Di 3 i alle varianter...:)
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8351
Printed Date: 23 november 2024 at 03:38 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Di 3 i alle varianter...:)
Posted By: Wesley
Subject: Di 3 i alle varianter...:)
Date Posted: 17 januar 2014 at 13:58
Hei. Ref tråden http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8289&PID=17056855#17056855" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8289&PID=17056855#17056855 der det diskuteres ymse utgaver av NoHAB/DI 3...herunder Märklin sin tenkte jeg det kunne vært artig å dele litt bilder og meninger i en konstruktiv og hyggelig tone i egen tråd:)
Selv er DI 3 en av mine absolutte favoritter og jeg har gjennom årene ervervet meg en rekke utgaver. Dog er denne en av mine favoritter....utgangspunktet var den gamle Märklin-versjonen:
|
Replies:
Posted By: Laurenz
Date Posted: 17 januar 2014 at 14:15
Det er en utrolig flott modell. Selv om utgangspunktet er enkelt og ikke helt korrekt så blir det fantastiske modeller når de bygges om. Virkelig en perle.
|
Posted By: Tog
Date Posted: 17 januar 2014 at 15:02
Plukker frem en Heljan-variant. Mange mener jo at Heljan er den beste Di3-modellen etter Superline. Roco har jo litt feil siderute. Denne har jeg påsatt Superline-gitter og jeg har selvsagt byttet ut de brunerte hjulene med dårlig strømopptak om til ubrunerte Di4-hjul fra samme fabrikant. Uansett - 3'ern er rå.
|
Posted By: Wesley
Date Posted: 17 januar 2014 at 15:30
Ja,- Nohaben er meget fascinerende...har et liknende prosjekt her,- kommer snart DI 4-hjul på den:
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 17 januar 2014 at 16:02
Tog wrote:
Plukker frem en Heljan-variant. Mange mener jo at Heljan er den beste Di3-modellen etter Superline. Roco har jo litt feil siderute. Denne har jeg påsatt Superline-gitter og jeg har selvsagt byttet ut de brunerte hjulene med dårlig strømopptak om til ubrunerte Di4-hjul fra samme fabrikant. Uansett - 3'ern er rå.
|
En flott modell, men den støpekanten som vises der formen deler seg er utrolig skjemmende.
Skal man lakke den om kan den jo pusses vekk, men for de som ikke ønsker det må denne kanten være særdeles irriterende.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Wesley
Date Posted: 17 januar 2014 at 16:03
Oobs...ble litt store bilder dette. Prøver med et mindre ett her,- en skitten Heljan med nytt snutelys...
|
Posted By: Wesley
Date Posted: 17 januar 2014 at 16:09
..ok..slenger med denne og. Heljan med Superlineplog...så får det holde fra min side i denne omgang. Det hadde vært gøy med bilder fra dere andre og....:)
|
Posted By: mattis94gutt
Date Posted: 17 januar 2014 at 17:27
Og her er en av de sorte får. Märklin 3143. Modellen låner jeg av min onkel så den er som den var ny.
------------- Proud to be a nerd.
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 17 januar 2014 at 17:40
Wesley wrote:
Oobs...ble litt store bilder dette. Prøver med et mindre ett her,- en skitten Heljan med nytt snutelys...
|
Sjå der ja! Nok et eksempel på at litt modellbyggerinsats gjør underverker med fabrikkmodeller.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Wesley
Date Posted: 17 januar 2014 at 21:13
mattis94gutt wrote:
Og her er en av de sorte får. Märklin 3143. Modellen låner jeg av min onkel så den er som den var ny. | .....akkurat denne modellen var den gyldne start for min del da jeg etter måneders sparing kunne ta T-banen til byen og endelig kjøpe den i "togbutikken" i Rosenkranzgate i Oslo.
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 17 januar 2014 at 23:17
Wesley wrote:
Hei. Ref tråden http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8289&PID=17056855#17056855" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8289&PID=17056855#17056855 der det diskuteres ymse utgaver av NoHAB/DI 3...herunder Märklin sin tenkte jeg det kunne vært artig å dele litt bilder og meninger i en konstruktiv og hyggelig tone i egen tråd:)
Selv er DI 3 en av mine absolutte favoritter og jeg har gjennom årene ervervet meg en rekke utgaver. Dog er denne en av mine favoritter....utgangspunktet var den gamle Märklin-versjonen:
|
Er denne Marklin altså? Og har du selv bygget denne om?
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Wesley
Date Posted: 17 januar 2014 at 23:22
Hei:)....det er Märklin ja. Men det er nok ikke jeg som har bygget den om....i tillegg til det ytre arbeidet er det satt in Faulhabermotor. (DC-drift)
|
Posted By: Wesley
Date Posted: 17 januar 2014 at 23:37
Ende 2....dog ikke optimale bilder:
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 18 januar 2014 at 04:49
Wesley wrote:
Ende 2....dog ikke optimale bilder: |
Hvor kommer de gitterne fra? De ser mye mer riktige ut enn Superline-gitter, som har alt for få sprinkler.
|
Posted By: Wesley
Date Posted: 18 januar 2014 at 11:00
Det tør jeg ikke svare på sånn direkte. Mulig han som bygde den om etset egne gittere. Ellers finns det jo etsede gittere til Di 3 å få kjøpt ymse plasser....om det er disse må jeg undersøke nærmere:)
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 18 januar 2014 at 11:46
Her er min Heljan Di3. Lett møkkifisert og påmontert Superline-gitter.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Wesley
Date Posted: 18 januar 2014 at 13:50
Fant enda en her. Nyrevidert utgave klar for innsats for GM-gruppen:)...ekstra gøy med denne er at den har original lyd fra forbildet...
|
Posted By: mattis94gutt
Date Posted: 18 januar 2014 at 15:25
Wesley wrote:
.....akkurat denne modellen var den gyldne start for min del da jeg etter måneders sparing kunne ta T-banen til byen og endelig kjøpe den i "togbutikken" i Rosenkranzgate i Oslo.
| Kult, onkelen min fant den i Tyskland og kjøpte den selv om han kjører DC. Så derfor låner jeg den så den kan få kjørt seg litt.
------------- Proud to be a nerd.
|
Posted By: Wesley
Date Posted: 18 januar 2014 at 15:32
Den har fortsatt sin sjarm selv om markedet nå florerer av andre fabrikanter og versjoner. Dengang (-83 ?) da jeg kjøpte den var det jo eneste mulighet til å kjøre norsk. Den jeg hadde fikk mange timer rundt på M-skinnene, ja:)
|
Posted By: ses
Date Posted: 18 januar 2014 at 22:56
Wesley wrote:
Den har fortsatt sin sjarm selv om markedet nå florerer av andre fabrikanter og versjoner. Dengang (-83 ?) da jeg kjøpte den var det jo eneste mulighet til å kjøre norsk. Den jeg hadde fikk mange timer rundt på M-skinnene, ja:)
|
I 1983 var Lilliputs norske utgave av BR 52 = NSB type 63 allerede kommet på markedet. Men det var 2-skinne da.
------------- Svein S
|
Posted By: Wesley
Date Posted: 18 januar 2014 at 23:03
Helt klart ,Svein. Jeg tenkte primært på Nohab lok i denne sammenheng. Det fantes jo en versjon fra Long som jeg fikk låne av en kamerat en periode. Husker du forresten når Lima kom med El13/14...?..de var vel og på markedet på den tiden. Fikk to ombygd til AC husker jeg.
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 18 januar 2014 at 23:03
Man skal vel ikke glemme Limas El13 og El14. De kjøpte min far på 70-tallet.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 19 januar 2014 at 00:03
Wesley wrote:
.....når Lima kom med El13/14...? |
El 13 kom i 1976, El 14 i 1980.
|
Posted By: Tog
Date Posted: 19 januar 2014 at 11:41
Limas El 14-kåpe er etter mitt skjønn et vellykket produkt - datidens støpeteknologi tatt i betraktning. Litt xtra-detaljering og ut med "strikk-motoren" og inn med Faulhaber så er modellen godt til å leve med frem til Topline-modellen kommer i salg.
Imøteser gjerne innspill og tanker om Lima'en fra kompetent hold her inne nå som dens karriere som billigmodell er på hell etter snart 35 år på markedet. Tiden er overmoden nå Finn Moe! Mens den ennå lever et aktivt 1:1-liv på skinnene.
For kort tid siden gikk en Superline-versjon for 19000 kroner på QXL. Det beskriver kanskje modell-behovet for dette loket, selv om Superline jo også har sin egen liebhaber-gruppe uansett.
|
Posted By: einjen
Date Posted: 19 januar 2014 at 13:15
kjøpt ca midten av 80-tallet i en butikk en plass i Oslo av min mor. Fra min mor til min tiårsdag (eller elleveårsdag, husker ikke helt. skinner fikk jeg først et halvår seinere. Og trafo etter det igjen.
Denne har jeg beholdt, men alt annet av marklin er solgt. Var innom Amundsen i Oslo for å høre om det gikk an å bygge den om til dcc, men det syntes de var en dårlig ide. De ville heller at jeg skulle kjøpe en ny.
Einar
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Wesley
Date Posted: 19 januar 2014 at 13:29
Hei Einar. Ja,- jeg har selv bygget om en slik til DC...dog trekker den mye strøm hvis man benytter den originale motoren i den. Hadde jeg vært deg ville jeg beholdt den original.
Kjøpe ny: ...det kommer da jo an på hvor mye penger du vil/kan bruke på det. Jeg har selv en DC-utgave av Märklin sin DI 3 ("Hamo")...dog i grønn utførelse. Hvis du leter/søker litt rundt kan du jo være heldig å få tak i en brukt sådan for en rimelig penge...og så kan du bare bytte om overdel til den versjonen du ønsker å kjøre.:) Her ser du den:
|
Posted By: einjen
Date Posted: 19 januar 2014 at 13:52
ja. det blir nok til at den får stå på utstillingsplassen.
Og nå kommer jo Trix med en utgave, så da kan det vel bli noe greier.
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 20 januar 2014 at 01:18
einjen wrote:
Var innom Amundsen i Oslo for å høre om det gikk an å bygge den om til dcc, men det syntes de var en dårlig ide. De ville heller at jeg skulle kjøpe en ny. |
Wesley wrote:
Hei Einar. Ja,- jeg har selv bygget om en slik til DC...dog trekker den mye strøm hvis man benytter den originale motoren i den. Hadde jeg vært deg ville jeg beholdt den original. |
Mener einjen DC eller DCC? DC er likestrøm, og i denne sammenhengen innebærer det i praksis 2-skinnedrift. En slik ombygging er det liten vits i når det er såpass lett å få tak i Di.3-modeller for 2-skinne/DC, både nytt og brukt (inkl. Märklin/Hamo), og det er kurant å få solgt den du har om du ikke har urealistiske forventninger til pris. DCC er det vanligste systemet for digitaldrift, og det kan også brukes ved 3-skinnedrift. Om en beholder 3-skinnedrift, er en slik ombygging kurant, det krever bare elementære loddeferdigheter. Uansett synes jeg det er en dårlig idé å kjøpe ny Di.3 hos Amundsen nå. Märklin- og Trix-utgavene de har der nå, er fra de gamle støpeformene med alle de feil det innebærer, og prisen er helt hinsides i forhold til den modellmessige kvaliteten. I det siste har Märklin til og med utstyrt dem med grotesk digre tyfoner som hadde passet bedre på en modell i skala 0; i så måte er faktisk utgaven fra 80-tallet bedre. Disse utgavene
må ikke forveksles med den som nylig er annonsert i Märklin og Trix sine nyhetskataloger for 2014, og som ser ut til å bli en stor forbedring.
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 20 januar 2014 at 16:28
Og det heller ikke noe vist å betale dyre dommer for en modell på bruktmarkedet(1000kr +++) når man har sett samme modell nede i 300kr. Når man tenker på hvor mye Heljan og Rocos koster skjønner jeg ikke at folk betaler nesten like mye for en modell som er dårlig. Snakker om 605,623 og 641. Mens 607, 614 og 614 samt 602(nye) heller ikke er mye å skryte av i forhold til Heljan/Roco. Så samt man ikke kjøper for å samle. Har 19 av de i samlingen, ingen er Marklin/Trix. Og det med god grunn.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 20 januar 2014 at 17:49
Her er en av mine Di3. Dette er 621 som jeg har superdetaljert.Superdetaljert Heljan/BMJ modell med nye håndtak, togvarmeanlegg, nye ATC antenner, luftrør til hornene, FM radioantenne i ende 1, tettede vinduer i dørene å en gedigen smussejobb. Legg merke til at det er oljelekasje inn i eksosrørene på togvarmeanlegget, slik at oljen renner ned på siden. Dette er helt forbilledelig.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: Wesley
Date Posted: 20 januar 2014 at 20:26
Hei Claes. Ypperlig !...har du montert alt selv?....håndtakene oppå snuta var jo ikke på modellene fra BMJ i det hele tatt, så de måtte jo scratcbygges....
|
Posted By: hev
Date Posted: 20 januar 2014 at 20:59
Artig tråd dette. Som det fremkommer så er det mange fine Di3 modeller rundt omkring. Det var vel Märklin sin 3.605 som fikk meg hektet på hobbien for rundt 25 år siden.
Har laget mange Di3 varianter gjennom tidene, noen eksempler her: Modifiserte Heljan modeller; 3.622 med utseende 1960 til ca 1963 (uten plog og stige på snutene) og 3.619 i Bergensbane-utseende med solskjerm montert på gitrene og en stige på snutene. Loket var slik i 1963-64.
En annen variant er en modifisert Roco modell, helgrønn med 2 stiger på snutene, slik loket var i 1965.
Skal bli spennende å se nye Märklin/Trix utgaven. Den ser ut til å være en helt annen generasjon enn tidligere utgaver fra denne leverandøren. Det finnes leveranse bilder av f.eks 3.624 uten gitter. Mener lokene fikk disse montert på Marienborg rett etter ankomst Trondheim. Gitter kan monteres av de som ønsker det?
------------- Hans Egil
Norsk damp og diesel
|
Posted By: Wesley
Date Posted: 20 januar 2014 at 21:27
Hei, Hans Egil. Veldig interessant å se Heljan-prosjektene dine. Da kan jeg vel og røpe at første modellbilde i denne tråden er ditt verk:) ...og legg gjerne ut flere bilder av de grønne du viser her..:)..og ev andre du har på gang...veldig inspirerende!
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 21 januar 2014 at 09:04
Wesley wrote:
Hei Claes. Ypperlig !...har du montert alt selv?....håndtakene oppå snuta var jo ikke på modellene fra BMJ i det hele tatt, så de måtte jo scratcbygges....
|
Ja alt er scratchbygget. De nedre håndtakene skar jeg bort og erstattet med nye av 0,3 mm messingtråd. De oppå snuten har jeg bare boret hull til og montert.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: hev
Date Posted: 08 februar 2014 at 14:20
Noen av Di3 lokene fikk den siste tiden en ekstra topplykt, slik at de hadde 2 topplykter. Dette er modellert her:
Blir spennende å se om noen av de nye Di3 modellene som kommer på markedet i fremtiden også blir utstyrt med 2 topplykter.
------------- Hans Egil
Norsk damp og diesel
|
|