MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjemmesnekra Di2
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjemmesnekra Di2

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjemmesnekra Di2
    Posted: 30 januar 2014 at 12:04
Siden det ikke dukka opp en Di2 på Nurenbergmessa har jeg funnet frem mitt eget Di2 prosjekt igjen.

Dette baserer seg på et Roco V60 understell, en Roco V65 hytte. Disse elementene skal kompletteres med 3D-print for motorkasser, CNC-frest bunnplate i messing samt litt diverse 3D-printede deler.

V60 understellet har fått hjulene dreid ned til RP-25 profiler (lat som jeg er satte jeg bort denne jobben).

Neste jobb blir å 3D-modellere det som skal printes.
Siden jeg bruker Roco V65 hytte til dette prosjektet blir det en Mak-bygd maskin. Jeg er veldig interessert i om noen har peiling på om overbyggene på Thune-maskinene er like bortsett fra hytta.

Detaljbilder og evnt. mål på detaljer er også kjærkomment!







Edited by Håvard H - 30 januar 2014 at 12:09
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Online
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 14:00
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Siden det ikke dukka opp en Di2 på Nurenbergmessa har jeg funnet frem mitt eget Di2 prosjekt igjen.

Jeg er veldig interessert i om noen har peiling på om overbyggene på Thune-maskinene er like bortsett fra hytta.


Artig prosjekt!

Kort sagt:
det er nærmest ingen ting som er identisk mellom Thunemaskinene og MAK-lokene utover hovedmålene. Av det mest synlige hadde MAK-lokene flate topper på "panserne", mens alle norskbygde hadde en tydelig buet topp. Ved nærmere kontroll er det forskjeller på nesten alle detaljer.

Roco hytta har jeg også funnet nærmest perfekt til MAK-lokene.

Edited by Asgeir - 30 januar 2014 at 14:01
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 14:07
Tøft! Jeg har selv satt i gang et tilsvarende prosjekt i N-skala med utgangspunkt i det tidligere omtalte Arnold-loket.

Så vidt jeg husker laget NSB selv et "hjemmesnekret" Di 2 ved å reparere Di 2 810 (nydesign) ved å erstatte hytten med en hytte fra et utrangert MaK-lok. En slik modell er mulig å realisere ved å krysse MaK-hytten med NMJs byggesett (siste versjon - 2 809 - 854).

I N-skala kan Arnold-hytten krysses med Di 2-hytte fra byggesettet av Di 2 804/805.
Mvh

Rune H
Back to Top
proline View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 desember 2010
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote proline Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 14:22
Heisann. Vi må huske på at det er snakk om to forskjellige fabrikanter av lokene (MaK/Thune), karosseriene var røffelig like men dog utførelsesmessig nokså forskjellige. Hytta fra V65 er kanskje lik 801-803/806-808?

Jeg fant et lok fra MaK treffet i Tyskland, som kanskje er mest likt av de tyskbygde Di2 som faktisk finnes enda - av første typen Mak 450 D. Ut fra mitt øye kan det se ut til at lokkassene på dette loket er utrolig likt, bortsett fra at hele loket er så vidt litt kortere, og dette trolig ligger i den bakre lok-kassen. Selve hytta ser ut til å være konstruert for en annen profil enn Norges, og hele loket er lavere enn Di2. Dette pga. drivhjulsdiameteren og førerhushøyden. Jeg vet ikke om det er laget noen modell av MaK 450D, men dette kunne vært noe av det beste å tatt utgangspunkt i for en norsk modell.

Ser også flere diskuterer dette med lyd på Di2; her er det mange muligheter. For mange av de forskjellige MaK lokene i denne generasjonen hadde den noenlunde samme motoren, MaK MS301(?) Ser ut til at de holdt seg til samme basen, og det vil jo si at å ta opp lyd her kan foretas både i Tyskland og Sverige.

Så er det dette med den særegne hjulstillingen til Di2, vi vil kanskje bruke V60 understellet inntil eventuelt NMJ eller andre kommer med en Superlineversion. Totalt hjulstand er lik, og det er også drivhjulsdiameteren, men her stopper likhetene. På Di2 er det sånn at blindhjulet soper den midterste akslingen omtrent, og avstanden fra blindhjulet og til det bakre akslingen er stor. Dette er likt på de tyske og de norske.

Lyktearrangementet på de første (801-803) er nokså likt V65, dette ble senere ombygd for den Norske standarden.

Artig å se flere bygger Di2, lykke til med prosessen!
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 15:22
- Tror at en slik hytte som passer til Di2 kan skaffes fra Real modell i Tyskland?
- Det skulle heller ikke forbause om de kunne lage en norsk Di2 - i hvert fall av MaK-utgaven? De har laget en kortere 2-akslet versjon.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 16:25
Hei!
 
EN MaK-hytte finnes allerede 3D-printet for salg hos Shapeways.
Det hadde vært interressant dersom man kunne fått printet hele lokomotiv-kåpa.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 17:15
Truls Slevigen
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 19:49
Originally posted by trulss trulss wrote:

http://www.nord-licht.com/realshop/product_info.php?cPath=3_5&products_id=34

Så en Di. 2 skal ikke vaskes på 60 grader! Tongue

Håper noen kommer med en bra Di. 2 snart for den er virkelig savnet. Spennende å følge med på hjemmesnekringsprosjektet også. Holdt oss oppdatert.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 00:23
Hei!
 
Ganske tilfeldig at Real-Modell ble nevnt her, for blandt 2014-nyhetene deres finner man ett MaK 400/450C -lokomotiv som er meget typelikt Di 2. Nå ligger vel ikke Real sine modeller i det prissegmentet at man bare anskaffer dem for å kanibalisere dem.
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 10:10
Det er sant Roger, å slakte en modell til rundt 6-7000,- er ganske heftig. Selv om jeg har sett eksempler på ombyggde Superlinemodeller til 12000,-.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 12:35
Jeg har tidligere snakket med innehaveren av Real Model. Han driver et lite firma og har gode kontakter mot Danmark (ettersom han holder til i et lite sted langs Kielerkanalen.

Det virker som at lokproduksjonen hos MaK derfor er spesielt interessant for han? - Jeg skulle derfor ikke være overrasket om han kunne være interessert i å lage MaK-utgaven av Di2 for det norske marked? - Han lager utelukkende små serier - og han har allerede en del av det som er nødvendig til en slik utgave. - Etter det jeg forsto, laget han ikke flere ferdigmodeller enn et 10-talls eksemplarer av hver modell, så det norske markedet burde være stort nok?
Man kan heller ikke utelukke at det også vil være ett visst marked for denne modellen i Tyskland, da forbildet er laget der?
-Heller ikke byggesett skulle være umulig å få til fra han.

Jeg tror at dersom det blir laget en modell av Di2 i større serie, så vil Thune-serien med Bergen Diesel bli valgt! Den er jo mer tallrik.
- Så risikoen for 2 like modeller på markedet er vel temmelig liten?

Jeg kan spørre ham om en norsk MaK Di2 til våren - om jeg skal nedover til Danmark og treffer han der på en av messene der?

Det vil bli en modell i "Superline-kvalitet" - og til en tilsvarende pris som ferdigmodell - men hvor mange ville i så fall være interessert?
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 13:03
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


------ Man kan heller ikke utelukke at det også vil være ett visst marked for denne modellen i Tyskland, da forbildet er laget der?
-Heller ikke byggesett skulle være umulig å få til fra han.
 
Ren saksoplysning til originalen.
Det ble bygget totalt 8 stk MAK 567C, 2 stk i 1951 som ble levert til Stockholm-Nÿnäs, og deretter 3+3 til NSB i 1954 og 1957 som Di2.801-803 og Di2.806-808. De svenske var ikke utseendemessig like med NSB leveransene.
Kilde: loks-aus-kiel.de
 
Tilføyelse: Det er utseendemessig 3 typer av "Makken". Ekte Mak; 801-803 og 806-808. Thune Mak: 804, 805 som skiller seg fra alle andre i utseendet på førerhuset, og så er det "alle de andre" Thunebyggete bmed BMV motor.
 
mvh
Bjørn


Edited by Bhal - 01 februar 2014 at 13:08
mvh
Bjørn
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 15:42
Det er vel disse svenske lokene det er snakk om. Det er ikke mange likheter med Di2 her nei.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 16:56
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Det er vel disse svenske lokene det er snakk om. Det er ikke mange likheter med Di2 her nei.
Er ikke så sikker på det. Iflg loks-aus-kiel ble det levert kun 2 til sverige, og det er ikke angitt noen lisensproduksjon eller lignenede.
Hjulstand og andre vitale dimensjoner er likt med vår egen Di2. Utseendet over fortbrettet var noe forskjellig.
De ble levert som SNJ 11 som senere ble SJ T31 139,
og SNJ 12 som ble SJ T8 208 og deretter SJ T31 138.
Lokene ble utrangert i 1969/70
 
Tillegg 2: Bortsett fra loks-aus-kiel er svenska-lok.se det eneste stedet jeg har funnet de to svenskene.
mvh
Bjørn
 
 


Edited by Bhal - 01 februar 2014 at 17:13
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 17:11
Det er ikke samme type som T21 nei.




Edited by Laurenz - 01 februar 2014 at 17:14
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 17:25
Originally posted by Bhal Bhal wrote:

Det ble bygget totalt 8 stk MAK 567C, ......
 




Går ut fra at du mente 575C, ikke 567C?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 18:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Tror at en slik hytte som passer til Di2 kan skaffes fra Real modell i Tyskland?


Hvorfor kjøpe den der når du kan kjøpe den som reservedel fra Roco? Bestillingsnummeret er 131093.
Husker ikke helt prisen, men tror ikke den var så mye dyrere enn et Shapeways-print. Og kvalitetsmessig har 3D printing et stykke igjen før de er like bra som formstøpte deler.

Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 18:08
T21 er er vel svenskenes tyske V65.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 18:14
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

[QUOTE=Bhal] 

Går ut fra at du mente 575C, ikke 567C?
 
Helt riktig Helge. Bacspace/Delete Ny feil følger osv.
 
mvh
Bjørn
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Online
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 18:26
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har tidligere snakket med innehaveren av Real Model. Han driver et lite firma og har gode kontakter mot Danmark (ettersom han holder til i et lite sted langs Kielerkanalen.

Jeg kan spørre ham om en norsk MaK Di2 til våren - om jeg skal nedover til Danmark og treffer han der på en av messene der?

Det vil bli en modell i "Superline-kvalitet" - og til en tilsvarende pris som ferdigmodell - men hvor mange ville i så fall være interessert?


Jeg kjøper gjerne et byggesett!

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 18:41
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Det er ikke samme type som T21 nei.




Dette loket ligner så godt som ingenting på den norske versjonen. Antall ventilasjonsluker og lengden på den bakre delen er helt feil..Mer å hente hos et 4-akslet roco-lok     
t
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 20:48
Nei, man ser at lokene er beslektet men det slutter også der. Det synes jeg gjelder alle lok i samme slekt, de har likhetstrekk men er allikevel ganske forskjellige. 
Back to Top
proline View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 desember 2010
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote proline Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 23:59
De første MaK 575 C fra 1951 har jo slående likheter med understellet for 1954 utgavene/di 2? Tror ikke det er mye avvik på de. Mulig bufferbjelkene var så og si like? Karosseri og hytte er jo noe helt annet fra "T31" til Di 2. Litt rart de ble skrotet så tidlig som i 1970, når NSB fikk de siste nye på samme lesten 3 år senere - for tjeneste i 25 år til.

En modellserie på 10 stk høres interessant ut det, kan sikkert være interessert i 2 :-)
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2014 at 15:41
V65 hytta fra Roco er et viktig element i prosjektet, men jeg vet jo egentlig ikke om den er identisk med Di2 sin.

Men det ser ganske bra ut, selv om det nok er visse avvik:



Døm selv. Om noen har konkrete mål, så kom med dem!
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2014 at 17:10
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

V65 hytta fra Roco er et viktig element i prosjektet, men jeg vet jo egentlig ikke om den er identisk med Di2 sin.


Nå har jeg ikke annet å dømme ut fra enn de bildene du har klippet sammen og de bildene som ligger i NJKs materielldatabase, men jeg synes de ser svært like ut. Det ville jo være logisk å bygge like førerhus på lok som var nesten akkurat like store når de også ble levert omtrent på samme tid.

Største avvik jeg kan se er at sidevinduet som er til å åpne er plassert motsatt (forskjøvet til motsatt ende), det kan bli litt jobb å fikse. Vindskjermene ved/over sidevinduet mangler jo, men det er en spesiell norsk sak.

En gang på 70-tallet kom det et lite exhaustrør utenpå mellom frontvinduene (Webasto e.l?), men det var ikke der ved leveransen. Det ser ut til at også de (fleste) norskbyggede hadde motorexhaustrøret innvendig i førerhuset ved leveransen, men at dette senere ble lagt utenpå og at det lille (Webasto-)røret da ble lagt inn i kanalen der exhaustrøret hadde vært.

Den store luken nederst på sideveggen er der og ser ut til å være riktig plassert.

For øvrig ser det ut til å være smådetaljer som vindusviskere, speil o.l. som avviker.
Back to Top
proline View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 desember 2010
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote proline Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2014 at 09:21
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

[QUOTE=Håvard H] En gang på 70-tallet kom det et lite exhaustrør utenpå mellom frontvinduene (Webasto e.l?), men det var ikke der ved leveransen. Det ser ut til at også de (fleste) norskbyggede hadde motorexhaustrøret innvendig i førerhuset ved leveransen, men at dette senere ble lagt utenpå og at det lille (Webasto-)røret da ble lagt inn i kanalen der exhaustrøret hadde vært.


Sikker på at dette ikke var det første forsøket man gjorde på 60-tallet med å lydisolere lokene? Eksakt hva funksjonen med det var skal jeg ikke si jeg vet, men å kjøre turbolyden ut av hytta ville ikke vært ulogisk..?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2014 at 11:28
Originally posted by proline proline wrote:

Sikker på at dette ikke var det første forsøket man gjorde på 60-tallet med å lydisolere lokene? Eksakt hva funksjonen med det var skal jeg ikke si jeg vet, men å kjøre turbolyden ut av hytta ville ikke vært ulogisk..?


Nei, sikker på hva dette røret er til er jeg ikke, derfor satte jeg også spørsmålstegn ved det.
De små dimensjonene og måten røret er utformet på med pipehatt og det hele viser i alle fall at det ikke er motorexhausten.
På senere bilder ser vi at motorexhausten på de fleste lokene er ført utenpå i et nytt rør, og at det lille røret - hva det enn er - er lagt "innvendig". Jeg har ikke finstudert bilder av alle lok fra alle tider, men det kan se ut til at enkelte av de eldre lokene ikke fikk exhausten lagt utvendig.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Online
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2014 at 13:11
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by proline proline wrote:

Sikker på at dette ikke var det første forsøket man gjorde på 60-tallet med å lydisolere lokene? Eksakt hva funksjonen med det var skal jeg ikke si jeg vet, men å kjøre turbolyden ut av hytta ville ikke vært ulogisk..?


Nei, sikker på hva dette røret er til er jeg ikke, derfor satte jeg også spørsmålstegn ved det.
De små dimensjonene og måten røret er utformet på med pipehatt og det hele viser i alle fall at det ikke er motorexhausten.
På senere bilder ser vi at motorexhausten på de fleste lokene er ført utenpå i et nytt rør, og at det lille røret - hva det enn er - er lagt "innvendig". Jeg har ikke finstudert bilder av alle lok fra alle tider, men det kan se ut til at enkelte av de eldre lokene ikke fikk exhausten lagt utvendig.


Jeg skal heller ikke si noe for sikkert, men mener å ha hørt at ekshausten ble lagt utvendig for å få ned varmen og eksoslukt i førerhytta. Jeg er også ganske sikker på at det mindre røret er til en Webastovarmer, som finnes i hvert fall i 2 versjoner.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
proline View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 desember 2010
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote proline Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2014 at 20:44
Sjekk MaK 400C, første loket vi ser på denne filmen fra MaK treffet i Tyskland. Har en anelse om at førerhus og motorkasse på disse må være gaaanske likt, uten at jeg har målt dette selv med tommestokk;

(Mak 575C og 800D burde være greit med tanke på skandinavisk marked for en modellprodusent å lage, mye av de samme detaljist delene)



Mak Treff

Edited by proline - 03 februar 2014 at 20:45
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2015 at 18:01
Noe framgang her Håvard?

Nå som 3D printing og nye teknikker kommer er det vel snart på tide at noen lager en Di2?

-Hva trenger man for å lage en Di2?
-Finnes det noe hyllevare man kan bruke?
-Hvor mye feil kan man akseptere, med tanke på tilgjengelig hyllevare?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.