MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering av gamle Marklin lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering av gamle Marklin lok

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering av gamle Marklin lok
    Posted: 09 desember 2013 at 23:01
Jeg har noen gamle Marklin lok med mekanisk vender jeg tenkte å digitalisere. Etter å ha søkt litt på nettet finner jeg at det stort sett er tre måter å gjøre dette på:
1) Ombygningssett fra Marklin med ny 5-polet rotor, permanentmagnet og dekoder.
2) Uoriginal permanentmagnet og fritt valg av DC dekoder.
3) Dekoder beregnet for AC-motor.
 
Er det noen som har erfaring med de ulike alternativene?
 
Bortsett fra ett lokomotiv (BR50) er tilstanden slik at det ikke er vits å bruke mye penger på dette. Jeg har imidlertid funnet følgende AC dekoder som er svært rimelig og har bestilt en for å se hvordan den fungerer: http://www.tams-online.de/htmls/produkte/ldgldw32/produkte_ldgldw32.html Ut fra beskrivelsen ser man at den bruker en lavere frekvens og ikke har lastkompensering (konstant hastighet).
 
På BR50 kunne jeg tenke meg å bygge om til DC motor, men lurer på om det har noen hensikt å bytte til 5-polet motor.
 
HelgeBe
  
Back to Top
oyra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oyra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2013 at 09:36
Hei Helge!
Jeg har gode erfaringer med Ombyggingsett fra Marklin med 5-polet rotor,permanentmagnet og dekoder.
Det er ett rimelig ombyggingsett  og fungere iallfall for meg utmerket.Har bygget om 3 RE 460 som hadde delta modul.
Med vennlig hilsen
Øystein
Stavanger
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2013 at 10:59
Du trenger ikke skifte motoren dersom du skal digitalisere et gammelt lok med allstrømsmotor ("viklet stator"), da er det bare å bruke en dekoder som den fra Tams.
"Problemet" er at loket vil ikke ha like bra kjøreegenskaper som et lok med likestrømsmotor. Dette har Märklin omsider innsett - og har i all stillhet gått over til likestrøm. Det er spesielt krypkjøringsegenskaper som blir dårligere med allstrømsmotor - og man har heller ingen mulighet for EMF (eller "cruise Control") med denne motortype.

Jeg har faktisk fjernet statorviklingen på noen Märklin-lok som jeg har bygget om til likestrøm og saget den i 2 deler, slik at jeg fikk montert en liten neodym-magnet der spolen satt. Dette er like bra som å bytte permanentmagnet (men mer arbeidskrevende).Dette var før Märklin selv kom med disse ombyggingssettene.
Det gir også bedre kjøreegenskaper å bytte fra 3-polet anker til 5-polet.

Har langsomkjøring liten betydning for deg, er du like godt tjent med løsningen fra Tams. Det er dessuten mye rimeligere.
Amundsen Hobby har tidligere brukt å forhandle Tams i Norge.
Back to Top
Initium View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Initium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 13:56
hva koster et lite ombyggingssett ? Har noen gamle damplok, jeg tenkte vi kunne bruke på det nye togsettet. Syns generelt det er galt å kaste helt fine ting, bare fordi de er gamle.... 
Alternativet er jo bare å .... ha de liggende...
Livet er en lek...
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 15:04

Den aller rimeligste ombyggingen får en antagelig ved å bruke Tams sin dekoder for AC-motorer, LD-W-32, som HelgeBe nevner. Da trenger man kun denne dekoderen, og ingen ombygging av motoren. Jeg vet ikke om den føres hos noen norske forhandlere. Av linken til HelgeBe ser det ut til at de kan bestilles fra Tams for €14,95. Om man er en tur til en tysk storby med en Conrad-butikk, får man kjøpt den der til samme pris om den er på  lager, evt. med ledninger for et par euro ekstra:

http://www.conrad.com/ce/en/product/246929/TAMS-Elektronik-LD-W-32-LOCDECODER-LD-W-32?ref=list

http://www.conrad.de/ce/de/product/246929/TAMS-Elektronik-LD-W-32-Lokdecoder-LD-W-32

http://www.conrad.de/ce/de/product/499672/41-02321-01-C-Lokdecoder-LD-W-32-mit-Kabel

Neste nivå er ombygging med HAMO-magnet. Da trenger man en HAMO-magnet av riktig type (avhengig av motoren), pluss en vanlig lokdekoder. En HAMO-magnet får man for ca. en hundrelapp, se et stykke ned på denne siden:

http://www.electrade.no/decod.htm

I Norge tror jeg de billigste lokdekoderne går for litt under to hundre kroner. Om man bestiller fra England, er det mulig å komme ned i 11-12 pund pluss frakt:

http://www.ehattons.com/67146/Hattons_Model_Railways_Ltd_DCR_8PINSA_01_8_pin_harness_4_function_1_1Amp_decoder_with_back_EMF_with_Stay_Alive_see_descr/StockDetail.aspx

http://www.ehattons.com/19639/Bachmann_Branchline_36_553_8_pin_3_function_1A_decoder_with_back_EMF/StockDetail.aspx

Så totalt snakker vi da antagelig om 200 - 300 kr, avhengig av hva slags dekoder en kjøper, og hvor.


Edit 2014-08-24: Oppdatert link til Electrade.



Edited by TorsteinS - 24 august 2014 at 19:16
Back to Top
Initium View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Initium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 15:07
Mulig teit spm. men hva for " kode " har en std. dekoder ut av boksen ? For det er vel ikke helt enkelt å få programert den uten tilhørende dataverktøy ? Finnes dekodere med jumperswitcher kanskje ?
Livet er en lek...
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 17:15
Standardadressen for de fleste (om ikke alle?) dekodere er 3, så det er lokadressen du skal velge før du begynner å kjøre.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Initium View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 29 desember 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Initium Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2013 at 12:24
Sorry at jeg er helt grønn, men kan kontrolleren som er med i standardpakka til Märklin, funke på en hvemsomhelst moderne dekoder ? Det står at den styrer togene via IR..... må dekoderen da ha IR inngang ?

Er litt sugen på å modifisere det loket dere ser kassa av på side av her, massivt og flott lokomotiv...

Livet er en lek...
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2013 at 12:48
Det er vel den ene skinna i startsettet som har en IR-mottaker ifølge bruksanvisningen som jeg fant på nettet. Det er startsettene 29171 og 29182 du har?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2013 at 12:55
OK, har skummet litt gjennom bruksanvisningen nå. Det ser ut som IR-kontrollen kan styre fire lok med fire konkrete adresser, adressene står oppgitt i bruksanvisningen. Der står det forøvrig også at standardadresse fra fabrikk er 78, ikke 3 som jeg skrev ovenfor, men det gjelder kanskje bare lok med fabrikkmontert dekoder? Her får andre komme med mer utfyllende info, er noen år siden jeg hadde Märklin selv.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2013 at 17:25
IR-kontrollen kan sammenlignes med Delta-systemet. Der var det 4 posisjoner med gitte adresser (med mulighet til å utvide til 5 med en hendig, liten komtrollboks).

Alle dekodere som det kan endres adresse på, kan kjøres med IR-kontrollen. Har du flere enn 4 lok, må nødvendigvis 2 eller flere lok gis samme adresse, og da kan disse ikke kjøres samtidig. (Dvs de kan, men vil da oppføre seg som 2 analoge lok på samme trafoavsnitt Wink)
Bjørn Egil
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2014 at 13:47
Når det gjelder Märklin lok kommer disse med en forprogramert adr. som star i brosjyren som medfølger et nytt lok. Er det et lit eldre lok med små kontakter på printkortet innvendig i loket kan disse lastes ned fra nett. eller bruke dette:
http://www.digitaltog.dk/Digital/Maerklin/MDelta4.PDF
http://www.digitaltog.dk/Digital/Maerklin/MDigital8.pdf
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2014 at 20:24
Hei
Takk for svar. Det har tatt litt tid for vi har en baby som krever oppmerksomhet, men nå har jeg omsider fått montert en Tams AC dekoder i en Marklin E41 (tysk el-lok). Dette fungerer ganske bra. Ved å stille motorfrekvensen til 60 Hz så er det mulig med krypkjøring. Det bråker litt på lav hastighet, på samme måte som ved analog kjøring (knittring). Man kan velge en høyere motorfrekvens men man må da dra hastighetskontrollen til ca 25% før lokomotivet starter med et lite «byks». En annen sak er at spenningen ut til lyspærene bare er ca 8 volt. Dette gir et svakt gult lys. I tillegg flimrer lysene. Jeg har funnet noe informasjon om at det skyldes at ene polen på lyspærene er koblet til godset på lokomotivet og at flimringen skyldes digitalstrømmen som ligger på skinnene. Er det noen som har forslag til alternative lyspærer som lyser sterkere ved 8 volt og som er slik konstruert at begge poler lett kan kobles direkte til dekoderen?

Hvis noen vil forsøke denne dekoderen så vil jeg anbefale å kjøpe versjonen med ledninger, for det er et pirkearbeid å lodde direkte på denne dekoderen.

HelgeBe
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2014 at 22:20
En liten oppdatering på dette lille prosjektet mitt. Jeg har nå forsøkt alle tre alternativene. Her er mine erfaringer:

1)     Ombygging til 5-polet motor gir best resultat. Man får meget gode krypkjøringsegenskaper i og motoren trekker svært bra på laveste hastighetstrinn. Holder man lokomotivet igjen på laveste hastighet så spinner hjulene. I tillegg til at rotoren har 5 poler er både rotor og stator bredere enn på den gamle motoren. Det var opprinnelig en dekoder med i det settet jeg kjøpte men selger mente at den var dårlig så han solgte settet uten dekoder til redusert pris og anbefalte en annen dekoder. Jeg har satt inn en Tams DCC/MM dekoder. Statoren består av to deler med noe som ser ut som en liten firkantet neodymmagnet i mellom (der spolen var før). Kjell H. satt meg dermed på ideen å prøve neste alternativ.

2)     Ombygging med permanent magnet. Claes Ohlson selger en liten pakke med 10 små neodymmagneter for kr 65 link (uten hull). De er omtrent like store som dem Marklin bruker selv, men er runde i stedet for firkantet. Jeg ofret et lite oppskrapet lokomotiv til forsøket. Det tok ca 10 min å fjerne den gamle spolen og file til statorblikket. Jeg laget litt for stor åpning mellom de to delene så jeg filet vekk to tapper og satt i stedet på to magneter som vist på bildet. Den ene magneten kan sågar stå på toppen av motoren. Dette gir nesten like bra resultat som en 5-polet motor selv om forsøkslokomotivet har såkalt skivekollektor. Krypkjøringsegenskapene er bra men trekkraften er svak på lavest hastighet. Holder man igjen lokomotivet på laveste hastighet så står hjulene. Avhengig av dekoder kan dette faktisk være det billigste alternativet.

3)     Ombygging med AC dekoder. Dette er det dårligste alternativet og ikke nødvendigvis det billigste. Egenskapene er mye dårligere enn for alt. 2) og alt 2) krever bare litt ekstra arbeid (filing). Jeg vil faktisk fråde AC dekoder.

Felles for alle alternativene er at man må gjøre noe med belysningen. Man bør isolere lyspærene fra godset på lokomotivet og koble begge polene direkte til dekoder. Aller best er det å erstatte lyspærene med LED men det krever litt mer arbeid.

Når det gjelder de billige dekoderne fra Hattons som Torstein S. linket til så har jeg prøvd dem også. De viste seg å ha et kompabilitetsproblem med Mobile Station 2. Det var ikke mulig å endre CV2, CV5 og CV6 (hastighet) men alle andre CV kunne endres. Jeg kunne komme rundt dette ved å bruke hastighetstabell i stedet. Imidlertid så døde en av tre dekodere etter kort tid så jeg valgte å returnere alle sammen og fikk pengene igjen.

Jeg kommer nå til å bruke alt. 2) på min 5 resterende gamle lokomotiver.

Helge B.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2014 at 11:24
Jeg mener du vil få et enda bedre/sterkere magnetfelt ved å plassere kun en magnet mellom de halvdelene der du har kuttet stator. Det er viktig at luftgapet blir minst mulig.

Da statoren er delt, kan denne også tilpasses slik at avstanden mellom stator og rotor blir minst mulig. For at statoren skal være mest mulig stabil, bruker jeg å støpe den inn i epoxy. Jeg bruker da tykt papir mellom stator og rotor for å få "rett" avstand mellom stator og rotor mens limet herder.
Bruker du en skikkelig neodym-magnet, så blir momentet til en slik "hjemmesnekret" stator ofte bedre enn originale permanentmagnet-statorer.
Eneste ulempen, er at en slik god statormagnet skaper markante poler. Dette bremser opp motoren raskere når strømmen slåes av. Grunnet mer markante poler, kan dette også skape noe rykkete gange på laveste kjøretrinn digitalt.
Kompromisset er trekkraft vs. saktekjøringsegenskaper. Det gjelder å finne det som passer en best!

Edited by Kjell H. - 16 august 2014 at 18:12
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2014 at 14:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg mener du vil få et enda bedre/sterkere magnetfelt ved å plassere kun en mannet mellom de halvdelene der du har kuttet stator. Det er viktig at luftgapet blir minst mulig.

Nettopp. Märklin har helt siden 60-tallet hatt spesielle feltmagneter med permanentmagnet for HAMO-utgavene av de lokene som ellers har vekselstrømsmotor med feltspole (og det var jo alle lok den gangen).
Det er tre typer, en for stor og en for liten motor med skivekollektor, og en for alle lok med trommelkollektor. Motorene med skivekollektor har i vekselstrømsutgaven mange varianter av feltspoler, men disse forskjellene relaterer seg bare til utførelsen av selve spolen og tilkoblingen av denne.
I følge Märklins deleservice på http://www.maerklin.de/de/service/suche/ersatzteile.html kan disse fortsatt leveres, veiledende pris er angitt til 19,50 Euro/stk. Det er ikke akkurat billig, men det er originale Märklin-reservedeler som kan settes rett inn uten å behøve noe tilpassing.
Hvordan disse er effektmessig i forhold til å foreta en optimalisert egenombygging med kraftige, moderne magneter som Kjell H. beskriver vet jeg ikke. Jeg har Märklins magneter i alle mine ombyggede Märklinlok, og de virker helt utmerket. Mine magneter er imidlertid 20-30 år gamle, om Märklin kanskje har modernisert utførelsen siden den gang vet jeg ikke. Det er imidlertid lite trolig, for dette er jo deler som bare passer til relativt gamle modeller.

Fra venstre: for stor motor E220560, for liten motor E220450 og for trommelkollektor E235690


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2014 at 18:25
Jeg har vært misfornøyd med de originalmagnetene som er avbildet som nr. 1 og 3. Kun den som er avbildet i midten er OK.

Det som jeg har merket meg, er at avrundingen som er på de 2 ytterste statorene ikke følger radien til rotor i jamn avstand. Da blir det for lett et for stort luftgap - og motoren mister kraft. Dette inntreffer mest på 3-polte rotorer.
Til en viss grad, kan dette rettes opp ved å bøye blikket forsiktig til jamn avstand stator-rotor.
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2014 at 00:39
Til den prisen kan man like gjerne legge på litt og kjøpe et komplett ombyggingssett med 5-polet motor. Det koster 270 kr hos Amundsen eller rundt 30 EUR hvis man handler hos noen i EU. En uoriginal HAMO magnet får man som nevnt lenger opp for ca 100 kr. Utførelsen ligner på Marklins egne.

Jeg gjorde noen forsøk ved å ta ut statoren og feste Claes Ohlson magnetene forskjellige steder. Jeg holdt et skrujern innsiden på statoren for å føle "styrken" i magnetfeltet. Ikke en veldig nøyaktig målemetode men man kan registrere forskjell på "mye" og "lite". Jeg kunne ikke registrere noen forskjell ved å ha en magnet mellom de to statordelene eller to magneter slik som vist på bildet. Det som har betydning er hvor stor overflate av magneten som er i kontakt med statorblikket. Det er også viktig at kontaktflatene er plane. Hvis man har problemer med å file til to parallelle plane flater med (nesten)nøyaktig avstand så mener jeg det er et godt alternativ å bruke to magneter.

På eBay er det flust av svært billige (inkl. frakt) neodym magneter i forskjellige utførelse å få fra Kina. Man kan finne magneter som har en mer egnet form enn skivemagnetene fra Claes Ohlson. Statoren er bare 4 mm tykk så det er en stor del av magnetene som ikke "utnyttes". Hvis man vil forsøke med kun en magnet, så kan f.eks. en stavmagnet på ø6x14 mm være et alternativ.

Jeg har lest at stål har et metningspunkt for magnetisk felt. Et gitt stålstykke kan bare påtrykkes magnetisk felt opp til en hvis styrke. Det vil derfor ikke hjelpe å sette på en uendelig stor neodym magnet. Jeg tenker å gjøre et forsøk ved å sette på flere magneter i serie men det må vente for jeg har ikke flere magneter her jeg er nå.

Jeg er enig i at minst mulig luftgap mellom rotor og stator er viktig men jeg kommer ikke til å gjøre noe med det på mine lokomotiver. Jeg synes de vil fungere godt nok med den løsningen jeg har nå. På de 5-polte motorene skal luftgapet være betydelig redusert.

Største utfordringen min har vært å finne en passende rimelig dekoder. Etter uheldige erfaringer med Hattons har jeg landet på en multiprotokoll dekoder til 17 EUR fra Tams.

Helge B.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2014 at 19:28

Originally posted by HelgeBe HelgeBe wrote:

Når det gjelder de billige dekoderne fra Hattons som Torstein S. linket til så har jeg prøvd dem også. [...] Imidlertid så døde en av tre dekodere etter kort tid så jeg valgte å returnere alle sammen og fikk pengene igjen.

Hvilken av de to typene var det som døde? Den med 3 funksjoner (Bachmann 36-553) skal være produsert av ESU, men det ser ut til at den har gått opp i pris. Den med 4 funksjoner er ikke lenger tilgjengelig - kan det være som følge av hyppige feil?

Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2014 at 20:03
Det var Hattons egne jeg prøvde. De er fremdeles tilgjengelig, bare med nytt bilde: http://www.ehattons.com/62784/Hattons_Model_Railways_Ltd_DCR_8PIN_Harness_8_pin_harness_4_function_1_1Amp_decoder_with_back_EMF/StockDetail.aspx Det jeg fikk vite da jeg var i kontakt med dem er at de er produsert av DCCconsepts i Australia.

Forresten så har en av Tams dekoderne også tatt kvelden. Den er returnert til Conrad så får vi se hva som skjer. Kan det være at MS2 spiser dekodere?

Helge B.
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2014 at 15:11
Hattons dekodere er faktisk bra nok de. De er jo beregnet på DCC, men Märklin systemet er jo ikke kompatibelt med DCC, med mindre MS2 har blitt forandret uten at jeg har fått med meg dette!
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2014 at 16:37
Om jeg forstår deg rett, kan jeg opplyse om at MS2 alltid har hatt multiprotokollfunksjon.

Jeg velger å kjøre ikke-Märklin-lok (med DCC eller multiprotokoll-dekoder) på DCC Smile
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2014 at 19:07
De dekodere som ESU lager for Bachmann er egentlig en OEM-versjon av ESU Basic. De er etter min mening noe av det mest pålitelige som ESU lager!
Jeg har hatt en del problemer med andre og mer avanserte ESU-dekodere. felles for disse, er "multilayer-print". Her lykkes ikke ESU alltid med gjennomplettering mellom lagene. "Basic-dekoderen" har vanlig dobbeltsidig print.

- Nå har imidlertid den gamle versjonen av "ESU-Basic" gått ut av produksjon og en ny og mer avansert dekoder er kommet til erstatning.
Har akkurat vært i Tyskland og hentet NEM652- og MTC21-versjonene for å prøve disse. De produseres i Kina (kan ikke se at de andre dekoderne til ESU produseres der?).
Dette er dekodere med fornuftige funksjoner og burde holde "i bøtter og spann" til de fleste lok på markedet! - Skal teste seinere.

Bachmann (som Roco/Fleischmann) lager ikke egne dekodere og kjøper fra spesialfirma. Derfor kan det variere hvilken utgave og produsent som egentlig er opprinnelsen. - Jeg kjøpte ESU LokPilot V3.0 som Bachmann etter at ESU kom med LP4.0. - De solgte sikkert restlageret av V3.0 til Bachmann?

Tams-dekodere kan være en utfordring. - Har prøvd noen versjoner tidligere. Her var det en del feil. Reklamerte direkte til Tams på Intermodellbau - og de erstattet de defekte prompte! God service!
Et "problem" med Tams, er at av og til med dårlig strømopptak/skitten skinnegang, så "tror" dekoderen at den får analogstrøm - og loket "tar ut" for full fart. Det kan sikkert avhjelpes noe med en kondensator?
Denne "sykdommen" har også noen av Digitrax-dekoderne.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2014 at 21:54
Dette er en veldig bra erfaringsoverføring, takk for det! Forklarer pussigheter jeg har observert men ikke klart å analysere

Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2016 at 22:52
Hei. Kan du legge ut flere bilder av prosessen du gjorde på alt:2? :) prøver å lære mer om det her digitale greiene til märklin
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2016 at 22:59
Det er egentlig ikke så mye å vise men her er et bilde av et annet lokomotiv jeg holder på med nå:

En trinn for trinn beskrivelse kan være som følger:
1) Lodd av alle ledninger på motoren ++ og fjern den mekaniske venderen (eller Delta dekoder). Eneste ledningen som du trenger er den fra slepeskoen, evt fra lyspærene.
2) Lodd av støydempekondensatorene mellom motorpolene og gods. Det skal kun være kondensator mellom de to motorpolene.
3) Skru av endelokket på motoren (to skruer) og ta av roteren og statoren med feltspolen.
4) Bruk f.eks en skarp kniv og fjern spolen på statoren.
5) Bruk Dremel/fil/baufil og lag en åpning på f.eks ca 3 mm i statoren slik som på bildet. Hvis du er nøyaktig så lager du åpningen slik at den akkurat passer til en magnet. Hvis ikke så bruker du to magneter.
6) Skru motoren sammen igjen og sett på magnetene.
7) Kjøp en dekoder med ledninger, klipp vekk evt 8-pins plugg.
8) Ledningene har standardiserte farger (sjekk bruksanvisning for dekoderen) og loddes på plass som følger:
-Grå og oransje til motor
-Rød til slepesko
-Svart til gods
-Hvit og gul til hver sin lyspære (fram og bak)
-Blå er felles for begge lyspærer (obs denne er positiv, viktig hvis du bruker LED). Hvis lyspærene er koblet til gods behøver du ikke bruke blå ledning. Men du får da et svakere blinkende lys.

Dersom det er flere ledninger så er det til ytterligere ekstrafunksjoner. Du må ikke bruke disse.

Du må ikke bruke de magnetene jeg har brukt. Tykkelsen på magnetene er viktig for styrken på magnetfeltet. Mine magneter er 2,5 mm tykke og jeg tror de ikke bør være tynnere enn det.

Så er det bare å prøvekjøre. Rapporter gjerne erfaringene dine her.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2016 at 19:10
Hei.
Tar så smått opp igjen en gammel hobby. Etter inspirasjon fra denne tråden holder jeg på å bygge om mine 50-60 år gamle lokomotiver. Ferdig med 3 stk nå. Jeg brukte Dremel for å kappe statoren og satte inn 2 stk Ø10x3mm magneter. Virker som det trekker bra. Må er det på tide å finne fram noen skinner og lage et lite anlegg.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2016 at 14:34
Jeg har fått i hus 2 nydelige gamle Märklin Di3er. De synes å være i perfekt kondisjon og jeg finne kun bitte små avflassinger på skjørtet foran på den ene.
Da måtte jeg på loftet og finne en gammel trafo også, og kjøre litt analogt. Herlig. Dette vekker gode minner.
Planen er å digitalisere begge to, med 5-polet ombygningsett og ESU Locopilot (den ene) og Locosound (den andre). Men nå begynner jeg å lure. Skal jeg beholde de originale? I så fall blir de til pynt på Lillehammer stasjon anno 1960-65 hvis jeg ikke finner en lur løsning så jeg kan kjøre analoge mimrestunder.
Noen synspunkter?


Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2016 at 15:31
Märklins lokmodeller er bygget for å kjøres.  Gamle modeller som dette er såpass grove i detaljene at de egner seg mindre til bare å stå til pynt. Disse modellene er det dessuten laget mange av og går ikke for all verden på bruktmarkedet, så samlerverdien er ikke noe godt argument for la være å tukle med dem. Så få liv i dem, enten du velger "full pakke" med 5-polet motor og lyd, kjører analogt eller nøyer deg med en rimeligere digitalisering, som diskutert tidligere i denne tråden!
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mai 2016 at 17:09
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Märklins lokmodeller er bygget for å kjøres.  Gamle modeller som dette er såpass grove i detaljene at de egner seg mindre til bare å stå til pynt. Disse modellene er det dessuten laget mange av og går ikke for all verden på bruktmarkedet, så samlerverdien er ikke noe godt argument for la være å tukle med dem. Så få liv i dem, enten du velger "full pakke" med 5-polet motor og lyd, kjører analogt eller nøyer deg med en rimeligere digitalisering, som diskutert tidligere i denne tråden!

Helt klart bygget for å virke og brukes. Deilige og tunge og kan tas og føles på uten at det detter av noe Smile
Jeg hadde også en NMJ, men den kunne ikke kjøres så jeg hevet kjøpet.

Nei, regnet vel med at de kanskje ikke har noen samlerverdi. Takk for for råd Torstein, trengte bare det ene pushet Smile De kan jo uansett kjøres analogt med dekoder.

Et par hakk opp i tråden skriver jeg at jeg har digitalisert 3 gamle lok. Den fungere fint, kjører de på Roco Multimaus. Der kuttet jeg blikket og satte inn permanentmagneter. Går ikke like smooth som en ny Stortysker jeg har, så nå tenkte jeg å prøve å monter kit med 5-polet anker. Koster 300 hos Amundsen. Skal til Oslo i morgen, så da blir det en tur innom der. 

Moro med modelljernbane på mine gamle dager Thumbs Up
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.