MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Når fikk norske Di.3 sveiset igjen dørene?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Når fikk norske Di.3 sveiset igjen dørene?

 Post Reply Post Reply
Author
andrebre View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 september 2013
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote andrebre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Når fikk norske Di.3 sveiset igjen dørene?
    Posted: 19 september 2013 at 00:35
Hei.

Ser etter Di.3 lokomotiver, og forsøker å lære mest mulig om korrekt utseende i de forskjellige epokene av lokomotivenes liv.

En ting jeg lurer på er når disse fikk sveiset igjen det ene dørsettet!?

mvh
Andreas
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2013 at 01:19
På 1960-tallet.
Svein S
Back to Top
andrebre View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 september 2013
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote andrebre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2013 at 10:24
Hei, og takk for svar.
 
Så dette betyr at dersom jeg skal vise et tog som gikk på Nordlandsbanen i eks 1975, så skal loket være rødbrunt (Gammeldesign) med kun to dører?
 
mvh
Andreas
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2013 at 10:28

Originally posted by andrebre andrebre wrote:

Så dette betyr at dersom jeg skal vise et tog som gikk på Nordlandsbanen i eks 1975, så skal loket være rødbrunt (Gammeldesign) med kun to dører?

Ja.


Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2013 at 14:54
I 1975 hadde vel alle lokene gammeldesign med 2 dører så vidt jeg vet.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2013 at 16:19
Jeg bladde i billedsamlingen min angående dette spørsmålet, og fant at det nyeste bildet med Di 3 med alle dørene intakt, var fra 1968. Jeg tror derfor at alle må ha vært ombygget innen 1970, kanskje enda litt tidligere.
Svein S
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 09:12
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg bladde i billedsamlingen min angående dette spørsmålet, og fant at det nyeste bildet med Di 3 med alle dørene intakt, var fra 1968. Jeg tror derfor at alle må ha vært ombygget innen 1970, kanskje enda litt tidligere.
 
Svein
Kunne du tenke deg å bla litt til? Det eldste bildet med tettede dører, når ble det tatt. Burde vel gi en god indikasjon på når ombyggingen startet.
 
Et annet spørsmål jeg sitter med (til Svein eller andre) er angående lok 624-629 levert i 1965 og 630 - 633 levert i 1969. Ble disse levert med førerromsdører på begge sider, og frontdører? Ville jo være litt "høl i veggen" å kjøpe nye lok med dører man bare skulle tette likevel.
 
mvh
Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 09:37
Jeg skal ikke påstå nøyaktig hvilke lok som ble levert nye med kun 2 sidedører, men de er lett gjennkjennbare ved at takrennen på høyre side av førerrommet er bare over sidevinduet.
Lok med gjennsveiset sidedør har takrenne over både sidevinduet og feltet der sidedøren var.
 
Dette gjelder ihvertfall lokene 630 - 633.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 10:51
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Jeg skal ikke påstå nøyaktig hvilke lok som ble levert nye med kun 2 sidedører, men de er lett gjennkjennbare ved at takrennen på høyre side av førerrommet er bare over sidevinduet.
Lok med gjennsveiset sidedør har takrenne over både sidevinduet og feltet der sidedøren var.
 
Dette gjelder ihvertfall lokene 630 - 633.
 
 
Og siden 633 er det nyeste av lokene betyr vel dette egentlig at alle ble levert med 4 sidedører og at forskjellen i takrenneutførelse må ha andre årsaker. Eller missforstår jeg det du har skrevet??
 
mvh
Bjørn


Edited by Bhal - 21 september 2013 at 10:55
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 11:52
Originally posted by Bhal Bhal wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Jeg skal ikke påstå nøyaktig hvilke lok som ble levert nye med kun 2 sidedører, men de er lett gjennkjennbare ved at takrennen på høyre side av førerrommet er bare over sidevinduet.
Lok med gjennsveiset sidedør har takrenne over både sidevinduet og feltet der sidedøren var.
 
Dette gjelder ihvertfall lokene 630 - 633.
 
 
Og siden 633 er det nyeste av lokene betyr vel dette egentlig at alle ble levert med 4 sidedører og at forskjellen i takrenneutførelse må ha andre årsaker. Eller missforstår jeg det du har skrevet??
 
mvh
Bjørn
 
Jeg missforsto. Har brukt litt tid på bildedatabasene på nettet og det er kun 4 lok det ikke finnes bilde av med takrenne over tidligere dør på høyre side, og det er lokene 630-633 levert i 1969.
 
Av alle de andre lokene finnes det bilder som viser takrenne over tidligere dører. Også 624-629 ble altså levert med dører så sent som i 1965.
 
mvh
Bjørn
 
 
 
 
 
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.