Diverse 2014-nyheter |
Post Reply | Page <1234> |
Author | ||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror den nye Märklinformen nok er beregnet for andre utgaver enn den norske? Markedet i Norge er nok alt for lite til at de bryr seg om å lage en mer tilpasset modell. - Om de med små detaljforandringer også kan lage et norskliknende utgave, så gjør de det!
De har sikkert tatt høyde for andre detaljforandringer også (som snutedører, lykter og batteri-/drivstofftanker som varierer fra land til land? - Du kan få akkurat det du ønsker fra Märklin- bare du betaler. Derfor er det ingenting i veien for å bestille 500 stk. rosa eller lyserøde Di3. En norsk forhandler bestillte således et par utgaver i nydesign - og Märklin leverte dette, selvfølgelig. Nå passer de gamle vinduene med gitter sikkert ikke i den nye støpeformen, så dette er små detaljer som sikkert kommer med tiden? Nå vet jo Märklin om at de norske lokene fikk tettet dørene. Når de lager ny støpeform, så har de sikkert tatt høyde for denne detaljen? Dørene var ikke tettet da de laget den første støpeformen. - Det kommer sikkert "ørten" versjoner av Di3 i kommende år? - Som en "bonus til oss" har vi faktisk fått norske boggisider! (Det tror jeg neppe er tilfeldig - kanskje de også har en Mz under utvikling?) Tror at Märklin nå støper opp kåper i samme form slik at de kan levere de ulike utgaver som er annonsert i 2014. Det er sikkert rasjonelt? - At forbildet til denne modellen faktisk har eksistert, har gitt Märklin en anledning til også å lage en norsk utgave i tillegg til de utenlandske (som nok er hovedvolumet?). Så er det sikkert underordnet for dem om denne modellen er typisk - eller ikke? Vi får glede oss over det at den gamle kåpa endelig er blitt pensjonist! |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Di3 gikk en kort stund uten gitter i Norge. Trolig prøvetur føre man overtok lokene(?) Blant annet flere turer i tog på Nordlandsbanen. DI3.605 i Trondheim Di3.609, Lønsdal Di3.615 ved være |
||
A matter of life and death
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med "i denne tilstanden" mente jeg både rødbrun med gul stripe, uten gitter og med alle dører, som modellen. Bildene er fra 1958, mens lokene var grønne. Så jeg har ennå ikke sett noe "bevis" på at en Di.3 i samme tilstand som modellen, faktisk trakk tog i Norge. For alt jeg vet kan de ha gått rett fra Trollhättan til verksted i Norge (Marienborg?) for montering av gitter. På bildet av 609 ser det for øvrig ut til at loket har gitter. Det er ikke alltid så lett å se på bilder med lav oppløsning. Men disse bildene var nye for meg, så takk likevel! Noe som også er interessant i MJ-sammenheng, er at lokene på bildene ikke har stiger i snuten. Det ser kun ut til å være en stige til taket ved venstre dør i ende 1. Om man skal "fornorske" en utenlandsk NOHAB-modell, blir jobben mer takknemlig om man velger en tidlig grønn Di.3 som forbilde. I H0 får man riktignok kjøpt stiger og gitre som tilbehør, men det er verre i N-skala (eller TT, for den saks skyld). |
||
elpro
Viderekommen Joined: 01 juni 2009 Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Dette var da en spesiell språkbruk. Jeg er glad for at Märklin også i 2014 kommer med en norsk modell, men avventer å kommentere utførelsen før den er tilgjengelig i butikken. Utfra bildet som trolig er en prototyp er jeg optimistisk i forhold til hvordan det endelige produktet vil se ut. jeg tror fler her lærte i forbindelse med visningen av EL10, at en ikke kan dømme en serieproduksjon utfra en tidlig protype. Et spørsmål til slutt: Blir jeg automatisk en som "driter fullstendig i verden" og "arrogant" av å kjøpe dette loket, eller er jeg det allerede fordi jeg vurderer å kjøpe det? mvh ElPro Edited by elpro - 15 januar 2014 at 18:40 |
||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Litt selvinsikt hadde jo vært gledelig å spore :-) Det var nok tonen i språket ditt,. Edited by pkonc - 16 januar 2014 at 14:42 |
||
elpro
Viderekommen Joined: 01 juni 2009 Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Litt selvinsikt hadde jo vært gledelig å spore :-) Det var nok tonen i språket ditt, samtidig med kommasettingen som medførte at jeg oppfattet deg slik. Det var ikke et særlig behov for "kverrulant (sic) øyne". Beklagelig å se at tonen er den samme, jeg vet ikke om jeg føler meg noe bedre som vrang og en som trenger "the (sic)-skjeen" Vi tar diskusjonen om loket når det er på plass i butikkhyllene. Da vet vi om det har 2, 4 eller 8 dører :-) mvh ElPro
|
||
spiderkjetil
Viderekommen Joined: 10 februar 2009 Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Er jo en definisjon på hvem som er kverrulant her da.
Velger heller å nyte det at Marklin nå kommer med en ny Di3-støp som virkelig ser flott ut. Om den har gått 1 eller 50 uker med/uten gitter anser jeg som uviktig!
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan det tenkes at lokene måtte gå x-antall km føre de ble overtatt av NSB, så fikk gitter etter dette. Hvis de gjorde som de helgrønne DI3. For det lite bilder av lok nr 624-633 i leveranse utførelse. Man må nok høre med den eldre garden tru jeg, eventuelt på NJK-forumet. Men det spørs om det er prototype bilde, eller om det er endelig modell marklin har avbildet?. Rocos førte DI3 har mange likheter med Marklin utgave. Men her fikk man kjøpt superlinegitter hos NMJ, til å sette på selv Edited by Wickerman - 15 januar 2014 at 20:33 |
||
A matter of life and death
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
..slettes...
Edited by Wickerman - 15 januar 2014 at 20:40 |
||
A matter of life and death
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Minste volumet for at Marklin lager en modell basert på eksiterende modell er 500eks. Noe både Amundsen Hobby har gjort, og Mjhobby Stockholm (Rc lok) Man får da eneretten til å selge den versjonen. Spørs om Di3 modellene som kom i fjor(startsettet + 602 helgrønn) vill selge nå som det kommer en versjon som er noe bedre Edited by Wickerman - 15 januar 2014 at 20:41 |
||
A matter of life and death
|
||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
.Ser nå at det med vrange kverrulant øyne kan misforståes hvis man forsøker hardt nok om hva jeg skrev, så frem med the-skjeen.......... det er lederne av Marklin som opptrer arrogant ovenfor sine egne trofaste kunder og nærmest håner de med produksjon av modeller som er utgått på dato før de blir levert. Hvor intresannt er det med en modell som er nesten kliss lik Di3b varianten de selv produserte på 60/70 tallet (katalog nr 3068 om jeg ikke husker helt feil) i leveringsutførelse og som gikk med dette utseende uten gitter i kanskje 1-2 uker inntil loket var innom Marienborg første gang. 624 ble levert i 1965 med 4 dører og allerede i 1967 var den inne til tetting av førerromsdører, altså gikk dette loket med 4 dører i maks 1,5 - 2år og hele tiden MED gittere.
Edited by pkonc - 16 januar 2014 at 14:40 |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Øy! Moderator! Moderer! Som eier av en Märklin Di3 føler jeg meg dypt krenket! |
||
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 273 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå er ikke akkurat jeg noen Märklin-entusiast, og det er sant at Märklin har tatt noen shortcuts opp i gjennom. Men jeg kaster likevel ikke opp når jeg kikker på min eneste Märklin Di3 på hyllen. Jeg vet den er for kort osv., men han som detaljerte denne gamle lokkåpen i sin tid klarte jamen like fullt å få det beste ut av den.
|
||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Jeg er glad for at folk velger å bruke siteringsmulighetene, så kan vi som leser i etterkant også få med oss merkelighetene som enkelte ikke lenger tør å stå for.
|
||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Helt enig. Det det der var en steintøff modell. Den modellen der ser langt bedre ut enn en Roco eller Heljan rett ut av eska. Respekt. |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja den di3'n var virkelig flott. men rett ut av esken synes jeg roco sin grønne di3 er flottest! savner veldig min 643 som var mitt første norske lok...
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg synes det er flott at Märklin lager røde sluttlys på denne modellen av Di3 (- selv om forbildet i beste fall hadde røde skiver å sette på markeringslysene). Så gjenstår det å se om disse er separat styrt - eller er permanent på. - Ser for meg en del ombygging :-)
- En sveitsisk eller kontinental modell hadde nok aldri blitt utstyrt med feil lyssetting uten ellers å ha blitt "slaktet" av kritikken?:-) - Ellers kommer MTAS T44-5 både i Märklin og Trix. Dette er vel det samme loket som hadde en kort periode rundt 1995 som Di7 i Norge? Har loket i MTAS-versjon vært benyttet i Narvik? MTAS er jo et norsk selskap i motsetning til MTAB, så dette loket er faktisk en norsk nyhet! - Håper som tidligere sagt at man har "begravet" SDS-motoren for godt og at det kommer en bedre motor i denne modellen. |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er klart at med en Roco-modell ville resultatet blitt enda bedre, men det er litt tankevekkende at det går an å få til et så bra resultat med et forholdsvis enkelt utgangspunkt. |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
elpro
Viderekommen Joined: 01 juni 2009 Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei, Normalt, når Märklin leverer en modell med uavhengig styring av lys slik som denne, vil det være mulig å velge å slå av lys i en ende, uanhengig om lyset er rødt eller hvitt. Dog er det nok ikke mulig å kjøre med hvitt bak uten at du også har hvitt lys foran. Sannsynligvis blir det da slik fra Märklin: 1. F=Hvitt og B=Rødt 2. F=Hvitt 3. B=Rødt 4. F=Hvitt og B=Hvitt 5. Alle lys av ElPro Edited by elpro - 19 januar 2014 at 01:21 |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Märklin sier selv om de nye lokdekoderene mSD/mLD: "•Als Lokdecoder mit 4, oder als Funktionsdecoder mit 8 verstärkten Ausgängen einsetzbar." Dette oppfatter jeg som at de "bare" har 4 utganger med drivere - dersom dekoderen også skal drive en motor? I CV-listen er det oppgitt ytterligere 2 utganger med logikknivå og 6 utganger med drivere. De vil da trenge for individuell lyssetting: 2 utganger for markeringslys i hver ende. 2 Utganger for separat topplys i hver ende (dersom det blir slik?) 2 Utganger for førerromsbelysning (som er oppgitt at modellen skal ha). 2 Utganger for røde sluttlys. Dette går akkurat opp dersom man går etter CV-listen - men stemmer ikke ut fra produktbeskrivelsen. - Er denne produktbeskrivelse rett og modellen har førerromslys som oppgitt, så er det bare 2 utganger til alt øvrig lys? Da blir alle 3 frontlys + røde sluttlys koblet sammen? |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Ytterligere noen av 2014-nyhetene:
Jeg lurer på hvor ulik Lemkes VT137 er 'vår egen' Bmdo10..... -Noen som vet? |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
De er snarlike (som svenskene sier) og bygget over samme lest, men ikke identiske med de som kom til Norge. De er mer kantete i frontene, har ulikt antall sitteplasser i de forskjellige avdelingene og dermed litt annen vindusplassering/utforming. |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 806 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Brawas nyheter http://mc.adpaper.de/mc/epaper?guid=143b45b84e2f7a69
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Morsomt at det kommer en Cmdo9 og G10, begge i NSB utførelse, i H0.
Med den nye Br57, kan vi vel kanskje håpe på en oppgradert 'Gammeltysker' til neste år??
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Post Reply | Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |