MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dekoder Hobbytrade EL 13 AC Sound
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dekoder Hobbytrade EL 13 AC Sound

 Post Reply Post Reply
Author
Rune Håkegård View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2011
Location: Not Applicable
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune Håkegård Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dekoder Hobbytrade EL 13 AC Sound
    Posted: 30 oktober 2013 at 21:21
Hei, jeg har kjøpt meg en Hobbytrade EL 13 2124 i AC- Soundversjon. Det lå dessverre ikke noe dokumentasjon i esken fant jeg ut når jeg kom hjem. Er lovet dette fra forhandler så den kommer nok.

Jeg kjører AC med Märklin CS1 Reloaded. Den kan dermed styre både Motorola, DCC og MFX.

Når jeg setter loket på sporet står det tydeligvis i et eller annet programmeringsmodus. Frontlys blunker i den ene enden og er mørk i den andre. Ved søk etter loket på programmeringsspor dukker det opp med varierende adresser og i modus Motorola 14. Intet skjer. Jeg endrer lokadresse på sentralen til 03 og da blir det liv. Lydfunksjoner fungerer og loket lar seg krypkjøre den ene veien og hakker sakte av sted den andre veien. Jeg tror ikke det er noe galt med lok eller dekoder men heller et programmeringsproblem.

Jeg har blitt fortalt at det sitter Zimodekoder i disse lokene, stemmer det? Lurer også på om sentralen ikke er i stand til å takle denne dekoderen, eller evt. ikke klarer å programmere den?
Har fra før lok som kjører flott i DCC-modus så det virker.

Noen som har noen gode råd rundt dette?

Mvh. Rune 
   
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2013 at 14:36
Husker ikke her og nå ang. El 13, men vanligvis kjører jeg i DCC med de lok som har multifunksjonsdekoder.
Jeg benytter MS2

Her er en skarve bruksanvisning ...
uploads/34/Brugsanvisning_EL_13_Norsk.pdf
Bjørn Egil
Back to Top
Rune Håkegård View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2011
Location: Not Applicable
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune Håkegård Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2013 at 19:18
Den bruksanvisningen har jeg sett etter på nett men ikke funnet. takk skal du ha!
Vet du om det er en Zimo som sitter i disse lokene?
Jeg har også en MS2 som ikke er pakket ut enda. Får sette opp en liten testbane og se om jeg får den i gang der.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2013 at 23:09
Det står i alle fall det i anvisningen ...

MS2'n er'ke dum; nesten som en 'fullvoksen' digitalkontroll å regne - i alle fall når det gjelder kjøring og digitalfunksjoner; intill 16 i alle fall Wink  Dog en smule å forbedre på displayet ...

En artig demo da jeg koplet MS2 til en 3L og en 2L skinnestreng og styrte et DCC lok og et Motorola lok 'samtidig'; i alle fall overbevisende for de som ikke er så veldig bevandret i digitalverdenen Smile
Som tidligere nevnt kjører jeg jo den kombinasjonen stadig vekk, på samme spor, men det syn's ikke like godt LOL
Bjørn Egil
Back to Top
Rune Håkegård View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 13 november 2011
Location: Not Applicable
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune Håkegård Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2013 at 21:49
Det løste seg her . Måtte velge en innstilling kalt Generic NMRA på systemvalg og ikke Motorola eller DCC. Stilte deretter dekoderen på DCC 128 kjøretrinn. Da ble det liv i leiren her. Prøvekjører loket og det går meget bra.Thumbs Up Virker å ha god trekkraft også.Clap

Neste øvelse blir å sammenlikne med NMJ EL 13 2143 som jeg overhodet ikke er imponert over.....Disapprove

Takk for bruksanvisningen Bjørn Egil.Big smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.