MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2014 ??
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva kommer NMJ med av "nyheter" i 2014 ??

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 11:58
Norske Di3 2295,-. Utenlandske 1995,-. Norsk type 39 Superline damper 11995,-. Svensk Superline damper TGOJ ikke priset.
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 12:00
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:


Spennende med Di3. Smile

Har bestilt 2 stk
Du verden!!! Nå skjer det en stille revolusjon på Nidarvoll... Wink
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 12:23
Var litt skuffende ja. Eneste var 3 vogns BM69.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 12:31
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Undrer:
Skal man legge ut drivverk til El14 fra AHM for salg mon tro?

Vet om minst 1 som kan ha interesse av slikt. 
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 12:31
Di3 i korrekt utførelse må man selvsagt ha … men kan vi egentlig leve uten en Di2 særlig mye lenger? Hvorfor fins ikke dette loket å få, noen må ta ansvar!
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 12:33
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Di3 i korrekt utførelse må man selvsagt ha … men kan vi egentlig leve uten en Di2 særlig mye lenger? Hvorfor fins ikke dette loket å få, noen må ta ansvar!


Out of my way! I´m going in!
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 12:38
Å bygge en selv er selvsagt noe man kan gjøre, men det er jo enklere å få den ferdig laget … ikke minst er det raskere!
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 12:41
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Å bygge en selv er selvsagt noe man kan gjøre, men det er jo enklere å få den ferdig laget … ikke minst er det raskere!



Tja, var det 10 år MJF brukte på et motorvognsett?
Skal være forsiktig med å love noe, men en "kitbashed" Di2 burde kunne fikses raskere.

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 12:59
Hei!

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Tja, var det 10 år MJF brukte på et motorvognsett?


NMJ kanskje? MJF stod vel for ett damplokomotiv i messing.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 13:07
Hei!

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Skal være forsiktig med å love noe, men en "kitbashed" Di2 burde kunne fikses raskere.


Hva med å få tegnet en overdel som passer over ett V60-chassi som kunne 3D-printes hos Shapeways? Da kunne flere fått glede av den for en grei penge.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 14:06
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Skal være forsiktig med å love noe, men en "kitbashed" Di2 burde kunne fikses raskere.


Hva med å få tegnet en overdel som passer over ett V60-chassi som kunne 3D-printes hos Shapeways? Da kunne flere fått glede av den for en grei penge.



Interessant tanke...
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 14:08
Jeg har underdelen til Di2 og to ubygde overdeler; en i messing og en i hvitmetall. Skorter litt på tid til bygging av den og er utall av andre byggesett jeg har liggende (c:
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 14:11
Er Di2 lagd som messingbyggesett?
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 14:38
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Er Di2 lagd som messingbyggesett?
 
Ja. En gang i eldre steinalder. Husker ikke når og av hvem, men det var tilpasset datidens Fleischman og Märklin(?) understell. Vil regne med at de ikke helt holder dagens krav til skalariktighet.
 
Om det er laget noen messingbyggesett i yngre steinalder eller senere vet jeg ikke.
 
mvh
Bjørn
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 15:07
Noen burde lage noe.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 15:07
Originally posted by Bhal Bhal wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Er Di2 lagd som messingbyggesett?

 
Ja. En gang i eldre steinalder. Husker ikke når og av hvem, men det var tilpasset datidens Fleischman og Märklin(?) understell. Vil regne med at de ikke helt holder dagens krav til skalariktighet.
 
Om det er laget noen messingbyggesett i yngre steinalder eller senere vet jeg ikke.
 
mvh
Bjørn


Jeg mener bestemt at messingbyggesettene ikke dukket opp før bronsealderen. Og at det tok litt tid før tinnet ble erstattet med sink slik at man fikk "ekte" messing.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 15:18
[/QUOTE]

Jeg mener bestemt at messingbyggesettene ikke dukket opp før bronsealderen. Og at det tok litt tid før tinnet ble erstattet med sink slik at man fikk "ekte" messing.[/QUOTE]
 
Er selv fra eldre steinalder, og mener å huske at messingbyggesett dengang var skikkelig hightech. Så feil kan man altså ta. 
 
mvh
Bjørn
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 15:41
Det var gamle hobbyteknikk som kom med byggesett/overdel i messing på 80-tallet, til de to lokene som ble bygget av MAK. Overdelen skulle passe fleichmann type V60, men kan tilpasses en Roco Di5. Jeg har selv dette settet liggende på byggebordet. Det kunne vært interessant å prøve på en støpe form når man kommer så langt med settet.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 17:15
Hobby Teknikks Di 2 var litt høyere enn korrekt fordi Fleischmann-motoren skulle passe inn. Selv har jeg forsynt den med en Maxxon-motor, og ingen av mine lok klarer å gå saktere. Det er knapt så øyet ser loket bevege seg. Helt utrolig!


For å få inn Maxxon-motoren måtte jeg frese vekk en del av understellet, men med Dremel-verktøy gikk det greit. Understellet er ikke akkurat up-to-date, men greit nok når det er smusset ned en smule.


Har Topline-modellen til NMJ også, men den er heller ikke akkurat topp i detaljene. De buede vinduene er ikke akkurat filigrane å se på.


Rocos understell fra Di5 er vakrere å se til, og dersom noen tar på seg å etse en kåpe, så må det litt andre festemekanismer til mellom kåpe og lok enn Modell Teknikks versjon via bufferne.


Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 17:23
Kan jeg friste herrene med denne?

Min NMJ Topline modell med masse ekstra stæsj på. Nye vinduer, leidere +++
Mangler bare lys.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 17:38
Originally posted by Tog Tog wrote:

Har Topline-modellen til NMJ også, men den er heller ikke akkurat topp i detaljene. De buede vinduene er ikke akkurat filigrane å se på.

Attpåtil brukte den vel Rocos understell til V60/BR260, med feil innbyrdes akselavstand for Di.2. Til tross for disse manglene hadde den en svært stiv pris, i sjiktet mellom "normal" Topline og Superline.

Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 18:16
Originally posted by Tog Tog wrote:

Hobby Teknikks Di 2 var litt høyere enn korrekt fordi Fleischmann-motoren skulle passe inn. Selv har jeg forsynt den med en Maxxon-motor, og ingen av mine lok klarer å gå saktere. Det er knapt så øyet ser loket bevege seg. Helt utrolig!


For å få inn Maxxon-motoren måtte jeg frese vekk en del av understellet, men med Dremel-verktøy gikk det greit. Understellet er ikke akkurat up-to-date, men greit nok når det er smusset ned en smule.


Har Topline-modellen til NMJ også, men den er heller ikke akkurat topp i detaljene. De buede vinduene er ikke akkurat filigrane å se på.


Rocos understell fra Di5 er vakrere å se til, og dersom noen tar på seg å etse en kåpe, så må det litt andre festemekanismer til mellom kåpe og lok enn Modell Teknikks versjon via bufferne.



Hva slags maxxon motor brukte du?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 18:31
Originally posted by kokken kokken wrote:

 
Hva slags maxxon motor brukte du?

Der kan kanskje jeg svare, for jeg har et bilde av den. Det ser ut som et SB Modellbau-kit:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 18:35
Jeg bestilte den fra velkjente SB-Modellbau med bestillingsnummer:

14021 V261/60

Bjørn Runar monterte dekoder og lys for meg så spør han om du lurer på noe.

SB-modellbau finner du på: sb-modellbau.com og email er: info@sb-modellbau.com

De holder til i Ilzweg 4,82140 Olching og telefon er: landskode og så 08142-12776. Mulig du må sløyfe den første nullen.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 19:05
Husk på at ESU har/kommer med en V60. Den trur jeg er meget bra og har mange digitale funksjoner, bla digitale koblinger som er mye bedre enn Rocos.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 19:10
Interessant! Koster riktignok 390 Euro … 

Edited by Henning L - 29 januar 2014 at 19:10
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 19:49
men så er den fullspekket av utstyr! Røyk, Powerpack, Lyddekoder og masse lys! Nesten litt vanskelig å sette saga i denne for å bygge en Di2.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 20:30
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

men så er den fullspekket av utstyr! Røyk, Powerpack, Lyddekoder og masse lys! Nesten litt vanskelig å sette saga i denne for å bygge en Di2.


Hvis noen leverer en bra overdel til en av de orginale MAK'ene, tviler jeg ikke et sekund på å sette saga i ESUen. Alles was ein MAK braucht!

Det gamle messingbyggesettet fra Hobbyteknikk av MAK'en er faktisk så overdimensjonert og grovt at et Roco understell ble for fint. Modellen fikk sitt Fleischmann understell fra 60-tallet tilbake, og det ser riktig ut!



Her er et messingbyggesett dere sannsynlig aldri har sett før, fra Thor Augbo's samling



Edited by Asgeir - 29 januar 2014 at 20:53
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 20:40
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Hvis noen leverer en bra overdel til en av de orginale MAKene, tviler jeg ikke et sekund på å sette saga i ESUen. Alles was ein MAK braucht!

Både Heljan og Roco har vel et 4-akslet Mak-lok som kan fungere som et ugangspunkt? Siden de er litt for lange er det bare en kappejobb og litt liming som skal til for å få en norsk Mak!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2014 at 21:01
Jeg fikk ikke så mange riktige treff så jeg, nevnte vell så vitt Di 3 lokene da.
De var var jo en overaskelse da Smile ..
 
De går vell aldri av moten Smile.
 
Og siden NMJ lager både korte og lange "NoHAB'er så finnes det et utalig varianter og velge på.
 
Håper på noen lav nr også etter vært.
Di 3 i gammel design - med stort vingehjul og gitter Clap Big smile Thumbs Up
Var det 605 eller 607 som hadde et stort vingehjul og et lite et også en periode Question
Di 3.643 i ny design med fjernet neselykter osv Smile ..
Di 3.642 var også anderledes i nydesign, det var vell noe med giterene på siden som var kortet in.
Dette er noen gobiter som det er lov og håpe på og vente på Big smile...
 
Synd at ikke det kom noe gods hus til Hell st da, men Skyline serien er jo ikke gammel da, så det er håp ennå Smile ..


Edited by Tåge - 29 januar 2014 at 21:09
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,074 seconds.