MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Endelig sne, kulde, is og mørke...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Endelig sne, kulde, is og mørke...

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 10:15

Originally posted by Tog Tog wrote:

 Øyet som ser osv.

Nettopp derfor er slike diskusjoner om estetikk bortkastet. Man sårer noen, og fryder andre. Men klokere blir man neppe av slike kontroverser som det er vanskelig å knytte til objektive kriterier. Man kan selvsagt beskrive bruk av gylne snitt eller avvik fra dette, linjer som brytes eller ikke, men hvorvidt slike brytninger er estetisk vellykkede eller mislykkede kan ikke avgjøres.

Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2013 at 01:52

Originally posted by ses ses wrote:

Å kalle El 1 som "stygg" tror jeg vil falle mange tungt for brystet. Hvis man først skal uttale seg om estetikk vedrørende lok ([...]), så men heller noe om de i den motsatte enden av skalaen.

Nå, nå, det er bare maskiner vi diskuterer her, ikke damer...

Lokkassen på El 1 bærer preg av at man har slengt på noen plater der det var nødvendig for å kapsle inn "innmaten", uten nevneverdig hensyn til estetikk. Spesielt områdene rundt førerommene bærer mye preg av brutte linjer. Det er godt mulig dette var hensiktsmessig for betjening og vedlikehold, men vakkert var det ikke. Spesielt ille ble det da de i senere år, i likhet med bl.a. El 5 og El 8, fikk disse skjemmende rørene på utsiden av lokkassen.

El 5, som var noen få år yngre, med samme aksel-anordning og relativt lik lengde og vekt, hadde derimot en lokkasse som (i leveranseutførelsen) ga inntrykk av at det hadde vært tenkt en del på det estetiske. Mulig det var i årene mellom disse loktypene at man begynte å ta estetiske hensyn ved utvikling av elektriske lok, om det da ikke var NHJ som hadde strengere krav enn NSB.

Om disse uttalelsene skulle falle noen som har lagt ned masse arbeid i bevaring og restaurering av El 1 tungt for brystet , må jeg påpeke at dette på ingen måte er noen kritikk av arbeidet de gjør. Også loktyper som alltid har vært stygge, fortjener å bevares. Men om en El 1 hadde blitt pen etter oppussing, ville det ikke vært restaurering, men vandalisering av et teknisk kulturminne. De kan gjøre en pen lakkeringsjobb og få krom og messing til å skinne, men utformingen av loket er det ikke noe å gjøre med.

Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 23:44
Originally posted by ses ses wrote:

Å kalle El 1 som "stygg" tror jeg vil falle mange tungt for brystet. Hvis man først skal uttale seg om estetikk vedrørende lok (hvilket mange nok vil mene er en perifer kategori å vurdere lokmotiver etter), så men heller noe om de i den motsatte enden av skalaen.


Det er et helt legitimt syn på saken SES. Og det motsatte er også fullt ut legitimt. Øyet som ser osv.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 23:09
Å kalle El 1 som "stygg" tror jeg vil falle mange tungt for brystet. Hvis man først skal uttale seg om estetikk vedrørende lok (hvilket mange nok vil mene er en perifer kategori å vurdere lokmotiver etter), så men heller noe om de i den motsatte enden av skalaen.
Svein S
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 18:04
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Tog Tog wrote:

Køf'en må vel komme høyest på listen når det gjelder å aspirere til Norges styggeste lokomotiv ever. [...]

I så måte må nok Köf'en se seg slått av både Ska 205 og El 1:

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&type=175

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=1




Vel, El 1 kan kanskje gå an med 2 grafer og museumsversjonens messingdetaljer. Men driftsversjonen er jeg enig ser rimelig kastrert ut.

Når du nevner Ska 205 så synes jeg den minner om et par etseplater som Skaladesign la ut på nett her forleden med oppfordring til å gjette hva det var. Den likner jo egentlig på en 206 som har byttet ut motorrommet med et par amerikakufferter.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 17:55

Originally posted by Tog Tog wrote:

Køf'en må vel komme høyest på listen når det gjelder å aspirere til Norges styggeste lokomotiv ever. [...]

I så måte må nok Köf'en se seg slått av både Ska 205 og El 1:

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&type=175

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=1


Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 13:07
Køf'en må vel komme høyest på listen når det gjelder å aspirere til Norges styggeste lokomotiv ever. Estetisk er vel alt galt. Ikke minst med de norske sidene. Men sånn var'n altså. Så av en eller annen grunn står den nå som det mest bortgjemte loket i vitrinehyllene. Men samtidig er det kjekt å vite at den er der..
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2013 at 11:54
Det ble en fin liten sak, bygget med fokus på norske detaljer.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 22:36
Og så var feriedagenes første prosjekt nesten ferdig. Noe småplukk er det alltids. Taket må bl.a. trykkes litt lenger ned på lok-kåpen. Det jeg er mest fornøyd med er prisen. Som vist ovenfor kjøpte jeg en stk. sort Brawa Køf uten eske på Romerike Modell Verksted for kun 300 kroner.

Med på kjøpet fikk jeg en gammel Märklin-Køf. Pointet med den var at den var utstyrt med "norske" sider som ovenikjøpet var dårlig lakket og bulkete. Mye jobb med å rette ut messingen etter at lakken var fjernet fra sidene.

Alle løse deler måtte av før grunningen tok til. (Tamiya) Rødfargen er grei nok for meg, selv om jeg vet at den første NSB-rødfargen var en tanke rødere. På toppen av det hele fikk jeg med et nytt sett Køf-dekaler fra Romerikegutta. NSB-vingehjulet var etter min smak litt i største laget, så det byttet jeg mot et par andre i roteskuffen.

Den norske Køf'en hadde dessuten en halvplate foran grillen, men det regner jeg med var til vinterbruk for å holde på motorvarmen med såpass stor grillåpning. Var nok derfor det var to håndtak på lokket slik at det lett kunne tas av om sommeren. Men det kan lages siden.Dessuten synes det i Brawa'en en nydelig messing kjølevifte bak grillen som snurrer med motoren og ikke bør skjules, så da sier jeg at jeg kjører sommerstid.

Som sagt er jeg mest fornøyd med prisen. 300 kroner. Uten sammenlikning for øvrig ,men den fra Collector Modell koster minimum 3 bærumstiere. (3000 kroner) 1/10 av prisen altså for et skiftelok som er nokså perifert i forhold til mitt samleområde.

Så da er det bare å sette i gang med teak-kongevognen.













Edited by Tog - 28 desember 2013 at 22:42
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2013 at 23:49
Endelig er vinter, mørketid, is, slaps, kulde og glatt underlag kommet. De andre familiemedlemmene vil derfor i det lengste være innendørs og jeg slipper masing om kjøring til ulike kjøpesentre der ditt og datt er bare sååå billig. Og skulle de likevel ønske seg ut på veiene, så er det bare å nevne at ”jamen er det mange østeuropeiske trailere ute på veiene på sommerdekk gitt…”

Så dypt nede i en av kjellerens bunkere kan jeg derfor sitte totalt i fred og ro med nyydelig lukt av lakk, lim og varmt loddetinn.   Bak meg i skuffer og skap ligger "tusen" prosjekter som venter. Teak kongevogn (Ao Type 1 litra 206 anno 1910, ombygd til kongevogn) er innkjøpt halvferdig og skal ferdigbygges. Skreiabanens Type 9 skal loddes av en bekjent før jeg tar meg av innredning, superdetaljering, lakk og dekaler.

Godsvogner skal loddes og lakkes. Ø3 bunntømmingsvogn og en T4 Type 1 stakevogn ditto. Dioramaer skal detaljeres, telefonkiosker og aviskiosker skal bygges og lakkes. Og snart kommer Jevnaker stasjon i posten med 300 deler - Skipsmodellers juvelen i kronen. Hack Brückens mesterlige broer skal inn på banene. Flotte, nye telegrafmaster skal loddes og lakkes og fleksibel spesialledning med kobbergrønnskjær fra Epokemodeller skal monteres på. KL skal opp både på jernbane- og trikkediorama. Bare å tenke på alle prosjektene gjør at den fjerne våren oppleves som rundt neste sving.

Og på forumet popper det opp "skap"-byggere med betydelig talent som inspirasjon og incitament for byggefingrene. Så her i gården setter jeg like godt i gang med å bygge om en av Norges to (?) Køf skiftetraktorer til norsk design. Lenge har jeg lett etter de norske dørsidene, men så vips kom jeg over en påbegynt norsk Køf (Märklin)sammen med en komplett tysk Køf fra Brawa. Og jamen fikk jeg tak i dekalsettet også på Romerike Modell Verksted på Strømmen.

Den slaktemodne Märklinmodellen har altså begge de norske vognsidene pålimt. Heldigvis ikke loddet, men limt med superlim. Og da løser acetonen kjapt opp limet. Og lakken forsvinner lett med litt bremsevæske.

Jeg tipper at når de nært forestående feriedagene plutselig er der så sitter det adskillig flere MJ-gnomer enn meg rundt om i hobbykottene; som har listet seg vekk fra tanter, onkler, barnebarn og ektefeller. Men får de sitte der i fred? Gjør som meg. Gul varseltrekant med teksten ”Åpen gass – eksplosjonsfare” på hobbydøren hjelper. Og hvem vet – en bitteliten gassloddebrenner kan sikkert være farlig nok den. Om jeg bare hadde brukt den…




   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.