Thobbes tråd om Fremo og Inglenook |
Post Reply | Page <123 |
Author | |
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sporplanen din er ikke så gæli den, sitter og pusler litt med den i XtrkCad nå. Men som Halvor sier, det er nok mulig den skissen din er en smule optimistisk med tanke på å få plass til alt i lengden på to seksjoner (med mulighet for ekstra seksjoner mellom disse). Derfor har jeg etpar spørsmål:
Hva er maks lengde på seksjonene slik du ser for deg? Husk at de bør være håndterbare for én person, og gjerne også like lange slik at de kan stables oppå hverandre. Vil du ha en ekte Inglenook, eller bare et sporarrangement som ligner? En ekte Inglenook er jo ment som et puslespill, med konkrete lengder på de ulike sporene basert på vognlengden. Norske vogner varierer jo endel i lengden, så hvilken vognlengde ser du i så fall for deg? Når du nevner FREMO grensesnitt i hver ende, tenker du da at du vil ha med denne stasjonen på treff i fremtiden? I så fall er det bl.a. minstekrav for kurveradier, og sporveksler med stor nok radius tar stor plass i lengden. |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det glemte jeg. Haltdalen er også utstyrt slik.
|
|
Svein S
|
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
I tillegg til variantene ses listet opp finnes det også "enkelt sikringsanlegg" - dette er i prinsippet likt som enkelt innkjørsignal - forskjellen er at man har et skikkelig innkjørhovedsignal med forsignal (enkelt innkjør har ikke forsignal). Innkjørhovedsignalet kan vise både "kjør" og "kjør med redusert hastighet". Sporvekslene på stasjonen er håndbetjente og kontrollåste. Et slikt anlegg er fortsatt i bruk på Gjøvik.
|
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et stoppested har per definisjon ikke signaler - det ekspederes jo ikke tog her. Lokstall vil det helelr aldri være på et stoppested. Slikt finnes/fantes bare på de større stasjonene, typisk der baner møtes, og endestasjoner. Traktorstall har det derimot vært ved mindre stasjoner dersom stasjonen har betjent så mange sidespor at det har vært nyttig med et eget skifteaggeregat for stasjonen, for å forkorte arbeidstiden for godstog som betjener stasjonen. Dersom du vil forlenge stoppestedet slik at det kan fungere som en stasjon, har du fire mulige løsninger for signaler etter norsk forbilde på enkeltsporet bane: 1. Ingen signaler. Stasjonen sikres med at togekspeditøren (txp) setter opp flagg ved ytterste veksel. Avgangssignal gis muntlig til togfører fra plattform, eller ved grønt flagg utenfor ekspedisjonshuset for tog som ikke skal stoppe. 2. Enkle innkjørsignalapparater. Egentlig samme ordning som over, men flagget erstattet av en enkelt lavt signal med rød og grønn lampe som styres fra en bryter på txp-kontoret. 3. Stasjon med komplett sikringsanlegg, men ikke fjernstyrt. 5-lys innkjørhovedsignal i hver retning 200 meter utenfor ytterste veksel. Signalene markerer stasjonsgrensen. Skiftebevegelser på stasjonen når innkjørsignalene står i stopp kan skje innenfor stasjonsgrensen. Et 3-lys utkjørhovedsignal i hver retning plassert rett utenfor sporvekslene der togsporene går sammen til ett togspor. Hvert enkelt togspor har gjerne et dvergsignal i tillegg som viser hvilket spor et kjør-signal vises for, selv om det for stasjoner med 2 togspor normalt vil gis av seg selv om det er 1 eller 2 grønne lamper som lyser. 1 grønn vises for togvei over avvikende sporveksler, mens 2 grønne krever at det ikke ligger avvikende sporveksler i togveien. Dessverre finnes det ikke operativer modeller av dvergsignaler etter norsk forbilde. 4. Stasjons med komplett sikringsanlegg og fjernstyrt. Som over, men felles utkjørsignal erstattes med utkjørsignal for hvert enkelt togspor, og dverger brukes ikke. Dette er slik det er mest vanlig å finne på norske stasjoner i dag. En stasjon med 2 togspor vil da som oftest ha disse signalene: -2 stk. 5-lys innkjørhovedsignaler, ett for hver retning. -2 stk. 3-lys utkjørhovedsignal, ett for hvert spor som ikke går over avvikende sporveksler, ett for hver retning. -2 stk. 2-lys utkjørhovedsignal, ett for hvert spor som går over en eller flere avvikende sporveksler, ett for hver retning. Edited by ses - 28 desember 2013 at 08:59 |
|
Svein S
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Jeg tror nok helt sikkert at stasjonen din kan fungere med den sporplanen. Men jeg vil anbefale at du tegner den i målestokk for å se hvor mye du faktisk får plass til, slike skisser er alltid optimistiske med hensyn til plass. Husk også på at godshus gjerne skal ha plass for lastebiler o.l. på baksiden eller enden. Med hensyn til messingblåserverkstedet kan det jo være interessant å vite at Togbutikken.no delte lokaler med dette firmaet i Grimstad tidligere http://www.trakt.no/ Tanken din om å lage en midtseksjon er god, og kan løse evt. plassproblemer. Slike skjøter trenger ikke følge noen grensesnitt-standard siden denne seksjonen uansett blir unik for denne plassen. Hilsen Halvor |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Var mitt forslag så stusselig/på jordet at ingen gidder å komme med litt tilbakemelding? Eller ligger alle og ruller i ribbefettet og ikke orker løfte lft-fingeren?
Jeg lurer på om det må ligge et mesdingblåserverksted der. Mottar messing, gull og sølv og sender ut fine trompeter. ( Er selv trompetist). Tenker også at jeg kan dele denne modulen i to omtrent midt mellom stasjonsbygningen og godshus på tegningen min i innlegget over,slik at jeg eventuelt senere kan sette inn en dobbeltsporet modul slik at man får mulighet for kryssing med toglengder på to meter. Finnes det ikke egne endestykker med dobbeltspor? |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hmm. Tror kanskje jeg går for et stoppested.
Jeg har klusset litt på et ark. Åpen for innspill og ideer. Trengs signaler? Hva blir i såfall riktig oppsett av dette? |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er sikkert mulig med en kortere stasjon, men så veldig anvendelig som kryssingsstasjon på Fremo-treff vil den jo ikke være da. Men den kan jo fungere som et stoppested der man kan sette ut en vogn eller to, så aktivitet på stoppestedet kan det jo være.
(Jeg følger her NSBs tradisjonelle betegnelse på stoppested, som et ekspedisjonssted der man ekspederte stykkgods og/eller vognlast og/eller reisende, men ikke togmeldinger; dvs. at tog kunne ikke krysse på et stoppested. Stoppesteder hadde ekspedisjonsbygning(er), men gjerne av noe mindre format enn på fullverdige stasjoner.) |
|
Svein S
|
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sitter nå her og grubler jeg da, siden jeg er på grublestadiet. Vurderer å ha en stasjon i tillegg til dette Inglenookgreiene på modulen min. Denne stasjonen tenkte jeg at skulle ha to spor. Har lest her på forumet at man bør ta høyde for toglengder på to meter. Er dette noe man absolutt bør følge, eller er det mulig med mindre?
Edited by Thobbe - 26 desember 2013 at 18:01 |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor mye vil du evt. ha for de Stian?
Blir en type industri ja Svein. Men dette er helt i starten av grublestadiet. Jeg er meget åpen for forslag. Har aldri bygd noe før. |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Inglenook er kult, og med FREMO grensesnitt åpner det jo også opp for en industrimodul på treff Noe spes tema eller type industri du har tenkt deg?
Vedrørende de M-Play-modulene NMJ selger har jeg vært i kontakt med Mikael Hansson hos M-Play, trivelig fyr med god serviceinnstilling, de lager også spesialmoduler på bestilling i tillegg til standardmodulene som NMJ har 2 versjoner av. Har også sett flere som bygger med disse modulene på diverse svenske MJ-fora, men har ikke fått prøvd de selv ennå. |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
mulig jeg har et par liggende til overs om ikke
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da er mail sendt, og vi venter i spenning. Tenker kanskje å bygge et slik Inglenook skiftepuzzle.
|
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok. Takk for svar Ludefladen!!
Edited by Thobbe - 25 desember 2013 at 10:49 |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Akkurat ja. Det starte vi samtidig. Men det var det jeg også kom fram til. Finner ingenting på søk etter hverken fremo eller endestykker.
|
|
Ludefladen
Fremo og MjF medlem Joined: 04 august 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
|
Send en mail eller ring, Tore har langt mer enn det som ligger på nettet.
|
|
MJ-hilsen
Ludefladen R.Norheim |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jaha? Kunne ikke finne det på nettsiden tidliger. Jeg må lete igjen.
|
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Var inne på nettsiden hans nå og fant ikke noe modulsett eller endestykker
|
|
Ludefladen
Fremo og MjF medlem Joined: 04 august 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(1)
|
Endestykker er ikke noe problem, de får du hos Tore i Togbutikken.no
|
|
MJ-hilsen
Ludefladen R.Norheim |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(1)
|
Denne tråden her tidligere "endestykker ".
Tråden sklei litt ut og måtte derfor få et nytt navn. _________________________________________ Hællæ! Og god jul! Jeg lurer på om endestykker er å få kjøpt noe sted? Har noen prøvd eller mener noe om nmj sitt modulsystem? Edited by Thobbe - 21 januar 2014 at 00:03 |
|
Post Reply | Page <123 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |