MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB El 3
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB El 3

 Post Reply Post Reply
Author
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB El 3
    Posted: 28 mai 2014 at 12:00
x

Edited by Ola Ahlström - 04 mars 2015 at 03:14
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2014 at 13:13
Veldig spennende! Lager du flere etsninger?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2014 at 16:56
Interessant prosjekt!
- Håper det går an å få tak i etseplater til et lok!

Jeg kan anbefale et hefte som heter " Lokomotivene på Ofotbanen" av Harald Berger og Leif Simonsen i 1998. De har i regi av Ofoten Museum laget en samlet oversikt basert på Trygve Romslos samling.
De står også å lese om disse lokene i "På Sporet" nr. 68.

Med ombygning av El3, mener du da rekuperasjon? - Lokene ble bygget om kort tid etter levering grunnet at omformerene ikke kunne håndtere rekuperering. - Ellers skjedde ombygging til 3-seksjonslok i 1953/4.
Det er mulig at det deretter var mulig å bytte ut lok som gikk sammenkoblet (som for El 12).
3 seksjoner El 3 skulle tilsvare 2 seksjoner El 12. El 3 var i bruk til 1966 - 67 da man gikk over til 3-seksjons- El12.
Back to Top
laser View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote laser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2014 at 17:36
Spennende, da må jeg bare spørre om noen har denne artikkelen i PS 68 i elektrisk format.
Samler selv dok. for en 1:32 utgave av El 3 samt den svenske fetteren. Så langt er hjul og drivverk "i boks".
Arild


Edited by laser - 28 mai 2014 at 17:39
Back to Top
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2014 at 21:43
x

Edited by Ola Ahlström - 04 mars 2015 at 03:14
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2014 at 00:05
Da forstår jeg at du ikke har tenkt å lage nye etseplater?

Jeg tror at kombinasjonen av seksjoner til et 3-seksjonslok ble etter hvert vilkårlig? Seksjonene ble vel byttet ut ved behov (som revisjoner og feil) og andre i reserve som var tilgjengelig ble satt inn. Da ville den 10. seksjonen være utmerket å ha stående i reserve - om ikke andre lokseksjoner hadde feil eller var til revisjon?
Det kan også tenkes at den 10. lokseksjonen ble brukt i arbeidstog ( som det El 4-loket som ligger nedfyllt i Norddalen?)? Da ville man så langt mulig holde 3 komplette 3-seksjonslok i drift.

Jeg forstår at du tenker den ombygging som skjedde ved leveranse av Dm midt på 50-tallet og ikke den som ble foretatt like etter leveranse (der rekuperasjonsmuligheten ble fjernet.

Lokene i Narvik har alltid vært grønne (bortsett fra ett El15 som fikk "Uelandsfarger" på 80-tallet og Di7. - Om dette loket fikk stripe på siden er lite trolig ut fra det bildemateriale jeg har?

Edited by Kjell H. - 29 mai 2014 at 00:08
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2014 at 14:08
Hei
Hjelper vel ikke allverden, men notater i min gamle lokfortegnelse sier "Omb til 3 stk 3-seksjonerslok +1 lok i reserve." Finner ingen angivelse av hvilke lok som opprinnelig ble koplet sammen, men det er vel ganske trygt å anta at sammensetningen etterhvert varierte avhengig av hvor det var behov for en "reserve". Og jeg vil videre anta at når en seksjon først hadde vært til reparasjon så ble denne stående i reserve til neste havari inntraff.
 
Forøvrig ble 2027 utrangert i 1964, 2025 i 1966 og de øvrige i 1967.
Og du kan vel ganske trygt regne med at de var grønne hele levetiden. Kan vanskelig se for meg at Narvik StatsBaner lakkerte om lokene sine på 60-tallet.
 
En helt annen ting:
Kjell H skrev følgende "Med ombygning av El3, mener du da rekuperasjon? - Lokene ble bygget om kort tid etter levering grunnet at omformerene ikke kunne håndtere rekuperering."
 
Her tror jeg det foreligger en liten missforståelse. Det kan godt hende at det var problemer med rekuperasjon og strømforsyningen, men strømforsyningen den gang da var opprinnelig fra Porjus kraftverk (vannkraft) i Sverige, og fra 1932 fra to 15Hz vannkraftmaskiner i Nygård kraftstasjon.
Omformer ble det først ved idriftsettelsen av Rombak i 1970, og da opphørte matingen fra Nygård.
 
mvh
Bjørn Hall 
mvh
Bjørn
Back to Top
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2014 at 18:05
x

Edited by Ola Ahlström - 04 mars 2015 at 03:15
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2014 at 00:03
Det meste av Simonsen og Berger: Lokomotivene på Ofotbanen er lagt ut på www.gamlenarvik.no. Her er lenke til artikkelen om NSB El3: http://www.gamlenarvik.no/wiki/index.php?title=NSB_Elektrisk_lokomotiv_type_El_3

Lykke til med byggingen

Edited by Terje Storjord - 30 mai 2014 at 00:04
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2014 at 15:43
x

Edited by Ola Ahlström - 04 mars 2015 at 03:16
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2014 at 22:34
Beklager at jeg var upresis!

Det som var problemet med rekuperering på El 3 etter det jeg har forstått, var 2 ting. Det ene var at spenningsregulatorene til generatorene ikke tålte tilbakemating og det andre at når man rekupererer, så må det være andre forbrukere på nettet som kan nyttiggjøre kraften.
Dersom det ikke er noen andre forbrukere på et avsnitt forsynt av en generator enn ett El3-lok som rekupererer, så har denne generatoren ingen steder å "gjøre av" energien. (Det blir på samme måte som en elbil med fulladet batteri). Generatoren vil da ruse ut med overfrekvens eller løse ut grunnet "reverse power".(Er noe usikker på om generatorene i Porjus hadde et slikt vern så tidlig - men det er normalt for alle generatorer som kan parallellkjøres.)
Slike problem er også godt kjent på skipsanlegg med større elektriske kraner som lårer samtidig.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.