MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Merkelig spørsmål: trenger ekstremt tregt tog
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Merkelig spørsmål: trenger ekstremt tregt tog

 Post Reply Post Reply
Author
Forsker View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 01 november 2013
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Forsker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Merkelig spørsmål: trenger ekstremt tregt tog
    Posted: 01 november 2013 at 21:26
Hei, her kommer jeg med en merkelig forespørsel. 

I forbindelse med et lite forskningsprosjekt trenger jeg noe som kan bevege seg ekstremt sakte og med stabil hastighet. Et moddelltog som kan gå sakte nok ville vært idieelt tror jeg. 

Er det noen av modeltogsetene det er mulig å justere hastigheten på toget hos? Jeg trenger helst et tog som kan kjøre med hastighet 1cm i sekundet eller saktere, det vil si under 0.036 km i timen

Er dette mulig å få til? Finnes det noen tog man kan stille inn til å kjøre ekstremt sakte?

Vennelig hilsen

espen
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2013 at 22:01
Alle modelltog med digitalstyring kan kjøres så sakte at du ikke ser det beveger seg. :)
Back to Top
Forsker View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 01 november 2013
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Forsker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2013 at 22:08
Takk for raskt svar, det hørtes veldig lovende ut! 

må bare inrømme at jeg kan null om  moddelhjernbaner ennå , har du noen kvalitetsett og anbefal? det viktigste for meg er da stabil hastighet (og ja at det faktisk kan gå så ekstremt sakte). 

Setter stor pris på input her. 

espen
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2013 at 22:18
Det mest kurante er å kjøpe et digitalt startsett i skalaen H0 (1:87) Fra Märklin eller Roco. Hvor i landet holder du til? Det finnes en del forskjellige butikker som forhandler slikt.
Back to Top
Forsker View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 01 november 2013
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Forsker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2013 at 22:25
Jeg bor rett utenfor Oslo, men tar gjerne en lengre tur for å få riktig utstyr her. 

Ett tilleggskriterium er at toget må kunne bære noen små måleinstrumenter, men disse vil forhåpentligvis ikke veie mer enn par hundre gram, og det antar jeg slikt modelltog vil kunne ta med seg? Men noen modelltogtyper kanskje mer robuste og kan ta mer last? Om på grensen så er eksakt vekt på måleinsturmentene er noe jeg må finne mer ut av..
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2013 at 22:34
Amundsenhobby ved Carl Berner:
 
NMJ på Strømmen og Ensjø:
Marius
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2013 at 22:35
Amundsen Hobby i Trondheimsveien i Oslo er norges største Märklin-forhandler. Vognlast på et par hundre gram er ikke noe problem hvis du ikke skal kjøre i stigninger.

Dette settet er et godt utgangspunkt: http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt.php?selected_id=20177

Back to Top
Forsker View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 01 november 2013
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Forsker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2013 at 22:38
Takk for tips, skal kjøre så flatt som mulig med så jevn hastighet som mulig! Da suser jeg innom der en dag og orienterer meg litt ;-)

Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2013 at 00:13
Som gammel realist og siv.ing. ble jeg litt nysgjerrig her! Er det mulig å spørre hva du skal forske på.... ? :-)
Jarle
Back to Top
Forsker View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 01 november 2013
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Forsker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2013 at 00:16
noe med "mirkoturbulens" i luft ved veldig små hastigheter, de fleste som driver med dette finner turbulens ved store hastigheter intressant (fly osv)....jeg liker små hastigheter :-)   vel trolig ikke noe nytt, bare for å bekrefte eksisterende teorier holder under alle forhold...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2013 at 10:59
Interessant forskningsprosjekt!
Skal du ha en bevegelse i svært lav hastighet - og som er helt jamn, er det ikke så lett å få til med modelltog!?
 
De fleste modeller har en relativt høy gearing for å kunne kjøre i skalahastighet - og noe over det.
Ved slik krypkjøring, vil bevegelsen oftest bli rykkete/ujamn, selv om den midlere hastighet er så lav som ønsket. Dette kommer av motortype.
For at bevegelsen skal være mest mulig jamn, bør man ha en togmodell med klokkeankermotor. Det er stort sett bare forbeholdt de mest kostbare modeller. - Også gearutveksling og presisjon i gearoverføring spiller en rolle.
Klokkeankermotorer har ikke jernkjerne som andre motortyper har. dette gjør at den ikke "blir fanget" av permanentmagnetene som de fleste volummodeller innen MJ er utstyrt med. Dessuten er polantallet i motoren større enn i konvensjonelle motorer.
Dette medfører at slike klokkeankermotorer kan gå meget jamnt og langsomt - uten rykk.
Handelsnavnet for klokkeankermotorer er ofte "Faulhaber-motor" eller "Canon-motor".
 
- Tror det skal være mulig å finne en modell som egner seg. men dette betinger en god dekoder med EMF (hastighetsjustering med tilbakekobling i digtaldekoderen) og en god dekoder som er korrekt justert.
- Tror det er vanskelig å finne slikt hos Märklin? - Dessuten vil nok slepeskoen til Märklin skape problemer i de hastighetene mht. ujamn rullemotstand?
Back to Top
Forsker View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 01 november 2013
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Forsker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2013 at 11:42
Takk Kjell, det var nyttig input!  noe ujevnheter går nok, men ja så jevnt som mulig. Ujevnheter medfører ekstra komplikasjoner i både målinger og beregninger...
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2013 at 13:04
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

[...] - Også gearutveksling [...] spiller en rolle. [...]
Sånn sett kan det kanskje lønne seg å satse på en modell av et skiftelok som er giret for lav hastighet, men ikke så lite at det ikke klarer å dra instrumentene. På den annen side har større modeller bedre plass til svinghjul, som gir jevnere gange, men jeg er usikker på om det hjelper noe særlig ved ekstremt lav fart. Modeller av høyhastighetstog som ICE og TGV bør du i alle fall styre unna.

Om du kan feste instrumentene på selve loket, i stedet for å dra dem i en vogn, får loket bedre adhesjon (bedre utnyttelse av trekkraften) og bedre strømopptak.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2013 at 16:00
1 cm i sekundet er vel ikke så ekstremt sakte i MJ-sammenheng? Det tilsvarer 3,1 km/t i skalahastighet, altså halv gangfart. Jeg bygget en pulskontroller en gang i analogtiden, og den fikk jeg til å la et lok med 5-polet motor bruke 1 time på 1 meter. Da kan man snakke om ekstrem lav hastighet.
Svein S
Back to Top
Forsker View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 01 november 2013
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Forsker Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2013 at 18:27
jeg er noe ukjent med begrepet skalahastighet, men ja 1cm i sekundet blir vel 0,036 km i timen, og med tog skala 1:87 så får man vel da det man kan kalle skalahastighet ca 3,1 km/t...så halv gangfart for en person som har blitt skalert ned tilsvarende, morsomt å tenke på i alle fall.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.