MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spørsmål om dvergsignaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spørsmål om dvergsignaler

 Post Reply Post Reply
Author
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spørsmål om dvergsignaler
    Posted: 11 mars 2014 at 19:44
Jeg lurer på hva som er forskjellen på signal 46A og 46B.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2014 at 20:17
Det er ingen forskjell. 46a er det mest brukte mens 46b finner du vel bare på Oslo S og Skøyen.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2014 at 20:29
Det er rett og slett bare til forvirring? Tullete.. Men takk for hjelp.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2014 at 20:42
Tekniske løsninger i sikringsanlegget, men ja, til forvirring.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2014 at 20:58
Men når vi snakker om dvergsignaler. Noen som vet når signalene fra skala design kommer?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2014 at 22:53
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Tekniske løsninger i sikringsanlegget, men ja, til forvirring.

Jeg ble for mange år siden fortalt at begrunnelsen for innføring av signal 46b var at eventuelt utbrent lampe i signalet ikke skulle føre til at det viste et annet signal enn forutsatt.
Hvis det skal vises signal 44 og den nedre venstre lampen er brent ut vil signalet i stedet vise signal 46a.
Hvis sikringsanlegget er bygget for å vise signal 46b vil en utbrent lampe ikke vise noe gyldig signal. Det forutsetter imidlertid at man vet at det aktuelle sikringsanlegget er bygget for signal 46b og ikke signal 46a, samt at man under de rådende forhold kan se hvilken av de fire lampene som lyser.
Min kilde mente at dette prinsippet kom fra svenske dvergsignaler (som riktignok er speilvendte, men ellers har tilsvarende signalbilder).

Signal 46b kom for øvrig inn i regelverket (daværende trykk 401) i 1989.

Så vidt jeg husker ble samme signalbilde brukt på det gamle sikringsanlegget på Oslo Ø for å vise at utkjørhovedsignal viste "kjør" til uriktig spor på Østfoldbanen, men dette var selvfølgelig lenge før signal 46b ble innført med sin nåværende betydning.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.