Print Page | Close Window

MJ-Bladet

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8188
Printed Date: 15 mai 2024 at 01:24
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: MJ-Bladet
Posted By: hev
Subject: MJ-Bladet
Date Posted: 18 november 2013 at 22:16
Noen som vet om MJ-bladet 03-2013 har kommet ut på markedet?

-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel



Replies:
Posted By: AKPe
Date Posted: 18 november 2013 at 22:48
Det har det ikke.

-------------
akp


Posted By: hev
Date Posted: 06 januar 2014 at 18:25
Har fortsatt ikke fått MJ-bladet nr 3 (og 4) 2013.

Som medlem av MJF har jeg heller ikke fått noe info om manglende utgivelse.

Kan noen i MJF informere om hva som skjer???

-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel


Posted By: midnight
Date Posted: 06 januar 2014 at 18:36
Deler av forklaringen står i denne tråden:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8260&title=mjbladet-3-2013" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8260&title=mjbladet-3-2013
men jeg antar at du ikke har tilgang der siden din profil ikke er innmeldt i MJF.

Sendt: 10 desember 2013
"MJ-bladet 3/2013 har blitt sterkt forsinket, noe jeg som redaktør beklager på det sterkeste. Redusert bemanning, dårlig stofftilgang kombinert med stort arbeidspress i min «sivile» jobb er faktorer som har bidratt til at vi har havnet på etterskudd denne gangen også.

Bladet er imidlertid i ferd med å ta form og vil sendes til trykkeriet innen kort tid. I mens kan leserne la seg pirre av hitsatte utkast til forside:

Mvh P."

Bladet er nå hos trykkeriet, men vi har visse utfordringer med medlemsregisteret så det er uklart når det faktisk vil bli sendt ut.




-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: hev
Date Posted: 06 januar 2014 at 20:49
Takk for info.

Har aldri hatt tilgang til de sidene.
Hvordan kan min profil bli innmeldt i MJF?

-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel


Posted By: Tog
Date Posted: 06 januar 2014 at 21:15
Originally posted by hev hev wrote:

Takk for info.

Har aldri hatt tilgang til de sidene.
Hvordan kan min profil bli innmeldt i MJF?


Du bare gjør som jeg. Melder deg inn i MJF og venter et par år på svar...


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 06 januar 2014 at 21:22
Har meldt meg inn og betaler kontingent og fått fleire nummer av MJ-bladet. Det er verdt å vente på :-)  Ser ikkje at eg er MJF-medlem her på forumet, er det noe eg som medlem må gjøre? Eller er det bare å vente som Tog skriver?


-------------
Gospeltrain


Posted By: hev
Date Posted: 06 januar 2014 at 23:27
Trolig ikke bare¨å vente; Har selv vært medlem i over 20 år i MJF. Det må være en eller annen feil jeg har gjort i min profil?

-------------
Hans Egil

Norsk damp og diesel


Posted By: ses
Date Posted: 06 januar 2014 at 23:32
JEg tror noen må aktivt koble ens bruker på forumet til MJF-medlemsskap. Og nå som moderatorene og admin er borte, skjer det nok ikke før (nye?) folk er på plass igjen.


-------------
Svein S


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 06 januar 2014 at 23:38
Det stemmer det Svein, det er moderatorene som manuelt endrer gruppetilhørigheten etterhvert som de blir gjort oppmerksom på det.
Som ass.mod. hadde jeg ikke tilgang til medlemslister som viste hvem som var medlem. De hadde forøvrig vært relativt ubrukelige da mange bruker pseudonym.
Men når vi fikk melding om medlemmer som ønsket tilgangsrettigheter gjorde vi det så raskt som det var mulig.

Nå er det styret i MJF som må gjøre den jobben siden det er de som har overtatt moderatorrollene.


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: midnight
Date Posted: 07 januar 2014 at 00:02
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Nå er det styret i MJF som må gjøre den jobben siden det er de som har overtatt moderatorrollene.
Er det noe poeng i å spørre om hvordan dette gjøres?


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 07 januar 2014 at 00:38
Det får du ta med moderatorene. . . . .


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: kennethroco
Date Posted: 18 januar 2014 at 12:26
Noen som veit når neste Nr av mj bladet kommer ut ?. Venter fortsatt spent på at Nr 3 2013 ska komme eller blir det Nr 1 2014 ?.

Kenneth


Posted By: Bonden
Date Posted: 18 januar 2014 at 12:37
Jeg venter også spent - på nr 1 2013.Har sendt pm om det en del ganger,men aldri fått svar bortsett fra en gang.Da var svaret at en skulle ta det opp med rette vedkommende.Kansje på tide med nytt blod i styret??


Posted By: Henning L
Date Posted: 18 januar 2014 at 12:48
Siste jeg hørte noe om var at de visstnok ikke fikk medlemsregisteret til å funke, slik at adresselappene ev. medlemsskapsfakturaen ikke kommer ut … og uten dette ingen postsending og ingen faktura. 

Spørs om noen må ta et par dager fri for å få ordnet dette, hvis det ikke er i orden nå. 


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 18 januar 2014 at 13:40
Originally posted by Bonden Bonden wrote:

Kansje på tide med nytt blod i styret??


Problemet er at ingen gidder å stille opp når de blir spurt om å delta i styret... (Meg selv inkludert)

Mvh Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: Henning L
Date Posted: 18 januar 2014 at 14:08
Ser at redaktøren meddeler annet sted at bladet nå foreligger fra trykkeriet og snart kommer i posten.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Bonden
Date Posted: 29 januar 2014 at 20:30
Og i dag,som lyn fra klar himmel var MJ bladet i postkassen min.Intresang lesning om lokstallbygge blant annet.


Posted By: midnight
Date Posted: 29 januar 2014 at 20:33
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Spørs om noen må ta et par dager fri for å få ordnet dette, hvis det ikke er i orden nå. 
Eh...? Og hvorfor skulle det hjelpe?


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: Sven Ole
Date Posted: 29 januar 2014 at 21:04
Fikk bladet i går, leste det i dag. Jeg synes det er et forholdsvis bra nummer. Med forholdsvis tenker jeg på en del henvisninger i tekstene som viser at dette nummeret skulle ha kommet ut tidligere. Gleder meg dog at de averterer MJ- blad 4/2013.Wink

-------------
SOHo


Posted By: Henning L
Date Posted: 29 januar 2014 at 21:59
Originally posted by midnight midnight wrote:

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Spørs om noen må ta et par dager fri for å få ordnet dette, hvis det ikke er i orden nå. 
Eh...? Og hvorfor skulle det hjelpe?

For å få gjort jobben ferdig. Siden det åpenbart var utfordrende og kanskje krevde mer konsentrasjon … Ikke vet jeg. Det var en halvveis spøk. Nå er det jo i orden.


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Sven Ole
Date Posted: 08 mai 2014 at 21:40
MJ-blad 4/2013 eller 1/2014 i rute?

-------------
SOHo


Posted By: midnight
Date Posted: 08 mai 2014 at 23:50
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

MJ-blad 4/2013 eller 1/2014 i rute?
I rute er det iallefall ikke siden 1/14 var bebudet i månedsskiftet mars/april. Jeg har ikke hørt livstegn fra redaktøren siden 2. april og er usikker på om noen andre i styret har hørt noe fra ham heller... Confused


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: Damp
Date Posted: 09 mai 2014 at 00:29
Originally posted by midnight midnight wrote:

Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

MJ-blad 4/2013 eller 1/2014 i rute?

I rute er det iallefall ikke siden 1/14 var bebudet i månedsskiftet mars/april. Jeg har ikke hørt livstegn fra redaktøren siden 2. april og er usikker på om noen andre i styret har hørt noe fra ham heller... Confused


Unnskyld at jeg spør, men betyr dette at du på vegne av styret du er varamann til indikerer at MJF har mistet alle forbindelser med foreningens medlemsblad og at styret og redaksjonen i bladet ikke ønsker å snakke sammen?

Jeg finner det vanskelig å tro at dette er tilfelle, men skulle alt - mot formodning - ha skåret seg, bør vel dette forsøkes løst så minnelig som mulig og med minst mulig støy.

Jeg synes bladet har hatt en god utvikling på flere områder, noe vi ikke minst erfarte under Truls Slevigens ledelse. Også Figenbaum har gjort mye bra, men har vel slitt med mangel på stoff-tilgang etter det jeg har forstått.

Håper eventuelle problemer kan løses, slik at vi vanlige lesere kan fortsette å glede oss til at bladet dukker opp i postkassen igjen.

I tilfelle foreningens problemer med bladutgivelsene blir uoverkommelige er vel i såfall Slevigens forslag om et samarbeid med NJKs På Sporet fortsatt mulig å sondere videre med. Som nest beste alternativ?


Posted By: ESA-N
Date Posted: 09 mai 2014 at 07:43
Vel, om dette utspillet fra han "Midnattskaren" gjenspeiler kommunikasjonen i MJFs styre er det vel bare å kalle det  "hodeløst".

Slike utspill styrker ikke akkurat styrets posisjon, ei heller tilgangen på nye medlemmer....... med mindre man ønsker at MJFs medlemmer skal bruke kontingenten sin på noe annet.

Med helsing Egil
(X-medlem)


Posted By: Svein
Date Posted: 09 mai 2014 at 10:15
Synes det er trist dette, både med tanke på annonsering i bladet og messe annonser.
Vem gidder vel og annonsere i ett blad som man ikke vet når kommer ut.
 
Også litt trist at man betaler for medlemsskap i MJF og man får ikke det man betaler for.
Synes redaktøren kan melde ifra hvis han har problemer istede for og være helt stille,
både til styret og til medlemmene via forumet.
 
Svein


Posted By: KjellAn
Date Posted: 09 mai 2014 at 12:22
Jeg er også ex-medlem av MJF, og synes her at styret opptrer meget useriøst.
Slik det ser ut pr dags dato, tror jeg at et medlemsskap i MJF er å kaste penger ut av vinduet.

Å være tillitsvalgt burde forplikte mer enn å gjemme seg når kritikken kommer.
At verken medlemmene får sitt medlemsblad (som forventet), eller at messearrangører
ikke kan stole på at annonser kommer til riktig tid før messene, burde dessuten få
økonomiske konsekvenser for styrets medlemmer.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 09 mai 2014 at 17:31
Originally posted by midnight midnight wrote:

[...] Jeg har ikke hørt livstegn fra redaktøren siden 2. april [...]
Han svarte på et innlegg på NJKs forum for et par timer siden, så han er i det minste i live...


Posted By: Sven Ole
Date Posted: 09 mai 2014 at 17:50
Å vente på MJ- bladet er nesten som å vente på annonserte mj-modeller som ikke kommer til utlovet tid:Wink

-------------
SOHo


Posted By: Håvard H
Date Posted: 09 mai 2014 at 18:03
Det er forstemmende at Peder Figenbaum ikke har anstendighet nok til å gi styret i MJF beskjed om at han ikke har mulighet eller vilje til å utføre sine plikter som redaktør for MJ-bladet.

Hvorvidt det vil være mulig å finne en annen redaktør er en helt annen diskusjon. Men om Peder trekker seg vil ihvertfall styret ha noe å forholde seg til.

Om styret ikke finner en ny redaktør snarest mener jeg det eneste riktige vil være å betale tilbake medlemmene kontigenten for 2014 avvikle foreningen.

Alternativt kan man overføre medlemsskapene og foreningens midler til NJK.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: EirikS
Date Posted: 09 mai 2014 at 18:24
Jeg synes ikke "Midnight" skal få kritikk her. Dette er vel første gang overhodet at man kan oppleve at noen fra styret i denne lekeforeningen overhodet gir ut litt informasjon om noe folk lurer på.


Posted By: midnight
Date Posted: 09 mai 2014 at 20:35
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by midnight midnight wrote:

[...] Jeg har ikke hørt livstegn fra redaktøren siden 2. april [...]
Han svarte på et innlegg på NJKs forum for et par timer siden, så han er i det minste i live...
Glimrende! Da skal du se han kommer med en statusrapport her også snart...


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: midnight
Date Posted: 09 mai 2014 at 20:47
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Det er forstemmende at Peder Figenbaum ikke har anstendighet nok til å gi styret i MJF beskjed om at han ikke har mulighet eller vilje til å utføre sine plikter som redaktør for MJ-bladet.
Det er mulig at han har en dialog med noen i styret, men JEG har ikke hørt noe iallefall!


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: hsa77
Date Posted: 09 mai 2014 at 21:51
Originally posted by midnight midnight wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Det er forstemmende at Peder Figenbaum ikke har anstendighet nok til å gi styret i MJF beskjed om at han ikke har mulighet eller vilje til å utføre sine plikter som redaktør for MJ-bladet.
Det er mulig at han har en dialog med noen i styret, men JEG har ikke hørt noe iallefall!
Og du har ikke kontakt med de andre i styret??? I år 2014 er det ganske mange flotte kommunikasjonsmidler - det kan innimellom virke som om det ikke gjør det noe lettere for enkelte å kommunisere...


-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: eika
Date Posted: 10 mai 2014 at 00:06
Originally posted by midnight midnight wrote:

I rute er det iallefall ikke siden 1/14 var bebudet i månedsskiftet mars/april. Jeg har ikke hørt livstegn fra redaktøren siden 2. april og er usikker på om noen andre i styret har hørt noe fra ham heller... Confused
Jeg sendte i egenskap av annonsør en mail til både mailto:redaktor@mjf.no" rel="nofollow - redaktor@mjf.no og mailto:mjf@stegard.com" rel="nofollow - mjf@stegard.com (formannen) den 29/4 med spørsmål om annonsepriser og forventet utgivelsesplan for mj-badet 2014. Jeg har fortsatt ikke fått noe svar fra hverken redaktør eller formann på den mailen, så det er meget overraskende dersom man har gått i gang med produksjon og utgivelse av blad uten å kontakte annonsørene på forhånd...
 
 
 
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Håvard H
Date Posted: 10 mai 2014 at 00:09
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Originally posted by midnight midnight wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Det er forstemmende at Peder Figenbaum ikke har anstendighet nok til å gi styret i MJF beskjed om at han ikke har mulighet eller vilje til å utføre sine plikter som redaktør for MJ-bladet.

Det er mulig at han har en dialog med noen i styret, men JEG har ikke hørt noe iallefall!

Og du har ikke kontakt med de andre i styret??? I år 2014 er det ganske mange flotte kommunikasjonsmidler - det kan innimellom virke som om det ikke gjør det noe lettere for enkelte å kommunisere...


Jeg synes Morten skal ha ros for å tross alt gi noe informasjon her på forumet.

På GF tok jeg til ordet for at styret skulle gi Morten (eller et annet syremedlem) mandat til å fungere som talsmann på forumet. Alle nikket og smilte, men det var tydeligvis bare Morten som tok poenget.

Så det virker som om Morten på eget iniativ fungerer som en talsmann uten noe egentlig mandat, og må balansere mellom ønsket om å informere, og lojalitet mot resten av styret.

Dette er en fullstendig latterlig situasjon, og jeg må si at jeg begynner å miste troen på MJF fullstendig.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: hsa77
Date Posted: 10 mai 2014 at 00:47
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Originally posted by midnight midnight wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Det er forstemmende at Peder Figenbaum ikke har anstendighet nok til å gi styret i MJF beskjed om at han ikke har mulighet eller vilje til å utføre sine plikter som redaktør for MJ-bladet.

Det er mulig at han har en dialog med noen i styret, men JEG har ikke hørt noe iallefall!

Og du har ikke kontakt med de andre i styret??? I år 2014 er det ganske mange flotte kommunikasjonsmidler - det kan innimellom virke som om det ikke gjør det noe lettere for enkelte å kommunisere...


Jeg synes Morten skal ha ros for å tross alt gi noe informasjon her på forumet.

På GF tok jeg til ordet for at styret skulle gi Morten (eller et annet syremedlem) mandat til å fungere som talsmann på forumet. Alle nikket og smilte, men det var tydeligvis bare Morten som tok poenget.

Så det virker som om Morten på eget iniativ fungerer som en talsmann uten noe egentlig mandat, og må balansere mellom ønsket om å informere, og lojalitet mot resten av styret.

Dette er en fullstendig latterlig situasjon, og jeg må si at jeg begynner å miste troen på MJF fullstendig.


Nå var ikke min kommentar ment å ramme Morten, han klarer jo tross alt å gi oss litt informasjon, det fortjener han ros for! Når han er den eneste fra styret som gir lyd fra seg er det fort gjort å gi han all kjefta, sorry!

Det er resten av styret og redaksjonen i mj-bladet som burde få en liten leksjon i kommunilasjon anno 2014. Merkelig at det skal være så vanskelig å poste et par innlegg her på forumet med litt informasjon om hva som skjer.

-------------
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro


Posted By: Håvard H
Date Posted: 10 mai 2014 at 11:33
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:


Det er resten av styret og redaksjonen i mj-bladet som burde få en liten leksjon i kommunilasjon anno 2014. Merkelig at det skal være så vanskelig å poste et par innlegg her på forumet med litt informasjon om hva som skjer.


Ja, det er rett og slett uforståelig etter min mening.

Det er nesten så en tror at det er et poeng i seg selv for formann, redaktør og enkelte styremedlemmer å ikke gi lyd fra seg på forumet. Man skal ikke lefle med bermen, man har da bedre ting å foreta seg...





-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Damp
Date Posted: 10 mai 2014 at 14:49
Vil bare nevne at MJ-aktivitet nå også debatteres samtidig på Norsk Jernbaneklubbs forum MJ-rommet:

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?rom=54

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?rom=54" rel="nofollow - Norsk Jernbaneklubbs MJ-rommet


Posted By: eika
Date Posted: 10 mai 2014 at 17:16
Originally posted by Damp Damp wrote:

Vil bare nevne at MJ-aktivitet nå også debatteres samtidig på Norsk Jernbaneklubbs forum MJ-rommet:

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?rom=54

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?rom=54" rel="nofollow - Norsk Jernbaneklubbs MJ-rommet
 
Diskusjonen på NJK-forumet viser vel til fulle at noen kobling mellom MjF og NJK vil være bare tull. Hadde mj-bladet vært et blad som utelukkende skulle fokusere på norsk modelljernbane så tror jeg temmelig mange av dagens medlemmer i foreningen hadde takket for seg. De som da hadde vært igjen er uansett sikkert medlem av NJK og ville vært lykkelig nok med 3-4 siden norsk mj-stoff i NJKs foreningsblad.
 
 
Men da ville alle norske modelljernbaneentusiaster med interesse for utenlandsk modelljernbane sittet igjen helt uten noe samlende norsk foreningsmiljø...


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Damp
Date Posted: 10 mai 2014 at 17:34
Originally posted by eika eika wrote:


De som da hadde vært igjen er uansett sikkert medlem av NJK og ville vært lykkelig nok med 3-4 siden norsk mj-stoff i NJKs foreningsblad.


Problemet oppstår på min kalkulator der tallet 4 blir 400 prosent mer enn tallet NULL.



Posted By: Laurenz
Date Posted: 10 mai 2014 at 23:34
Originally posted by Damp Damp wrote:

 

Problemet oppstår på min kalkulator der tallet 4 blir 400 prosent mer enn tallet NULL.


Da er det noe alvorlig feil med din kalkulator. 400% av 0 er fremdeles 0. Men at 4 sider er bedre enn ingen sider er helt klart. 

Manglende tilgang til materiale er nevnt ofte. Nye produkter kommer på løpende bånd omtrent så det burde ikke være noe problem å fylle mange sider med. Men mangel på annet stoff skyldes nok for en stor del at leserne selv bare sitter på gjerdet. Bildene på Facebook bl.a. viser at finnes mange dyktige modellbyggere i Norge. 

Jeg har ikke vært medlem på mange år nå og hovedgrunnen til er nok at MJ-bladet ikke har vært spennende nok å lese. Men igjen, med så mange mj-ere så burde det egentlig ikke vært noe problem å finne masse stoff. Håper det ordner seg. 


Posted By: eika
Date Posted: 11 mai 2014 at 01:40
Skal man få mer liv i foreningen MÅ man ha et aktivt styre på plass som evner å motivere og engasjere medlemmene. Dernest må man ha på plass en redaktør og redaksjon som evner å følge med såpass på nett at de kan nyttiggjøre seg de mange bidragene som dukker opp på facebook og her på forumet. Det er utrolig mange gullkorn og koslige bilder fra hjemmeanlegg som dukker opp og jeg er sikker på at de fleste som poster slikt ikke har noe i mot å få tingene publisert også i mj-bladet. Det som trengs er nok bare en redaksjon som evner å spørre om lov til å bruke stoffet og som kan hjelpe med beskrivelser og redigering av tekst/bilder til artiklene. Altså en redaktør og en redaksjon som evner å ta initiativ, ikke sitte stille og etterlyse bidrag.
 
 
Men aller først må foreningen altså få på plass et styre som evner å kommunisere og inspirere medlemmene til å tro på foreningen og fremtiden.
 
 
Dagens formann virker ikke å ha noen som helst evner når det kommer til foreningsdrift og medlemskommunikasjon, og så grøftekjørt foreningen egentlig er nå så forstår jeg godt de av mine bekjente som hevder at dagens formann er i ferd med å gjøre seg selv historisk som historiens siste formann i MjF...
 
 
Jeg bøyer meg i støvet for Morten W's forsøk på å yte de små bidrag han kan ut fra det vanskelige utgangspunktet styret gir han, og det sitter og andre styremedlemmer i styret som jeg vet har gjort en stor jobb for MjF i mange år bl.a. i forbindelse med representasjon på messe. Men toppen i styret virker å være alt for fraværende og unødig tungrodd byråkratisk når det første våkner til livOuch


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Damp
Date Posted: 11 mai 2014 at 09:39
Siden styret ikke svarer ville jeg kanskje kunne innbille meg at et tenkt svar fra styret ville implisere følgende resonnement:

"Styret og redaksjon beklager sterkt at MJ-bladet heller ikke denne gang utkommer innenfor stipulerte tidsrammer. Det har vist seg adskillig vanskeligere å få utgitt foreningens kommunikasjonsmessige bindemiddel - MJ-bladet - enn vi så for oss da styret ble valgt på årets generalforsamling.


Årets styre hadde knyttet et sterkt håp til at de utgivermessige problemene som foreningen har opplevd en tid nå skulle rette seg. Uten en slik optimisme hva dette angår hadde ikke styrerepresentantene påtatt seg sine respektive roller på GF.


Ulike syn på disse problemstillingene var delvis oppe til drøftelse før valgene. Men mange av de røster som nå hever seg i og rundt medlemsmassen glimret med sitt fravær, i og med at de ikke møtte frem på Jevnakerhallen. I den grad at valgkomiteen ikke engang klarte å finne frivillige til å fylle alle styrevervene.


Tilbake sto derfor valget mellom at vi som var der takket ja til vervene, eller at MJF ble stående uten et styre overhodet. Noe som i sin konsekvens ville bety nedleggelse av foreningen. Selv om flere av oss er engasjert også på andre hold, valgte vi derfor å stå videre.


Selv om vi brenner for foreningen som dere andre, er det ikke avgjørende for oss om vi personlig besitter de respektive styrevervene. Men for foreningen er det altså avgjørende at noen gjør det.


Når nå situasjonen kan synes såpass tilspisset - og for å komme uroen til livs - vil derfor styret sende ut et skjema til samtlige medlemmer der de anmodes om å svare ja eller nei til ekstraordinær generalforsamling.


Der vil alle de røster som nå hever seg få komme til orde, og om ønskelig et nytt styre konstitueres blant alle de som nå har fått nytt initiativ til å bekle styrerollene på en etter deres mening mer effektiv rolle enn oss som kun hadde valg om å fortsette eller nedlegge.


Redaktøren har uttalt at også han om ønskelig stiller sin plass til disposisjon for friske krefter som har fritid, muligheter og redaksjonsmedhjelpere som lettere kan fylle spaltene i MJ-bladet med de artiklene vi alle setter slik pris på. Skal en redaktør fylle denne rollen på fritiden sammen med full jobb og eventuell familie er det avgjørende at flere trekker lasset sammen. Ikke minst fordi foreningen til nå ikke mener å ha hatt mulighet til å satse på en fullt lønnet redaksjon.


En hobbyforening vil aldri kunne bli noe mere enn det medlemmene selv gjør den til. Derfor håper vi nå at et fremmøte til en eventuell ekstraordinær generalforsamling kan bli så fulltallig som debatten rundt den nåværende ledelsen kan tyde på. I såfall vil det ikke bli noen problemer med frivillige bidrag - hverken til styre eller redaksjon.

Mvh.

MJF"

OBS! Dette er kun et tenkt tilsvar i min fantasi, og ikke på noen måte en ekte henvendelse fra MJF's styre til medlemmene. Problemet er kanskje snarere at det er helt tyst.







Posted By: ESA-N
Date Posted: 11 mai 2014 at 14:58
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:

Vil bare nevne at MJ-aktivitet nå også debatteres samtidig på Norsk Jernbaneklubbs forum MJ-rommet:

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?rom=54

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?rom=54" rel="nofollow - Norsk Jernbaneklubbs MJ-rommet
 
Diskusjonen på NJK-forumet viser vel til fulle at noen kobling mellom MjF og NJK vil være bare tull. Hadde mj-bladet vært et blad som utelukkende skulle fokusere på norsk modelljernbane så tror jeg temmelig mange av dagens medlemmer i foreningen hadde takket for seg. De som da hadde vært igjen er uansett sikkert medlem av NJK og ville vært lykkelig nok med 3-4 siden norsk mj-stoff i NJKs foreningsblad.
 
 
Men da ville alle norske modelljernbaneentusiaster med interesse for utenlandsk modelljernbane sittet igjen helt uten noe samlende norsk foreningsmiljø...


Nå er det ikke mange som deltar i nevnte diskusjon på NJK-forumet, og sakligheten til dem som skriker høyest mot MJ viser liten "takhøyde".  Etter min mening bør NJKs utmerkede blad På Sporet kunne ha i alle fall litt mer MJ.  Det tror jeg de aller fleste ikke ville ha noe i mot.  NJK er tuftet på 1:1, men etter hvert er det svært mange 1:1'ere som også er interessert i MJ.  Vi skal også være klar over at mange av dem som trekkes til 1:1-miljøet også har en bakgrunn fra MJ, og at interessen med årene har "vokst". 

Det er kanskje på sin plass at styrene i MJF og NJK samles og tar en prat rundt bordet for om mulig å finne ut om det er mulig å trekke på felles resurser.

Tilbake til MJ Bladet.
Det er selvfølgelig et dilemma for redaksjonen om man ikke har stoff til å lage et godt blad.  Dette må kanskje dagens kommunikasjon på bl.a. sosiale medier ta litt av skylden for.  Mye av det som er aktuelt stoff til bladet er jo kjent for de fleste flere måneder får bladet kan trykkes, og da er det jo "gammelt nytt".


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 11 mai 2014 at 16:02
Originally posted by ESA-N ESA-N wrote:

[...] Etter min mening bør NJKs utmerkede blad På Sporet kunne ha i alle fall litt mer MJ. Det tror jeg de aller fleste ikke ville ha noe i mot. [...]
 

Ut fra hva som har vært skrevet om saken fra redaksjonen i PS, skyldes ikke det beskjedne antall sider om MJ i PS at de ikke ønsker mer, men det samme som MJ-bladet sliter med: Stofftilgang.

Om MJ-bladet går dukken og PS overtar, kan den situasjonen bli en annen, da det spørs hvor interessert PS er i ørten sider om utenlandsk MJ, med slikt som bilder av  VIP-telt  og taket i messehaller (MJ-bladet 3/2013 s. 7), eller lengre artikler om ny ledelse i Märklin.

En artikkel som "Lokstall og verksted i Wolf Creek" viser modellbygging på så høyt nivå at den selv med utenlandsk forbilde burde vært av interesse også for PS, men jeg tviler på at den ville fått så mye plass som fem sider.

Quote Det er kanskje på sin plass at styrene i MJF og NJK samles og tar en prat rundt bordet for om mulig å finne ut om det er mulig å trekke på felles resurser.

Siden det er MJF/MJ-bladet som sliter, må initiativet til et slikt møte i så fall komme fra styret i MJF.



Posted By: Damp
Date Posted: 11 mai 2014 at 16:14
Nå melder jo Kjetil Næss fa PS-redaksjonen at det er bebudet en spørreundersøkelse stilet mot NJK-medlemmene om hva slags stoff foreningen ønsker i bladet. Det blir spennende å se resultatet av.

Selv er min egen MJ-interesse kun relatert til urnorske modeller og norsk historisk landskap med H0 2-skinnedrift. Dessverre forsvant de fine artiklene i så måte med vestlandsredaktør Bergundhaugen. Dagens MJ-stoff i PS er ikke bra nok etter min smak. Dessverre.

Med kanskje 6 sider med kvalitets-MJ i hver utgave kunne nok PS ha dekket mine behov og trolig blitt en alvorlig konkurrent til MJ-bladet for en god del av oss. Det hadde jeg trolig betalt ekstra for med glede.

Ser man på www.urlm.no (urlmetrics) og deres estimat over websiders popularitet har NJK 2267 besøkende pr. måned og er i oppsving.

Mjf.no ligger heller ikke dårlig an og har 4368 besøkende pr. måned og er også på vei opp. I alle fall skal man tro dette måleinstrumentet.

Annonseinntektene er svært viktige for klubbenes foreningsblad og da er det viktig overfor annonsekundene å understreke at de når bredt ut til målgruppene. Men som det er sagt så er det avgjørende at bladet holder tidsfristene for utgivelsene. Ikke minst overfor de annonsørene som relaterer sine annonser til tidsbundne kunngjøringer.

Dersom PS satser noe sterkere på MJ, vil de trolig kunne nyte godt av
større annonsetilsig. Men det krever selvsagt at "noen" bearbeider dem og gir dem troen på prosjektet. Med bedrede annonseinntekter og noen flere abonnenter kunne det kanskje til og med forsvares å kjøre 100 siders nummer hver gang.

Det skal bli spennende å se hva som kommer ut av de foreslåtte korrektivene begge foreningene nå har fått.



Posted By: Damp
Date Posted: 11 mai 2014 at 16:41
Originally posted by eika eika wrote:


Diskusjonen på NJK-forumet viser vel til fulle at noen kobling mellom MjF og NJK vil være bare tull. Hadde mj-bladet vært et blad som utelukkende skulle fokusere på norsk modelljernbane så tror jeg temmelig mange av dagens medlemmer i foreningen hadde takket for seg. De som da hadde vært igjen er uansett sikkert medlem av NJK og ville vært lykkelig nok med 3-4 siden norsk mj-stoff i NJKs foreningsblad. Men da ville alle norske modelljernbaneentusiaster med interesse for utenlandsk modelljernbane sittet igjen helt uten noe samlende norsk foreningsmiljø...


Jeg har stor forståelse for at Eika misliker tanken på om NJK og MJF slo sine bladpjalter sammen og konsentrerte seg om ren norsk MJ. Eika er jo etter det jeg kjenner til innehaver av en MJ-forretning som fortrinnsvis selger utenlandsk tog-materiell (VMJI). Ikke noe galt i det, men jeg "synser" vel at de fleste norske MJ'ere i hovedsak er opptatte av å kjøre norsk og følgelig også å lese om dette i de norske bladene.

Utenlandsk MJ dekkes jo fortreffelig i nettopp de landene disse modellene hører hjemme. Men for annonsøren Eika er det jo selvsagt viktig at stoff til hans målgruppe finnes på norsk språk. Det er ikke vanskelig å forstå.


Posted By: erakt
Date Posted: 11 mai 2014 at 18:31
Akkurat Eika har en butikk som selger utenlandsk MJ og da må det jo nødvendigvis være noen i Norge som kjører tog fra utlandet, og tog fra utlandet finnes i stort utvalg i  flere butikker

MJ bladet bør selvfølgelig dekke mest Norsk MJ, men lesere finnes i alle grupper fra nybygynneren som setter spor på gulvet og til eksperten som bygger med høykvalitet.

Selv om jeg som hovedsak driver med N skala finnes det emner som er ganske generelle for alt som byggetekniker, digital styring elektronik. Selv om jeg ikke har de store togene som går i hagene er det går det allikevel ann å drømme om det endag og la seg innspirere. Selv om jeg ikke kjører Märklin går det ann å se på ett anlegg å like det. En stor del av MJ folket bygger ikke engang noe de bare samler og har togene i esker eller stilt ut

Å innspirere og starte drømmer må jo være formålet med bladet og foreningen, nå ut til flere og få flere inn i hobbyen. Finn er full av annonser for startsett og andre som gir opp hobbyen, det er synd, flere vi blir og større marked hobbyen har, vil gi flere modeller på markedet og større sjanse for att flere butikker i Norge klarer seg, blir det enn gubbeklubb dør vi ut.





-------------
http://home.online.no/~taerak/index.cfm%20 - T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"


Posted By: Damp
Date Posted: 11 mai 2014 at 18:55
Originally posted by erakt erakt wrote:



MJ bladet bør selvfølgelig dekke mest Norsk MJ, men lesere finnes i alle grupper fra nybygynneren som setter spor på gulvet og til eksperten som bygger med høykvalitet.


Jeg forstår hva du skriver. Men hvor mange skinneringer på stuegulvet kan man egentlig lage reportasjer om? Derfor har jeg liten tro på at smågutter som begynner på dette stadiet lar seg inspirere av slikt. Snarere blir vi vel alle inspirert av noe vi kan strekke oss etter. Man blir ikke gubbete av kvalitet. Like lite som norske elever og studenter blir bedre ingeniører ved at skolen senker kravene.

Nei når jeg frivillig abonnerer på et blad på norsk er det for å glede meg over det ypperste av norsk MJ. Akkurat som jeg forventer å finne om utenlandske tog i f. eks. Model Railroader.


Posted By: eika
Date Posted: 11 mai 2014 at 19:28
Originally posted by Damp Damp wrote:

Jeg har stor forståelse for at Eika misliker tanken på om NJK og MJF slo sine bladpjalter sammen og konsentrerte seg om ren norsk MJ. Eika er jo etter det jeg kjenner til innehaver av en MJ-forretning som fortrinnsvis selger utenlandsk tog-materiell (VMJI). Ikke noe galt i det, men jeg "synser" vel at de fleste norske MJ'ere i hovedsak er opptatte av å kjøre norsk og følgelig også å lese om dette i de norske bladene.

Utenlandsk MJ dekkes jo fortreffelig i nettopp de landene disse modellene hører hjemme. Men for annonsøren Eika er det jo selvsagt viktig at stoff til hans målgruppe finnes på norsk språk. Det er ikke vanskelig å forstå.
 
I motsetning til deg Henning, så tenker jeg på mj-miljøet i Norge som en helhet og hva jeg mener er best for miljøet samlet når jeg uttaler meg som privatperson her.
 
 
Hva tror du f.ks er mest interessant å lese om i mj-bladet om du måtte velge mellom et anlegg med norsk forbilde i norge og med et landskap som ser ut som en 5-åring har bygget det på en dårlig dag, og et anlegg i norge med nydelig superdetaljert landskap hvor togene som kjører gjennom det er amerikanske eller østerriske? Ville du virkelig foretrukket å "nyte" det elendige landskapet bare fordi togene som passerer forbi er norske?
 
 
Synsingen din er nok forøvrig temmelig unøyaktig i forhold til virkeligheten. Tenk f.eks. på hvor mange entusiaster her i landet som kjører Märklin... Det er en veldig stor del av det norske mj-miljøet, men trolig med vesentlig flere utenlandske enn norske modeller på anleggene sine.
 
 
Jeg kan egentlig ikke fatte at det skal være vanskelig å nyte pent bygde anlegg her i landet bare fordi vedkommende som har bygget det kjører "feil farge" på togene sine i dine øyne.
 
 
Jeg ønsker meg en modelljernbaneforeningen som kan samle alle entusiaster i felles glede og sosial hygge over sin hobby jeg, mens du tydeligvis vil gå i rassistisk retning og isolere eller utestenge alle som ikke har de rette fargene på togene sine...


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Damp
Date Posted: 11 mai 2014 at 19:50
Originally posted by eika eika wrote:


I motsetning til deg Henning, så tenker jeg på mj-miljøet i Norge som en helhet og hva jeg mener er best for miljøet samlet når jeg uttaler meg som privatperson her.Hva tror du f.ks er mest interessant å lese om i mj-bladet om du måtte velge mellom et anlegg med norsk forbilde i norge og med et landskap som ser ut som en 5-åring har bygget det på en dårlig dag, og et anlegg i norge med nydelig superdetaljert landskap hvor togene som kjører gjennom det er amerikanske eller østerriske? Ville du virkelig foretrukket å "nyte" det elendige landskapet bare fordi togene som passerer forbi er norske?Synsingen din er nok forøvrig temmelig unøyaktig i forhold til virkeligheten. Tenk f.eks. på hvor mange entusiaster her i landet som kjører Märklin... Det er en veldig stor del av det norske mj-miljøet, men trolig med vesentlig flere utenlandske enn norske modeller på anleggene sine.Jeg kan egentlig ikke fatte at det skal være vanskelig å nyte pent bygde anlegg her i landet bare fordi vedkommende som har bygget det kjører "feil farge" på togene sine i dine øyne.Jeg ønsker meg en modelljernbaneforeningen som kan samle alle entusiaster i felles glede og sosial hygge over sin hobby jeg, mens du tydeligvis vil gå i rassistisk retning og isolere eller utestenge alle som ikke har de rette fargene på togene sine...




Å kalle meg for "rassist" fordi jeg streber etter kvalitet må da være lavmål av uttalelser og jeg tror MJF skal være glade for at du er ute av moderator-rollen. Jeg er i alle fall totalt ute av VMJI-butikken din. Jeg har aldri oppfattet modelljernbane som en rase, men som en hobby der ulike syn får slippe til. Makan til usaklig og ubehøvlet tale!

Jeg har slettes ikke noe imot Märklin dersom det som presenteres i bladet er av kvalitet.

Her ett eksempel på en god svensk Märklinbygger:

http://www.youtube.com/watch?v=umJWRaIlM00" rel="nofollow - Kvalitets-Märklin

Hovedpoenget med et norsk MJ-blad er etter mitt skjønn å presentere norsk MJ. For deg er selvsagt hovedpoenget "money talks" for å selge dine utenlandske modeller. Deg om det. At det også presenteres noe utenlandsk kvalitets-MJ er selvsagt OK, men i mindre doser. Utenlandske blad overgår jo MJ-bladet i omtale av sine egne nasjonale modeller.

Dine påstander om at jeg vil "gå i rassistisk retning og isolere eller utestenge alle som ikke har de rette fargene på togene sine..." er så hinsides at jeg klokelig velger å se bort fra de som det svada det er.

Mitt MJ-blad er overveiende om norske modeller og anlegg samt tekniske løsninger som alle kan lære av, men har også rom for noe utenlandsk - ikke minst Sverige - og også noe havejernbane. Hva folk gjør hjemme har jeg ikke noe med. Dersom bladet forskrever seg vil det til slutt ikke favne noen. Og det er nettopp det vi er i ferd med å erfare.


Posted By: Laurenz
Date Posted: 11 mai 2014 at 20:25
Som observatør på sidelinjen virker det som om Damp og Eika egentlig er ganske enig om hovedlinjene men ordlegger seg litt annerledes og legger litt forskjellig vekt på ting.

Hvor mange som kjører bare norsk og hvor mange som kjøre noe annet er det vel bare forhandlerne som vet noen lunde nøyaktig. Men mitt inntrykk er at det faktisk er svært mange som kjører mer en bare norsk, meg selv inkludert. 

Jeg ville ikke hatt noe i mot en god dose utenlandsk stoff. Det må gjerne kjøpes stoff fra utlandet. Det finnes som nevnt mange bra blader i utlandet, men ikke alle er like flink til å lese fremmedspråk. Engelsk er null problem for min del og jeg får Model Railroader i Posten. Jeg har kjøpt noen tyske blader noen ganger men det blir bare håpløst slitsomt å forsøke å lese.

Tilgangen til stoff om norske tog er begrenset og stadige artikler "rundbaner på gulvet" er en viktig grunn til at jeg sa opp. Personlig ville jeg heller sett et blad med 50% norsk og 50% utenlandsk enn et blad med 100% norsk der halvparten ikke er verdt å lese.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 11 mai 2014 at 20:27
Originally posted by eika eika wrote:

I motsetning til deg Henning, så tenker jeg på mj-miljøet i Norge som en helhet og hva jeg mener er best for miljøet samlet når jeg uttaler meg som privatperson her.
 
Uansett hvilket motiv du selv måtte ha, må du regne med at et utsagn vil trekkes i tvil om det underbygger egne kommersielle interesser.

Vi farges alle av egne prioriteringer, egen smak og egne verdier, så selv når vi oppriktig mener at vi uttrykker oss til beste for "fellesskapet", vil ofte andre som gjør det samme mene noe helt annet.
 
Quote [...] mens du tydeligvis vil gå i rassistisk retning og isolere eller utestenge alle som ikke har de rette fargene på togene sine...

Enig med "Damp" i at det utsagnet er et lavmål, særlig fra en som har vært moderator. For øvrig styrkes ikke utsagnet av at du staver "rasistisk" feil...



Posted By: eika
Date Posted: 11 mai 2014 at 20:38
Originally posted by Damp Damp wrote:

Hovedpoenget med et norsk MJ-blad er etter mitt skjønn å presentere norsk MJ. For deg er selvsagt hovedpoenget "money talks" for å selge dine utenlandske modeller. Deg om det. At det også presenteres noe utenlandsk kvalitets-MJ er selvsagt OK, men i mindre doser. Utenlandske blad overgår jo MJ-bladet i omtale av sine egne nasjonale modeller.
Siden du tydeligvis ikke fikk det med deg, så gjentar jeg fra mitt forrige innlegg: "I motsetning til deg Henning, så tenker jeg på mj-miljøet i Norge som en helhet og hva jeg mener er best for miljøet samlet når jeg uttaler meg som privatperson her"

Skal vi så se på hva dine påstander om ditt drømme-mj-blad har vært her her i tråden?
Originally posted by Henning Henning wrote:

jeg "synser" vel at de fleste norske MJ'ere i hovedsak er opptatte av å kjøre norsk og følgelig også å lese om dette i de norske bladene.
Originally posted by Henning Henning wrote:


Nei når jeg frivillig abonnerer på et blad på norsk er det for å glede meg over det ypperste av norsk MJ
Originally posted by Henning Henning wrote:


Jeg forstår hva du skriver. Men hvor mange skinneringer på stuegulvet kan man egentlig lage reportasjer om
Originally posted by henning henning wrote:


Hovedpoenget med et norsk MJ-blad er etter mitt skjønn å presentere norsk MJ
Originally posted by henning henning wrote:

Mitt MJ-blad er overveiende om norske modeller og anlegg
 
Du debaterer slik jeg oppfatter deg utelukkende ut fra hva du som person ønsker deg. Jeg forsøker se helheten for hele det norske mj-miljøet hvor alle er åpne og inkluderende ovenfor hverandre og kan læreav, ønske hverandre velkommen og la seg inspirere at hverandre uansett hvilket land modellene man kjører kommer fra, hvilken skala de har, hvilket kunnskapsnivå man har osv. Jeg må bare beklage dersom de tankene kommer i konflikt med dine ønsker


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eika
Date Posted: 11 mai 2014 at 20:47
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Uansett hvilket motiv du selv måtte ha, må du regne med at et utsagn vil trekkes i tvil om det underbygger egne kommersielle interesser.
 
Det er selvklart vanskelig å unngå dersom personer ønsker å feiltolke eller legge feil grunnlag i hva jeg som privatperson skriver her, det er jeg fullstendig klar over. På samme måte som det er veldig enkelt for andre debatanter i slike situasjoner å forsøke å ugyldiggjøre motdebatanters synspunkt ved å ta fokus bort fra saken/meningen og over på personen. Det må jeg og andre i min situasjon bare leve med og håpe på at de fleste er oppegående nok til å se sannheten.
 
Av mer intersse mener jeg heller det er om du og kunne bidratt med dine tanker om hvordan fremtidens mjf og mj-blad kunne/burde være? Mener du personlig mine tanker om et felles miljø for alle som driver med modelljernbane her i landet er helt feil?


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 11 mai 2014 at 20:55

Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Hvor mange som kjører bare norsk og hvor mange som kjøre noe annet er det vel bare forhandlerne som vet noen lunde nøyaktig. [...]

Det håper jeg inderlig ikke de vet, for da må de føre et samordnet register over hva den enkelte kunde har kjøpt, noe som Datatilsynet neppe ville vært så begeistret for. Det forhandlerne muligens kan ha statistikk på, er hvilken andel av de solgte modellene som har norsk forbilde, men hvordan skal de kunne skille mellom kunder som bare har "norsk" materiell, bare utenlandsk eller en blanding? Og hvordan skal de kunne vite hvor mange startsett etter tysk forbilde som samler støv på loftet hos de som har gått over til å bare kjøre norsk? Det blir ikke enklere av at enkelte utenlandske modeller, bl.a. eldre tyske godsvogner, fornorskes.

Her må nok Modelljernbanetilsynet på banen og sørge for at all lok- og vognmodeller blir registrert. MJ-ere som ikke har oppdatert sine modeller i registret i løpet av de siste to årene, får kjøreforbud! Clown




Posted By: Damp
Date Posted: 11 mai 2014 at 20:58
Originally posted by eika eika wrote:

Du debaterer slik jeg oppfatter deg utelukkende ut fra hva du som person ønsker deg. Jeg forsøker se helheten for hele det norske mj-miljøet hvor alle er åpne og inkluderende ovenfor hverandre og kan læreav, ønske hverandre velkommen og la seg inspirere at hverandre uansett hvilket land modellene man kjører kommer fra, hvilken skala de har, hvilket kunnskapsnivå man har osv. Jeg må bare beklage dersom de tankene kommer i konflikt med dine ønsker


Selvfølgelig debatterer jeg ut i fra mine ønsker.Dine argumenter underbygger selvsagt også dine ønsker om blant annet å selge mest mulig utenlandsk tog i butikken din.

Det er en merkelig debatt-teknikk av en erfaren eks-moderator å mene at dersom jeg fremfører mine ønsker så ønsker jeg ikke norsk MJ fremgang! En (heldigvis) eks-moderator som i kraft av sin tidligere kunnskap om forumets medlemmer bryter forumets regler.

Deretter skjeller du meg altså ut som "rassist" etc. fordi jeg er uenig med deg. Jeg tror Stegard & co må takke sin skaper for at en slik moderator er ute. Og det forhåpentligvis for godt.

SITAT EIKA: "På samme måte som det er veldig enkelt for andre debatanter i slike situasjoner å forsøke å ugyldiggjøre motdebatanters synspunkt ved å ta fokus bort fra saken/meningen og over på personen. Det må jeg og andre i min situasjon bare leve med og håpe på at de fleste er oppegående nok til å se sannheten."(SITAT SLUTT)

Og dette har du frekkhet nok til å skrive etter det du har kalt meg.


Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 11 mai 2014 at 21:21
Nå har vel ikke Eika kalt noen for rasist i ordets vanlige betydning... Han snakker om farger på tog, ikke hudfarger!

Og i den forstand er jeg også rasist. Jeg synes tyske tog er helt overlegent mye finere enn det meste som har gått på norske skinner! Og jeg vil gjerne lese mer om det i MJ-bladet. For jeg er da vitterlig en del av det norske mj-miljøet selv om jeg ikke er interessert i Norske H0-modeller!

Mvh Heine


-------------
http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside

http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook



Posted By: EirikS
Date Posted: 11 mai 2014 at 21:31
Jeg er så møkka lei av denne nedlatende kverulanten som til stadighet dukker opp i nye utgaver og skaper irritasjon i enhver diskusjon som kan være viktig for norsk MJ. Enhver tråd ender opp med at det seriøse innholdet får et skudd for baugen med han tilstede.
Om Karlsen skal ha kritikk for noe når det gjelder moderatorrollen som han desverre ikke har lenger så er det at han også lot denne snodige personen få holde på ganske så fritt også da.


Posted By: Laurenz
Date Posted: 11 mai 2014 at 21:39
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

[QUOTE=Laurenz]Hvor mange som kjører bare norsk og hvor mange som kjøre noe annet er det vel bare forhandlerne som vet noen lunde nøyaktig. [...]

Det håper jeg inderlig ikke de vet, for da må de føre et samordnet register over hva den enkelte kunde har kjøpt, noe som Datatilsynet neppe ville vært så begeistret for. Det forhandlerne muligens kan ha statistikk på, er hvilken andel av de solgte modellene som har norsk forbilde, men hvordan skal de kunne skille mellom kunder som bare har "norsk" materiell, bare utenlandsk eller en blanding? Og hvordan skal de kunne vite hvor mange startsett etter tysk forbilde som samler støv på loftet hos de som har gått over til å bare kjøre norsk? Det blir ikke enklere av at enkelte utenlandske modeller, bl.a. eldre tyske godsvogner, fornorskes.

Her må nok Modelljernbanetilsynet på banen og sørge for at all lok- og vognmodeller blir registrert. MJ-ere som ikke har oppdatert sine modeller i registret i løpet av de siste to årene, får kjøreforbud! Clown

[/QUOTE]

Å lage et så stort poeng av en liten setning. Ermm Det jeg regner med de fleste forstår at jeg mente var at det er at norske forhandlere som vet best hva de selger av norsk vs. utenlandsk, ikke hvem som kjøper hva.... Og ja, det er nok uansett forhandlere som har bedre peiling en den enkelte MJ'er. Men jeg forsøkte å få fram er at det nok er mange flere som samler utenlandsk en det mange er klar over.



Posted By: Dag Cato
Date Posted: 11 mai 2014 at 21:44
Originally posted by Henning Henning wrote:

Originally posted by eika eika wrote:

Du debaterer slik jeg oppfatter deg utelukkende ut fra hva du som person ønsker deg. Jeg forsøker se helheten for hele det norske mj-miljøet hvor alle er åpne og inkluderende ovenfor hverandre og kan læreav, ønske hverandre velkommen og la seg inspirere at hverandre uansett hvilket land modellene man kjører kommer fra, hvilken skala de har, hvilket kunnskapsnivå man har osv. Jeg må bare beklage dersom de tankene kommer i konflikt med dine ønsker


Selvfølgelig debatterer jeg ut i fra mine ønsker.Dine argumenter underbygger selvsagt også dine ønsker om blant annet å selge mest mulig utenlandsk tog i butikken din.

Det er en merkelig debatt-teknikk av en erfaren eks-moderator å mene at dersom jeg fremfører mine ønsker så ønsker jeg ikke norsk MJ fremgang! En (heldigvis) eks-moderator som i kraft av sin tidligere kunnskap om forumets medlemmer bryter forumets regler.

Deretter skjeller du meg altså ut som "rassist" etc. fordi jeg er uenig med deg. Jeg tror Stegard & co må takke sin skaper for at en slik moderator er ute. Og det forhåpentligvis for godt.

SITAT EIKA: "På samme måte som det er veldig enkelt for andre debatanter i slike situasjoner å forsøke å ugyldiggjøre motdebatanters synspunkt ved å ta fokus bort fra saken/meningen og over på personen. Det må jeg og andre i min situasjon bare leve med og håpe på at de fleste er oppegående nok til å se sannheten."(SITAT SLUTT)

Og dette har du frekkhet nok til å skrive etter det du har kalt meg.


Vel Henning,
i motsetning til hva du synes å ha gjort, har faktisk jeg vært innom butikken i Horten og vet at det finnes store mengder norske og skandinaviske modeller i tillegg til de utenlandske som finnes i hyllene. Og hadde Finn M villet det hadde du også kunnet finne NMJ-modeller der. Men at du ikke gjør det kan du ikke skylde Eirik for.

Og at du om noen skal trekke Eiriks evner som moderator i tvil . . . .
Hadde det ikke vært for hans evner til å la dels tvilen komme tiltalte til gode og dels la uberettighet kritikk prelle av som vann på gåsa, etter å ha diskutert det med oss andre, så hadde du vært utestengt permanent. Uansett hvilket nick du hadde valgt.


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Damp
Date Posted: 11 mai 2014 at 21:48
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Jeg er så møkka lei av denne nedlatende kverulanten som til stadighet dukker opp i nye utgaver og skaper irritasjon i enhver diskusjon som kan være viktig for norsk MJ. Enhver tråd ender opp med at det seriøse innholdet får et skudd for baugen med han tilstede.
Om Karlsen skal ha kritikk for noe når det gjelder moderatorrollen som han desverre ikke har lenger så er det at han også lot denne snodige personen få holde på ganske så fritt også da.



Ja for enkelte kan nok andres meninger være vanskelig å tåle. Men det bjuder jag på, som svensken sier. Et viktigere poeng for MJF må nok snarere være at folk som er så opptatte av foreningen, bladet og norsk MJ melder seg inn i foreningen slik at den får midler til å drive og publisere medlemsbladet. Ikke sant EirikS?


Posted By: Damp
Date Posted: 11 mai 2014 at 21:54
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:



Vel Henning,


Og at du om noen skal trekke Eiriks evner som moderator i tvil . . . .
Hadde det ikke vært for hans evner til å la dels tvilen komme tiltalte til gode og dels la uberettighet kritikk prelle av som vann på gåsa, etter å ha diskutert det med oss andre, så hadde du vært utestengt permanent. Uansett hvilket nick du hadde valgt.


At du støtter din tidligere moderatorkollega er ikke til å undres over. Dere klarte jo ikke å holde dere i skinnet, men meldte dere jo ut med brask og bram og svertet hele foreningen i en offentlig skittentøyvask i stedet for å ta det opp internt med styret og bare der.

Dine påstander om at jeg har kommet med innlegg som kvalifiserer til utestengelse er stikk i strid med det faktum at moderator henvendte seg til mine motdebattanter og ba DEM roe seg. Dette ga han skriftlig uttrykk for på forumet. I rest my case.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 11 mai 2014 at 21:57

Originally posted by eika eika wrote:

Av mer intersse mener jeg heller det er om du og kunne bidratt med dine tanker om hvordan fremtidens mjf og mj-blad kunne/burde være? Mener du personlig mine tanker om et felles miljø for alle som driver med modelljernbane her i landet er helt feil?

Jeg er ikke så opptatt av at MJ-bladet skal skape et felles miljø. Det behovet tror jeg blir brukbart dekket av dette forumet, samt i en viss grad Norsk MJ-forum og enkelte andre internett-fora. Der er det plass til alle aspekter av denne hobbyen, uten trykkekostnader og begrensning i antall sider. I tillegg kommer de lokale klubbene, for de som er medlemmer der.

Hva jeg personlig er ute etter i MJ-bladet, og for den saks skyld MJ-sidene i På Sporet, er først og fremst stoff om norsk MJ. Herunder kommer bl.a. tester av norske modeller, artikler om bygging av anlegg og rullende materiell etter norsk forbilde, artikler om "norske" anlegg (også i utlandet) og tips om fornorsking eller detaljering. Ikke at jeg anser stoff om utenlandsk MJ for uinteressant, men det kan jeg finne nok om i bl.a. tyske og amerikanske publikasjoner. Men stoff om hvordan en bygger etter norsk forbilde eller forbedrer en norsk modell finner en ikke der, og tester av norske/skandinaviske modeller er sjeldne. Om en skandinavisk modell en sjelden gang testes i et tysk tidsskrift, er det tvilsomt om forfatteren har så mye kunnskap om forbildet til at han kan påpeke evt. feil.

Jeg kan godt leve med en del "utenlandsk" og generelt stoff, og en del av det leser jeg. Men det jeg betaler for, er det som er unikt for MJ-bladet (og noen sider i PS), nemlig det "norske" stoffet. Uteblir dette, eller blir det for tynt, er det for min del takk og farvel til MJ-bladet, og dermed til MJF. Det er ikke noe stort problem om det blir mye "uinteressant" stoff, bare det er nok som er interessant, til en akseptabel pris.

Hadde jeg i stedet drevet med tysk eller amerikansk MJ eller hagejernbane, og ikke norsk MJ i det hele tatt, tror jeg at jeg heller ville foretrukket utenlandske publikasjoner fremfor MJ-bladet, som aldri vil kunne gi disse temaene noen grundig dekning.



Posted By: Damp
Date Posted: 11 mai 2014 at 22:04
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


Jeg er ikke så opptatt av at MJ-bladet skal skape et felles miljø. Det behovet tror jeg blir brukbart dekket av dette forumet, samt i en viss grad Norsk MJ-forum og enkelte andre internett-fora. Der er det plass til alle aspekter av denne hobbyen, uten trykkekostnader og begrensning i antall sider. I tillegg kommer de lokale klubbene, for de som er medlemmer der.Hva jeg personlig er ute etter i MJ-bladet, og for den saks skyld MJ-sidene i På Sporet, er først og fremst stoff om norsk MJ. Herunder kommer bl.a. tester av norske modeller, artikler om bygging av anlegg og rullende materiell etter norsk forbilde, artikler om "norske" anlegg (også i utlandet) og tips om fornorsking eller detaljering. Ikke at jeg anser stoff om utenlandsk MJ for uinteressant, men det kan jeg finne nok om i bl.a. tyske og amerikanske publikasjoner. Men stoff om hvordan en bygger etter norsk forbilde eller forbedrer en norsk modell finner en ikke der, og tester av norske modeller er sjeldne.Jeg kan godt leve med en del "utenlandsk" og generelt stoff, og en del av det leser jeg. Men det jeg betaler for, er det som er unikt for MJ-bladet (og noen sider i PS), nemlig det norske. Uteblir dette, eller blir det for tynt, er det for min del takk og farvel til MJ-bladet, og dermed til MJF. Det er for min del ikke noe problem om det blir mye "uinteressant" stoff, bare det er nok som er interessant, til en akseptabel pris.Hadde jeg i stedet drevet med tysk eller amerikansk MJ eller hagejernbane, og ikke norsk MJ i det hele tatt, tror jeg at jeg heller ville foretrukket utenlandske publikasjoner fremfor MJ-bladet, som aldri vil kunne gi disse temaene noen grundig dekning.


Dette kan jeg slutte meg ett hundre prosent til. Det gir full dekning for mitt syn også, og det er høyst legitimt at denne debatten nå kommer ettersom bladet tilsynelatende er i krise. At det blir litt temperatur i denne debatten må vi påregne ettersom de fleste vil tale for "sin syke mor" eller har omfattende økonomiske interesser i utfallet. At noen ikke klarer å holde seg i skinnet og griper til sterkt nedsettende kommentarer om meg preller av meg som vann på gåsa. Bare til orientering.


Posted By: jhh61no
Date Posted: 11 mai 2014 at 22:17
God aften.

Når det gjelder tilgang til stoff så må redaksjonen drive oppsøkende virksomhet gjøre slik som Pelle en gang gjorde.
For mitt vedkommende resulterte dette i en artikkelserie om Digital modelljernbane hvor jeg skriv i tilsammen fire utgaver.
At redaksjonen tror at vi skal levere artikler uten verken oppfordring eller godtgjørelse er å tro på julenissen..

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: Damp
Date Posted: 11 mai 2014 at 22:25
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

God aften.

Når det gjelder tilgang til stoff så må redaksjonen drive oppsøkende virksomhet gjøre slik som Pelle en gang gjorde.
For mitt vedkommende resulterte dette i en artikkelserie om Digital modelljernbane hvor jeg skriv i tilsammen fire utgaver.
At redaksjonen tror at vi skal levere artikler uten verken oppfordring eller godtgjørelse er å tro på julenissen..


Meget interessant poeng. Andre har også etterlyst hvilke områder redaktøren ønsker seg bistand til. Apropos godtgjørelse skulle det vært fint å få oppklart hva Pelle betalte? Dersom vi må regne med at medlemmene som bistår redaksjonen i dag forventer godtgjørelse - hva slags? Km.godtgjørelse for kjøring? Honorar for artikkelen? En kombinasjon? Har foreningen penger til dette? Det er uendelig trist at ikke styret kommer på banen med sitt syn på slike ting. Her på forumet sitter det altså en rekke svært interesserte MJ'ere og diskuterer med hverandre, mens de som kan oppildne, foreslå og gjøre noe med det ikke er tilstedeværende. Om disse ikke er på nettforumet, kan kanskje Morten Wæraas informere dem om den store og glødende interessen som nå dukker opp slik at alle innspillene kan avstedkomme noe.


Posted By: jhh61no
Date Posted: 11 mai 2014 at 22:32
Hei

Pelle betalte ingenting. Temaet har vært oppe på minst en generalforsamling men måtte legges på is grunnet noen uklarheter i 2013. Hadde håpet saken ble fulgt opp på årets, men så variert dette med referat da..
En godtgjørelse på noen hundrelapper hadde ikke skadet :)

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: Roger
Date Posted: 11 mai 2014 at 22:33

Hei!

 

Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Hvor mange som kjører bare norsk og hvor mange som kjøre noe annet er det vel bare forhandlerne som vet noen lunde nøyaktig.

Selv om mange syter og klager over at MjF ikke gjør noen ting, tenker jeg jo at som en landsdekkende forening med modelljernbane som spesialfelt burde jo MjF vite noe om dette. -Hvilket de også gjør.

I 2006 tok nemlig undertegnede som tillitsvalgt i styret initiativ til, og avholdt deretter en brukerundersøkelse blant foreningens medlemmer, slik at MjF skulle få litt bedre innsikt i sin egen medlemsmasse. På bakgrunn av brukerundersøkelsen ble det utferdiget en sluttrapport som deretter ble overlevert styret i MjF.

 

Det er riktig nok noen år siden dette nå, men sluttrapporten var i sin samtid meget representativ for MjF sin medlemsmasse, og således informativ. Selv om dette er noen år siden registrerer jeg samtidig at det er mye som ikke forandrer seg med tiden; Til tross for at styret i MjF den gang deltok i langt større grad på forumet enn nå, samtidig som Mj-Bladet ikke bare utkom når det skulle men var i stadig forbedring, mener jeg å huske at mange, som ikke bidro med annet enn sin kritikk, også den gang benyttet forumet til å ytre seg negativt om foreningen og styret. Det er kanskje ikke noe rart at det er vanskelig å finne frivillige som vil påta seg tillitsverv i MjF, når man samtidig skal gjøres til hoggestabbe for de som ikke bidrar med annet enn kritikk og negativt fokus uansett om styret deltar på nett og bladet utkommer eller ei. Jeg tror kanskje dagens situasjon er ett resultat av denne stadige kritikk, og negative fokus.

 

Uansett, hvor mange som kjører med hva var det jeg skulle svare på. I 2006 var det prosentvis andel av MjF sin medlemsmasse som drev med (noen drev med kominasjoner av forskjellige skalaer og forbilder):

 



-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Damp
Date Posted: 11 mai 2014 at 22:54
Originally posted by Roger Roger wrote:


Det er kanskje ikke noe rart at det er vanskelig å finne frivillige som vil påta seg tillitsverv i MjF, når man samtidig skal gjøres til hoggestabbe for de som ikke bidrar med annet enn kritikk
og negativt fokus uansett om styret deltar på nett og bladet utkommer eller ei.


Denne debatten startet med forumets tre moderatorer som for åpen scene sa opp på forumet og sterkt kritiserte styrets innblanding i deres virksomhet. Etter hvert har det ballet på seg, og det kan da slett ikke være uinteressant om bladet kommer ut eller ikke? I alle fall ikke for meg. At styret ikke har en eneste kommentar til noe av dette og varastyremedlemmet Midnight hevder at ingen får kontakt med redaktøren av bladet og ikke vet hvorfor det ikke har kommet noe blad siden det nr. 3 i 2013 kan vel neppe kalles "klaging og syting".


Posted By: Håvard H
Date Posted: 11 mai 2014 at 22:59
Originally posted by Roger Roger wrote:



Selv om dette er noen år siden registrerer jeg samtidig at det er mye som ikke
forandrer seg med tiden; Til tross for at styret i MjF den gang deltok i langt
større grad på forumet enn nå, samtidig som Mj-Bladet ikke bare utkom når det
skulle men var i stadig forbedring, mener jeg å huske at mange, som ikke bidro
med annet enn sin kritikk, også den gang benyttet forumet til å ytre seg
negativt om foreningen og styret. Det er kanskje ikke noe rart at det er
vanskelig å finne frivillige som vil påta seg tillitsverv i MjF, når man
samtidig skal gjøres til hoggestabbe for de som ikke bidrar med annet enn kritikk
og negativt fokus uansett om styret deltar på nett og bladet utkommer eller ei.
Jeg tror kanskje dagens situasjon er ett resultat av denne stadige kritikk, og
negative fokus.


Dette er en veldig rar virkelighetsbeskrivelse, Roger. Det er ikke mitt intrykk at det er masse negative skriverier på forumet uansett hvordan foreningen drives. Jeg kan overhodet ikke huske at det var noen negative skriverier på forumet den tiden Truls Slevigen var redaktør. Jeg var med i redaksjonen på den tiden, og tilbakemeldingene på arbeidet vårt var overveiende positive.

Og Morten Jacobsen var en respektert formann, det var på langt nær så mange negative ytringer under hans formannstid.

Jeg tror heller ikke at det hadde vært noe lettere å få folk til å ta på seg styreverv om man hadde fjernet forumet.

Jeg er faktisk villig til å vedde gode penger på at hverken formann eller redaktør leser forumet, og at de ikke kunne brydd seg mindre om hva vi poster her inne.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: midnight
Date Posted: 11 mai 2014 at 23:17
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

God aften.
Når det gjelder tilgang til stoff så må redaksjonen drive oppsøkende virksomhet gjøre slik som Pelle en gang gjorde.
For mitt vedkommende resulterte dette i en artikkelserie om Digital modelljernbane hvor jeg skriv i tilsammen fire utgaver.
At redaksjonen tror at vi skal levere artikler uten verken oppfordring eller godtgjørelse er å tro på julenissen..
Utfordringen det siste året har jo vært at det ikke er noen redaksjon... Det er kun redaktøren som jobber med bladet og til tross for at han blir honorert for å gi ut bladet har han tydeligvis såpass mye annet å holde på med at dette blir nedprioritert.



-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: Sven Ole
Date Posted: 12 mai 2014 at 00:13
Har vi en betalt (honorert) redaktør for mj-bladet som ikke har tid til å være redaktør? Og det godtar styret?

-------------
SOHo


Posted By: midnight
Date Posted: 12 mai 2014 at 09:05
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Har vi en betalt (honorert) redaktør for mj-bladet som ikke har tid til å være redaktør? Og det godtar styret?
Han får kun betalt for det han faktisk leverer!


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: Damp
Date Posted: 12 mai 2014 at 09:38
Originally posted by midnight midnight wrote:

Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Har vi en betalt (honorert) redaktør for mj-bladet som ikke har tid til å være redaktør? Og det godtar styret?

Han får kun betalt for det han faktisk leverer!



Er det mulig å få vite hva redaktørens honorar er? Pr. side? Pr. artikkel? Pr. utgivelse? Annonseprovisjon? Km. godtgjørelse? Diettgodtgjørelse? Refusjon av overnattingsutgifter ved reiser? Annet?


Posted By: midnight
Date Posted: 12 mai 2014 at 10:01
Originally posted by Damp Damp wrote:


Er det mulig å få vite hva redaktørens honorar er? Pr. side? Pr. artikkel? Pr. utgivelse? Annonseprovisjon? Km. godtgjørelse? Diettgodtgjørelse? Refusjon av overnattingsutgifter ved reiser? Annet?
Hvis du ser på budsjettet som er lagt ut i  http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8478&title=innkalling-til-generalforsamling-2014" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8478&title=innkalling-til-generalforsamling-2014 så vil du se at det er satt av 80000 til "Lønn og godtgjørelser MJ bladet" så det skulle normalt da bli 20000 pr. nr.

Annonsesalget holdes utenom dette og det har variert om vi har hatt en egen annonseansvarlig eller om redaktøren har tatt hånd om dette også. Hvor mye provisjon vi har gitt er jeg usikker på. Dessverre er dette også et område vi sjelden har hatt god nok kontroll på da mange annonser aldri har blitt fakturert (misforståelser mellom redaktør, selger og kasserer etc) og det har vært en del disputter mellom annonsører og MJF om hvorvidt annonsen faktisk er blitt bestilt. I tillegg så har vi jo selvsagt det at MJ-bladet sjelden har kommet i rute og som ofte gjør annonser mindre aktuelle.
Annonseutfordringene er ikke noe som kun dagens styre opplever, men dette har vært et problem i "alle år"...  Det finnes dog sikkert unntak som jeg ikke har oversikt over!


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: Damp
Date Posted: 12 mai 2014 at 11:01
Originally posted by midnight midnight wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:


Er det mulig å få vite hva redaktørens honorar er? Pr. side? Pr. artikkel? Pr. utgivelse? Annonseprovisjon? Km. godtgjørelse? Diettgodtgjørelse? Refusjon av overnattingsutgifter ved reiser? Annet?

Hvis du ser på budsjettet som er lagt ut i  http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8478&title=innkalling-til-generalforsamling-2014" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8478&title=innkalling-til-generalforsamling-2014 så vil du se at det er satt av 80000 til "Lønn og godtgjørelser MJ bladet" så det skulle normalt da bli 20000 pr. nr.

Annonsesalget holdes utenom dette og det har variert om vi har hatt en egen annonseansvarlig eller om redaktøren har tatt hånd om dette også. Hvor mye provisjon vi har gitt er jeg usikker på. Dessverre er dette også et område vi sjelden har hatt god nok kontroll på da mange annonser aldri har blitt fakturert (misforståelser mellom redaktør, selger og kasserer etc) og det har vært en del disputter mellom annonsører og MJF om hvorvidt annonsen faktisk er blitt bestilt. I tillegg så har vi jo selvsagt det at MJ-bladet sjelden har kommet i rute og som ofte gjør annonser mindre aktuelle.
Annonseutfordringene er ikke noe som kun dagens styre opplever, men dette har vært et problem i "alle år"...  Det finnes dog sikkert unntak som jeg ikke har oversikt over!



Hadde det vært mulig å nedsette en honorert likestilt redaksjonskomite for dette beløpet? For eksempel 4 mann som får 5000 kroner hver for jobben pr. blad? 20 000 kroner pr. år pr. mann skulle vel kunne friste et slikt kollegium?

Etter det jeg har skjønt har enkelte tidligere flinke redaksjonsmedlemmer ønsket en viss godtgjørelse. Kunne dette friste noen?


Posted By: Damp
Date Posted: 12 mai 2014 at 11:12
Originally posted by Roger Roger wrote:


Det er riktig nok noen år siden dette nå, men sluttrapporten var i
sin samtid meget representativ for MjF sin medlemsmasse, og således informativ.


SITAT Roger: "I sin samtid".

Det er akkurat det. Det har skjedd så uendelig meget hva tilsig av norske modeller angår i motsetning til før i tiden da det bare var utenlandske tog å oppdrive utover bittelitt Lima eller rådyre Superlinere. Denne statistikken kan derfor ha endret seg dramatisk.

Mange har nok fortsatt med utenlandske tog fordi de selvsagt ikke vil kassere samlingen sin som mye er bygget opp rundt. Og noen elsker f.eks. tyske tog. Ikke noe galt i det, og stoff om dette må selvsagt MJ-bladet dekke. Men bladet bør altså først og fremst satse på norsk. Og med det tilfanget norsk materiell de senere årene har fått i fanget skulle det ikke være vanskelig å finne stoff å skrive om.


Posted By: midnight
Date Posted: 12 mai 2014 at 12:00
Originally posted by Damp Damp wrote:

 

Hadde det vært mulig å nedsette en honorert likestilt redaksjonskomite for dette beløpet? For eksempel 4 mann som får 5000 kroner hver for jobben pr. blad? 20 000 kroner pr. år pr. mann skulle vel kunne friste et slikt kollegium?

Etter det jeg har skjønt har enkelte tidligere flinke redaksjonsmedlemmer ønsket en viss godtgjørelse. Kunne dette friste noen?
Ikke meg i mot, men jeg kan for lite om publisering til å si noe om dette vil være riktig og rettferdig. En redaktør må man vel ha uansett? De som er litt over gjennomsnittet god på publisering leverer vel ofte "trykkeklare" sider slik at det blir minimalt med arbeide for redaktøren å sy sammen etterpå og da burde det helt klart kvalifisere til å ta del i honoraret for bladet.
Spørsmålet er vel om det i det hele tatt er mulig å framskaffe fire mann i dette miljøet som kan samarbeide og bli enige om en felles utgivelse...Wink


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: jrodlan
Date Posted: 12 mai 2014 at 12:11
Kan det være at redaktøren ikke har mottatt stoff nok til å fylle et blad? Isåfall vil ikke en lønnet redaksjonskomité løse det problemet.

(medlem fra stiftelsesdato)

-------------
JAR


Posted By: EirikS
Date Posted: 12 mai 2014 at 12:39
Originally posted by jrodlan jrodlan wrote:

Kan det være at redaktøren ikke har mottatt stoff nok til å fylle et blad? Isåfall vil ikke en lønnet redaksjonskomité løse det problemet.

(medlem fra stiftelsesdato)


Med en godtgjørelse på 80.000kr så burde det da være mulig å skrive et par linjer?


Posted By: Håvard H
Date Posted: 12 mai 2014 at 13:00
Originally posted by Damp Damp wrote:


Etter det jeg har skjønt har enkelte tidligere flinke redaksjonsmedlemmer ønsket en viss godtgjørelse. Kunne dette friste noen?


Hvorvidt jeg er flink eller ikke får andre bedømme, men jeg følte meg ihvertfall flink nok til å foreslå at man kunne åpne for honorering av andre enn redaktøren.

Dette ble i praksis avvist på siste GF med henvisning til at det ikke er økonomi til å gjennomføre det.

På GF aksepterte jeg dette uten innvendinger, men i ettertid har det slått meg at det faktisk er mulig å spare ganske mye penger på å gå tilbake til det gamle formatet til MJ bladet.

Om man sammenligner MJ-bladet med På Sporet ser man at MJF budsjetterer med 62 500,- pr. utgave (ikke inkludert porto eller honorar til red.) mens NJK (i 2013)budsjetterte med 41 500,- pr. utgave.

Det betyr at det sannsynligvis er mulig å kutte trykkekostnaden på MJ-bladet med nærmer 20 000,- pr. utgave. Dette er penger man *kunne* brukt til å betale redaktør/bidragsytere.

Det jeg egentlig argumenterer for er en profesjonallisering av MJ-bladet. Man kan beklage at det ikke er mulig å få gitt ut et blad kun med frivillig innsats, men et kommersielt drevet mj-blad er bedre enn intet mj-blad.





-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Håvard H
Date Posted: 12 mai 2014 at 13:09
Originally posted by midnight midnight wrote:


Spørsmålet er vel om det i det hele tatt er mulig å framskaffe fire mann i dette miljøet som kan samarbeide og bli enige om en felles utgivelse...


Det har vært mulig tidligere.
Under Truls sitt regime var vi 4 mann som absolutt trakk i samme retning.

Det som etterhvert skapte en smule misnøye var nettopp at redaktøren fikk 20 000 pr nummer, og de øvrige redaksjonsmedlemmene nada.

Dette til tross for at til enkelte nummer ble det produsert nesten like mange ferdige sider av redaksjonsmedlemmene som av redaktøren.

Jeg må understreke at dette ikke er en kritikk av Truls som redaktør, vi var i alle inneforstått med premissene.

Og folk må være klar over at 20 000 pr.utgave på ingen måte er nok til å dekke de arbeidstimene som ble lagt ned på de mest forseggjorte utgavene i Truls-tida.

Spesiellt Henning Larsen la ned absurd mange timer på bladet.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Håvard H
Date Posted: 12 mai 2014 at 13:19
Originally posted by jrodlan jrodlan wrote:

Kan det være at redaktøren ikke har mottatt stoff nok til å fylle et blad? Isåfall vil ikke en lønnet redaksjonskomité løse det problemet.

(medlem fra stiftelsesdato)


Hvis redaktøren mangler stoff til bladet, hvorfor spør han ikke folk om stoff?

Er det noen som har blitt kontaktet?
Og ikke bare én gang, men flere?

Hvis ikke redakøren har forstått at folk må mases på for å levere stoff, så er han definitivt ikke rett mann for jobben.

Å være en klegg til å skaffe stoff må være en av redaktørens viktigste oppgaver.

Dessuten vil jeg påstå at det er ikke *så* vanskelig å skaffe stoff.
Jeg jobbet mye med å samle stoff til bladet da jeg var med i redaksjonen. Nesten alle de jeg kontaktet for å bidra med stoff til bladet svarte positivt, og leverte faktisk stoff.

Not to ask is not to receive.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Damp
Date Posted: 12 mai 2014 at 13:33
Originally posted by jrodlan jrodlan wrote:

Kan det være at redaktøren ikke har mottatt stoff nok til å fylle et blad? Isåfall vil ikke en lønnet redaksjonskomité løse det problemet.

(medlem fra stiftelsesdato)


Joda, vi snakker her selvsagt om en skrivende redaksjonskomite - en redaksjon. Ikke et supperåd. Suppen tar andre seg av...


Posted By: Damp
Date Posted: 12 mai 2014 at 13:37
Vel Midnight! Nå er det din oppgave å fremlegge disse tankene hos dine med-styremedlemmer som igjen kan få redaktøren inn på teppet og høre hva han mener. Vet du forresten om det i det hele tatt er noe blad coming up?


Posted By: trulss
Date Posted: 12 mai 2014 at 13:42
En liten saksopplysning: Da jeg var redaktør fikk jeg 12500 pr utgave, altså 50000 pr år. Jeg ordnet med annonsene, men mottok aldri noe provisjon for dette.

Hvis noen leser igjennom de to årgangene vil de ikke finne en eneste klage på manglende stofftilgang. Det betyr ikke at stoffet kom av seg selv, men med litt innsats ble sidene fylt. Når honoraret nå tydeligvis har økt betydelig burde det være mulig å legge ned enda litt mer innsats for å fylle sidene.

At formatet har så mye å si for trykkekostnaden som forskjellen mot PS tror jeg ikke. I min tid ønsket jeg å få tilbud fra flere trykkerier, men styret ønsket ikke å bytte trykkeri. Om man senere har innhentet tilbud eller bare betaler fakturaen man får for trykking vet jeg ikke. Viktigere for prisen enn formatet er å ha riktig sideantall i forhold til det produksjonstekniske slik at en ikke betaler for papir som går i søpla - og at en leverer til trykkeriet til avtalt tid. Der tror jeg vel det har vært litt ymse i det siste.

Skal man redde blad og forening nå så begynner det vel å bli ganske klart at noe må gjøres på personalsiden. Og det ganske snart. Om noen lurer: Nei, jeg har ikke blitt spurt om å ta over som redaktør igjen. Det spørsmålet tror jeg ikke vil komme fra dagens leder i MJF ihvertfall. Han er nok ikke så begeistret for mine innlegg her på forumet.

-------------
Truls Slevigen


Posted By: Håvard H
Date Posted: 12 mai 2014 at 13:57
Originally posted by trulss trulss wrote:

En liten saksopplysning: Da jeg var redaktør fikk jeg 12500 pr utgave, altså 50000 pr år. Jeg ordnet med annonsene, men mottok aldri noe provisjon for dette.


Takk for oppklaringene!
Jeg gjentar gjerne at mitt anliggende ikke på noen måte er å kritisere din innsats.

12500,- pr. blad *inkludert* annonsejobbingen kan knapt kalles lønn, det er en oppmuntring...


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Damp
Date Posted: 12 mai 2014 at 14:02
Originally posted by trulss trulss wrote:


Skal man redde blad og forening nå så begynner det vel å bli ganske klart at noe må gjøres på personalsiden. Og det ganske snart. Om noen lurer: Nei, jeg har ikke blitt spurt om å ta over som redaktør igjen. Det spørsmålet tror jeg ikke vil komme fra dagens leder i MJF ihvertfall. Han er nok ikke så begeistret for mine innlegg her på forumet.


Men har du anledning og kan du tenke deg å gjeninntre i redaktørstolen? OG - ikke minst - ville du kunne dele litt av honoraret med et par andre redaksjonsmedlemmer ettersom honoraret er blitt så mye høyere? Slik at skribentenes anstrengelser i alle fall avstedkommer dekning av deres utgifter pluss litt ekstra?

Hele denne verkebyllen må vel enten finne sin avklaring snart, eller så er det vel regler for innkalling til ekstraordinær GF om så og så mange krever det? I stedet for å bruke penger på styrets reiser (stipulert til 55000 i 2014) og andre utgiftskrevende eksesser , bør man vel nå kanskje satse helt og fullt på bladet. En ekstraordinær GF kan vedta å spytte mere i honorarene til redaksjonen slik at det aller viktigste kommer på plass.

En anbudsrunde til trykkeriene bør vel også effektueres. Sats ALT på bladet og forumet. Så kommer annonsørene og da også medlemmenes trivsel snart på plass.



Posted By: trulss
Date Posted: 12 mai 2014 at 17:26
Jeg ser ingen grunn til å si noe om hva jeg ville kunne tenkes å svare på et spørsmål som ikke har kommet og trolig ikke kommer heller - ihvertfall ikke offentlig.

Det finnes dessuten flere aktuelle redaktørkandidater. Ut fra skrivetrang her på forumet og klare forslag til hvordan ting bør gjøres, og så vidt jeg vet tidligere journalistisk erfaring, så burde vel Henning R fra Søndre Land - alias "Damp", "Slerke", "Mini", "MJ", "Mikael Järn", "Pjokken" osv. forespørres.


-------------
Truls Slevigen


Posted By: midnight
Date Posted: 12 mai 2014 at 19:59
Originally posted by trulss trulss wrote:

Det spørsmålet tror jeg ikke vil komme fra dagens leder i MJF ihvertfall. Han er nok ikke så begeistret for mine innlegg her på forumet.
Jeg blir stadig forbausa over at jeg ikke klarer å få med meg alle grupperingene og motsetningene som finnes der ute... Tips til ny kategori på MJ-wiki... Hvem er på lag med hvem... Confused


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: midnight
Date Posted: 12 mai 2014 at 20:11
Originally posted by Damp Damp wrote:

Vet du forresten om det i det hele tatt er noe blad coming up?
Det burde være det for da han sist sendte ut en melding til styret den 2. april sto det at han skulle "sette bladet til uken"...


-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: Damp
Date Posted: 12 mai 2014 at 20:15
Originally posted by trulss trulss wrote:

Jeg ser ingen grunn til å si noe om hva jeg ville kunne tenkes å svare på et spørsmål som ikke har kommet og trolig ikke kommer heller - ihvertfall ikke offentlig.

Det finnes dessuten flere aktuelle redaktørkandidater. Ut fra skrivetrang her på forumet og klare forslag til hvordan ting bør gjøres, og så vidt jeg vet tidligere journalistisk erfaring, så burde vel Henning R fra Søndre Land - alias "Damp", "Slerke", "Mini", "MJ", "Mikael Järn", "Pjokken" osv. forespørres.



Håper du kan stille om tingene snur seg litt etter hvert. Det ville i så fall være hyggelig for du var en flink redaktør. Bladets layout og image steg jo til himmels da du inntrådte. Spørsmålet er vel om du også har dårlig tid på grunn av ymse og om du i så fall får med deg et par andre.

Hyggelig også at du samler på mine autografer. Det er ikke dumt, for de kan jo bli mere verdt etter som tiden går. Selv samler jeg også - på frimerker, og fri vil jeg fortsatt være på mine gamle dager. Men å hjelpe til iblant er bare hyggelig.

Er jo som du hinter ikke helt uerfaren etter å ha sittet på desken i Norges største avis og produsert førstesidene samt redigert en annen Oslo-avis som redaksjonssjef. Men mitt kjennskap til interessemagasiner begynner å bli utdatert, selv om jeg for mange år siden var redaksjonssekretær i Norges eldste PR-byrå og redigerte diverse magasiner for Norges største selskaper.

Da det gikk opp for meg at MJ-bladet var ute og kjøre tok jeg oppfordringen fra redaktøren og ringte ham. Men tross utallige forsøk tok han aldri telefonen som var oppgitt. Nå vil jeg nok avvente og se hvordan tingene utvikler seg. Ingen vits i å bære havre til en død gamp.



Posted By: Damp
Date Posted: 12 mai 2014 at 20:39
Originally posted by midnight midnight wrote:

Originally posted by trulss trulss wrote:

Det spørsmålet tror jeg ikke vil komme fra dagens leder i MJF ihvertfall. Han er nok ikke så begeistret for mine innlegg her på forumet.

Jeg blir stadig forbausa over at jeg ikke klarer å få med meg alle grupperingene og motsetningene som finnes der ute... Tips til ny kategori på MJ-wiki... Hvem er på lag med hvem... Confused



Selv om jeg slipper ut litt Damp iblant, tror jeg både temperatur og vannstand holder seg langt unna faregrensen for kjeleeksplosjon.


At motkrefter kaster seg over meg og mine kommentarer og innspill er et sundt og fint trekk ved demokratiet. Mer av det! Men jeg må få replisere at jeg ikke kjenner noen av dem, har knapt møtt noen av dem og da gjerne uten at jeg har visst om det. Men de er sikkert kjempehyggelige på tomannshånd slik alle de MJ'ere jeg har møtt har vist seg å være.







Posted By: Arne Lie
Date Posted: 12 mai 2014 at 20:59
Det er mulig å danne en fungerende redaksjon som både viderefører den gode stilen bygget over tid OG faktisk forstår klokke og kalender. Som redaksjonsmedlem over noen år i en redaksjon fungerende som team med planlegging og fungerende produksjon må jeg likevel peke på en grunnleggende forutsetning; foreningen må ha en fungerende ledelse! For min del har jeg store vansker med å påta meg en ny dugnad i redaksjonen slik et totalt fravær av kommunikasjon mellom medlemmer og styre stadig er tydelig. Selv seniorer forstår vanligvis at man må kommunisere med folk på den arenaen de selv velger, les forumet/Facebook. Dette er en forutsetning, og et totalt fravær av vilje til å møte oss her viser etter mitt syn inkompetanse ift hva som kreves i vår tid. Uten kommunikasjon kommer vi ikke videre. Vi kan jo fortsette å diskutere dette her, utfordringen er at vi "snakker med oss selv"
Hva med På Sporet? Har vi ikke større ambisjoner innen et felt og en hobby i rivende utvikling teknologisk og ift nivå? Hva med Modell & elektronikk som fyller sin del av Mj-hobbyen?
Eller: ventetiden er over vi gjør som "Banen" i dk og lager et digitalt blad helfinansiert av annonser.
Dårlig nyhet: vi får ikke formelle vedtak som kan gi alternativene en sjanse fordi vi ikke har en synlig diskusjonspartner=styret.
Jeg er neppe den eneste som stiller opp om miraklet skulle skje at "hør,-han snakker...."
Med ønske om et nytt liv for foreningen og et sterkt respektert MJ-blad
Mvh




-------------
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.


Posted By: EirikS
Date Posted: 12 mai 2014 at 21:33
Originally posted by Damp Damp wrote:

At motkrefter kaster seg over meg og mine kommentarer og innspill er et sundt og fint trekk ved demokratiet. Mer av det!


Jeg har fulgt med i endel år for å se om det overhodet er noe man har igjen for å være medlem i foreningen. For alle nykommere og ikke-medlemmer så er forumet innfallsporten for de aller fleste.
Om mannen med de mange signaturer og personligheter overhodet skulle få komme nærmere foreningen enn betalende medlem så vil hvertfall ikke jeg se etter en gang til for all fremtid om denne foreningen har noe for seg. Da gjelder det istedet å løpe, langt vekk.
Vedkommende har ene og alene vært opphavet til de fleste av trådene her inne som gir nykommere et utrolig dårlig inntrykk av foreningen. At foreningen i det senere også selv gjør alt de kan for å gi seg selv et dårlig rykte med slett innsats fra styret gjør jo ikke saken så mye bedre.

Men som alle andre ulykker, man må stoppe opp for å kikke.


Posted By: Damp
Date Posted: 12 mai 2014 at 21:44
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Originally posted by Damp Damp wrote:

At motkrefter kaster seg over meg og mine kommentarer og innspill er et sundt og fint trekk ved demokratiet. Mer av det!


Jeg har fulgt med i endel år for å se om det overhodet er noe man har igjen for å være medlem i foreningen. For alle nykommere og ikke-medlemmer så er forumet innfallsporten for de aller fleste.
Om mannen med de mange signaturer og personligheter overhodet skulle få komme nærmere foreningen enn betalende medlem så vil hvertfall ikke jeg se etter en gang til for all fremtid om denne foreningen har noe for seg. Da gjelder det istedet å løpe, langt vekk.
Vedkommende har ene og alene vært opphavet til de fleste av trådene her inne som gir nykommere et utrolig dårlig inntrykk av foreningen. At foreningen i det senere også selv gjør alt de kan for å gi seg selv et dårlig rykte med slett innsats fra styret gjør jo ikke saken så mye bedre.

Men som alle andre ulykker, man må stoppe opp for å kikke.



Å tåle andre meninger enn sine egne hører med til voksenlivet. Jeg hadde det faktisk til tider akkurat som deg da jeg var ganske liten, men jeg kan trøste deg med at det går over proporsjonalt med fremvekst av hår i ørene.

Selv om jeg skjelles ut, slik som i dag da moderator måtte slette en av dine meningsfeller, har jeg aldri tatt igjen med samme mynt. Jeg vil snarere si at det er slike innspill som dette som gir nybegynnere et dårlig inntrykk. Lykke til utenfor foreningen.


Posted By: EirikS
Date Posted: 12 mai 2014 at 22:11
Seriøst? Klarer du ikke bedre enn et slikt stusselig halvveis forsøk på en utdatert hersketeknikk?
Det går i det samme gamle ser jeg...
Men jeg er overrasket.. Som dine andre innlegg benytter du også nå muligheten til å på andres mening eller fyrer av litt ekstra, nesten umerket så at stemningen forsures.
Si hva du vil om mine påstander, jeg synes fortsatt det vil være riktig å påpeke hva for et dårlig blad du er.
Og jeg skal gi deg rett i en ting, når det kommer til hårvekst i ørene så taper jeg nok. Jeg sørger for å holde sanseapparatet åpent så jeg får med meg hva folk sier.


Posted By: Damp
Date Posted: 12 mai 2014 at 22:15
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Seriøst? Klarer du ikke bedre enn et slikt stusselig halvveis forsøk på en utdatert hersketeknikk?
Det går i det samme gamle ser jeg...
Men jeg er overrasket.. Som dine andre innlegg benytter du også nå muligheten til å på andres mening eller fyrer av litt ekstra, nesten umerket så at stemningen forsures.
Si hva du vil om mine påstander, jeg synes fortsatt det vil være riktig å påpeke hva for et dårlig blad du er.
Og jeg skal gi deg rett i en ting, når det kommer til hårvekst i ørene så taper jeg nok. Jeg sørger for å holde sanseapparatet åpent så jeg får med meg hva folk sier.


Du er nok sikkert egentlig en hyggelig fyr som bare har en dårlig dag. Ønsker deg alt godt. Kanskje du i stedet for å skjelle ut meg kan legge inn en kommentar om modelljernbane? Har sett at du kommer med mange fine kommentarer som vi alle har glede av. Det er en bedre vei å gå.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net