Bjørnlia bygges om - igjen... |
Post Reply | Page <1 2345> |
Author | ||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Over til neste seksjon, også her har det blitt endel landskapsbygging siste uke:
Og uforutsette problem dukket opp da et høyt skiftesignal skulle på plass. Det ble limt på plass med trelim etter at hullet i 9mm kryssfineren var boret, men siden holdet var ganske lite i platen sank hele signalet ned når sanden rundt ble limt. Redningen ble to tannpirkere, som kan holde signalet trygt på plass til limet har tørket |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatering pr. 24. februar 2015:
Jeg har montert og koblet både ut- og innkjørssignaler samt høyt skiftesignal i den ene enden av stasjonen. Det går fremover |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Riktig flott!!
Jeg stusser imidlertid litt over den korte avstanden mellom innkjørhovedsignalet og ytterste sporveksel, men jeg skjønner selvfølgelig at det er en nokså heftig utfordring å plassere det langt ute i ingenting utenfor enden av modulen På stasjoner med faste signalapparter for innkjøring (innkjørhovedsignal eller enkelt innkjørsignalapparat) er det forbudt å skifte utenfor stasjonsgrensen (som er ved signalet). Slike signaler skal derfor i utgangspunktet alltid plasseres minst 200 meter utenfor ytterste sporveksel for å muliggjøre skifting. Ofte er avstanden større, hvis den er mindre er det vanligvis marginalt. På de fleste modelljernbaner blir det litt heftig å plassere et signal 2,3 meter eller mer utenfor ytterste sporveksel, og vanligvis trenger man heller ikke fullt så stor plass til å skifte. 20-30 cm er allikevel litt i korteste laget, både modellmessig og for å få utført skifting. Et forslag til å få plassert signalet lenger ut på et modulanlegg: Gjør signalet avtagbart, plasser en sokkel for signalet både på enden av stasjonsmodulen og på en modul som kan plasseres inntil stasjonsmodulen, og lag forlengerkabel for tilslutningen. På den sokkelen som ikke er i bruk kan man plassere et avtagbart apparatskap eller lignende. |
||
Skiftetraktor
Veteran Joined: 07 februar 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 155 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Uansett plassering av innkjørssignal et meget flott modellarbeid. På mitt eget fastanlegg plasseres enkelt innkjørssignal en toglengde utenfor ytre sporveksel, målt utifra det lengste modelltoget jeg normalt skal kjøre på anlegget. Har prøvd å bygge disse selv, men ble ikke helt fornøyd, så det ble innkjøpt ferdigbygde etter noen timer med fikling. Skulle gjerne hatt signaler for fullt sikringsanlegg, men lommeboka protesterte, så det ble denne løsningen.
Håper jeg kommer meg på et Fremotreff hvor jeg kan få sett på Bjørnlia st. i aksjon |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er det 35 cm.
Jeg har tidligere hatt en signalmodul, 10 cm lang, med et signal på sokkel som kunne settes på begge sider av sporet. Det var for å komme vekk fra denne løsningen jeg valgte å sette innkjørssignal på selve stasjonsområdet. Modelljernbane vil alltid være et sett med kompromisser, dette er ett av dem. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatering pr. 1 mars 2015:
Endelig kan ugyldighetsmerkene demonteres |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så, til noen av de ikke-fullt-så-spennende oppgavene. I hver ende av seksjonene som stasjonen består av en det en 25-pins D-sub plugg. Her kobles det inn en ca. 40 cm kabel med plugg i hver ende. Opprinnelig var ikke disse mellomkablene fullkoblet, det var kun de 18 første pinnene som var kablet. Det fungerte greit i mange år, men med økende kompleksitet ble det behov for alle 25 lederne. Mesteparten av omkablingen ble gjort i 2014, men nå er det behov for å lage to nye mellomkabler.
Det betyr 100 ledningsender som må avisoleres og loddes... |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatering pr. 3 mars 2015:
Jeg har fått montert opp to nye brytere på stillverkspanelet og koblet til et høyt skiftesignal i begge ender av stasjonen: Skiftesignalene er fra Skala Design.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Høye skiftesignaler er bare flott!
Men jeg undres litt over middelkontrollampen - står ikke den feil vei? |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det gjør den sikkert... det er dårlig med henvisninger til hvilken vei den skal stå. Så jeg forsøkte å gjette på at den sikkert skal indikere at man er klar av siste veksel eller noe slikt. Dessuten skulle jeg egentlig tatt den av, men den sitter så innmari fast
Edited by Bjørn R Larsen - 04 mars 2015 at 06:33 |
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Absolutt flott med signaler ja! Lurer på hva du har valgt som signalstyring for disse? jeg er i dialog med Skaladesign angående deres egen signalstyring, men siden den mest sannsynlig er på vei ut er det litt usikkert hvor mange jeg kan få tak i og når, så jeg er også på utkikk etter gode alternativer.
Lurer også på den D-sub løsningen din, hvor er det du kjøper kabler og plugger?
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Signalstyringen jeg bruker er hjemmelaget og ikke voldsomt avansert. På stillverket har jeg bryter på hver side som kan stille utkjør eller innkjør, og signalbildet er avhengig av vekslenes stilling. Jeg har heller ikke lagt inn automatisk riving av signalet. D-sub pluggene kom jeg over da arbeidsgiver skulle kaste dem. Kablene er biter fra én lang 25-pins kabel.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har jo ikke noen full oversikt over Bjørnlia stasjon, men ut fra bildene ser det for meg ut som den står slik at den viser signal ut mot linjen (at lokfører ser middelkontrollampen som står like innenfor inkjørhovedsignalet under innkjøring). I så fall står den feil vei. Jeg er enig i at det er dårlig med forklaringer om middelkontrollampe. i togframføringsforskriften står det bare: § 9-31.Middelkontrollampe 1. Middelkontrollampe skal plasseres ved utkjørhovedsignal eller ved indre hovedsignal på stasjoner når det er nødvendig å angi at toget er kommet innenfor middel. 2. Signalet vises kun når toget kjører inn i togsporet og togveien er sikret. - og deretter symbol for lampe som viser blinkende hvitt lys. Kommentarene til togframføringsforskriften gir heller ikke noen nærmere forklaring. Man må nok i så fall til teknisk regelverk. For lokførerne er det midlertid ikke noe problem, de forholder seg til middelkontrollamper der de er satt opp. Middelkontrollampe står enten på egen mast eller på høyt skiftesignals mast på passende sted i nærheten av ytterste sporveksel. Akkurat hvordan den er satt opp kan variere noe etter lokale forhold. Middelkontrollampe viser signal innover mot stasjonen, slik at lokfører på et innkjørende tog ser lampen foran seg hele tiden mens toget er under innkjøring. Den middelkontrollampen man passerer ved første sporveksel under innkjøring ser man altså fra baksiden, det er middelkontrollampen i motsatt ende av stasjonen i forhold til der man kommer fra som gjelder for eget tog. Middelkontrollampe viser bare signal når tog kjører inn i et togspor og det ikke samtidig er stilt signal for utkjøring fra samme spor. Når toget belegger sporfeltet i første sporveksel under innkjøringen tenner middelkontrollampen og viser hvitt blinklys. Når toget er kommet helt inn i togsporet og er innenfor middel til det/de andre togsporene i bakre ende slukker lampen. Middelkontrollampe ble innført på fjernstyrte stasjoner for at lokfører skulle kunne se at han kjørte langt nok frem under kryssinger. Jeg tror ikke de brukes på stasjoner som ikke er fjernstyrt. Der kan jo togekspeditøren se på stillverket om det er middel, men middelkontrollampe ville allikevel kunne gi en fordel ved at lokfører selv ser om han har kjørt langt nok. Togfremføringsforskriften sier heller ikke noe om at signalet bare skal brukes på fjernstyrte stasjoner, dermed er det jo ikke noe i veien for at man kan bruke det på en fiktiv MJ-stasjon I bruksanvisningen som ligger på Skaladesigns nettside står det at middelkontrollampen bare er "dummy" og kan limes på om man ønsker. Var din kanskje ferdigmontert? En middelkontrollampe med lys ville forøvrig vært snacks. Skaladesigns høye skiftesignal er riktig flott, men så vidt jeg kan se leveres det bare med stiger og med ett signalbilde, som er den varianten som er vanlig på fjernstyrte stasjoner. En variant uten stiger, men med mulighet for å vise også signal "Skifting forbudt" ville være det mest typiske på skifteområder og på stasjoner som ikke er fjernstyrt. Slike stasjoner var jo i flertall inntil for 30-35 år siden, og det er jo mange som bygger etter tidligere forbilder. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for forklaringen, Helge!
Jeg får forsøke å snu dem. Middelkontrollampen var dessverre festet (og festet godt) fra fabrikk. Hadde egentlig tenkt å lage noen slike signaler selv, disse ville hatt signalbilde "skifting forbudt" også. Men Skala Design-signalene er fine, og en mye kjappere vei til målet...
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Interessant. Har du en eller annen form for blinkrele inkludert i styringen, eller er det kun fast lys i signalene? Det er vel helst forsignalene som blinker, men hovedsignalene skal vel også ha blinkende lys for signalbilde 20a? Eller kan man også bruke signalbilde 20b og fast lys? |
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stopp i innkjør hovedsignal vises alltid med blinkende rødt lys.
|
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Innkjørssignalene blinker. Jeg bruker ikke rele, men deler av et kretskort som opprinnelig har sittet i en brannsentral (til å styre alarmklokker). De delene av kortet jeg benytter er vel stort sett en 4060 IC med noen passive komponenter samt en ULN 2803.
|
||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hehe, det der var i grunnen gresk for meg, men takk for tilbakemeldingen
|
||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sorry! Den ene kretsen lager blinkingen, den andre kretsen forsterker opp signalene slik at de kan drive lysdiodene (eller releer).
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatering pr. 4 mars 2015:
Kun litt over en uke igjen til FREMO-treff i Arendal, og det meste av ledig tid går med til å få stasjonen mest mulig ferdig. Siden jeg nå har fått signalstyringen til å virke (ved å luke ut feilkoblinger, omkonstrueringer pga. feil tankegang + +) har jeg nå den muligheten jeg ikke trodde jeg rakk i år, nemlig å få utkjørssignaler i begge ender av stasjonen. Så neste utfordring: Jeg har ikke nok signaler. Jeg behøver 3 stk 2-lys og 1 stk 3-lys signal, så mange har jeg ikke... Etter å ha lett litt både her og der fant jeg ihvertfall 3 signaler, så ved å la spor 51 ha utkjør med flagg og spor 1,2 og 3 ha signaler Signalene jeg fant er i litt varierende kvalitet, men de fungerer: Signalet til venstre er en eldgammel prototype (trodde ikke jeg hadde den lenger), signalet i midten har tidligere tjenestegjort som pluggbart innkjørssignal på en signalmodul, signalet til høyre har vært utkjørssignal på stasjonen ca. 5 års tid på 2000-tallet. Disse må nok pusses opp litt, ser jeg.
Edited by Bjørn R Larsen - 04 mars 2015 at 19:44 |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da var de tre "restesignalene" pusset opp, montert, koblet, testet og funnet i orden:
Bildet er mørkt for å fokusere på signalene...
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatering pr. 5. januar 2016:
…og arbeidet fortsetter. Det må lages ett nytt kjøreledningsåk til stasjonen etter at den ble forlenget. De 6 forrige åkene ble bygd i 2004, og jeg mener å huske at jeg plundret en del med å lodde skjøter uten at tidligere loddinger løsnet. Denne gangen gikk det mye greiere, jeg har tydeligvis lært ett og annet om lodding de siste 12 årene. Her er en prøvemontering av åket, isolatorer og utliggere er ikke montert ennå, derfor er åket heller ikke lakkert. Jeg har også planer om å montere noen lamper på toppen av åket. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatering pr. 19. januar 2016:
Endelig ferdig med å bygge åket, komplett med lys. I tillegg er det montert et par kjøreledningsstolper for spor 51, buttsporet nærmest stasjonen. Det er sporet som går ut midt på høyre billedkant. Etter å ha blitt transportert en del mil opp/ned på en tilhenger, har eventuell ballast som ikke har blitt tilstrekkelig limt forsvunnet, som her: Her må det etterfylles – og limes.
Edited by Bjørn R Larsen - 19 januar 2016 at 18:49 |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott Bjørn Runar
Da er Bjørnlia klar for ny innsats om noen få uker, i Arendal... Vi gleder oss! Hilsen Halvor |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Mange ting jeg har lyst til å få på plass før Arendals-treffet, men
|
||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Topp som alltid Bjørn Runar !
Selv om jeg er på et langt lavere nivå i bygging, så har jeg brukt dine websider til inspirasjon og tips. Fint at du har funnet et nytt sted til hjemmesidene. Har etter nyttår brukt den gamle linken - forgjeves. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk! Da Telenor skrev brev om at de la ned alle sine hjemmesider fra 31. oktober 2015 ble det noe lange dagers arbeid med konvertering av alle artikler til Wordpress. Telenor ville ikke lenger drifte hjemmesider, det passet visstnok ikke inn i deres "moderne profil". Jeg kunne jo benytte tjenesten Min Sky istedet... Jeg er bare sånn passe fornøyd med Wordpress, det er alltid en "bug" et eller annet sted som gjør innlegging av artikler tungvinn og tidkrevende. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatering pr. 25. januar 2016:
Det ene buttsporet på Bjørnlia er tiltenkt tømmertransport, og det var på tide å få opp en kran for sådan. Et Kibri-byggesett (39316) ble noe modifisert, satt sammen og malt. Ikke helt norsk denne her, men den får duge. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatering pr. 14. februar 2016:
En tømmerstabel ble laget av grillpinner (i forskjellige tykkelser), som først ble penslet med trelim/vann-blanding, deretter overstrødd med finsiktet sand og malt i forskjellige brunfarger. Tilslutt ble pinnene kappet i passende lengder og limt sammen: Det er også gjort endringer på en av plattformene. Etter at buttsporet (spor 51) har kommet til, har det også blitt behov for en plattformkant mot dette. Den eksisterende plattformen (støpt med gips i en form fra Spörle) ble kappet på langs ved å bruke Dremel med kappeskive: Så ble det limt nystøpte plattformkanter mot spor 51. Plattformen ble dekket med et lag finsiktet sand for å skjule skjøten mellom sidene: Det ble også koblet spenning til lyset i kiosken på Bjørnlia, det er noen år siden sist det har vært lys der. Når lyset kom på avdekket det at kioskdamen ikke har tålt de siste års modultransport: Hun er nå tilbake på sine føtter, klar til å ekspedere neste kunde.
Edited by Bjørn R Larsen - 15 februar 2016 at 07:47 |
||
Post Reply | Page <1 2345> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |