Di 3 i alle varianter...:) |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
hev
Medlem i MJF Joined: 07 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 februar 2014 at 14:20 |
|
Noen av Di3 lokene fikk den siste tiden en ekstra topplykt, slik at de hadde 2 topplykter. Dette er modellert her:
Blir spennende å se om noen av de nye Di3 modellene som kommer på markedet i fremtiden også blir utstyrt med 2 topplykter. |
||
Hans Egil
Norsk damp og diesel |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja alt er scratchbygget. De nedre håndtakene skar jeg bort og erstattet med nye av 0,3 mm messingtråd. De oppå snuten har jeg bare boret hull til og montert.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei, Hans Egil. Veldig interessant å se Heljan-prosjektene dine. Da kan jeg vel og røpe at første modellbilde i denne tråden er ditt verk:)
...og legg gjerne ut flere bilder av de grønne du viser her..:)..og ev andre du har på gang...veldig inspirerende! |
||
hev
Medlem i MJF Joined: 07 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Artig tråd dette. Som det fremkommer så er det mange fine Di3 modeller rundt omkring. Det var vel Märklin sin 3.605 som fikk meg hektet på hobbien for rundt 25 år siden.
Har laget mange Di3 varianter gjennom tidene, noen eksempler her: Modifiserte Heljan modeller; 3.622 med utseende 1960 til ca 1963 (uten plog og stige på snutene) og 3.619 i Bergensbane-utseende med solskjerm montert på gitrene og en stige på snutene. Loket var slik i 1963-64. En annen variant er en modifisert Roco modell, helgrønn med 2 stiger på snutene, slik loket var i 1965. Skal bli spennende å se nye Märklin/Trix utgaven. Den ser ut til å være en helt annen generasjon enn tidligere utgaver fra denne leverandøren. Det finnes leveranse bilder av f.eks 3.624 uten gitter. Mener lokene fikk disse montert på Marienborg rett etter ankomst Trondheim. Gitter kan monteres av de som ønsker det? |
||
Hans Egil
Norsk damp og diesel |
||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Claes. Ypperlig !...har du montert alt selv?....håndtakene oppå snuta var jo ikke på modellene fra BMJ i det hele tatt, så de måtte jo scratcbygges....
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er en av mine Di3. Dette er 621 som jeg har superdetaljert.
Superdetaljert Heljan/BMJ modell med nye håndtak, togvarmeanlegg, nye ATC antenner, luftrør til hornene, FM radioantenne i ende 1, tettede vinduer i dørene å en gedigen smussejobb. Legg merke til at det er oljelekasje inn i eksosrørene på togvarmeanlegget, slik at oljen renner ned på siden. Dette er helt forbilledelig. |
||
Modellhilsen
Claes |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og det heller ikke noe vist å betale dyre dommer for en modell på bruktmarkedet(1000kr +++) når man har sett samme modell nede i 300kr. Når man tenker på hvor mye Heljan og Rocos koster skjønner jeg ikke at folk betaler nesten like mye for en modell som er dårlig. Snakker om 605,623 og 641. Mens 607, 614 og 614 samt 602(nye) heller ikke er mye å skryte av i forhold til Heljan/Roco. Så samt man ikke kjøper for å samle. Har 19 av de i samlingen, ingen er Marklin/Trix. Og det med god grunn.
Edited by Wickerman - 20 januar 2014 at 16:29 |
||
A matter of life and death
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mener einjen DC eller DCC? DC er likestrøm, og i denne sammenhengen innebærer det i praksis 2-skinnedrift. En slik ombygging er det liten vits i når det er såpass lett å få tak i Di.3-modeller for 2-skinne/DC, både nytt og brukt (inkl. Märklin/Hamo), og det er kurant å få solgt den du har om du ikke har urealistiske forventninger til pris. DCC er det vanligste systemet for digitaldrift, og det kan også brukes ved 3-skinnedrift. Om en beholder 3-skinnedrift, er en slik ombygging kurant, det krever bare elementære loddeferdigheter. Uansett synes jeg det er en dårlig idé å kjøpe ny Di.3 hos Amundsen nå. Märklin- og Trix-utgavene de har der nå, er fra de gamle støpeformene med alle de feil det innebærer, og prisen er helt hinsides i forhold til den modellmessige kvaliteten. I det siste har Märklin til og med utstyrt dem med grotesk digre tyfoner som hadde passet bedre på en modell i skala 0; i så måte er faktisk utgaven fra 80-tallet bedre. Disse utgavene må ikke forveksles med den som nylig er annonsert i Märklin og Trix sine nyhetskataloger for 2014, og som ser ut til å bli en stor forbedring. Edited by TorsteinS - 20 januar 2014 at 16:57 |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ja. det blir nok til at den får stå på utstillingsplassen.
Og nå kommer jo Trix med en utgave, så da kan det vel bli noe greier. |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Einar. Ja,- jeg har selv bygget om en slik til DC...dog trekker den mye strøm hvis man benytter den originale motoren i den. Hadde jeg vært deg ville jeg beholdt den original.
Kjøpe ny: ...det kommer da jo an på hvor mye penger du vil/kan bruke på det. Jeg har selv en DC-utgave av Märklin sin DI 3 ("Hamo")...dog i grønn utførelse. Hvis du leter/søker litt rundt kan du jo være heldig å få tak i en brukt sådan for en rimelig penge...og så kan du bare bytte om overdel til den versjonen du ønsker å kjøre.:) Her ser du den: |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
kjøpt ca midten av 80-tallet i en butikk en plass i Oslo av min mor. Fra min mor til min tiårsdag (eller elleveårsdag, husker ikke helt. skinner fikk jeg først et halvår seinere. Og trafo etter det igjen. Denne har jeg beholdt, men alt annet av marklin er solgt. Var innom Amundsen i Oslo for å høre om det gikk an å bygge den om til dcc, men det syntes de var en dårlig ide. De ville heller at jeg skulle kjøpe en ny. Einar |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Limas El 14-kåpe er etter mitt skjønn et vellykket produkt - datidens støpeteknologi tatt i betraktning. Litt xtra-detaljering og ut med "strikk-motoren" og inn med Faulhaber så er modellen godt til å leve med frem til Topline-modellen kommer i salg.
Imøteser gjerne innspill og tanker om Lima'en fra kompetent hold her inne nå som dens karriere som billigmodell er på hell etter snart 35 år på markedet. Tiden er overmoden nå Finn Moe! Mens den ennå lever et aktivt 1:1-liv på skinnene. For kort tid siden gikk en Superline-versjon for 19000 kroner på QXL. Det beskriver kanskje modell-behovet for dette loket, selv om Superline jo også har sin egen liebhaber-gruppe uansett. |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
El 13 kom i 1976, El 14 i 1980. |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Man skal vel ikke glemme Limas El13 og El14. De kjøpte min far på 70-tallet.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Helt klart ,Svein. Jeg tenkte primært på Nohab lok i denne sammenheng. Det fantes jo en versjon fra Long som jeg fikk låne av en kamerat en periode. Husker du forresten når Lima kom med El13/14...?..de var vel og på markedet på den tiden. Fikk to ombygd til AC husker jeg.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I 1983 var Lilliputs norske utgave av BR 52 = NSB type 63 allerede kommet på markedet. Men det var 2-skinne da. |
||
Svein S
|
||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den har fortsatt sin sjarm selv om markedet nå florerer av andre fabrikanter og versjoner. Dengang (-83 ?) da jeg kjøpte den var det jo eneste mulighet til å kjøre norsk. Den jeg hadde fikk mange timer rundt på M-skinnene, ja:)
|
||
mattis94gutt
Veteran Joined: 22 januar 2013 Location: Akershus Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Proud to be a nerd.
|
||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fant enda en her. Nyrevidert utgave klar for innsats for GM-gruppen:)...ekstra gøy med denne er at den har original lyd fra forbildet...
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er min Heljan Di3. Lett møkkifisert og påmontert Superline-gitter.
|
||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det tør jeg ikke svare på sånn direkte. Mulig han som bygde den om etset egne gittere. Ellers finns det jo etsede gittere til Di 3 å få kjøpt ymse plasser....om det er disse må jeg undersøke nærmere:)
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvor kommer de gitterne fra? De ser mye mer riktige ut enn Superline-gitter, som har alt for få sprinkler. |
||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Ende 2....dog ikke optimale bilder:
|
||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei:)....det er Märklin ja. Men det er nok ikke jeg som har bygget den om....i tillegg til det ytre arbeidet er det satt in Faulhabermotor. (DC-drift)
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er denne Marklin altså? Og har du selv bygget denne om? |
||
A matter of life and death
|
||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sjå der ja! Nok et eksempel på at litt modellbyggerinsats gjør underverker med fabrikkmodeller. |
||
mattis94gutt
Veteran Joined: 22 januar 2013 Location: Akershus Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Og her er en av de sorte får. Märklin 3143. Modellen låner jeg av min onkel så den er som den var ny.
Edited by mattis94gutt - 17 januar 2014 at 17:27 |
||
Proud to be a nerd.
|
||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
..ok..slenger med denne og. Heljan med Superlineplog...så får det holde fra min side i denne omgang.
Det hadde vært gøy med bilder fra dere andre og....:) |
||
Wesley
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Oobs...ble litt store bilder dette.
Prøver med et mindre ett her,- en skitten Heljan med nytt snutelys... |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |