Print Page | Close Window

Bjørnlia bygges om - igjen...

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7885
Printed Date: 27 april 2024 at 06:46
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Bjørnlia bygges om - igjen...
Posted By: Bjørn R Larsen
Subject: Bjørnlia bygges om - igjen...
Date Posted: 26 juli 2013 at 18:16

Først littegrann historikk:

FREMO-modulen Bjørnlia er en av de lengstlevende norske FREMO-stasjonene. Den ble første gang vist offentlig under en MJF-høstmesse i Skedsmo i 2001, allerede da godt forbi "kryssfinér"-stadiet:

Stasjonen er bygget uten konkret forbilde, og besto den gangen av tre seksjoner med en totallengde på 320 cm. 

Dagens Bjørnlia er 570 cm lang og består av 7 seksjoner, den ble sist bygget om i 2008:  http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3869&title=bjrnlia-bygges-om" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3869&title=bjrnlia-bygges-om

Kommende ombygging:

To av "ur-seksjonene" fra 2001 blir byttet ut med nye modulkasser, seksjonlengdene øker fra 100 cm til 120 cm, samtidig vil behovet for en løs innkjørssignalseksjon (10 cm) bortfalle, slik at stasjonens totale lengde etter ombygging vil bli 600 cm.

Modulens elektriske anlegg vil bli så godt som totalrenovert, noen spor endres, stasjonsbygningen skiftes ut + + +

Dette blir en større ombygging av stasjonen og vil nødvendigvis ta en del tid, jeg planlegger å poste oppdateringer her etterhvert som ting skjer. Dette både fordi jeg antar noen har interesse av å følge samt at det gir meg en ekstra "drive" til prioritering av byggearbeidene.

Status pr. 26. juli 2013- Bjørnlia goes "Silbergrau":

Begge de nye modulkassene er satt sammen, og fått to strøk maling utvendig og innvendig. Innvendig er kassene malt i hvitt, utvendig med RAL 7001 Silbergrau, fargen som FREMO sentralt har som standardfarge og som i Norge benyttes på nye moduler. Modulbenene er gjenbruk, med endret farge.




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com



Replies:
Posted By: halvors
Date Posted: 27 juli 2013 at 00:01
Det blir spennende å se hvordan den "nye" stasjonen blir, Bjørn Runar! Tongue
Ikke minst å få oppleve den i drift etter hvert.
Lykke til med prosjektet!
 
Hilsen Halvor


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 28 juli 2013 at 17:24

Takk, Halvor!

Siste feriedag har blitt benyttet til å lage festeanordning for modulbenene.
Jeg bruker stort sett samme patent som første gang Bjørnlia ble laget, men har vært litt mer nøyaktig i tilpasningen til benene samt benyttet en tynnere klemplate enn tidligere (4 mm kontra 9 mm):

Akkurat som med modulbenene er strammeboltene gjenbruk fra de gamle seksjonene. 



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 29 juli 2013 at 22:57


Den nye sporplanen for Bjørnlia stasjon vil bli noe slik som denne skissen viser:

Dette er bare en grov skisse, det er fortsatt mulighet for at jeg gjør noen endringer på denne sporplanen.


Til sammenligning er dagens stasjon slik:

 



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 04 august 2013 at 22:01

Spenning til sporene

Jeg har begynt å koble gjennomgående ledninger for spenning til sporene. I enden av stasjonen har jeg laget en "vanlig" boks, med bøssing og plugg. Ut fra denne går en tykk gjennomgående kabel samt kabler til fordelinger under seksjonen:

Koblingsboksen er i underkant av 50 x 70 mm, og er noe mindre enn de jeg tidligere har laget.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 07 august 2013 at 19:42

Vognkortlommer

Dagens vognkortlommer på Bjørnlia er montert utenpå seksjonene, men ifm. ombyggingen ønsker jeg å ha lommene integrert i seksjonssidene. Jeg har derfor prøvesagd en slisse (i en av de seksjonene som skal skrotes) på ca. 17 x 4 cm. Innvendig er det bøyd til en holder i metall. Bunnen av vognkortlommen er ca. 4 cm under slissen.

Jeg anser dette forsøket for vellykket og vil bruke denne metoden for laging av vognkortlommer.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: terje-o
Date Posted: 09 august 2013 at 10:22
Kjekt se at en "gammel klassiker" av en modul fortsatt kan fornyes, og gi byggeglede og nye muligheterSmile

Selv om jeg personlig er litt mer gira på moduler med konkret forbilde har Bjørnlia vært en driftsikker og anvendelig stasjon å ha med på treff gjennom mange år.

Når det gjelder modulfarge på nye moduler, så har 90% av det jeg har sett av nytt i år framdeles blitt malt grønt, så dette er nok ikke endelig avklart. Satser på at vi kan få en avklaring av dette på årsmøtet neste år.

MVH
Terje O
   


Posted By: MY1201
Date Posted: 09 august 2013 at 14:41
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Kjekt se at en "gammel klassiker" av en modul fortsatt kan fornyes, og gi byggeglede og nye muligheterSmile

Selv om jeg personlig er litt mer gira på moduler med konkret forbilde har Bjørnlia vært en driftsikker og anvendelig stasjon å ha med på treff gjennom mange år.

Når det gjelder modulfarge på nye moduler, så har 90% av det jeg har sett av nytt i år framdeles blitt malt grønt, så dette er nok ikke endelig avklart. Satser på at vi kan få en avklaring av dette på årsmøtet neste år.

MVH
Terje O
   

I referatet fra årsmøtet i fjor, står det sitat "Modulkassene males utvendig med RAL 7001 Silbergrau (som er den mest brukte modulkassefargen innen FREMO). I Norge brukes også 7020-G30Y." Sitat slutt Wink.

Ellers så blir det gøy å se hvordan Bjørnlia blir Clap.




-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 03 september 2013 at 20:05

Det er en liten stund siden siste oppdatering nå, men arbeidet har fortsatt i noenlunde jevnt tempo.

Det har blitt festet gjennomgående ledninger, bl.a. for spenning til sporene samt montert fordelingsklemmer.

Så er det saget ut hull for vognkortlommer:


Det er også laget rom for oppbevaring av vognlast. Dette er belyst med en liten LED-stripe:




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: miniclub89drg
Date Posted: 03 september 2013 at 22:06
Stilig belysning for vognlastrommet. Men hvor tar du strømmen fra til lyslisten?

Mvh Knut

-------------
Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 03 september 2013 at 22:11
Originally posted by miniclub89drg miniclub89drg wrote:

Stilig belysning for vognlastrommet. Men hvor tar du strømmen fra til lyslisten?

Mvh Knut

Har en egen strømforsyning for vekselmotorer, signaler, belysning etc.




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 13 oktober 2013 at 20:39

Så har jeg fått begynt på sporlegging på den ene av de to nye seksjonene. Sporene er festet med akryl fugemasse. 

Et par skinnebiter gjenstår før jeg er ferdig med denne:

Sporet helt ytterst til venstre fra den bakre seksjonen skal fjernes, så det betyr å rive opp en veksel på den seksjonen.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 03 november 2013 at 22:14

Oppdatering pr. 3. november 2013:

Den ene seksjonen har fått alle sine spor på plass, og sviller og skinner er malt. To stoppbukker samt en veksel fra den gamle seksjonen er gjenbrukt. Skinnetoppen er pusset ren etter skinnemalingen: 

På undersiden er vekselmotorer montert og justert, og alle skinnebiter er elektrisk tilkoblet:



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 10 november 2013 at 22:11

Oppdatering pr. 10. november 2013:

Sporlegging er påbegynt på den andre nye seksjonen. Her er noen sporbiter limt på plass med akryl fugemasse, mens veksler er lagt ut for å se hvordan det vil ta seg ut. Endringer blir også gjort på de opprinnelige seksjonene, en ny veksel er montert på seksjonen i bakgrunnen mens to veksler (bak til høyre) vil senere bli fjernet:


Et nærbilde viser skjøten mellom seksjoner, med sporene loddet fast til messingskruer. Alle sporbiter får egne tilførselsledninger:




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: ses
Date Posted: 10 november 2013 at 22:49
Dette ser jo bra ut.
Men hvordan er det med akryll fugemasse som sporfestemiddel og muligheten for å ta opp dette senere og kunne gjenbruke sporet?


-------------
Svein S


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 11 november 2013 at 06:33
Originally posted by ses ses wrote:

Dette ser jo bra ut.
Men hvordan er det med akryll fugemasse som sporfestemiddel og muligheten for å ta opp dette senere og kunne gjenbruke sporet?

Vi har brukt akryl fugemasse til sporfesting i flere år i Drammen Modelljernbaneklubb, og de stedene hvor vi har vært nødt til å ta opp sporet igjen har det ikke bydd på noen problemer.

På de tre eldste seksjonene av Bjørnlia er sporet festet med dobbeltsidig tape, ingen smart løsning...
Men også her lar det seg gjøre å få sporet helt opp igjen - med rødsprit.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: ses
Date Posted: 11 november 2013 at 07:50
Brukes det noe løsemiddel for å få opp spor festet med akryl fugemasse?

-------------
Svein S


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 11 november 2013 at 07:57

I DMJK har det stort sett vært spor som etter ha ha blitt limt med akryl fugemasse har blitt ballastert med natursand limt med vannfortynnet trelim. Vi har brukt varmt vann til å løse opp ballasten med og deretter benyttet en sparkelspade til forsiktig å løfte opp under svillematten.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: ses
Date Posted: 11 november 2013 at 10:53

Jeg har alltid bare brukt snekkerlim til å lime svillematten også, og så uttynnet snekkerlim til ballasten (eller acryl matt medium). Når det skulle opp, har jeg somd us ier fuktet det, men da har svillematten også samtidig løsnet fra underlaget. 

Men hva er tilfelle fordelen med acryl fugemasse i forhold til andre metoder, som utynnet snekkerlim f.eks.?



-------------
Svein S


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 11 november 2013 at 11:35
Originally posted by ses ses wrote:

Men hva er tilfelle fordelen med acryl fugemasse i forhold til andre metoder, som utynnet snekkerlim f.eks.?

Fordelen med å bruke akryl fugemasse er at det hefter godt umiddelbart, man behøver normalt ikke stifte skinnen midlertidig, samtidig som at man har rundt et kvarter på seg til å justere inn sporet før massen tørker.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: ses
Date Posted: 11 november 2013 at 12:37
Da skal jeg prøve det på noen skinner jeg skal legge snart. Fugemasse har jeg etter noen andre arbeider, så jeg tenkte jeg skulle teste dette på MJ også. Da har jeg fått litt mer bakgrunnskunnskap om dette fra forumet.

-------------
Svein S


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 18 november 2013 at 22:45

Status pr. 18. november 2013:

De fleste sporene er lagt på den andre av de nye seksjonene, det mangler et par skinnebiter i nederkant (jeg gikk tom for fleksiskinner):

Det er også en del endringer på noen av de eksisterende seksjonene, som disse to, der sporet til venstre er blitt forenklet:

Tre gamle veksler er plukket bort. Og med dem er de siste rester av Roco kode 83 spor borte, nå er det kun Peco kode 75 spor over hele stasjonen.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 19 november 2013 at 08:32
Artig å se hvordan man faktisk kan bygge om en "ferdig" modell på denne måten, gang på gang. 
Bra jobba Bjørn Runar!


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: jhv
Date Posted: 19 november 2013 at 17:22
Du er en skikkelig inspirasjonskilde. Bjørn.
Både med innlegg på forumet, og på dine nettsider.

"Keep up the good work" - som det heter på nynyNorsk.






Posted By: E L K
Date Posted: 19 november 2013 at 21:59
dette blir fint, fine åk og disse har du bygge selv ?



Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 20 november 2013 at 15:04

Takk!

Claes: At en stasjon er "ferdig" betyr absolutt ikke at den ikke kan endres - i større eller mindre grad. Og det er ingen hekskunst å endre spor, selv midt inne på en seksjon og etter at det er ballastert. Det er det jeg prøver å vise her.

E L K: Åkene er selvbygde ja. Byggingen ble beskrevet for lenge siden på et tidligere forum, men jeg fant noe om det her: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=587&KW=messingtr%E5d&PID=8127&title=kontaktledning-p-gandal-og-grungen#8127" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=587&KW=messingtr%E5d&PID=8127&title=kontaktledning-p-gandal-og-grungen#8127



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 20 november 2013 at 17:54
Nei, det var jo det jeg mente siden jeg skrev "ferdig". Et mj anlegg blir jo aldri det. Thumbs Up

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 02 desember 2013 at 21:34

Status pr. 2. desember 2013:

Vekselmotorer er montert og en rekke ledninger til sporene er koblet.

Så er tiden inne for omgjøring av den ene endeseksjonen, seksjonen der Bjørnlia Meieri ligger. Her må det skjøtes inn en bit for å endre B88-profilen slik at jeg kan føre sporene også over til denne seksjonen. Her sjekkes passformen på den tilskårede biten:


Og her er en oppdatert skisse over sporplanen:



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 08 desember 2013 at 17:13

Status pr. 8. desember 2013:

Alle nye spor er lagt, så nå kan det hukes av på "ferdig"-listen.

På en av de eksisterende seksjonene (Meieri-seksjonen) er det lagt to nye sporbiter som begge ender opp i en stoppbukk. Selv om ikke tiden er inne for detaljering riktig ennå, er det viktig å gjøre ting i riktig rekkefølge. Slike gresstuster som vist på bildet under er det langt bedre å lime fast før ballasten kommer på plass, slik at de virkelig "gror opp gjennom ballasten":

Gresset er Woodland Scenics Field Grass, Stoppbukken er støpt av Casco Husfix og smusset med Humbrolfarger fortynnet i White Spirit.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Tog
Date Posted: 08 desember 2013 at 17:34
Veldig snerten den stoppblokken der. Og sikkert ikke altfor vanskelig å bygge. Selv om alt selvsagt kommer an på den siste smussingen/detaljeringen. Takk for tipset.


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 08 desember 2013 at 17:41

Originally posted by Tog Tog wrote:

Veldig snerten den stoppblokken der. Og sikkert ikke altfor vanskelig å bygge. Selv om alt selvsagt kommer an på den siste smussingen/detaljeringen. Takk for tipset.

Bare hyggelig, byggingen av slike stoppbukker er forøvrig beskrevet i MJ-bladet nr. 3/2010.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 04 januar 2014 at 18:55

Status pr. 4. januar 2014:

Mye tid er benyttet på maling av sviller og skinner på de to nye seksjonene, og den ene seksjonen er nå ferdig ballastert:

Og her et nærbilde:

Ballasteringsarbeidet er påbegynt på den andre nye seksjonen. Det tar litt tid, jeg er forholdsvis nøye... Embarrassed



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: _marius
Date Posted: 04 januar 2014 at 19:14
Er det selvplukket ballast eller er det noe som finnes i butikken?

-------------
Marius


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 04 januar 2014 at 20:00
Jeg har brukt to type sandballast her. Den ene typen er hentet ute i naturen og den har jeg fått av en annen MJ-entusiast. Det er samme ballast som jeg har benyttet på de "gamle" seksjonene av Bjørnlia. Den andre sanden jeg bruker fant jeg under utgraving av kjelleren...

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: jevistad
Date Posted: 04 januar 2014 at 22:04
Veldig fint Bjørn Runar!

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: ses
Date Posted: 05 januar 2014 at 00:17
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Og her et nærbilde:

Ballasteringsarbeidet er påbegynt på den andre nye seksjonen. Det tar litt tid, jeg er forholdsvis nøye... Embarrassed


Det som mange MJ-ere bør ta lærdom av her, er at det ikke skal ligge igjen ballastrester oppå svillene. I 1:1 vil det bare være rett etter grusing/pukking av det skjer. Etter kort tids drift vil ballasten riste bort fra svillene og fanges opp av ballasten mellom svillene.


-------------
Svein S


Posted By: Håvard H
Date Posted: 05 januar 2014 at 00:47
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Status pr. 4. januar 2014:
Det tar litt tid, jeg er forholdsvis nøye... Embarrassed



Vel investert tid, ser veldig bra ut. Og det er heller ikke enkelt å få til et så pent resultat som det du viser her.

Har du noe imot å beskrive hvordan du limer ballsten, forresten?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Svein_H
Date Posted: 05 januar 2014 at 06:07
Istemmer med de andre, dette ser veldig bra ut!Thumbs Up Hva slags maling/farger er det du har brukt til å male sviller og skinner? Airbrush og maskering eller for hånd med pensel?


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 05 januar 2014 at 13:17

Takk skal dere ha!

Sville- og skinnemaling:

Etter at skinnene er limt fast, maler jeg svillene med forskjellige farger. Jeg lager meg en palett i et lite beger med forskjellige brunfarger, rustfarger, grått og sort. Fargene jeg bruker er fra Humbrol eller Revell. Så har jeg litt terpentin i et annet beger. Malingen blandes på penselen (litt forskjellig hver gang) fortynnes med terpentin og males på svillene i skinnenes lengderetning med en pensel (str 4-6 f.eks.). Det gjør ikke noe om det søles maling på skinnene, det blir overmalt etterpå.

Til skinnene bruker jeg Humbrol matt 62. Dette er egentlig en farge som passer best til lite brukte sidespor (fordi den er ganske lys), men jeg har hengt med denne fargen i mange år etter at jeg fant tipset hos en tysk FREMO smalsporgruppe. Malingen fortynnes noe med terpentin før den påføres med pensel og stø hånd. Når skinnemalingen er ordentlig tørr, pusses toppflaten på skinnene ren.

Ballastpåføring:

Jeg heller ut ballasten fra et lite beger, slik at jeg har mer kontroll med mengden, og bruker pensler i forskjellige størrelser til å legge ballasten på rett plass. Penslene kan godt være avdankede og velbrukte som her, men det må være myke pensler:

Ballasten legges på plass mellom skinnene først, deretter på utsiden. Man kan gjerne dra en finger langs svillene for å fordele, og så bruke pensler for å koste vekk det som legger seg oppetter skinnene. Det kan godt ligge igjen enkelte løse sandkorn midt oppå svillene, men ikke slik at de "har kontakt" med sanden mellom svillene. Jeg tror den viktigste årsaken til at jeg får dette til å fungere er at når jeg limer ballasten så limes det på tørr ballast. Jeg fukter altså ikke med noe som helst på forhånd.

Limet jeg bruker er vanlig trelim fortynnet med vann (ca 1 del lim til 2 deler vann) og tilsatt ørlite grann Zalo. Så dryppes limblandingen på plass med en pipette. Start på ett sted med å forsiktig dryppe én dråpe. Dråpen vil synke inn i sanden og deretter spre seg utover. Fortsett å dryppe limblandingen, men pass på å bare dryppe der det allerede er vått. På den måten trekker limvannet seg utover i ballasten uten å flytte på noen sandkorn. Og dersom du da greier å dryppe limet uten å treffe svillene, vil de løse sandkornene som eventuelt ligger oppå svillene ikke bli limt fast og kan børstes vekk når limet er tørt.

Edit: Korrigert to skrivefeil...



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Tog
Date Posted: 05 januar 2014 at 14:00
MJ-hobbyen på sitt beste.


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 05 januar 2014 at 16:22
Beskrivelsen av skinnemaling og ballastering fortjener en plass i MJ wiki, Bjørn Runar

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Henning L
Date Posted: 05 januar 2014 at 16:53
Interessant!
Et tips for å få ballasten bedre ned mellom svillene er å ta en liten platebit og legge den oppå skinnene, og så banke lett med en liten hammer. Ikke bruk en snekkerhammer. Du vil ha kontroll over bankingen!

Nå slår det meg at det kanskje kan ordnes på annet vis. Ideen kan kanskje virke litt på kanten ... Men en liten fingerstor vibrator burde kunne fungere til dette? Poenget må være å få vibrasjonene til å sørge for at ballasten synker sammen og legger seg godt tilrette rundt svillene. Tipset om dette er oversatt fra et annet område, nemlig noe jeg leste om å bruke en liten vibrator til å få luftbobler til å stige opp fra støpeformer. Et nettsøk viser at man kan få tak i sånne små røvere til mellom 100 og 200 kr.

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Thobbe
Date Posted: 05 januar 2014 at 18:41
Har sett vibrator i bruk i sporet også. Artig.


Posted By: Thobbe
Date Posted: 05 januar 2014 at 18:45
Originally posted by Tog Tog wrote:

MJ-hobbyen på sitt beste.


Så absolutt! Moro å lese! Får lyst til å hive meg på modulbygging med en gang!


Posted By: Håvard H
Date Posted: 05 januar 2014 at 19:09
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Beskrivelsen av skinnemaling og ballastering fortjener en plass i MJ wiki, Bjørn Runar


Det finnes allerede en temmelig fyldig artikkel http://mjwiki.no/wiki/Ballast" rel="nofollow - artikkel om ballastering på MJ-Wiki , men den tåler helt sikkert en komplettering.
Men tipset om å dryppe "lim på lim" for å slippe fukting er omtalt.

En artikkel om spormaling hadde vært strålende.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 12 januar 2014 at 21:20

Oppdatering pr. 12. januar 2014:

Ballastering ferdig på den andre av de to nye seksjonene:

Det kan synes som om sporet helt til venstre ikke har fått tilstrekkelig med ballast på yttersiden, men det skyldes at det er satt av plass til en godsplattform langs dette sporet.

Nå er arbeidet i gang med skinnemaling og ballastering på de nye sporene på de eksisterende seksjonene.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 22 januar 2014 at 20:07

Oppdatering pr. 22. januar 2014:

Ballasteringen fortsetter på de nylagte sporene som er på de "gamle" seksjonene av Bjørnlia. Her er ingen maskinell utlegging av ballasten, alt er manuelt arbeide, synliggjort på denne måten:

Wink



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: kokken
Date Posted: 22 januar 2014 at 20:25
Ikke rart at arbeidet tar lang tid når de ansatte drikker på jobbe:-)

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 22 januar 2014 at 20:35
Tuborg :-) Skål



-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk



Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 22 januar 2014 at 23:24
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Tuborg :-) Skål


Er du helt sikker på at det ikke er en Carlsberg Hof....?

Forøvrig trenger nok disse karene en forfriskning eller to. Å kjøre ut grus med en slik vogn er ikke drømmejobben, for å si det mildt.

Vogn 20711 var en N2 type 2 bygget av Aadals Brug i 1913. Den var maken til http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/6596-n2-5603" rel="nofollow - N2 5603 .
N-vognene hadde faste sidekarmer og avtagbare jernstaker. Bare endelemmene var avtagbare. Å skuffe grus for hånd ut over slike sidelemmer er en slitsom jobb, og grusen havner ikke der den skal.

Til utkjøring av grus for bygging og vedlikehold av spor ble det brukt http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/10227-m-generelt" rel="nofollow - M-vogner .

M-vognenes sidelemmer var nedfellbare, endelemmene var faste. Sidelemmenes hengsler var utformet slik at det i nedfelt stilling ble en åpning mellom vogngulvet og lemmen, og lemmene ble hengende på skrå inn mot sporet. Grusen ble så skuffet ned i åpningen innenfor lemmen, denne førte dermed grusen ned like inntil skinnestrengen. Over akselkassene var det spent et seildukstykke fra undersiden av rammen og ned til undersiden av akselkasseføringen for å beskytte aksellagrene mot grus.
Om man skuffer grusen ut over sidelemmene, enten de er faste eller nedfelt, havner grusen alt for langt ute på sidene, og man må skuffe den tilbake - for hånd.


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 05 februar 2014 at 21:43

Oppdatering pr. 5. februar 2014:

Demontering av det gamle stillverket og konstruksjon av nytt stillverkspanel:

Det gamle stillverkspanelet var basert på en plastplate (makrolon) med overheadfolie. Det nye panelet blir en aluminiumsplate, også med overheadfolie oppå.

Platen må kappes litt, slik at den passer mellom to tverravstivere på seksjonen (maks. 39 cm).




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: ses
Date Posted: 06 februar 2014 at 00:07
Nå framgår det ikke helt hvordan du har tenkt å betjene stillverket, men jeg bare nevner at å legge togveier framfor å legge sporveksler og signaler, er både mer prototyp og atskillig enklere å betjene.


-------------
Svein S


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 06 februar 2014 at 07:21

Stillverket vil bli betjent med brytere (som det forrige), jeg er glad i den type stillverk og graden av prototypnærhet er ikke viktig for meg der.

Noen forskjeller blir det allikevel fra det forrige, som har vært klattet på i over ti år. Det blir ikke mulig å stille ut- og innkjørsignal samtidig på en side, og signalene blir avhengige av sporvekslenes stilling. Dette er tenkt løst med tilbakemeldinger fra relekontaktene på Tortoisemotorene.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: halvors
Date Posted: 06 februar 2014 at 13:49
Det ser ut som at du skal ha et utkjørsignal per togspor. Hvor vanlig var dette, og når (evt. i hvilke situasjoner) begynte man med et felles utkjørsignal? Regner med at det har noe med dverger å gjøre    .

Hilsen Halvor


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 06 februar 2014 at 14:03

Jeg vet ikke hvor vanlig det var, men i dette tilfellet har det med mangel på dverger å gjøre.

Bjørnlia i sin første versjon hadde faktisk ett utkjørssignal pr. togspor. Så fikk jeg tilbakemeldinger (fra noen som burde vite slikt) at "sånn var det jo ikke". Dermed ble dette endret i neste versjon av Bjørnlia til felles utkjørssignal (samtidig som jeg monterte innkjørssignal). Så har jeg atter igjen hørt at "felles utkjørssignal fordrer dverger", så... Confused

Sånn blir det ihvertfall nå Wink



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: ses
Date Posted: 06 februar 2014 at 14:04
Originally posted by halvors halvors wrote:

Det ser ut som at du skal ha et utkjørsignal per togspor. Hvor vanlig var dette, og når (evt. i hvilke situasjoner) begynte man med et felles utkjørsignal? Regner med at det har noe med dverger å gjøre    .

Hilsen Halvor

Det kom med fjernstyringen. Ved felles utkjør og komplett sikringsanlegg brukes dverger for å vise hvilket spor som klarsignalet gjelder for. Grensestasjoner på fjernstyrt strekning (som per def. da ikke er fjernstyrt selv) benytter i noen grad fortsatt denne ordning med felles utkjør per linje og retning.



-------------
Svein S


Posted By: paolsen
Date Posted: 06 februar 2014 at 14:23
Bjørn Runar, den kretsen jeg vi i Skaarerbanen (og Halvor/Jan Petter) bruker til å styre signaler kan veldig enkelt kobles sammen til en felles "forrigling" i en eller flere grupper for å forhindre mer enn ett grønt innefor gruppen.
Og strengt tatt skal du vel ikke kunne ha mer en gruppe :-)

Kretsen settes enkelt til å blinke (innkjør), eller lyse konstant (utkjør). I tillegg kan den kobles til spordetektor for å rive ved passering.

Kretesen består av en liten 8-pins PIC + noen få eksterne komponenter, men dette kan vi nok best ta "off-line" :-)

-pål-


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 09 februar 2014 at 17:00

Oppdatering pr. 9. februar 2014:

Det er blitt saget ut et større hull til det nye stillverket, videre har jeg fått boret alle hullene som skal være i stillverkspanelet. I dag har jeg også fått testet ut den planlagte hengsleløsningen, det nye stillverket skal kunne svinges ut ved betjening og legges inn ved transport:




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 18 februar 2014 at 21:23

Oppdatering pr. 18. februar 2014:

Første veksel (den med kortest ledningsstrekk) tilkoblet det nye stillverket:

Bare resten igjen...

Alle andre veksler (og signaler) ligger på andre seksjoner.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: _marius
Date Posted: 19 februar 2014 at 08:44
Hvor kjøpte du aluminiumsplata til stillverket? Ligger folien løst på plata eller er den limt fast med noe?

Jeg forsker på ulike løsninger og vurderer å bestille et bilde på trykket aluminium fra japanphoto, men da har man bare ett forsøk på å få et bra resultat (i stedet for å printe ut og tilpasse fortløpende om en vil gjøre endringer)

-------------
Marius


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 19 februar 2014 at 08:54

Aluminiumsplaten har jeg fått.

Folien er festet via alle bryterne, samt med dobbeltsidig klar tape i skjøten og ytterst på kantene. Det ble ikke så veldig fint med tapen, men det fungerer Approve

Fordelen med overheadfolie er (som du sier) at den forholdsvis enkelt kan endres ved behov.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 23 februar 2014 at 17:31

Oppdatering pr. 23. februar 2014:

Kobling av ledninger i lange baner...  Her har en de nye seksjonene fått plass oppå arbeidsbenken slik at det blir lettere å strekke og lodde ledninger:


Mellom seksjonene går det en 25-leder, koblet med D-sub-kontakter i hver ende. På noen av de gamle seksjonene har jeg ikke ført alle 25 lederene tvers igjennom, kun de jeg behøvde. Jeg får lide for gamle synder nå Ouch



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: jhh61no
Date Posted: 23 februar 2014 at 20:29
Hei

Hvilke type strøm leder du gjennom D-sub kontakten ?
Er vel litt for puslete for kjørestrøm ?

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 23 februar 2014 at 21:02
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei

Hvilke type strøm leder du gjennom D-sub kontakten ?

Er vel litt for puslete for kjørestrøm ?

Definitivt for lite for kjørestrømmen ja, den har egne kontakter. Ledningen i D-sub-kontakten fører strøm til veksler og signaler.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: jhh61no
Date Posted: 23 februar 2014 at 23:00


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 08 mars 2014 at 20:29
Oppdatering pr. 8. mars 2014:

Mesteparten av tilgjengelig tid går med til å koble ledninger samt å skifte ut endel eksistererende kabling. Dessuten er det slik at det jeg koblet i 2001 er heller dårlig dokumentert, likeså en del av endringene som er gjort gjennom årene Ouch

Og så er de "gamle" seksjonene malt om, til samme farge som de nye seksjonene:




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Tog
Date Posted: 08 mars 2014 at 21:49


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 22 mars 2014 at 20:11

Oppdatering pr. 22. mars 2014:

Siste helg før FREMO-treff i Arendal, det kobles ledninger for harde livet...
Noen uforutsette ting har gjort at jeg pr. dato ligger noe etter tidsplanen.

Alle nødvendige ledninger er tilkoblet stillverket, her testes signalene:

Jeg rekker ikke plassere ut særlig mange (om noen) utkjørssignaler, så togene må nok få grønt flagg for utkjør på dette treffet.

På innsiden av denne seksjonen ser det for øyeblikket ganske kaotisk ut, men jeg har faktisk brukbar kontroll på kablene:

Jeg håper å kunne få koblet sammen alle seksjonene i løpet av morgendagen for å teste at det meste fungerer som det skal.



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: halvors
Date Posted: 22 mars 2014 at 21:07
Lykke til med innspurten Bjørn Runar .

Og velkommen til Arendal til helga!

Hilsen Halvor


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 23 mars 2014 at 18:17

Oppdatering pr. 23. mars 2014:

Tiden var inne for sammenkobling av stasjonen, 6 meter lang:

Alle sporene ble renset og deretter prøvekjørt overalt med en liten to-akslet skiftemaskin.

Noe arbeid på det elektriske gjenstår, så som ompolarisering av én vekselmotor, finne ut hvorfor stillverkslampene på den ene vekselen ikke lenger virker samt hvorfor en av vekslene ikke lenger fungerer. De to siste har vært testet tidligere og da virket alt som det skulle.

Signalstyringen derimot fungerte ikke som den skulle, når man stilte grønt ble det tidvis litt for mye grønt... Signalene tar lengre tid å fikse enn det som er tilgjengelig av tid frem mot Arendalstreffet så det må bli flagg for både ut- og innkjør denne gang.Ouch



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Asgeir
Date Posted: 23 mars 2014 at 19:42
Da må det henges sopelimer eller settes på ugyldighetsmerke på alle signaler

Blir morsomt å se Bjørnlia oppdatert!

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Tog
Date Posted: 23 mars 2014 at 19:45
Veeldig bra visuelt! Detaljene gir inspirasjon også for andre. MJ på sitt beste. Nå er det vel imidlertid elektronikk du er proff på. Og da bekrefter dine problemer for meg at strømmens veier er uransakelige. En trøst for flere av oss...


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 23 mars 2014 at 20:34
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Da må det henges sopelimer eller settes på ugyldighetsmerke på alle signaler

Klart det må!





-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 23 mars 2014 at 23:09
Clap Veldig bra Bjørn Runar!

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Asgeir
Date Posted: 23 mars 2014 at 23:33
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Da må det henges sopelimer eller settes på ugyldighetsmerke på alle signaler


Klart det må!





Knallbra

-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Wickerman
Date Posted: 24 mars 2014 at 18:08
På Nordlandsbanen står signalet med lysene bort fra kjøreretningen, + kryss merke på signalet. Det på grunn at de ikke er ferdig med fjernstyringen.

-------------
A matter of life and death


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 31 mars 2014 at 18:44

28-30 mars 2014:

Ildprøven for den ombygde Bjørnlia var FREMO-treffet i Arendal 28-30 mars.

Bjørnlia var plassert på linjen mellom Rise stasjon og oppstillingsstasjonen Solåsen. Og stasjonen fungerte teknisk stort sett som den skulle, men signaleringen måtte foregå med flagg:

Et par utbedringspunkter er notert etter helgen: Sporskjøten mellom to av vekslene var ikke helt optimal, men det meste av materiell kom heldigvis greit over. En Tortoise vekselmotor (flyttet over fra den gamle seksjonen) ga periodisk vakkelkontakt til vekselens kryssingsspiss i den ene endeposisjonen og må åpnes opp for utbedring.

Men, det får bli om en stund. Vel hjemme igjen etter treffet ble nemlig samtlige moduler og seksjoner stablet bort i kjelleren (som de pleier å bli). Der får de bli stående en stund mens andre MJ-prosjekter kan bli gjort.

Stay tuned! Wink



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Traveller
Date Posted: 01 april 2014 at 07:51
Hei Bjørn Runar

"Nye" Bjørnlia holder samme kvalitet som den gamle! Dessverre fikk jeg bare en kort gjesteopptreden som lokfører i godstog, men stasjonen var godt dimensjonert for skifting med laaaaange godstog. Og flaggsignaler var ren nostalgi!

Selv synes jeg det var betryggende at man kan bruke Peco kryssveksel uten andre konskvenser enn hevede øyenbryn fra flensepolitiet ...

Mvh P. (treffdeltager)


-------------
Det finnes to typer strøm: rød og gul.

Brun er jord.

Blå strøm er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun.

Min Flickr sid


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 26 oktober 2014 at 21:24
På tide å børste støv av denne tråden. Nærmeste FREMO-treff i Arendal ligger mindre enn 5 måneder unna i tid, og første seksjon er nå blitt hentet frem fra sitt lagringssted for å bli jobbet på. Ni kjøreledningsstolper er blitt montert og en planovergang begynner å ta form:




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 27 oktober 2014 at 00:02
Det er bra du begynner tidlig du også. Jeg har ambisiøse planer for Grimstad til Arendalstreffet :)


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 28 oktober 2014 at 18:46
Så bygges det vei. Veien er laget med Casco HusFix, en sementbasert sparkel som ikke krymper eller sprekker som vanlig sparkel gjør. Det er forøvrig samme materiale som er benyttet til stoppbukkene på bildet:



Overflaten blir pusset til "60-70-talls fylkesvei-standard" og males når den er gjennomtørr.


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 28 oktober 2014 at 21:40
Da kommer spørsmålet som du nesten forventer å få. Hvordan har du lagd støttemuren? 
Ser meget bra ut! :)


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 28 oktober 2014 at 22:30
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Da kommer spørsmålet som du nesten forventer å få. Hvordan har du lagd støttemuren? 
Ser meget bra ut! :)

Du vil kanskje ikke tro det, men den er laget av 3 mm tykke plastplater. De er først kuttet i strimler og deretter klippet opp i biter og limt sammen. Jeg benyttet denne metoden først i 2012 da jeg sammen med to andre fra DMJK bygget hagemodeller på oppdrag fra et lokalt museum. På en av modellene hadde vi behov for en støttemur og da fant jeg på å prøve denne metoden.
Muren på bildet er bare to stener høy, men det viste at metoden fungerte:

 


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: ses
Date Posted: 28 oktober 2014 at 23:45
Stilig! Thumbs Up


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 01 november 2014 at 19:58
Bygging av gjerder langs sporet

Det finnes flere måter å bygge gjerder langs sporet, her vises en av dem.
Til stolper kan benyttes pianotråd. Til dette gjerdet har jeg brukt noe metalltråd jeg hadde liggende. Den er noe tynnere (0.5mm) enn pianotråden jeg vanligvis benytter, og gjør at stolpene ikke ser unaturlig tykke ut. Dessverre var denne noe vanskeligere å jobbe med fordi den fjæret mer.

Til tråd mellom stolpene brukes kordeler fra en 0.22 mm2 ledning, denne inneholder 7 enkelttråder. Tråden knytes rundt første stolpe og slås deretter en gang rundt hver stolpe bortover. Bruk pinsett til å klemme tråden sammen rundt hver stolpe. Normalt holder det å sikre tråden med litt lynlim ved start og slutt, men det måtte noe mer liming til med disse tynne og glatte stolpene:



Jeg har valgt å lage mine gjerder med fire rader med tråder. Egentlig skal det vel være fem, men da blir enten trådene stående veldig tett, eller gjerdet blir noe for høyt.
Etter at alle tråder er på plass og limet er tørt males gjerdet med sort maling med noe innslag av brunt her og der. En Preiser-fyrbøter ble utkalt for å vise størrelsen på gjerdet:



Malingen som er benyttet er Humbrol, noe uttynnet med terpentin.


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 09 november 2014 at 16:26
Basislandskap på 1-2-3:

En grei måte å lage grunnlaget for landskap vises her, nemlig å benytte Biltemas gråe "högtalarmatta" (31-401 - utgått) eller lignende som underlag for "utmark". Dette er en ganske vanlig byggemåte hos svenske MJ-ere, men jeg ser det ikke så ofte brukt her.

Bildet under er tredelt, øverst vises området hvor det er limt noen tilskårne biter med styrofoam for å unngå at det fremstår helt flatt. I midten ser man høyttalermatten limt på plass (med trelim) og tilskåret. Nederst vises området etter at det er fargebehandlet. Jeg har benyttet tre akrylfarger fra Clas Ohlson, påført ufortynnet med en gammel tannbørste:



Et nærbilde:


Fargene som ble benyttet var disse:



-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Stian
Date Posted: 10 november 2014 at 01:17
Den må utprøves!

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 09 februar 2015 at 22:30
Nå er det en stund siden siste oppdatering, det pågår landskapsarbeid på en av seksjonene:



Detaljering tar en del tid, men er gøy å holde på med:




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: ses
Date Posted: 09 februar 2015 at 22:39
Likte særlig godt det nederste bildet med "Bjørnlia st. 0,3". Akkurat slik husker jeg skiltingen fra min ungdom.


-------------
Svein S


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 09 februar 2015 at 22:46
Originally posted by ses ses wrote:

Likte særlig godt det nederste bildet med "Bjørnlia st. 0,3". Akkurat slik husker jeg skiltingen fra min ungdom.

Jeg har lett opp gamle bilder på nettet for å forsøke å få det riktig...

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 16 februar 2015 at 21:16
Over til neste seksjon, også her har det blitt endel landskapsbygging siste uke:



Og uforutsette problem dukket opp da et høyt skiftesignal skulle på plass. Det ble limt på plass med trelim etter at hullet i 9mm kryssfineren var boret, men siden holdet var ganske lite i platen sank hele signalet ned når sanden rundt ble limt. Redningen ble to tannpirkere, som kan holde signalet trygt på plass til limet har tørket Tongue




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 24 februar 2015 at 20:52
Oppdatering pr. 24. februar 2015:

Jeg har montert og koblet både ut- og innkjørssignaler samt høyt skiftesignal i den ene enden av stasjonen.
Det går fremover Tongue






-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 24 februar 2015 at 22:30
Riktig flott!!

Jeg stusser imidlertid litt over den korte avstanden mellom innkjørhovedsignalet og ytterste sporveksel, men jeg skjønner selvfølgelig at det er en nokså heftig utfordring å plassere det langt ute i ingenting utenfor enden av modulen

På stasjoner med faste signalapparter for innkjøring (innkjørhovedsignal eller enkelt innkjørsignalapparat) er det forbudt å skifte utenfor stasjonsgrensen (som er ved signalet). Slike signaler skal derfor i utgangspunktet alltid plasseres minst 200 meter utenfor ytterste sporveksel for å muliggjøre skifting. Ofte er avstanden større, hvis den er mindre er det vanligvis marginalt.
På de fleste modelljernbaner blir det litt heftig å plassere et signal 2,3 meter eller mer utenfor ytterste sporveksel, og vanligvis trenger man heller ikke fullt så stor plass til å skifte. 20-30 cm er allikevel litt i korteste laget, både modellmessig og for å få utført skifting.

Et forslag til å få plassert signalet lenger ut på et modulanlegg:
Gjør signalet avtagbart, plasser en sokkel for signalet både på enden av stasjonsmodulen og på en modul som kan plasseres inntil stasjonsmodulen, og lag forlengerkabel for tilslutningen. På den sokkelen som ikke er i bruk kan man plassere et avtagbart apparatskap eller lignende.


Posted By: Skiftetraktor
Date Posted: 24 februar 2015 at 22:40
Uansett plassering av innkjørssignal et meget flott modellarbeid. På mitt eget fastanlegg plasseres enkelt innkjørssignal en toglengde utenfor ytre sporveksel, målt utifra det lengste modelltoget jeg normalt skal kjøre på anlegget. Har prøvd å bygge disse selv, men ble ikke helt fornøyd, så det ble innkjøpt ferdigbygde etter noen timer med fikling. Skulle gjerne hatt signaler for fullt sikringsanlegg, men lommeboka protesterte, så det ble denne løsningen.
Håper jeg kommer meg på et Fremotreff hvor jeg kan få sett på Bjørnlia st. i aksjon


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 25 februar 2015 at 06:29
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


På de fleste modelljernbaner blir det litt heftig å plassere et signal 2,3 meter eller mer utenfor ytterste sporveksel, og vanligvis trenger man heller ikke fullt så stor plass til å skifte. 20-30 cm er allikevel litt i korteste laget, både modellmessig og for å få utført skifting.

Her er det 35 cm.

Quote Et forslag til å få plassert signalet lenger ut på et modulanlegg:
Gjør signalet avtagbart, plasser en sokkel for signalet både på enden av stasjonsmodulen og på en modul som kan plasseres inntil stasjonsmodulen, og lag forlengerkabel for tilslutningen. På den sokkelen som ikke er i bruk kan man plassere et avtagbart apparatskap eller lignende.

Jeg har tidligere hatt en signalmodul, 10 cm lang, med et signal på sokkel som kunne settes på begge sider av sporet. Det var for å komme vekk fra denne løsningen jeg valgte å sette innkjørssignal på selve stasjonsområdet.

Modelljernbane vil alltid være et sett med kompromisser, dette er ett av dem.




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 01 mars 2015 at 17:58
Oppdatering pr. 1 mars 2015:

Endelig kan ugyldighetsmerkene demonteres Clap




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Asgeir
Date Posted: 01 mars 2015 at 18:40


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 02 mars 2015 at 21:04
Så, til noen av de ikke-fullt-så-spennende oppgavene. I hver ende av seksjonene som stasjonen består av en det en 25-pins D-sub plugg. Her kobles det inn en ca. 40 cm kabel med plugg i hver ende. Opprinnelig var ikke disse mellomkablene fullkoblet, det var kun de 18 første pinnene som var kablet. Det fungerte greit i mange år, men med økende kompleksitet ble det behov for alle 25 lederne. Mesteparten av omkablingen ble gjort i 2014, men nå er det behov for å lage to nye mellomkabler.

Det betyr 100 ledningsender som må avisoleres og loddes...




-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 03 mars 2015 at 22:17
Oppdatering pr. 3 mars 2015:

Jeg har fått montert opp to nye brytere på stillverkspanelet og koblet til et høyt skiftesignal i begge ender av stasjonen:



Skiftesignalene er fra Skala Design.


-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 03 mars 2015 at 23:47
Høye skiftesignaler er bare flott!

Men jeg undres litt over middelkontrollampen - står ikke den feil vei?



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net