Alternativet man har er å melde seg ut. Da sier man samtidig at man ikke har behov for å ha en norsk MJ-forening som et felleskap av mennesker samlet rundt vår felles interesse. Det kan det være noe i. Jeg er selv ikke sikker. 

Alternativene er enkle: Enten jobber man for å bygge en forening som fungerer, eller man melder seg ut. Alt annet snakk er etter mitt syn misforstått.


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: ses
Date Posted: 28 juni 2014 at 13:12
Og melder man seg ut (eller lar være å melde seg inn), vil ens ytringer om foreningen ha begrenset tyngde fordi det er å forstå som en stemme utenfra som foreningen kan forholde seg mye friere til, enn om et medlem ytrer seg om forhold i foreningen. Medlemmene har styret en eller annen forpliktelse overfor, i motsetning til alle som ikke er medlemmer.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 28 juni 2014 at 13:26
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

On topic:

Flere har vært inne på at refusjon av abonnementpenger er meningsløst å snakke om, all den tid det dreier seg om en medlemsskapsavgift. At MJF er synonymt med MJ-bladet er i praksis nesten sant, men det er jo ikke sånn at man abonnerer direkte kun på bladet. Man melder seg inn i en forening, et felleskap av mennesker samlet rundt en felles interesse, slik at man sammen skal kunne bedre vilkårene for denne interessen. En av disse tiltakene som bedrer vilkårene er den felles utgivelsen av bladet. 
Det dreier seg altså om en gjensidighet. Alle må delta. 


Formelt sett er det nok helt riktig at MJF ikke har brutt noen lover ved å ta imot kontigent uten å gi noe som helst tilbake.

Men jeg vil hevde at MJF faktisk *er* synonymt med MJ-bladet. Hva annet har foreningen vært for medlemmene de siste ti årene? Man har driftet et forum, men det har også Norsk MJ-forum gjort uten å kreve ett øre fra brukerne.

Som flere har nevnt står det også på foreningens websider at bladet kommer med 4 utgaver i året.

De som betaler kontigenten har hatt all mulig grunn til å forvente at de ville få tilsendt 4 utgaver av MJ-bladet i året.

Jeg har full forståelse at folk føler seg lurt etter å ha betalt MJF-kontigenten. Jeg sitter faktisk med den følelsen selv etter å ha betalt kontigenten min på siste GF.




-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Håvard H
Date Posted: 28 juni 2014 at 13:33
Originally posted by ses ses wrote:

Medlemmene har styret en eller annen forpliktelse overfor, i motsetning til alle som ikke er medlemmer.


Da er det litt interessant å klargjøre hva disse forpliktelsene overfor medlemmene egentlig består i.

Jeg mener at når det står på websidene at MJ-bladet kommer med 4 nummer i året er det god grunn til å hevde at utgivelse og utsendelse av MJ-bladet til medlemmene er blant disse forpliktelsene.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Henning L
Date Posted: 28 juni 2014 at 13:40
Svindlet?! Så du mener det ligger en hensikt bak? Altså: Selvsagt forventer folk å få bladet. Ingen hevder vel noe annet?

Du snakker helt forbi poenget mitt. Som er: som medlem i en forening er du selv med på å forme den. Med manglende engasjement i dette har det blitt sånn at folk ser det som et abonnement i praksis. Dette er en feilslutning. EDIT: Det er selvsagt katastrofalt at bladet ikke kommer ut, og jeg mener også at medlemmene har krav på dette. Jfr mine andre innlegg.

Det jeg sier er at Norsk lovverk er irrelevant i denne sammenhengen, da det er foreningens egne lover som gjelder og foreninges egne medlemmer som må håndheve dem.

Jeg mener at mange lar seg overmanne av egen indignasjon i disse sakene, og disse tildels lange og forurettede innleggene med ofte høy moraliserende flaggføring vitner om en manglende forståelse av grunnpremisset: Du er medlem av en forening og deltar i denne. Eller så er du det ikke og deltar ikke.

Hvis vi vil ha orden på ledelsen, hvis vil vil ha gitt ut bladet, men det ikke skjer, da må vi selv som medlemmer ta affære. Ingen andre gjør det. Ingen forbrukermyndighet har noe med å stramme opp en dysfunksjonell forening. Vi har det, imidlertid. Hvis vi syns det er verdt det.


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: ses
Date Posted: 28 juni 2014 at 14:30
Men det er ikke så lett å skjønne hvordan man skal delta i en forening der det som er av foreningsaktivitet (styre, medlemsblad, forum) ikke lar seg kommunisere med, bortsett fra forumet der vi kan skrive innlegg, men uten at vi aner om de vi henvender oss til (styre og medlemsblad) en gang leser innleggene. Vel, vi har muligheten til å be om ekstraordinær GF dersom mange nok står bak et slik krav, men også da må vel sittende styre på en eller annen måte respondere? Eller kan X antall medlemmer sammenkalle og gjennomføre en slik ekstra GF helt på egen hånd, og at den da er gyldig og overprøvende i forhold til ordinært valgt styre?


Posted By: Håvard H
Date Posted: 28 juni 2014 at 14:48
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Svindlet?! Så du mener det ligger en hensikt bak? Altså: Selvsagt forventer folk å få bladet. Ingen hevder vel noe annet?

Du snakker helt forbi poenget mitt. Som er: som medlem i en forening er du selv med på å forme den. Med manglende engasjement i dette har det blitt sånn at folk ser det som et abonnement i praksis. Dette er en feilslutning. EDIT: Det er selvsagt katastrofalt at bladet ikke kommer ut, og jeg mener også at medlemmene har krav på dette. Jfr mine andre innlegg.

Det jeg sier er at Norsk lovverk er irrelevant i denne sammenhengen, da det er foreningens egne lover som gjelder og foreninges egne medlemmer som må håndheve dem.

Jeg mener at mange lar seg overmanne av egen indignasjon i disse sakene, og disse tildels lange og forurettede <span style="line-height: 1.4;">innleggene </span><span style="line-height: 1.4;">med ofte høy moraliserende flaggføring vitner om en manglende forståelse av grunnpremisset: Du er medlem av en forening og deltar i denne. Eller så er du det ikke og deltar ikke.</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
Hvis vi vil ha orden på ledelsen, hvis vil vil ha gitt ut bladet, men det ikke skjer, da må vi selv som medlemmer ta affære. Ingen andre gjør det. Ingen forbrukermyndighet har noe med å stramme opp en dysfunksjonell forening. Vi har det, imidlertid. Hvis vi syns det er verdt det.




Forbisnakkingen går i tilfelle to veier, Henning.

Jeg har aldri hevdet noe annet enn at juridisk sett har sikkert formann/ styre sitt på det tørre.

Det er derfor jeg snakker om en *følelse* av å bli svindlet. Det er ikke slik at jeg tror at det ligger et forsett bak, og jeg har ingen tro på den miserable ståa i foreningen er en sak for rettsvesenet eller at det har skjedd noe kriminellt. Så hvis du vil spikke fliser så var det feil å skrive "en følelse av å bli svindlet", en "følelse av å bli holdt for narr" er mer presist.

Jeg var på siste GF, og det kom ingen som helst signaler fra formannen om at han ikke ville ta grep for å få foreningnen på skinner igjen. Tvert imot henviste formannen til utgivelsesplanen som stod på trykk i siste MJ-blad og hevdet at denne stod ved lag.

All den tid det ikke kommer et knyst om grunnen til at man ikke følger denne utgivelsesplanend føler jeg at vi som medlemmer blir holdt for narr.

Det er selvsagt mulig at det finne gode grunner for at styrets inaktivitet.

Men jeg er lei av la tvilen komme fomannen til gode. Alt som trengs er en telefon fra Morten S til Morten W med en forklaring som sistnevnte så kan legge på forumet.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Henning L
Date Posted: 28 juni 2014 at 15:05
Quote
Eller kan X antall medlemmer sammenkalle og gjennomføre en slik ekstra GF helt på egen hånd, og at den da er gyldig og overprøvende i forhold til ordinært valgt styre?

Ja, det kan vi. 

Og det er jo det jeg skriver om i et innlegg lenger oppe, om at hvis ikke styret kommer seg på banen så må noe skje. Håvard skriver i et svar til dette at det ikke bør skje før i september, slik at alle er på plass etter sommeren. Til dette skriver jeg at da får jo også styret tid til å foreta seg noe fornuftig med situasjonen først. 

Vedtektene sier:

§ 7 – Ekstraordinær Generalforsamling
Ekstraordinær Generalforsamling skal avholdes innen to måneder dersom ett av følgende krav er innfridd:
a) Minst 3 av styrets medlemmer skriftlig forlanger det og oppgir grunnen.
b) Minst 5 % av medlemmene skriftlig forlanger det og oppgir grunnen.
c) Ved suppleringsvalg (§6g).
Kun de saker som er grunnlag for kravet kan behandles på Ekstraordinær Generalforsamling. Innkalling sendes ut med samme bestemmelser som for Ordinær Generalforsamling.

Det enkleste ville selvsagt vært om styret gjorde det som trengs for å få toget på skinnene igjen. Sekundært at 3 styremedlemmer tok affære. (Må det være faste medlemmer, eller kan varamedlemmer telles med?) 5% av medlemsmassen er – hvis vi er 1400 – 70 stk. Godt mulig at det lar seg gjøre, hvis er mulig å nå ut til dem?

Som flere har påpekt nytter det imidlertid ikke å reise mistillit mot leder eller styre uten å ha et alternativ å stille med. Kanskje vil et slik sak kunne løses minnelig, hvis det fins noen til å ta over og lederen får et tilbud om å gå på forhånd? Uten en utadvendt, iderik og samlende kandidat er det uansett ikke noe poeng å kaste noe som helst.

Det samme med bladet. Uten en praktisk løsning nytter det ikke å blåse seg opp her på forumet, eller å gå inn med slegga og hamre ned dagens red.
Eika skriver i et innlegg at han har snakket litt med folk og kan ha et alternativ som vil være i stand til å få ut bladet på gang. 
Redaktøren er ansatt av styret, og styret burde dermed kunne organisere redaksjonen etter det overordnede ansvaret de har. 

Men igjen – uten et fungerende styre vil ikke dette la seg gjøre. Så styret er både hinderet og løsningen her. Jeg ser ingen annen råd her enn at de i styret som faktisk kan og vil ta ansvar gjør det. Så får andre ting og framtidige styrer komme etterhvert.

Først og fremst må noe ut til medlemmene, og det NÅ. De må vite at det skjer noe.


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Håvard H
Date Posted: 28 juni 2014 at 15:07
Originally posted by ses ses wrote:

Men det er ikke så lett å skjønne hvordan man skal delta i en forening der det som er av foreningsaktivitet (styre, medlemsblad, forum) ikke lar seg kommunisere med, bortsett fra forumet der vi kan skrive innlegg, men uten at vi aner om de vi henvender oss til (styre og medlemsblad) en gang leser innleggene. Vel, vi har muligheten til å be om ekstraordinær GF dersom mange nok står bak et slik krav, men også da må vel sittende styre på en eller annen måte respondere? Eller kan X antall medlemmer sammenkalle og gjennomføre en slik ekstra GF helt på egen hånd, og at den da er gyldig og overprøvende i forhold til ordinært valgt styre?


Generalforsamlingen er foreningens øverste organ, og en ekstraordinær GF (X-GF) må ha samme status.

Den eneste begrensningen på hva som kan tas opp på X-GF er at sakene må være nevnt i kravet om å avholde X-GF. Det er ingen begrensing på antallet saker.

Det står ingenting i vedtektene om at medlemmer i det sittende styret må skrive under et slikt krav om det fremmes av medlemmene selv.

Men det er jo svært vanskelig å avholde en X-GF uten at man har med seg minimum sittende kasserer og sekretær.

Hvordan skal man ellers kunne kontrollere at alle tilstedeværende personer faktisk er betalende medlemmer, eller sjekke at det faktisk er 5% av medlemmene som har skrevet under kravet?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Damp
Date Posted: 28 juni 2014 at 15:07
Til orientering har jeg i dag mottatt en betenkning fra en bekjent som er en skarpskodd jurist.

Han mener det ser ut til at denne foreningen ikke har et funksjonelt styre som gjenspeiler de ansvarsforpliktelser et styre skal utøve etter norsk lov.

Det er klart at det foreligger en avtale mellom abonnent/medlem og styret der styret forplikter seg til å gjøre alt som er mulig for å gjennomføre sin del av forpliktelsene. I dagens situasjon mener advokaten at det er høyst klanderverdig at ikke styret kommuniserer med abonnentene/medlemmene om at hele foreningen i praksis ligger nede og medlemsbladet uteblir uten noen form for forklaring fra utgiver.

Senest mandag skal et medlem i Halden ha fått beskjed pr telefon om fra nestleder om at de ikke får tak i styreleder. Det samme har varamedlem Morten Wæraas tidligere forklart.

Advokaten mener at slik situasjonen er har medlemmene krav på å få sin kontingent refundert. Etter hans skjønn er det særlig alvorlig at sårbare grupper som barn og unge blir forledet til å abonnere på fire blad i året via medlemskap uten at styret oppfyller sin del av avtalen.
At styreleder selv er jurist er også skjerpende. Og at det ikke foreligger noen kommunikasjon mellom styret og medlemmene.

Om intet nå skjer mener advokaten at det bør innkalles til nytt GF der ett av punktene er nedleggelse av foreningen - også formelt. Han understreker at medlemmene i en slik sak har krav på tilbakebetaling av kontingentene. Det resterende beløpet kan så GF velge å gi til et veldedig formål e.l.

Dersom ikke dette skjer kan det være snakk om teknisk underslag. At dette ikke skjer står styremedlemmene personlig ansvarlige for. Og det er nå altså nevnt for dem som leser sitt eget forum.

Et slikt teknisk underslag kan anmeldes via nærmeste lensmannskontor eller politistasjon og vil bli behandlet i Halden der styreleder har forankring. Det blir da en påtalemessig politisak. Utgifter til sivil erstatningssak mot styremedlemmene vil i dette tilfellet kunne få dekning via fri rettshjelp av fylkesmannen siden det rammer så mange.

Skulle det gå så galt vil også mediene ha stor samfunnsmessig interesse av en slik sak. Det er nemlig ikke ofte foreninger som mottar store pengebeløp via kontingenter og annet kommer i søkelyset på denne måten.

Jeg håper derfor at styret nå umiddelbart starter kommunikasjon med medlemmene på en konstruktiv måte. Total taushet og tilsynelatende null initiativ fra det øvrige styret kan ikke lenger tolereres. La oss derfor håpe det beste og tro at det skjer noe positivt.

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Håvard H
Date Posted: 28 juni 2014 at 15:20
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Som flere har påpekt nytter det imidlertid ikke å reise mistillit mot leder eller styre uten å ha et alternativ å stille med. Kanskje vil et slik sak kunne løses minnelig, hvis det fins noen til å ta over og lederen får et tilbud om å gå på forhånd? Uten en utadvendt, iderik og samlende kandidat er det uansett ikke noe poeng å kaste noe som helst.

Det samme med bladet. Uten en praktisk løsning nytter det ikke å blåse seg opp her på forumet, eller å gå inn med slegga og hamre ned dagens red.


Jo, det finnes et alternativ som jeg har nevnt før.

Om man ikke får noen til å ta på seg arbeidet med å lede foreningen samt gi ut bladet har man ikke lenger noen forening. Da er alternativet en styrt avvikling.

Det er bedre at "foreningens eventuelle aktiva skjenkes til et modelljernbane eller jernbanemusealt formål" (Vedtektene § 15-C) enn at ting ender i et kaos der opportunister kan få kloa i foreningens aktiva.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Damp
Date Posted: 28 juni 2014 at 15:25
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Som flere har påpekt nytter det imidlertid ikke å reise mistillit mot leder eller styre uten å ha et alternativ å stille med. Kanskje vil et slik sak kunne løses minnelig, hvis det fins noen til å ta over og lederen får et tilbud om å gå på forhånd? Uten en utadvendt, iderik og samlende kandidat er det uansett ikke noe poeng å kaste noe som helst.

Det samme med bladet. Uten en praktisk løsning nytter det ikke å blåse seg opp her på forumet, eller å gå inn med slegga og hamre ned dagens red.


Jo, det finnes et alternativ som jeg har nevnt før.

Om man ikke får noen til å ta på seg arbeidet med å lede foreningen samt gi ut bladet har man ikke lenger noen forening. Da er alternativet en styrt avvikling.

Det er bedre at "foreningens eventuelle aktiva skjenkes til et modelljernbane eller jernbanemusealt formål" (Vedtektene § 15-C) enn at ting ender i et kaos der opportunister kan få kloa i foreningens aktiva.



Greit nok, men under et slikt bostyre har medlemmene juridisk førsteprioritet på tilbakebetaling av kontingenten. Resten kan gis vekk til et av flertallet dedikert formål. Selv om vi lever i et samfunn der et demokratisk flertall gjerne gir bort mindretallets penger så gjelder ikke dette i dette tilfellet før medlemmene - kreditorene - eventuelt har fått tilbake sine utestående som styret ikke har oppfylt sine avtalemessige forpliktelser til å levere motytelser for.

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Henning L
Date Posted: 28 juni 2014 at 15:29
Det er soleklart at foreningen i dag ikke har et fungerende styre, all den tid det ikke kommer noe ut, ingen ting blir sagt, og det ikke avholdes noen styremøter.

Løsningen er meget enkel: Når lederen er fraværende og ikke til å få tak i, må et utvalg av styrets mer engasjerte medlemmer tar ansvar for saken og får fortgang i å løse denne floken. Alt annet snakk om X-GF og forbrukerombud og media og alt det andre Damp skriver om får komme siden. 

Hvis ingen vil ta ansvar, jepp: nedleggelse.


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Damp
Date Posted: 28 juni 2014 at 16:31
Til orientering var Knut Pedersen - redaktør for Modell & Elektronikk - sist jeg snakket med ham klar for å inkorporere MJ-bladet i sitt eget blad dersom en slik avtale kunne falle i smak for alle parter. Da vil MJ få konkurranse fra andre hobbyer som båt, bil og fly. Men Pedersen mener at minst 50 prosent av hans blad vil kunne inneholde MJ. Pedersens blad kommer i alle fall ut. Og det med 5 nr. i året. Og alt er vel bedre enn ingenting..? Innsigelser???

Synergieffekten kunne kanskje bli årlige messer med større potensial der flere hobbygrener drar lasset sammen? Har ikke fintenkt på dette, men muligheten er der.

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Håvard H
Date Posted: 28 juni 2014 at 16:39
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Det er soleklart at foreningen i dag ikke har et fungerende styre, all den tid det ikke kommer noe ut, ingen ting blir sagt, og det ikke avholdes noen styremøter.

Løsningen er meget enkel: Når lederen er fraværende og ikke til å få tak i, må et utvalg av styrets mer engasjerte medlemmer tar ansvar for saken og får fortgang i å løse denne floken.


Enig.

Men det er vanskelig å se for seg at denne floka kan løses uten en ekstraordinær GF. Virker opplagt at styret må kompletteres.

Jeg tror det kan være veldig sunt med en ekstraordinær GF til høsten.

Gjerne med et foreningsutviklingsseminar i etterkant.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Damp
Date Posted: 28 juni 2014 at 16:44
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


...må et utvalg av styrets mer engasjerte medlemmer tar ansvar for saken og får fortgang i å løse denne floken.


Et vesentlig spørsmål er også hva slags avtale styret har inngått med den nåværende redaktøren. Har de "gjort bort seg" og glippet helt her? Er han uavsettelig? Hvor stor fallskjerm skal han ha for å gi fra seg roret?

Før noen kan tenke på å ta i styrerattet bør dette være absolutt avklart. Slik at ikke en ny leder sitter med et uoverstigelig problem. Kan dette være grunnen til tausheten?

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Damp
Date Posted: 28 juni 2014 at 16:51
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Jeg tror det kan være veldig sunt med en ekstraordinær GF til høsten.

Gjerne med et foreningsutviklingsseminar i etterkant.


Et nytt GF bør på forhånd sikre seg at vedtektene endres slik at styret også i vedtekts form har kommunikasjonsplikt overfor medlemmene. Styreleder bør avkreves å være kommunikasjonsansvarlig - med et annet styremedlem som vara/medansvarlig overfor medlemsmassen.

I MJ-bladet med en egen liten eller stor spalte avhengig av hvilke saker som verserer. ELLER - dersom bladet av ymse grunner ikke er oppe og går - gjennom MJF-forumet på regelmessig basis. Og helst alltid i begge fora.

Det bør også vedtektsfestes at styret bryter sine plikter dersom de unnlater dette. Og at dersom intet høres fra styret innen en viss tid, så oppløser de automatisk seg selv. Eller noe liknende...


-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: midnight
Date Posted: 28 juni 2014 at 17:28
Originally posted by Damp Damp wrote:

Senest mandag skal et medlem i Halden ha fått beskjed pr telefon om fra nestleder om at de ikke får tak i styreleder. Det samme har varamedlem Morten Wæraas tidligere forklart.
Dette høres veldig merkelig ut all den tid vi i styret har kontakt med styreleder i et par uker nå og han har forklart hvorfor han har vært fraværende. Jeg har flere ganger bedt ham om å legge ut noen ord her for å forklare situasjonen. Nestleder har dog såvidt jeg vet ikke svart på noen av epostene som har gått mellom oss i styret.

Situasjonen i forhold til redaktøren er for meg ukjent og jeg vet ikke hvem som evt har kontakt med ham.

Det jobbes med å få til et styremøte om et par uker, men det er uklart hvor mange som kan stille på det nå i ferietiden. Kanskje kunne noen utenfra som har lyst til å bidra til å få bladet i gang igjen også delta her slik at vi kanskje får gjort noe fornuftig på et slikt møte.  Vi må uansett ikke bli så byråkratiske og formelle at vi ikke kan skjære gjennom og komme videre!

Jeg vil aller helst bare leke med togene mine... Wink


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: Damp
Date Posted: 28 juni 2014 at 17:42
Hørte at både du og Augestad var på ferie i juli. Bra at du ikke er, for nå er det viktig at styret er så fulltallig som mulig. Ditt forslag om å forene krefter og la f. eks. andre bli med på styremøtet høres også veldig lurt ut. Men er dette også et soloutspill, eller har du styret i ryggen for dette?

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: midnight
Date Posted: 28 juni 2014 at 17:51
Originally posted by Damp Damp wrote:

Hørte at både du og Augestad var på ferie i juli. Bra at du ikke er, for nå er det viktig at styret er så fulltallig som mulig. Ditt forslag om å forene krefter og la f. eks. andre bli med på styremøtet høres også veldig lurt ut. Men er dette også et soloutspill, eller har du styret i ryggen for dette?
Hvem er det egentlig som er kilden din??? Jeg har ikke ferie før i slutten av juli så dette er jo bare tull!

Angående styremøte og andre deltagere så er det kun tanker jeg har selv, men jeg vil selvsagt foreslå det for resten av styret.


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: Henning L
Date Posted: 28 juni 2014 at 18:09
Det høres ut som det er beveglese i styret nå. Meget bra!
Jeg foreslår at det umiddelbart settes på agendaen for styret å få noe ut til alle medlemmer. Det kan være:

1. En særutgave av Mj-bladet, f.eks, gjerne i en optimistisk og målrettet tone. Jeg ser for meg en 16 eller 24 sider stor utgave, som bare handler om mj-hobbyen i Norge, MJF, og hva man kan få til.
Et slikt hefte kan f.eks problematisere og diskutere de punktene Håvard H og jeg diskuterte tilbake i januar, før styreseminaret, styrets handlingsplan, mjfs formålsparagraf, et utvalg personers tanker om hva man skal med en slik forening i dag, gjerne i form av en enquette om temaet, eller kortintervju, eller som svar på spørsmål om Hvorfor-Hva-Hvordan-Hvem ... Så dessuten noe skikkelig bra MJ, bare for å piffe opp litt.

2. Styret bør forfatte et skriv til medlemmene, som legges ut på nettfora og på forsiden av mjf.no, for å forklare, beklage, og høyne stemningen.
Det kan også sendes ut pr epost til alle som man har epostadresse til.

3. Dessuten må styret starte og delta ivrig i en debatt her om hva vi kan gjøre for å finne ut hva MJF skal være og om MJF i det hele tatt er liv laga. Handlingsplanen fra styreseminaret kan være et utgangspunkt, denne er vel ikke diskutert så mye her? Hensikten må uansett være å komme fram til et begrenset, gjennomførbart utvalg av handlinger, som så iverksettes.

Er det noen i styret som tror de kan få til dette, tro?

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Henning L
Date Posted: 28 juni 2014 at 18:11
Dere trenger vel ikke styremøte for å få komme i gang med arbeidet mot medlemmene, kan dere ikke ta diskusjonen på styreforumet her? Det viktige nå, før ferien, er å få sådd noen positive frø!

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: eika
Date Posted: 28 juni 2014 at 18:44
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Dere trenger vel ikke styremøte for å få komme i gang med arbeidet mot medlemmene, kan dere ikke ta diskusjonen på styreforumet her? Det viktige nå, før ferien, er å få sådd noen positive frø!
 
Problemet er at foreningens leder er advokat, og fryktelig opptatt av å følge formelle regler, tidsfrister og systemer også i det private. Dessuten er mitt inntrykk at han er temmelig oppttt jobbmessig, og plutselig kan finne på å avlyse et styremøte på ei ukes varsel fordi han må på et viktig jobbmøte i utlandet. Og så må det da etterpå innalles til nytt syremøte med passende forhåndsvarsel... og slik går no daganConfused
 
 
Lederen har jo og flere gangeer gjort klart at det ikke er et alternativ å bruke forumet til styrearbeide fordi han ikke "har tid" hvilket i mine ører virker som den eneste tiden han har til foreningen er der og da på et styremøte og så må det være opp til andre å jobbe for foreningen mellom styremøtene fordi han selv ikke har tid da


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: midnight
Date Posted: 28 juni 2014 at 18:50
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Dere trenger vel ikke styremøte for å få komme i gang med arbeidet mot medlemmene, kan dere ikke ta diskusjonen på styreforumet her? Det viktige nå, før ferien, er å få sådd noen positive frø!
Det er jeg helt enig i og jeg har forsøkt, men så langt er det tydeligvis ikke mulig å få styremedlemmene til å benytte forumet til noe annet enn en sjelden gang ta en tur innom og lese... Confused


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: midnight
Date Posted: 28 juni 2014 at 18:51
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Dere trenger vel ikke styremøte for å få komme i gang med arbeidet mot medlemmene, kan dere ikke ta diskusjonen på styreforumet her? Det viktige nå, før ferien, er å få sådd noen positive frø!
 
Problemet er at foreningens leder er advokat, og fryktelig opptatt av å følge formelle regler, tidsfrister og systemer også i det private. Dessuten er mitt inntrykk at han er temmelig oppttt jobbmessig, og plutselig kan finne på å avlyse et styremøte på ei ukes varsel fordi han må på et viktig jobbmøte i utlandet. Og så må det da etterpå innalles til nytt syremøte med passende forhåndsvarsel... og slik går no daganConfused
 
 
Lederen har jo og flere gangeer gjort klart at det ikke er et alternativ å bruke forumet til styrearbeide fordi han ikke "har tid" hvilket i mine ører virker som den eneste tiden han har til foreningen er der og da på et styremøte og så må det være opp til andre å jobbe for foreningen mellom styremøtene fordi han selv ikke har tid da
Du er inne på noe vesentlig her ja...


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: eika
Date Posted: 28 juni 2014 at 18:54
Originally posted by Damp Damp wrote:

Til orientering var Knut Pedersen - redaktør for Modell & Elektronikk - sist jeg snakket med ham klar for å inkorporere MJ-bladet i sitt eget blad dersom en slik avtale kunne falle i smak for alle parter. Da vil MJ få konkurranse fra andre hobbyer som båt, bil og fly. Men Pedersen mener at minst 50 prosent av hans blad vil kunne inneholde MJ. Pedersens blad kommer i alle fall ut. Og det med 5 nr. i året. Og alt er vel bedre enn ingenting..? Innsigelser???
 
Innsigelsen er at den prosentandelen han lover deg nok forutsetter at tilstrekkelig mange mj-folk bidrar med gratis stoff til bladet hans slik at han får artikler å trykke.
 
Da blir det et spørsmål om bidragsyterene i så stor grad vil bidra med gratis stoff til et blad som så en enkeltperson skal tjene mer på, eller om bidragsyterene da heller sender artiklene til På Sporet som tross alt er et dugnadsbasert blad til inntekt for en forening av frivillige.
 
 
I tillegg så er det vel slik at R/C bil-båt-fly er et vesentlig større felt her i landet enn modelljernbane, og jeg vil tro at om et hobbyblad satte av "minst 50%" av sidetallet sitt til modelljernbane så ville leserne innen de andre temaområdene fort oppfatte det som negativt og kanskje vurdere å avslutte sitt forhold til det bladet. Det er noe enhver redaktør av slike bladet må ha i bakhodet, så antydningen om "minst 50% mj" tror jeg nok kom fra salgsavdelingen uten at redaksjonen går god for eller kommer til å følge opp et slikt salgsfremstøt i praksis.


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Damp
Date Posted: 28 juni 2014 at 19:00
Originally posted by midnight midnight wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:

Hørte at både du og Augestad var på ferie i juli. Bra at du ikke er, for nå er det viktig at styret er så fulltallig som mulig. Ditt forslag om å forene krefter og la f. eks. andre bli med på styremøtet høres også veldig lurt ut. Men er dette også et soloutspill, eller har du styret i ryggen for dette?

Hvem er det egentlig som er kilden din??? Jeg har ikke ferie før i slutten av juli så dette er jo bare tull!

Angående styremøte og andre deltagere så er det kun tanker jeg har selv, men jeg vil selvsagt foreslå det for resten av styret.


Det ble i tillegg til Augestad nevnt "Morten". Kanskje det var sjefen sjøl?

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Henning L
Date Posted: 28 juni 2014 at 19:11
Jeg tror ikke et samarbeid med et kommersielt blad er en god løsning. Det vil gi en helt feil foreningsvinkling, og faktisk fjerne denne delen fra MJF. Og MJ-bladet er jo foreningens desidert viktigste aktivitet.

Da tror jeg mye mer på et teknisk samarbeid med NJK. 

Det må fortsatt være to separate blader, men med felles distribusjon og samme trykkeri.
Spørsmålet er selvsagt fordelingen av blader, men hvis medlemsregistrene håndteres av trykkeriet eller samkjøres, kan medlemmer i begge foreninger få begge blader i samme pakke, og resten bare det ene eller det andre. Det bør være en del å spare på trykkekostander og distribusjon på denne måten i alle fall. 

I en annen modell kan man tenke seg at MJF og NJK samkjøres enda mer. MJF kan bli MJ-delen av NJK, slik flere har foreslått. Alt redaksjonelt arbeid samkjøres, men med underredaktører for hver del. Det lages to blader, også kan man velge om man vil ha begge blader eller bare det ene, og betale deretter.





-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Henning L
Date Posted: 28 juni 2014 at 19:25
Jeg syns det formaliarytteriet som beskrives lenger oppe virker helt meningsløst, forøvrig. Hvis det er som beskrevet er det jo helt håpløse tilstander i en riksdekkende forening med løpende forpliktelser. 

Skal man ganske enkelt bare gå inn og overkjøre lederen, da, for å redde foreningen? Kan styret vedta at leder permiteres fordi han ikke gjør jobben si? Uten at det medfører andre kriser? 


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: ses
Date Posted: 28 juni 2014 at 19:34
Originally posted by eika eika wrote:

 
Da blir det et spørsmål om bidragsyterene i så stor grad vil bidra med gratis stoff til et blad som så en enkeltperson skal tjene mer på, eller om bidragsyterene da heller sender artiklene til På Sporet som tross alt er et dugnadsbasert blad til inntekt for en forening av frivillige.
 


Slik har jeg tenkt for min del i hvert fall, da jeg så dette forslaget.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 28 juni 2014 at 20:16
Originally posted by Henning L Henning L wrote:



Skal man ganske enkelt bare gå inn og overkjøre lederen, da, for å redde foreningen? Kan styret vedta at leder permiteres fordi han ikke gjør jobben si? Uten at det medfører andre kriser?


Ja, slik ståa er bør de menige styremedlemmene kreve en ekstraordinær GF.

Det er innlysende at foreningen desperat trenger en ny formann og en ny redaktør.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Damp
Date Posted: 28 juni 2014 at 20:22
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:



Skal man ganske enkelt bare gå inn og overkjøre lederen, da, for å redde foreningen? Kan styret vedta at leder permiteres fordi han ikke gjør jobben si? Uten at det medfører andre kriser?


Ja, slik ståa er bør de menige styremedlemmene kreve en ekstraordinær GF.

Det er innlysende at foreningen desperat trenger en ny formann og en ny redaktør.


Nestleder virker like usynlig som styreleder. Dette her går jo ikke an! Virker ikke som medlemmene befinner seg i samme forening som "styret".

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Damp
Date Posted: 29 juni 2014 at 12:13
Naboforumet følger opp:

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8047&#52079" rel="nofollow - Naboforumet

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 29 juni 2014 at 22:11
Naboforumet følger opp med personhets, med bakgrunn i en syv år gammel nyhetssak. Nett trollene blander fakta og spekulasjon uten filter. Er det rart at det er vanskelig å finne ubetalte frivillige til å ta fatt i styre og stell.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: trulss
Date Posted: 29 juni 2014 at 22:33
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Naboforumet følger opp med personhets, med bakgrunn i en syv år gammel nyhetssak. Nett trollene blander fakta og spekulasjon uten filter. Er det rart at det er vanskelig å finne ubetalte frivillige til å ta fatt i styre og stell.


Det er jo Byggern = Damp = Henning Rudlang som står for overtrampene der også. At han som selv har hatt sine egne ting å slite med trekker fram gamle historier om andre er bare tragisk for både han selv, de han omtaler og foreningen - men han bryr seg nok ikke om stort annet enn seg selv (og seg selv og seg selv osv). Han meldte seg jo inn for bare tre måneder siden, åpenbart kun for å kunne hevde en viss berettigelse for sine stadige provokasjoner.


-------------
Truls Slevigen


Posted By: Damp
Date Posted: 29 juni 2014 at 22:39
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Naboforumet følger opp med personhets, med bakgrunn i en syv år gammel nyhetssak. Nett trollene blander fakta og spekulasjon uten filter. Er det rart at det er vanskelig å finne ubetalte frivillige til å ta fatt i styre og stell.


Dette er med respekt å melde det reneste sludder hr. Jacobsen. Det er bare 2,5 år siden styreleder etter eget ønske stod frem på selveste NRK og omtalte sitt liv som ødelagt selv om han fikk erstatning fra Halden kommune der han ble sparket. Det er Stegard selv som har gått ut med dette, og INGEN på noen forum har trakassert ham for dette. Tvert imot prøver man å se denne voldsomme saken i hans liv med forståelse, siden han nå engang har gått ut med det.

Men det har selvfølgelig en viss interesse at vår styreleder mener livet er helt ødelagt, har mistet helsen, er blitt 80 prosent ufør etter kommunens påstander om store samarbeidsproblemer med ham. Dette er faktisk så kort tid siden at vi må forstå at han tross alt kan lide under senskader. Det ville være høyst forståelig etter slike eksesser i temmelig nær fortid.

Skulle dette ha noe som helst med den totale tausheten vi nå erfarer fra ham, så burde vel nestleder eller et annet styremedlem ha gått ut og kommunisert hva i all verden det er som skjer i denne foreningen som fortsatt tar imot 400 kroner året av sakesløse folk som tror de i det minste får fire annonserte blad igjen for pengene. Men ikke et knyst! Det er mulig hr. Jacobsen mener det er greit å håve inn hundretusener av kroner fra MJ-ere - voksne og barn - penger som synes å forsvinne inn i et svart hull uten engang å svare medlemmene på hva i all verden det er som skjer.

Det gjør ikke jeg. Send meg bare kontingenten min tilbake så er jeg ute av dette sirkuset prompte.



-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Damp
Date Posted: 29 juni 2014 at 22:43
Originally posted by trulss trulss wrote:

Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Naboforumet følger opp med personhets, med bakgrunn i en syv år gammel nyhetssak. Nett trollene blander fakta og spekulasjon uten filter. Er det rart at det er vanskelig å finne ubetalte frivillige til å ta fatt i styre og stell.


Det er jo Byggern = Damp = Henning Rudlang som står for overtrampene der også. At han som selv har hatt sine egne ting å slite med trekker fram gamle historier om andre er bare tragisk for både han selv, de han omtaler og foreningen - men han bryr seg nok ikke om stort annet enn seg selv (og seg selv og seg selv osv). Han meldte seg jo inn for bare tre måneder siden, åpenbart kun for å kunne hevde en viss berettigelse for sine stadige provokasjoner.


Jeg kunne svart hr. Slevigen og sagt at det er han som angriper meg, men det tror jeg rett og slett ikke at han evner å ta inn over seg. Hans drittslenging arkiverer jeg bare i mine dokumenter under søppelpost.

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: trulss
Date Posted: 29 juni 2014 at 22:44
Originally posted by Damp Damp wrote:

Send meg bare kontingenten min tilbake så er jeg ute av dette sirkuset prompte.


Så bra - jeg betaler gladelig 400 kroner for å slippe å lese mer galskap fra deg - bare send meg kontonummeret ditt så overfører jeg pengene.

-------------
Truls Slevigen


Posted By: Damp
Date Posted: 29 juni 2014 at 22:50
Originally posted by trulss trulss wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:

Send meg bare kontingenten min tilbake så er jeg ute av dette sirkuset prompte.


Så bra - jeg betaler gladelig 400 kroner for å slippe å lese mer galskap fra deg - bare send meg kontonummeret ditt så overfører jeg pengene.



Tar deg på ordet. PM er sendt. Lykke til videre i "foreningsforumet".

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: trulss
Date Posted: 29 juni 2014 at 22:52
Det tok bare fem minutter før jeg fikk kontonummeret på PM fra Henning Rudlang, legger ut kvittering fra nettbank her når pengene er overført. Etter det regner jeg med det blir stille fra han ang MJF og MJ-bladet.

-------------
Truls Slevigen


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 29 juni 2014 at 22:55
I denne diskusjonen er det kommet frem mye rart, og en foruroligende stor andel er ikke annet enn klaging og krav.
Vi må huske at en forening er nettopp det navnet sier - en forening. Det er ikke en forretningsvirksomhet som leverer det som andre bestiller og betaler for, men derimot et fellesprosjekt (derav navnet forening) som blir til det medlemmene ved felles innsats gjør den til. Hvis medlemmene bare sitter og krever det ene og det andre uten selv å bidra, så er det ingen forening.

Derfor: Ikke spør hva foreningen kan gjøre for deg - spør hva du kan gjøre for foreningen.


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 29 juni 2014 at 22:56
Jeg vêr ikke hvem du er (Damp), som skjuler deg bak utallige brukernavn og som hevder at du har vært både (seriøs) journalist og redaktør. For meg fremstår du som en som har et stort behov til å fremheve deg selv på andres bekostning. Om det stilner fra din side desom du får kontingenten tilbake, håper jeg at kassereren gjør nettopp det.

Så til saken. Hovedutfordringen er at redaktøren etter et par gode utgaver har latt være å levere. MJ bladet er for mange, fortsatt den viktigste årsaken til at de er medlemmer. Derfor må prioriteringen være å hjelpe styret å få på plass en ny redaktør, med tilstrekkelig støtte fra noen skrivekyndige. Styrets videre skjebne er etter min mening underordnet denne prioriteringen og med ny redaktør får de arbeidsro. Å ja, herr Damp, jeg mener at de burde ha informert langt bedre.

Vi er mange her på forumet som kjenner noen i styret og som via telefon eller Mail kan gi råd, veilledning og støtte. Selv tar jeg kontakt med noen jeg kjenner, men uten at jeg kommer til å rapportere på et forum med så mange løse kanoner på dekk.

Jeg har tatt min tørn som styremedlem og leder (fem år) og sammen med dyktige styremedlemmer fikk vi snudd ei skute med større utfordringer enn MJF har i dag (et havarerte messingmodellprosjekt, store underslag og en økonomi for nedadgående). Med bopel i Bergen og en utfordrende jobbsituasjon har jeg ikke mulighet for verv, men jeg gir gjerne støtte til de som ønsker å etablere en redaksjon eller stille til valg ved neste GF.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Henning L
Date Posted: 29 juni 2014 at 23:48
Jeg håper du og andre rapporterer likevel, Morten. Det er jo hovedsaklig mangelen på informasjon som utløser mye av dette bråket. Den beste måten å håndtere løse kanoner er å informere dem (oss?) om hva som skjer. Det nytter jo ikke å sitte i det stille og snakke sammen og få ting til å skje i det skjulte, når folk har ventet på både blad og info i såpass lang tid. Jeg oppfordrer til full åpenhet.

For å gjenta noe jeg skrev for flere sider siden:

Quote 1. Styret må møtes snarest, og om lederen ikke vil endre på noe mhp kommunikasjon og ledelse og synlighet, ta i bruk lovene og få innkalt til ekstraordinær GF, der disse alvorlige forholdene diskuteres og korrigeres.
2. Styret må uansett ut med noe til medlemmene snarest, om det nå kun er 16 sider MJ-blad, med konstruktiv problematisering av MJFs virke og framtid.
3. Styret må også legge seg flate og uten omsvøp beklage at ting har gått galt. Det er deres ansvar.
4. Redaktøren må avlastes, ev. fratre. Her har Eika noe på gang?

Hvis det trengs hjelp til å sette opp et krisedebattnummer av bladet, er vi flere med masse typografisk erfaring som kan bidra her.


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 29 juni 2014 at 23:56
Jeg er veldig enig med deg, Henning. Jeg har beklageligvis ikke fått med meg alle konstruktive innspill i debatten når jeg har skumlest den i ny og ne.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Henning L
Date Posted: 30 juni 2014 at 00:06
Debatten skjemmes dessverre av mye unødvendig snakk. I grunnen er det ikke nødvendig å diskutere saken som sådan lenger, nå er det handling som må til.

Det vi kanskje burde diskutere er hvordan foreningen kan bli bedre. Jeg har vel egentlig skrevet nok om hva jeg syns, forsåvidt. Både i denne tråden og i noen til. Samt det lange innlegget forut for styreseminaret i januar. (Lenke i et tidligere innlegg i denne tråden.)

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Henning L
Date Posted: 30 juni 2014 at 00:14
@H. Lindholm:
Quote Derfor: Ikke spør hva foreningen kan gjøre for deg - spør hva du kan gjøre for foreningen.


Vel og bra, og folk burde definitivt spørre seg selv om de har noe å bidra med - men det er ikke urimelig å forvente å få noe igjen for å være medlem, vel? I det minste bør man kunne forvente en synlig ledelse, og et minstemål av informasjon. Gitt at de fleste er medlemmer for å få bladet, og ikke for å drive med foreningsvirksomhet, blir det kravet om engasjement uansett dessverre bare et løst slag i luften overfor det store bladabonnementflertallet. Men kanskje noen fler bryr seg, om vi klarer å føre en bedre debatt om hva som skal til, og hvordan dagens problemer kan løses.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Damp
Date Posted: 30 juni 2014 at 00:43
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

@H. Lindholm:
Quote Derfor: Ikke spør hva foreningen kan gjøre for deg - spør hva du kan gjøre for foreningen.


Vel og bra, og folk burde definitivt spørre seg selv om de har noe å bidra med - men det er ikke urimelig å forvente å få noe igjen for å være medlem, vel? I det minste bør man kunne forvente en synlig ledelse, og et minstemål av informasjon. Gitt at de fleste er medlemmer for å få bladet, og ikke for å drive med foreningsvirksomhet, blir det kravet om engasjement uansett dessverre bare et løst slag i luften overfor det store bladabonnementflertallet. Men kanskje noen fler bryr seg, om vi klarer å føre en bedre debatt om hva som skal til, og hvordan dagens problemer kan løses.


Nå er det vel en bråte mjf'ere som har annonsert at de vil hjelpe, men det er jo ikke mulig så lenge foreningen ikke klarer å kanalisere hjelpen - dersom de i det hele tatt svarer vedkommende.

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Pluggen
Date Posted: 30 juni 2014 at 01:18
Originally posted by trulss trulss wrote:

Det tok bare fem minutter før jeg fikk kontonummeret på PM fra Henning Rudlang, legger ut kvittering fra nettbank her når pengene er overført. Etter det regner jeg med det blir stille fra han ang MJF og MJ-bladet.
 
Måtte pengene smelle kjapt inn på hans konto...
 
Men at det blir slutt på galskapen..?  Hmmmm - vi får nå se, men tviler sterkt. Neste nick er "køl"? 
 


Posted By: Damp
Date Posted: 30 juni 2014 at 01:34
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by trulss trulss wrote:

Det tok bare fem minutter før jeg fikk kontonummeret på PM fra Henning Rudlang, legger ut kvittering fra nettbank her når pengene er overført. Etter det regner jeg med det blir stille fra han ang MJF og MJ-bladet.


Måtte pengene smelle kjapt inn på hans konto...

 

Men at det blir slutt på galskapen..?  Hmmmm - vi får nå se, men tviler sterkt. Neste nick er "køl"? 

 


Til den totalt anonyme Pluggen:

Har ikke sett noen nettbank-kvittering presentert her ennå. Trolig like stor bløff som at medlemmene anmodes til ikke å klage, men til å delta som frivillig i MJF's aktiviteter. Hvilke aktiviteter???

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Pluggen
Date Posted: 30 juni 2014 at 01:40
 
[/QUOTE]

Til den totalt anonyme Pluggen:

Har ikke sett noen nettbank-kvittering presentert her ennå. Trolig like stor bløff som at medlemmene anmodes til ikke å klage, men til å delta som frivillig i MJF's aktiviteter. Hvilke aktiviteter??? [/QUOTE]
 
Nåh - transaksjonen blir vel utført om ikke lenge. Så man lever i håpet...
 
'Køl'?  


Posted By: Damp
Date Posted: 30 juni 2014 at 01:43
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

 


Til den totalt anonyme Pluggen:

Har ikke sett noen nettbank-kvittering presentert her ennå. Trolig like stor bløff som at medlemmene anmodes til ikke å klage, men til å delta som frivillig i MJF's aktiviteter. Hvilke aktiviteter??? [/QUOTE]

Nåh - transaksjonen blir vel utført om ikke lenge. Så man lever i håpet...][/QUOTE]

Ja tro og håp kan jo som kjent flytte fjell, så da går det sikkert an å flytte penger også.

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: EirikS
Date Posted: 30 juni 2014 at 01:43
Her tror jeg damp kan tjene noen raske penger.
Jeg bidrar gjerne med noen kroner i potten i bytte mot at han aldri mer logger inn på noen nettforum


Posted By: Damp
Date Posted: 30 juni 2014 at 01:46
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Her tror jeg damp kan tjene noen raske penger.
Jeg bidrar gjerne med noen kroner i potten i bytte mot at han aldri mer logger inn på noen nettforum


Nei benytt heller pengene til å melde deg inn i MJF du, så får du både stemmerett og bidrar til det flotte og konstruktive fellesskapet. Og så får du flotte blad i 2015 også. Bla,bla...

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Pluggen
Date Posted: 30 juni 2014 at 01:48
Originally posted by Damp Damp wrote:

Ja tro og håp kan jo som kjent flytte fjell, så da går det sikkert an å flytte penger også.
 
Jepp, og må det skje raskt...  
 
 


Posted By: Damp
Date Posted: 30 juni 2014 at 01:50
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:

Ja tro og håp kan jo som kjent flytte fjell, så da går det sikkert an å flytte penger også.

 

Jepp, og må det skje raskt...  

 

 


Amen!

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: trulss
Date Posted: 30 juni 2014 at 02:20
Dårlig med kvittering på Mobilbank viser det seg, men pengene har ihvertfall forlatt min konto og burde være på mannen som aldri er langt fra tastaturet sin konto i løpet av formiddagen. Så får vi se om han er kar nok til å stoppe ordflommen.

-------------
Truls Slevigen


Posted By: Damp
Date Posted: 30 juni 2014 at 03:17
Originally posted by trulss trulss wrote:

Dårlig med kvittering på Mobilbank viser det seg, men pengene har ihvertfall forlatt min konto og burde være på mannen som aldri er langt fra tastaturet sin konto i løpet av formiddagen. Så får vi se om han er kar nok til å stoppe ordflommen.


Ja,straks pengene i kisten klinger,
Dampen ut av forum-ilden springer.

Og da får nåværende og tidligere frontfigurer et enklere liv med de resterende betalende som nok er adskillig mere komfortable enn undertegnede med ikke å få noe som helst tilbake for sparepengene sine.

Livet kan da gå greiere videre for styre og stell som ikke behøver å være nervøse for at Damp - den gode fiende - skal få flere til å ønske kontingenten tilbakebetalt og ødelegge "prosjektet" eller ødelegge nattesøvnen til andre sterke krefter som vil ha "alle pengene urørt over til Norsk Jernbane Klubb". Slaget om MJF er i full gang. Men uten Damp kan medlemmene etter nye beroligelser lulles til å tralle lystig i vei med:

http://www.youtube.com/watch?v=tqiogwuMqRw" rel="nofollow - Jeg venter på deg til du kommer,skjønt tiden vil falle meg lang

Og til han som var villig til å vente fem år til før neste blad så kan jo bare en eneste trall bli noe trettende i lengden. Da anbefaler jeg denne:


http://www.youtube.com/watch?v=h-EgGlzFwwc" rel="nofollow - Er'u gla' i meg ennå Karl Johan

-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: Pluggen
Date Posted: 30 juni 2014 at 06:29
Originally posted by Damp Damp wrote:

Ja,straks pengene i kisten klinger,
Dampen ut av forum-ilden springer.
 
Suverent!


Posted By: Espen
Date Posted: 30 juni 2014 at 08:43
Originally posted by trulss trulss wrote:

Så får vi se om han er kar nok til å stoppe ordflommen.


Den der var unødvendig.
Eller settes det større pris på total stillhet slik styret har håndtert forumet i et par år nå  ?


-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: Bonden
Date Posted: 30 juni 2014 at 08:54
Uavhengig om man betaler ut bråkete dampere eller ikke,så forblir jeg like klok på styret som før.Man må regne med bråk og uro så lenge situasjonen er som den er,og det blir slettes ikke bedre av å få rykter og ulne svar som det mest klare fra det annet hold.all ære til varamann som prøver å svare på spørsmålene,men til og med han kommer til kort.

Jeg syns ikke det er underlig lenger,men ganske godt prestret av et sittende styre(untatt varamann) å holde seg så taust som det er.Og spesielt sett i lys av kontaktorganet til medlemmene av MJF har ligget klinisk dødt i tre kvart år nå.Det må være lov å påpeke sånne ting uten å bli stemplet som løs kanon eller hylende kverulant,skjønt noen drarn lengre enn andre.


Posted By: trulss
Date Posted: 30 juni 2014 at 08:54
Originally posted by Espen Espen wrote:

Den der var unødvendig.
Eller settes det større pris på total stillhet slik styret har håndtert forumet i et par år nå  ?


Ikke i det hele tatt. Foreningen er på vei mot undergangen dersom det ikke blir slutt på stillheten fra styret og det kommer et blad snart. Men jeg tror det blir lettere å redde foreningen dersom vi slipper støyen fra Henning Rudlang. Han meldte seg inn vel vitende om hvor alvorlig situasjonen er, kun for å lage støy og fortsette trollingen han har forsuret forumet med gjennom flere år nå.


-------------
Truls Slevigen


Posted By: Espen
Date Posted: 30 juni 2014 at 09:01
Originally posted by trulss trulss wrote:

Originally posted by Espen Espen wrote:

Den der var unødvendig.
Eller settes det større pris på total stillhet slik styret har håndtert forumet i et par år nå  ?


Ikke i det hele tatt. Foreningen er på vei mot undergangen dersom det ikke blir slutt på stillheten fra styret og det kommer et blad snart. Men jeg tror det blir lettere å redde foreningen dersom vi slipper støyen fra Henning Rudlang. Han meldte seg inn vel vitende om hvor alvorlig situasjonen er, kun for å lage støy og fortsette trollingen han har forsuret forumet med gjennom flere år nå.


Sitter med en liten følelse av at den "støyen" Henning produserer er av mye større viktighet en total stillhet. Dersom ingen responderer går ikke verden fremover.
Er ganske sikker på at styret ikke hadde vært mer synlig om Henning hadde etterkommet dine og noen få andres ønsker.

Men men, nyt heller livet en slik vakker sommerdag Smile


-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 30 juni 2014 at 09:30
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


Derfor: Ikke spør hva foreningen kan gjøre for deg - spør hva du kan gjøre for foreningen.


Spurte både formann og redaktør.
Formannen svarte for en måned siden at han skulle komme tilbake til saken, ingen reaksjon fra redaktøren...

Det har nå gått temmelig nøyaktig 3 måneder siden GF, og det er ikke blitt avholdt noe styremøte siden den gang.

Derfor mener jeg det er grunn til å spørre seg om ikke vedtektenes §6 G kan komme til anvending, og at man ikke trenger ytterligere grunn for ekstraordinær GF til høsten:

"Dersom styret i mer enn tre måneder ikke kan stille beslutningsdyktig, skal det avholdes Ekstraordinær Generalforsamling med suppleringsvalg til styret."

Det er sikkert mange som mener at jeg driver med krisemaksimering, men jeg kan rett og slett ikke tolke situasjonen på annen måte enn at foreningen ikke har en fungerende formann, og heller ikke et fungerende styre.

Det er mye fokus på formannen i denne saken. Men er det slik at det er bare formannen som kan innkalle til styremøte? Jeg finner ingenting i vedtektene som hindrer menige styremedlemmer i å innkalle til styremøte.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Damp
Date Posted: 30 juni 2014 at 10:09
Originally posted by trulss trulss wrote:

Men jeg tror det blir lettere å redde foreningen dersom vi slipper støyen fra Henning Rudlang. Han meldte seg inn vel vitende om hvor alvorlig situasjonen er, kun for å lage støy og fortsette trollingen han har forsuret forumet med gjennom flere år nå.


Hadde Truls Slevigen kanalisert sitt hat mot meg over til å prestere en egen tråd om modelljernbane på dette forumet kunne han sammen med meg ha jobbet FOR medlemmene i stedet for MOT dem som nå.

Dobbeltmoral betyr ikke dobbelt så god moral hr. Slevigen. Dine sure oppstøt er ikke mere høyverdige enn andres.

PS! Pengene lar vente på seg.

PPS! Jeg kan ikke noe for at Skipsmodeller får ferdig sine stasjonsmodeller og ikke du, selv om jeg samarbeider med Sørenes. Gleder meg tvert i mot til å se din Sokna stasjon på markedet. Så bruk heller tiden din på det så skal du se at humøret stiger.







-------------
HenningR


DC/DCC Norsk 1950 til 1980




Posted By: bewe
Date Posted: 30 juni 2014 at 10:25

Jeg har fulgt innleggene her med interesse, og er som mange andre bekymret for MJF sin fremtid. Har ikke skrevet noe selv, men nå føler jeg at jeg må.

Vi burde vel egentlig sette pris på at noen roper litt høyt og setter i gang en debatt. Det har vært mye konstruktivt her, men nå synes jeg det dreier over i nettmobbing. Og det er rett og slett trist.

 Jeg var med på stiftelsen av MJF i 1982, men har dessverre ikke engasjert meg i noen særlig grad. Jeg tror mange er villige nå til å ta «et skritt frem», og jeg er en av dem, så fremt det er et styre å henvende seg til. Det er jo nettopp det som er problemet nå.

Selv sitter jeg med inntrykket at Damp er en veldig engasjert person, som i sine gode evner til å dele sine tanker og meninger skriftlig kanskje kan virke overivrig.  Ja vel, men er det ikke engasjerte mennesker vi trenger? Dersom noen går over streken blir det vel også moderert.



Posted By: Håvard H
Date Posted: 30 juni 2014 at 11:00
Originally posted by bewe bewe wrote:


Det har vært mye konstruktivt her, men nå synes jeg
det dreier over i nettmobbing. Og det er rett og slett trist.


Jeg er enig i at det har vært en del friske fraspark og harde ord i denne tråden.

Men kan du presisere hva du mener kvalifiserer som nettmobbing i denne tråden?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net