MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2014 ??
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2014 ??

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 21:05
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Hvis noen leverer en bra overdel til en av de orginale MAKene, tviler jeg ikke et sekund på å sette saga i ESUen. Alles was ein MAK braucht!

Både Heljan og Roco har vel et 4-akslet Mak-lok som kan fungere som et ugangspunkt? Siden de er litt for lange er det bare en kappejobb og litt liming som skal til for å få en norsk Mak!


Tja, det spørs hva slags krav man har til finish på resultatet, samt hvor mye tid og penger man er villig til å legge inn.

Hytta til Roco maskinen er helt identisk, mens kåpa er nærmest strekt. Dvs. at det ikke nytter å kappe det nødvendige på et sted eller to, men mange! Det blir ihvetfall et skikkelig puslespill som skal limes, sparkles, pusses, sparkles, pusses, sparkles, pusses, sparkles, pusses, sparkles, pusses........for å ende opp med en modell som er litt feil, kanskje litt skakk, tåler nesten ikke å bli tatt i osv. I tillegg er understellene ubrukelige til en Di 2, så det må kjøpes nytt fra Roco eller ESU (dvs. at man slakter en V60). Men hytta blir fin

All respekt til de som gjennomfører slike ombygginger som blir bra!
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 21:37
NMJ-nyhetene var som forventet i år - bortsett fra NoHABene.
Jeg tror tidspunktet å lansere nye NoHABer på er ugunstig, sett i forhold til at Märklin/Trix leverer en ny utgave som sikkert er bedre i målestokk og detaljering enn den gamle? Jeg tror nok NMJ skal slite med å få solgt unna "Kinaplasten" i konkurranse med zinkstøpte modeller?
- Som forventet, falt valget på et lok som kan selges i utlandet - og som ikke bare er norsk. - Vet ikke om de kan bruke samme chassis på de kortere norske NoHABer og de utenlandske? Det blir interessant å se!
- En annen detalj er også om de velger trekk på alle akslinger - eller beholder den utenlandske A1A-boggien med løpehjul i midten?

- Ellers virker det fornuftig at de ikke kommer med et nytt norsk lok i Superline. Dette ville i så fall bli i direkte konkurranse til Type 29/39 som de ennå ikke har levert. - Så stort er ikke markedet for slike modeller! TGOJ-damperen er nok spesiell for Sverige - og har nok begrenset marked ettersom det ikke er noe SJ-lok.

-Sparsomme nyheter for Norge bekrefter kanskje at NMJ (som andre med produksjon i Østen)sliter med fremstilling og leveranser? - Ellers hadde det nok vært mye mer!?

Edited by Kjell H. - 29 januar 2014 at 21:39
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 21:57
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror nok NMJ skal slite med å få solgt unna "Kinaplasten" i konkurranse med zinkstøpte modeller?


Hva er det som er så jevt med zinkstøpte modeller for voksne MJ-ere som ikke råkjører med modellene?
Svein S
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 22:10
NMJ får nok solgt sine modeller til alle feinschmeckerne som vet forskjell på Di3a og Di3b og til alle som vil ha en todørs versjon (dvs fra etter ca 1970), men når det gjelder den lange varianten blir nok konkurransen større. Og om man når "gidder jeg kjøpe en til"-segmentet kommer vel helt an på kvaliteten i forhold til Heljan/Roco.

Originally posted by ses ses wrote:

Hva er det som er så jevt med zinkstøpte modeller for voksne MJ-ere som ikke råkjører med modellene?


De er herlige å ta på!

Mvh P.


Edited by Traveller - 29 januar 2014 at 22:11
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 22:19
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Interessant! Koster riktignok 390 Euro … 
Husk det er 'veiledende' pris. Ser at flere tyske butikker ligger på ca € 350; om det skulle hjelpe noe ... Wink
Ser ikke helt bort i fra at jeg ender opp med en V60.
I tillegg til alle de artige, kjente funksjonene, skal det bli artig å sammenligne avkoblingsmekanismen med den nye 'telex'n' til Märklin Smile
Bjørn Egil
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 22:40
Joda, jeg så at flere av butikkene lå på 350 euro, men det er jo ikke store forskjellen …
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 23:36
Originally posted by ses ses wrote:


Hva er det som er så jevt med zinkstøpte modeller for voksne MJ-ere som ikke råkjører med modellene?


Det som er "gjevt" med zinkstøp er at slike modeller får en ekstra vekt, stabilitet og robusthet som man ikke klarer med plaststøp.
- Spesielt Märklin "kan" dette og er regnet blant de beste i verden på området metallstøp! I det siste har også mulig detaljeringsgrad vært like bra som plaststøp. Jeg vil tro at NMJ med "sprø kinaplast" har en helt annen og kortere holdbarhet til samme pris - om ikke detaljene og systemkompromissene ikke ødelegger for Märklin?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 23:48
Jeg skjønner at metallkåpe er robust. Det var derfor jeg skrev "modeller for voksne MJ-ere som ikke råkjører med modellene". Når det gjelder vekt, kan det da ikke være så vanskelig å vekte ned en modell som denne med plastkåpe så de blir like tunge? Vekten behøver jo ikke ligge "utvendig", men kan godt legges inni og gjerne med lavt tyngdepunkt. Det skulle gi god stabilitet. Nå aner jeg jo ikke om det faktisk er gjort (blir gjort) med denne modellen, men sånn konstruksjonsmessig bør det være mulig å lage en like tung modell av Di 3 med plastkåpe.
Svein S
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 23:50
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Det som er "gjevt" med zinkstøp er at slike modeller får en ekstra vekt, stabilitet og robusthet som man ikke klarer med plaststøp.


Jeg har fortsatt til gode å se like bra detaljer på en metallmodell som på en plastmodell. Og jeg setter langt mere pris på en detaljert modell enn en som tåler å slenges rundt av barn....

Kai
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 00:21
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror nok NMJ skal slite med å få solgt unna "Kinaplasten" i konkurranse med zinkstøpte modeller?


Hva er det som er så jevt med zinkstøpte modeller for voksne MJ-ere som ikke råkjører med modellene?

Følelsen når du holder de i handa.
Vanskelig å forklare for dere som holder detaljene foran følelsen ;)
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 00:32
For å bruke litt musikksjargong: Metal er rock - plast er pop! Jeg for min del liker både pop og rock, men skal vi snakke heavy metal må vi nok over på messing ;-)
Jarle
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 00:38
Originally posted by einjen einjen wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror nok NMJ skal slite med å få solgt unna "Kinaplasten" i konkurranse med zinkstøpte modeller?


Hva er det som er så jevt med zinkstøpte modeller for voksne MJ-ere som ikke råkjører med modellene?

Følelsen når du holder de i handa.
Vanskelig å forklare for dere som holder detaljene foran følelsen ;)


Hadde roco orka å lage en di3 i nydesign hadde jeg hatt den allerede, men akk. Kommer marklin med sin i nydesign eller er det bare snakk om gammeldesign?

Tom


Edited by icefighter35 - 30 januar 2014 at 00:39
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 01:08

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Både Heljan og Roco har vel et 4-akslet Mak-lok som kan fungere som et ugangspunkt? Siden de er litt for lange er det bare en kappejobb og litt liming som skal til for å få en norsk Mak!

I stedet for Heljan sikter du kanskje til Hobbytrains modell av V65/BR265?

Arnold hadde for øvrig en modell av samme lok i N-skala.

To av de største problemene med kåpa er at den mangler ventilasjonsgitre på sidene av motordekslet, og at fronten har horisontale i stedet for vertikale spalter/riller.

Skal man ha korrekte mål, blir også understellet til V60 feil. Samlet hjulstand stemmer, men ikke innbyrdes. For V65 stemmer avstanden mellom to drivaksler der det ikke er blindaksel imellom (1550 mm). Den avbildede modellen har direkte drift på blindakselen og drivakselen under hytte, de tre andre indirekte via kobbelstenger. En tidligere utgave hadde visstnok kun direkte drift på blindakselen, og ganske dårlige kjøreegenskaper.

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 07:17
Det er vel denne Svensken fra heljan? en flott modell jeg har veldig lysst på (med lyd) http://4.bp.blogspot.com/-RVWPyVK_5cQ/UIbZ_hMAGAI/AAAAAAAAByI/nyxM-yK9L-8/s1600/018.JPG
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 07:45
Originally posted by einjen einjen wrote:

 

Følelsen når du holder de i handa.
Vanskelig å forklare for dere som holder detaljene foran følelsen ;)

Omtrent det samme som Peder sier, altså. Jeg tror mye med MJ egentlig handler om følelser, kanskje styrt mye av opplevelser knyttet til tidlige opplevelser i livet med både MJ og 1:1. 

Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 11:06
Originally posted by Kait Kait wrote:

 
Jeg har fortsatt til gode å se like bra detaljer på en metallmodell som på en plastmodell. Og jeg setter langt mere pris på en detaljert modell enn en som tåler å slenges rundt av barn....

Kai

Generelt er jeg enig med deg i dette.
- Imidlertid er det nå snakk om formen til Di3 og Märklins muligheter til å kunne gjøre en ypperlig detaljering i zinkstøp. - Det vet jeg at de er kapabel til - om de vil!?
Jeg har faktisk sett zinkstøp av lok som holder like høy klasse som plaststøp mht. detaljering.
- Kan nevneD-loket til Brimalm  (som jeg har sett den ferdige støpen til) og et 20 år gammelt støp til Sj Litt Hg. - Ikke alle lokkonstruksjoner er like egnet for metallstøp - men den relativt enkle kåpa til en NoHAB mener jeg må kunne være en ypperlig kandidat - uten å måtte gå på kompromis med detaljer.

Ellers er det mulig å vekte lok innvendig - men det viser seg at de lokene som har mest vekt pr. cm. lengde, er metallstøpte tvers gjennom. Da behøver ikke vekt være et kompromis mellom plass til dekoder, høyttaler og annen elektronikk - og trekkraft.

- Selv om jeg er "godt voksen", så hender det at små støpte detaljer i "kinaplast" brekker av for meg - derfor foretrekker jeg metall (til samme pris)!
Back to Top
elpro View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 juni 2009
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote elpro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 12:20
Originally posted by ses ses wrote:

Hva er det som er så jevt med zinkstøpte modeller for voksne MJ-ere som ikke råkjører med modellene?
Det er flere ting.
Først og fremst er det holdbarheten. Metallmodeller tåler å bli glemt i solen selv om du ikke har tatt de ut av esken. Har flere Roco og Lima vogner som desverre ikke har tålt varmen. Har ikke testet med NMJ men El 13 har jeg veldig lyst til å teste dette på, men venter til de blir enda rimeligere.
 
En annen erfaring er at plastmodeller oftere går i stykker ved lek/bruk og at plasten som benyttes ikke er like holdbar som metall over tid. Selv Märklin sine plastmodeller på 60-tallet bærer tydelige preg av dette. Lakk flasser lettere av og det er flere eksempler på lokkasser som blir lettere krummet.
Selvsagt finnes det gode plastløsninger også, men jeg har dårlige erfaringer med f.eks. NMJ og Lima når det gjelder valg av plastløsninger. Vogner som får en svak krumming når de blir lagret i originalemballasje. Og det blir derfor omtrent umulig å få de montert pent sammen igjen etter at de demonteres for f.eks. montering av belysning.
 
Følelsen av å holde et metallok er jo også viktig, kaldt og tungt. Sånn er det bare for noen av oss.
 
Jeg biller meg også inn at finnishen blir flottere på metall, men det kan jo bare være en illusjon. Men for de som er virkelig opptatt av detaljer, burde jo metall være et bra valg og ikke negativt. Originalen er jo i metall.
 
 
 
 
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 12:55
Originally posted by elpro elpro wrote:


Først og fremst er det holdbarheten. Metallmodeller tåler å bli glemt i solen selv om du ikke har tatt de ut av esken. Har flere Roco og Lima vogner som desverre ikke har tålt varmen. Har ikke testet med NMJ men El 13 har jeg veldig lyst til å teste dette på, men venter til de blir enda rimeligere.


Hvorfor i all verden har du lyst til å teste dette?
Bor du i et drivhus?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 14:29
Sikkert et utslag av mj-hobbyens mangsidighet, Håvard H .. Wink Big smile
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 15:18
- Før vi sporer helt av....
Jeg har faktisk kjøpt et Lima startsett som bare var satt i utstillingsvinduet på en butikk - i esken sin.
Dette fikk jeg kjøpe meget rimelig til reservedeler - da det ellers ikke var salgbart.
Både El 13 og vognene hadde en håpløs "bananform" på godt 10 mm.

- Vel - nå er det visstnok ikke bare plastmodeller som ikke "tåler dagens lys". NMJ Superline har også en seddel medlevert fra produsenten i Kina om at de bør lagres mørkt ....


Edited by Kjell H. - 30 januar 2014 at 15:18
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 17:27

Originally posted by Stian Stian wrote:

Det er vel denne Svensken fra heljan? en flott modell jeg har veldig lysst på (med lyd) http://4.bp.blogspot.com/-RVWPyVK_5cQ/UIbZ_hMAGAI/AAAAAAAAByI/nyxM-yK9L-8/s1600/018.JPG

På den ligner motordekslet mer det på Di.2 - det har ventilasjonsgitter på siden, riktignok en "remse" for mye.

Men førerhuset passer ikke: Dørene er plassert speilvendt, og vinduene foran og bak er lavere.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2014 at 22:24
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

NMJ-nyhetene var som forventet i år - bortsett fra NoHABene.
Jeg tror tidspunktet å lansere nye NoHABer på er ugunstig, sett i forhold til at Märklin/Trix leverer en ny utgave som sikkert er bedre i målestokk og detaljering enn den gamle? Jeg tror nok NMJ skal slite med å få solgt unna "Kinaplasten" i konkurranse med zinkstøpte modeller?
- Som forventet, falt valget på et lok som kan selges i utlandet - og som ikke bare er norsk. - Vet ikke om de kan bruke samme chassis på de kortere norske NoHABer og de utenlandske? Det blir interessant å se!
- En annen detalj er også om de velger trekk på alle akslinger - eller beholder den utenlandske A1A-boggien med løpehjul i midten?

hadde det nok vært mye mer!?


Ikke glem at Marklin kommer med 4 dørs utgave, mens NMJ kommer med 2 dørs utgave. 4 dørs DI3 er det nok av på markedet. Og flere har etterspurt Di3 med 2 dører. Og Di3/Nohab er en modell som selger bra i Europa.

B-modells i Belgia sier også at Nohab er en modell som selger godt, og er grunnen til også disse kommer i modell fra dere. Belgisk og Luxenburg Nohab i første runde. NMJ kommer med flere utgaver seinere. Det gjør også B-modells. De åpner også for å lage DI3, hvis de får med forhandlere som er med på å betale noe av kostnaden. Så hvis noen bestiller x-antall Di3 fra Belgia vill man få en konkurent til NMJs DI3.

Edited by Wickerman - 26 april 2014 at 22:25
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2014 at 18:26
Vil tro at Märklin nå har gjort formen sin så fleksibel at de kan gjøre flere versjoner?
Det er naturlig at de først gjør temmelig like utgaver til hvert land. Det gir nok mest rasjonell produksjon? Da dette er en formnyhet hos Märklin, bruker slike å selge bra - uansett.
- Tror i så måte at det bare er et spørsmål om tid, før de denne gangen lager korrekte norske versjoner med 2 dører - både i ny og gammeldesign.

Da den største mengden "nye Di3" nok blir solgt utenfor Norge, tror jeg ikke det er så mange som bryr seg om det er 2 eller 4 dører så lenge det står Märklin på den - og den er av metall!
Husk at så lenge Heljan sin modell med 2 dører var tilgjengelig - også i utlandet, så solgte Märklin sin utdaterte modell godt i forskjellige lakkvarianter.

Litt leit for NMJ som jeg tror ikke vil få det salget som de hadde håpet på utenfor Norge dersom de hadde vært alene om denne modellen.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2014 at 23:46
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


- Tror i så måte at det bare er et spørsmål om tid, før de denne gangen lager korrekte norske versjoner med 2 dører - både i ny og gammeldesign.


Men hvor lang tid vil det være? Tok det ikke ca 50 år før de lagde en ny form?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2014 at 09:22
Den gamle formen hos Märklin fra 60-tallet var nok ikke beregnet for særlige endringer.
Moderne formbygging gjør at de kan enkelt skifte ut deler av formen slik at de med liten kostnad kan gjøre slike endringer - om markedet er interessant. Dette er annerledes enn en komplett ny form.

Jeg ville tro at de først lager så like versjoner som mulig for hvert land de leverer i for å dekke førstebehovet i respektive marked? - Seinere kan de gjøre andre versjoner. Det gir mest rasjonell produksjon og minst endringer (bortsett fra lakkering).
Når tid eventuelle endringer kommer, er avhengig av markedet. - Selger første versjon tomt på kort tid, er det sikkert ikke lang tid før en ny versjon kommer.
- Vil man ikke vente, så kjøper man NMJs utgave. I Kina er man mer avhengig av å produsere alle versjoner samtidig.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2014 at 20:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Den gamle formen hos Märklin fra 60-tallet var nok ikke beregnet for særlige endringer.
Moderne formbygging gjør at de kan enkelt skifte ut deler av formen slik at de med liten kostnad kan gjøre slike endringer - om markedet er interessant. Dette er annerledes enn en komplett ny form.

Jeg ville tro at de først lager så like versjoner som mulig for hvert land de leverer i for å dekke førstebehovet i respektive marked? - Seinere kan de gjøre andre versjoner. Det gir mest rasjonell produksjon og minst endringer (bortsett fra lakkering).
Når tid eventuelle endringer kommer, er avhengig av markedet. - Selger første versjon tomt på kort tid, er det sikkert ikke lang tid før en ny versjon kommer.
- Vil man ikke vente, så kjøper man NMJs utgave. I Kina er man mer avhengig av å produsere alle versjoner samtidig.


Hvis formen også er laget for en 2 dørs Nohab. Er det rart de kommer med en 4 dørs Di3 som det er flest av, på markedet.
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2014 at 21:44
Jeg synes det er helt naturlig at Märklin først gjør 4-dørs-variantene.

Da kan de gjøre en serie med like støp til de forskjellige land - uten å endre selve støpeformen men legge til detaljer for de enkelte lands versjoner. Det er nok en mer rasjonell utnyttelse og støpeprosess for et helt nytt verktøy? - Nå er vel prioriteringen til Märklin å få laget flest mulig modeller i år og da tar de seg ikke tid til slike omstillinger av verktøy? - Slik hadde jeg tenkt om jeg hadde vært ansvarlig for produksjonsplanlegging.

4-dørsversjonen vil sikkert selge bra nok - og "menigheten" vil juble og kjøpe - uansett!?

- Så kan man i kommende år bytte ut deler av støpeformen for å lage mer spesielle varianter for de respektive land og utgaver.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.