MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - MJ-Bladet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

MJ-Bladet

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2014 at 21:39
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

[QUOTE=Laurenz]Hvor mange som kjører bare norsk og hvor mange som kjøre noe annet er det vel bare forhandlerne som vet noen lunde nøyaktig. [...]

Det håper jeg inderlig ikke de vet, for da må de føre et samordnet register over hva den enkelte kunde har kjøpt, noe som Datatilsynet neppe ville vært så begeistret for. Det forhandlerne muligens kan ha statistikk på, er hvilken andel av de solgte modellene som har norsk forbilde, men hvordan skal de kunne skille mellom kunder som bare har "norsk" materiell, bare utenlandsk eller en blanding? Og hvordan skal de kunne vite hvor mange startsett etter tysk forbilde som samler støv på loftet hos de som har gått over til å bare kjøre norsk? Det blir ikke enklere av at enkelte utenlandske modeller, bl.a. eldre tyske godsvogner, fornorskes.

Her må nok Modelljernbanetilsynet på banen og sørge for at all lok- og vognmodeller blir registrert. MJ-ere som ikke har oppdatert sine modeller i registret i løpet av de siste to årene, får kjøreforbud! Clown

[/QUOTE]

Å lage et så stort poeng av en liten setning. Ermm Det jeg regner med de fleste forstår at jeg mente var at det er at norske forhandlere som vet best hva de selger av norsk vs. utenlandsk, ikke hvem som kjøper hva.... Og ja, det er nok uansett forhandlere som har bedre peiling en den enkelte MJ'er. Men jeg forsøkte å få fram er at det nok er mange flere som samler utenlandsk en det mange er klar over.

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2014 at 21:44
Originally posted by Henning Henning wrote:

Originally posted by eika eika wrote:

Du debaterer slik jeg oppfatter deg utelukkende ut fra hva du som person ønsker deg. Jeg forsøker se helheten for hele det norske mj-miljøet hvor alle er åpne og inkluderende ovenfor hverandre og kan læreav, ønske hverandre velkommen og la seg inspirere at hverandre uansett hvilket land modellene man kjører kommer fra, hvilken skala de har, hvilket kunnskapsnivå man har osv. Jeg må bare beklage dersom de tankene kommer i konflikt med dine ønsker


Selvfølgelig debatterer jeg ut i fra mine ønsker.Dine argumenter underbygger selvsagt også dine ønsker om blant annet å selge mest mulig utenlandsk tog i butikken din.

Det er en merkelig debatt-teknikk av en erfaren eks-moderator å mene at dersom jeg fremfører mine ønsker så ønsker jeg ikke norsk MJ fremgang! En (heldigvis) eks-moderator som i kraft av sin tidligere kunnskap om forumets medlemmer bryter forumets regler.

Deretter skjeller du meg altså ut som "rassist" etc. fordi jeg er uenig med deg. Jeg tror Stegard & co må takke sin skaper for at en slik moderator er ute. Og det forhåpentligvis for godt.

SITAT EIKA: "På samme måte som det er veldig enkelt for andre debatanter i slike situasjoner å forsøke å ugyldiggjøre motdebatanters synspunkt ved å ta fokus bort fra saken/meningen og over på personen. Det må jeg og andre i min situasjon bare leve med og håpe på at de fleste er oppegående nok til å se sannheten."(SITAT SLUTT)

Og dette har du frekkhet nok til å skrive etter det du har kalt meg.


Vel Henning,
i motsetning til hva du synes å ha gjort, har faktisk jeg vært innom butikken i Horten og vet at det finnes store mengder norske og skandinaviske modeller i tillegg til de utenlandske som finnes i hyllene. Og hadde Finn M villet det hadde du også kunnet finne NMJ-modeller der. Men at du ikke gjør det kan du ikke skylde Eirik for.

Og at du om noen skal trekke Eiriks evner som moderator i tvil . . . .
Hadde det ikke vært for hans evner til å la dels tvilen komme tiltalte til gode og dels la uberettighet kritikk prelle av som vann på gåsa, etter å ha diskutert det med oss andre, så hadde du vært utestengt permanent. Uansett hvilket nick du hadde valgt.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2014 at 21:48
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Jeg er så møkka lei av denne nedlatende kverulanten som til stadighet dukker opp i nye utgaver og skaper irritasjon i enhver diskusjon som kan være viktig for norsk MJ. Enhver tråd ender opp med at det seriøse innholdet får et skudd for baugen med han tilstede.
Om Karlsen skal ha kritikk for noe når det gjelder moderatorrollen som han desverre ikke har lenger så er det at han også lot denne snodige personen få holde på ganske så fritt også da.



Ja for enkelte kan nok andres meninger være vanskelig å tåle. Men det bjuder jag på, som svensken sier. Et viktigere poeng for MJF må nok snarere være at folk som er så opptatte av foreningen, bladet og norsk MJ melder seg inn i foreningen slik at den får midler til å drive og publisere medlemsbladet. Ikke sant EirikS?
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2014 at 21:54
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:



Vel Henning,


Og at du om noen skal trekke Eiriks evner som moderator i tvil . . . .
Hadde det ikke vært for hans evner til å la dels tvilen komme tiltalte til gode og dels la uberettighet kritikk prelle av som vann på gåsa, etter å ha diskutert det med oss andre, så hadde du vært utestengt permanent. Uansett hvilket nick du hadde valgt.


At du støtter din tidligere moderatorkollega er ikke til å undres over. Dere klarte jo ikke å holde dere i skinnet, men meldte dere jo ut med brask og bram og svertet hele foreningen i en offentlig skittentøyvask i stedet for å ta det opp internt med styret og bare der.

Dine påstander om at jeg har kommet med innlegg som kvalifiserer til utestengelse er stikk i strid med det faktum at moderator henvendte seg til mine motdebattanter og ba DEM roe seg. Dette ga han skriftlig uttrykk for på forumet. I rest my case.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2014 at 21:57

Originally posted by eika eika wrote:

Av mer intersse mener jeg heller det er om du og kunne bidratt med dine tanker om hvordan fremtidens mjf og mj-blad kunne/burde være? Mener du personlig mine tanker om et felles miljø for alle som driver med modelljernbane her i landet er helt feil?

Jeg er ikke så opptatt av at MJ-bladet skal skape et felles miljø. Det behovet tror jeg blir brukbart dekket av dette forumet, samt i en viss grad Norsk MJ-forum og enkelte andre internett-fora. Der er det plass til alle aspekter av denne hobbyen, uten trykkekostnader og begrensning i antall sider. I tillegg kommer de lokale klubbene, for de som er medlemmer der.

Hva jeg personlig er ute etter i MJ-bladet, og for den saks skyld MJ-sidene i På Sporet, er først og fremst stoff om norsk MJ. Herunder kommer bl.a. tester av norske modeller, artikler om bygging av anlegg og rullende materiell etter norsk forbilde, artikler om "norske" anlegg (også i utlandet) og tips om fornorsking eller detaljering. Ikke at jeg anser stoff om utenlandsk MJ for uinteressant, men det kan jeg finne nok om i bl.a. tyske og amerikanske publikasjoner. Men stoff om hvordan en bygger etter norsk forbilde eller forbedrer en norsk modell finner en ikke der, og tester av norske/skandinaviske modeller er sjeldne. Om en skandinavisk modell en sjelden gang testes i et tysk tidsskrift, er det tvilsomt om forfatteren har så mye kunnskap om forbildet til at han kan påpeke evt. feil.

Jeg kan godt leve med en del "utenlandsk" og generelt stoff, og en del av det leser jeg. Men det jeg betaler for, er det som er unikt for MJ-bladet (og noen sider i PS), nemlig det "norske" stoffet. Uteblir dette, eller blir det for tynt, er det for min del takk og farvel til MJ-bladet, og dermed til MJF. Det er ikke noe stort problem om det blir mye "uinteressant" stoff, bare det er nok som er interessant, til en akseptabel pris.

Hadde jeg i stedet drevet med tysk eller amerikansk MJ eller hagejernbane, og ikke norsk MJ i det hele tatt, tror jeg at jeg heller ville foretrukket utenlandske publikasjoner fremfor MJ-bladet, som aldri vil kunne gi disse temaene noen grundig dekning.



Edited by TorsteinS - 11 mai 2014 at 22:12
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2014 at 22:04
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


Jeg er ikke så opptatt av at MJ-bladet skal skape et felles miljø. Det behovet tror jeg blir brukbart dekket av dette forumet, samt i en viss grad Norsk MJ-forum og enkelte andre internett-fora. Der er det plass til alle aspekter av denne hobbyen, uten trykkekostnader og begrensning i antall sider. I tillegg kommer de lokale klubbene, for de som er medlemmer der.Hva jeg personlig er ute etter i MJ-bladet, og for den saks skyld MJ-sidene i På Sporet, er først og fremst stoff om norsk MJ. Herunder kommer bl.a. tester av norske modeller, artikler om bygging av anlegg og rullende materiell etter norsk forbilde, artikler om "norske" anlegg (også i utlandet) og tips om fornorsking eller detaljering. Ikke at jeg anser stoff om utenlandsk MJ for uinteressant, men det kan jeg finne nok om i bl.a. tyske og amerikanske publikasjoner. Men stoff om hvordan en bygger etter norsk forbilde eller forbedrer en norsk modell finner en ikke der, og tester av norske modeller er sjeldne.Jeg kan godt leve med en del "utenlandsk" og generelt stoff, og en del av det leser jeg. Men det jeg betaler for, er det som er unikt for MJ-bladet (og noen sider i PS), nemlig det norske. Uteblir dette, eller blir det for tynt, er det for min del takk og farvel til MJ-bladet, og dermed til MJF. Det er for min del ikke noe problem om det blir mye "uinteressant" stoff, bare det er nok som er interessant, til en akseptabel pris.Hadde jeg i stedet drevet med tysk eller amerikansk MJ eller hagejernbane, og ikke norsk MJ i det hele tatt, tror jeg at jeg heller ville foretrukket utenlandske publikasjoner fremfor MJ-bladet, som aldri vil kunne gi disse temaene noen grundig dekning.


Dette kan jeg slutte meg ett hundre prosent til. Det gir full dekning for mitt syn også, og det er høyst legitimt at denne debatten nå kommer ettersom bladet tilsynelatende er i krise. At det blir litt temperatur i denne debatten må vi påregne ettersom de fleste vil tale for "sin syke mor" eller har omfattende økonomiske interesser i utfallet. At noen ikke klarer å holde seg i skinnet og griper til sterkt nedsettende kommentarer om meg preller av meg som vann på gåsa. Bare til orientering.

Edited by Damp - 11 mai 2014 at 22:06
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2014 at 22:17
God aften.

Når det gjelder tilgang til stoff så må redaksjonen drive oppsøkende virksomhet gjøre slik som Pelle en gang gjorde.
For mitt vedkommende resulterte dette i en artikkelserie om Digital modelljernbane hvor jeg skriv i tilsammen fire utgaver.
At redaksjonen tror at vi skal levere artikler uten verken oppfordring eller godtgjørelse er å tro på julenissen..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2014 at 22:25
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

God aften.

Når det gjelder tilgang til stoff så må redaksjonen drive oppsøkende virksomhet gjøre slik som Pelle en gang gjorde.
For mitt vedkommende resulterte dette i en artikkelserie om Digital modelljernbane hvor jeg skriv i tilsammen fire utgaver.
At redaksjonen tror at vi skal levere artikler uten verken oppfordring eller godtgjørelse er å tro på julenissen..


Meget interessant poeng. Andre har også etterlyst hvilke områder redaktøren ønsker seg bistand til. Apropos godtgjørelse skulle det vært fint å få oppklart hva Pelle betalte? Dersom vi må regne med at medlemmene som bistår redaksjonen i dag forventer godtgjørelse - hva slags? Km.godtgjørelse for kjøring? Honorar for artikkelen? En kombinasjon? Har foreningen penger til dette? Det er uendelig trist at ikke styret kommer på banen med sitt syn på slike ting. Her på forumet sitter det altså en rekke svært interesserte MJ'ere og diskuterer med hverandre, mens de som kan oppildne, foreslå og gjøre noe med det ikke er tilstedeværende. Om disse ikke er på nettforumet, kan kanskje Morten Wæraas informere dem om den store og glødende interessen som nå dukker opp slik at alle innspillene kan avstedkomme noe.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2014 at 22:32
Hei

Pelle betalte ingenting. Temaet har vært oppe på minst en generalforsamling men måtte legges på is grunnet noen uklarheter i 2013. Hadde håpet saken ble fulgt opp på årets, men så variert dette med referat da..
En godtgjørelse på noen hundrelapper hadde ikke skadet :)

Edited by jhh61no - 11 mai 2014 at 22:34
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2014 at 22:33

Hei!

 

Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Hvor mange som kjører bare norsk og hvor mange som kjøre noe annet er det vel bare forhandlerne som vet noen lunde nøyaktig.

Selv om mange syter og klager over at MjF ikke gjør noen ting, tenker jeg jo at som en landsdekkende forening med modelljernbane som spesialfelt burde jo MjF vite noe om dette. -Hvilket de også gjør.

I 2006 tok nemlig undertegnede som tillitsvalgt i styret initiativ til, og avholdt deretter en brukerundersøkelse blant foreningens medlemmer, slik at MjF skulle få litt bedre innsikt i sin egen medlemsmasse. På bakgrunn av brukerundersøkelsen ble det utferdiget en sluttrapport som deretter ble overlevert styret i MjF.

 

Det er riktig nok noen år siden dette nå, men sluttrapporten var i sin samtid meget representativ for MjF sin medlemsmasse, og således informativ. Selv om dette er noen år siden registrerer jeg samtidig at det er mye som ikke forandrer seg med tiden; Til tross for at styret i MjF den gang deltok i langt større grad på forumet enn nå, samtidig som Mj-Bladet ikke bare utkom når det skulle men var i stadig forbedring, mener jeg å huske at mange, som ikke bidro med annet enn sin kritikk, også den gang benyttet forumet til å ytre seg negativt om foreningen og styret. Det er kanskje ikke noe rart at det er vanskelig å finne frivillige som vil påta seg tillitsverv i MjF, når man samtidig skal gjøres til hoggestabbe for de som ikke bidrar med annet enn kritikk og negativt fokus uansett om styret deltar på nett og bladet utkommer eller ei. Jeg tror kanskje dagens situasjon er ett resultat av denne stadige kritikk, og negative fokus.

 

Uansett, hvor mange som kjører med hva var det jeg skulle svare på. I 2006 var det prosentvis andel av MjF sin medlemsmasse som drev med (noen drev med kominasjoner av forskjellige skalaer og forbilder):

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2014 at 22:54
Originally posted by Roger Roger wrote:


Det er kanskje ikke noe rart at det er vanskelig å finne frivillige som vil påta seg tillitsverv i MjF, når man samtidig skal gjøres til hoggestabbe for de som ikke bidrar med annet enn kritikk
og negativt fokus uansett om styret deltar på nett og bladet utkommer eller ei.


Denne debatten startet med forumets tre moderatorer som for åpen scene sa opp på forumet og sterkt kritiserte styrets innblanding i deres virksomhet. Etter hvert har det ballet på seg, og det kan da slett ikke være uinteressant om bladet kommer ut eller ikke? I alle fall ikke for meg. At styret ikke har en eneste kommentar til noe av dette og varastyremedlemmet Midnight hevder at ingen får kontakt med redaktøren av bladet og ikke vet hvorfor det ikke har kommet noe blad siden det nr. 3 i 2013 kan vel neppe kalles "klaging og syting".

Edited by Damp - 11 mai 2014 at 23:02
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2014 at 22:59
Originally posted by Roger Roger wrote:



Selv om dette er noen år siden registrerer jeg samtidig at det er mye som ikke
forandrer seg med tiden; Til tross for at styret i MjF den gang deltok i langt
større grad på forumet enn nå, samtidig som Mj-Bladet ikke bare utkom når det
skulle men var i stadig forbedring, mener jeg å huske at mange, som ikke bidro
med annet enn sin kritikk, også den gang benyttet forumet til å ytre seg
negativt om foreningen og styret. Det er kanskje ikke noe rart at det er
vanskelig å finne frivillige som vil påta seg tillitsverv i MjF, når man
samtidig skal gjøres til hoggestabbe for de som ikke bidrar med annet enn kritikk
og negativt fokus uansett om styret deltar på nett og bladet utkommer eller ei.
Jeg tror kanskje dagens situasjon er ett resultat av denne stadige kritikk, og
negative fokus.


Dette er en veldig rar virkelighetsbeskrivelse, Roger. Det er ikke mitt intrykk at det er masse negative skriverier på forumet uansett hvordan foreningen drives. Jeg kan overhodet ikke huske at det var noen negative skriverier på forumet den tiden Truls Slevigen var redaktør. Jeg var med i redaksjonen på den tiden, og tilbakemeldingene på arbeidet vårt var overveiende positive.

Og Morten Jacobsen var en respektert formann, det var på langt nær så mange negative ytringer under hans formannstid.

Jeg tror heller ikke at det hadde vært noe lettere å få folk til å ta på seg styreverv om man hadde fjernet forumet.

Jeg er faktisk villig til å vedde gode penger på at hverken formann eller redaktør leser forumet, og at de ikke kunne brydd seg mindre om hva vi poster her inne.
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2014 at 23:17
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

God aften.
Når det gjelder tilgang til stoff så må redaksjonen drive oppsøkende virksomhet gjøre slik som Pelle en gang gjorde.
For mitt vedkommende resulterte dette i en artikkelserie om Digital modelljernbane hvor jeg skriv i tilsammen fire utgaver.
At redaksjonen tror at vi skal levere artikler uten verken oppfordring eller godtgjørelse er å tro på julenissen..
Utfordringen det siste året har jo vært at det ikke er noen redaksjon... Det er kun redaktøren som jobber med bladet og til tross for at han blir honorert for å gi ut bladet har han tydeligvis såpass mye annet å holde på med at dette blir nedprioritert.

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 00:13
Har vi en betalt (honorert) redaktør for mj-bladet som ikke har tid til å være redaktør? Og det godtar styret?
SOHo
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 09:05
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Har vi en betalt (honorert) redaktør for mj-bladet som ikke har tid til å være redaktør? Og det godtar styret?
Han får kun betalt for det han faktisk leverer!
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 09:38
Originally posted by midnight midnight wrote:

Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Har vi en betalt (honorert) redaktør for mj-bladet som ikke har tid til å være redaktør? Og det godtar styret?

Han får kun betalt for det han faktisk leverer!



Er det mulig å få vite hva redaktørens honorar er? Pr. side? Pr. artikkel? Pr. utgivelse? Annonseprovisjon? Km. godtgjørelse? Diettgodtgjørelse? Refusjon av overnattingsutgifter ved reiser? Annet?
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 10:01
Originally posted by Damp Damp wrote:


Er det mulig å få vite hva redaktørens honorar er? Pr. side? Pr. artikkel? Pr. utgivelse? Annonseprovisjon? Km. godtgjørelse? Diettgodtgjørelse? Refusjon av overnattingsutgifter ved reiser? Annet?
Hvis du ser på budsjettet som er lagt ut i http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8478&title=innkalling-til-generalforsamling-2014 så vil du se at det er satt av 80000 til "Lønn og godtgjørelser MJ bladet" så det skulle normalt da bli 20000 pr. nr.

Annonsesalget holdes utenom dette og det har variert om vi har hatt en egen annonseansvarlig eller om redaktøren har tatt hånd om dette også. Hvor mye provisjon vi har gitt er jeg usikker på. Dessverre er dette også et område vi sjelden har hatt god nok kontroll på da mange annonser aldri har blitt fakturert (misforståelser mellom redaktør, selger og kasserer etc) og det har vært en del disputter mellom annonsører og MJF om hvorvidt annonsen faktisk er blitt bestilt. I tillegg så har vi jo selvsagt det at MJ-bladet sjelden har kommet i rute og som ofte gjør annonser mindre aktuelle.
Annonseutfordringene er ikke noe som kun dagens styre opplever, men dette har vært et problem i "alle år"...  Det finnes dog sikkert unntak som jeg ikke har oversikt over!


Edited by midnight - 12 mai 2014 at 10:01
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 11:01
Originally posted by midnight midnight wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:


Er det mulig å få vite hva redaktørens honorar er? Pr. side? Pr. artikkel? Pr. utgivelse? Annonseprovisjon? Km. godtgjørelse? Diettgodtgjørelse? Refusjon av overnattingsutgifter ved reiser? Annet?

Hvis du ser på budsjettet som er lagt ut i http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8478&title=innkalling-til-generalforsamling-2014 så vil du se at det er satt av 80000 til "Lønn og godtgjørelser MJ bladet" så det skulle normalt da bli 20000 pr. nr.

Annonsesalget holdes utenom dette og det har variert om vi har hatt en egen annonseansvarlig eller om redaktøren har tatt hånd om dette også. Hvor mye provisjon vi har gitt er jeg usikker på. Dessverre er dette også et område vi sjelden har hatt god nok kontroll på da mange annonser aldri har blitt fakturert (misforståelser mellom redaktør, selger og kasserer etc) og det har vært en del disputter mellom annonsører og MJF om hvorvidt annonsen faktisk er blitt bestilt. I tillegg så har vi jo selvsagt det at MJ-bladet sjelden har kommet i rute og som ofte gjør annonser mindre aktuelle.
Annonseutfordringene er ikke noe som kun dagens styre opplever, men dette har vært et problem i "alle år"...  Det finnes dog sikkert unntak som jeg ikke har oversikt over!



Hadde det vært mulig å nedsette en honorert likestilt redaksjonskomite for dette beløpet? For eksempel 4 mann som får 5000 kroner hver for jobben pr. blad? 20 000 kroner pr. år pr. mann skulle vel kunne friste et slikt kollegium?

Etter det jeg har skjønt har enkelte tidligere flinke redaksjonsmedlemmer ønsket en viss godtgjørelse. Kunne dette friste noen?
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 11:12
Originally posted by Roger Roger wrote:


Det er riktig nok noen år siden dette nå, men sluttrapporten var i
sin samtid meget representativ for MjF sin medlemsmasse, og således informativ.


SITAT Roger: "I sin samtid".

Det er akkurat det. Det har skjedd så uendelig meget hva tilsig av norske modeller angår i motsetning til før i tiden da det bare var utenlandske tog å oppdrive utover bittelitt Lima eller rådyre Superlinere. Denne statistikken kan derfor ha endret seg dramatisk.

Mange har nok fortsatt med utenlandske tog fordi de selvsagt ikke vil kassere samlingen sin som mye er bygget opp rundt. Og noen elsker f.eks. tyske tog. Ikke noe galt i det, og stoff om dette må selvsagt MJ-bladet dekke. Men bladet bør altså først og fremst satse på norsk. Og med det tilfanget norsk materiell de senere årene har fått i fanget skulle det ikke være vanskelig å finne stoff å skrive om.
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 12:00
Originally posted by Damp Damp wrote:

 

Hadde det vært mulig å nedsette en honorert likestilt redaksjonskomite for dette beløpet? For eksempel 4 mann som får 5000 kroner hver for jobben pr. blad? 20 000 kroner pr. år pr. mann skulle vel kunne friste et slikt kollegium?

Etter det jeg har skjønt har enkelte tidligere flinke redaksjonsmedlemmer ønsket en viss godtgjørelse. Kunne dette friste noen?
Ikke meg i mot, men jeg kan for lite om publisering til å si noe om dette vil være riktig og rettferdig. En redaktør må man vel ha uansett? De som er litt over gjennomsnittet god på publisering leverer vel ofte "trykkeklare" sider slik at det blir minimalt med arbeide for redaktøren å sy sammen etterpå og da burde det helt klart kvalifisere til å ta del i honoraret for bladet.
Spørsmålet er vel om det i det hele tatt er mulig å framskaffe fire mann i dette miljøet som kan samarbeide og bli enige om en felles utgivelse...Wink
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
jrodlan View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jrodlan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 12:11
Kan det være at redaktøren ikke har mottatt stoff nok til å fylle et blad? Isåfall vil ikke en lønnet redaksjonskomité løse det problemet.

(medlem fra stiftelsesdato)
JAR
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 12:39
Originally posted by jrodlan jrodlan wrote:

Kan det være at redaktøren ikke har mottatt stoff nok til å fylle et blad? Isåfall vil ikke en lønnet redaksjonskomité løse det problemet.

(medlem fra stiftelsesdato)


Med en godtgjørelse på 80.000kr så burde det da være mulig å skrive et par linjer?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 13:00
Originally posted by Damp Damp wrote:


Etter det jeg har skjønt har enkelte tidligere flinke redaksjonsmedlemmer ønsket en viss godtgjørelse. Kunne dette friste noen?


Hvorvidt jeg er flink eller ikke får andre bedømme, men jeg følte meg ihvertfall flink nok til å foreslå at man kunne åpne for honorering av andre enn redaktøren.

Dette ble i praksis avvist på siste GF med henvisning til at det ikke er økonomi til å gjennomføre det.

På GF aksepterte jeg dette uten innvendinger, men i ettertid har det slått meg at det faktisk er mulig å spare ganske mye penger på å gå tilbake til det gamle formatet til MJ bladet.

Om man sammenligner MJ-bladet med På Sporet ser man at MJF budsjetterer med 62 500,- pr. utgave (ikke inkludert porto eller honorar til red.) mens NJK (i 2013)budsjetterte med 41 500,- pr. utgave.

Det betyr at det sannsynligvis er mulig å kutte trykkekostnaden på MJ-bladet med nærmer 20 000,- pr. utgave. Dette er penger man *kunne* brukt til å betale redaktør/bidragsytere.

Det jeg egentlig argumenterer for er en profesjonallisering av MJ-bladet. Man kan beklage at det ikke er mulig å få gitt ut et blad kun med frivillig innsats, men et kommersielt drevet mj-blad er bedre enn intet mj-blad.



Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 13:09
Originally posted by midnight midnight wrote:


Spørsmålet er vel om det i det hele tatt er mulig å framskaffe fire mann i dette miljøet som kan samarbeide og bli enige om en felles utgivelse...


Det har vært mulig tidligere.
Under Truls sitt regime var vi 4 mann som absolutt trakk i samme retning.

Det som etterhvert skapte en smule misnøye var nettopp at redaktøren fikk 20 000 pr nummer, og de øvrige redaksjonsmedlemmene nada.

Dette til tross for at til enkelte nummer ble det produsert nesten like mange ferdige sider av redaksjonsmedlemmene som av redaktøren.

Jeg må understreke at dette ikke er en kritikk av Truls som redaktør, vi var i alle inneforstått med premissene.

Og folk må være klar over at 20 000 pr.utgave på ingen måte er nok til å dekke de arbeidstimene som ble lagt ned på de mest forseggjorte utgavene i Truls-tida.

Spesiellt Henning Larsen la ned absurd mange timer på bladet.



Edited by Håvard H - 12 mai 2014 at 13:09
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 13:19
Originally posted by jrodlan jrodlan wrote:

Kan det være at redaktøren ikke har mottatt stoff nok til å fylle et blad? Isåfall vil ikke en lønnet redaksjonskomité løse det problemet.

(medlem fra stiftelsesdato)


Hvis redaktøren mangler stoff til bladet, hvorfor spør han ikke folk om stoff?

Er det noen som har blitt kontaktet?
Og ikke bare én gang, men flere?

Hvis ikke redakøren har forstått at folk må mases på for å levere stoff, så er han definitivt ikke rett mann for jobben.

Å være en klegg til å skaffe stoff må være en av redaktørens viktigste oppgaver.

Dessuten vil jeg påstå at det er ikke *så* vanskelig å skaffe stoff.
Jeg jobbet mye med å samle stoff til bladet da jeg var med i redaksjonen. Nesten alle de jeg kontaktet for å bidra med stoff til bladet svarte positivt, og leverte faktisk stoff.

Not to ask is not to receive.

Edited by Håvard H - 12 mai 2014 at 13:19
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 13:33
Originally posted by jrodlan jrodlan wrote:

Kan det være at redaktøren ikke har mottatt stoff nok til å fylle et blad? Isåfall vil ikke en lønnet redaksjonskomité løse det problemet.

(medlem fra stiftelsesdato)


Joda, vi snakker her selvsagt om en skrivende redaksjonskomite - en redaksjon. Ikke et supperåd. Suppen tar andre seg av...
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 13:37
Vel Midnight! Nå er det din oppgave å fremlegge disse tankene hos dine med-styremedlemmer som igjen kan få redaktøren inn på teppet og høre hva han mener. Vet du forresten om det i det hele tatt er noe blad coming up?
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 13:42
En liten saksopplysning: Da jeg var redaktør fikk jeg 12500 pr utgave, altså 50000 pr år. Jeg ordnet med annonsene, men mottok aldri noe provisjon for dette.

Hvis noen leser igjennom de to årgangene vil de ikke finne en eneste klage på manglende stofftilgang. Det betyr ikke at stoffet kom av seg selv, men med litt innsats ble sidene fylt. Når honoraret nå tydeligvis har økt betydelig burde det være mulig å legge ned enda litt mer innsats for å fylle sidene.

At formatet har så mye å si for trykkekostnaden som forskjellen mot PS tror jeg ikke. I min tid ønsket jeg å få tilbud fra flere trykkerier, men styret ønsket ikke å bytte trykkeri. Om man senere har innhentet tilbud eller bare betaler fakturaen man får for trykking vet jeg ikke. Viktigere for prisen enn formatet er å ha riktig sideantall i forhold til det produksjonstekniske slik at en ikke betaler for papir som går i søpla - og at en leverer til trykkeriet til avtalt tid. Der tror jeg vel det har vært litt ymse i det siste.

Skal man redde blad og forening nå så begynner det vel å bli ganske klart at noe må gjøres på personalsiden. Og det ganske snart. Om noen lurer: Nei, jeg har ikke blitt spurt om å ta over som redaktør igjen. Det spørsmålet tror jeg ikke vil komme fra dagens leder i MJF ihvertfall. Han er nok ikke så begeistret for mine innlegg her på forumet.
Truls Slevigen
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 13:57
Originally posted by trulss trulss wrote:

En liten saksopplysning: Da jeg var redaktør fikk jeg 12500 pr utgave, altså 50000 pr år. Jeg ordnet med annonsene, men mottok aldri noe provisjon for dette.


Takk for oppklaringene!
Jeg gjentar gjerne at mitt anliggende ikke på noen måte er å kritisere din innsats.

12500,- pr. blad *inkludert* annonsejobbingen kan knapt kalles lønn, det er en oppmuntring...
Back to Top
Damp View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 januar 2014
Status: Offline
Points: 272
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Damp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2014 at 14:02
Originally posted by trulss trulss wrote:


Skal man redde blad og forening nå så begynner det vel å bli ganske klart at noe må gjøres på personalsiden. Og det ganske snart. Om noen lurer: Nei, jeg har ikke blitt spurt om å ta over som redaktør igjen. Det spørsmålet tror jeg ikke vil komme fra dagens leder i MJF ihvertfall. Han er nok ikke så begeistret for mine innlegg her på forumet.


Men har du anledning og kan du tenke deg å gjeninntre i redaktørstolen? OG - ikke minst - ville du kunne dele litt av honoraret med et par andre redaksjonsmedlemmer ettersom honoraret er blitt så mye høyere? Slik at skribentenes anstrengelser i alle fall avstedkommer dekning av deres utgifter pluss litt ekstra?

Hele denne verkebyllen må vel enten finne sin avklaring snart, eller så er det vel regler for innkalling til ekstraordinær GF om så og så mange krever det? I stedet for å bruke penger på styrets reiser (stipulert til 55000 i 2014) og andre utgiftskrevende eksesser , bør man vel nå kanskje satse helt og fullt på bladet. En ekstraordinær GF kan vedta å spytte mere i honorarene til redaksjonen slik at det aller viktigste kommer på plass.

En anbudsrunde til trykkeriene bør vel også effektueres. Sats ALT på bladet og forumet. Så kommer annonsørene og da også medlemmenes trivsel snart på plass.



Edited by Damp - 12 mai 2014 at 14:19
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.