MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Diverse 2014-nyheter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Diverse 2014-nyheter

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2014 at 21:31
Hei!
 
Her er ytterligere en: AMW
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 13:28
Makettes nyheter http://makette.de/makette/neuheiten/MAKETTE_neuheitenprospekt2014-web.pdf
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 16:40
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Makettes nyheter http://makette.de/makette/neuheiten/MAKETTE_neuheitenprospekt2014-web.pdf

Har gjort linken klikkbar.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 18:01
- Mo Miniatur
- Marcus Langer Modellbau
- TL-Modellbau - nyhetsblogg
- Truckdecals, bl.a Mester Grønn, Nistad, Tonerud.

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2014 at 18:17
Hei!
 
Her følger noen flere av 2014-nyhetene:

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2014 at 23:56

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Med "i denne tilstanden" mente jeg både rødbrun med gul stripe, uten gitter og med alle dører, som modellen. Bildene er fra 1958, mens lokene var grønne. Så jeg har ennå ikke sett noe "bevis" på at en Di.3 i samme tilstand som modellen, faktisk trakk tog i Norge. For alt jeg vet kan de ha gått rett fra Trollhättan til verksted i Norge (Marienborg?) for montering av gitter.

I På Sporet nr. 22 (nov. 1977) fant jeg et bilde av Di.3 631 uten gitter foran et persontog (1201) på Otta den 23. juli 1969. MDB oppgir at det ble levert noen dager før, 18. juli. Den ble levert rødbrun med gul stripe, og, i likhet med de andre tre "attpåklattene" fra 1969, uten høyredører. Så selv om dørene gjør at bildet ikke er helt hva jeg etterlyste, indikerer det at også NOHAB-ene som ble levert rødbrune, ble brukt i ordinære tog før de fikk gitter, selv om det kan ha vært svært kortvarig.

(Bak 631 gikk det i dette toget for øvrig et ellok, antagelig en El.11 eller El.13.)

Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 10:30
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Tog Tog wrote:

[QUOTE=pkonc]
Er det noen med kvalifiserte gjettninger over hva som dukker opp i Nurnberg a ??
 
Jeg tror på at EL-14 kommer snart... i Topline serien...Df 37 står fortsatt på nett-listen til NMJ, så vi kan bare håpe.
 
 
Jepp, kommer DF37 så er det lykke i heimen. Da er det bare å stille opp (den komplette) B3 slerka på hylla. Og skulle det dukke oppe en El14 også - da tar jeg meg en konjakk eller to! Fikk aldri surret meg til å kjøpe en Superline El14 i gammeldesign mens den ennå var hyllevare...
 
 
Da har DF37 forsvunnet fra H0 lista. Så da så...
Man får håpe at den dukker opp som "nyhet 2014" - eller har NMJ "faset ut" denne modellen..?  
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 15:42
Hei!
 
Ikke så mange nyheter fra Vollmer i år, noe som sikkert har sammenheng med at de dessverre innstiller produksjonen til sommeren. I ett annet innlegg linket jeg til Minitrain sine 2014-nyheter, men i dette prospektet figurerer ikke 'Western-toget' men det gjør til gjengjeld en etterlengtet H0e-modell av ett Heeresfeldbahn Brigadelok (en svensk utgave til og med). Videre følger nyhetene til:

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 16:34
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Originally posted by Tog Tog wrote:

[QUOTE=pkonc]
Er det noen med kvalifiserte gjettninger over hva som dukker opp i Nurnberg a ??
 
Jeg tror på at EL-14 kommer snart... i Topline serien...Df 37 står fortsatt på nett-listen til NMJ, så vi kan bare håpe.
 
 
Jepp, kommer DF37 så er det lykke i heimen. Da er det bare å stille opp (den komplette) B3 slerka på hylla. Og skulle det dukke oppe en El14 også - da tar jeg meg en konjakk eller to! Fikk aldri surret meg til å kjøpe en Superline El14 i gammeldesign mens den ennå var hyllevare...
 
 
Da har DF37 forsvunnet fra H0 lista. Så da så...
Man får håpe at den dukker opp som "nyhet 2014" - eller har NMJ "faset ut" denne modellen..?  

Etter hva jeg har hørt var turte man ikke å lage formen til DF37. Til alle de andre B3 variantene har man kunnet bruke den samme formen, og nå vil man ikke risikere å ødelegge orginalformen.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 17:09
Hei!
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 18:52
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Da har DF37 forsvunnet fra H0 lista. Så da så...
Man får håpe at den dukker opp som "nyhet 2014" - eller har NMJ "faset ut" denne modellen..?  

Etter hva jeg har hørt var turte man ikke å lage formen til DF37. Til alle de andre B3 variantene har man kunnet bruke den samme formen, og nå vil man ikke risikere å ødelegge orginalformen.
 
Synd, den hadde vært fin å plassere sammen med en B3 slerke. Cry
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 19:23
Jeg fikk og høre at formen ikke tåler flere ombygginger. desverre...
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2014 at 21:50
En liten tipp fra Vestfossen er El 14 og Di2 og muligens Y1/YF1 i Topline og damplok type 27 i Superline. B3-serien med 60 -tallslitrering samt L4 burde også være i kjømda. Gjetning? ja! Kvalifisert? Nei!
krsven
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2014 at 17:18
Hei!
 
Her er noen flere av årets nyheter (og da er det vel ikke så mange igjen):

 

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 00:15
Hei!
 
Her er 2014-nyhetene til Real-Modell.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 00:43
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Her er 2014-nyhetene til Real-Modell.
 
Deutz'en nederst til venstre var jo ikke akkurat helt ulik en Deutz A4L-514 hos Vinstra Kraftselskap.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 09:56
Er ikke det understellet til den MaK 400/450 C veldig lik en Di2???  
Modellhilsen

Claes
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 11:10
Di2 har litt større driv hjul... 1250 kontra 1100 på MaK 400/450 C.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 18:02
Men er dette så synlig at man ikke kan bruke understellet i H0?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 18:04
forøvrig, noen i norge som fører produkter fra de her? fikk veldig lysst på noe de hadde: http://www.nord-licht.com/real-modell/pdf/neuheiten_2014.pdf

Edited by Stian - 01 februar 2014 at 18:05
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 19:02
Originally posted by Stian Stian wrote:

Men er dette så synlig at man ikke kan bruke understellet i H0?


Hva som kan aksepteres er selvsagt en smakssak. Selv mener jeg at disse MaK-maskinene ser for lette ut, jeg tror det vil se rart ut med en skalariktig kåpe på dette understellet.

Samtidig har jeg tenkt å bruke et V60 understell der den innbyrdes akselavstanden er feil.

En helt annen ting som jeg ikke skjønner at folk akspeterer er NEM-flenser.

Jeg har som nevnt i annen tråd fått dreid ned flensene til RP-25 på et V60 understell, og synes at dette er langt viktigere enn korrekt akselavstand.

Sammenlign selv:






Stor forskjell etter min mening. Sverting skader heller ikke!

Edited by Håvard H - 01 februar 2014 at 21:43
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2014 at 19:27
http://www.youtube.com/watch?v=exwFxAzfDws#t=589
Noen som er vel bevandret i tysk og kan forklare hva de presenterer ved ca 08.50?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2014 at 19:48
En vogn som viser hastighet, gjennomsnittshastighet, max hastighet, avstand kjørt og skinnespenning så vidt jeg skjønte.

Kai
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2014 at 00:54
Om det er den vogna som står på 'karusellen' du mener, er det en målevogn.
På displayet som åpenbarer seg bak veggdelen som fjernes midt på vogna, vises alle mulige data som hastighet, gjennomsnittshastighet, tilbakelagt strekning  etc.

Edit: slått igjen .... Wink


Edited by b e pedersen - 04 februar 2014 at 00:56
Bjørn Egil
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2014 at 05:59
Hei!

I siste nummer av 'Continenal Modeller' stod det at Hornby gjennom "Hornby International" (Lima, Jouef,Rivarossi og Arnold) har planer om å "gjenopplive" flere gamle, men oppgradere, Limamodeller i slutten av året og begynnelsen av 2015. - Deriblandt Lima El.14 !!
Dette blir spennende
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2014 at 08:41
Da vet vi samtidig selvfølgelig at Finn Moe kommer med sin El 14. Takk til Hornby for NMJ Topline El 14 i 2015.

PS. Ikke si det til Finn dersom det er en 1.april-spøk Roger

Edited by Tog - 01 april 2014 at 08:50
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2014 at 14:40
Hei!

Jeg skjønner at denne kan møtes med skepsis for dere som ikke abonnerer.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2014 at 18:23
Ja hvis Hornby kommer med en EL-14, er det nok hevet over enhver tvil at NMJ har sin ferdig før dem og med langt bedre utseende og kjøre egenskaper, for ikke og snakke om bedre pris.
 
Hornby skulle avertert at de kom med en F og en Df også, så hadde nok NMJ produsert den også selvom den nå etter mange år i katalogen alikevel ikke skal produseres.Thumbs Down
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2014 at 14:05
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Ja hvis Hornby kommer med en EL-14, er det nok hevet over enhver tvil at NMJ har sin ferdig før dem og med langt bedre utseende og kjøre egenskaper, for ikke og snakke om bedre pris.
 
Hornby skulle avertert at de kom med en F og en Df også, så hadde nok NMJ produsert den også selvom den nå etter mange år i katalogen alikevel ikke skal produseres.Thumbs Down
 
 
Irriterer meg fortsatt at DF37 ble"nedlagt". Legger nok hele B3 samlinga ut for salg snart - den blir jo aldri komplett...  
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2014 at 16:42
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

Jeg skjønner at denne kan møtes med skepsis for dere som ikke abonnerer.


Jeg ville nok vært skeptisk selv om jeg abonnerte.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.