MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di 3 i alle varianter...:)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di 3 i alle varianter...:)

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Di 3 i alle varianter...:)
    Posted: 17 januar 2014 at 13:58
Hei. Ref tråden http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8289&PID=17056855#17056855 der det diskuteres ymse utgaver av NoHAB/DI 3...herunder Märklin sin tenkte jeg det kunne vært artig å dele litt bilder og meninger i en konstruktiv og hyggelig tone i egen tråd:)

Selv er DI 3 en av mine absolutte favoritter og jeg har gjennom årene ervervet meg en rekke utgaver. Dog er denne en av mine favoritter....utgangspunktet var den gamle Märklin-versjonen:

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 14:15
Det er en utrolig flott modell. Selv om utgangspunktet er enkelt og ikke helt korrekt så blir det fantastiske modeller når de bygges om. Virkelig en perle. 
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 15:02
Plukker frem en Heljan-variant. Mange mener jo at Heljan er den beste Di3-modellen etter Superline. Roco har jo litt feil siderute. Denne har jeg påsatt Superline-gitter og jeg har selvsagt byttet ut de brunerte hjulene med dårlig strømopptak om til ubrunerte Di4-hjul fra samme fabrikant. Uansett - 3'ern er rå.

Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 15:30
Ja,- Nohaben er meget fascinerende...har et liknende prosjekt her,- kommer snart DI 4-hjul på den:

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 16:02
Originally posted by Tog Tog wrote:

Plukker frem en Heljan-variant. Mange mener jo at Heljan er den beste Di3-modellen etter Superline. Roco har jo litt feil siderute. Denne har jeg påsatt Superline-gitter og jeg har selvsagt byttet ut de brunerte hjulene med dårlig strømopptak om til ubrunerte Di4-hjul fra samme fabrikant. Uansett - 3'ern er rå.


En flott modell, men den støpekanten som vises der formen deler seg er utrolig skjemmende.

Skal man lakke den om kan den jo pusses vekk, men for de som ikke ønsker det må denne kanten være særdeles irriterende.
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 16:03
Oobs...ble litt store bilder dette.
Prøver med et mindre ett her,- en skitten Heljan med nytt snutelys...
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 16:09
..ok..slenger med denne og. Heljan med Superlineplog...så får det holde fra min side i denne omgang.
Det hadde vært gøy med bilder fra dere andre og....:)

Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 17:27
Og her er en av de sorte får. Märklin 3143. Modellen låner jeg av min onkel så den er som den var ny.


Edited by mattis94gutt - 17 januar 2014 at 17:27
Proud to be a nerd.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 17:40
Originally posted by Wesley Wesley wrote:

Oobs...ble litt store bilder dette.
Prøver med et mindre ett her,- en skitten Heljan med nytt snutelys...


Sjå der ja!
Nok et eksempel på at litt modellbyggerinsats gjør underverker med fabrikkmodeller.
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 21:13
Originally posted by mattis94gutt mattis94gutt wrote:

Og her er en av de sorte får. Märklin 3143. Modellen låner jeg av min onkel så den er som den var ny.
.....akkurat denne modellen var den gyldne start for min del da jeg etter måneders sparing kunne ta T-banen til byen og endelig kjøpe den i "togbutikken" i Rosenkranzgate i Oslo.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 23:17
Originally posted by Wesley Wesley wrote:

Hei. Ref tråden http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8289&PID=17056855#17056855 der det diskuteres ymse utgaver av NoHAB/DI 3...herunder Märklin sin tenkte jeg det kunne vært artig å dele litt bilder og meninger i en konstruktiv og hyggelig tone i egen tråd:)

Selv er DI 3 en av mine absolutte favoritter og jeg har gjennom årene ervervet meg en rekke utgaver. Dog er denne en av mine favoritter....utgangspunktet var den gamle Märklin-versjonen:



Er denne Marklin altså? Og har du selv bygget denne om?
A matter of life and death
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 23:22
Hei:)....det er Märklin ja. Men det er nok ikke jeg som har bygget den om....i tillegg til det ytre  arbeidet er det satt in Faulhabermotor. (DC-drift)
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 23:37
Ende 2....dog ikke optimale bilder:


Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2014 at 04:49
Originally posted by Wesley Wesley wrote:

Ende 2....dog ikke optimale bilder:

Hvor kommer de gitterne fra? De ser mye mer riktige ut enn Superline-gitter, som har alt for få sprinkler.
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2014 at 11:00
Det tør jeg ikke svare på sånn direkte. Mulig han som bygde den om etset egne gittere. Ellers finns det jo etsede gittere til Di 3 å få kjøpt ymse plasser....om det er disse må jeg undersøke nærmere:)

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2014 at 11:46
Her er min Heljan Di3. Lett møkkifisert og påmontert Superline-gitter.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2014 at 13:50
Fant enda en her. Nyrevidert utgave klar for innsats for GM-gruppen:)...ekstra gøy med denne er at den har original lyd fra forbildet...

Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2014 at 15:25
Originally posted by Wesley Wesley wrote:

.....akkurat denne modellen var den gyldne start for min del da jeg etter måneders sparing kunne ta T-banen til byen og endelig kjøpe den i "togbutikken" i Rosenkranzgate i Oslo.
Kult, onkelen min fant den i Tyskland og kjøpte den selv om han kjører DC. Så derfor låner jeg den så den kan få kjørt seg litt.
Proud to be a nerd.
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2014 at 15:32
Den har fortsatt sin sjarm selv om markedet nå florerer av andre fabrikanter og versjoner. Dengang (-83 ?) da jeg kjøpte den var det jo eneste mulighet til å kjøre norsk. Den jeg hadde fikk mange timer rundt på M-skinnene, ja:)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2014 at 22:56
Originally posted by Wesley Wesley wrote:

Den har fortsatt sin sjarm selv om markedet nå florerer av andre fabrikanter og versjoner. Dengang (-83 ?) da jeg kjøpte den var det jo eneste mulighet til å kjøre norsk. Den jeg hadde fikk mange timer rundt på M-skinnene, ja:)

I 1983 var Lilliputs norske utgave av BR 52 = NSB type 63 allerede kommet på markedet. Men det var 2-skinne da.


Svein S
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2014 at 23:03
Helt klart ,Svein. Jeg tenkte primært på Nohab lok i denne sammenheng. Det fantes jo en versjon fra Long som jeg fikk låne av en kamerat en periode. Husker du forresten når Lima kom med El13/14...?..de var vel og på markedet på den tiden. Fikk to ombygd til AC husker jeg.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2014 at 23:03
Man skal vel ikke glemme Limas El13 og El14. De kjøpte min far på 70-tallet.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2014 at 00:03
Originally posted by Wesley Wesley wrote:

.....når Lima kom med El13/14...?

El 13 kom i 1976, El 14 i 1980.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2014 at 11:41
Limas El 14-kåpe er etter mitt skjønn et vellykket produkt - datidens støpeteknologi tatt i betraktning. Litt xtra-detaljering og ut med "strikk-motoren" og inn med Faulhaber så er modellen godt til å leve med frem til Topline-modellen kommer i salg.

Imøteser gjerne innspill og tanker om Lima'en fra kompetent hold her inne nå som dens karriere som billigmodell er på hell etter snart 35 år på markedet. Tiden er overmoden nå Finn Moe! Mens den ennå lever et aktivt 1:1-liv på skinnene.

For kort tid siden gikk en Superline-versjon for 19000 kroner på QXL. Det beskriver kanskje modell-behovet for dette loket, selv om Superline jo også har sin egen liebhaber-gruppe uansett.

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2014 at 13:15


kjøpt ca midten av 80-tallet i en butikk en plass i Oslo av min mor.
Fra min mor til min tiårsdag (eller elleveårsdag, husker ikke helt.
skinner fikk jeg først et halvår seinere. Og trafo etter det igjen.

Denne har jeg beholdt, men alt annet av marklin er solgt.
Var innom Amundsen i Oslo for å høre om det gikk an å bygge den om til dcc, men det syntes de var en dårlig ide. De ville heller at jeg skulle kjøpe en ny.


Einar
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2014 at 13:29
Hei Einar. Ja,- jeg har selv bygget om en slik til DC...dog trekker den mye strøm hvis man benytter den originale motoren i den. Hadde jeg vært deg ville jeg beholdt den original.

Kjøpe ny: ...det kommer da jo an på hvor mye penger du vil/kan bruke på det. Jeg har selv en DC-utgave av Märklin sin DI 3 ("Hamo")...dog i grønn utførelse. Hvis du leter/søker litt rundt kan du jo være heldig å få tak i en brukt sådan for en rimelig penge...og så kan du bare bytte om overdel til den versjonen du ønsker å kjøre.:)
Her ser du den:


Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2014 at 13:52
ja. det blir nok til at den får stå på utstillingsplassen.

Og nå kommer jo Trix med en utgave, så da kan det vel bli noe greier.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2014 at 01:18
Originally posted by einjen einjen wrote:

Var innom Amundsen i Oslo for å høre om det gikk an å bygge den om til dcc, men det syntes de var en dårlig ide. De ville heller at jeg skulle kjøpe en ny.

Originally posted by Wesley Wesley wrote:

Hei Einar. Ja,- jeg har selv bygget om en slik til DC...dog trekker den mye strøm hvis man benytter den originale motoren i den. Hadde jeg vært deg ville jeg beholdt den original.

Mener einjen DC eller DCC? DC er likestrøm, og i denne sammenhengen innebærer det i praksis 2-skinnedrift. En slik ombygging er det liten vits i når det er såpass lett å få tak i Di.3-modeller for 2-skinne/DC, både nytt og brukt (inkl. Märklin/Hamo), og det er kurant å få solgt den du har om du ikke har urealistiske forventninger til pris.

DCC er det vanligste systemet for digitaldrift, og det kan også brukes ved 3-skinnedrift. Om en beholder 3-skinnedrift, er en slik ombygging kurant, det krever bare elementære loddeferdigheter.

Uansett synes jeg det er en dårlig idé å kjøpe ny Di.3 hos Amundsen nå. Märklin- og Trix-utgavene de har der nå, er fra de gamle støpeformene med alle de feil det innebærer, og prisen er helt hinsides i forhold til den modellmessige kvaliteten. I det siste har Märklin til og med utstyrt dem med grotesk digre tyfoner som hadde passet bedre på en modell i skala 0; i så måte er faktisk utgaven fra 80-tallet bedre. Disse utgavene må ikke forveksles med den som nylig er annonsert i Märklin og Trix sine nyhetskataloger for 2014, og som ser ut til å bli en stor forbedring.



Edited by TorsteinS - 20 januar 2014 at 16:57
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2014 at 16:28
Og det heller ikke noe vist å betale dyre dommer for en modell på bruktmarkedet(1000kr +++) når man har sett samme modell nede i 300kr. Når man tenker på hvor mye Heljan og Rocos koster skjønner jeg ikke at folk betaler nesten like mye for en modell som er dårlig. Snakker om 605,623 og 641. Mens 607, 614 og 614 samt 602(nye) heller ikke er mye å skryte av i forhold til Heljan/Roco. Så samt man ikke kjøper for å samle. Har 19 av de i samlingen, ingen er Marklin/Trix. Og det med god grunn.

Edited by Wickerman - 20 januar 2014 at 16:29
A matter of life and death
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2014 at 17:49
Her er en av mine Di3. Dette er 621 som jeg har superdetaljert.

Superdetaljert Heljan/BMJ modell med nye håndtak, togvarmeanlegg, nye ATC antenner, luftrør til hornene, FM radioantenne i ende 1, tettede vinduer i dørene å en gedigen smussejobb. Legg merke til at det er oljelekasje inn i eksosrørene på togvarmeanlegget, slik at oljen renner ned på siden. Dette er helt forbilledelig.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.