MJ-Bladet |
Post Reply | Page <1234> |
Author | ||||||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(1)
|
|||||
Jeg synes ikke "Midnight" skal få kritikk her. Dette er vel første gang overhodet at man kan oppleve at noen fra styret i denne lekeforeningen overhodet gir ut litt informasjon om noe folk lurer på.
|
||||||
midnight
Administratorgruppen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1145 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Glimrende! Da skal du se han kommer med en statusrapport her også snart...
|
||||||
Morten W
H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+ O USA - Lehigh Valley ca 1975 Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org Besøk www.onorway.com |
||||||
midnight
Administratorgruppen Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1145 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Det er mulig at han har en dialog med noen i styret, men JEG har ikke hørt noe iallefall!
|
||||||
Morten W
H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+ O USA - Lehigh Valley ca 1975 Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org Besøk www.onorway.com |
||||||
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Og du har ikke kontakt med de andre i styret??? I år 2014 er det ganske mange flotte kommunikasjonsmidler - det kan innimellom virke som om det ikke gjør det noe lettere for enkelte å kommunisere...
|
||||||
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
||||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Jeg sendte i egenskap av annonsør en mail til både redaktor@mjf.no og mjf@stegard.com (formannen) den 29/4 med spørsmål om annonsepriser og forventet utgivelsesplan for mj-badet 2014. Jeg har fortsatt ikke fått noe svar fra hverken redaktør eller formann på den mailen, så det er meget overraskende dersom man har gått i gang med produksjon og utgivelse av blad uten å kontakte annonsørene på forhånd... |
||||||
Når går toget fra Skråvika?
|
||||||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Jeg synes Morten skal ha ros for å tross alt gi noe informasjon her på forumet. På GF tok jeg til ordet for at styret skulle gi Morten (eller et annet syremedlem) mandat til å fungere som talsmann på forumet. Alle nikket og smilte, men det var tydeligvis bare Morten som tok poenget. Så det virker som om Morten på eget iniativ fungerer som en talsmann uten noe egentlig mandat, og må balansere mellom ønsket om å informere, og lojalitet mot resten av styret. Dette er en fullstendig latterlig situasjon, og jeg må si at jeg begynner å miste troen på MJF fullstendig. |
||||||
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Nå var ikke min kommentar ment å ramme Morten, han klarer jo tross alt å gi oss litt informasjon, det fortjener han ros for! Når han er den eneste fra styret som gir lyd fra seg er det fort gjort å gi han all kjefta, sorry! Det er resten av styret og redaksjonen i mj-bladet som burde få en liten leksjon i kommunilasjon anno 2014. Merkelig at det skal være så vanskelig å poste et par innlegg her på forumet med litt informasjon om hva som skjer. |
||||||
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
||||||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(2)
|
|||||
Ja, det er rett og slett uforståelig etter min mening. Det er nesten så en tror at det er et poeng i seg selv for formann, redaktør og enkelte styremedlemmer å ikke gi lyd fra seg på forumet. Man skal ikke lefle med bermen, man har da bedre ting å foreta seg... Edited by Håvard H - 10 mai 2014 at 11:33 |
||||||
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Vil bare nevne at MJ-aktivitet nå også debatteres samtidig på Norsk Jernbaneklubbs forum MJ-rommet:
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?rom=54 Norsk Jernbaneklubbs MJ-rommet |
||||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Diskusjonen på NJK-forumet viser vel til fulle at noen kobling mellom MjF og NJK vil være bare tull. Hadde mj-bladet vært et blad som utelukkende skulle fokusere på norsk modelljernbane så tror jeg temmelig mange av dagens medlemmer i foreningen hadde takket for seg. De som da hadde vært igjen er uansett sikkert medlem av NJK og ville vært lykkelig nok med 3-4 siden norsk mj-stoff i NJKs foreningsblad. Men da ville alle norske modelljernbaneentusiaster med interesse for utenlandsk modelljernbane sittet igjen helt uten noe samlende norsk foreningsmiljø...
|
||||||
Når går toget fra Skråvika?
|
||||||
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Problemet oppstår på min kalkulator der tallet 4 blir 400 prosent mer enn tallet NULL. Edited by Damp - 10 mai 2014 at 17:37 |
||||||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Da er det noe alvorlig feil med din kalkulator. 400% av 0 er fremdeles 0. Men at 4 sider er bedre enn ingen sider er helt klart. Manglende tilgang til materiale er nevnt ofte. Nye produkter kommer på løpende bånd omtrent så det burde ikke være noe problem å fylle mange sider med. Men mangel på annet stoff skyldes nok for en stor del at leserne selv bare sitter på gjerdet. Bildene på Facebook bl.a. viser at finnes mange dyktige modellbyggere i Norge. Jeg har ikke vært medlem på mange år nå og hovedgrunnen til er nok at MJ-bladet ikke har vært spennende nok å lese. Men igjen, med så mange mj-ere så burde det egentlig ikke vært noe problem å finne masse stoff. Håper det ordner seg.
|
||||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(2)
|
|||||
Skal man få mer liv i foreningen MÅ man ha et aktivt styre på plass som evner å motivere og engasjere medlemmene. Dernest må man ha på plass en redaktør og redaksjon som evner å følge med såpass på nett at de kan nyttiggjøre seg de mange bidragene som dukker opp på facebook og her på forumet. Det er utrolig mange gullkorn og koslige bilder fra hjemmeanlegg som dukker opp og jeg er sikker på at de fleste som poster slikt ikke har noe i mot å få tingene publisert også i mj-bladet. Det som trengs er nok bare en redaksjon som evner å spørre om lov til å bruke stoffet og som kan hjelpe med beskrivelser og redigering av tekst/bilder til artiklene. Altså en redaktør og en redaksjon som evner å ta initiativ, ikke sitte stille og etterlyse bidrag.
Men aller først må foreningen altså få på plass et styre som evner å kommunisere og inspirere medlemmene til å tro på foreningen og fremtiden. Dagens formann virker ikke å ha noen som helst evner når det kommer til foreningsdrift og medlemskommunikasjon, og så grøftekjørt foreningen egentlig er nå så forstår jeg godt de av mine bekjente som hevder at dagens formann er i ferd med å gjøre seg selv historisk som historiens siste formann i MjF... Jeg bøyer meg i støvet for Morten W's forsøk på å yte de små bidrag han kan ut fra det vanskelige utgangspunktet styret gir han, og det sitter og andre styremedlemmer i styret som jeg vet har gjort en stor jobb for MjF i mange år bl.a. i forbindelse med representasjon på messe. Men toppen i styret virker å være alt for fraværende og unødig tungrodd byråkratisk når det første våkner til liv
|
||||||
Når går toget fra Skråvika?
|
||||||
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Siden styret ikke svarer ville jeg kanskje kunne innbille meg at et tenkt svar fra styret ville implisere følgende resonnement:
"Styret og redaksjon beklager sterkt at MJ-bladet heller ikke denne gang utkommer innenfor stipulerte tidsrammer. Det har vist seg adskillig vanskeligere å få utgitt foreningens kommunikasjonsmessige bindemiddel - MJ-bladet - enn vi så for oss da styret ble valgt på årets generalforsamling. Årets styre hadde knyttet et sterkt håp til at de utgivermessige problemene som foreningen har opplevd en tid nå skulle rette seg. Uten en slik optimisme hva dette angår hadde ikke styrerepresentantene påtatt seg sine respektive roller på GF. Ulike syn på disse problemstillingene var delvis oppe til drøftelse før valgene. Men mange av de røster som nå hever seg i og rundt medlemsmassen glimret med sitt fravær, i og med at de ikke møtte frem på Jevnakerhallen. I den grad at valgkomiteen ikke engang klarte å finne frivillige til å fylle alle styrevervene. Tilbake sto derfor valget mellom at vi som var der takket ja til vervene, eller at MJF ble stående uten et styre overhodet. Noe som i sin konsekvens ville bety nedleggelse av foreningen. Selv om flere av oss er engasjert også på andre hold, valgte vi derfor å stå videre. Selv om vi brenner for foreningen som dere andre, er det ikke avgjørende for oss om vi personlig besitter de respektive styrevervene. Men for foreningen er det altså avgjørende at noen gjør det. Når nå situasjonen kan synes såpass tilspisset - og for å komme uroen til livs - vil derfor styret sende ut et skjema til samtlige medlemmer der de anmodes om å svare ja eller nei til ekstraordinær generalforsamling. Der vil alle de røster som nå hever seg få komme til orde, og om ønskelig et nytt styre konstitueres blant alle de som nå har fått nytt initiativ til å bekle styrerollene på en etter deres mening mer effektiv rolle enn oss som kun hadde valg om å fortsette eller nedlegge. Redaktøren har uttalt at også han om ønskelig stiller sin plass til disposisjon for friske krefter som har fritid, muligheter og redaksjonsmedhjelpere som lettere kan fylle spaltene i MJ-bladet med de artiklene vi alle setter slik pris på. Skal en redaktør fylle denne rollen på fritiden sammen med full jobb og eventuell familie er det avgjørende at flere trekker lasset sammen. Ikke minst fordi foreningen til nå ikke mener å ha hatt mulighet til å satse på en fullt lønnet redaksjon. En hobbyforening vil aldri kunne bli noe mere enn det medlemmene selv gjør den til. Derfor håper vi nå at et fremmøte til en eventuell ekstraordinær generalforsamling kan bli så fulltallig som debatten rundt den nåværende ledelsen kan tyde på. I såfall vil det ikke bli noen problemer med frivillige bidrag - hverken til styre eller redaksjon. Mvh. MJF" OBS! Dette er kun et tenkt tilsvar i min fantasi, og ikke på noen måte en ekte henvendelse fra MJF's styre til medlemmene. Problemet er kanskje snarere at det er helt tyst. Edited by Damp - 11 mai 2014 at 09:46 |
||||||
ESA-N
Viderekommen Joined: 01 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 80 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Nå er det ikke mange som deltar i nevnte diskusjon på NJK-forumet, og sakligheten til dem som skriker høyest mot MJ viser liten "takhøyde". Etter min mening bør NJKs utmerkede blad På Sporet kunne ha i alle fall litt mer MJ. Det tror jeg de aller fleste ikke ville ha noe i mot. NJK er tuftet på 1:1, men etter hvert er det svært mange 1:1'ere som også er interessert i MJ. Vi skal også være klar over at mange av dem som trekkes til 1:1-miljøet også har en bakgrunn fra MJ, og at interessen med årene har "vokst". Det er kanskje på sin plass at styrene i MJF og NJK samles og tar en prat rundt bordet for om mulig å finne ut om det er mulig å trekke på felles resurser. Tilbake til MJ Bladet. Det er selvfølgelig et dilemma for redaksjonen om man ikke har stoff til å lage et godt blad. Dette må kanskje dagens kommunikasjon på bl.a. sosiale medier ta litt av skylden for. Mye av det som er aktuelt stoff til bladet er jo kjent for de fleste flere måneder får bladet kan trykkes, og da er det jo "gammelt nytt". |
||||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Ut fra hva som har vært skrevet om saken fra redaksjonen i PS, skyldes ikke det beskjedne antall sider om MJ i PS at de ikke ønsker mer, men det samme som MJ-bladet sliter med: Stofftilgang. Om MJ-bladet går dukken og PS overtar, kan den situasjonen bli en annen, da det spørs hvor interessert PS er i ørten sider om utenlandsk MJ, med slikt som bilder av VIP-telt og taket i messehaller (MJ-bladet 3/2013 s. 7), eller lengre artikler om ny ledelse i Märklin. En artikkel som "Lokstall og verksted i Wolf Creek" viser modellbygging på så høyt nivå at den selv med utenlandsk forbilde burde vært av interesse også for PS, men jeg tviler på at den ville fått så mye plass som fem sider.
Siden det er MJF/MJ-bladet som sliter, må initiativet til et slikt møte i så fall komme fra styret i MJF. |
||||||
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Nå melder jo Kjetil Næss fa PS-redaksjonen at det er bebudet en spørreundersøkelse stilet mot NJK-medlemmene om hva slags stoff foreningen ønsker i bladet. Det blir spennende å se resultatet av.
Selv er min egen MJ-interesse kun relatert til urnorske modeller og norsk historisk landskap med H0 2-skinnedrift. Dessverre forsvant de fine artiklene i så måte med vestlandsredaktør Bergundhaugen. Dagens MJ-stoff i PS er ikke bra nok etter min smak. Dessverre. Med kanskje 6 sider med kvalitets-MJ i hver utgave kunne nok PS ha dekket mine behov og trolig blitt en alvorlig konkurrent til MJ-bladet for en god del av oss. Det hadde jeg trolig betalt ekstra for med glede. Ser man på www.urlm.no (urlmetrics) og deres estimat over websiders popularitet har NJK 2267 besøkende pr. måned og er i oppsving. Mjf.no ligger heller ikke dårlig an og har 4368 besøkende pr. måned og er også på vei opp. I alle fall skal man tro dette måleinstrumentet. Annonseinntektene er svært viktige for klubbenes foreningsblad og da er det viktig overfor annonsekundene å understreke at de når bredt ut til målgruppene. Men som det er sagt så er det avgjørende at bladet holder tidsfristene for utgivelsene. Ikke minst overfor de annonsørene som relaterer sine annonser til tidsbundne kunngjøringer. Dersom PS satser noe sterkere på MJ, vil de trolig kunne nyte godt av større annonsetilsig. Men det krever selvsagt at "noen" bearbeider dem og gir dem troen på prosjektet. Med bedrede annonseinntekter og noen flere abonnenter kunne det kanskje til og med forsvares å kjøre 100 siders nummer hver gang. Det skal bli spennende å se hva som kommer ut av de foreslåtte korrektivene begge foreningene nå har fått. |
||||||
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(1)
|
|||||
Jeg har stor forståelse for at Eika misliker tanken på om NJK og MJF slo sine bladpjalter sammen og konsentrerte seg om ren norsk MJ. Eika er jo etter det jeg kjenner til innehaver av en MJ-forretning som fortrinnsvis selger utenlandsk tog-materiell (VMJI). Ikke noe galt i det, men jeg "synser" vel at de fleste norske MJ'ere i hovedsak er opptatte av å kjøre norsk og følgelig også å lese om dette i de norske bladene. Utenlandsk MJ dekkes jo fortreffelig i nettopp de landene disse modellene hører hjemme. Men for annonsøren Eika er det jo selvsagt viktig at stoff til hans målgruppe finnes på norsk språk. Det er ikke vanskelig å forstå. |
||||||
erakt
Medlem i MJF Joined: 13 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Akkurat Eika har en butikk som selger utenlandsk MJ og da må det jo nødvendigvis være noen i Norge som kjører tog fra utlandet, og tog fra utlandet finnes i stort utvalg i flere butikker
MJ bladet bør selvfølgelig dekke mest Norsk MJ, men lesere finnes i alle grupper fra nybygynneren som setter spor på gulvet og til eksperten som bygger med høykvalitet. Selv om jeg som hovedsak driver med N skala finnes det emner som er ganske generelle for alt som byggetekniker, digital styring elektronik. Selv om jeg ikke har de store togene som går i hagene er det går det allikevel ann å drømme om det endag og la seg innspirere. Selv om jeg ikke kjører Märklin går det ann å se på ett anlegg å like det. En stor del av MJ folket bygger ikke engang noe de bare samler og har togene i esker eller stilt ut Å innspirere og starte drømmer må jo være formålet med bladet og foreningen, nå ut til flere og få flere inn i hobbyen. Finn er full av annonser for startsett og andre som gir opp hobbyen, det er synd, flere vi blir og større marked hobbyen har, vil gi flere modeller på markedet og større sjanse for att flere butikker i Norge klarer seg, blir det enn gubbeklubb dør vi ut. |
||||||
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute" |
||||||
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Jeg forstår hva du skriver. Men hvor mange skinneringer på stuegulvet kan man egentlig lage reportasjer om? Derfor har jeg liten tro på at smågutter som begynner på dette stadiet lar seg inspirere av slikt. Snarere blir vi vel alle inspirert av noe vi kan strekke oss etter. Man blir ikke gubbete av kvalitet. Like lite som norske elever og studenter blir bedre ingeniører ved at skolen senker kravene. Nei når jeg frivillig abonnerer på et blad på norsk er det for å glede meg over det ypperste av norsk MJ. Akkurat som jeg forventer å finne om utenlandske tog i f. eks. Model Railroader. |
||||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(1)
|
|||||
I motsetning til deg Henning, så tenker jeg på mj-miljøet i Norge som en helhet og hva jeg mener er best for miljøet samlet når jeg uttaler meg som privatperson her. Hva tror du f.ks er mest interessant å lese om i mj-bladet om du måtte velge mellom et anlegg med norsk forbilde i norge og med et landskap som ser ut som en 5-åring har bygget det på en dårlig dag, og et anlegg i norge med nydelig superdetaljert landskap hvor togene som kjører gjennom det er amerikanske eller østerriske? Ville du virkelig foretrukket å "nyte" det elendige landskapet bare fordi togene som passerer forbi er norske? Synsingen din er nok forøvrig temmelig unøyaktig i forhold til virkeligheten. Tenk f.eks. på hvor mange entusiaster her i landet som kjører Märklin... Det er en veldig stor del av det norske mj-miljøet, men trolig med vesentlig flere utenlandske enn norske modeller på anleggene sine. Jeg kan egentlig ikke fatte at det skal være vanskelig å nyte pent bygde anlegg her i landet bare fordi vedkommende som har bygget det kjører "feil farge" på togene sine i dine øyne. Jeg ønsker meg en modelljernbaneforeningen som kan samle alle entusiaster i felles glede og sosial hygge over sin hobby jeg, mens du tydeligvis vil gå i rassistisk retning og isolere eller utestenge alle som ikke har de rette fargene på togene sine...
|
||||||
Når går toget fra Skråvika?
|
||||||
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(1)
|
|||||
Å kalle meg for "rassist" fordi jeg streber etter kvalitet må da være lavmål av uttalelser og jeg tror MJF skal være glade for at du er ute av moderator-rollen. Jeg er i alle fall totalt ute av VMJI-butikken din. Jeg har aldri oppfattet modelljernbane som en rase, men som en hobby der ulike syn får slippe til. Makan til usaklig og ubehøvlet tale! Jeg har slettes ikke noe imot Märklin dersom det som presenteres i bladet er av kvalitet. Her ett eksempel på en god svensk Märklinbygger: Kvalitets-Märklin Hovedpoenget med et norsk MJ-blad er etter mitt skjønn å presentere norsk MJ. For deg er selvsagt hovedpoenget "money talks" for å selge dine utenlandske modeller. Deg om det. At det også presenteres noe utenlandsk kvalitets-MJ er selvsagt OK, men i mindre doser. Utenlandske blad overgår jo MJ-bladet i omtale av sine egne nasjonale modeller. Dine påstander om at jeg vil "gå i rassistisk retning og isolere eller utestenge alle som ikke har de rette fargene på togene sine..." er så hinsides at jeg klokelig velger å se bort fra de som det svada det er. Mitt MJ-blad er overveiende om norske modeller og anlegg samt tekniske løsninger som alle kan lære av, men har også rom for noe utenlandsk - ikke minst Sverige - og også noe havejernbane. Hva folk gjør hjemme har jeg ikke noe med. Dersom bladet forskrever seg vil det til slutt ikke favne noen. Og det er nettopp det vi er i ferd med å erfare. |
||||||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 636 |
Post Options
Thanks(1)
|
|||||
Som observatør på sidelinjen virker det som om Damp og Eika egentlig er ganske enig om hovedlinjene men ordlegger seg litt annerledes og legger litt forskjellig vekt på ting.
Hvor mange som kjører bare norsk og hvor mange som kjøre noe annet er det vel bare forhandlerne som vet noen lunde nøyaktig. Men mitt inntrykk er at det faktisk er svært mange som kjører mer en bare norsk, meg selv inkludert. Jeg ville ikke hatt noe i mot en god dose utenlandsk stoff. Det må gjerne kjøpes stoff fra utlandet. Det finnes som nevnt mange bra blader i utlandet, men ikke alle er like flink til å lese fremmedspråk. Engelsk er null problem for min del og jeg får Model Railroader i Posten. Jeg har kjøpt noen tyske blader noen ganger men det blir bare håpløst slitsomt å forsøke å lese. Tilgangen til stoff om norske tog er begrenset og stadige artikler "rundbaner på gulvet" er en viktig grunn til at jeg sa opp. Personlig ville jeg heller sett et blad med 50% norsk og 50% utenlandsk enn et blad med 100% norsk der halvparten ikke er verdt å lese.
|
||||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Uansett hvilket motiv du selv måtte ha, må du regne med at et utsagn vil trekkes i tvil om det underbygger egne kommersielle interesser. Vi farges alle av egne prioriteringer, egen smak og egne verdier, så selv når vi oppriktig mener at vi uttrykker oss til beste for "fellesskapet", vil ofte andre som gjør det samme mene noe helt annet.
Enig med "Damp" i at det utsagnet er et lavmål, særlig fra en som har vært moderator. For øvrig styrkes ikke utsagnet av at du staver "rasistisk" feil... |
||||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(1)
|
|||||
Siden du tydeligvis ikke fikk det med deg, så gjentar jeg fra mitt forrige innlegg: "I motsetning til deg Henning, så tenker jeg på mj-miljøet i Norge som en helhet og hva jeg mener er best for miljøet samlet når jeg uttaler meg som privatperson her" Skal vi så se på hva dine påstander om ditt drømme-mj-blad har vært her her i tråden?
Du debaterer slik jeg oppfatter deg utelukkende ut fra hva du som person ønsker deg. Jeg forsøker se helheten for hele det norske mj-miljøet hvor alle er åpne og inkluderende ovenfor hverandre og kan læreav, ønske hverandre velkommen og la seg inspirere at hverandre uansett hvilket land modellene man kjører kommer fra, hvilken skala de har, hvilket kunnskapsnivå man har osv. Jeg må bare beklage dersom de tankene kommer i konflikt med dine ønsker
Edited by eika - 11 mai 2014 at 20:39 |
||||||
Når går toget fra Skråvika?
|
||||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(1)
|
|||||
Det er selvklart vanskelig å unngå dersom personer ønsker å feiltolke eller legge feil grunnlag i hva jeg som privatperson skriver her, det er jeg fullstendig klar over. På samme måte som det er veldig enkelt for andre debatanter i slike situasjoner å forsøke å ugyldiggjøre motdebatanters synspunkt ved å ta fokus bort fra saken/meningen og over på personen. Det må jeg og andre i min situasjon bare leve med og håpe på at de fleste er oppegående nok til å se sannheten. Av mer intersse mener jeg heller det er om du og kunne bidratt med dine tanker om hvordan fremtidens mjf og mj-blad kunne/burde være? Mener du personlig mine tanker om et felles miljø for alle som driver med modelljernbane her i landet er helt feil?
|
||||||
Når går toget fra Skråvika?
|
||||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Det håper jeg inderlig ikke de vet, for da må de føre et samordnet register over hva den enkelte kunde har kjøpt, noe som Datatilsynet neppe ville vært så begeistret for. Det forhandlerne muligens kan ha statistikk på, er hvilken andel av de solgte modellene som har norsk forbilde, men hvordan skal de kunne skille mellom kunder som bare har "norsk" materiell, bare utenlandsk eller en blanding? Og hvordan skal de kunne vite hvor mange startsett etter tysk forbilde som samler støv på loftet hos de som har gått over til å bare kjøre norsk? Det blir ikke enklere av at enkelte utenlandske modeller, bl.a. eldre tyske godsvogner, fornorskes. Her må nok Modelljernbanetilsynet på banen og sørge for at all lok- og vognmodeller blir registrert. MJ-ere som ikke har oppdatert sine modeller i registret i løpet av de siste to årene, får kjøreforbud! |
||||||
Damp
Nykommer Joined: 06 januar 2014 Status: Offline Points: 272 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Selvfølgelig debatterer jeg ut i fra mine ønsker.Dine argumenter underbygger selvsagt også dine ønsker om blant annet å selge mest mulig utenlandsk tog i butikken din. Det er en merkelig debatt-teknikk av en erfaren eks-moderator å mene at dersom jeg fremfører mine ønsker så ønsker jeg ikke norsk MJ fremgang! En (heldigvis) eks-moderator som i kraft av sin tidligere kunnskap om forumets medlemmer bryter forumets regler. Deretter skjeller du meg altså ut som "rassist" etc. fordi jeg er uenig med deg. Jeg tror Stegard & co må takke sin skaper for at en slik moderator er ute. Og det forhåpentligvis for godt. SITAT EIKA: "På samme måte som det er veldig enkelt for andre debatanter i slike situasjoner å forsøke å ugyldiggjøre motdebatanters synspunkt ved å ta fokus bort fra saken/meningen og over på personen. Det må jeg og andre i min situasjon bare leve med og håpe på at de fleste er oppegående nok til å se sannheten."(SITAT SLUTT) Og dette har du frekkhet nok til å skrive etter det du har kalt meg. Edited by Damp - 11 mai 2014 at 21:02 |
||||||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 503 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Nå har vel ikke Eika kalt noen for rasist i ordets vanlige betydning... Han snakker om farger på tog, ikke hudfarger!
Og i den forstand er jeg også rasist. Jeg synes tyske tog er helt overlegent mye finere enn det meste som har gått på norske skinner! Og jeg vil gjerne lese mer om det i MJ-bladet. For jeg er da vitterlig en del av det norske mj-miljøet selv om jeg ikke er interessert i Norske H0-modeller! Mvh Heine Edited by Heine Pedersen - 11 mai 2014 at 21:25 |
||||||
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||
Jeg er så møkka lei av denne nedlatende kverulanten som til stadighet dukker opp i nye utgaver og skaper irritasjon i enhver diskusjon som kan være viktig for norsk MJ. Enhver tråd ender opp med at det seriøse innholdet får et skudd for baugen med han tilstede.
Om Karlsen skal ha kritikk for noe når det gjelder moderatorrollen som han desverre ikke har lenger så er det at han også lot denne snodige personen få holde på ganske så fritt også da. |
||||||
Post Reply | Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |