Re-motorisering av NSB El 14 |
Post Reply |
Author | |
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 april 2014 at 11:11 |
Etter en del frem-og-tilbake har jeg endelig kommet i gang med re-motoriseringsprosjektet av Limas NSB El 14.
Det første bildet viser Lima-kåpen satt løst på det "nye" understellet: Bilde nr. 2 viser det modifiserte understellet -Roco DR BR 142 ("Ludmilla"): Det gjenstår fremdeles noe tilpasning av kåpen slik at den smetter perfekt ned på understellet. Deretter må Limas boggisider tilpasses Roco-boggiene. En ting er sikkert: Kjøreegenskapene er KONGE. |
|
Mvh
Rune H |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvordan stemmer akselavtanden i Ludmilla-boggiene med El.14?
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Akselavstanden i boggiene er identisk men tyskeren har litt mindre hjul. Drivhjuldiameter på El. 14 er 1270 mm mens BR232 har 1050 mm hjul. (14,6 mot 12,1 mm i H0) Det er snakk om 2,5 mm forskjell i H0. Men med boggisidene på plass så er det sikkert ikke synlig.
|
|
Steinar Norrøne
Medlem i MJF Joined: 01 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du måttet kappe chassiet ? Eller passer lengden uten noe modifisering ?
mvh Steinar |
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
Chassiset er kappet ca 4,5 cm og deretter limt sammen. Akslingene er kappet tilsvarende.
|
|
Mvh
Rune H |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Akselavstanden i boggiene for "Ludmilla" stemmer overens med korrekt akselavstand for El.14, men på Limas modell er den en del kortere. Hvordan ble boggisidene tilpasset?
Edited by TorsteinS - 11 november 2014 at 19:37 |
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(1)
|
Jeg fant ut at jeg hadde for mange baller i luften og solgte prosjektet før boggiene ble tilpasset. Planen var imidlertid å dele boggisidene akselvis og deretter øke avstanden med en tilpasset plastbit. Til slutt skulle hele boggien støpes i ett stykke.
Edited by RuneH - 14 november 2014 at 12:22 |
|
Mvh
Rune H |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fant dette gamle innlegget og det har som tema "re-motorisering av gamle Lima-lok".
I disse Corona-tider må man ha noe annet å tenke på. Jeg har nylig byttet motor på Lima DSB MR /MRD og satt inn lys (med hele 8 utganger). Jeg har også modifisert SJ T43 også med lys (6 utganger). http://laagstad-hoogdorp.nl/Projekt-10.html Dette er samme motor som Model Torque sin - og skaffet tilveie av en kasserte CD-skriver til PC. Der er motoren som driver skuffen lik. Det er forskjellige motorer for Lima i Model Torque´s sortiment, så jeg har ikke brukt "mellomhjulet" som hører til motorombyggesettet fra Model Torque. Model Torque´s motor er kanskje 5- eller 7-polet (har ikke "ofret" en motor for å sjekke) og har gode kjøreegenskaper. Motoren har for smal aksel på 1,5 mm. mot originalakselens 2 mm. Jeg hadde ikke et tilsvarende tannhjul for 1,5mm.Dette er lett å fikse med en passende "samle-nite" for flertrådig ledning. Da må man lett utvide den, slik det passer på en 1,5 mm. aksel. Jeg brukte en aksling fra et vognhjul med Ø lik 1,5 mm. og utvidet det lett. Niter er i kobber og svært tynne (0,25mm.) da de klemmes normalt på ledningen. http://www.rotaie.it/New%20Pages/MasterTrasmissione/Trasmissione-G-Lima.jpg Plasttannhjulet på den originale LIMA-motoren skjæres av og passer rett inn på motorakselen. Det er 6 skruehull i motoren. Det holder med 2 skruer. Man skal være nøye med monteringen slik at motoren løper lett i den originale Lima-akselskålen. Det er vesentlig! Motoren er mellom 5V og 12V? Derfor hører det med noen diodebroer der 4 dioder er koblet i serie hver vei (det tilsvarer 2,8V). Derfor passer det godt for digitalisering der dekoderen kan begrenses. Unnlat å koble inn diodebroene - ellers får du problemer for EMFen. Jeg har brukt Zimo-dekodere (som ellers har kun 4 utganger og 4 logikkutganger) så jeg har brukt transitordrivere på logikkutgangene. Hvis du har noen Lima-lok og er misfornøyd med kjøreegenskapene, så kan dette være et tips? På mine lok har jeg oppnådd samme saktekjøringsegenskaper som de betraktelig dyrere Faulhabermotorer.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Endehylse" er det korrekte ordet, om jeg ikke har misforstått hva du har brukt. Det kan være greit å vite når man prøver å skaffe det.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har skrevet endehylse i stedet for "samle-nite" i anførselstegn fordi det er ikke alle som forstår den korrekte betegnelsen nite, da ikke alle er fortrolig med det elektrikerne ha som betegnelse. - Derfor har jeg tilføyd bruksområde. Jeg har alltid brukt nite i stedet for endehylse. - Det er smak og behag!
|
|
Ola Trygve Kvitle
Viderekommen Joined: 18 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 4 |
Post Options
Thanks(0)
|
Finnes Model Torque fortsatt? Er det noen hjemeside? (Etter det jeg har lest gikk han som startet og drev Model Torque bort i 2012) Med hilsen, Ola Trygve Kvitle
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror Model Torque i Australia har opphørt? De solgte ikke så mange motorer etter Lima ble nedlagt???
Kanskje du får kjøpt via EBAY? - Det var en kamerat som kjøpte Model Torque på EBAY nylig. Prøv på ikke-tysk EBAY da Lima var en stor leverandør til Commonwealth. Jeg har skiftet motor i mange Lima-lok på denne måten. Har brukt motoren til skuffen på en CD-spiller som er ganske lik. Da hører ikke tannhjul med. Du kan fint bruke den metoden som er nevnt i denne tråden - og sage av plast-tannhjulet (men ikke akslingen av metall). Skulle du angre, så er det mulig å lime den på igjen. Motoren fester du med minst 2 skruer i bakveggen av motorhuset (vær ytterst nøyaktig med hullene slik at det ikke blir bend på motorakslingen). Model Torque har et dobbeltsidig tannhjul som gjør at motoren sitter ikke midt i motorhuset men over. Dette er for ikke motoren skal komme i kontakt med boggien/hjulene. Andre utgaver av Model Torque har ikke dette tannhjulet - men samme motor. Det skal være samme utveksling med og uten ekstra tannhjul. SJEKK AT DET IKKE BLIR KONFLIKT med boggien/hjulene. Med motoren sittende "asymmetrisk i motorhuset", sitter også motoren lengre ut, da det er giring inne i motorhuset. Jeg har byttet motor i El13, SJ T43 og DSB MR/MRD og alle med "midtstilt CD-skuff- motor". Du trenger ikke de 8 diodene som utgjør de 2 brolikeretterne. De senker spenningen 2,8V - men ødelegger konstantkjøringen - bruk heller CV#5 om loket går for fort. Det går å vekte loket med å vikle plattlodd (tynn blyplate) rundt motoren da motoren veier mindre enn den originale motoren. |
|
SveinF
Veteran Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
Disse finens vel enda i forskjellige Lima varianter
https://www.strathpefferjunction.com/product/lima-ringfield-replacement-motor-adaptor-10mm-co-co/ http://www.hakanpaa.net/susumotor_en.htm |
|
hamoell
Veteran Joined: 10 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Min pusher: www.glm.no |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |